Borsodszirák Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (III.31.) önkormányzati rendelete

A szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2018. 02. 16- 2019. 10. 25

Borsodszirák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezedés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

 

Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye


1. §


 (1)      Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:

            Borsodszirák község Önkormányzata

Székhelye, címe:

            3796.Borsodszirák Fő út 35.


(2)       Az Önkormányzat képviselő-tetületének elnevezése:

            Borsodszirák községi Önkormányzat Képviselő-testülete

Székhelye, címe:

            3796.Borsodszirák Fő út 35.


A képviselő-testület átruházott hatáskörei


2.§[1]


 A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.


Az ülés összehívása, vezetése, tanácskozási rendje.

 A tanácskozás rendjének fenntartása


3.§


( 1 ) A képviselő - testület évenként hat ülést tart.


( 2 ) Az ülés helye: Borsodsziráki Közös Önkomrányzati Hivatal, Borsodszirák Fõ u. 35.


(3) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.


(4) Rendkívüli ülés összehívását a polgármesternél írásban kell kezdeményezni az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslattal együtt, az ülés tervezett időpontja előtt legalább 5 nappal.


(5) A polgármester a (4) bekezdésben foglalt eseten kívül rendkívüli ülést hívhat össze szükség szerint a feladatok jellegétől és nagyságától függően.


(6) A (4) bekezdés szerint kezdeményezett testületi ülést 15 napon belül hívja össze a polgármester.


(7) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Szociális és Ügyrendi Bizottság elnöke gondoskodik a képviselő - testület ülésének összehívásáról, vezetéséről.


(8) Az írásbeli meghívót és előterjesztéseket az érdekeltek részére az ülést megelőzően legalább 5 nappal korábban kell kiküldeni.


(9) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét, kezdési időpontját,

b) a javasolt napirendeket, elõterjesztők nevét.


4. §


(1)[2] Az önkormányzati ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot közhírré tétel útján, az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, az ülést megelőzően legalább 7 nappal korábban kell értesíteni.”


(2) A nyilvános testületi ülésen résztvevõ állampolgárok hozzászólási idõtartama testületi           döntés alapján korlátozható.


5. §


 Az önkormányzati ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) az Általános Müvelődési Központ vezetőjét,

b) a Borsodsziráki Általános Iskola igazgatóját,

c) a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét

d) a munkatervben szereplő napirendekhez tartozó előadókat, meghívottakat.


6. §


  A képviselő - testület a polgármester előterjesztése alapján dönt:

            a) a napirendről,

            b) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról,

c) az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről adott tájékoztatók, beszámolók elfogadásáról.

7. §


(1) A polgármester az elfogadott napirendeknek megfelelően az egyes előterjesztések felett külön - külön vitát nyit.


(2) Az írásbeli előterjesztést az előadó a vita megnyitása elõtt szóban tömören kiegészítheti úgy, hogy ne ismételje az elõterjesztésben foglaltakat.


(3) Az előadóhoz a képviselők és tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolnia kell.

8. §


(1) A vita során a polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét.


(2) A vita lezárására vagy a hozzászólások idõtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. Az indítvány felett a testület vita nélkül határoz.


(3) A vita lezárása után a napirendi pont előadója szükség esetén reagálhat a hozzászólásokra.


(4) A döntéshozatal előtt bizottság elnöke és a jegyző felszólalási jogot kaphat, amennyiben a döntést illetõen észrevételt kíván tenni.


 (5) A polgármesteri összefoglalónak a vita lényegét tömören összegeznie kell, melyben érdemben térjen ki az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a döntést érintő valamennyi
felvetésre.

9. §


(1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.


(2)  Ez irányú jogosítványai :

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazása.

b) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő - testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

c) figyelmezteti azt a ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozást magatartásával zavarja. Ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezheti.

d) ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi a polgármester javaslatára  képviselő - testület az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ebben az esetben az ülés csak  újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.


