Szemere Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és szociális szolgáltatásokról
Hatályos: 2022. 11. 23- 2022. 12. 31Szemere Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2021. (III. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról és szociális szolgáltatásokról
Magyarország Kormánya a 478/2020. (XI.3.) Korm. rendeletével 2020. november 04. napjától, majd a 27/2021.(I.29.) Korm. rendeletével 2021. február 08. napjától az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó SARS-CoV-2 koronavírus világjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki. Szemere Község Önkormányzatának polgármestere a Képviselő-testület feladat-és hatáskörében eljárva a fenti kormányrendeletek által a veszélyhelyzetben alkalmazni rendelt, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében biztosított hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkört figyelembe véve a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet területi hatálya Szemere község közigazgatási területére, a rendelet személyi hatálya a Szemere községben lakó-, illetve tartózkodási hellyel rendelkező és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó szociális ellátások fedezetét az önkormányzat éves költségvetésében kell tervezni.
2. Eljárási szabályok
2. § (1) A szociális ellátásra való jogosultság megállapítására a Szt. rendelkezéseit az e rendeletben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) A rendeletben szabályozott szociális ellátások és szociális szolgáltatások igénybevétele tekintetében benyújtott kérelmekről – e szakasz (3) – (4) bekezdésében foglalt kivételekkel a képviselő-testület dönt.
(3) A polgármester dönt e rendelet 7. § a) pontjában foglalt alábbi támogatások tekintetében:
a) települési temetési támogatásokról,
b) ünnepi életkörülményeket javító pénzbeli támogatásokról.
(4) A polgármester dönt a 7. § b) pontjában felsorolt természetben nyújtott támogatások iránt benyújtott kérelmek tekintetében.
(5) A polgármester átruházott hatáskörben, rendkívüli sürgős esetben rendkívüli települési támogatást állapít meg és gondoskodik az ügyfél kérése alapján annak házipénztárból vagy banki átutalással történő kifizetésről.
(6) Az önkormányzat a szociális alapszolgáltatásokat (szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás) a Szemerei Szociális Alapszolgáltatások keretében biztosítja.
3. § (1) A képviselő-testület, illetve a polgármester hatáskörébe tartozó szociális ellátások és szociális szolgáltatások iránti kérelmeket a Szalaszendi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: KÖH) székhelyén, vagy bármely kirendeltségén. (Szemere, Baktakék) lehet benyújtani írásban, vagy elektronikus úton (ügyfélkapu).
(2) A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(3) Szociális ellátás és szociális szolgáltatás megállapításának hivatalból is helye van:
a) a helyi önkormányzati képviselő,
b) a polgármester,
c) a jegyző kezdeményezésére.
(4) A (4) bekezdésben foglalt, hivatalból kezdeményezett eljárásokban a szociális ellátás, szociális szolgáltatás iránti kérelmet az eljárást kezdeményező megkeresése, illetve indítványa helyettesíti. A szolgáltatási, ellátási szerződést, azonban ezekben az esetekben is a kérelmezőnek minősülő igénybe vevővel kell megkötni.
(5) Az egyes szociális ellátások, szociális szolgáltatások Szt. és e rendelet szerinti feltételeinek fennállását a hivatalból indult eljárásokban is vizsgálni kell.
(6) Az ellátási, szolgáltatási szerződés megkötéséig – szükség esetén- az ellátást, szolgáltatást előzetesen biztosítani kell. A hivatalból indult ellátásokban az ellátási, szolgáltatási szerződés megkötéséig ezen szolgáltatásért térítési díjat fizetni nem kell.
