Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 12. 01- 2017. 05. 28Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-12-01-tól 2017-05-28-ig
Sajóörös Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 2. § (2) bekezdésében megállapított feladatkörében eljárva, a 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a szervezeti és működési szabályzatáról a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Sajóörös Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 3586 Sajóörös, Jókai u. 2.
- Az Önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 3586 Sajóörös, Jókai u. 2.
- A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal). Székhelye: 3586 Sajóörös, Jókai u. 2.
- Az Önkormányzat illetékességi területe: Sajóörös község közigazgatási területe.
2. §
- Az Önkormányzat jelképei: a település címere, zászlaja és pecsétje.
- A Képviselő-testület az önkormányzat címeréről, zászlajáról és azok használati rendjéről külön rendeletben rendelkezik.
- Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, felette félkörívben „SAJÓÖRÖS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA”.
- A Hivatal körbélyegzője tartalmazza a kör közepén Magyarország címerét, felette félkörívben „SAJÓÖRÖSI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL”, alatta középen: „3586 Sajóörös, Jókai u. 2.”.
- Az Önkormányzat az arra érdemes személyeket az alábbi kitüntetésekben részesítheti:
a) „SAJÓÖRÖS KÖZSÉG DÍSZPOLGÁRA”,
b) „SAJÓÖRÖS KÖZSÉGÉRT …. (év megjelölése) DÍJ”.
- A Képviselő-testület az Önkormányzat által adományozható kitüntetések szabályairól külön rendeletet alkot.
3. §
Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.sajooros.hu. A honlap tartalmazza az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. mellékletében meghatározott adatokat.
A Képviselő-testület működése és szervezete
4. §
- A Képviselő-testület tagjainak száma: 6 fő. A Képviselő-testület tagjainak névsorát az SZMSZ az 1. függeléke tartalmazza.
- A Képviselő-testület bizottságainak elnevezése:
a) Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezési, Jogi és Szociális Bizottsága,
b) Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottsága.
- Az önkormányzati feladatok ellátását a Képviselő-testület és szervei:
a) a polgármester,
b) a Bizottságok,
c) a jegyző, és
d) a Hivatal
útján biztosítja.
5. §
- A Képviselő-testület hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság elnöke tesz javaslatot.
- Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről legalább negyedévente beszámol a Képviselő-testület előtt.
A Képviselő-testület ülései
6. §
- A Képviselő-testület alakuló ülést, rendes ülést és rendkívüli ülést tarthat.
- A Képviselő-testület az üléstervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább 6 testületi ülést tart.
- A Képviselő-testület üléstervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.
- Az üléstervre javaslatot tehetnek:
a) a polgármester,
b) a települési önkormányzati képviselő,
c) a jegyző.
- Az ülésterv tartalmazza:
a) a rendes ülések tervezett időpontját,
b) az ülés tervezett napirendi pontjait,
c) a Közmeghallgatás időpontját.
- A Közmeghallgatást a költségvetési koncepció elfogadása előtt kell tartani, időpontját legalább a Közmeghallgatás előtt 7 nappal korábban nyilvánosságra kell hozni.
- A Képviselő-testület a költségvetési koncepció tárgyalásakor az alábbi közösségek képviselőinek – tevékenységi körükben – tanácskozási jogot biztosít:
a) óvodavezető,
b) Sajóörösi Nyugdíjasok „Őszi Napfény Egyesületének” vezetője,
c) Sajóörös Községi Sportegyesület vezetője,
d) Sajóörös Községért Közalapítvány Kuratóriumának elnöke.
- A Képviselő-testület üléstervében nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül.
- A Képviselő-testület ülésének helye a székhelye, a Képviselő-testület esetenként dönt arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.
- A település lakosságát a Képviselő-testület üléséről a polgármester az ülés időpontját megelőzően legalább 3 nappal, rendkívüli ülés, valamint a határozatképtelenség miatt elmaradt ülés újbóli összehívása esetén legalább 1 nappal korábban tájékoztatja.