A képviselő-testület,

az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok


10. §


(1) Borsodszirák község Önkormányzat képviselő - testületének tagjai: 6  fõ települési képviselő és a polgármester. A Képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 1. függeléke tartalmazza.


(2) A képviselő köteles

a) tevékenyen részt venni a  képviselő - testület munkájában,

b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a  választók      bizalmára,

c)[3] részt venni a testületi ülések elõkészítésében, különböző  vizsgálatokban,

d) írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő - testület vagy bizottságának ülésén illetve egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,

e) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, a különböző önszerveződő közösségekkel,


(3) A képviselő a jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, a személyi adatok védelmére vonatkozó szabályokat.

 

(4) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén –közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.


(5) A személyesen érintett képviselő –érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.


(6)A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására –annak ismertté válását követően azonnal –a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület összeférhetetlenségi és ügyrendi ügyekben feladat - és hatáskörrel rendelkező bizottsága hatáskörébe tartozik.


(7) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.


(8) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.


11. §


(1) A képviselõt megilletõ tiszteletdíj és egyéb juttatások rendjét önálló rendelet szabályozza.


(2) A képviselő-testület tagját a tiszteletdíj nem illeti meg, ha feladatai ellátásában egy hónapon túl akadályoztatva van.


(3) A tiszteletdíjat egy hónapra meg kell vonni a képviselőtől, ha a képviselő-testület munkáját önhibájából elhanyagolja, két egymást követő testületi ülésen előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt.


(4) A tiszteletdíj megvonására vonatkozó előterjesztést a polgármester döntésre a képviselő-testület elé terjeszti.



A nyilvánosság biztosítása


12.§


A képviselő-testület működésének nyilvánosságát hivatalos honlap működtetése útján biztosítja.

Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: http://www.borsodszirak.hu/


A képviselő-testületi ülés előkészítése


13.§


(1) A képviselő - testület éves munkaterv alapján végzi tevékenységét.


(2) Az éves munkatervet a polgármester iránymutatása alapján a jegyző állítja össze,és azt a polgármester terjeszti a testület elé.


(3) A testület és a bizottság munkatervének összhangjáról a polgármester gondoskodik.


(4) A polgármester a munkaterv összeállításához javaslatot kérhet

a) a települési képviselőktől,

b) közszolgáltatást nyújtó szervezetek vezetőitől,

c) a településen működő sportegyesülettől

d) a helyi civil szervezetektől

(5)A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett idõpontját,

b) az ülések várható napirendjét

c) a napirend előkészítésében részt vevõ szerveket, személyeket,

d) a napirendek elõadóit,

e) a közmeghallgatás idõpontját,

f) a napirendi pontok elõkészítésével, az ülések lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat.


(6) A munkatervet meg kell küldeni:

a) a települési képviselőnek,

b) a nem testületi tag bizottsági tagoknak,

c) a munkatervben érintett előadóknak.

 

Az előterjesztések tartalmi, formai követelmények


14. §


(1) Előterjesztést kell készíteni azon napirendek esetében, amelyhez a képviselő – testület döntése szükséges.


(2) A képviselõ - testülethez előterjesztést nyújthat be:

            a) a települési képviselő

            b)  a polgármester

            c) a képviselő - testület bizottsága


(3) Kizárólag írásban készülhet előterjesztés az alábbi ügyekben:

            a) önkormányzati rendeletalkotás,

            b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

            c) helyi népszavazás kiírása,

            d) munkaprogram, munkaterv,

            e) a képviselő - testület által meghatározott értékhatár feletti hitelfelvétel,                                                   kötvénykibocsátás, alapítványrendelés,

            f) társulások létrehozása, csatlakozás társulásokhoz, társulásból való kilépés,

            g) PTK-ból eredő jogügyletek,

            h) önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyek,

            i) valamennyi határozati javaslat,

            j) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló.


15. §


(1) Az előterjesztésnek általában két részbõl kell állnia.


