Tiszacsermely Község Képviselő testületének 2/2019 (I.31.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
Hatályos: 2019. 01. 31Tiszacsermely Község Képviselő testületének 2/2019 (I.31.) önkormányzati rendelete
a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról
2019-01-31-tól
(egységes szerkezetben a 4/2015 (IV.21.) és a 2/2019 (I.31.) számú önkormányzati rendeletekkel)
Tiszacsermely Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1.§. (2) bekezdésében, 10.§ (1) bekezdés, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, 26.§-ában 32.§ (1) bekezdés b) pontjában, ugyanezen § (3) bekezdésében, 45.§ (1) és (3) bekezdéseiben, 48.§ (4) bekezdésében, 58/B.§ (2) bekezdésében, és 132.§ (4) bekezdés g) pontjába, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 18. §. (2) bekezdésében és a 131. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1.§
A rendelet hatálya kiterjed Tiszacsermely község illetékességi területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv. 3.§ (1)-(3) bekezdésében foglalt személyekre és hajléktalanokra.
Értelmező rendelkezések
2.§
(1) E rendelet alkalmazásában:
a) elemi kár: kizárólag életvitelszerűen lakott lakóépületet érintő tűz, jégeső, árvíz, belvíz, fagy, hó-, jég- és széltörés, vihar, villámcsapás, földrengés okozta elemi csapás,
b) közeli hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 8:1. § (1) bekezdés 1. pontja,
c) természetbeni támogatás: olyan támogatás, amellyel az önkormányzat anyagi javak biztosításával, szolgáltatások kifizetésével nyújt segítséget.
(2) A jövedelem, vagyon, család, egyedül élő, egyedülálló, különélő és háztartás fogalmakra az Szoc. tv. 4.§(1) bekezdésében meghatározottak az irányadók.
Az ellátások formái
3.§
(1) A Képviselő-testület szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosultak számára az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokat állapíthatja meg:
a) települési támogatás
1. lakásfenntartásra,
2. Közép-, vagy felsőfokú oktatási intézménybe járók támogatására,
3. Időskorú személyek támogatására
b) rendkívüli települési támogatás
Hatásköri szabályok
4.§
(1) A Képviselő-testület jelen rendelet 10. §-a, 11. §-a, 15. §-a, alapján biztosítható támogatások elbírálásával kapcsolatos hatásköreit a polgármesterre ruházza át.[1]
(2) A polgármester hatáskörébe tartozik a köztemetés elrendelése, megtérítésre való kötelezés és a megtérítési kötelezettség alóli mentesítés.
II. FEJEZET
AZ EGYES PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK
Települési támogatás
Lakásfenntartásra
5.§
- Települési támogatás állapítható meg a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez.
(2) Abban az esetben állapítható meg e célból települési támogatás, ha a családban élő kérelmezőnek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy egyedül élő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.[2]
(3) A támogatás összege havonta háztartásonként 4 000.- Ft.
(4) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosult részre állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(5) A támogatásra jogosult amennyiben jelentőt (3 hónap) közműtartozást halmoz fel a képviselő-testület a támogatást természetben folyósítja.
6.§
(1) A lakás fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások: a villanyáram-, a víz- és csatornahasználati díj, a gázfogyasztás -, fűtési költségek-, a szemétszállítás díja, a lakbér.
(2) A lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként vizsgálni kell, hogy a kérelmező lakókörnyezete rendezett, tiszta legyen az alábbi feltételek szerint:
a.) rendezett, tiszta legyen a lakás, ház, melléképület, annak udvara, kertje,
b.) az épület előkertje, a kerítésen kívüli járda, árok,
c.) az ingatlan állagmegőrzése biztosított legyen, amely lehetővé teszi a rendeltetésszerű használatot,
d.) az ingatlan rendelkezik illemhellyel,
e.) a kommunális hulladék elszállítására alkalmas edényzet (kuka) rendelkezésre áll, a kommunális hulladék kizárólag a tároló edényben kerül elhelyezésre,
f.) az ingatlan megfelelő gaztalanítása évente legalább két alkalommal (június 1-30-ig, szept. 1-30-ig) megtörténik,
g.)
h.) az udvarban, kertben nincs veszélyesnek minősülő hulladék, építési törmelék,
i.)
j.)
k.) az udvarban, kertben nincsenek lábon álló, elszáradt fás szárú növények,
l.) az ingatlanon a csapadékvíz elvezetése megoldott,
j.) az ingatlan rendelkezik szennyvízbekötéssel a központi szennyvízhálózatba, vagy biztosított a folyékony háztartási hulladék, azaz a szennyvíz zárt tárolása, valamint a megtelt tároló rendszeres ürítése,
k.) az ingatlan tulajdonosa elvégzi a fertőző betegségek és járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI.3.) NM rendelet 36. § (4) bekezdése szerinti egészségügyi kártevők elleni védekezést.[3]
(3) A jogosultság feltételeként a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályok betartását a Képviselő-testület a Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatal Tiszacsermelyi kirendeltség bevonásával ellenőrzi.