- A tájékoztatás módja:
a) a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtábláira, és
b) a meghívó megjelentetése az önkormányzat honlapján.
7. §
- A Képviselő-testület a település egészét érintő településpolitikai kérdésekkel kapcsolatban falugyűlés összehívásáról dönthet.
- A falugyűlés összehívását kezdeményezheti:
a) a települési képviselők több mint a fele,
b) a polgármester,
c) a helyi népszavazási kezdeményezésénél meghatározott számú választópolgár.
- A falugyűlés nem minősül Képviselő-testületi ülésnek, az ott elhangzottakról a polgármester a soron következő testületi ülésen beszámol.
A Képviselő-testület Alakuló ülése
8. §
- Az Alakuló ülés összehívásának rendjére a Mötv. 43. §-ban foglaltak az irányadóak.
- Az Alakuló ülés megnyitása után a választási bizottság elnöke beszámol a választások eredményéről, átadja a megbízóleveleket.
- A települési önkormányzati képviselők a megbízólevelek átvétele után a választási bizottság elnökének előmondásában esküt tesznek és aláírják az esküokmányt.
- A Képviselő-testület az Alakuló ülésén a jogszabályban meghatározott kérdésekben döntést hoz.
- A Képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján – legkésőbb a soron következő ülésén – megválasztja az alpolgármestert, a bizottságok elnökeit, tagjait.
- A bizottságok nem képviselő tagjai a polgármester előmondásában esküt tesznek. Bizottsági feladataikat az eskütétel után gyakorolhatják.
A Képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésének összehívása, vezetése
9. §
- A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
- Tartós akadályoztatásnak minősül a szabadság kivételével a 2 hónap időtartamot meghaladó távollét.
- Rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezést a polgármesterhez kell írásban benyújtani. Az indítványhoz csatolni kell az ülés napirendjére vonatkozó javaslatot.
- A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítvány alapján, a Képviselő-testület rendkívüli ülését az indítvány beérkezését követő 15 napon belüli időpontra a polgármester köteles összehívni.
- A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze a (3) bekezdésében foglalt eseten kívül:
a) pályázattal kapcsolatos képviselő-testületi döntéshez,
b) határidős feladat végrehajtására,
c) rendkívüli élethelyzetben, a testület hatáskörébe tartozó olyan ügyben, melyben a késedelem jelentős kárral járna,
d) nyári ülésszünet alatt.
- A rendkívüli ülésre csak a képviselők és a jegyző meghívása kötelező.
10. §
- A Képviselő-testület ülését írásos meghívóval kell összehívni, amit – az írásos előterjesztések anyagaival együtt – legkésőbb az ülést megelőző 5. napon meg kell küldeni a Képviselő-testület tagjai részére. A határidőt napokban kell érteni, a határidő számításnál kezdő napnak a küldés napját kell tekinteni és az ülés időpontja tekintendő az 5. napnak.
- Rendkívüli testületi ülés telefonon is összehívható úgy, hogy időpontja és napirendje az ülést megelőző 8 órával korábban megismerhető legyen a képviselők által. A rendkívüli testületi ülés napirendjére a meghívóban szereplő napirendeken túl további napirend nem vehető.
- A meghívó tartalmazza az ülés helyét, napját, kezdési időpontját, javasolt napirendi pontokat és azok előterjesztőit.
- A Képviselő-testületi ülésre meg kell hívni:
a) a települési önkormányzati képviselőket,
b) a település jegyzőjét, szükség szerint aljegyzőjét
c) a napirendi pont előterjesztésével kapcsolatban a hivatal illetékes köztisztviselőjét,
d) akiket a polgármester vagy a képviselők javasolnak, vagy akik jelenléte a napirend alapos, szakszerű megtárgyalásához indokolt.
