Hernádkak Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2013. (VII.12.) önkormányzati rendelete
Hernádkak Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési szabályzatáról
Hatályos: 2014. 04. 24- 2014. 06. 29Hernádkak Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2013. (VII.12.) önkormányzati rendelete
Hernádkak Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési szabályzatáról
2014-04-24-tól 2014-06-29-ig
Általános rendelkezések
1.§
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Hernádkak község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
3563. Hernádkak, Rákóczi.F.u.42.sz.
(3) Az önkormányzatképviselő-testületének hivatalos elnevezése:
Hernádkak község Önkormányzatának Képviselő-testülete
(4) A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Közös Önkormányzat Hivatal
Székhelye: Gesztely Szabadság tér. 2.
Hernádkaki Kirendeltsége 3563 Rákóczi F. u 42.
A Képviselő-testület feladata és hatásköre
2.§
(1) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek jegyzékét az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.
(2) Az átruházott hatáskörök címzettjei az átruházott hatáskörök, azok gyakorlásáról a képviselő-testületnek legkésőbb december 30 napjáig beszámolni kötelesek.
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület ülései
3.§
(1) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülést tart.
(2) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
(3) A munkaterv tartalmazza:
- Az ülések várható időpontját
- Az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját
- Közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.
A Képviselő- testület rendkívüli ülését össze kell hívni bármely állandó bizottság vagy a települési képviselők egynegyedének az indítványára. Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
4.§
A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.
5.§
(1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
- Az ülés helyét
- Az ülés időpontját
- A tervezett napirendeket
- A napirendek előadóit
- A képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
- Képviselőknek,
- Jegyzőnek, aljegyzőnek
- Tanácskozási joggal rendelkező nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesternek,
- Bizottságok nem képviselő tagjainak, ha a napirend a bizottság előterjesztésében, vagy állásfoglalásával kerül megtárgyalásra
- Nem állandó meghívottaknak:
-előterjesztőknek,
-akiket az ülés összehívója megjelöl.
-intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, háromnegyed éves tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor.
-szakértőnek
6.§
(1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
(2) Indokolt esetben lehetőség van aKépviselő-testületi ülés összehívására,
telefonon keresztül történő szóbeli meghívással
A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az
előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
7. §
A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a jegyzőt,
- az aljegyzőt
- nem a képviselő-testület által választott alpolgármestert
- a bizottság nem képviselő tagját,
- előterjesztőt
- szakértőt
8.§
A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.
A tájékoztatás formái:
- meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, közösségi hirdetőtáblákon.
A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
9.§
A polgármester feladata:
a)képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b)javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb
önkormányzati döntésekről,
d)az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének
bejelentése,
e)tárgyalt napirendként:
- vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása
- vita összefoglalása
- indítványok szavazásra való feltevése,
- határozati javaslatok szavaztatása,
- a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
- a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése
f)a rend fenntartása,
g)időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h)az ülés bezárása.
A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról
A határozatképesség megállapítás
10.§
(1) A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 7 fő
(2) AKépviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább:
- a képviselőknek több mint a fele, azaz – 4 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
11.§
(1) A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
Képviselő-testület döntései
12.§
A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.
13.§
(1) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
(2) A Képviselő testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(3) A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
(4) Napirend elfogadása tárgyában és ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem kezdeményezhető.
(5) A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
(6) A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
(7) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
(8) Minősített többség szükséges a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben –ben meghatározottakon túl
-helyi népszavazás kiírásához
14.§
(1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(2) Jegyzőkönyvi rögzítéssel, számozatlan határozattal dönt a képviselő-testület:
- Napirend elfogadásáról
- Ügyrendi kérdésekről
- Név szerinti és titkos szavazásról
- Intézményi, szakmai beszámolók elfogadásáról
(3) A Képviselő-testület hatósági határozataira - az Ötv.-ben foglalt eltérésekkel – az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
15.§
(1)2 A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
A határozatok jelölése a következő formában történik:
……../………( …….hó….nap)sz.Határozat
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
A határozat-nyilvántartás formája:
-határozatok tárgya
2Módosította a 26/2013(XII.10.)önkormányzati remdelet 2.§-a ,hatályos 2013.december 11-től
Önkormányzati rendelet
16.§
(1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti :
- -Polgármester
- -Képviselő
- -Képviselő-testület bizottsága
- -Jegyző
(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni,
(4) Helyben szokásos módnak minősül,
- Önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés
17.§
(1) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év,hó, nap megjelöléssel).