4. § (1) Az egyes szociális ellátások és szociális szolgáltatások iránti kérelmek alapján vagy hivatalból indult eljárásokban az adott ellátás, szolgáltatás Szt. és e rendelet szerinti feltételeinek fennállását vizsgálni kell. Ennek során az eljáró szerv szükség szerint:
a) környezettanulmányt vesz fel – kivéve, ha a tárgyévben azonos kérelmező háztartása tekintetében már készült környezettanulmány, és az életkörülmények lényeges változására utaló körülmény, adat nem áll rendelkezésre;
b) jövedelem- és vagyonnyilatkozatot kér be a kérelmező, illetve a vele egy háztartásban élők tekintetében, illetve a kérelemben foglalt, jövedelemre és vagyonra vonatkozó –az ügyfél által tett nyilatkozat – alátámasztására jövedelemigazolást kér be,
c) a kérelem indokául előadott tények, körülmények fennállását, valóságát igazoló dokumentumokat kér be.
(2) A havi rendszeres és nem rendszeres jövedelmeket az eljárásban a következők szerint kell igazolni:
a) a keresőtevékenységből származó jövedelmet munkáltatói igazolással,
b) a rendszeres pénzellátást – kivéve a nyugdíjakat és nyugdíjszerű járadékokat a folyósító szerv igazolásával,
c) a nyugdíjakat és nyugdíjszerű járadékokat
ca) a folyósító szerv igazolásával,
cb) az ellátást folyósító szervnek az ellátás tárgyévi havi összegéről kiadott értesítőjével,
d) a gyermektartásdíjat:
da) bírósági határozattal és pénzintézeti számlakivonattal, vagy
db) bírósági határozattal és postai kézbesítési szelvénnyel,
dc) a kérelmező nyilatkozatával,
e) a családi pótlékot az 5. § (5) bekezdése szerint,
f) az ösztöndíjat a folyósító szerv igazolásával,
g) a nem havi rendszerességgel szerzett jövedelmet; a vállalkozásból és az őstermelői tevékenységből származó jövedelmet az adóbevallással lezárt időszak vonatkozásában adóbevallással, az adóbevallással le nem zárt időszak vonatkozásában az ügyfél nyilatkozatával,
h) egyéb forrásból származó jövedelmet– különösen az üdülő, lakás vagy egyéb ingatlan hasznosításából, alkalmi munkából származó jövedelmet –az ügyfél nyilatkozatával.
(3) A hivatalból indult eljárások alátámasztásához szükséges dokumentumok, nyilatkozatok beszerzése érdekében az eljáró szerv az eljárás megindítását követő 15 (tizenöt) napon belül megkeresi az ügyfelet.
(4) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek az eljáró szerv nyilvántartásaiban vagy más szerv által vezetett közhiteles nyilvántartásban fellelhetők, illetve amelyek nyilvános adatnak minősülnek.
(5) Az eljáró szerv a családtámogatási ellátásra vagy fogyatékossági támogatásra vonatkozó adatot az államháztartásról szóló törvény szerinti szociális nyilvántartásból közvetlen lekérdezéssel veszi át.
5. § (1) A kérelmező létfenntartását veszélyeztető körülmények fennállása esetén a szociális ellátás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján megállapítható.
(2) Az (1) bekezdés alapján indult eljárásra a hivatalból indult eljárásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) Amennyiben az eljárás során megállapítást nyert, hogy a kérelmező (1) bekezdés szerinti nyilatkozata szerinti körülmények nem állnak fenn, az ellátás jogosulatlanul igénybe vett ellátásnak minősül, amelynek pénzbeli ellátás esetében az összegét, szociális szolgáltatás esetében a szolgáltatás önköltségi árát az igénylőnek – az eljáró szerv határozata alapján –vissza kell fizetnie.
6. § (1) A pénzben nyújtott támogatások postai utalással, lakossági folyószámlára utalással vagy pénztári kifizetéssel, készpénzben folyósítható kérelemre indult eljárás esetében az ügyfél erre vonatkozó nyilatkozata, hivatalból indult eljárásban az eljáró szerv határozata szerint.
(2) Az elszámolás terhe mellett, adott célra nyújtott támogatással az ügyfél 30 (harminc) napon belül köteles elszámolni.