11. §
Az ülésvezető ellátja a következő feladatokat:
a) megnyitja az ülést,
b) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét, számba veszi az igazoltan távollevő képviselőket, a határozatképességet az ülés időtartama alatt vizsgálja.
c) javaslatot tesz az ülés napirendjére, és annak elfogadására,
d) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat,
e) vezeti a vitát: a hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre megadja a szót, összefoglalja a vitát, az indítványokat szavazásra bocsátja, a határozati javaslatokat szavazásra bocsátja, megállapítja a szavazás számszerű eredményét, ismerteti a napirend tárgyában meghozott döntést,
f) szünetet rendelhet el,
g) a Képviselő-testületi ülés rendjét fenntartja, rendzavarás esetén megteszi a szükséges intézkedéseket,
h) bezárja az ülést.
12. §
- A határozatképtelen ülést a polgármesternek 5 napon belül, változatlan napirendi javaslattal ismételten össze kell hívnia. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára. A meghívó kiküldésére a 10. § (1) bekezdés szabályai érvényesek. Amennyiben a határozatképtelenség miatt elmaradt ülésen határidőhöz kötött ügyről, vagy olyan kérdésről kellett volna dönteni, hogy a döntés elmaradása helyrehozhatatlan kárral vagy veszéllyel járna, az ülés újbóli összehívására a 10. § (2) bekezdésében foglaltak az irányadóak azzal, hogy az előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
- Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távollétét, ha betegség, vagy előre nem látható rendkívüli ok miatt marad távol, és távollétét a polgármesternek az ülést megelőzően bejelentette.
- A távolmaradó képviselők nevét és távollétük igazolt, vagy igazolatlan minősítését az ülés jegyzőkönyvének tartalmaznia kell.
13. §
- A Képviselő-testületi ülés napirendi pontjainak tárgyalási sorrendje:
a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről,
b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,
c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok,
d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok,
e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok (egyebek),
f) zárt ülés napirendi pontjai.
- A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől képviselői javaslatra, indítványra eltérhet. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést határozatba kell foglalni.
- Az egyes napirendi pontok tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő által előterjesztett határozati javaslat ismertetése,
b) az előterjesztő által tett kiegészítés,
c) jogszabály által meghatározott esetben a könyvvizsgáló ismertetheti véleményét,
d) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság elnöke ismerteti véleményét,
e) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
f) vita az előterjesztéssel kapcsolatban,
g) módosító javaslatok megtétele,
h) döntés a módosító javaslatokról,
i) döntés az előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.
14. §
A Képviselő-testület ülését vezető személy, vagy bármely települési önkormányzati képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással a napirendi pont előterjesztője egyetért, a Képviselő-testület vita nélkül határoz, és megjelöli a napirendi pont tárgyalásának új időpontját.
15. §
- A hozzászólás a hozzászólásra jelentkezés sorrendjében történik.
- Egy napirendi ponthoz a települési önkormányzati képviselő összesen maximum 5 perc időtartamban szólhat hozzá.
- A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
- Ha a Képviselő-testület a hozzászóláshoz a hozzájárulását megadta, a hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja, egyszeri 5 perc időkeretben. Az ügyrendi javaslattal kapcsolatos döntést határozatba kell foglalni. A hozzászólótól a polgármester megvonja a szót a (3) bekezdésben foglaltak alapján.
Zárt ülés
16. §
- A Képviselő-testület a Mötv.-ben szabályozott módon és esetekben tart zárt ülést, illetve rendelhet el zárt ülést.
- A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:
a) a Képviselő-testület tagjainak,
b) a jegyzőnek,
c) a polgármester döntése szerint az előterjesztés tárgyalására meghívott személynek,
d) a Kormányhivatal vezetőjének, törvényességi felügyeleti képviselőjének.
- A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érintett, vagy annak hivatalos megbízottja, a Kormányhivatal vezetője és törvényességi felügyeleti képviselője, a jegyző, az ülésen történt részvétele esetén a Hivatal ügyintézője, továbbá részvétele esetén a szakértő tekinthet be.
