Sajópetri Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2019 (XI.28..) önkormányzati rendelete

Sajópetri Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 11. 29- 2021. 01. 14

SAJÓPETRI KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK


15/2019.(XI. 28.) önkormányzati rendelete


Sajópetri Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról


Sajópetri Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi Szervezeti és Működési Szabályzatot alkotja meg:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. §


(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Sajópetri Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)

Székhelye: 3573 Sajópetri, Dózsa György út 66.

Levelezési címe: 3573 Sajópetri, Dózsa György út 66.

Internetes honlapja: www.sajopetri.hu


(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Sajópetri Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület)


(3) Az Önkormányzat működési területe: Sajópetri Község Önkormányzatának közigazgatási területe


2. §


  1. Az Önkormányzat jelképei: címer és a zászló


  1. Sajópetri címere: hegyes talpú pajzs függőlegesen három mezőre osztva.
  2. Címer középső ezüst mezejében kék színű ekevas lebeg, hegyével fölfelé fordítva. A két szélső - kék színű mezőben ezüst színű csoroszlya lebeg hegyével fölfelé fordítva, valamint kaszapenge lebeg, hegyével lefelé fordítva.


  1. A zászló: téglalap alakú, kék színű, középen fehér sávban a község címerével.


  1. Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület 11/2015. (X.22.) önkormányzati rendeletben szabályozza.


  1. Az Önkormányzat által alapított kitüntetéseket, díjakat a Képviselő-testület 11/2015. (X.22.) önkormányzati rendelete tartalmazza.


3. §


A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a Megyei Önkormányzattal.


4. §


(1) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat-és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.


(2) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei - a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a Kistokaji Közös Önkormányzati Hivatal, a jegyző, valamint a Társulások - látják el.


(3) A képviselő-testületet a polgármester képviseli. A képviselő-testületet – megbízás alapján - bármely képviselő képviselheti.


(4) Az önkormányzat feladat-és hatáskörére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadóak. Az Önkormányzat által ellátott alapfeladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását az 1. függelék tartalmazza.


(5) A közfeladat önkéntes felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, ennek során az érintett bizottságok véleményét ki kell kérni. Indokolt esetben jelentős feladat felvállalása előtt ideiglenes bizottság is létrehozható, illetve külső szakemberek közreműködése is igénybe vehető.


(6) Közfeladat önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat csak akkor terjeszthető a testület elé, ha az tartalmazza a feladat ellátásához szükséges forrásokat is.


(7)  A (6) bekezdésben említett előterjesztés elfogadásához minősített többség szükséges.


(8) A szabadon választott közfeladat ellátásának megszüntetéséről a képviselő-testület minősített többséggel határoz.


II. Fejezet

A képviselő-testület


5. §


A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

A polgármester, az alpolgármesterek nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 2. függelék tartalmazza.






6.§


(1) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:


a) Dönt a képviselőtestület ülései között halaszthatatlan önkormányzati ügyekben, melyről a testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

b) Közköltséges temetés elrendelése, köztemetés költségeinek hagyatéki teherként történő bejelentése, az eltemettetésre kötelezett személy kötelezése a temetési költségek megfizetésére, illetve a különös méltánylást érdemlő esetekben a megtérítési kötelezettségek alóli részben történő mentesítése.

c) Közterület tisztántartásával, lomtalanítási akciókkal kapcsolatos feladatok.

d) Gyakorolja a képviselő-testület alkalmazásában álló, a Munkatörvénykönyve hatálya alá tartozók esetében tekintetében az egyéb munkáltatói jogokat.


(2) A képviselő-testület által a Sajópetri Görög Katolikus Egyházközség fenntartásában működő Szent Demeter Szeretetszolgálatra - feladatellátási szerződésben megjelölt – átruházott hatáskörök:

  1. házi segítségnyújtás,
  2. szociális étkeztetés


(3) A képviselő-testület által az Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulásra átruházott hatáskör: a támogató szolgálat ellátása


(4) A képviselő-testület által a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök: a települési hulladékgazdálkodási feladatok ellátásával, így különösen a hulladékszállítási közszolgáltatás megszervezésével, valamint a térségi, regionális hulladékgazdálkodási rendszer kialakításával, fenntartásával és fejlesztésével kapcsolatos döntési hatáskörök.


