Tiszacsermely Község Képviselő testületének 2/2015 (II.13.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01

Tiszacsermely Község Önkormányzat Képviselő-testületének

2/2015. (II.13.) önkormányzati rendelet

a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról


Tiszacsermely Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1.§. (2) bekezdésében, 10.§ (1) bekezdés, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26.§-ában 32.§ (1) bekezdés b) pontjában, ugyanezen § (3) bekezdésében,  45.§ (1) és (3) bekezdéseiben, 48.§ (4) bekezdésében, 58/B.§ (2) bekezdésében, és 132.§ (4) bekezdés g) pontjába, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 18. §. (2) bekezdésében és a 131. § (1) bekezdésben  kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:el:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1.§


A rendelet hatálya kiterjed Tiszacsermely község illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban:  Szoc. tv. 3.§ (1)-(3) bekezdésében foglalt személyekre és hajléktalanokra.


Értelmező rendelkezések

2.§


(1) E rendelet alkalmazásában:

a) elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó-, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,

b) közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 1. pontja,

c) természetbeni támogatás: olyan támogatás, amellyel az önkormányzat anyagi javak biztosításával, szolgáltatások kifizetésével nyújt segítséget.


(2) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás  fogalmakra az Szoc. tv. 4.§(1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.


Az ellátások formái

3.§

(1) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosulak számára az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:

a) települési támogatás

1. lakásfenntartásra,

2. Közép-, vagy felsőfokú oktatási intézménybe járók támogatására,

3. Időskorú személyek támogatására

b) rendkívüli települési támogatás


Hatásköri szabályok

4.§

(1) A Képviselő-testület jelen rendelet 10. §-a, 11. §-a, 15. §-a, 16. §-a alapján biztosítható támogatások elbírálásával kapcsolatos hatáskörit a polgármesterre ruházza át.


 (2) A polgármester hatáskörébe tartozik a köztemetés elrendelése, megtérítésre való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés.


II. FEJEZET

AZ EGYES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK

Települési támogatás


Lakásfenntartásra

5.§


  1. Települési támogatás állapítható meg a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásához kapcsolódó  rendszeres kiadások viseléséhez.


(2) Abban az esetben állapítható meg e célból települési támogatás, ha a családban élő kérelmezőnek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy egyedül élő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át. Ezen esetekben további feltétel, hogy a lakásfenntartás havi költsége a háztartás összjövedelmének 15%-át meghaladja és a háztartás tagjai egyike se rendelkezzen vagyonnal.


(3) A támogatás összege havonta háztartásonként 4 000.- Ft.


(4) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosult részre állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


(5) A támogatásra jogosult amennyiben jelentőt (3 hónap) közműtartozást halmoz fel a képviselő-testület a támogatást természetben folyósítja.


6.§


(1) A lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások: a villanyáram-, a víz- és csatornahasználati díj, a gázfogyasztás -, fűtési költségek-, a szemétszállítás díja, a lakbér.


(2) A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként vizsgálni kell, hogy a kérelmező lakókörnyezete rendezett, tiszta legyen az alábbi feltételek szerint:

a.) rendezett, tiszta legyen a lakás, ház, melléképület, annak udvara, kertje,

b.) az épület előkertje, a kerítésen kívüli járda, árok,

c.) az ingatlan állagmegőrzése biztosított legyen, amely lehetővé teszi a rendeltetésszerű használatot,

d.) az ingatlan rendelkezik illemhellyel,

e.) a kommunális hulladék elszállítására alkalmas edényzet (kuka) rendelkezésre áll, a kommunális hulladék kizárólag a tároló edényben kerül elhelyezésre,

f.) az ingatlan megfelelő gaztalanítása évente legalább két alkalommal (június 1-30-ig, szept. 1-30-ig) megtörténik,

g.) csak fedett melléképületben találhatóak olyan eszközök, berendezések, melyek eredeti rendeltetésük szerint fedett helyen tárolandók,

h.) az udvarban, kertben nincs veszélyesnek minősülő hulladék, építési törmelék,

i.) az udvar, kert összterületének maximum 20%-át kitevő alapterületen van használaton kívüli fémtárgy, tüzelő- vagy építési anyag,

j.) kerti hulladék komposztáló helyen kerül tárolásra,

k.) az udvarban, kertben nincsenek lábon álló, elszáradt fás szárú növények,

l.) az ingatlanon a csapadékvíz elvezetése megoldott,

j.) az ingatlan rendelkezik szennyvízbekötéssel a központi szennyvízhálózatba, vagy biztosított a folyékony háztartási hulladék, azaz a szennyvíz zárt tárolása, valamint a megtelt tároló rendszeres ürítése,

k.) az ingatlan tulajdonosa elvégzi a fertőző betegségek és járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI.3.) NM rendelet 36. § (4) bekezdése szerinti egészségügyi kártevők elleni védekezést.


(3) A jogosultság feltételeként a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályok betartását a Képviselő-testület a Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatal Tiszacsermelyi kirendeltség bevonásával ellenőrzi.


(4) Abban az esetben, amennyiben a helyszíni ellenőrzéskor az e rendeletben foglaltak teljesítése vonatkozásában hiányosság állapítható meg, a jegyző legalább 5 napos határidő tűzésével a felszólítja a kérelmezőt vagy a jogosultat a hiányosság megszüntetésére.


(5) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni


Közép-, vagy felsőfokú oktatási intézménybe járók támogatására

7.§


(1) Települési támogatás biztosítható annak a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató személynek, akinek a tanulmányok folytatása csak jelentős anyagi ráfordítás mellett biztosítható, és ezáltal ő vagy tartásáról, gondozásáról köteles személy létfenntartását veszélyeztető helyzetbe kerül.