Az Önkormányzati rendelet megjelölése:
Hernádkak község Önkormányzatának…/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
A rendelet-nyilvántartás formája:
- rendeletek tárgya
A jegyzőkönyv
18.§
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni.
a) Az egyik példányt a jegyző kezeli
b) A másik példányt meg kell küldeni az ülést követő 15 napon belül Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kormányhivatalhoz.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- írásos előterjesztéseket,
- illetve a képviselők kérése alapján:
- a képviselői beadványokat
- a képviselői beadványokat
(3) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
(4) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
(5) A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.
A képviselők névsora
19.§
A települési képviselők névsorát az 1.sz. függelék tartalmazza.
A képviselők jogai és kötelességei
20.§
(1) Minden települési képviselőnek azonosak a jogai és kötelességei. A képviselő köteles tevékenyen részt venni a képviselő- testület és a bizottságok munkájában.
(2) Indokoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távolmaradását aki:
- Betegség miatt,
- Munkájával kapcsolatos elfoglaltság
- Halaszthatatlan családi esemény miatt van távol
A bizottságok működése
22.§
(1)A bizottság szükség szerint ülésezik
(2) A bizottsági üléseket: - a polgármester hívja össze.
(3) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
(4) A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,
- -Jegyző, aljegyző
- -Nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester
- -Bizottság által meghívott személyek.
(5) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(6) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a
Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(7) A bizottság döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza
(8) A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemlén megyei kormányhivatalhoz.
(9) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
A bizottságok működése
22.§
(1)3
(2) A bizottsági üléseket: - a polgármester hívja össze.
(3) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
(4) A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,
- -Jegyző, aljegyző
- -Nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester
- -Bizottság által meghívott személyek.
(5) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(6) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a
Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(7) 4A bizottság döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza
(85) A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemlén megyei kormányhivatalhoz.
(9) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
3Hatályon kívül helyezte a 26/2013(XII.10.)önkormányzati rendelet 3.§-a,hatálytalan 2013 december 11-től
4Módosította a 26/2013(XII.10.)önkormányzati rendelet 4.§-a,hatályos 2013. december 11-től
5Módosította a 26/2013(XII.10.)önkormányzati rendelet 5.§-a,hatályos 2013.december 11-től
A bizottságok működése
22.§
(1)3
(2) A bizottsági üléseket: - a polgármester hívja össze.
(3) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
(4) A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,
- -Jegyző, aljegyző
- -Nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester
- -Bizottság által meghívott személyek.
(5) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(6) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a
Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(7) 4
(85) A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemlén megyei kormányhivatalhoz.
(9) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
3Hatályon kívül helyezte a26/2013(XII.10.)önkormányzati rendelet 3.§-a,hatálytalan 2013 december 11-től
4Hatályon kívül helyezte a 10/2014(IV.23.)önkormányzati rendelet 1.§-a,hatálytalan 2014.április.24-től
5Módosította a 26/2013(XII.10.)önkormányzati rendelet 5.§-a,hatályos 2013.december 11-től
A bizottság feladatai
23.§
Kizárólag bizottsági állásfoglalással benyújtható előterjesztések:
Pénzügyi-, Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság:
- költségvetés
- féléves, év végi beszámoló
- háromnegyedéves tájékoztatás és költségvetési koncepció
Ügyrendi és Etikai Bizottság:
- új rendeletek megalkotása
A Képviselő-testület állandó bizottságai
24.§
(1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az
alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
- Ügyrendi és Etikai Bizottság
- Pénzügyi-, Fejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság
- Szociális-, Kulturális és Sport Bizottság
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt bizottságok létszámát, a bizottságok
feladatainak, hatáskörét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(3) A bizottságok tagjainak névsorát a 2. sz. függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai
25.§
(1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
- meghatározott időre vagy
- meghatározott feladat elvégzésére
hozhatja létre.
(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- dönt a bizottság elnevezéséről,
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
- határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
(4) Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
A Polgármester Alpolgármester Jegyző,Aljegyző
A polgármester
26.§
A polgármester: - megbízatását főállásban látja el
27.§
A polgármester szabadságának kiadását a képviselő- testület engedélyezi egyszerű szótöbbséggel.
28.§
(1) A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztás nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
- -Döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított.
- -Pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,
- -A képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.
Az alpolgármester
29.§
(1) A képviselő-testület nem képviselő –testületi tagjai közül alpolgármestert választ.
(2) A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással –a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére álpolgármestert választ. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek, megválasztották, akkor az új képviselő-testület alakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
A jegyző, aljegyző
30.§
(1)6 A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén ill. tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi,akinek a munkaköri leírásában szerepel.
(2) Amennyiben a jegyző, aljegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
6Módosította a 26/2013(XII.10.)önkormányzati rendelet 6.§-a hatályos 2013 december 11-től
A Képviselő-testület Hivatala
31.§
(1) A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint
működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső
munkamegosztást.
Közmeghallgatás
32.§
(1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghírdetett – Közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, előtt legalább 7 nappal
(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét
(4) Közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.