Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete
A pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
Hatályos: 2014. 12. 01- 2015. 02. 27Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete
A pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
2014-12-01-tól 2015-02-28-ig
Sajóörös Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában megállapított feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. §
- A rendelet célja, hogy Sajóörös Község Önkormányzat Képviselő-testülete – a továbbiakban: Képviselő-testület – a szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatainak eleget téve – a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és ellenőrzés rendjét szabályozza.
- Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek Amennyiben pedig a támogatásra szorulók élethelyzete nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával segítsék elő helyzetük javítását.
- A szociális gondoskodás biztosítása érdekében a Képviselő-testület tagjai, valamint annak szervei, az egészségügyi ellátórendszer és a civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kezdeményezni.
- Az Önkormányzat illetékességi területe: Sajóörös község közigazgatási területe.
2. A rendelet hatálya
2. §
E rendelet hatálya kiterjed Sajóörös község önkormányzat közigazgatási területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény – a továbbiakban: Szt. – 3. §-ában, 6. §-ában és a 7. § (1) bekezdésében meghatározott személyekre.
3. Hatásköri rendelkezések
3. §
- Jelen rendeletben meghatározott ellátások tekintetében a Képviselő-testület Szervezési, Jogi és Szociális Bizottsága, a polgármester és a jegyző jár el.
- A Képviselő-testület a rendeletben meghatározott ellátásokkal kapcsolatos kérelmek elbírálását és az abban hozandó döntési jogkörét – a külön meghatározott esetek kivételével – a Szervezési, Jogi és Szociális Bizottságára ruházza át.
- A polgármester dönt a rendelet 10. § (1) bekezdése, a 13. § (1) bekezdése szerinti önkormányzati segély és a 20. § (2) bekezdése szerinti szociális étkeztetés biztosításáról.
- A jegyző dönt a rendelet 7. §-a szerinti aktív korúak ellátásáról, valamint a 25. § szerinti házi segítségnyújtásról.
4. Eljárási rendelkezések
4. §
Ezen rendeletben foglalt szabályokat az Szt-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 263/2006. (III. 27.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.
5. §
- A Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság, a polgármester és a jegyző hatáskörébe tartozó szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások iránti kérelmet írásban, a jogszabályokban, illetve az erre a célra rendszeresített formanyomtatványokon kell benyújtani a Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatalhoz – a továbbiakban: Hivatal.
- A kérelmek elektronikus formában történő benyújtására nincs lehetőség. Szóbeli kérelem esetében az ügyintéző formanyomtatványt töltet ki a kérelmezővel és azt aláíratja.
- A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni támogatásra történő jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles csatolni a maga és közeli hozzátartozói személyi adatairól, családja vagyoni és jövedelmi viszonyairól szóló nyilatkozatot, továbbá a szükséges igazolásokat mellékelni, vagy annak hivatalból történő megkéréséhez hozzájárulni.
- A jövedelem igazolható:
- munkabérből származó jövedelem esetén, a munkáltató által kiállított igazolással. Amennyiben az adott hónapban 13. havi munkabér, illetve más jogcímen egy-egy többletjuttatás is kifizetésre került, annak összegét a havi munkabértől elkülönítve kell feltüntetni,
- munkanélküli ellátás esetén a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással,
- nyugdíj, illetve nyugdíjszerű ellátás esetén, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyév elején megküldött elszámolási lappal, vagy a megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényével, és a nyugdíjas igazolvány fénymásolatával,
- családtámogatási ellátások esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvényével vagy a kifizető szerv igazolásával,
- őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum fénymásolatával, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (a továbbiakban: NAV) benyújtott személyi jövedelemadó bevallással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással,
- vállalkozásból származó jövedelem esetén a NAV igazolásával, továbbá az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan a jövedelemről szóló könyvelői igazolással,
- egyszerűsített foglalkoztatásban végzett munka esetén a havi átlagos nettó jövedelemre vonatkozó, a NAV által kiállított igazolással, vagy szerződéssel,
- tartásdíj esetén a ténylegesen felvett tartásdíjról szóló irattal (elismervény, postai feladóvevény stb.) és a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokirattal, vagy a teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítélettel, állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a gyámhivatal határozatával,
- ösztöndíj esetén az ösztöndíjat folyósító intézmény igazolásával,
- jövedelemmel nem rendelkező személyek esetén a munkaügyi kirendeltség igazolása arról, hogy a támogatást igénylő személy és nagykorú családtagja regisztrált munkanélküli és támogatásban nem részesül,
- az a) – j) pontokba nem tartozó jövedelmek esetén egyéb, a jövedelem típusának megfelelő igazolással.
