Zalkod Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2019.(VII.25.) önkormányzati rendelete

Zalkod Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2021. 09. 25- 2023. 04. 06

Zalkod Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2019.(VII.25.) önkormányzati rendelete

Zalkod Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Zalkod Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat elnevezése, székhelye, működési területe, címere

1. § (1)[1] Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Zalkod Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) Székhelye: 3957 Petőfi Sándor utca 30/A.

(2) Az önkormányzat azonosító adatai:

  • a.) törzsszám: 735957
  • b.) adószám: 15735959-2-05
  • c.) KSH statisztikai számjel: 15735959-8411321-05
  • d.) Költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla: 11734169-15545727-00000000
  • e.) Állami hozzájárulás pénzforgalmi számla: 11734169-15545727-05120000

(3) Az önkormányzat e-mail címe: zalkodjegyzo@freemail.hu

(4) Az önkormányzat működési területe: Zalkod község közigazgatási területe.

2. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Zalkod Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)

(2)[2] A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.

(3) Az önkormányzat szervei:

  • a.) Zalkod Község Önkormányzat Képviselő-testülete,
  • b.) a polgármester,
  • c.) a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága,
  • d.) a Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal,
  • e.) a jegyző,
  • f.) a társulások.

(4) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése és címe: Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal 3955 Kenézlő Aradi út 49. (továbbiakban: Közös Hivatal)

(5)[3] Az önkormányzat és a polgármester hivatalos kör alakú bélyegzőjén középen Magyarország címere van, a körívén pedig az alábbi felirat olvasható: "Zalkod Község Önkormányzat - Zalkod", "*Zalkod Község Polgármestere *"

3. § Az önkormányzat címere: „Álló háromszögletű, kék színű katonai pajzs, alul és felül ezüst hullámpólyával: a pajzs közepén aranyszínű, jobbra úszó hal lebeg. A pajzstartók mindkét oldalon zöld színű vízinövények. A pajzs alatt egy szalag lebeg ZALKOD felirattal.”

2. Önkormányzat Képviselő-testületének feladat és hatásköre

4. § (1) A önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek kormányzati funkció szerinti besorolását e rendelet 1. és 2. melléklete tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható feladat- és hatásköröket a Mötv. 42. §-ában foglaltak határozzák meg.

(3) A képviselő-testület a szerveire átruházott hatásköröket e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

3. A Képviselő-testület ülései

5. § (1) A Képviselő-testület alakuló és rendes ülést tart, valamint rendkívüli ülést tarthat.

(2) A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze és vezeti. Akadályoztatása esetén a testület ülésének összehívására és vezetésére az alpolgármester jogosult.

(3) A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.

4. Alakuló ülés

6. § (1) Az alakuló ülést a választást követő 15 napon belül kell összehívni, az összehívásról a polgármester gondoskodik.

(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:

  • a.) a Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választások eredményéről,
  • b.) a képviselők eskü(fogadalom) tétele,
  • c.) a polgármester eskü(fogadalom) tétele,
  • d.) a polgármester tiszteletdíjának megállapítása,
  • e.) az alpolgármester megválasztása, eskü(fogadalom) tétele, tiszteletdíjának megállapítása.

(3) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

5. Rendes ülés

7. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 7 alkalommal tart ülést.

(2) A polgármesternek össze kell hívni a Képviselő-testület ülését a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.

(3) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, napirendjéről a nyilvánosságot a hivatal hirdetőtábláján a meghívó hirdetmény formájában történő kifüggesztéssel kell értesíteni, az ülést megelőző 5 nappal.

6. Rendkívüli ülés

8. § (1) A polgármester a Képviselő-testületet rendkívüli ülés tartására is összehívhatja a 9. § (3) bekezdésében meghatározott formában.

(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni a Mötv-ben meghatározottakon túl:

  • a.) a helyi népszavazásra irányuló érvényes kezdeményezés esetén,
  • b.) a jegyző indítványára,
  • c.) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó olyan halaszthatatlan ügyben, amelynek tárgyalását jogszabály teszi kötelezővé, vagy amelyben a késedelem jelentős kárral, vagy hátránnyal járna (pályázati, költségvetést érintő ügyek, személyi ügyek, stb.).