(2) Az első részben

a) a tárgyat pontosan meg kell határozni,

b) meg kell jelölni, hogy a képviselő - testület korábban foglalkozott - e a témával, ha igen milyen határozatot hozott.

c) értékelni kell, hogy a korábbi határozat hogyan került végrehajtásra, milyen intézkedések történtek végrehajtása érdekében,

d) az előterjesztésből ki kell tűnnie az elõkészítő, összehangoló munkának, az esetleges eltérő véleményeknek,

e) fel kell tüntetni mindazokat a körülményeket, amelyek indokolják a döntés szükségességét,

f) az előterjesztés készítői érdemben terjesztik a testület elé az előkészület alakalmával felmerült nézeteket, a mellettük és ellenük szóló érvekkel együtt, hogy a testület ezek ismeretében hozhassa meg döntését.


 (3)  Az előterjesztés második része a határozati javaslat

a) a határozati javaslat csak egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből állhat,                          indokolást nem tartalmazhat,

b) ne ismételje meg más szervek jogszabályi előírásait,

c) tartalmazza a végrehajtásért felelős személy nevét, a végrehajtás határidejét,

d) a végrehajtás határidejére vonatkozóan folyamatos vagy naptár szerinti megjelölést használhat, de folyamatos határidő esetén is meg kell jelölni az idõközönkénti beszámolási kötelezettség idõpontjait.



16. §


Az írásos előterjesztéseket az ülést megelőzően legalább 8 nappal korábban kell polgármester részére megküldeni.


A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja


17. §


(1) A képviselő - testület döntéseit nyílt szavazással - kézfelemeléssel - hozza.


(2) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben szabályozott titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna igénybevételével történik.


(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza :

a) a szavazás helyét, napját,

b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét.


(4) Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsor szerint „igen” „nem” „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

 A rendeletalkotás


18. §


(1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester

            b) a képviselő

            c) a képviselő - testület bizottsága

            d) a jegyző


(2) A rendeletalkotással kapcsolatos kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.


(3) A polgármester - az illetékes bizottság és a hivatal bevonásával megvizsgálja kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő - testület elé terjeszti.


(4) A szakmai elõkészítés minden esetben a jegyző feladata.


(5) A tervezetek érdemi vitája előtt, amennyiben szükséges a testület közmeghallgatást is tarthat.


19. §


(1) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat  hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján ki kell hirdetni.


(2) A jegyző feladata folyamatosan figyelemmel kísérni az önkormányzati rendeletek idõszerűségét és javaslatot tenni az elavult rendeletek hatályon kívül helyezésére, és szükség esetén javasolni új rendelet megalkotását.


20. §


(1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtásáról a polgármester tájékoztatást ad a  képviselő - testületnek.


(2) A képviselő - testület egyes rendeletek hatályosulását bizottsága utján ellenőrizheti.

(A hatályos önkormányzati rendeletek gyüjteményét a 2. függelék tartalmazza)


A határozathozatal


21. §


(1) Döntések előtt ellenőrizni kell a határozatképesség meglétét.


(2) Határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő - testületi ülést 14 napon belül ugyanazon napirendek megtartásával össze kell hívni.


(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy hogy elõbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az elõterjesztésben szereplő határozati javaslat felett kell dönteni.


22. §


Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:

a) képviselõ - testület hatáskörének átruházásához,

b) sürgősségi indítvány elfogadásához,

c) Társasági jog hatálya alá tartozó vállalkozások társasági szerződésébe foglalt  rendelkezések meghatározásához.


A képviselő - testület jegyzőkönyve


23. §


 (1) A jegyzőkönyv tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon kívül:

a) az ülésről távolmaradt képviselők nevét, távolmaradásuk okát

b) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat.


 (2) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) a meghívó,

b)  a jelenléti ív.


24. §


A jegyzőkönyvet a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon kívül az ülésen résztvevő ABC sorrend szerint a névsorban következő két
képviselő hitelesíti.