- Amennyiben a kérelmező a szükséges nyilatkozatokat és igazolásokat hiánypótlási felhívás ellenére nem csatolja be az abban meghatározott időpontig, úgy kérelmét érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.
- A Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság üléseit havonta tarja. A két ülés között benyújtott kérelmekről a soron következő ülésén dönt. Az adott ülésen az ülés megelőző 3. nap 16:00 óráig a Hivatalba benyújtott kérelmek bírálhatók el.
- Az ellátást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét és rászorultságának jogosságát egységben kell vizsgálni. Az ellátásokat olyan módon kell megállapítani, hogy azok segítsék elő a család létfenntartási és lakhatási feltételeit.
- A Hivatal ügyintézője a döntés előkészítése során a kérelmező szociális helyzetéről szükség esetén környezettanulmányt készíthet.
5. Pénzbeli ellátások kifizetése, folyósítása
6. §
A rendszeres pénzbeli ellátások folyósítása a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig banki átutalás formájában, vagy a Hivatal házipénztárából való kifizetéssel történik.
II. Fejezet
Pénzbeli és természetbeni ellátások
6. Aktív korúak ellátása
7. §
- Az Szt-ben meghatározottak mellett, az aktív korúak ellátása megállapításának feltétele, hogy a kérelmező vagy a jogosult által életvitelszerűen lakott lakóház és udvarának, kertjének, az ingatlan előtti járdaszakaszának – amennyiben van az ingatlan előtt – a szikkasztóároknak a tisztán tartását, hulladék- és gyommentesítését, kaszálását, a csapadékvíz zavartalan lefolyását és szikkasztását, az ingatlan és a hozzátartozó telekhatároló kerítés állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettségét teljesítse.
- Az aktív korúak ellátása megállapításával kapcsolatban, a kérelmezőt, illetve a jogosultat a (1) bekezdés szerinti feltételek teljesítésére a jegyző 8 napos határidő kitűzésével és az elvégzendő konkrét feladatok és tevékenységek megjelölésével felszólítja.
7. Rendszeres szociális segély
8. §
- Az Szt. 37. § (1) bekezdésének b) – d) pontjában nevesített felsorolt szociális segélyre jogosult személyek a segély folyósításának feltételeként a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott, a Miskolc Környéki Önkormányzati Társulás keretében működtetett, Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény (3530 Miskolc, Arany János u. 37.) mint együttműködésre kijelölt szervvel kötelesek együttműködni.
- Az együttműködés keretében a rendszeres szociális segélyben részesülő személy köteles:
- a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vétel céljából megjelenni,
- a nyilvántartásba vételtől számított 30 napon belül az együttműködésre kijelölt szervvel írásban megállapodást kötni az együttműködés tartalmáról,
- a beilleszkedési program számára előírt típusában részt venni,
- havonta egy alkalommal az együttműködésre kijelölt szervnél az általuk meghatározott időpontban megjelenni.
- Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködési kötelezettsége teljesítésében ténylegesen akadályozott, ennek okát köteles haladéktalanul, de legkésőbb 3 munkanapon belül bejelenteni az együttműködésre kijelölt szerv felé. Az akadályoztatás okát köteles hitelt érdemlő módon igazolni.
