Taktabáj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021. (VIII. 16.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Hatályos: 2024. 02. 16

Taktabáj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021. (VIII. 16.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

2024.02.16.

Taktabáj Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 56. § (1) bekezdésében, 59. § (1) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, a 115. § (1) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében, a gyermekvédelemről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. §(2) bekezdésében, 29. § (1) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

AZ ELLÁTÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A pénzbeli ellátások tekintetében e rendelet területi hatálya Taktabáj község közigazgatási területére terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatályára vonatkozóan az a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. §-a, és a a gyermekvédelemről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 4. §-a az irányadó a (3) bekezdés figyelembevételével.

(3) A rendelet személyi hatálya a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások tekintetében

a) étkeztetés: Taktabáj községben lakó ellátást igénylő és igénybe vevőkre,

b) gyermekek nappali étkeztetése: a Taktabáj Önkormányzati konyhai szolgáltatás igénybe vevőkre.

(4) E rendelet tárgyi hatálya az alábbi támogatásokra terjed ki:

a) Pénzbeli és természetbeni települési támogatások tekintetében:

aa) rendkívüli települési támogatás

ab) lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatás (továbbiakban lakhatási támogatás)

ac) beiskolázási támogatás

ad) temetési támogatás

ae) eseti támogatások

af) első lakáshoz jutók támogatása,

b) Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások tekintetében:

ba) étkeztetés,

bb) házi segítségnyújtás,

bc) családsegítés,

bd) gyermekjóléti szolgáltatás,

be)gyermekek nappali étkeztetése,
bf) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
bg) falugondnoki szolgálat
bh) szociális étkeztetés népkonyhán
bi) idősek nappali ellátása
(5) A (4) bekezdés ba), be). pontjában felsorolt ellátásokat a Taktabáji Önkormányzati konyhán keresztül, a bb), bc), bd),bf) pontban felsorolt ellátásokat a Tokaj Többcélú Kistérségi (Önkormányzati) Társulása biztosítja a bg). pontjába foglalt feladatellátást szociális intézményén keresztül az önkormányzat a bh) pontjába foglalt feladatellátást feladatellátási szerződéssel (Cívis Szociális Étkezési Központtal) a bi). pontjába foglalt feladatellátást Dél-Zempléni Önkormányzati Társulás végzi.
2. Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelmeket a Bodrogkeresztúri Közös Önkormányzati Hivatal Taktabáji Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az igénybevétele iránti kérelmet az Intézmény vezetőjéhez lehet előterjeszteni.

(3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van.

(4) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Kezdeményezésük nem terjedhet ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(5) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999.(XI.24.) SZCSM rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.

(6) Elektronikus úton e rendelet hatálya alá tartozó ügyek nem intézhetőek.

3. § (1) A kérelmező köteles a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat kérelméhez becsatolni.

(2) A pénzbeli és természetbeni települési támogatások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) a támogatást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) c) h) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt települési támogatás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.A jövedelemtől függő települési támogatások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(3) A jövedelem

a) munkaviszonyból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző havi nettó keresetről kiállított munkáltatói igazolással,

b) álláskeresési támogatás esetén a Munkaügyi Kirendeltség által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított támogatás összegéről szóló igazolással, ennek hiányában az utolsó havi folyósítás összegét igazoló szelvénnyel vagy bankszámlakivonattal, vagy banki igazolással,

c) vállalkozásból származó jövedelem esetén az adóhatóság által kiállított igazolással, az adóbevallással le nem zárt időszakra vonatkozóan havi bontásban kiállított könyvelői igazolással, ennek hiányában a vállalkozó nyilatkozatával,

d) ösztöndíj esetén a közép-, illetve felsőoktatási intézmény által kiállított igazolással, vagy a számítógépes nyilvántartásból kinyomtatott, és a hallgató aláírásával ellátott adatlappal,

e) egyéb jövedelem esetén írásban tett nyilatkozattal igazolható.

(4) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.

(5) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. §

(4) - bekezdése az irányadó.

(6) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(7) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők.

(8) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól nyilatkozzon.

(9) A rendelet alapján igényelt települési támogatások esetében minden ellátásnál ugyan azon fogyasztási egységgel/ háztartással kell számolni, kivéve, ha időközben ez a szám igazolhatóan megváltozott.

(10) A pénzbeli és természetbeni települési támogatásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016.évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni. Az eljárásban a hatályos 1993. évi III. tv. és végrehajtási rendeleteinek fogalom meghatározását alkalmazni kell.

(13) A rendszeres települési támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyok, családi állapot, lakcím stb.) megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni a Hivatalnak.

E kötelezettségről a támogatást megállapító határozatban tájékoztatni kell a jogosultat. A bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét.
(14) E rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott rendszeres települési támogatást meg kell szüntetni, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt pedig kötelezni kell
a) a pénzbeli támogatás visszafizetésére;
b) a természetben nyújtott támogatásnak megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.
(15) A támogatást megállapító szerv a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatás megtérítését az arról való tudomásszerzést követő három hónapon belül rendelheti el.
Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől, illetőleg folyamatos támogatás esetén a támogatás megszűnésétől egy év már eltelt.
(16) Ha a támogatás megállapítója a rendszeres települési támogatás megtérítését rendeli el, a kötelezett kérelmére engedélyezi a megtérítés összegének részletekben történő megfizetését.
A részletfizetés időtartama nem haladhatja meg a 12 hónapot.
(17) A támogatás megállapítója a kötelezett kérelmére a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét
a) legfeljebb 50 %-os mértékben csökkent, ha a kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló személy esetében 200 %-át nem haladja meg.
b) elengedheti, amennyiben a kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedülálló személy esetében 150 %-át nem haladja meg.
Hatásköri szabályok

4. § A képviselő-testület az Szt. 48. §-a szerinti köztemetés elrendelésével kapcsolatos hatáskör gyakorlását a polgármesterre ruházza.