(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a javasolt napirendi pontok, azok előterjesztői megjelölésével a polgármesternél kell előterjeszteni.

7. Az ülés összehívása

9. § (1) Az ülés összehívása írásbeli meghívóval történik és az abban szereplő napirendi javaslatok előterjesztéseit úgy kell kiküldeni, hogy azt a meghívottak az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.

(2) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a napirendet és az előterjesztők nevét. A meghívó mellékletét képezik az írásos előterjesztések és a határozati javaslatok.

(3) A sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtti napon, vagy az ülés előtt 4 órával is küldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, írásbeliségtől is el lehet tekinteni, a sürgősség okát azonban közölni kell.

10. § (1) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni:

  • a.) a Képviselő-testület tagjait – a nyílt és a zárt ülés anyagainak megküldésével,
  • b.) a jegyzőt – a nyílt és a zárt ülés anyaginak megküldésével,
  • c.) a napirendi pontok előterjesztőit,
  • d.) akiket a polgármester indokoltnak tart.

(2) A jegyzőt állandó tanácskozási jog illeti meg.

(3) Az egyes napirendi pontokhoz meghívottak részére írásos előterjesztést csak azon napirendi ponthoz kell megküldeni, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.

(4) A Képviselő-testület zárt üléseire szóló írásos előterjesztéseket kizárólag azok részére lehet megküldeni, akik a zárt ülésen részt vehetnek.

11. § (1) A Képviselő-testület üléseinek nyilvánosságára és zárt üléseire a Mötv. előírásai az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, napirendjéről a nyilvánosságot a hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel az ülést megelőző 5 nappal kell értesíteni.

(3) A Képviselő-testület bármely képviselő és a jegyző indítványára zárt ülést rendelhet el, vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.

(4) A zárt ülésen az Mötv.-ben meghatározott személyek vesznek részt.

8. A Képviselő-testületi ülés határozatképessége

12. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele jelen van.

(2) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a Képviselő-testületet 5 napon belül újból össze kell hívni.

(3) Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni. Az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.

9. A Képviselő-testület ülésének vezetése

13. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.

(2)[4] A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök vezeti.

(3) Az ülés vezetése során a polgármester megállapítja a határozatképességet és előterjeszti az ülés napirendjét.

(4) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

10. Napirendi pont tárgyalása, elnapolása

14. § (1) A polgármester – a napirendek sorrendjében – minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

(2) A vita során az ülésen először az előterjesztő tehet szóban kiegészítést az anyaghoz, majd a képviselők tehetnek fel kérdéseket és a tanácskozási joggal résztvevők.

(3) A kiegészítés és a kérdések megválaszolása után van lehetőség a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak felszólalására.

(4) A felszólalás időtartamát a polgármester megszabhatja, illetve ismételt felszólalás esetén az idő túllépésénél megvonhatja a szót a felszólalótól.

(5) A vita lezárására és a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot, és e javaslatról a testület vita nélkül határoz.

(6) Az ülésen megjelent egyéb érdeklődők a napirendhez kapcsolódóan a Képviselő-testület külön döntése alapján kaphatnak szót.

(7) A napirend tárgyalása során és a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat, vagy indítvány tekintetében törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

15. § A polgármester, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

11. Tanácskozás rendjének fenntartása

16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.

(2) A rend fenntartása kapcsán figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.

(3) Ismételt figyelmeztetést követően a szót megvonhatja.

(4) A polgármester rendreutasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testületi ülésen méltatlan magatartást tanúsít.

(5) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok rendzavarása esetén a polgármester rendre utasíthat. Ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet az ülésterem elhagyására is kötelezheti.

(6) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

12. Előterjesztések

17. § (1) A testületi ülésre az előterjesztés írásban, vagy szóban kerül benyújtásra.