- A beilleszkedést segítő programok típusai a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetéhez és mentális lelkiállapotához igazodva az alábbiak:
- állapotfelmérés, álláskeresési tréningek,
- szociális életvezetési tanácsadás,
- mentálhigiénés tanácsadás,
- munkavállalási tanácsadás,
- iskolai végzettségnek megfelelő oktatás, képzés felkutatása, közvetítése,
- egyéb ellátási formához való jutás segítése.
- Az együttműködési kötelezettségét a rendszeres szociális segélyre jogosult személy megszegi, ha neki felróható okból az (1) bekezdésben foglaltaknak nem tesz eleget.
- Amennyiben az aktív korúak ellátását kérelmező, illetve az ellátásra jogosult személy lakókörnyezete a 7. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek nem felel meg, az elvégzendő feladatok konkrét megjelölését tartalmazó felszólítás kézhezvételétől számított 8 napon belül köteles a kifogásolt hiányosságokat megszüntetni, melynek teljesítését ismételt helyszíni ellenőrzés során a jegyző megvizsgálja.
8. Ápolási díj
9. §
- A Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság méltányosságból ápolási díjat állapíthat meg az Szt. 43/B. § (1) bekezdése szerint annak a hozzátartozónak, aki a 18. életévét betöltött, tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi, továbbá akinek az egy főre számított családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedülálló személy esetében 150 %-át.
- Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha
- nem gondoskodik az ápolt személy lakókörnyezetének rendszeres takarításáról, tisztántartásáról,
- nem gondoskodik az ápolt személy rendszeres étkeztetésének biztosításáról,
- nem nyújt segítséget az ápolt személy tisztálkodási, öltözködési, illemhely használati igényének kielégítésében, nem gondoskodik részére a rendszeres tiszta ruhanemű biztosításáról.
- nem gondoskodik az ápolt személy orvosi ellátásának biztosításáról.
- A (2) bekezdésben foglalt kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése: a háziorvos jelzésére, vagy szükség szerint a családgondozó (házi szociális gondozó) helyszíni vizsgálatra jogosult.
- A méltányosságból megállapított ápolási díj összege az éves központi költségi törvényben meghatározott alapösszeg – Szt. 44. § (1) bekezdés c) pontja szerint – 80 %-a.
9. Önkormányzati segély
10. §
- A polgármester önkormányzati segélyben részesíti azt, aki:
- a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, és akinek családjában az egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150-át, egyedül élő személy esetében a 200 %-át,
- időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd.
- Létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni különösen, ha a kérelmező:
- váratlan betegség, baleset, orvosi kezelés miatt jelentős jövedelem kiesést szenved,
- létfenntartása, megélhetése önhibáján kívül valamilyen egyéb, előre nem látható esemény, elemi kár miatt veszélyeztetve van, jövedelem kiesése, váratlan többletkiadása keletkezik,
- bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul.
11. §
- A 10. § (2) bekezdésének a) pontja szerinti önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemben a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a kérelem indokául szolgáló tényekről, rendkívüli körülményekről, az őt ért anyagi veszteségekről, jövedelem kiesésről és ezeket a tényeket okirattal kell igazolnia és alátámasztania.
- A kérelemhez a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet bekövetkeztétől számított, 6 hónapnál nem régebbi hivatalos igazolást, illetve okiratot – tűzoltóság, katasztrófavédelem által kiállított dokumentum, háziorvosi, szakorvosi igazolás, kórházi zárójelentés, rendőrségi feljelentés másolata, stb. – kell mellékelni.
- Elemi kárnak a kizárólag életvitelszerűen lakott ingatlant ért tűzkár, elemi csapás – jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó, szél, vihar, villámcsapás, földrengés – okozta kár minősül.
- Önkormányzati segély esetenként vagy rendszeresen adható, melynek összege legalább 1.000 Ft, de legfeljebb 100.000 Ft lehet.