- A betekintés a Hivatal jegyzői irodájában, munkaidő alatt lehetséges.
- A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet az általános szabályok szerint, de elkülönítve kell tárolni, őrizni.
Az előterjesztések
17. §
- Előterjesztésnek minősül:
a) a rendelet tervezet,
b) a határozati javaslat,
c) a beszámoló,
d) a tájékoztató.
- Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a települési önkormányzati képviselők,
d) a jegyző.
- Kizárólag írásban nyújthatóak be az alábbi előterjesztések:
a) a költségvetés rendelet módosítása,
b) költségvetési koncepció,
c) beszámoló az önkormányzat gazdálkodásáról,
d) gazdasági program,
e) társulás létrehozása, társuláshoz csatlakozás vagy abból való kilépésre vonatkozó indítvány.
- A költségvetési rendelet módosítására vonatkozó előterjesztésnek tartalmaznia kell továbbá:
a) az eredeti előirányzat megjelölését,
b) a várható, költségvetésre gyakorolt hatás bemutatását,
c) a költségvetési forrás megjelölését.
18. §
- A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról a felvetésük sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű többségi szavazati arány szükséges.
- A módosító indítványt a szavazás megkezdése előtt előterjesztője visszavonhatja.
- Minősített többségű döntés szükséges az alábbi döntések meghozatalához:
a) hatáskör átruházásával kapcsolatos döntés,
b) hitelfelvétellel kapcsolatos döntés értékhatártól függetlenül,
c) önkormányzati vagyonnal való rendelkezéssel kapcsolatos döntés,
d) kitüntetés adományozása esetén.
- Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
- Ha a Képviselő-testület az (4) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor a polgármester dönt – kivéve az Mötv. 42. §-ában meghatározott eseteket – amennyiben a döntésre törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség. A polgármester a döntéséről a soron következő testületi ülésen tájékoztatást ad a Képviselő-testület részére.
A Képviselő-testület döntései
19. §
- A Képviselő-testület döntései:
a) a határozat,
b) a rendelet.
- Képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
- A Képviselő-testület határozatának megjelölése tartalmazza
a) a Képviselő-testület megnevezését,
b) a határozat számát,
c) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,
d) a „határozata” kifejezést,
e) a határozat címét.
- A képviselő-testületi határozat megjelölési formája:
Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
...... / 20... (..... hó ... nap) határozata
...................................... határozat tárgya
- A Képviselő-testület határozata a (3) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) a Képviselő-testület döntését,
b) a végrehajtásra szolgáló határidőt,
c) a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
- A határozatok végrehajtásáért felelős személy a határozat végrehajtásáról a határidő lejárta után, a soron következő ülésen beszámol a Képviselő-testületnek.
- Önkormányzati hatósági ügyben hozott határozat esetében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
- A jegyző az önkormányzati határozatokról nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
a) a határozat számát,
b) a határozat megnevezését,
c) végrehajtásért felelős személyt,
d) a végrehajtás határidejét,
e) a végrehajtásról való beszámoló időpontját.
20. §
- Az önkormányzati rendelet-tervezetet a Hivatal készíti el.
- Az önkormányzati rendelet megjelölési formája:
Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
...... / 20... (..... hó ... nap) rendelete
...................................... rendelet tárgya
- A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:
a) a sorszámot,
b) a rendelet számát,
c) megnevezését,
d) hatálybalépés napját,
e) módosító rendeletek számát,
f) hatályon kívül helyezés napját,
g) hatályon kívül helyező rendelet számát.
- A jegyző a rendeletek hatályosulását évente egy alkalommal felülvizsgálja, és erről beszámolót terjeszt a Képviselő-testület elé.
A közzététel
21. §
- Az elfogadott önkormányzati rendeletet a Hivatal hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
- A hirdetményt 15 napra kell kifüggeszteni és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját.