A támogatások folyósítása

5. § (1) A támogatások házipénztárból történő kifizetés esetén a támogatást a jogosult, vagy meghatalmazottja veheti fel. A házipénztárból történő, a döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) A rendkívüli települési támogatás és a lakhatási támogatás megállapítása pénzbeni vagy természetbeni formában történik. A folyósítás módjáról a támogatást megállapító határozatban kell rendelkezni, lakhatási támogatás esetében a folyósítás ideje alatt a formája megváltoztatható

SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBENI ÉS TERMÉSZETBENI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK

Rendkívüli települési támogatás

6. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást állapít meg.

(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(3) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

7. § (1) Rendkívüli települési támogatásban kell részesíteni kérelemre azt a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyt, akinek a családjában az 1 főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át (42.750) illetve egyedülálló esetén jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 % (57.000) -át nem haladja meg.

(2)1 A rendkívüli települési támogatás alkalmankénti összege nem lehet kevesebb 3.000 Ft-nál és nem haladhatja meg a 15.000 Ft-ot.

(3) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően évente egy alkalommal legfeljebb 30.000 Ft összegű rendkívüli települési támogatást lehet megállapítani, ha a kérelmező létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül, vagy a kérelmező családjában létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet áll elő, amennyiben a kérelmező illetve a vele egy háztatásban élő családban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj 400 %.át nem haladja meg.

(4) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül, ha a kérelmező családjában igazoltan:

elemi kár vagy baleset miatt jelentős anyagi kár keletkezett,
(5) 2 5) A képviselő-testület a rendelet 7. § (3)-(4) bekezdésében meghatározott rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a polgármesterre ruházza át
Lakhatási támogatás

8. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakással kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat az e rendeletben meghatározott jogosultaknak a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat, egyéb lakáshoz kapcsolódó díjak, költségekhez a tüzelőanyag vásárláshoz települési támogatást nyújt.

9. § (1) Taktabáj Községi Önkormányzat Képviselő-testülete lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatásban részesíti:

a) azt a személyt – lakásonként 1 főt – akinek a háztartásában az 1 fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át (57.000 Ft-ot) és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(2) A támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(3) A lakásfenntartási költségekhez nyújtott települési támogatás havi összege

a) 5.000 Ft , ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét (28.500 Ft-ot),

b) 4.000 Ft, ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, de nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át (42.750 Ft-ot),

c) 3.000 Ft , ha az igénylő háztartásának egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, de nem éri el annak 200 %-át (57.000 Ft-ot).

(4) Az önkormányzat a támogatást elsősorban természetbeni ellátás formájában nyújtja, pénzbeli támogatást csak abban az esetben állapít meg, a kérelmező részére természetbeni támogatás nyújtására a közmű szolgáltatási szerződés- vagy szerződések felmondása miatt nincs lehetőség, vagy a költséget természetben nem lehet megtéríteni.

(5) A lakhatási támogatás iránti kérelemben nyilatkozni kell a lakás nagyságáról, a kérelmező lakásban tartózkodásának jogcíméről, a kérelmező és a vele közös háztartásban élők számáról, személyi és jövedelmi adatairól, továbbá csatolni kell a háztartás tagjainak jövedelmét igazoló iratokat és a háztartás tagjainak vagyoni helyzetéről szóló vagyonnyilatkozatokat.

A támogatás megállapítására irányuló kérelemben meg kell jelölni, hogy a kérelmező elsősorban mely lakhatási költséghez kéri a támogatás megállapítását
(6) A lakhatási támogatást - a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kezdődően – az adott költségvetési év végéig (december 31.) időtartamra kell megállapítani.
(7) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra vonatkozóan csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(8) A (7) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni az albérletet, albérleti szerződést csatolni kel a kérelemhez.
(9) A lakhatási támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, amennyiben a támogatás jogosultjának megváltozik a lakcíme, vagy elhalálozik.
(10) Lakcímváltozás, vagy a jogosult halála esetén a támogatásra való jogosultságot a változás hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
(11) Pénzbeli támogatás esetén a jogosult halála miatt fel nem vett támogatást a vele közös háztartásban együtt élt házastárs, vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál hónapját követő hónap utolsó napjáig.
(12) A lakhatási támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület átruházza a polgármesterre.
Egyéb rendkívüli települési támogatás

10. § (1) A képviselő-testület a Taktabáj községben lakóhellyel, ténylegesen lakott tartózkodási hellyel rendelkező lakott ingatlanban lakó családokat, ingatlanonként/családonként egyszeri természetbeni – élelmiszer csomag, személyes és lakás higiéniás termék – támogatásban részesíti, amennyiben az adott évi költségvetése ezt lehetővé teszi.