(5) A Képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Mötv. tartalmazza.


1. A Képviselő-testület ülései


7. §


(1) A képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.

(2) A képviselő-testület üléseinek fajtái:

a) alakuló ülés,

b) rendes ülés,

c) rendkívüli ülés.

8. §


(1) Az alakuló ülés napirendje az Mötv.-ben meghatározott kötelezően megtárgyalandó ügyek mellett tartalmazza:

a) a polgármester köszöntőjét, illetve programjának ismertetését, valamint

b) a képviselők tiszteletdíjáról szóló rendelet felülvizsgálatát, megalkotását.


9. §


(1) A képviselő-testület a rendes üléseit munkaterv szerint tartja.

(2) A munkaterv tartalmazza a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját és napirendjét, a napirendi pontok előadóját, valamint a közmeghallgatás időpontját.

(3) A munkatervben foglaltakra javaslatot tehetnek:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselő, és

d) a jegyző.

(4) A javaslatok alapján a munkatervet a jegyző állítja össze.

(5) A munkatervet minden év január 31-ig a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(6)A jegyző gondoskodik arról, hogy a munkaterv a község polgárai számára megismerhető legyen. A munkatervet közzé kell tenni az Önkormányzat hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján is.


10. §


A képviselő-testület munkatervben nem szereplő ülései rendkívüli ülések. 


2. A képviselő-testület összehívásának rendje


11. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásos meghívó képviselő-testületi tagok részére történő megküldésével hívja össze. A képviselő-testületi ülésre a meghívó valamint a napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztések képviselő-testületi tagok részére történő megküldésével egyidejűleg meg kell hívni a jegyzőt is. A képviselő-testület tagjai és a jegyző a képviselő-testület állandó meghívottjai.

(2) A meghívót legkésőbb az ülés napját megelőző 5. napon kell megküldeni. Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a meghívó az ülés előtt ennél rövidebb idővel is kiküldhető.

(3) A képviselő-testület működésének nyilvánossága, nyomon követhetősége érdekében az ülés meghívóját az Önkormányzat hirdetőtábláján az ülés megtartása előtt legalább 5 nappal ki kell függeszteni.

(3) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét és kezdési időpontját (a naptári év, hónap, nap, óra és perc megjelölésével);

b) a tervezett napirendet;

c) az egyes napirendi pontok előadójának megjelölését.

(4) A meghívóhoz csatolni kell a napirendi pontokhoz kapcsolódó írásos előterjesztéseket. Indokolt esetben az előterjesztés utólag is megküldhető, de azt legkésőbb az ülést megelőző napon kézbesíteni kell a képviselő-testületi tagok, illetve a jegyző részére.

(5) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni az egyes napirendi pontok előterjesztőjét.

(6) A képviselő-testületi ülésére, az egyes napirendi pontok tárgyalására meghívhatók az adott napirendi pont szerinti ügyben érintett személy.




12. §


Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése telefonon vagy személyesen is összehívható. Ebben az esetben a meghívásban közölni kell a meghívóra vonatkozóan a 11. § (3) bekezdés a)-b) pontokban foglaltakat.


13. §


A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti. Az ülés vezetőjének munkáját a jegyző segíti.


14. §


A képviselők legalább egynegyedének az ülés rendkívüli összehívására vonatkozó, az ülés javasolt napirendjét is tartalmazó, Mötv. 44. §-a szerinti indítványát a polgármesternél kell előterjeszteni, aki az ülést annak kézhezvételétől számított 15 napon belül köteles összehívni. 


3. Az előterjesztések


15. §


(1) A képviselő-testület a napirendjén szereplő ügyeket írásos vagy szóbeli előterjesztés alapján tárgyalja.

(2) Előterjesztésnek minősül:

a) a rendelet-tervezet,

b) a határozati javaslat,

c) a beszámoló,

d) a tájékoztató.

 (3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselő,

d) a bizottság a feladatkörébe tartozó ügyben, és

e) a jegyző.

 (4) A A képviselő-testület nyílt ülésére készült előterjesztések nyilvánosak, abba bárki betekinthet a Kistokaji Közös Önkormányzati Hivatal Sajópetri Kirendeltségén (3573 Sajópetri, Dózsa Gy út 66.).


4. Az ülés megnyitása, határozatképesség


16. §


A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyén tartja.




17. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester nyitja meg.

(2) A polgármester számba veszi a megjelenteket, majd megállapítja a képviselő-testület határozatképességét vagy határozatképtelenségét.

(3) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására a képviselő-testületet 8 napon belül újból össze kell hívni. Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester soron kívül rendkívüli ülést hív össze, a határozatképtelenség okainak vizsgálata céljából.


18. §


A képviselő-testület ülésén megjelent meghívottakról jelenléti ívet kell készíteni, melyet a meghívottak és jelenlévők aláírnak.


19. §


A polgármester a határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és a határozatképtelenség bekövetkeztekor az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el.


20. §


A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben zárt ülést tart, melynek tényét a polgármester jelenti be, egyéb esetben - a jogszabály által lehetővé tett körben – indítvány alapján esetenként dönt a zárt ülés tartásáról.


5. A napirend megállapítása


21. §


(1) Az ülés napirendjére a kiküldött meghívó és a munkaterv alapján a polgármester tesz javaslatot. A képviselő-testület tagjai kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását vagy a javasolt sorrend megváltoztatását.

(2) A képviselő-testület ülésének napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.



22. §


(1) Az előterjesztés benyújtására jogosultak a polgármesternél írásban indítványt terjeszthetnek elő. Az indítvány javaslat valamely ügy megtárgyalására, rendelet megalkotásra vagy határozat meghozatalára. Az indítvány vonatkozhat

a) halasztást nem tűrő döntés meghozatalára, vagy

b) a javasolt döntés előkészítésére.

(2) Az indítványt az ülés napját megelőzően legalább 3 nappal kell benyújtani és annak tartalmaznia kell a javasolt döntés főbb elemeit.

(3) Az e rendelet szerint benyújtott indítványt a napirendre fel kell venni.


23. §


Az előterjesztésre jogosultak az ülésen indítványozhatják valamely halasztást nem tűrő ügy napirendre vételét. Az ülésen előterjesztett ilyen indítvány tárgyalására akkor kerülhet sor, ha - a jegyző törvényességi véleményét követően – a képviselő-testület a napirendre vételt megszavazza.


24. §


(1) A napirenden nem szereplő halaszthatatlan vagy rendkívüli, a község életét, a képviselő-testület munkáját érintő általános jelentőségű ügyben a napirend tárgyalása előtt - a felszólalás tárgyát és okát megjelölve - a polgármester, az alpolgármester, a képviselő vagy a jegyző legfeljebb két percben felszólalásra jogosult. Nem lehet napirend előtt felszólalni olyan ügyben, amely az e rendelet szerinti általános szabályok alapján napirendre tűzhetők.

(2) Napirend előtti felszólalásra az alpolgármester, a képviselő vagy a jegyző a polgármestertől a tárgy megjelölésével kér lehetőséget.


25. §


A polgármester a képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, az időszerű kérdésekről, számot ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok és egyéb önkormányzati döntések végrehajtásáról. 


6. A napirend tárgyalásának rendje


26. §


(1) A polgármester az egyes napirendi pontokat külön-külön tárgyalásra (vitára) bocsátja.

(2) A képviselő-testületi ülésen felszólalásra jogosultak a képviselő-testület tagjai, a jegyző és a meghívott, akiknek a szót jelentkezés alapján a polgármester adja meg, az e fejezetben foglaltak szerint.

(3) Az egyéb meghívottak a képviselő-testület ülésén a meghívásuk szerinti napirend vitájában tanácskozási joggal vesznek részt, részükre a szót a polgármester adja meg.

(4) A képviselő-testület ülésén a nem meghívott jelenlévők közül eseti jelleggel az szólalhat fel, akinek a polgármester szót ad.



27. §


(1) A tárgyalás során elsőként az előterjesztőnek kell szót adni.

(2) Az előterjesztőt követően az esetleges bizottsági véleményt kell ismertetni, majd a napirendi ponthoz meghívott személy kap szót.

(3) A polgármester ezt követően a napirendi ponthoz kapcsolódó kérdések feltevésére ad lehetőséget, amelyekre az előterjesztő, illetve a (2) bekezdésben foglaltak válaszolnak.