- A rendeletet az Önkormányzat hivatalos honlapján is meg kell jelentetni a lakosság tájékoztatása céljából.
A jegyzőkönyv
22. §
- A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül, melyből a Mötv-ben meghatározott határidőn belül, és az ott meghatározottak szerint, egy példányt papír alapon, továbbá elektronikus úton meg kell küldeni a Kormányhivatalnak, 1 példányt pedig az irattárban kell elhelyezni.
- A Képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet. A jegyzőkönyvet a hitelesítést követő 3 munkanapon belül az Önkormányzat hivatalos honlapján – egy éves időtartamra – bárki számára hozzáférhetővé kell tenni.
- A jegyzőkönyveket a jegyzőkönyvvezető jegyzetei és az ülésről készült hangfelvétel alapján kell elkészíteni.
- A Képviselő-testület hozzájárul, hogy az ülésről hangfelvétel készüljön.
- A képviselő-testületi ülésekről készült hangfelvételeket a Hivatalban, az önkormányzati ciklus végéig meg kell őrizni.
- A jegyzőkönyvnek a képviselő-testület döntéseit tartalmazni kell. A rendelet a jegyzőkönyv melléklete.
- A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket az érintett napirendi pontoknál,
d) az elfogadott rendeletet.
- A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyveket évenként csoportosítva a jegyző kezeli.
- A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyveit a polgármester és a jegyző írja alá, és két jelenlévő települési önkormányzati képviselő hitelesíti.
A Képviselő-testület bizottságai
23. §
- A Képviselő-testület Szervezési, Jogi és Szociális Bizottsága 5 főből – 3 fő települési önkormányzati képviselőből és 2 fő külsős, nem képviselő tagból – áll.
- A Képviselő-testület Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottsága 5 főből – 3 fő települési önkormányzati képviselőből és 2 fő külsős, nem képviselő tagból – áll.
- A Képviselő-testület állandó bizottságainak névsorát a Szervezeti és Működési Szabályzat 2. Függeléke tartalmazza.
- Az állandó bizottságok feladat- és hatásköreit a Szervezeti és Működési Szabályzat 3. Függeléke tartalmazza.
- A Képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre.
- A bizottságok működésére, határozatképességére, határozat hozatalának módjára a testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadók.
24. §
- A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll
- A bizottság éves munkaterv alapján működik, amelyet a Képviselő-testület éves munkatervének meghatározását követő 30 napon belül készít el.
- A Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
A döntéshozatal
25. §
- Szavazni csak személyesen lehet, igen, nem vagy tartózkodás szavazattal.
- A titkos szavazás kivételével a szavazás nyílt szavazással történik:
a) kézfelemeléssel vagy
b) név szerinti szavazással.
- Név szerinti szavazást kell tartani a Mötv-ben meghatározott esetben, a képviselők egynegyedének indítványára.
- Név szerinti szavazás az alábbi esetekben kezdeményezhető:
a) az önkormányzati tulajdon elidegenítéséről vagy megterheléséről,
b) a hitelfelvételről,
c) az önkormányzati kötvénykibocsátásról.
- Névszerinti szavazásnál a polgármester abc sorrendben felolvassa a jelenlévő képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor csak „igen”, „nem” kijelentéssel szavazhatnak. A szavazatok összeszámolása után a polgármester megállapítja a szavazás eredményét.
- Nem lehet név szerinti szavazást tartani ügyrendi kérdésekben.
- Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely települési önkormányzati képviselő vagy a jegyző kezdeményezheti a szavazás megismétlését.
- A titkos szavazás lebonyolítását az erre az alkalomra létrehozott Szavazatszámláló Bizottság végzi. A titkos szavazást követően a Bizottság összeszámlálja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, megállapítja a szavazatok száma alapján a szavazás eredményét, és a titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet készít.