- Rendszeres önkormányzati segély legfeljebb egy év időtartamra állapítható meg és havi rendszerességgel kell folyósítani. A kérelem egy év eltelte után ismételten benyújtható.
12. §
- Önkormányzati segély pénzbeli és természetbeni ellátásként egyaránt megállapítható.
- Az önkormányzati segélyt természetbeni ellátásként megállapítani akkor, ha
- a kérelem kifejezetten erre irányul,
- az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik.
- A természetben nyújtott önkormányzati segély formája különösen élelmiszersegély, élelmiszervásárlási utalvány, tüzelőanyag, vagy a segély összegének meghatározott célra történő átutalása lehet.
- Élelmiszersegély élelmiszercsomag formájában nyújtható. A csomag az önkormányzati segélyt megállapító határozatta kerül átadásra a segélyezettnek, aki mind a határozat, mind az élelmiszercsomag átvételét aláírásával köteles igazolni.
- Amennyiben az élelmiszercsomag formájában nyújtott önkormányzati segély a támogatott részéről visszautasításra kerül, vagy az élelmiszercsomagot nem veszi át, úgy a támogatott 1 év időtartamra kizárható az önkormányzati segélyezésből.
- A támogatott általi visszautasítást írásban rögzíteni kell, és ennek tényét a támogatottal alá kell íratni. Amennyiben erre a támogatott nem hajlandó, úgy az élelmiszercsomag el nem fogadását az átadáskor jelenlévő két tanú igazolhatja aláírásával.
- Az önkormányzati segély meghatározott célra történő átutalása esetén a közüzemi díjak összegét tartalmazó, a kérelmező nevére kiállított ÁFÁ-s számlával kell igazolni. A segély nyújtását a közüzemi szolgáltatóhoz történő közvetlen utalás formájában kell teljesíteni.
13. §
- Elemi kár (Vis Maior) esetén a polgármester 200.000 Ft-ig terjedő összeghatárig jogosult önkormányzati segélyt nyújtani, ezen rendeletben foglalt feltételektől függetlenül.
- A polgármester az (1) bekezdés szerinti esetben nyújtott önkormányzati segélyről a következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
14. §
- Elhunyt személy temetési költségeihez való hozzájárulásként önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában figyelembe vehető egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő kérelmező esetében a 200 %-át.
- Az önkormányzati segély összege az (1) bekezdésben foglalt esetben a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének legalább 10 %-a. A legolcsóbb temetés költségeként 100.000 Ft összeg vehető figyelembe.
- A temetés költségeihez való hozzájárulásként biztosítható önkormányzati segély iránti kérelmet legkésőbb a temetést követő 30 napon belül kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell az eltemettető nevére kiállított számla másolatát.
15. §
- Önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható, melynek összege nem haladhatja meg a 300.000 Ft-ot.
- Kamatmentes kölcsönben az átmenetileg rendkívüli élethelyzetbe került kérelmező akkor részesíthető, ha:
- a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő kérelmező esetében a 200 %-át,
- saját tulajdonú ingatlannal rendelkezik, és
- hozzájárulását adja, hogy az ingatlanra a kamatmentes kölcsönként nyújtott önkormányzati segély összegének megfelelő jelzálogjog kerüljön bejegyeztetésre az ingatlan-nyilvántartásba, a Községi Önkormányzat javára.
- A kamatmentes kölcsönként folyósítandó önkormányzati segély iránti kérelemhez mellékelni kell a család egy főre jutó jövedelemigazolását.
- A kamatmentes kölcsön folyósításáról az Önkormányzat a támogatottal szerződést köt. A kamatmentes kölcsön folyósításáról szóló szerződésben a támogatottat, és a vele közös háztartásban élő, nagykorú hozzátartozókat egyetemleges adóstársként kell feltüntetni.
- Önkormányzati segély kamatmentes kölcsönként legfeljebb 12 hónap időtartamra nyújtható.