(2) Előterjesztésnek minősül a rendelet és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(3) Írásban kell benyújtani a rendelet-tervezeteket, az intézmények beszámolóit, az önkormányzat vagyonát érintő előterjesztéseket és a határozati javaslatokat.

13. Vita bezárása

18. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát bezárja.

(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.

14. Szavazás

19. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) A polgármester a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.

(3) A határozati-javaslatokat pozitív kérdésként kell feltenni.

(4) Azt a határozati javaslatot, amely nem kapja meg a szükséges többséget, elvetettnek kell tekinteni. A Képviselő-testület minősített többséggel dönt arról, hogy az elvetett javaslatot mikor lehet legközelebb napirendre tűzni.

(5) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének – 3 képviselőnek – igenlő szavazata szükséges.

(6) Először a módosító indítványokat, a kiegészítő javaslatokat kell szavazásra bocsátani, végül a módosító indítványokkal, kiegészítésekkel korrigált határozati-javaslatot, vagy rendelet-tervezetet kell megszavaztatni.

(7) A szavazás nyílt, vagy a Mötv. előírásai alapján kötelezően, illetve a meghatározott ügyekben a Képviselő-testület döntése alapján titkos lehet. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.

(8) A nyílt szavazás kézfeltartással történik.

(9) Szavazati jog gyakorlásának az minősül, ha a jelenlévő képviselő „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaz, illetve „tartózkodik”.

(10) A képviselő-testület alakszerű határozat nélkül dönt:

  • a.) a feladat meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,
  • b.) informális jelentés tudomásul vételéről,
  • c.) interpellációra adott válasz elfogadásáról.

(11) A szavazatok összeszámolásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, a polgármester köteles a szavazást megismételtetni.

(12) Amennyiben a képviselő a Mötv. 49. §-a szerinti személyes érintettségét nem jelenti be, és a Képviselő-testület így nem határoz a döntésből való kizárásáról és ezt a testületi ülést követő 60 napon belül bárki írásban jelzi, akkor:

  • a.) a döntés hatályban marad, ha azt legalább 3 képviselő megszavazta,
  • b.) a döntést ismételten a testület elé kell terjeszteni megerősítésre vagy elvetésre, ha az 3 szavazatnál kevesebbel lett elfogadva.

15. A név szerinti szavazás

20. § (1) A képviselő-testület név szerinti szavazást tart, ha azt jogszabály előírja, valamint a képviselők egynegyedének indítványára.

(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem” nyilatkozattal szavaznak.

(3) A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazáshoz igénybevett, külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A Képviselő-testület szükség szerint dönt a titkos szavazás, vagy név szerinti szavazás elrendeléséről.

16. A titkos szavazás

21. § (1) A Képviselő-testület bármely képviselő indítványára vita nélkül, egyszerű többséggel titkos szavazást rendelhet el mindazon kérdésekben, ahol zárt ülés elrendelésének is helye van.

(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja.

(3) Érvényesen szavazni csak a szavazólapon szereplő jelölt(ek)re, vagy döntési változatokra lehet. A szavazáshoz tollat kell használni.

(4) Igen szavazatnak a jelölt(ek) nevének, illetve a döntési alternatívának a meghagyása, ellenszavazatnak pedig a jelölt(ek) nevének, illetve a döntési alternatívának az áthúzása számít.

(5) Érvénytelen a szavazat:

  • a.) ha nem hivatalos – bélyegzőlenyomat nélküli – szavazólapon adták le,
  • b.) ha ceruzával töltötték ki a szavazólapot,
  • c.) ha nem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy a képviselő kire, vagy milyen döntésre szavazott, vagy
  • d.) ha a szavazó képviselő a megválaszthatónál több jelölt nevét, vagy több döntési változatot jelöl meg szavazólapon.

(6) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a bizottság tagjai és a jegyző ír alá.