25. §


A rendeletek, határozatok nyilvántartásának vezetéséről a jegyző gondoskodik.


26. §[4]


Lakossági fórumok, közmeghallgatás


27. §[5]


(1) Képviselő - testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében falugyűlést szervez.


(2) A falugyűlés idõpontját a testület határozza meg.


(3) A falugyűlés helyérõl, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 7 nappal korábban tájékoztatni kell.


(4) Képviselő - testület a falugyűlésen elhangzott hozzászólásokat értékeli és kijelöli azt a személyt, aki a szükséges intézkedést előkészíti.


28. §[6]


 (1) Képviselő - testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatás idõpontját a testület határozza meg.


(3) A közmeghallgatás helyérõl, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 7 nappal korábban tájékoztatni kell.


(4) Közmeghallgatást a képviselő - testület külön is elrendelhet egy-egy nagyobb horderejű, a

lakosság szélesebb rétegét érintő kérdésben.


29. §[7]

 


A polgármester, alpolgármester és jegyző


A polgármester


30. §


(1) A polgármester tisztségét társadalmi megbizatásban tölti be.


(2) A polgármester helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott feladatin túl ellátja a következő feladatokat:

a) Biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát.

b) Feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése.

c) Segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját.

d) Együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel. 

31. §


(1) A tiszteletdíjas polgármester heti munkaideje 20 óra. A megállapított időkeret felét napi két órát kötelezően a hivatalban kell letölteni, míg a fennmaradó 1/2 részével - hivatalos ügyek intézése céljából - a polgármester saját döntése alapján rendelkezik

(2) A polgármester kötelező fogadó órája heti 2 óra , szerdai napokon 15.00 órától 17.00 óráig.


Az alpolgármester


32. §


(1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.


(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban tölti be tisztségét.


A jegyző


33. §


(1) A jegyző a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott feladatain túl

a) Rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő - testületnek, bizottságnak, a polgármesternek az    önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.

b) A polgármester irányításával elõkészíti a képviselő – testület és a bizottsága elé kerülő előterjesztéseket.

c) Tájékoztatja a képviselő - testületet  a hivatal munkájáról és az ügyintézésről.

d) Szervezi a jogi felvilágosító munkát.

e) Gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről.

f) Igény szerint segíti a települési önszerveződő közösségek tájékoztatását.

g) Gondoskodik az SZMSZ függelékeinek folyamatos előkészítésérõl, vezetéséről, kiegészítéséről.


(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.


(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a jegyzői referens látja el.


A Borsodsziráki Közös Önkormányzati Hivatal


34. §


(1) A képviselő - testület Borodsziráki Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre.


(2) A Közös Önkormányzati hivatal belső szervezeti felépítését, feladatkörét, ügyfélfogadási rendjét a hivatal Szervezeti és Működési szabályzata tartalmazza.


(3) A Közös Önkormányzati Hivatal létszámát, a hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési fenntartási költségeket, felhasználható bérkeretet a Közös Önkormányzati Hivatal létehozásáról szóló megállapodás alapján, az önkormányzat költségvetési rendelete tartalmazza.


A képviselő - testület bizottsága


35. §.


(1) A Szociális és Ügyrendi Bizottság 4 fő képviselőből és 1 fő nem képviselő tagból áll. Tagjainak névsorát e rendelet 3. függeléke tartalmazza.


(2) A képviselő-testület meghatározott feladatkörök ellátására ideiglenes ( ad hoc) bizottságot
 hozhat létre. Az ideiglenes bizottság elnöke minden esetben képviselő lehet.


(3)[8] A bizottság nem képviselő jogállású tagját az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény szerinti, nem nyilvános vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.


36. §


(1) A bizottság tevékenységéről évente legalább egy alkalommal beszámol a képviselő -
testületnek.