- A kamatmentes kölcsönt a megállapított 12 hónap időtartam alatt havi egyenlő részletekben kell visszafizetni. A részletfizetési kötelezettségnek minden hónap 15. napjáig kell eleget tenni, az erről szóló szerződésben foglaltak szerint.
- Amennyiben a támogatott, vagy egyetemleges adóstársa bármely havi törlesztő részlet befizetését elmulasztja, vagy azzal késedelembe esik, a kölcsön hátralévő teljes összege egy összegben, a törvényben meghatározott kamattal együtt esedékessé és behajthatóvá válik. A kölcsönszerződésben erre vonatkozóan biztosítékot kell kikötni.
- Az önkormányzati segélyként nyújtott kamatmentes kölcsön felhasználásáról a támogatott a kölcsön felvételét követő 30 napon belül köteles a szerződésben foglaltak szerint elszámolni. A kölcsön összegének felhasználását a megállapító ellenőrizheti, és ha a kérelmező nem a kérelmében feltüntetett célra használta fel, úgy az ellátást jogosulatlanul igénybe vett ellátásnak kell tekinteni, és egy összegben, 30 napon belül vissza kell fizettetni.
- Nem részesíthető önkormányzati segélyként nyújtandó kamatmentes kölcsönben az a személy, aki a részére korábban nyújtott kamatmentes kölcsön teljes összegét még nem fizette vissza, vagy a visszafizetési kötelezettségének neki felróható okból határidőben nem tett eleget.
- Önkormányzati segélyként kamatmentes kölcsön közüzemi díjtartozás, pénzintézeti hitel vagy magánszemélytől felvett kölcsöntartozás megfizetésére nem adható.
- Amennyiben a 12 hónap időtartam alatt a kamatmentes kölcsönként nyújtott önkormányzati segély összege maradéktalanul visszafizetésre kerül az Önkormányzat javára, úgy a polgármester kezdeményezi az illetékes Járási Földhivatalnál a jelzálogjog és járulékai erejéig bejegyzett elidegenítési és terhelési tilalom törlését az ingatlan-nyilvántartásból.
III. Fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások
10. Köztemetés
16. §
- A polgármester a köztemetést az Szt. 48. §-ában meghatározottak szerint állapítja meg és biztosítja.
- A polgármester különös méltányosságból, az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározottak szerint, a köztemetés költségeit részben, vagy egészben elengedheti, ha a temetésre kötelezett személy saját ingatlannal nem rendelkezik, és a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő személy esetében a 150 %-át, és vagyona sem neki, sem a családtagjainak nincs, továbbá ha az elhunyt személy után hagyatéki vagyon nem maradt, illetve az nem olyan mértékű, amely a köztemetés költségeit fedezné.
- A köztemetés költségeinek megfizetésre egyetemlegesen kötelezhető hozzátartozók esetén az (2) bekezdésben meghatározott feltételek meglétét külön-külön kell vizsgálni.
- Amennyiben az elhunyt hagyatéka a köztemetés költségét részben fedezi, az eltemettetésre köteles személyt csak a köztemetés és a hagyatéki vagyon különbsége között összeg tekintetében lehet a (2) bekezdésben foglalt feltételek megléte esetén részben vagy egészben mentesíteni.
11. Méltányossági közgyógyellátás
17. §
- A Képviselő-testület méltányosságból közgyógyellátásra való jogosultságot állapít meg annak a személynek, akinek havi gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása viselése nélkül nem képes viselni, és:
- a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátásának a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve – a továbbiakban: Egészségbiztosítási Pénztár – által elismert térítési díja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-át eléri,
- egyedül élő kérelmező esetében a havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátásának az Egészségbiztosítási Pénztár által elismert térítési díja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-át eléri.
- A Képviselő-testület a méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság megállapításának hatáskörét a Szervezési, Jogi és Szociális Bizottságára ruházza át.
IV. Fejezet
Szociális szolgáltatások
12. A szociális szolgáltatások és ellátások formái
18. §
- Sajóörös Község Önkormányzata által nyújtott szociális alapszolgáltatások:
- szociális étkeztetés,
- házi segítségnyújtás,
- családsegítés.
