Szuhakálló Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 03. 06- 2021. 07. 23Szuhakálló Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Szuhakálló Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében; 26. §-ában, 32. § (1) b) pontjában és (3) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdés a) pontjában, a 132 § (4) bekezdésének d) és g) pontjaiban foglalt felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az alábbiakat rendeli el:
I. FEJEZET I. Általános rendelkezések
A rendelet hatálya, értelmező rendelkezések, hatásköri szabályok
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Szuhakálló község közigazgatási területén lakcímmel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott természetes személyekre.
(2) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv) és e rendeletben meghatározott szociális feladat és hatásköröket
a.) a helyi önkormányzat képviselő-testülete,
b.) a települési önkormányzat polgármestere,
c.) a települési önkormányzat jegyzője gyakorolja.
(3) A képviselő-testület a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek gyakorlásából a polgármesterre átruházza:
a.) a települési támogatás (lakhatási támogatás, beteggondozási támogatás, gyógyszertámogatás.),
b.) a rendkívüli települési támogatás,
c.) köztemetés,
d.) a közkifolyó használati vízdíj támogatása
megállapításával összefüggő feladat- és hatáskört, ideértve a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátás visszafizetésére való kötelezést, valamint a megtérítés elrendelése esetén a méltányosságból történő elengedés, csökkentés és részletfizetés engedélyezését is.
2. § (1) A rendelet alkalmazásában az Sztv. 4. §-ában megfogalmazott értelmező rendelkezéseket kell alkalmazni.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a rendelet alkalmazásában:
- 1. Egy főre jutó jövedelem: az Sztv. 4. § (1) bekezdés a) és b) pontjára tekintettel a c) és f) pont figyelembevételével számított összeg.
- 2. Környezettanulmány: a kérelmező saját otthonában történő felkeresése információ gyűjtés céljából életkörülményei, jövedelmi, illetve vagyoni viszonyaival kapcsolatban.
- 3. Munkanélküli: az az aktív korú személy, aki az állami foglalkoztatási szervnél álláskeresőként nyilvántartott, és az állami foglalkoztatási szervvel folyamatosan együttműködik.
- 4. Tartósan beteg: az a személy, aki előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel.
- 5. Magánszemélyek kommunális adója hátralék: Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. rendelkezései szerint, a fennálló adóhátralék beszedésére megindított eredménytelen végrehajtást követően fennálló hátralék.
Eljárási rendelkezések
3. § (1) A szociális ellátásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, a hatósági ellenőrzésre az Sztv. 5–9. §-ig terjedő rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A szociális ellátások iránti kérelmet a Szuhakállói Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban. Hivatal) kell benyújtani, az egyes ellátásfajtákra rendszeresített nyomtatványon.
(3) A kérelemben fel kell tüntetni a (4) bekezdésben meghatározottakon túlmenően - amennyiben az adott támogatási forma előírja – a kérelmező háztartásában, vagy családjában élő személyek lakcímen tartózkodási jogcímét, a rokonsági fokot, a támogatás elbírálásához szükséges további adatot, igazolást, valamint a támogatás igénylésének indoklását.
(4) A kérelemhez mellékelni kell:
- a) a kérelmező, valamint a vele egy családban vagy háztartásban lakó személyek vonatkozásában az érvényes személyi azonosító igazolvány vagy személyazonosságot igazoló más érvényes hatósági igazolvány másolatát,
- b) a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát,
- c) munkanélküli esetén a Nemzeti Foglalkoztatási szolgálat területileg illetékes szerve (továbbiakban: foglalkoztatási szerv) által kiadott igazolást arró1, hogy a kérelem benyújtásakor a kérelmező regisztrált álláskereső,
- d) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,
- e) 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,
- f) annak igazolását, hogy valamely jövedelem, támogatás megállapítása folyamatban van,
- g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági vagy gyámhivatali határozatot,
- h) a gyermektartásdíj – amennyiben az rendelkezésre áll – megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet eredeti, vagy az eredetivel megegyező hiteles másolatát, valamint
- i) a támogatás megállapításához előírt egyéb igazolást.
(5) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egyes támogatási formákhoz külön is előírt igazolásokat.
(6) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, a kérelmező köteles a maga és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és az erre vonatkozó – a rendeletben előírt tartalmú – igazolásokat becsatolni, a 13. §-ban (beiskolázási támogatás) foglalt ellátás kivételével.