(3) A jogosulatlanul igénybe vett ellátásokat az Szt. rendelkezéseinek megfelelően meg kell téríteni.
Pénzbeli és természetbeni szociális ellátások
7. § A jogosult részére – az e rendeletben meghatározott feltételek szerint – az alábbi ellátások és szolgáltatások biztosíthatók:
a) pénzbeli ellátásként:
aa) települési támogatás,
ab) rendkívüli települési támogatás,
ac) települési temetési támogatás,
ad) életkörülményeket javító ünnepi pénzeli támogatás,
ae) települési felsőoktatási ösztöndíj támogatás.
af) idősek napi juttatás.1
b) természetben nyújtott ellátásként:
ba) köztemetés,
bb) életkörülményeket javító ünnepi természetbeni támogatás,
c) személyes gondoskodást nyújtó ellátásként:
ca) étkeztetés,
cb) házi segítségnyújtás,
cc) családsegítés,
cd) gyermekvédelmi szolgáltatás,
ce) falugondnoki szolgáltatás.
8. § A 7. § a) pontjának aa), ab) és ad) pontjai szerinti támogatások– a kérelmező kérésére, vagy az eljáró szerv döntése alapján –természetben is nyújthatóak. Természetbeni juttatás formái különösen: utalvány, tűzifa, illetve tüzelőanyag, élelmiszer, tankönyv, tanszer.
3. Települési támogatás
9. § Települési támogatás biztosítható az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy részére. A támogatás e személy kérelmére nyújtható abban az esetben, ha a kérelmező, illetve családja rendkívüli élethelyzetbe került vagy anyagi helyzetében olyan mértékű változás, illetve kiadás merült fel, mely a létfenntartásukat, megélhetésüket veszélyezteti.
10. § (1) Települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át, egyedülálló esetén a 350 %-át.
(2) A 9. § szerinti települési támogatás esetén különösen indokolt esetben legfeljebb 50. 000.- Ft önkormányzati támogatás állapítható meg.
4. Rendkívüli települési támogatás
11. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli települési támogatás nyújt a létfenntartást veszélyeztető, az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő a települési lakosnak, aki családjáról, saját maga fenntartásáról nem képes gondoskodni.
(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező:
a) maga, vagy családja valamely tagja
aa) sérelmére elkövetett bűncselekményből 10.000 forintot meghaladó összegű anyagi kár keletkezett,
ab) gyógyításához szükséges 10.000 forintot meghaladó összegű rendkívüli többletkiadás merül fel,
ac) nyugellátásra, nyugdíjszerű ellátásra, illetve azzal egy tekintet alá eső egyéb ellátásra, továbbá rokkantsági vagy egyéb ellátásra való jogosultsága elbírálásának elhúzódása miatt az ellátás folyósítása késik,
b) családja lakhatásának feltételeit veszélyeztető elemi kár következett be,
c) egyéb hirtelen bekövetkező, előre nem várt családi tragédia elszenvedője.
(3) Létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező:
a) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése során, igazolt módon veszélyeztetve van,
b) olyan- a kérelmezőnek fel nem róható okból bekövetkezett- váratlan anyagi kiadás jelentkezik, amely veszélyezteti létfenntartásának biztosítását.
12. § (1) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemből egyértelműen ki kell tűnnie az igényelt támogatási időszaknak, a támogatás kért időtartamának és a támogatási igényt megalapozó konkrét körülményeknek. Amennyiben a kérelemből a támogatás kért időtartamának megjelölése hiányzik, azt eseti jellegű rendkívüli települési támogatás iránti kérelemként kell elbírálni.
(2) A kérelmet a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli körülmény bekövetkeztét követő 30 napon belül kell benyújtani.
(3) A 2. § (6) bekezdése szerinti támogatás elbírálásánál jövedelemvizsgálatra nem kerül sor
13. § (1) Rendkívüli települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedülálló esetében a 350 %-át.