(2) Aa (1) bekezdésbe foglalt támogatásra azon személyek, családok jogosultak akik a rendelet lakhatási támogatást szabályozó 9. § (1) bekezdésbe foglalt feltételeknek megfelel, illetve a támogatási idején lakhatási támogatásban részesül.

(3) a képviselő-testület a támogatás vonatkozásában a hatáskört polgármesterre ruházza át.

EGYÉB PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSOK

Eseti támogatások eredeti jogalkotói hatáskörben

Temetési támogatás

11. § (1) Az önkormányzat temetési költségekhez való hozzájárulásként temetési támogatást nyújt annak, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott.

(2) A temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb köztemetési költség, amely 100.000 – 250.000 Ft. 10 %-nál, támogatás összege 25.000 Ft.

(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(4) A kérelemhez csatolni kell a nem helyben anyakönyvezett elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát és a temetés költségeiről – a támogatást kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított - temetési számla eredeti példányát.

(5) A temetési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

Nevelési- iskoláztatási, települési rendkívüli támogatások

12. § (1) A képviselő-testület adott évi költségvetési rendeletében a óvodába és

általános iskolába járó gyermekek, fiatal felnőttek (középiskola, felsőfokú intézmény)
neveléséhez, iskoláztatásához általános támogatást állapít meg kézpénzben, amennyiben az adott évi költségvetés bevétele lehetővé teszi, évente maximum három alkalommal
(2) A támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a - a mértének meghatározás vonatkozásában is -, a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.
(3) A kifizetéshez tanulói, hallgatói igazolást kell becsatolni.

13. § (1) A képviselő-testület adott évi költségvetési rendeletében a Taktabáj községben lakóhellyel ténylegesen lakott tartózkodási hellyel rendelkező, 62. életévüket - tárgy év december 31-ig - betöltött időskorú személyek részére egyszeri támogatást állapít meg. amennyiben az adott évi költségvetés bevétele lehetővé teszi.

(2) A képviselő-testület a Taktabáj községben lakóhellyel ténylegesen lakott tartózkodási hellyel ingatlanban lakó családokat, ingatlanonként/családonként természetbeni – élelmiszer csomag, személyes és lakás higiéniás termék – támogatásban részesíti, amennyiben az adott évi költségvetése ezt lehetővé teszi, évente maximum három alkalommal

(3) Az (1)-(2) bekezdésben foglalt támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskör gyakorlását a - a mértének meghatározás vonatkozásában is -, a képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

Első lakáshoz jutók támogatása

14. § (1) A Támogatás Taktabáj község közigazgatási területén természetes személy által történő magánlakás építésre és lakásvásárlásra (visszterhes-átruházás) terjed ki. A kérelemhez csatolni kell a jogerős építési engedélyt, illetve ügyvéd-közjegyző által ellenjegyzett adásvételi szerződést, és legalább széljegy bejegyzést tartalmazó tulajdoni lapot.

(2) A rendelet alapján az a fiatal házaspár vagy élettársi jogviszonyban élő pár, illetve legalább egy gyermeket egyedül nevelő személy, első lakáshoz jutók önkormányzati támogatására jogosult, aki a 3.) § és 4.) bekezdésében foglalt egyéb feltételeknek megfelel.

(3) Akinek külön-külön vagy együttesen – komfort nélküli, szükséglakás, illetőleg átmeneti elhelyezésként meghatározott időszakra kapott bérlakást kivéve – lakástulajdona vagy résztulajdona - a meghatározott időre szólót kivéve –, bérleti vagy bérlőtári jogviszonya, illetőleg állandó használati joga soha nem volt.

(4) A rendelet szempontjából fiatal házaspár, élettársi jogviszonyban élő, illetve személy, aki az

adásvételi szerződés megkötése, lakásépítési engedély kiadása időpontjában nem töltötte be a 35. életévét. Házastársak, élettársak esetében egyik fél sem.
(5) A támogatásra támogatási szerződést kell kötni az Önkormányzat Hivatalával, mely alapján
támogatott kötelezettséget vállal, hogy a támogatással vásárolt, épített lakást 5 évig nem idegeníti el.
(6) A támogatás mértékéről és éves keretéről a képviselő-testület mindenkori költségvetésében dönt, jelen rendelet hatálybalépésekor a támogatás mértéke 50.000,- azaz Ötvenezer forint.

SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKVÉDELMI SZOLGÁLTATÁSOK

15. § (1) Az önkormányzat önállóan biztosítja az étkeztetést és az idősek nappali ellátását

(2) Az önkormányzat a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása útján biztosítja a

a) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

b) családsegítés

c) gyermekjóléti szolgáltatás,

d.) házi segítségnyújtás

(3) A szociális rászorultságot, annak fennállását, az intézményvezető vizsgálja a szolgáltatás igénybevételét megelőzően, valamint az igénybevétel során legalább kétévente.

(4) A (2) bekezdés szerinti szolgáltatások intézményi térítési díját szükség szerint a Társulás székhely önkormányzata állapítja meg, egyeztetés után a Társulási Megállapodás szerint.