- Az (1) bekezdésben foglalt alapszolgáltatások közül a szociális étkeztetést és a házi segítségnyújtást a Képviselő-testület közvetlenül, míg a családsegítést a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott, a Miskolc Környéki Önkormányzati Társulás keretében működtetett, Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény (3530 Miskolc, Arany János u. 37.) családgondozója útján biztosítja a település lakosai, illetve az arra rászorulók részére.
13. Szociális étkeztetés
19. §
- A szociális étkeztetés keretében a Képviselő-testület azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi legalább egyszeri meleg étkeztetéséről gondoskodik, akik azt önmaguk, illetve hozzátartozóik, eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel:
- életkoruk (65. életév felett),
- egészségi állapotuk (önellátásra képtelenek),
- fogyatékosságuk,
- hajléktalanságuk miatt
nem képesek biztosítani.
- Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt egészségi állapot tényét és indokait a háziorvos igazolja.
- A szociális étkezésben részesülők, ha jövedelemmel rendelkeznek, az ellátás biztosításáért térítési díjat kötelesek fizetni.
- A szociális étkezés intézményi térítési díját e rendelet 1. függeléke tartalmazza.
- Ingyenes ellátásban kell részesíteni a kérelmezőt, ha jövedelemmel és az Szt. 4. § (b) pontjában meghatározott vagyonnal nem rendelkezik, valamint nincs eltartásra képes és kötelezett hozzátartozója.
- Szociálisan rászorultnak tekintendő az a magánszemély, akinek havi rendszeres jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át.
- A Községi Önkormányzat a szociális étkeztetés biztosítását a Sajóörösi Hétszínvirág Napköziotthonos Óvoda 100 adagos, melegkonyhás részlegén keresztül, vásárolt élelmezés keretében biztosítja.
20. §
- A szociális étkeztetés történhet:
- házhoz szállítással (kihordással), különösen a 19. § (1) bekezdésének b) – c) pontja szerinti jogosultak esetében,
- a szociális étkeztetésben részesülő általi elvitellel.
- A polgármester külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles szociális étkeztetést biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az étkeztetés biztosításának elmaradása veszélyezteti.
14. Házi segítségnyújtás
21. §
- A házi segítségnyújtást Sajóörös Község Önkormányzata az Szt. 63. §-ában foglaltak szerint, 1 fő házi szociális gondozó foglalkoztatásával biztosítja.
- A házi segítségnyújtás keretében ellátásban részesülők számára a házi segítségnyújtás szolgáltatás térítési díj mentes.
15. Családsegítés
22. §
- A Képviselő-testület az Szt. 64. §-ában meghatározottak szerint, a szociális ls mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzetekhez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából családsegítési szolgáltatás nyújt.
- A családsegítő szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
V. Fejezet
Záró rendelkezések
23. §
- Ez a rendelet 2014. december 1. napján lép hatályba.
- Hatályát veszti Sajóörös Község Önkormányzatának a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 2/2011. (III. 10.) önkormányzati rendelete, valamint a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 2/2011. (III. 10.) önkormányzati rendeletet módosításáról szóló 10/2013. (XII. 30.) önkormányzati rendelet.
Sajóörös, 2014. november 26.
Szabó Gábor sk. polgármester | P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
A rendelet kihirdetésének napja: 2014. december 1.
P.H. | Kocsis Gábor sk. jegyző |
1. Függelék
Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló
6/2014. (XII. 1.) önkormányzati rendelethez
A rendelet 19. § (4) bekezdése szerinti szociális étkeztetés intézményi térítési díja:
- A szociális étkeztetés – napi egyszeri, meleg étkeztetés – intézményi térítési díja: 280.- Ft (nyersanyagnorma) + 203.- Ft (rezsiköltség) + 130.- Ft (27 % ÁFA) = 613.- Ft/nap/fő.