(4) Ezt követően a napirendi ponthoz hozzászólásra jogosult a polgármester, az alpolgármester, a képviselő és a jegyző. A szót a többi hozzászólásra jogosultnak a polgármester adja meg, jelentkezésük sorrendjében.


28. §


(1) Az előterjesztésre jogosultak a napirendi pont kapcsán – a vita lezárásig - a döntési javaslat módosítására, kiegészítésére jogosultak indítványt tenni (módosító indítvány). A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni.

(2) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti, szünetet rendelhet el.

(3) A rendelet-alkotásról, rendelet-módosításról szóló előterjesztéshez érdemi képviselői módosító indítvány csak szövegszerűen, írásban legkésőbb a módosítást napirendjére tűző ülést megelőző napon terjeszthető be, amelyet a jegyző törvényességi véleményével lát el.

(4) A módosító indítványhoz kapcsolódóan a 27. § (4) bekezdésben foglaltak szerint ugyancsak hozzászólásra van lehetőség.


29. §


Az előterjesztésre jogosultak ügyrendi javaslatot tehetnek. Az ügyrendi javaslat az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésben való döntést igénylő javaslat.


30. §


A polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület a tárgyalt napirendi pont vonatkozásában a hozzászólások időtartamát – legfeljebb három perc időtartamra - korlátozhatja (időkeret) és megszabhatja, hogy egy hozzászólásra jogosult legfeljebb három alkalommal jogosult hozzászólni.


31. §


(1) A képviselő-testület a napirendi pont tárgyalásának elnapolásáról dönthet.

(2) A napirendi pont elnapolása esetén a képviselő-testület szükség esetén meghatározza az ügy további előkészítésének módját.


32. §


Ha a napirendi ponthoz több hozzászólás nincs, a polgármester a vitát lezárja.


7. Szünet elrendelése


33. §


(1) A napirendi pont tárgyalása során a polgármester szünetet rendelhet el, amelynek időtartama legfeljebb 15 perc lehet.

(2) A polgármester az ülést az annak folytatását akadályozó körülmény vagy valamely közös jelenlétet igénylő esemény (pl. rendezvény) esetén, illetve más halaszthatatlan okból félbeszakíthatja. Az akadály elhárulta után az ülést folytatni kell. 



8. Az ülés rendjének fenntartása


34. §


(1) Az ülés rendjének fenntartásáért a polgármester felel.

(2) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. Ennek eredménytelensége esetén a szót megvonhatja. Ezeket a szabályokat kell alkalmazni arra az esetre is, ha a felszólalás az ügyben való döntéshozatalt elősegítő újabb információt már nem tartalmaz.

(3) A nyilvános ülésen hallgatóságként megjelent személyek a képviselő-testület működését hozzászólással, megjegyzéssel, kérdéssel, véleménynyilvánítással nem zavarhatják.

(4) A polgármester

a) a tanácskozás rendjét zavaró magatartást tanúsítót figyelmezteti, ismételt vagy súlyos rendzavarás esetén rendre utasítja,

b) a rendbontót – a képviselő-testület tagja kivételével – az ülés helyszínének elhagyására szólítja fel,

c) ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely az ülés folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre felfüggeszti. 


9. A szavazás


35. §


(1) Szavazni csak személyesen lehet.

(2) A szavazás – titkos szavazás kivételével - nyíltan, kézfelemeléssel történik.


36. §


(1) A döntési javaslatot a polgármester bocsátja szavazásra.

(2) Az előterjesztett, illetve a vitában elhangzott minden egyes döntési javaslatot szavazásra kell bocsátani, mindaddig, amíg valamely döntési javaslat elfogadásra nem kerül.

(3) A szavazást eredményét a polgármester állapítja meg.


37. §


(1) Amennyiben a polgármester, alpolgármester vagy képviselő a döntés meghozatalában személyesen érintett és ezt a döntés meghozatala előtt nem jelzi, bármely képviselő-testületi tag vagy a jegyző jelezheti az illető érintettségét.

(2) A kizárás ügyében a vizsgálat az ügyrendi bizottság feladata.

(3) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(4) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti.

(5) Amennyiben az ügyrendi bizottság indítványa alapján a képviselő-testület a kizárási ok fennálltát megállapítja, az érintett képviselő-testületi tagot figyelmeztetésben részesíti. 

(6) A személyesen érintett képviselő-testületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.