Étkeztetés:

16. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

a) koruk (65 év feletti személyek)

b) háziorvosi javaslattal igazolt egészségi állapotuk,(igazolás szerint olyan jellegű betegségben szenved, amely miatt önmaga étkezésének megoldására más módon nem képes)

c) Szakorvosi igazolás alapján kiállított háziorvosi javaslattal igazolt fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(3) Az önkormányzat lehetőséget biztosít a településen élő fogyatékos személyek, pszichiátriai betegek, hajléktalan személyek vagy szenvedélybetegek részére az étkeztetés igénybevételére, illetve segítséget nyújt a saját lakóhelyükön történő étkeztetés biztosítására.

(4) Az étkeztetést a képviselő-testület a községi konyhaútján biztosítja.

17. § (1) A jogosult, a törvényes képviselő, vagy tartásra és gondozásra köteles hozzátartozó az ellátásért jövedelme alapján napi személyi térítési díjat fizet.

(2) Az étkeztetés intézményi térítési díja az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és normatív állami hozzájárulás különbözetésnek egy ételadagra jutó összege.

(3) Ha az ellátásra jogosult tartási vagy öröklési szerződést kötött, a térítési díj fizetésére a tartást és gondozást vállaló a kötelezett. Ilyen esetben a személyi térítési díj a bekerülési költséggel azonos összegű.

(4) Az étkeztetésért fizetendő, személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátott havi jövedelmének 30 %-át. A személyi térítési díj megállapításánál az ellátást igénylő jövedelmét kell figyelembe venni.

(5) A szociálisan nem rászorult személy az ellátásért a fenntartó által megállapított teljes árat köteles fizetni.

(6) Az intézményi térítési díj összegét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

Idősek nappali ellátás

18. § (1) Az ellátást az Szt. 65/F § rendelkezései szerint biztosítja az önkormányzat.

(2) A nappali ellátást Dél-Zempléni Önkormányzati Társulás biztosítja.

Házi segítségnyújtás

19. § (1) Az önkormányzat házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybevevő személy saját lakókörnyezetében biztosítja az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(3) Házi segítségnyújtás igénybevétele előtt- külön jogszabályban meghatározottak szerint - vizsgálni kell a gondozási szükségletet, amelyről az intézményvezető igazolást állít ki.

(4) A házi segítségnyújtást a megállapított napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.

(5) A házi segítségnyújtást a képviselő-testület önállóan biztosítja.

(6) A jogosult házi segítségnyújtásért térítési díjat nem fizet.

Családsegítés

20. § (1) Családsegítés keretében az önkormányzat segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

(2) A családsegítés keretében biztosítani kell

a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,

b) az anyagi nehézségekkel küzdők számára a pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,

c) a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,

d) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,

e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,

f) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.

(3) A családsegítés keretében végzett tevékenységnek-a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül- a szükséges mértékig ki kell terjednie az igény bevevő környezetére, különösen családtagjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha

a) a kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és

b) a kiskorú érdekei- a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül- e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.

(4) A családsegítést a képviselő-testület az Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja.

(5) A családsegítő szolgálatnak az egyén és a család számára nyújtott szolgáltatása térítésmentes.

Gyermekjóléti szolgálat

21. § (1) Gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el a védőnői szolgálattal együttműködve.

(2) A szolgálat feladatai:

a) a településen élő gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kísérése,

b) gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás

c) a védelembe vett gyermek gondozási-nevelési tervének elkészítése,

d) a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,

e) a rendelet végrehajtásának figyelemmel kísérése,

f) felkérésre környezettanulmányt készítése, az örökbe fogadni szándékozók

körülményeinek vizsgálata.

(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

Gyermekek napközbeni ellátása

22. § (1) Taktabáj Község Önkormányzata saját szociális konyhán keresztül biztosítja a településen az óvodai, iskolai gyermekélelmezést.

(2) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben a gyermekétkeztetés intézményi térítési i díjat az 3. számú melléklet szerint állapítja meg.

(3) Az óvodában egész napos ellátást igénybevevők esetén az étkezés igénybevétele kötelező.

(4) Az iskolában étkezés a napközi otthonos rendszerben tanuló igénybevevők számára

kötelező.
(5) Nem vonatkoznak a (3) és a (4) bekezdésben foglaltak arra a gyermekre, akinek betegsége
miatt olyan speciális étrendre van szüksége, amely részére az étkeztetés keretén belül nem
biztosítható.
(6) Az étkezés igénybevételére irányuló kérelmet az egész napos ellátást igénybe nem vevő
óvodások és iskolai tanulók esetében be kell nyújtani.
(7) Az étkezés igénybevétele átmenetileg lemondható az igénybevevő
a) betegsége,
b) a családtagjaival közös programban részvétele miatt.
(8) Az étkezést a lemondással érintett napot megelőző nap délután 14 órájáig kell írásban, szóban vagy telefonon lemondani.
(9) Az egész napos ellátást igénybe nem vevő óvodások és iskolai tanulók, étkezése az igénybevevő vagy törvényes képviselőjének az intézményvezetőhöz intézett írásbeli nyilatkozatával szűnik meg.
(10) Az igénybevétel megszűnésének hatálya a nyilatkozat benyújtását követő nap.
(11) Meg kell szüntetni az étkezést, ha az igénybevevő tanulói jogviszonya, illetve óvodai ellátása az intézményben megszűnt.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

23. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, a jogosultság igazolására vonatkozóan az Szt. 65. §-ban foglaltak az irányadók.

(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Intézményének vezetőjéhez lehet benyújtani.