17. Minősített többség

22. § Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata) szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:

  • a.) azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal;
  • b.) az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez;
  • c.) véleménynyilvánításhoz olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;
  • d.) az éves költségvetés 1%-át meghaladó forgalmi értékű tulajdon elidegenítéséhez vagy beruházásához;
  • e.) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;
  • f.) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes, vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes, vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához;
  • g.) a "Zalkod Község Díszpolgára" cím adományozásához.

18. Kérdés, interpelláció

23. § (1) A képviselő az ülésen kérdést, vagy interpellációt intézhet a polgármesterhez, alpolgármesterhez, bizottsági elnökhöz és a jegyzőhöz.

(2) A kérdésre és az interpellációra a testületi ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(3) Amennyiben a választ a kérdező, vagy interpelláló képviselő nem fogadja el, úgy a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül határoz.

(4) Amennyiben a testület sem fogadja el a kérdésre, vagy interpellációra adott választ, annak vizsgálatát az Ügyrendi Bizottságra bízza, amely a vizsgálat eredményéről a Képviselő-testület következő ülésén köteles számot adni.

19. Lakossági fórumok

24. § (1) A képviselő-testület a nagyobb horderejű ügyek eldöntésére falugyűlést tarthat.

(2) A falugyűlés időpontját és napirendjét a képviselő-testület határozza meg.

(3) A képviselő testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melyen a választópolgárok és a helyi szervek közérdekű kérdéseket és javaslatokat vethetnek fel.

(4) A közmeghallgatás időpontjáról annak megtartása előtt legalább egy héttel, hirdetmény útján is értesíteni kell a lakosságot.

(5) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell. Ha ez nem lehetséges, akkor 15 napon belül írásban választ kell adni.

20. Önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai

25. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

  • a.) a Képviselő-testület tagjai,
  • b.) a Képviselő-testület bizottsága,
  • c.) a jegyző.

(2) A rendeletek alkotására és megjelölésére a 2010. évi CXXX. törvény és a 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(3) Az önkormányzati rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon záradékként fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés időpontjával. Ugyanez az eljárás az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények közzétételénél is.

(4) Az SZMSZ szempontjából egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmény: a Képviselő-testület határozatai, tájékoztatói, nyilvános üléseinek előterjesztései, valamint ezen ülések jegyzőkönyvei.

21. A képviselő jogai és kötelezettségei, a képviselő díjazása

26. § (1) Minden önkormányzati képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselő:

  • a.) köteles tevékenyen részt venni a Képviselő-testület munkájában,
  • b.) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
  • c.) köteles felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében,
  • d.) köteles bejelenteni személyes érintettségét a döntéshozatalnál,
  • e.) köteles a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,
  • f.) köteles a rendszeres kapcsolat tartására a választókkal a lakosság különböző társadalmi és önszerveződő közösségeivel, köteles írásban, vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a Képviselő-testület ülésén, vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni.

(3) A képviselők tiszteletdíjban részesülnek, melynek mértékét önkormányzati rendelet szabályozza.

22. Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség,

27. § [5] (1) A képviselői vagyonnyilatkozatot a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága tartja nyilván, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról az erre vonatkozó szabályzatban foglaltak szerint.

(2) Az Ügyrendi Bizottság nyilvántartja és ellenőrzi a Mötv. 39. §-ában foglaltak alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek vagyonnyilatkozatát.

23. A Képviselő-testület bizottsága

28. § (1) A Képviselő-testület egy állandó bizottságot, az Ügyrendi Bizottságot hozza létre.

(2) A bizottság tagjainak száma 3 fő képviselő.

(3)[6]

(4) A Képviselő-testület egyes feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat is alakíthat.

24. A bizottságok működése

29. § (1) A bizottságok szükség szerint üléseznek, de elsősorban a Képviselő-testület ülésének hetében tartják.

(2) Az ülés összehívásáról, vezetéséről a bizottság elnöke gondoskodik, akadályoztatása esetén a bizottság elnökhelyettese. A bizottságok technikai feladatainak ellátását a Közös Hivatal biztosítja.

