Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2014. (X.28.) önkormányzati rendelete
Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Szervezeti- és Működési Szabályzata
Hatályos: 2021. 11. 18- 2023. 02. 28Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2014. (X.28.) önkormányzati rendelete
Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Szervezeti- és Működési Szabályzata
Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata (továbbiakban önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3623 Borsodszentgyörgy, Szentgyörgy út 143.
(3) Az önkormányzati jogköröket gyakorló testület megnevezése: Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testülete
(4) Az önkormányzat weblapjának címe: www.borsodszentgyorgy.hu
(5) Az önkormányzat működése Borsodszentgyörgy község közigazgatási területére terjed ki
(6) Az önkormányzat bélyegzői:
a) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén a Magyar Köztársaság hivatalosa címere szerepel “Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat” felirattal,
b) A polgármester kör alakú bélyegzőjén a helyi címer szerepel “Borsodszentgyörgy Község Polgármestere” felirattal
c) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén a helyi címer szerepel “Borsodszentgyörgy Község Önkormányzat” felirattal.
A képviselő-testület működése
A képviselő testület
2. § A képviselő-testület választott tagjainak száma 7 fő (polgármesterrel együtt). A választott képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület feladatai és hatásköre
3. § (1) A képviselő testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) megfogalmazott kötelező feladatain kívül saját bevételi forrása terhére, egyedi döntés alapján önként vállalt feladatokat is ellát.
(2) Az önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 2. függelék tartalmazza.
(3) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a 1. melléklet tartalmazza.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a hatáskör címzettje köteles évente egy alkalommal a képviselő-testületnek beszámolni.
A képviselő jogállása
4. § (1) A települési képviselő köteles:
a) írásban vagy szóban a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésén, illetve a bizottság ülésén részt venni nem tud, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van;
b) a képviselő-testület vagy bizottság megbízásából történő eljárásról a következő ülésen beszámolni.
(2) Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a képviselő-testület dönt a bizottsági tagság megszüntetéséről.
(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. Az írásban benyújtott kezdeményezést a képviselő-testület a soron következő ülésén köteles megtárgyalni.
(4)
(5)
(6)
Interpelláció
5. §
A Képviselő-testület munkaterve
6. § (1) A képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet az előre látható feladatok meghatározására éves időtartamra kell elkészíteni. A munkatervet a jegyző állítja össze, s azt a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot tehet
a) a bizottság,
b) a jegyző,
c) a képviselő,
d) a közszolgáltatást végző szerv vezetője,
e) az önkormányzat által alapított intézmény, társaság vezetője,
(3) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállítása során nem vették figyelembe.
(4) A munkatervbe fel kell venni a bizottság, illetve a megválasztott képviselők több mint negyede által javasolt előterjesztést.
(5) A munkatervnek tartalmazni kell
a) a hónap megjelölésével az ülések tervezett időpontját,
b) a napirend tárgyát, előterjesztőjét,
c) a közmeghallgatás időpontját.
A képviselő-testület ülése és összehívásának rendje
7. § (1) A képviselő-testület évente 10 rendes ülést tart, míg szükség szerint rendkívüli ülés is összehívható a jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint.
(2) A Képviselő-testület évente július 1-től augusztus 30-ig munkaterv szerinti ülést nem tart.
(3) Az ülések helye általában az Önkormányzat székhelye, de kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt hely.
(4) A képviselő-testület valamennyi típusú ülését a polgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri tisztség betöltetlensége, illetve a polgármester tartós akadályozatása esetén az alpolgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.
(5) Az ülés összehívása írásbeli meghívó útján történik. A meghívót az ülés kitűzött időpontját megelőzően legalább 3 nappal korábban kell a képviselők részére megküldeni. Az írásbeli meghívót az ülés összehívására jogosult írja alá.
(6) Az írásbeli meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét és kezdésének időpontját,
- a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők neveit.
(7) Az írásbeli meghívóhoz mellékelni kell a tárgyalni kívánt napirendi pontok előterjesztéseit, határozati javaslatait, illetve azon írásos anyagokat, amelyek a legeredményesebb döntés meghozatalához segítséget nyújtanak.
(8) Rendkívüli ülés esetében az ülés összehívása szóbeli értesítés útján vagy távbeszélőn keresztül is történhet.
(9) Az ülés időpontjáról a község lakosságát az ülés kitűzött időpontját megelőzően legalább 3 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztett és az önkormányzat honlapján közzétett meghívóval a jegyző értesíti. Szóbeli értesítés útján vagy távbeszélőn keresztül összehívott rendkívüli ülés esetén az összehívással egyidejűleg kell a kifüggesztést és a közzétételt megtenni.
(10) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:
a)1 a Hangonyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) napirenddel érintett ügyintézőjét
b) a napirendi ponthoz kapcsolódóan felkért szakértőket,
c) akiket a polgármester, a képviselő-testület indokoltnak tart,
d) a napirend által érintett intézmények, szervezetek vezetőit,
(11) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirend megtárgyalására a képviselő-testület ülését 8 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.