(3) Az ellátás iránti kérelemről a Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása intézményének vezetője dönt.

Falugondnoki szolgálat

24. § Az önkormányzat a települési hátrányainak csökkentése, a településen az életfeltételek javítása, a településen a közszolgáltatásokhoz való hozzájutás elősegítése, az önkormányzat által önállóan, vagy társulás keretein belül biztosított szociális alapszolgáltatások kiépítésének és működtetésének elősegítése, a települési funkciók bővítése, a közösségfejlesztés, a helyi társadalom és a civil szféra erősítése, a településen a jobb életminőség elérése érdekében, falugondnoki szolgálatot működtet és tart fenn.

A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok
25 § A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó alapellátási feladatok:
a) házi segítségnyújtásban való közreműködés, együttműködve Tokaji Többcélú Kistérségi Társulás Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal (3910 Tokaj, Rákóczi út 54.)
b) családsegítésben való közreműködés, együttműködve Tokaji Többcélú Kistérségi Társulás Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata (3910 Tokaj, Rákóczi út 54.)
c) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában való közreműködés,
d) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így
da) a háziorvosi rendelésre szállítás,
db) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,
dc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása.

26. § (1) A házi segítségnyújtás jellegű feladatok során a falugondnok a rászorultaknak elvégzi

a) favágást, behordást,

b) takarítást, téli hómentesítést,

c) fűnyírást, kisebb, szakértelmet nem igénylő javításokat,

d) bevásárlást, tartós fogyasztási cikkek beszerzését, szervízbe szállítását,

e) gyógyszer kiváltását,

f.) az étkeztetési feladatokat.

(2) A házi segítségnyújtáshoz kapcsolódó falugondnoki szolgáltatás térítésmentes.

(3) A feladat kötelezően teljesítendő.

(4) Az (1) bekezdés a.)-c.) feladatokat a falugondnoki szolgálat a közfoglalkoztatás bevonásával látja el.

27. § (1) A családsegítésben, gyermekjóléti szolgáltatásban való közreműködést a falugondnoki szolgálat biztosítja

a) a családgondozó ellátotthoz való szállításával, és/vagy

b) az ellátott, illetve családja családgondozó, majd onnan településre történő szállításával,

c) azzal, hogy közreműködik a gyermekjóléti, illetve családsegítő szolgálat egyéb feladataiként meghatározott tevékenységének ellátásában, ennek érdekében a lakossággal folyamatosan párbeszédet folytat, észrevételeit, tapasztalatait továbbítja.

(2) A gyermekjóléti és családsegítéshez kapcsolódó falugondnoki szolgáltatás térítésmentes.

(3) Az (1) bekezdésben leírt feladatok közül a szállítási feladatot akkor kell és lehet ellátni, ha az ellátás feltételei más módon nem biztosítható.

(4) A feladat kötelezően teljesítendő.

28. § A falugondnok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok közé az alábbi feladatok tartoznak:

a) személyszállítási feladatok,

b) önkormányzati feladathoz tartozó egyéb szállítási feladatok,

c) önkormányzati rendezvények szervezésével, lebonyolításával kapcsolatos feladatok,

d) kapcsolattartási feladat az önkormányzat és intézményei és a lakosság között,

e) egyéb, nem részletezett, szolgáltatás jellegű feladatok.

29. § (1) A falugondnoki szolgálat a személyszállítási feladati között ellátja

a) betegek – rendelési időnek megfelelően – háziorvoshoz, házi gyermekorvoshoz, illetve külön indokoltan egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítását,

b) tömegközlekedéshez való csatlakozás érdekében történő szállítást,

c) kórházi, szociális otthoni, stb. látogatás céljára történő szállítást,

d) családi eseményekre történő szállítást,

e) nagybevásárlás céljára történő szállítást,

f) önkormányzati, illetve egyéb, települési rendezvényre történő szállítást.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személyszállítási feladatok közül a falugondnok kötelező feladata az a), b), c) pontban meghatározott szállítási feladat, nem kötelező feladata a d), e), f) pontban meghatározott szállítási feladat.

(3) A betegek háziorvosi rendelőbe, illetve egyéb egészségügyi intézményekbe szállítása az érintett személy településről intézményig, illetve onnan lakóhelyre szállítását jelenti.

(4) Az (1) bekezdésben foglalt szállítási feladatot a falugondnok csak a polgármester döntése alapján lehet teljesíteni.

(5) A szállítás engedélyezésekor figyelembe kell venni

a) az igénylő egészségügyi állapotát,

b) a kezelés jellegét (szükséges, ajánlott, rehabilitációs jellegű),

c) az igénylő és családja szociális helyzetét.

(6) Az egészségügyi állapot, a kezelés jellege, valamint a szociális helyzet megítélése során szükség szerint ki kell kérni a háziorvos véleményét.

(7) A szállítási szolgáltatás térítésmentes.

(8) Az (1) bekezdés d)-f) pontjai szerinti szállítási szolgáltatás kivételes jellegű, általában egyszerre csak egy intézményt vagy szállítási helyet érintő több - legalább 4 fő - igénylő esetén nyújtható. Egyedi igények csak rendkívüli esetben teljesíthetőek.

(9) A falugondnoki szolgálat számára a feladat nem kötelezően teljesítendő.