38. §


(1) A képviselő-testület - a törvény által lehetővé tett körben – indítvány alapján esetenként dönt a titkos szavazásról.

(2) A titkos szavazást 3 fős szavazatszámláló bizottság bonyolítja le, tagjait és elnökét a képviselő-testület esetenként választja meg.


39. §


(1) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő-testületi tag indítványozhat a szavazás megkezdése előtt.

(2) A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester abc sorrendben hívja fel a képviselő-testületi tagokat a szavazat leadására, illetve adja meg saját szavazatát. A szavazat elhangzását követően a szavazatot (igen, nem, tartózkodom) a jegyző névsoron rögzíti. A szavazás végén a képviselő a szavazatát az aláírásával hitelesíti. A névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


10. A képviselő-testület döntései


40. §


A képviselő-testület döntéseit a következő formában hozza meg:

a) rendelet,

b) határozat.

41. §


(1) A megalkotott rendeletet az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.

(2) A rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(3)A testületi határozatokról a hivatal nyilvántartást vezet és felelős a határozatok írásba foglalásáért és kiadásáért. A határozatot tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.

(4)A határozatokat a jegyzőkönyv elkészültét követő 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, továbbá azoknak, akikre nézve rendelkezést tartalmaz


42. §


A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, számozott határozat nélkül dönt:

a) a napirend meghatározásáról,

b) a jegyzőkönyvvezető személyéről,

c) az ügyrendi javaslatról és

d) az ülésen hang-, kép- vagy filmfelvétel készítésének elrendeléséről. 


11. Az ülés bezárása


43. §


A napirend tárgyalását követően az ülést a polgármester bezárja. 


12. Jegyzőkönyv


44. §


(1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(2) A jegyzőkönyvben a határozatképesség és a szavazatszám megállapítása érdekében tartalmazza annak tényét, hogy a képviselő-testületi tag az ülést elhagyja, illetve oda megérkezik.

(3) A jegyzőkönyvhöz az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül mellékelni kell a jelenléti ívet, a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet és mellékleteit valamint a név szerinti szavazásról készült névsort és a leadott szavazatokat.


45. §


(1) A képviselő-testületi tag valamint a jegyző kérheti, hogy felszólalását a jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza.

(2) A képviselők vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik az általuk elmondottakkal. Vita esetén a képviselő-testület dönt.


46. §


(1) A nyílt ülésről készült képviselő-testületi jegyzőkönyv nyilvános, abba bárki betekinthet a Kistokaji Közös Önkormányzati Hivatal titkárságán.

(2) A zárt ülésre meghívott a zárt ülés jegyzőkönyvének kizárólag azon részébe tekinthet be, amelyre meghívást kapott, vagy amelyen részt vett.




13. A képviselő-testület működésének nyilvánossága


47. §


A képviselő-testület üléséről, tevékenységéről, döntéseiről, az Önkormányzat hirdetőtábláján, valamint hivatalos honlapján való közzététellel biztosítja a nyilvánosságot. 



III. Fejezet

Bizottságok


48. §


A képviselő-testület egyes ügyek intézésére, döntésre való előkészítésére, illetve kivizsgálására állandó vagy ideiglenes bizottságot, munkacsoportot hozhat létre. 





14. Az Ügyrendi Bizottság


49. §


(1) A képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre. Az Ügyrendi Bizottság állandó bizottság.

(2) Az Ügyrendi Bizottság elnökét és tagjait a képviselő-testület választja meg.

(3) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak száma 5 fő. Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsorát a 3. számú függelék tartalmazza.

(4) Az Ügyrendi Bizottság akkor határozatképes, ha ülésén legalább három tag jelen van.

(5) Az Ügyrendi Bizottság feladata:

a) a polgármester, az alpolgármester és a képviselők valamint hozzátartozóik vagyonnyilatkozatainak nyilvántartása és vizsgálata,

b) eljárás az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés ügyében,

c) vizsgálat lefolytatása a be nem jelentett kizárási ok ügyében, valamint

d) képviselő-testületi tag tekintetében fennálló összeférhetetlenségi ok esetén fogadja és kezeli az adott képviselő-testületi tagnak az összeférhetetlenségi ok alapjául szolgáló jogviszony megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatát.