(3) Az ülések meghívóját és az előterjesztéseket a bizottság elnöke a bizottsági ülés napját megelőzően legkésőbb 3 nappal eljuttatja a bizottsági tagok és meghívottak részére.

(4) A bizottságok ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

  • a.) a polgármestert,
  • b.) alpolgármestert,
  • c.) jegyzőt,
  • d.) akinek részvétele a tárgyalt napirend tárgyalásához szükséges.

(5) A bizottság ülésein a Képviselő-testület tagjai tanácskozási joggal részt vehetnek.

(6) A bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.

(7) A jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakat tartalmazza.

(8) A bizottság hatáskörébe tartozó ügyekben határozatot hoz, melynek jelölése az 5/2019.(III.13.) IM rendelet 15. § (1)-(2) bekezdése szerint történik

30. § Az Ügyrendi Bizottság feladatköre:

  • a.) Véleményezi a Képviselő-testület döntése alapján megjelölt előterjesztéseket.
  • b.) Figyelemmel kíséri az önkormányzati rendelet végrehajtását.
  • c.) Lebonyolítja a Képviselő-testület ülésein a titkos szavazásokat.
  • d.) Eljár az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeinek kivizsgálásában és előterjeszti annak eredményét a Képviselő-testület következő ülésére.
  • e.) Nyilvántartja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatát, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról. szükség esetén elvégzi a vagyonnyilatkozathoz kapcsolódó ellenőrzési feladatokat.

25. Ideiglenes bizottság

31. § (1) A Képviselő-testület egyes feladatok eredményes elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság meghatározott ideig, vagy a meghatározott feltétel bekövetkeztéig működik.

(3) Az ideiglenes bizottság feladatait a Képviselő-testület határozza meg.

26. A polgármester

32. § (1) A polgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A polgármester feladatkörét, hatáskörét és hatósági jogkörét törvény, vagy törvényi felhatalmazás alapján Kormányrendelet, illetve a képviselő-testület által hozott önkormányzati rendelet állapítja meg.

27. Alpolgármester

33. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére a képviselők közül társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) A polgármester helyettesítése esetén az alpolgármestert mindazon jogok és hatáskörök megilletik, mint a polgármestert.

(3) Az alpolgármester a polgármester megbízása alapján helyettesíti, valamint látja el a feladatait.

28. Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal

34. § (1) Zalkod Község Önkormányzat Képviselő-testülete, Györgytarló Község Önkormányzat Képviselő-testülete, valamint Kenézlő Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85. § (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.

(2) A hivatal szervezeti és működési szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.

29. A jegyző

35. § (1) A Közös Hivatal vezetője a jegyző.

(2) A jegyző feladatai különösen:

  • a.) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
  • b.) vezeti a Közös Hivatalt, megszervezi annak munkáját,
  • c.) előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
  • d.) gondoskodik a bizottságok szervezési és ügyviteli feladatainak ellátásáról,
  • e.) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről,
  • f.) napi munkakapcsolatot tart a polgármesterrel,
  • g.) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a hivatal munkájáról és az ügyintézésről.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző akadályoztatása esetén a Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei- legfeljebb 6 hónap időtartamra- a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő közös önkormányzati hivatali köztisztviselőt bízzák meg a jegyzői feladatok ellátásával.

30. Az önkormányzat gazdálkodása, belső ellenőrzése

36. § (1) Az önkormányzat saját vagyonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik. A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.

(3)[7] Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, és korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(4) Az önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása a Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulással kötött együttműködési megállapodásban foglaltak szerint történik.

31. Az önkormányzat gazdasági alapjai

37. § (1) A Képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és évenként költségvetéséről rendeletet alkot.

(2) A gazdasági programot a Képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül fogadja el, ha az egy választási ciklus idejére szól.

(3) Ha a meglévő gazdasági program az előző cikluson túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott Képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül köteles megvizsgálni és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni, vagy módosítani.