30. § (1) Az önkormányzati, illetve egyéb települési rendezvényre szállítás az önkormányzat által olyan közzétett és meghirdetett rendezvényekre vonatkozó közigazgatási területet érintő szállítási feladatot jelent, ahol a közzététel tartalmazza a személyszállítási feladat falugondnoki szolgálat keretében való megoldását is.

A személyszállítás történhet:
a) meghatározott gyülekező helyről a rendezvényre, és/vagy
b) rendezvényről meghatározott településrészre, lakóházhoz.
(2) A szállítás térítésmentes.
(3) A feladat ellátása az (1) bekezdésben fennálló feltételek teljesülése esetében a falugondnoki szolgálat számára kötelező feladat.

31. § (1) A falugondnoki szolgálat feladata az önkormányzati rendezvények szervezésében, lebonyolításában való részvétel.

(2) A szervezésben, lebonyolításban való részvétel konkrét feladatait a polgármester irányításának megfelelően kell ellátni.

(3) A szállítás térítésmentes.

32. § (1) A falugondnoki szolgálat kapcsolattartási feladatot is ellát

a) az önkormányzat és a lakosság, valamint

b) az önkormányzat intézményei és a lakosság között.

(2) A falugondnoki szolgálat köteles a lakosságtól érkező, önkormányzatot vagy önkormányzati intézményt érintő közérdekű kéréseket, javaslatokat, egyéb információkat haladéktalanul továbbítani az illetékes vezető felé.

(3) Az (1) bekezdés alapján leírt általános, valamint az általános feladat alapján konkretizált feladat ellátása a falugondnoki szolgálat számára kötelező.

(4) A feladatellátásért a falugondnoki szolgálatnak térítés nem jár.

A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok megszervezése

33. § (1) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik. Az igénybevételről való döntésről a polgármester dönt. Az elutasító döntéssel szemben a képviselő-testületnél lehet panasszal élni.

(2) A szolgáltatás igénybevételét kérelmezni kell. A kérelem történhet szóban és írásban.

(3) Lehetőség van arra, hogy a polgármester hivatalból is megállapítsa adott szolgáltatás igénybevételének lehetőségét. Az igénybevétel lehetőségéről a kérelmezőt, illetve a hivatalból indított eljárás érintettjét értesíteni kell.

(4) Az írásban hozott döntés egy példányát a falugondnoki szolgálatnak is át kell adni.

34. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a falugondnok, a szolgálat rendelkezésre álló gépjármű segítségével látja el. A falugondnok a feladatait a munkaköri leírásában rögzítettek, valamint a polgármester utasításának megfelelően látja el.

(2) A feladatokat a falugondnok meghatározott munkarend szerinti időben köteles ellátni. Munkarendjét a feladatellátáshoz legjobban igazodó rend szerint kell megállapítani.

(3) A falugondnoki szolgálatot a falugondnok szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetében helyettesíteni kell. A helyettesítés megoldható akkreditált képzésen tanúsítványt szerzett helyettes falugondnokkal vagy a földrajzilag elérhető legközelebbi településsel kötött együttműködés alapján az ott dolgozó falugondnok igénybevételével.

(4) A falugondnok munkaidején kívül eső feladatok ellátását, a túlmunkavégzés szabályai szerint, illetve helyettesítéssel kell megoldani.

(5) A falugondnok a szolgáltatás keretében végzett személyszállításnál a menetlevelet nem kell aláíratni a szolgáltatást igénybe vevő személlyel.

Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

35. § Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/B. és 94/D. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:

a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára:

b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára:

c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára:

d) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira:

e) az ellátás megkezdésének időpontjára

f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre

g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszűnésének esetei

36. § (1) étkeztetés esetében az ellátás megszűnik:

a) a jogosult saját kérelmére

b) jogosult halála esetén

c) a jogosultságra való okok megszűnésével.

(2) Az ellátást az Polgármester megszüntetheti, ha azt a jogosult indokolatlanul 2 hónapnál tovább nem veszi igénybe. Az ellátás megszüntetéséről értesíti az ellátottat.

(3) A házi segítségnyújtás megszűnik:

a) a jogosult kérelmére,

b) a jogosult halála esetén,

c) a jogosultságra való okok megszűnésével.

(4) A házi segítségnyújtást meg kell szüntetni, ha a jogosult indokolatlanul 2 hónapig nem veszi igénybe, a döntést az Tokaji Többcélú Kistérségi Társulása Intézményének vezetője írásban közli az ellátottal.

(5) Ha az ellátott a döntéssel nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat. A jogerős és végrehajtható döntésig az ellátást változatlanul biztosítani kell.

A térítési díj fizetés szabályai

37. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásért térítési díjat kell fizetni, kivéve amely formánál e rendelet szerint nem kell fizetni.

(2) A személyi térítési díjat évente két alkalommal lehet felülvizsgálni, és a felülvizsgálat alapján megállapított személyi térítési díjról értesíteni kell a térítési díj fizetésére kötelezettet. Az új személyi térítési díj az intézményi térítési díj rendeletének kihirdetését követő hónap elsejétől alkalmazható.

(3) Az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személyírásban, önként vállalhatja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését. Ebben az esetben a jövedelemvizsgálatot nem kell elvégezni. Az ellátást igénylő vagy a térítési díjat megfizető más személy az intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését egy év időtartamra vállalhatja, amely időtartam meghosszabbítható. Ha az időtartam meghosszabbítására nem kerül sor, a személyi térítési díj megállapítására vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.