(2) A támogatás akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át, egyedül élő esetében a 150 %-át.


(3) A támogatás összege 5 000.-Ft amelyet az alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermek beiskolázására minden tanévkezdéskor szeptember hónapban folyósít.


(4) A támogatás feltétele a tanulói jogviszony oktatási intézmény általi igazolása.


8.§


(1) Települési támogatás adható évi egy alkalommal a községben állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező személy részére aki 70. életévét betöltötte.


(2) A támogatás kifizetésére mindem év december hónapjában kerül sor.


(3) A támogatás mértéke 10.000.- forint / fő / év.

Rendkívüli települési támogatás

9.§


(1) Rendkívüli települési támogatás a Szoc. tv. 45.§ (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.


(2) A Szoctv. 45.§ (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen

a) tüzelő beszerzése, illetve a fűtési költségekhez kapcsolódó kiadás, amennyiben a kérelmező ilyen jogcímen lakásfenntartásra biztosított települési támogatásban nem részesül,

b) elemi kár,

c) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést követtek el, és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.

10.§


(1) A rendkívüli települési támogatás minimális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a, maximális mértéke a (2)-(4) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege.


(2) Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.


11.§


(1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 250 %-át.


(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében 250 %-át

a) elemi kárt szenvedett,

b) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértés követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.

12.§


(1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha a temetés költségei nem haladják meg a helyben elismert legolcsóbb temetés 150 %-át és az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg

a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,

b) egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.


  1. Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás, amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat köztemetés formájában gondoskodott.


(3) Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás összege alkalmanként 20.000.-Ft.


(4) A helyben elismert legolcsóbb temetési költség 150.000.- forint.


Köztemetés

13.§


(1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szoc. tv. 48 §-a tartalmazza.


(2) A polgármester kérelemre, a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szoc. tv. 48.§ (3) bekezdés b) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik

a) a teljes összeg visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet, vagy az 50 %-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy

    1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy

    2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori  legkisebb összegének 150 %-át,


b) 50%-át elengedheti és a fennmaradó 50% megfizetésére részletfizetést engedélyezhet, ha az eltemettetésre kötelezett személy

    1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át, vagy

    2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.


Szociális alapszolgáltatások


Étkeztetés
14.§


 (1) A szociális étkeztetést az Önkormányzat a Bodrogközi Többcélú Kistérségi Társulás Szociális Szolgáltató Központja útján biztosítja.


(2) Az önkormányzati fenntartású intézményeknél munkaviszonyban álló, az étkeztetéshez szorosan kapcsolódó munkakört betöltő személyek az étkezést nem kötelesek igénybe venni.

  1. Annak a szociálisan rászorultnak, aki esetében a háziorvos által kiállított igazolással igazolható módon ez indokolt, az ebédet az önkormányzat  térítésmentesen  kiszállítja.

(4)       A vendég étkeztetés az intézményi konyha szabad kapacitása erejéig történhet.

IV. FEJEZET


ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK


Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai

15.§


(1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatal Tiszacsermelyi kirendeltségéhez lehet benyújtani.


(2) Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.


(3) A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást  meg kell szüntetni.


(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.


(5) A havi rendszerességgel biztosított települési támogatás iránt benyújtott kérelemhez minden esetben csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmére vonatkozó igazolásokat, valamint a 63/2006 (III.27.) Korm. rendelet. 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.


16.§


A jövedelem igazolására szolgáló iratok különösen

a) a rendszeres pénzellátás esetén a pénzellátás folyósításának igazolószelvénye - nyugdíjszerű ellátás esetében az összesítő -, illetve megállapító határozata, feltéve, hogy azt más szerv állapította meg és folyósítja,

b) a foglalkoztatottaknál a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltató által kiállított hivatalos nettó kereseti kimutatás,

c) az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok tagjai esetében az állami adóhatóság igazolása és a kérelmező nyilatkozata,

d) a tartósan beteg, illetve fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolás,

e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolása a tanulói, vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,

f) álláskereső esetén az álláskeresési ellátásról, vagy a regisztrálás tényéről, a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott  igazolás, határozat.


17.§


Annak igazolására, hogy a lakásban való tartózkodás milyen jogcímen történik, csatolni kell a kérelemhez a

a) tulajdoni lapot, vagy a

b) bérleti szerződés másolatát.


Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok

18.§


(1) A Képviselő-testület, és a polgármester a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szoc. tv. 10. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.


(2) A Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatal Tiszacsermelyi kirendeltsége valamint a Bodrogközi TKT által fenntartott Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.


(3) Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.

19.§


(1) Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtásának napját követő hónap első napjától a tárgyév december 31 napjáig kell megállapítani. 


(2) A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.


Ellenőrzés, felülvizsgálat

20.§


(1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.


(2) Amennyiben a segélyben/támogatásban részesülő a Szoc. tv.-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az Szoc. tv. 17.§-ban foglalt jogkövetkezmények terhelik.


Lakásfenntartásra biztosított települési támogatás különös eljárási feltételei

21.§


(1) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


(2) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatásra benyújtott kérelemhez csatolni kell

a) a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását,

b) a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolását valamint

V. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

22.§


(1) Ezen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.


(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális ellátásokról szóló 1/2011 (I.18.) számú önkormányzati rendelet.



Oleár Zoltán sk.

jegyző

Kecsmár István sk.

polgármester


Záradék:

E rendelet kihirdetve 2015. február 13. 


____________________

jegyző