Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 09. 02- 2025. 11. 27Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Jelen rendelet célja Sajópetri Önkormányzata és intézményei 2025. évi működése pénzügyi feltételeinek továbbá az önkormányzati fejlesztések finanszírozása pénzügyi hátterének biztosítása.
[2] Sajópetri Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (I.29.) önkormányzati rendeletében foglaltak szerint Sajópetri Község Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését:
a)1 285.891.481 Ft költségvetési bevétellel
b)2 324.612.800 Ft költségvetési kiadással
c) -38.721.319 Ft költségvetési egyenleggel
ca)3 -25.521.129 Ft működési hiánnyal
cb)4 -13.200.190 Ft felhalmozási hiánnyal
d) 44.828.767 Ft finanszírozási bevétellel
e) 6.107.448 Ft finanszírozási kiadással
f) 38.721.319 Ft finanszírozási egyenleggel
g)5 a bevételek és kiadások főösszegét 330.720.248 Ft-ban állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a képviselő-testület az 1. melléklet szerint határozza meg.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.
(4) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(5) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. Az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb a 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.
A költségvetés részletezése
3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
b) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
c) Az Önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.
d) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
e) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.
f) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.
g) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 9. melléklet szerint határozza meg.
h) Adatszolgáltatás az elismert tartozásállományról tartalmi elemeit a 10. melléklet tartalmazza.
i) A 2025. évben céljelleggel juttatott támogatások részletezését a 11. melléklet tartalmazza.
j) A többéves kihatással járó döntések részletezését a 12. melléklet tartalmazza.
k) Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg. A Képviselő-testület felhatalmazást ad a polgármester részére, hogy esetenként 1.000.000.- Ft-ot meg nem haladó összegre kötelezettséget vállaljon, melyről a felhasználást követő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében normatív jutalmak és céljuttatás, projektprémium költségvetési kiadási előirányzatai terhére a költségvetési évben együttesen a törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 10%-áig vállalható kötelezettség.
(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni.
(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 10.000 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.
(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként szükség szerinti időpontokban, de legalább félévente és legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(7) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(8) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(9) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (polgármesteri hivatal, közös hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 80.000 Ft-ban állapítja meg.
A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal az elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső vállalkozó megbízása útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
Záró és vegyes rendelkezések
8. § Ez a rendelet 2025. február 28-án lép hatályba, és 2028. december 31-én hatályát veszti.
A 2. § (1) bekezdés a) pontja a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés b) pontja a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés c) pont ca) alpontja a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés c) pont cb) alpontja a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (1) bekezdés g) pontja a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. melléklet a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 6. melléklet a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 7. melléklet a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (4) bekezdésével megállapított szöveg.
A 9. melléklet a Sajópetri Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 2. § (5) bekezdésével megállapított szöveg.