(4) A személyi térítési díj mérséklésére az intézményvezető jogosult a méltányosság elve alapján.

(5) A személyi térítési díjat a gyermekétkeztetésben egy hónapi időtartamra előre, míg a szociális ellátás esetén havonta utólag a hó 10. napjáig kell megfizetni. A térítési díjak beszedése az szociális szolgáltatások esetében az intézményvezető, oktatási-nevelési intézmény esetén az önkormányzati konyha élelmezésvezetőjének a feladata.

(6) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybe vételének szüneteltetését a szociális alapellátás esetében a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban az intézményvezetőnek kell bejelenteni írásban vagy szóban.

38. § (1) Az intézményvezető és a polgármester köteles rendszeresen ellenőrizni vagy ellenőriztetni, hogy az étkeztetést igénybevevők a norma szerint járó ételmennyiséget minőségben és életkornak megfelelő feldolgozásban megkapják.

(2) Az önkormányzati konyha szolgáltatásait szabad kapacitás terhére Taktabáji önkormányzat intézményeiben dolgozók és nyugdíjasaik is igénybe vehetik térítés ellenében.

(3) A kiszolgált, és az elszállítandó étel mennyiségét a belső ellenőrzés során ellenőrizni kell.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

39. § A rendeletben képviselő-testület által átruházott hatásköröket az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatában is rögzíteni kell.

40. § (1) A rendelet kihirdetését követő napon 2021 08.17-én lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a települési támogatásokról, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 2/2015.(III.02.) önkormányzati rendelet.

(3) Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló szerződés kihirdetéséről szóló 2004. évi XXX. törvénnyel összhangban az Európai Közösségek jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

1. melléklet

KÉRELEMlakhatási támogatás megállapítására

1. Személyi adatok

1.1. A kérelmező személyre vonatkozó adatok:

1.1.1. Neve: .....................................................................................................................................................................

1.1.2. Születési neve: ....................................................................................................................................................

1.1.3. Anyja neve: .........................................................................................................................................................

1.1.4. Születés helye, ideje (év, hó, nap): ..........................................................................................................

1.1.5. Lakóhelye: ………………………………………..................................................................................................

1.1.6. Tartózkodási helye…………………………………………………………………………………………………….

1.1.7. Társadalombiztosítási azonosító jele: …………………………………………………………….………….

1.1.8. Állampolgársága: ..............................................................................................................................................

1.1.9. Telefonszám (nem kötelező megadni): ...................................................................................................

1.1.10. E-mail cím (nem kötelező megadni): .....................................................................................................

1.2. A kérelmező idegenrendészeti státusza (nem magyar állampolgárság esetén):

1.2.1. □ szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező, vagy

1.2.2. □ EU kék kártyával rendelkező, vagy

1.2.3. □ bevándorolt/letelepedett, vagy

1.2.4. □ menekült/oltalmazott/hontalan.

1.3. Kérelmezővel közös háztartásban (azonos lakcímen) élők száma: ............ fő.

1.4. Kérelmező háztartásában élők személyi adatai:

A.

B.

C.

D.

Név
(születési név)

Születési hely, év, hó, nap

Anyja neve

Társadalombiztosítási azonosító jele

1.


2.


3.


4.


5.


2. Jövedelmi adatok

A kérelmező, valamint a családban élő közeli hozzátartozóinak a havi jövedelme forintban:

A.

B.

C.

D.

A jövedelem típusa

Kérelmező

Házastársa
(élettársa)

A családban élő közeli hozzátartozók

1.

Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó
ebből: közfoglalkoztatásból származó

2.

Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó

3.

Táppénz, gyermekgondozási támogatások


4.

Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások

5.

Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások

6.

Egyéb jövedelem


7.

Összes jövedelem


3. Lakásviszonyok

3.1. A támogatással érintett lakás nagysága: .............. m2.

3.2. A lakásban tartózkodás jogcíme: .................................................................

4. Nyilatkozatok

4.1. A lakhatást a legnagyobb mértékben veszélyeztető lakásfenntartási kiadás(ok):

............................................................................................................................................................

4.2. Felelősségem tudatában kijelentem, hogy

Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv - a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóigazgatósága útján - ellenőrizheti.

Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.

Dátum: ....................................................................

...................................................................

..................................................................

kérelmező aláírása

a háztartás nagykorú tagjainak aláírása

Vagyonnyilatkozat
A) Személyi adatok

a) életvitelszerűen a lakóhelyemen/a tartózkodási helyemen élek* (a megfelelő rész aláhúzandó),

b) a közölt adatok a valóságnak megfelelnek.

1. Az ellátást igénylő neve: ...................................................................

Leánykori neve: ...........................................................................

2. Anyja neve: .....................................................................................

3. Születési helye, ideje: ........................................., 20...... év ...................... hó ........ nap

4. Az ellátást igénylő azon lakóhelyének címe, ahol szokásosan él: .....................................

.........................................................................................................................................

5. Ha az ellátást igénylő nem cselekvőképes, a törvényes képviselő neve: ........................

........................................................................................................................................