50. §


(1) Az Ügyrendi Bizottság feladatait és hatáskörét testületként, ülésén gyakorolja.

(2) Az Ügyrendi Bizottság szükség szerint ülésezik, ülését az elnök hívja össze. A bizottságot nyolc napon belül össze kell hívni a bizottság tagjai többsége, a polgármester vagy a jegyző indítványára.

(3) Az Ügyrendi Bizottság ülését az elnök, távollétében a jelen lévő legidősebb bizottsági tag, mint korelnök vezeti.

51. §


(1) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára e rendeletnek a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni. A bizottság üléséről készített jegyzőkönyvet az Ügyrendi Bizottság elnöke és egy bizottsági tag írja alá.

(2) Az Ügyrendi Bizottság határozatait évenként folyamatos sorszámozással kell ellátni. 


15. Ideiglenes bizottság és a munkacsoport


52. §


A képviselő-testület ideiglenes bizottságot vagy munkacsoportot hozhat létre a képviselő-testület által rábízott ügyek ellátására, így különösen a képviselő-testület határozata alapján

a) a képviselő-testület döntésének előkészítésére,

b) valamely képviselő-testületi döntés végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, vagy

c) a képviselő-testület által meghatározott előterjesztésekhez állásfoglalást adására. 




IV. Fejezet

A helyi önkormányzati képviselő


53. §


A helyi önkormányzati képviselő maga határozza meg a helyi közügyek ellátásában való közreműködése, a lakossággal való kapcsolattartása formáit a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott keretek között.


54. §


(1) A képviselő köteles akadályoztatása esetén a képviselő-testületi ülésről való távolmaradását, valamint az ülésen a kezdési időponthoz képest későbbi érkezését vagy onnan az ülés bezárása előtti távozását (továbbiakban együtt: „távollét”) előzetesen bejelenteni a polgármesternek.



16. A képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei


55. §


(1) A képviselő főbb jogai


a) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében

b) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek, társulásnak - a képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését

c) a képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetőleg ügyviteli közreműködést.

d) sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármesteri hivatal intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni .

e) a bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet

f) tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bármely bizottságának nyilvános vagy zárt ülésén.  Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt meg kell hívni

g) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet

h) a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

i) a képviselő-testület ülésén kezdeményezheti rendelet megalkotást vagy határozat meghozatalát

j) kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben




  1.  A képviselő főbb kötelezettségei


a) köteles a testületi ülésen megjelenni, a képviselő-testület munkájában és a döntéshozatali eljárásban részt venni

b) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára

c) felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban

d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitok megőrzése /titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll/

e) kapcsolattartás a város választópolgáraival, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösséggel

f) előzetesen bejelenti, ha a testület ülésén nem tud részt venni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik

g) személyes érintettség bejelentése – akár saját maga, akár más képviselő esetében

h) Az Mötv. 39. §-ában meghatározottak szerint vagyonnyilatkozat tenni.


V. Fejezet

A tisztségviselők


56. §


A képviselő-testület tisztségviselői: a polgármester és az alpolgármester és a jegyző.


17. A polgármester


57. §


A polgármester tisztségét főállásban látja el.


18. Az alpolgármester


58. §


(1) A képviselő-testület egy alpolgármestert választ a képviselő-testület tagjai közül.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.


19. A jegyző, aljegyző


59. §


(1) A Kistokaji Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti.

(2) A polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – a jegyző helyettesítésére és az általa meghatározott feladatok ellátására aljegyzőt nevez ki.

(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti. 

(4) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.


VI. Fejezet

Az önkormányzat hivatala, gazdálkodása, intézménye, társulásokban való részvétele


20. A Közös Önkormányzati Hivatal


60. §


  1. A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására –  Kistokaji Közös önkormányzati hivatal elnevezéssel - egységes hivatalt működtet.

(2) A Kistokaji Közös Önkormányzati Hivatal feladatait, szervezeti felépítését a Kistokaji Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amelyet a jegyző javaslatára a polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület hagy jóvá.



21. Az Önkormányzat gazdálkodása


61. §


(1) Az önkormányzat, Kistokaji közös Önkormányzati Hivatal valamint a Sajópetri Nefelejcs Óvoda gazdálkodási feladatait a Kistokaji közös Önkormányzati Hivatal látja el a jogszabályokban előírt feltételek keretei között.