(2) A bizottság éves munkaterv alapján végzi tevékenységét, amelyet tájékoztatás céljából a képviselő-testületnek bemutat.

(3) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(4) Az elnök köteles összehívni a bizottságot a képviselő-testület határozatára.


37. §


(1) Szociális és Ügyrendi Bizottság álalános feladatai:

a) a képviselő-testület munkatervéhez javaslattétel,

b) előterjesztés vagy önálló indítvány soron kívüli tárgyalásának kezdeményezése,

c) bizottsági ajánlástétel,

e) mindazoknak a feladatoknak az ellátása, amelyeket törvény vagy az Önkormányzat a kötelezően létrehozandó bizottság hatáskörébe utal.

f) önkormányzati képviselők, a polgármester, az alpolgármester és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése

g) önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeinek kivizsgálása,

h) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításának kezdeményezése

i) a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-   testületet.

j) a település szociális és egészségügyi helyzetének figyelemmel kísérése

k) az egészségvédelmi feladatok ellátása érdekében az illetékes intézményekkel, társadalmi szervezõdésekkel való együttműködés segítése

l) az önkormányzat által biztosított segélyezési keretek ésszerű felhasználása

m) a gyermek és ifjúságvédelmi munka hatékonyságának növelése

n) az idõskorú lakosság életkörülményeinek javítása

o) mindazoknak a hatásköröknek az ellátása, amelyeket törvény vagy az önkormányzat a
            bizottság hatáskörébe utal.


A nemzetiségi önkormányzat működése


38. §


(1)  A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. 80.§ alapján a települési roma nemzetiségi önkormányzat részére a  testületi  működés feltételeként – önkormányzati tulajdonú – helyiséget biztosít a Borsodszirák Fő út 19.szám alatti épületben.


(2) A helyiség használatának rendjéről és feltételeiről, a feladatok végrehajtásáról a nemzetiségi önkormányzattal külön megállapodást köt.

Külön megállapodás alapján

a) biztosítja a nemzetiségi önkormányzat adminisztratív feladatalinak ellátást: meghívó, előterjesztések, jegyzőkönyv  elkészítés, levelezések,

b) pénzügyi, számviteli, gazdasági, nyilvántartási és iratkezelései feladatok ellátását,

c) vállalja a nemztiségi önkormányzat által használt iroda karbantartásást és fenntartásást.


39. §


(1) A költségvetés és zárszámadás előkészítésének, végrehajtásának szabályozását a helyi önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzat együttműködési  megállapodásában rögzíti.


(2) A közös önkormányzati hivatal ellátja a települési nemzetiségi önkormányzat működésével
összefüggő ügyviteli, valamint gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos
feladatokat.

39/A. §[9]


(1) A helyi nemzetiségi önkormányzatnak a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) rögzített egyetértési, vagy vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlásával hozható döntés esetén a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének az egyetértés tárgyában hozott döntése, a kialakított és írásba foglalt véleménye beszerzéséről a polgármester gondoskodik.


 (2) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületének az Njtv.-ben meghatározottak szerinti javaslatot, kezdeményezést az előterjesztésre vonatkozó szabályok betartásával a polgármesternek címezve kell benyújtania.


(3) A Polgármester a helyi nemzetiséget érintő, a nemzetiségi önkormányzat elnöke által benyújtott előterjesztést köteles a Képviselő-testület soron következő ülésére beterjeszteni és az előterjesztőt tanácskozási joggal meghívni.