(2) A 11. § szerinti rendkívüli települési támogatás esetén legfeljebb 50.000.- forint önkormányzati támogatás állapítható meg.
5. Települési temetési támogatás
14. § (1) Az önkormányzat támogatást nyújt jövedelemtől függetlenül az elhunyt hozzátartozójának, vagy annak a személynek, aki az eltemettetésről gondoskodott.
(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege 35.000.- Forint.
(3) A temetési támogatás iránti kérelmet a jelen rendelet mellékletében foglalt formanyomtatványon lehet igényelni a temetést követő 30 napon belül. A határidő jogvesztő.
(4) A kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonat másolati példányát, valamint a temetés költségeiről szóló a támogatást igénybe vevő nevére kiállított temetési számla másolati példányát.
(5) Nem állapítható meg az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra tekintettel települési támogatás annak, akinek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződés alapján kötelessége az elhunyt eltemettetése.
6. Életkörülményeket javító ünnepi pénzbeli támogatás
15. § (1) Az önkormányzat illetékességi területén lakó vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen is a településen élő lakosok karácsonyi ünnep alkalmából készpénz juttatást kaphatnak.
(2) A juttatás lakóingatlanonként, továbbá személyenként is biztosítható, a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározott összegben.
(3) A támogatás megállapítása iránti eljárás hivatalból indul. A juttatás odaítéléséről a polgármester dönt a személyi adat- és lakcím-nyilvántartásban szereplő adatok alapulvételével. A juttatás lakosok részére történő átadása átvételi elismervény ellenében történik a karácsonyi ünnepet megelőzően, legkésőbb december 20. napjáig.
15/A. §2 (1) Az önkormányzat az illetékességi területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen is a településen élő személyek részére a 2022. évben az életkörülményeket javító ünnepi pénzbeli lakásfenntartási támogatást lakott ingatlanonként biztosítja.
(2) A 2022. évi támogatás összege 15.000.- Ft, azaz tizenötezer forint lakott ingatlanonként.
7. Települési Felsőoktatási ösztöndíj támogatás
16. § (1) Az önkormányzat a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj pályázathoz csatlakozva, ösztöndíj formájában támogatja a felsőoktatási intézményben tanulmányokat folytató hátrányos helyzetű, rossz anyagi körülmények között élő szociálisan rászorult fiatal felnőtteket.
(2) Szociálisan rászorult az, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét.
(3) A támogatásra pályázat alapján kerül sor. A pályázat „A” és „B” típusú.
(4) A pályázat kiírása és lebonyolítása során az önkormányzat a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj pályázat mindenkor hatályos általános szerződési feltételei (a továbbiakban: Ászf.) szerint jár el. A pályázók köre az Ászf-ben meghatározott.
(5) a pályázatokat a képviselő-testület bírálja el és rangsorolja. A rangsorolásnál előnyben kell részesíteni azt a pályázót aki,
a) árva vagy félárva
b) a családjában lévő eltartottak száma 3 vagy annál több
c) gyermeket nevel
d) egyedül neveli gyermekét
e) tartós betegségben szenved, vagy rokkant
f) a családjában folyamatos ellátást igénylő beteg vagy rokkant van,
g) szülője (eltartója) munkanélküli, vagy öregségi nyugdíjban részesül, vagy
h) nem részesül kollégiumi ellátásban.
(6) Az önkormányzati támogatás összege jogosultanként havi 15.000.- Forint.
(7) Az önkormányzati támogatás és a kiegészítő támogatások támogatotthoz való folyósítása Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat támogatáskezelője által történik.
(8) Az ösztöndíj időtartama
a) az „A” típusú pályázat esetén 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,
b) a "B” típusú pályázat esetében 3 x 10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.
(9) A önkormányzat az általa megítélt támogatás összegét 10 hónapon keresztül akkor is az általa támogatásban részesített pályázók rendelkezésére bocsátja, ha részükre sem a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat, sem az illetékes minisztérium nem folyósít kiegészítő támogatást.