- A Szavazatszámláló Bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
a) a szavazás helyét és idejét (kezdetét és végét),
b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) az érvényes és érvénytelen szavazatok számát,
e) a szavazás eredményét,
f) a bizottság megállapításait és a képviselő-testület által hozott határozatot.
- A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és tagjai, valamint a jegyzőkönyv vezetője írják alá.
- A titkos szavazás eredményéről a bizottság elnöke a jegyzőkönyv ismertetésével tesz jelentést. A titkos szavazásról készített jegyzőkönyv az ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi.
26. §
- Amennyiben nincs meg a döntéshez szükséges egyszerű vagy minősített többségű szavazat, a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.
- A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a Képviselő-testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásra jutást követő ülésén felülvizsgálja, továbbá ezzel egyidejűleg az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.
A polgármester
27. §
- A polgármester megbízatását főállásban látja el.
- A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatásköreit az SZMSZ 4. Függeléke tartalmazza. Részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
- A polgármester ügyfélfogadást a Hivatal ügyfélfogadási rendjének megfelelő időben tart.
- A polgármester illetményemelésére és jutalmazására az Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság tehet javaslatot, erről a bizottság egyszerű szótöbbséggel határoz. A javaslatot a Képviselő-testület elé a Bizottság elnöke terjeszti.
- A polgármester lemondása esetén, ezen tisztségét az alpolgármesternek, az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége esetén a Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság elnökének adja át.
- A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármester megválasztásáig az alpolgármesternek, az alpolgármesteri betöltetlensége esetén a Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság elnökének adja át.
- A polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben. Ez a rendelkezés csak kivételesen és csak akkor alkalmazható, amennyiben a döntésre törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség és a rendkívüli ülés összehívása nem lehetséges, vagy az időveszteség helyrehozhatatlan kárral járna. A polgármester a meghozott döntésről, a döntés meghozatalát követően haladéktalanul, telefonon, vagy elektronikus levélben (e-mail üzenet) tájékoztatja a Képviselő-testületet, illetve a döntésről a soron következő testületi ülésen beszámol.
- A polgármester a jogszabályokban meghatározott saját hatáskörben gyakorolható jogosultságokon kívül a Képviselő-testület felhatalmazása nélkül nem vállalhat kötelezettséget, nem köthet megállapodást.
- A megállapodásokon, kötelezettségvállalásokon minden esetben fel kell tüntetni a testületi határozat számát. A képviselő-testületi határozat számának feltüntetése nélkül jog, kötelezettség nem keletkezhet az önkormányzatra nézve. Szerződésnek tekintendő okiratot minden esetben ellen kell jegyeztetni a jegyzővel.
Az alpolgármester
28. §
- A Képviselő-testület az Alakuló ülésén a megválasztott települési önkormányzati képviselők közül, a polgármester javaslatára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére, titkos szavazással, minősített többséggel 1 fő alpolgármestert választ. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.
- A Képviselő-testület az alpolgármesterre nem ruházhat át hatáskört.
- Ha a Képviselő-testület Alakuló ülésen nem került sor az alpolgármester megválasztására, akkor a polgármesternek minden soron következő rendes- és rendkívüli ülésen az alpolgármester személyére javaslatot kell tennie.
Az jegyző
29. §
- A jegyző részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
- A jegyző az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásának keretében:
a) a polgármester irányításával és a Hivatal közreműködésével előkészíti a Képviselő-testület és a Bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
b) ellátja a Képviselő-testület működésével és tevékenységével kapcsolatos szervezési, és ügyviteli feladatokat, a testületi üléseken gondoskodik a jegyzőkönyv vezetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról,
c) rendszeres tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
d) tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézésről.
- A jegyző önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos feladatai:
a) kezdeményezheti rendelet alkotását,
b) végzi az önkormányzati rendelet szakmai előkészítésével, kihirdetésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat,
c) gondoskodik az önkormányzati rendeletek megismertetéséről és végrehajtásáról.