(2) Az önkormányzat a saját és a Sajópetri Nefelejcs Óvoda pénzügyi ellenőrzését független belső ellenőr megbízásával látja el.



22. Az önkormányzat intézményei


62. §


  1. A Képviselő-testület által fenntartott intézmények:

- Kistokaji Közös Önkormányzati Hivatal (3553 Kistokaj, Széchenyi utca 43.)

- Sajópetri Nefelejcs Óvoda (3573 Sajópetri, Petőfi Sándor utca 19.)



23. Az önkormányzat társulásokban való részvétele


63. §


(1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:


  1. Nyékládháza és Térsége Területfejlesztési Önkormányzati Társulás
  2. Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
  3. Körömi Agglomerációs Szennyvíztisztító Fejlesztési Önkormányzati Társulás
  4. Miskolc Környéki Rekultivációs Önkormányzati Társulás
  5. Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása


(2) A társulásban való együttműködés részletes szabályait a társulási megállapodás, valamint a társulás szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.



VII. Fejezet


24. Közmeghallgatás


64. §


(1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett és a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyszínéről az állampolgárokat a helyben szokásos módon kell tájékoztatni a közmeghallgatás előtt öt nappal az Önkormányzat hirdetőtábláján illetve Sajópetri Község Önkormányzat hivatalos honlapján.


(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.


(4) Közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok közérdekű ügyekben a Képviselő-testülethez, egyes képviselőkhöz és a polgármesterhez kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.


(5) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell választ adni.


(6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.


   (7) A közmeghallgatásra meg kell hívni:

a) a képviselő-testületi tagokat,

b) a jegyzőt.


25. A lakosság tájékoztatásának, döntésekbe való bevonásának fórumai


65. §


(1) A képviselő-testület a lakosság közvetlen tájékoztatására, valamint fontosabb döntések meghozatala előtt lakossági fórumot tarthat.

(2)A lakossági fórum időpontjának kihirdetése plakátok útján és az önkormányzat honlapján történik, a kihirdetésről legkésőbb a lakossági fórum napja előtti 5 napig kell gondoskodni.

(3)A lakossági fórumon kialakított állásfoglalásról és az ott felmerült kisebbségi véleményről a polgármester köteles a soron követketkező képviselő-testületi ülésen tájékoztatást adni.


VIII. Fejezet

Záró rendelkezések


66. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Sajópetri Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló többször módosított 3/2018. (III.27.) önkormányzati rendelet.






            Debreczeni Balázs                                                                 Nagy Katalin

                 polgármester                                                                          jegyző






A rendelet kihirdetve: 2019. november 28.




Nagy Katalin

 jegyző






















1. függelék a 15/2019.(XI.28.) számú önkormányzati rendelethez



Sajópetri Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:



011130            Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320                        Köztemető-fenntartás és - működtetés

013350                        Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360                        Más szerv részére végzett pénzügyi gazdálkodási üzemeltetési és egyéb

                                    szolgáltatások

041232            Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233                        Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045160                        Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047710                        Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

064010                        Közvilágítás

066010                        Zöldterület-kezelés

066020            Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

074031                        Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032                        Ifjúság- egészségügyi gondozás

081030                        Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082044                        Könyvtári szolgáltatások

082092            Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

091140                        Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096010                        Óvodai intézményi étkeztetés

096020                        Iskolai intézményi étkeztetés

            104037            Intézményen kívüli gyermekétkeztetés




















2. függelék a 15/2019.(XI.28.) számú önkormányzati rendelethez




A képviselő-testületi tagok névsora



1. Debreczeni Balázs                         polgármester

2. Kirschnerné Baló Anikó                alpolgármester

3. Bús Attila                                       képviselő

4. Gyarmati László                            képviselő

5. Hancsák András                             képviselő

6. Kovácsné Ábel Éva                                    képviselő

7. Szabó Péter                                     képviselő



































3. függelék a 15/2019.(XI.28.) számú önkormányzati rendelethez



Az Ügyrendi Bizottság

tagjainak névsora




1. Bús Attila                                      bizottsági elnök

2. Gyarmati László                             bizottsági tag

3. Hancsák András                             bizottsági tag

4. Kovácsné Ábel Éva                          bizottsági tag           

5. Szabó Péter                                    bizottsági tag