(10) Mind az „A” típusú, mind a „B” típusú
a) ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – szünetel azokra a tanulmányi hónapokra, amelyekben a támogatott hallgatói jogviszonya szünetel,
b) ösztöndíjat meg kell vonni, ha a támogatásban részesített a szemerei lakóhelyét megszünteti.
7/A. Idősek napi juttatás
16/A. § (1) Az önkormányzat az illetékességi területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen is a településen élő minden 60. életévét betöltött személy részére egyszeri 10. 000.-Ft.-, azaz tízezer forint összegű készpénzjuttatást biztosít idősek napi juttatás jogcímen a 2021. évben.
(2) A támogatás megállapítása iránti eljárás hivatalból indul. Az odaítéléséről a polgármester dönt a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban szereplő adatok alapulvételével. A juttatás lakosok részére történő átadása átvételi elismervény ellenében történik legkésőbb 2021. november 30. napjáig.3
8. Köztemetés
17. § (1) Szemere Község Önkormányzata természetben nyújtott szociális ellátásként köztemetés formájában gondoskodik az elhalt személy eltemettetéséről az alábbiak szerint:
a) aki után nem maradt olyan hozzátartozó, aki az eltemettetésére kötelezhető,
b) akinek eltemettetéséről az erre köteles hozzátartozó gondoskodni nem képes,
c) akinek eltemettetéséről az erre köteles hozzátartozó a szükséges költségeket előzetesen egy összegben megfizetni nem tudja.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja esetében a köztemetés elrendeléséről hivatalból a polgármester dönt. A hivatalból induló eljárás keretében történő köztemetés költségeinek az Szt. 48. § (3) bekezdése szerinti érvényesítéséről a polgármester gondoskodik. Ebben az esetben a köztemetés költségeinek megtérülése érdekében az Önkormányzat hagyatéki hitelezőként lép fel.
(3) Az (1) bekezdés b)-c) pontja esetében a köztemetés elrendeléséről a polgármester kérelemre dönt. A kérelemre induló eljárás keretében történő köztemetés költségeinek az Szt.48. § (3) bekezdése szerinti érvényesítéséről a polgármester gondoskodik. Ebben az esetben a köztemetés költségeinek megtérülése érdekében az Önkormányzat
a) az eltemettetésre kötelezhető hozzátartozókkal legfeljebb 12 havi részletfizetés meghatározása mellett megállapodást köt, illetve
b) hagyatéki hitelezőként lép fel.
(4) A köztemetés összege nem haladhatja meg a helyben szokásos legkisebb koporsós temetési költség összegét, maximum 250.000.- Ft.- összeget (+szállítási, hűtési, egyéb halottkezelési költség).
(5) A köztemetést az Önkormányzat megállapodás alapján az Égi Fény Temetkezés (3849 Forró, Ady Endre út 36.) útján látja el.
9. Életkörülményeket javító ünnepi természetbeni támogatás
18. § (1) Az önkormányzat illetékességi területén lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen is a településen élő személyek háztartásonként karácsonyi ünnep alkalmából természetbeni juttatásként élelmiszer-csomagot kaphatnak.
(2) A juttatás mértéke az önkormányzat költségvetési rendeletében meghatározott mindenkori összeg.
(3) A támogatás megállapítása iránti eljárás hivatalból indul. A juttatás odaítéléséről a polgármester dönt a személyi adat- és lakcím-nyilvántartásban szereplő adatok alapulvételével. A juttatás lakosok részére történő átadása átvételi elismervény ellenében történik a karácsonyi ünnepet megelőzően, legkésőbb december 20. napjáig.
Személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások
10. Alapszolgáltatások és azok biztosítása
19. § (1) A Képviselő-testület az alábbi szociális a lapszolgáltatásokat biztosítja:
a) az étkeztetés,
b) a házi segítségnyújtás,
c) a családsegítés,
d) a gyermekvédelmi feladat ellátás,
e) falugondnoki szolgálat.
(2) A 19. § (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott alapszolgáltatásokat az önkormányzat a Szemerei Szociális Alapszolgáltatások keretében biztosítja.
(3) A 19. c) és d) pontjában meghatározott alapszolgáltatásokat az önkormányzat feladatellátási szerződés alapján a Szalaszendi Család - és Gyermekjóléti szolgálatútján biztosítja.
(4) A 19. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott alapszolgáltatás az önkormányzat biztosítja.
11. Étkeztetés
20. § (1) Az Önkormányzat szociális étkeztetést biztosít a településen idős koruk, egészségi állapotuk miatt saját maguk ellátására nem képes személyeknek.
(2) Az étkeztetés, mint természetbeni ellátás iránt benyújtott kérelem elbírálására és az ellátásra való jogosultság feltételei fennállásának vizsgálatára a Szemerei Szociális Alapszolgáltatások keretében Szemere Község Önkormányzatának polgármestere, mint az Alapszolgáltatások vezetője jogosult.
(3) Az étkeztetés igénybevételéért fizetendő térítési díjakat az önkormányzat rendeletben állapítja meg.
(4) Külön eljárás lefolytatása nélkül kell gondoskodni a rendkívüli élethelyzetbe jutott, létfenntartásában súlyosan veszélybe került személy étkeztetéséről, feltéve, hogy az eljárás lefolytatása, a késedelem a rászorult egészségét, testi épségét súlyosan veszélyeztetné, vagy emiatt akárcsak időszakosan is, emberhez méltatlan körülmények közé kerülne.
12. Házi segítségnyújtás
21. § (1) A házi segítségnyújtás feladatainak ellátása során a Szt. 63. §-a és az 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 25. §-ában foglaltak az irányadók.
(2) A házi segítségnyújtás keretében nyújtott ellátások (személyes gondozás, szociális segítés) iránt benyújtott kérelmekről, illetve az ellátásra való jogosultság feltételeinek fennállásáról a Szemerei Szociális Alapszolgáltatások keretében Szemere Község Önkormányzatának polgármestere jogosult dönteni.
(3) Az ellátás igénybevételéért fizetendő térítési díjakat az önkormányzat rendeletében állapítja meg.
13. Családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás
22. § (1) A családsegítés során a Szt. 64. § (2)-(5) bekezdésben meghatározottak szerint kell eljárni.
(2) A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás feladatainak ellátásáról megállapodás szerint Szalaszend Község Önkormányzata, mint a Szalaszendi KÖH székhelye köteles gondoskodni a Szalaszendi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat útján.
14. Falugondnoki Szolgálat
23. § (1) Az önkormányzat a falugondnoki szolgáltatást az Szt. 60. § alapján a falugondnok útján biztosítja.
(2) A falugondnoki szolgáltatás igénybevételéről külön rendelet alapján a Képviselő-testület dönt.
Záró rendelkezések
15. Hatályba léptető rendelkezés
24. § Ez a rendelet 2021. április 01. napján lép hatályba.
16. Átmeneti rendelkezések
25. § E rendelet hatályba lépésekor folyamatban lévő és még el nem bírált ügyekben e rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
17. Hatályon kívül helyező rendelkezések
26. § Jelen rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a többször módosított, a szociális ellátásokról és szociális szolgáltatásokról szóló 4/2015.(II. 26.) sz. önkormányzati rendelet, továbbá az ennek módosításáról szóló 4/2016. (V.17.), a 12/2016. (IX. 26.) és az 5/2017. (II. 22.) sz. önkormányzati rendelet.
A 7.§ af)-t a 8/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelet 1.§-a iktatta be.
A 15/A. § a Szemere Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 16/A.§-t a 8/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelet 2.§-a iktatta be.