- A jegyző egyéb feladatai:
a) megszervezi a Hivatal munkáját, elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírásait, minősítését és teljesítményértékelését, szabályozza a kiadmányozás, kötelezettségvállalás, az utalványozás, szakmai teljesítésigazolás és pénzügyi ellenjegyzés rendjét,
b) gondoskodik a Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről,
c) ellátja az államigazgatási tevékenység végzésével kapcsolatos feladatokat, és azokat a megadott határidőn belül elvégzi.
- A jegyző a Hivatalban a Közös Önkormányzati Hivatal ügyrendjében meghatározott napokon tart ügyfélfogadást.
- A jegyzőt akadályoztatása esetén munkájában a Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal aljegyzője helyettesíti.
- A jegyző köteles jelezni a Képviselő-testületnek, annak bizottságainak és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.
A települési önkormányzati képviselő
A képviselő jogai és kötelezettségei
30. §
A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. A Mötv-ben meghatározottakon túl a képviselő:
a) előzetesen bejelenti a polgármesternek, vagy az ülés összehívójának, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízásának teljesítésében akadályoztatva van,
b) a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester felkérése alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban,
c) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll,
d) kérheti, hogy hozzászólása a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvben szó szerint kerüljön rögzítésre,
e) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek,
f) a képviselői munkájával kapcsolatban a hivatali infrastruktúrát használja.
A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal
31. §
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Sajóörös Község Önkormányzata, Nagycsécs Község Önkormányzata és Muhi Község Önkormányzata közös hivatala.
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3586 Sajóörös, Jókai u. 2.
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségei:
a) Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Nagycsécsi Kirendeltsége, 3598 Nagycsécs, Apponyi út 50.
b) Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Muhi Kirendeltsége, 3552 Muhi, Rákóczi út 2.
- A Sajóörösi Közös Önkormányzati hivatal vezetője a jegyző.
Közmeghallgatás
32. §
- Közmeghallgatást kell tartani a Képviselő-testület döntése alapján szükség szerint, de a Mötv-ben meghatározottak szerint évente legalább egy alkalommal.
- A Közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, társadalmi szervezetek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyekben a Képviselő-testülethez, az egyes települési önkormányzati képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez kérdéseket intézhetnek, illetve közérdekű javaslatokat tehetnek.
- A Közmeghallgatáson előterjesztett bejelentéseket, javaslatokat közérdekű bejelentésként kell kezelni.
- A Közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetlegesen tárgyalásra kerülő tárgykörről a helyben szokásos módon, illetve az Önkormányzat honlapján a Közmeghallgatás időpontja előtt legalább 8 nappal korábban a település lakosságát tájékoztatni kell.
- A Közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyre a 22. § rendelkezései az irányadók.
Helyi Népszavazás, népi kezdeményezés
33. §
- A választópolgárok részéről a helyi népszavazást a választópolgárok 25 %-a kezdeményezheti.
- A választópolgárok 10 %-a indítványozhat, illetve nyújthat be népi kezdeményezést.
- A helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
Az Önkormányzat gazdálkodása
34. §
- A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési rendeletét az előző évi költségvetési koncepcióban meghatározott elveknek megfelelően, a Képviselő-testület állandó bizottságainak véleményezését követően fogadja el.
- A Képviselő-testület az Önkormányzat előző évi gazdálkodásáról szóló zárszámadási rendeletét a Képviselő-testület állandó bizottságainak véleményezését követően fogadja el.
Záró rendelkezések
35. §
- Ez a rendelet 2014. december 1. napján lép hatályba.
- Hatályát veszti Sajóörös Község Önkormányzatának a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003. (VIII. 1.) sz Ök. rendelete, valamint a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003. (VIII. 1.) sz. Ök. rendelet módosításáról szóló 2/2005. (II. 1.), valamint a 7/2006. (X. 20.), és a 10/2009. (XII. 31.) rendelet.
Sajóörös, 2014. november 26.
