Szemere Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

Hatályos: 2024. 05. 30- 2024. 05. 30

Szemere Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (V. 29.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

2024.05.30.

Szemere Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § A rendelet célja a falugondnoki szolgáltatás keretében:

a) A települési hátrányok csökkentése, a települési életfeltételek javítása, a szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutás elősegítése.

b) A szociális alapszolgáltatások kiépítésének elősegítése, kedvező gazdasági folyamatok elindítása, a települési funkciók bővítése.

c) Közösségfejlesztés, a helyi társadalom és a civil szféra erősítése, a jobb életminőség elérése érdekében.

2. § A rendelet hatálya Szemere község közigazgatási területére, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993.évi III. törvény 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.

II. Fejezet

FALUGONDNOKI SZOLGÁLTATÁS

Falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok

3. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:

a) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,

b) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,

c) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások.

(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok:

a) a közreműködés

aa) az étkeztetésben,

ab) a házi segítségnyújtásban,

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;

b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása

ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,

bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,

bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;

c) iskoláskorú gyermekek iskolába szállítása,

(3) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok:

a) közösségi, művelődési, sport-és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

c) egyéb lakossági szolgáltatások, illetve a (2) bekezdésen írtakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.

(4) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:

a) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

b) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

(5) A falugondnoknak elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat kell ellátnia. A többi feladatot úgy kell ellátnia, hogy az az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön.

(6) A falugondnoki szolgáltatás által ellátandó feladatokat részletesen a Falugondnoki szolgálat szakmai programja, valamint a falugondnok munkaköri leírása tartalmazza.

4. § (1) A falugondnoki szolgálat működési engedély alapján látja el feladatait.

(2) A szolgáltatást az Önkormányzat nem szüneteltetheti, a falugondnok távolléte esetén a folyamatos működésről a szakmai programban meghatározott módon, helyettes révén gondoskodik.

(3) A feladatok ellátásához az Önkormányzat személyszállításra alkalmas, érvényes műszaki vizsgával, kötelező felelősség- és CASCO biztosítással rendelkező, üzemképes gépjárművet biztosít. A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok felelős.

(4) A falugondnoki szolgálat igénybevétele térítésmentes.

(5) A falugondnoki szolgálat működtetésével, üzemeltetésével kapcsolatos költségvetési bevételeket-kiadásokat, egyéb költségvetési elszámolásokat a Szalaszendi Közös Önkormányzati Hivatal látja el. Az évenkénti falugondnoki költségvetés és beszámoló Szemere Község Önkormányzatának költségvetésébe épül be, külön kormányzati funkción és annak részét képezi.

Falugondnoki szolgálat ellátása

5. § (1) A falugondnokot pályázati eljárás lefolytatása útján határozatlan időre, teljes munkaidős önkormányzati közalkalmazotti munkakörbe a Szemere Község Önkormányzatának Képviselő-testülete nevezi ki.

(2) A munkáltatói jogkör gyakorlója: Szemere Község Önkormányzatának Képviselő-testülete

(3) Az egyéb munkáltató jogkör gyakorlója a Polgármester.

(4) A falugondnok tevékenységét e rendelet, a szakmai program és a munkaköri leírásában foglaltak szerint látja el.

(5) A falugondnok az elvégzett munkáról minden év május 31-éig köteles beszámolni a Képviselő-testületnek.

(6) A falugondnok a feladatellátás eredményessége, hatékonyságának növelése érdekében kapcsolatot tart a Magyar Tanya- és Falugondnoki Szövetséggel, és a Falugondnokok Borsod-Abaúj-Zempén Vármegyei Egyesületével. Együttműködik az ellátási területén működő szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi, egészségügyi és oktatási szolgáltatókkal, intézményekkel.

III. Fejezet

ELJÁRÁSI RENDELKEZÉSEK

6. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére történik.

(2) A kérelem előterjeszthető a polgármesternél, illetve a falugondnoknál munkanapokon írásban, illetve szóban 1-3 munkanappal az ellátás igénybevétele előtt.

(3) A szolgáltatás biztosításáról vagy annak elutasításáról a falugondnok köteles az igénylőt haladéktalanul, de legkésőbb a kért szolgáltatás időpontja előtt 1 munkanapon belül tájékoztatni.

(4) A kötelezően ellátandó feladatok rangsorolását a falugondnok a polgármester iránymutatása szerint végzi, míg a többi feladat esetében, amennyiben rangsorolni kell, a polgármester dönt.

(5) A falugondnok a tevékenységéről az erről szóló jogszabály szerinti tevékenység naplót köteles vezetni. Az adott napi teljesítés igazolására a polgármester jogosult.

(6) A fenntartó tevékenységnapló szolgáltatást igénybe vevők általi aláírásától kiskorú és gondnokolt személy igénybe vevő esetén eltekint.

(7) A szolgáltatással kapcsolatosan felmerült panaszt a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kivizsgálást követően 15 napon belül értesíti a panasztevőt a panasz kivizsgálásának eredményéről.

IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

7. § Hatályát veszti a falugondnoki szolgálatról szóló 6/2017(II.22.) önkormányzati rendelet.

8. § Ez a rendelet 2024. május 30-án lép hatályba.