32. Az önkormányzat társulásai

38. § Az önkormányzat az alábbi társulásoknak tagja:

  • 1. Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulás
  • 2. Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás.

33. Záró rendelkezés

39. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Zalkod Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2018. (IV.17.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 7/2019. (VII. 25.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat államháztartási szakágazati besorolása valamint szakmai alaptevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti megjelölése

I. Az önkormányzat államháztartási szakágazati besorolása:

841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

II. Az önkormányzat szakmai alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti megjelölése:

A Zalkod Község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:[8]

Kormányzati funkciók

Megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

049030

Kéményseprő-ipari tevékenység

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület- kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

082044

Könyvtári szolgáltatások

082092

Közművelődés –hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

2. melléklet a 7/2019. (VII. 25.) önkormányzati rendelethez

Zalkod Község Önkormányzat Önként vállalt feladatai[9]

Római Katolikus Egyház támogatása

Görög Katolikus Egyház támogatása

Református Egyház támogatása

3. melléklet a 7/2019. (VII. 25.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület szerveire átruházott hatáskörök

I. Polgármesterre átruházott hatáskörök

1.) Az 1988. évi I. törvény 33. § (1) bekezdés bb) pontja és a 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott közútkezelői hozzájárulás kiadása.

2.) Települési támogatás és az önkormányzat által nyújtott egyéb szociális támogatás helyi szabályairól szóló rendelet alapján:

  • a) települési rendkívüli támogatás,
  • b) települési lakhatási támogatás,
  • c) települési temetési támogatás,
  • d) a köztemetés részletfizetés engedélyezése, vagy méltányosságból történő elengedését,
  • e) települési óvoda- és iskolakezdési támogatás,
  • f) zalkodi lakosok egyszeri települési támogatás,
  • g) időskorúak egyszeri települési támogatás megállapítása.

3.) A házi segítségnyújtás gondozási óradíjának átvállalása támogatás megállapítása.
II. Zalkod Község Önkormányzatának társulásaira átruházott hatáskörök:

1. A Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:

  • a.) a társulás gondoskodik az egészségügyi alapellátás együttes szervezésén belül a központi orvosi ügyelet megszervezéséről és fenntartásáról.
  • b.) a társult önkormányzatoknál és az önkormányzatok szervezeteinél a Társulás gondoskodik a belső ellenőrzés megszervezéséről, és fenntartásáról.
  • c.) Területfejlesztési feladatellátás:
  • ca.) a területfejlesztés tekintetében a Társulás vizsgálja és értékeli a térség társadalmi, gazdasági és környezeti helyzetét, adottságait,
  • cb.) kidolgozza és elfogadja a Társulás területfejlesztési koncepcióját, illetve ennek figyelembevételével készített területfejlesztési programját, ellenőrzi azok megvalósítását,
  • cd.) koordinálja a kistérségben működő társulások és más – a területfejlesztésben érdekelt – szervezetek együttműködését, együttműködik az állami és a civil szervezetekkel.

2. Az Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:
a.)Ellátja az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontjában meghatározott hulladékgazdálkodással kapcsolatos közfeladatot.

1. függelék a 7/2019. (VII. 25.) önkormányzati rendelethez[10]

2. függelék a 7/2019. (VII. 25.) önkormányzati rendelethez[11]


[1] Az 1. § (1) bekezdése a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.
[2] A 2. § (2) bekezdése a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
[3] A 2. § (5) bekezdése a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
[4] A 13. § (2) bekezdése a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.
[6] A 28. § (3) bekezdését a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
[7] A 36. § (3) bekezdése a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 3. § c) pontja szerint módosított szöveg.
[8] Az 1. melléklet cím szövege a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
[9] A 2. melléklet címe a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 3. § d) pontja szerint módosított szöveg.
[10] A 3. melléklet 1. függeléket a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
[11] A 3. melléklet 2. függeléket a Zalkod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 21.) önkormányzati rendelete 4. § c) pontja hatályon kívül helyezte.