Borsodszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása

a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 13/2015. (XII.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 09. 16

a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 13/2015. (XII.16.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

Az Ör. bevezető részében a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 132. § (4) bekezdésére történő hivatkozás nem pontos, a felhatalmazó rendelkezés a Sztv. 132. § (4) bekezdés g) pontja.

Az Ör. bevezető része sérti a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (a továbbiakban: Jszr.) 54 § (1) bekezdésében előírtakat.

A Jszr. 55. § (1) bekezdése szerint a bevezető részben a rendeletalkotásra felhatalmazást adó rendelkezés vagy az eredeti jogalkotói hatáskört megállapító rendelkezés után meg kell jelölni azt a feladatkört megállapító jogszabályi rendelkezést, amelyalapján a jogszabályt kiadják. Ugyanezen jogszabályhely (5) bekezdése alapján önkormányzati rendelet bevezető részének a megszövegezésekor az önkormányzat feladatköreként az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés megfelelő pontját, a helyi önkormányzatokról szóló törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését vagy más törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését kell feltüntetni.

Az Ör. bevezető része a feladatkör megjelölése során a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13 § (1) bekezdés 8. pontjára és a Mötv. 13. § (1) bekezdés 8 a pontjára hivatkozott, azonban az Ör-ben pusztán a Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontjára kell hivatkozni.

A 2. §-hoz

Az Ör. 5. § (1) bekezdése, az Ör. 5. § (6) bekezdés, ellentétes az Sztv. 45. § (3) bekezdésével, mely szerint a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. az ör. hivatkozott rendelkezései lehetőségeként szabályozzák a szociális ellátás nyújtását. A helyi rendelkezések nem felelnek meg a Jszr. 3. § (2) bekezdésében előírtaknak sem, mely szerint a jogszabály tervezetében a normatív tartalmat jelen idejű kijelentő mondattal, egyes szám harmadik személyű megfogalmazás alkalmazásával kell kifejezni.

A Szt. 45. § (3) bekezdése értelmében rendelkezni kell a kötelezően biztosítandó rendkívüli települési támogatásról, melynek feltételéül csak jövedelmi és vagyoni viszonyok írhatóak elő. Az ör. 5. §(6) bekezdésnek első mondatában nem kerülnek meghatározásra a szociális rászorultságot megalapozó feltételek, jövedelemvizsgálat nélkül teszi lehetővé a szabályozás támogatás nyújtását. Ezáltal a rendkívüli települési támogatás tekintetében széleskörű, szubjektív döntési jogosultságot biztosít az által, hely lehetővé teszi a jövedelmi, vagyoni viszonyok hiányában is a támogatás megállapítását. E helyi szabályozás nem felel meg az Sztv. 26. § és a 25. § (3) bekezdés b) pontjában előírtaknak, valamint a 132. § (4) bekezdés g) pontjában foglalt felhatalmazó rendelkezésének, továbbá sérti a Jat. 2. § (1) bekezdésében előírt jogbiztonság követelményét is. A szociális rászorultság feltételeit, szempontjait az Szt. hivatkozott rendelkezései alapján a helyi rendeletben szabályozni kell, annak hiányában az ellátás nem minősül szociális ellátásnak.

A 3–5. §-hoz

Az Ör. 7. § (1) bekezdésében, valamint az Ör. 8. § (1) – (2) foglalt „állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező” szövegrész nem megfelelő, mivel az Sztv. 32/A§ (1) bekezdése lakóhellyel rendelkezőket említ, valamint a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (2) – (4) bekezdése sem tesz említést állandó lakóhelyről, hanem bejelentett lakóhelyet, tartózkodási helyet szabályoz.

Az Ör. 6. §-7. §-ai nem feleltethetőek meg az Sztv. 26. §-ában és az Sztv. 25. § (3) bekezdés b) pontjában, valamint az Sztv. 132. § (4) bekezdés g) pontjában foglaltaknak. A szociális rászorultság feltételeit, szempontjait z Sztv. hivatkozott rendelkezései alapján a helyi rendeletben szabályozni kell, annak hiányában az ellátás nem minősül szociális ellátásnak.

A 6. §-hoz

A hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.