Az ülés vezetése
8. § (1) A polgármester akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogkörei:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése;
b) határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, az ülésről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről a képviselő-testület tájékoztatása;
c) napirendi javaslat előterjesztése;
d) az ülés vezetése, a szó megadása bejelentkezési sorrendben, javaslat a szó megtagadására.
e) a szó megvonása
f) az ülés rendjének biztosítása
g) javaslattételi jog az ülés félbeszakítására;
h) a Szabályzat rendelkezéseinek betartása és betartatása;
i) szavaztatás;
j) a szavazás eredményének megállapítása.
(3) A polgármester rendre utasíthatja azt a felszólalót, aki eltért a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, az üléshez méltatlan magatartás tanúsít.
(4) A polgármester egyidejűleg megvonja a szót attól a felszólalótól, akit másodszor utasít rendre.
(5) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester javaslatot tehet az ülés meghatározott időre történő félbeszakítására.
A tanácskozás rendje
9. § (1) Az ülés napirendjéről vita nélkül a képviselő-testület határoz.
(2) A Képviselő-testület olyan halaszthatatlan döntést igénylő előterjesztést is napirendre vehet, melyre tekintettel a képviselő-testület rendkívüli ülése is összehívható lenne. A napirendre vétel önálló napirendi pontként történik.
(3) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(4) A hozzászólás a jelentkezések sorrendjében történik.
(5) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja.
(6) A jegyző köteles jelezni a jogszabálysértő döntéseket, működést. Amennyiben a jegyző ilyen jelzést kíván tenni, a szót meg kell adni neki.
Előterjesztés
10. § (1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője
a) polgármester
b) bizottság
c) képviselő
d) jegyző
e) a polgármester által felkért más személy lehet.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.
(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetőleg a testületi ülésen szóban is előadható. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés megnevezését;
b) az előterjesztés készítőjét;
c) az előterjesztés tárgyát;
d) az előzetes véleményezés megtörténtét;
e) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;
f) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.
(4) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(5) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.
(6) Az előterjesztést az ülést megelőző 8 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek.
(7) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.
A szavazás
11. § (1) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.
(2) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.
(3)
(4) Minősített többség - a megválasztott képviselők több mint felének szavazata - szükséges a Mötv.-ben megfogalmazottakon kívül:
a) fegyelmi eljárás megindítása
b) fegyelmi büntetés kiszabása
c) kitűntetés adományozása
esetén.
(5) A Képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor jogszabály azt kötelező jelleggel előírja A Képviselő-testület titkos szavazással dönthet amennyiben azt legalább 4 képviselő kezdeményezi.
(6) Titkos szavazás során a technikai eszközök biztosításáról a jegyző gondoskodik. A szavazás lebonyolítása a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladata. A bizottság elnöke a titkos szavazás eredményéről tájékoztatja a testületet.
(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
b) a képviselő-testület jelen lévő tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(8) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.
(9) A polgármester, illetve a képviselők egynegyede indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(10) Névszerinti szavazásnál a jegyző abc sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.
(11) A névszerinti szavazásról készült listát a polgármester és a jegyző írja alá, és a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
A Képviselő-testület döntései, azok közzététele
12. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az önkormányzat hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg.
(2) A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt a polgármesteri tájékoztatóról, ügyrendi kérdésekről, továbbá képviselői kérdésekre adott válaszokról.
A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
13. § (1) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek az Mötv 52. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmaznia kell a bejelentéseket, kérdéseket és az azokra adott válaszok lényegét.
(2)
A közmeghallgatás és lakossági fórum
14. § (1) A Képviselő-testület közmeghallgatást tart a munkatervében meghatározott hónapban.
(2) A Képviselő-testület dönt a közmeghallgatás és a lakossági fórum helyéről és időpontjáról.
(3) A közmeghallgatás és a lakossági fórum helyéről és időpontjáról a lakosságot és egyéb érdekelteket a közmeghallgatást és a lakossági fórumot megelőzően legalább 8 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztett és az önkormányzat honlapján közzétett meghívóval a jegyző értesti.
(4) A lakossági fórumról jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.
Az önkormányzat szervei, jogállása, feladatai
A polgármester, alpolgármester
15. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester ügyfélfogadási rendje: szerda 8.00 – 13.00 óra között.
(3) A polgármester öt napon túl terjedő szabadsága kiadását a képviselő testülettől a szabadság megkezdése előtt kéri, öt napot meg nem haladó szabadságának felhasználásáról a következő ülésen kell bejelentést tennie. A polgármester szabadságát az alpolgármester követi figyelemmel.
16. § A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére saját tagjai közül két alpolgármestert választ, akik társadalmi megbízatásban látják el tisztségüket.