(4) Abban az esetben, amennyiben a helyszíni ellenőrzéskor az e rendeletben foglaltak teljesítése vonatkozásában hiányosság állapítható meg, a jegyző legalább 5 napos határidő tűzésével a felszólítja a kérelmezőt vagy a jogosultat a hiányosság megszüntetésére.
(5) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni
Közép-, vagy felsőfokú oktatási intézménybe járók támogatására
7.§
(1) Települési támogatás biztosítható annak a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató személynek, akinek a tanulmányok folytatása csak jelentős anyagi ráfordítás mellett biztosítható, és ezáltal ő vagy tartásáról, gondozásáról köteles személy létfenntartását veszélyeztető helyzetbe kerül.
(2) A támogatás akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át, egyedül élő esetében a 150 %-át.
(3) A támogatás összege 5 000.-Ft amelyet az alapfokú vagy középfokú oktatási intézményben tanuló gyermek beiskolázására minden tanévkezdéskor szeptember hónapban folyósít.
(4) A támogatás feltétele a tanulói jogviszony oktatási intézmény általi igazolása.
8.§
(1) Települési támogatás adható évi egy alkalommal a községben állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező személy részére aki 70. életévét betöltötte.
(2) A támogatás kifizetésére mindem év december hónapjában kerül sor.
(3) A támogatás mértéke 10.000.- forint / fő / év.
Rendkívüli települési támogatás
9.§
(1) Rendkívüli települési támogatás a Szoc. tv. 45.§ (3) és (4) bekezdéseiben előírt esetekben adható.
(2) A Szoctv. 45.§ (4) bekezdéseiben foglaltakon túl nem várt többletkiadásnak minősül különösen
a) tüzelő beszerzése, illetve a fűtési költségekhez kapcsolódó kiadás, amennyiben a kérelmező ilyen jogcímen lakásfenntartásra biztosított települési támogatásban nem részesül,
b) elemi kár,
c) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértést követtek el, és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.
10.§
(1) A rendkívüli települési támogatás minimális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a, maximális mértéke a (2)-(4) bekezdésben foglaltak kivételével az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege.
(2) Elemi kár esetén a támogatás maximális mértéke alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.
11.§
(1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg a (2) bekezdésben foglalt kivételtől eltekintve annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 250 %-át.
(2) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg, amennyiben a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében 250 %-át
a) elemi kárt szenvedett,
b) akinek a sérelmére bűncselekményt, vagy szabálysértés követtek el és amelynek következtében létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került.
12.§
(1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt rendkívüli települési támogatásra jogosult az eltemettető, ha a temetés költségei nem haladják meg a helyben elismert legolcsóbb temetés 150 %-át és az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,
b) egyedül élő személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.
- Nem állapítható meg temetési költségek finanszírozása érdekében rendkívüli települési támogatás, amennyiben az elhunyt eltemetéséről az önkormányzat köztemetés formájában gondoskodott.
(3) Temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás összege alkalmanként 24.000.-Ft.[4]
(4) A helyben elismert legolcsóbb temetési költség 150.000.- forint.
Köztemetés
13.§
(1) A köztemetés elrendelésének feltételeit a Szoc. tv. 48 §-a tartalmazza.
(2) A polgármester kérelemre, a köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól a Szoc. tv. 48.§ (3) bekezdés b) pontja fennállása esetén, amennyiben az eltemettetésre kötelezett személy vagyonnal nem rendelkezik
a) a teljes összeg visszafizetésére részletfizetést engedélyezhet, vagy az 50 %-át elengedheti, ha az eltemettetésre kötelezett személy
1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, vagy
2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
b) 50%-át elengedheti és a fennmaradó 50% megfizetésére részletfizetést engedélyezhet, ha az eltemettetésre kötelezett személy
1. egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át, vagy
2. családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
Szociális alapszolgáltatások
Étkeztetés
14.§
(1) A szociális étkeztetést az Önkormányzat a Bodrogközi Többcélú Kistérségi Társulás Szociális Szolgáltató Központja útján biztosítja.
(2) Az önkormányzati fenntartású intézményeknél munkaviszonyban álló, az étkeztetéshez szorosan kapcsolódó munkakört betöltő személyek az étkezést nem kötelesek igénybe venni.