Az önkormányzat feladat- és hatáskörei


40. §


Az Önkormányzat a kötelezően előírt feladatait az alábbi módon látja el:


a) Óvodai nevelést 50 férõhelyes napközi otthonos 2 csoportos óvodában (iskolai elő készítéssel) együtt. Az óvoda épületében történik az iskoláskorúak étkeztetése is.


b)[10]


c) A közművelődés szervezése a művelődési házban történik, mely az általános iskolával közös használatbn áll, valamint az iskolai könyvtárban, összevontan a községi könyvtárral.


d)[11] Háziorvosi szolgálat  működtetését feladatellátási szerződés útján, 1 háziorvossal, az épület és műszerek ingyenes biztosításával, a működési költségekhez való hozzájárulással, a gyermek-és felnőtt körzet együttesen.


e)  A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás, szociális étkeztetés, és a házi segítségnyújtás a Borsodsziráki Család- és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosított.[12]   


f) Az önkormányzat gondoskodik a kezelésében lévõ 4 km út és 6 km járda, a közterületek és      a ravatalozó karbantartásáról.


g) Biztosítja a község közterületein a közvilágítást az ÉMÁSZ szolgáltató által.


h) Vezetékes ivóvíz rendszert az Észak-magyarországi Regionális Vízművek üzemelteti.


i)[13] Hulladék gyűjtési, szállítási kötelező közszolgáltatást a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás útján, közszolgáltatási Szerződés alapján biztosítja.


j) Szenyvízelvezetés és tisztítás közszolgáltatást a 9 település tulajdonában lévő hálózat bérbeadása útján, az Észak-magyarországi Regionális Vízművek végzi.


k) A különböző pénzbeni és természetbeni szociális alapellátást a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően bizotsítja.


40/A. § [14]


A képviselő-testület az önkormányzat kormányzati funkcióit a rendelet 4 függeléke  szerint állapítja meg.


41. §


(1) Az önként vállalt feladatokat az éves költségvetésben, fedezet biztosításával dönti el.

(2) Nem kötelezõ feladatellátás keretében támogatja a helyi civil szervezetk és az egyház tevékenységét.

 

Az önkormányzat társulásai


42. §


(1) A képviselő-testület a következő társulásokban vesz részt:

a) Edelényi Kistésrség Többcélú Kistérségi Társulása.

b) [15]

c) Miskolc és Térsége Konzorcium.

d)[16] Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás.

(2)   A társulások létrehozását, működési rendjét a létrehozásukról szóló együttműködési megállapodás tartalmazza.


Az önkormányzat költségvetése, vagyona


43. §


A költségvetési rendelet megalkotása - a költségvetési törvény által előirt részletezésben az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseit betartva – egy frodulóban történik.


44. §


A képviselő - testület vagyonát és a vagyonával való rendelkezés szabályait önkormányzati rendeletben állapítja meg.


Az ellenőrzés


45. §


Az önkormányzat és költségvetési szerveinek ellenőrzését belső ellenőr útján látja el, Réti Nagy László Pélné egyéni vállalkozó által, külön szerződésben meghatározottak szerint.



Záró rendelkezések


46. §


(1) A rendelet a kihirdetését követő  napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Borsodszirák Községi Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 15/2014. (X.27.) önkormányzati rendeletének 3.§-a.

(3) Hatályát veszti Borsodszirák községi Önkormányzatának a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 8/2001.(IV.09.) önkormányzati rendelete.

(4) Hatályát veszti Borsodszirák községi Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2014.(X.27.) önkormányzati rendelete.





       Tóth Attila                                             Némethné Fodor Szilvia

                                            polgármester                                                  jegyzõ



[1]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[2]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[3]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[4]

Hatályon kívül helyezte a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet ö. §-a. Hatálytalan: 2018.01.16.-tól

[5]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[6]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[7]

Hatályon kívül helyezte a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 9. §-a. Hatálytalan: 2018.01.16.-tól

[8]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[9]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[10]

Hatályon kívül helyezte a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 9. §-a. Hatálytalan: 2018.01.16.-tól

[11]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[12]

A rendelet szövegét a 17/2015. (XI.19.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2016.01.01-től

[13]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól

[14]

A rendelet szövegét a 17/2015. (XI.19.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2016.01.01-től

[15]

Hatályon kívül helyezte a 17/2016. (XI.19.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2016.01.01-től

[16]

A rendelet szövegét a 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.02.16-tól