Sajóecseg Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 28

a 2020. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz és az 1–8. melléklethez

A képviselő-testület a zárszámadási rendeletben történő meghatározására az Mötv. 143. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján jogosult. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a jegyző által elkészített zárszámadási rendelet-tervezetet a polgármester a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

Sajóecseg Község Önkormányzata 2020. évi pénzügyi tervének végrehajtásáról szóló zárszámadás elkészült, melyet az alábbiak szerint terjesztek a Képviselő-testület elé.

I.

BEVEZETŐ[1]

Sajóecseg Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 13.-án fogadta el az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendeletét, ami a költségvetés végrehajtásának időszakában módosításra került. A képviselő-testület folyamatosan tájékozódott az időarányos teljesítésekről.

Sajóecseg lakosainak száma 2020. január 1-jén 1039 fő volt.

A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését 26 339 309 Ft költségvetési egyenleggel fogadta el.

A beszámolási időszakban összesen hitel felvételére nem került sor

A 2020. évi költségvetésünket az előző évekhez hasonlóan a kiadások csökkentése és a kényszerű takarékosság jellemezte.

Az Önkormányzat fizetőképessége az folyamatosan biztosított volt

Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek az éves beszámolási kötelezettségnek eleget tettek, melyek továbbítása a MÁK felé megtörtént.

A hivatal az intézmények vonatkozásában a kötelező számszaki egyezőséget felülvizsgálta és azt dokumentálta.

II.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdés a)-d) pontjaiban előírt indoklások[2]

Az önkormányzat költségvetési mérlege, pénzeszközök változása

Az önkormányzat pénzkészlete (bankszámlák, pénztárak) 2020. január 1-jén 18 228 504
Ft volt. 2020. december 31-i záró pénzkészlet 19 560 886 Ft.

Többéves kihatással járó döntések

A többéves kihatással járó döntésekből származó működési és felhalmozási célú kötelezettségek összege 6 047 909 Ft ( orvosi eszköz pályázat,; TOP-5.3.1-16.BO1-2017-00024. pályázat) A működési célú kötelezettségek az előző évekről áthúzódó kötelezettségek.

A beruházásoknál és a felújításoknál a 2020. évre áthúzódó és megvalósuló feladatokat és munkákat mutattuk ki.

Az önkormányzatnak 2020. december 31. napjával nem volt kezességvállalása. Kezességvállalás érvényesítésére nem került sor.

Adósság állomány alakulása

2020. december 31-én az önkormányzatnak külföldi hitelező felé adósság állománya nem volt. A 2020. évi költségvetést, valamint a következő évet terhelő belföldi szállítói kötelezettségként a mérlegben 2 250 379 Ft került kimutatásra, melyből nem lejárt 2 250 379 Ft.

Vagyoni helyzet alakulása

Az önkormányzat eszközeinek értéke 2020. december 31-én 1 602 907 543 Ft.

A befektetett pénzügyi eszközök értéke az elmúlt évhez képest nem változott (könyvszerinti érték: 6 806 130,-Ft)

Az önkormányzatnak a gazdasági társaságokban történő befektetései nem változtak a könyv szerinti értékük 28 500 Ft.

A 2020. évi költségvetési rendeletben megfogalmazott célok a végrehajtás során szükségessé vált módosításokkal együtt teljesültek. A fejlesztések eredményeként a működés takarékosabbá vált, a szolgáltatások színvonala emelkedett. 2020-ban több Képviselő-testületi döntés is a szigorú, takarékos és ésszerű gazdálkodást helyezte az előtérbe, pl.:csak azon beruházások, felújítások engedélyezése, melyek végrehajtása nem okozott likviditási gondot az önkormányzat gazdálkodásában.

A fenntartható fejlődés érdekében, 2021-ban folyamatosan elemeznünk kell a gazdasági folyamatokat, figyelembe véve az önkormányzat erre irányuló döntéseit.

A zárszámadási rendelettervezet előzetes hatásvizsgálatának megállapításai a következők:

Társadalmi, gazdasági, hatások

A zárszámadási rendeletben foglaltak végrehajtásával az önkormányzat elősegítette a településen élők helyzetének javítását (fejlesztések, felújítások, lakótelkek kialakításának folytatása stb.). A szociálisan rászoruló társadalmi rétegek támogatásában előrelépés történt (étkeztetés, önkormányzati támogatások folyósítása, stb).

A rendeletben foglaltak végrehajtásának költségvetési hatását az előterjesztés részletesen tartalmazza.

Környezeti és egészségügyi következmények

A 2020. évben az játszóudvar kialakítását végezte el az önkormányzat, így a település óvodásainak és bölcsődéseinek ellátása korszerű körülmények között folytatódhat a következő években. Megtörtént a Kossuth utca járdájának felújítása, így a gyalogjárda biztonságosan használható.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatások

A zárszámadási rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelentettek a költségvetési szervek számára.

A jogszabályok megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A zárszámadási rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előírásai, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A zárszámadási rendeletben rögzítettek végrehajtásához a személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek rendelkezésre álltak.

A rendelet-tervezet elkészítésénél figyelembe vettük a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet előírásait.