B) Vagyoni adatok

I. Ingatlanok

1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ............................................................ város/község .................................................... út/utca .................... hsz.

alapterülete: ........... m2,

tulajdoni hányad: ....................,

a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .............................................. Ft

2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ............................................................ város/község .................................................... út/utca .................... hsz.

alapterülete: ........... m2,

tulajdoni hányad: ....................,

a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .............................................. Ft

3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-)tulajdon (vagy állandó használat): megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.): ............................................. címe: ............................................................ város/község .................................................... út/utca .................... hsz.

alapterülete: ........... m2,

tulajdoni hányad: ....................,

a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .............................................. Ft

4. Termőföldtulajdon (vagy állandó használat): megnevezése: .........................................

.................................................. címe: .................................................... város/község .................................................... út/utca .................... hsz.

alapterülete: ........... m2,

tulajdoni hányad: ....................,

a szerzés ideje: ................ év

Becsült forgalmi érték:* .............................................. Ft

II. Egyéb vagyontárgyak

1. Gépjármű:

a szerzés ideje: .............................................................

Becsült forgalmi érték:** ...................................... Ft

......................................... típus .................. rendszám

a szerzés ideje: .............................................................

(rendszám nélküli gépek esetén a gyártási vagy azonosító számot kell feltüntetni)

Becsült forgalmi érték:** ...................................... Ft

a) személygépkocsi: ......................................... típus .................. rendszám

b) tehergépjármű, autóbusz, gépi meghajtású termelő- és munkaeszköz:

2. Takarékbetétben elhelyezett pénzösszeg:

........................................................................ pénzintézet

.................................................... betétkönyv száma ................................ összeg

........................................................................ pénzintézet

.................................................... betétkönyv száma ................................ összeg

3. Készpénz összege: ........................................................................................ Ft

4. Pénzintézeti számlakövetelés vagy más szerződés alapján fennálló pénzkövetelés:

........................................................................ pénzintézet

.................................................... betétkönyv száma ................................ összeg

........................................................................ pénzintézet

................................................... betétkönyv száma ................................ összeg

Kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez.

Kelt: .......... év .............................. hó ............ nap

...........................................

aláírás

* Ha a kérelmező vagy családtagja bármely vagyontárgyból egynél többel rendelkezik, akkor a vagyonnyilatkozat megfelelő pontját a vagyontárgyak számával egyezően kell kitölteni.

A nyilatkozathoz csatolt igazolásokban jelzett jövedelmen kívül egyéb forrásból származó bevétele nincs a családomnak.

Taktabáj, 20……. év ……………………… hó ………nap

aláírása

Alulírott hozzájárulok, hogy az Önkormányzat felé fennálló, lakáshoz kapcsolódó (adótárgy) adót és egyéb díjat (családom valamely tagjának tartozását) a részemre megállapított lakhatási támogatásból levonásra kerüljön.

Taktabáj, 201……. év …………….. hó …… nap

2. melléklet

MEGÁLLAPODÁS
Amely létrejött egyrészről Taktabáj Község Önkormányzata 3926 Taktabáj, Kossuth út 1. (képviselője ……………………….. polgármester, ) mint támogatást nyújtó (továbbiakban támogató), másrészről …………………………………………………………….sz. alatti lakos (továbbiakban támogatott) első lakáshoz jutás célú támogatás igénybevétele tárgyában.
1.) Támogató támogatottat egyösszegű ………Ft, azaz ötvenezer forint támogatásban részesíti Taktabáj Önkormányzatának 3./2021.(VIII.16.) önkormányzati rendelete alapján, mely a …………………….sz. határozatával került megállapításra.
2.) Az 1.) pontban megállapított támogatás a Taktabáj, ………………………………sz. alatti lakás megépítéséhez, megvásárlásához használható fel.
3.) Az 1.) pontban meghatározott támogatás vissza nem térítendő támogatás.
4.) A támogatásban részesülő tudomásul veszi, hogy a vissza nem térítendő támogatás folyósítását követően a 2.) pontban meghatározott lakás 5 éven belül történő elidegenítése tilos.
5.) Amennyiben a támogatásban részesített személy ingatlanát 5 éven belül el akarja idegeníteni, az elidegenítéshez az önkormányzat jegyzője abban az esetben járul hozzá, ha a támogatásban részesített személy a támogatás teljes összegét egy összegben visszafizeti, vagy ha a tulajdonos a szerzett lakást a tulajdonába kerülő másik taktabáji lakásra cseréli el, illetőleg adásvétellel szerez másik Taktabáji lakást.
6.) Amennyiben az 5.) pontban szabályozott feltételekkel ellentétben a 2.) pontban foglalt ingatlant 5 éven belül értékesíti, a támogatott köteles a támogatás összegét egy összegben a Taktabáji Önkormányzat számlájára befizetni.
Taktabáj, 20………év………..hó…….nap
Támogatást nyújtó szerv képviselői: Támogatást igénybevő(k):
polgármester, jegyző
Lakcím:

3. melléklet

Személyi gondoskodások intézményi térítési díjáról
Gyermekétkeztetés intézményi térítési díja
Óvoda 260 Ft/nap + áfa
Iskola alsó tagozat 280 Ft/nap + áfa
Iskola felső tagozat 280 Ft/nap + áfa
Iskola menza – csak ebéd 196 Ft/nap + áfa
Szociális étkeztetés
1

A 7. § (2) bekezdése a Taktabáj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 7. § (5) bekezdése a Taktabáj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.