Állandó bizottság
17. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó jelleggel működő bizottságot hozza létre, meghatározva azok tagjainak létszámát is:
Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság, tagjainak száma 3 fő képviselő
(2) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság személyi összetételét a 3. függelék tartalmazza.
(3) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladata:
a) a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése,
b) a titkos szavazás lebonyolítása,
c) véleményezi az önkormányzat költségvetési-rendelet tervezetét, beszámolóit, zárszámadási rendelet-tervezetét és koncepcióját
d) ellátja a települési értékek azonosításával, a települési értéktár létrehozásával, és annak gondozásával, valamint adatainak a megyei értéktárba történő megküldésével kapcsolatos feladatokat
e) összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,
f) méltatlansággal kapcsolatos feladatok ellátása.
Ideiglenes bizottság
18. § (1) A Képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre, melynek feladatát és létszámát esetenként határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.
A jegyző
19. § (1) A Képviselő-testület hivatalát a jegyző vezeti.
(2) A jegyzőt a jegyzői tisztség betöltetlensége, tartós – legalább 30 napot meghaladó – akadályoztatása esetén megfelelő szakképzettséggel rendelkező, a Hivatal állományába tartozó köztisztviselő helyettesíti.
A Képviselő-testület hivatala
20. § (1)2 Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Möt.) 84. § (1) bekezdésben meghatározott feladatkört Hangony Községi Önkormányzat, Domaháza Község Önkormányzata, Kissikátor Község Önkormányzata és Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata között létrejött megállapodás alapján a Hivatal látja el. Borsodszentgyörgy községben a Hivatal kirendeltsége működik
(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a képviselő-testület külön döntésében határozza meg.
Társulások
20/A. § (1) Az Önkormányzat szükség szerint vesz részt hatósági igazgatási társulásokban, közösen tart fenn más önkormányzatokkal létesítményeket, intézményeket.
(2) Az igazgatási társulások, közös fenntartású intézmények működését a Képviselő-testületkülön megállapodásban rögzíti.
(3) Az Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
a) Ózdi Kistérség Többcélú Társulása
b) Nádasd-völgyi Háziorvosi Ügyeleti Önkormányzati Társulás
c) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás.
d) Borsodszentgyörgy-Balaton Intézményfenntartó Társulás.
(4) A Képviselő-testület által a társulásokra átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat gazdálkodása
21. § (1) A Képviselő-testület gazdálkodását a hatályos jogszabályok figyelembevételével végzi.
(2)
Népszavazásra, népi kezdeményezésre vonatkozó szabályok
22. §
Záró rendelkezések
23. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti:
a) a Szervezeti- és Működési Szabályzatról szóló 3/2011.(II.16.) önkormányzati rendelet, valamint a módosításáról szóló
b) 9/2012.(V.04.)
c) 11/2012.(IX.06.)
d) 16/2012.(XI.30.)
e) 3/2013.(III.18.)
f) 7/2013.(VII.03.)
önkormányzati rendeletek.
1. melléklet
1. Munkáltatói jogok gyakorlása a közalkalmazotti munkaviszonyban, munkaviszonyban és egyéb foglalkoztatási jogviszonyban foglalkoztatott nem intézményi alkalmazottak felett.
2. A pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 17. § (5) bekezdésében, a 25. § (2) bekezdés b) pontjában, a 45. § (1) bekezdésében, a 48. § (1) és (4) bekezdéseiben meghatározott szociális hatáskörök gyakorlása.
3.3 A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ában foglalt településkép-érvényesítési eszközök alkalmazása.
2. melléklet
I. Ózd Kistérség Többcélú Társulása
1. Szociális szolgáltatások és ellátások:
a./ Házi segítségnyújtás biztosítása (A 63. §)
b./ Családsegítés biztosítása (Szt. 64. §)
c./ Szenvedélybetegek közösségi ellátásának biztosítása (Szt.65/A. §)
d./ Támogató szolgálat működtetése (Szt. 65/C. §)
e./ Nappali ellátás biztosítása (Szt. 65/F. §)
f./ Ápolást, gondozást nyújtása idősek otthonában (Szt. 68. § (1)-(2))
g./ Átmeneti elhelyezés nyújtása éjjeli menedékhely hajléktalan személyek részére és átmenti szállás nyújtása hajléktalan személyek részére (Szt. 84. § (1)-(2))
2. Gyermekjóléti alapellátás:
a./ Gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása (A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 38. §. 39. § 40. §. § (1)-(2) 40/A §)
b./ Bölcsődei ellátás biztosítása (Gyvt. 42. §)
3. Egészségügyi alapellátáson belül a háziorvosi rendelési időn kívüli orvosi ügyeleti tevékenység ellátása
II.
1.
III. Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
1. A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/A. §-ában meghatározott hulladékgazdálkodási feladat- és hatáskörök ellátása
IV.
1. függelék
2. függelék
3. függelék
A 7. § (10) bekezdés a) pontja a Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 20. § (1) bekezdése a Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet 3. pontját a Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2021. (XI. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.