- Annak a szociálisan rászorultnak, aki esetében a háziorvos által kiállított igazolással igazolható módon ez indokolt, az ebédet az önkormányzat térítésmentesen kiszállítja.
- A vendég étkeztetés az intézményi konyha szabad kapacitása erejéig történhet.
IV. FEJEZET
ÁLTALÁNOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
Támogatási kérelmek benyújtásának szabályai
15.§
(1) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátások iránti kérelmet év közben folyamatosan Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatal Tiszacsermelyi kirendeltségéhez lehet benyújtani.
(2) Temetési költségekre tekintettel rendkívüli települési támogatás iránti kérelem kizárólag a temetést követő 2 hónapon belül nyújtható be.
(3) A kérelmező kérelmét ezen rendeletben meghatározott feltételek hiteles igazolására alkalmas bizonylatokkal köteles ellátni. Amennyiben a kérelmező a kérelmet, illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja, az eljárást meg kell szüntetni.
(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a közös háztartásban élők vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve azokat igazolni. A havi rendszeres jövedelmet hivatalos igazolásokkal kell igazolni.
(5) A havi rendszerességgel biztosított települési támogatás iránt benyújtott kérelemhez minden esetben csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmére vonatkozó igazolásokat, valamint a 63/2006 (III.27.) Korm. rendelet. 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot.
16.§
A jövedelem igazolására szolgáló iratok különösen
a) a rendszeres pénzellátás esetén a pénzellátás folyósításának igazolószelvénye - nyugdíjszerű ellátás esetében az összesítő -, illetve megállapító határozata, feltéve, hogy azt más szerv állapította meg és folyósítja,
b) a foglalkoztatottaknál a kérelem benyújtását megelőző hónapról szóló munkáltató által kiállított hivatalos nettó kereseti kimutatás,
c) az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok tagjai esetében az állami adóhatóság igazolása és a kérelmező nyilatkozata,
d) a tartósan beteg, illetve fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolás,
e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolása a tanulói, vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,
f) álláskereső esetén az álláskeresési ellátásról, vagy a regisztrálás tényéről, a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott igazolás, határozat.
17.§
Annak igazolására, hogy a lakásban való tartózkodás milyen jogcímen történik, csatolni kell a kérelemhez a
a) tulajdoni lapot, vagy a
b) bérleti szerződés másolatát.
Szociális ellátások megállapításával, kifizetésével kapcsolatos szabályok
18.§
(1) A Képviselő-testület, és a polgármester a szociális ellátásra való jogosultság elbírálása során a Szoc. tv. 10. §-ában foglaltakat figyelembe véve jár el.
(2) A Tiszakarádi Közös Önkormányzati Hivatal Tiszacsermelyi kirendeltsége valamint a Bodrogközi TKT által fenntartott Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat az igénylő személy vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás, vagy egyéb körülményeinek tisztázására helyszíni szemlét tarthat, az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és a megállapításokat környezettanulmányban rögzíti.
(3) Az eljárás során felhasználható más hatóság, illetőleg család- és gyermekvédelemmel foglalkozó más szerv, vagy személy által készített környezettanulmány is, feltéve, hogy elkészítése óta egy hónap még nem telt el.
19.§
(1) Havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra való jogosultságot a kérelem benyújtásának napjától kell megállapítani.[5]
(2) A rendelet alkalmazása során, az öregségi nyugdíj legkisebb összege változásának időpontjával változnak a szociális juttatások összegei is. Ilyen esetben a támogatások összegének változásáról nem kell külön határozatot hozni.
Ellenőrzés, felülvizsgálat
20.§
(1) A hatáskör gyakorlója jogosult a megállapított támogatás feltételeinek és felhasználásának ellenőrzésére.
(2) Amennyiben a segélyben/támogatásban részesülő a Szoc. tv.-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, vagy azok megsértésével nyújtott szociális ellátást vesz igénybe, az Szoc. tv. 17.§-ban foglalt jogkövetkezmények terhelik.
Lakásfenntartásra biztosított települési támogatás különös eljárási feltételei
21.§
(1) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(2) A lakásfenntartásra nyújtott települési támogatásra benyújtott kérelemhez csatolni kell
a) a háztartás tagjai jövedelmének hitelt érdemlő igazolását,
b) a lakás nagyságának hitelt érdemlő igazolását valamint
V. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
22.§
(1) Ezen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális ellátásokról szóló 1/2011 (I.18.) számú önkormányzati rendelet.
Oleár Zoltán sk. jegyző | Kecsmár István sk. polgármester |
Záradék:
E rendelet kihirdetve 2015. február 13.
____________________
jegyző