Szabó Gábor sk. polgármester | P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
A rendelet kihirdetésének napja: 2014. december 1.
P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
1. Függelék
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
5/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének tagjai
- Szabó Gábor polgármester
- Hunyadi János Mihály alpolgármester
- Baranczó József települési önkormányzati képviselő
- Kőrösy Sándor Zoltán települési önkormányzati képviselő
- Ládi Tivadar települési önkormányzati képviselő
- Németh István települési önkormányzati képviselő
- Sztojka István települési önkormányzati képviselő
2. Függelék
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
5/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
Szervezési, Jogi és Szociális Bizottságának tagjai
- Sztojka István elnök
- Kőrösy Sándor Zoltán képviselő tag
- Németh István képviselő tag
- Szabóné dr. Molnár Judit nem képviselő tag
- Timkóné Szabó Szilvia nem képviselő tag
Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottságának tagjai
- Kőrösy Sándor Zoltán elnök
- Baranczó József képviselő tag
- Ládi Tivadar képviselő tag
- Mucza János nem képviselő tag
- Vincze Dénes nem képviselő tag
3. Függelék
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
5/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
A Képviselő-testület állandó bizottságainak feladat- és hatáskörei
A Szervezeti és Működési Szabályzat 23. § (4) bekezdése alapján a bizottságok főbb feladat- és hatáskörei:
- A bizottságok – feladatkörükben – előkészítik a Képviselő-testület döntéseit, szervezik és ellenőrzik a döntések végrehajtását.
- A Képviselő-testület munkaterve tartalmazza azon napirendeket, amelyek a bizottságok állásfoglalásával nyújthatók be.
I. Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság
- Feladatkörében ellenőrzi a Hivatalnak a Képviselő-testület döntései előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját. A Képviselő-testület munkatervében a bizottság részére meghatározott előterjesztéseket véleményezi.
- Véleményezi a rendelet-alkotási kezdeményezéseket.
- Állást foglal a rendelet-tervezetekkel kapcsolatban.
- Véleményezi a személyi ügyekkel kapcsolatos előterjesztéseket, kiemelten a polgármester személyéhez kapcsolódó előterjesztéseket. Javaslatot tesz a polgármester illetményére és jutalmazására.
- Kivizsgálja a képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést.
- Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatát.
- Gyakorolja a külön helyi rendeletekben a bizottságra átruházott hatásköröket.
II. Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság
- Feladatkörében ellenőrzi a Hivatalnak a Képviselő-testület döntései előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját. A Képviselő-testület munkatervében a bizottság részére meghatározott előterjesztéseket véleményezi.
- A Képviselő-testület munkatervében a bizottság részére meghatározott előterjesztéseket véleményezi. Szükség szerint véleményezi a költségvetési koncepciót, az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról tájékoztatókat, a zárszámadási rendelet-tervezetet.
- Az éves költségvetés előkészítése során fejlesztési, beruházási javaslatokat fogalmaz meg.
- Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az előidéző okokat.
- Közreműködik az önkormányzati beruházások előkészítésében, pályáztatásában, lebonyolításában, javaslatot tesz a nyertes pályázó kiválasztására.
- Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát.
- Véleményezi a településfejlesztéssel kapcsolatos előterjesztéseket, (településrendezési terv, önkormányzati ingatlan beruházások, közműfejlesztések, stb).
- Gyakorolja a külön rendeletekben a bizottságra átruházott hatásköröket.
4. Függelék
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
5/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök
A Szervezeti és Működési Szabályzat 27. § (2) bekezdése alapján a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök:
- Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 6/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendeletének (R.) 3. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján a polgármester dönt a R. 10. § (1) és 13. § (1) bekezdése szerinti önkormányzati segélykérelmek elbírálásáról és a R. 20. § (2) bekezdése szerinti szociális étkeztetés elbírálásáról.
- A R. 16. §-a szerinti köztemetés megállapításáról és biztosításáról.