(6a) A 13. § szerinti ellátás esetében a kérelmező az ellátás igénylésére rendszeresített formanyomtatványon nyilatkozik a saját- és a vele közös háztartásban élők jövedelmi viszonyairól. A hatáskör gyakorlója a kérelmező nyilatkozatában közölt jövedelmi adatok igazolására a (7) bek. szerinti igazolások benyújtását kérheti.
(7) Az Sztv. 10. § (2)–(3) bekezdése szerinti időtartamra vonatkozó jövedelemnyilatkozatban megjelölt rendszeres jövedelmekről, a nyilatkozathoz igazolásokat kell csatolni.
a.) Rendszeres jövedelmek esetében ilyen igazolás:
aa.) munkáltatói igazolás,
ab.) TB ellátás, és a nyugellátás összegéről a postai szelvény, folyószámla kivonat, ezek hiányában a folyósító szerv igazolása;
ac.) az Flt. alapján folyósított ellátásokról postai szelvény, folyószámla kivonat ezek hiányában a folyósító szerv igazolása.
b.) A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelmek esetében az ellátást kérelmezőnek az alábbi igazolásokat kell jövedelemnyilatkozatához csatolnia:
ba.) mezőgazdasági tevékenységből, egyéni vállalkozásból származó jövedelem igazolása,
bb.) őstermelői tevékenységből származó jövedelem igazolása,
bc.) adóbevallás vagy annak hiteles másolata.
c.) Azokról a nem mérhető jövedelmekről, amelyek a fenti igazolásokkal nem alátámaszthatók, a kérelmező a Rendelet 1. melléklete szerint nyilatkozik.
(8) Az Sztv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyont, vagyoni helyzetet a rendelet 1/a. melléklete szerinti nyilatkozat alkalmazásával kell igazolni.
(9) Az ügyfél a (4) bekezdésben meghatározott iratokat a kérelem benyújtásakor, illetve hiánypótlási felhívásra 8 napon belül köteles becsatolni, tekintettel az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 47. § (1) bek. b) pontja szerinti jogkövetkezményre.
(10) A Hivatal a kérelmeket gyűjti, döntésre előkészíti, majd azokat a hatáskör gyakorlójának továbbítja úgy, hogy a kérelem az eljárási határidőn belül elbírálásra kerüljön.
(11) A Hivatal a kérelmező által benyújtott igazolásokat, nyilatkozatokat előkészítő munkája során ellenőrzi, a hatáskör gyakorlójának utasítására, az ügyfél kérelemben foglalt nyilatkozatainak alátámasztására 2. melléklet szerint környezettanulmányt készít. Fél éven belül készített környezettanulmány – ha a benyújtott igazolásokkal, nyilatkozatokkal nem áll ellentétben – ismételten felhasználható.
(12) A havi rendszerességű pénzbeli szociális ellátások folyósítására
a.) jogosult kérelmére és adatszolgáltatása alapján tárgyhónap utolsó banki napján lakossági folyószámlára utalással;
b.) tárgyhónapot követő hónap 5-éig, készpénz-kifizetéssel a Hivatalban kerül sor.
(13) Az eseti jelleggel megállapított szociális ellátásokat (rendkívüli települési támogatás), az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 8 napon belül kell az ügyfél részére folyósítani, illetve kifizetni.
II. FEJEZET Települési támogatások
A települési támogatások nyújtásának formái
4. § (1) A képviselő-testület az Sztv. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezései alapján, települési támogatást nyújthat:
- a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások- és a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékok viseléséhez,
- b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,
- c) a gyógyszerkiadások viseléséhez.
(2) A képviselő-testület az Sztv. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt:
- a) betegséghez,
- b) halálesethez,
- c) elemi kár elhárításához,
- d) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt segítségre szorulók anyagi gondjainak enyhítéséhez.
(3) A települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás megállapításakor – ha az Sztv. vagy e rendelet másként nem rendelkezik – az egy háztartásban élő személyek szociális helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a kérelmező létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.
(4) Nem állapítható meg támogatás, ha a kérelmező, vagy a jogosultság szempontjából beszámítandó bármely családtagja az igénylés benyújtásának időpontjáig nem vette igénybe, vagy az igénybevételi eljárást nem indította el azokra a társadalombiztosítási, vagy rendszeres pénzellátásokra, melyekre szerzett, vagy származtatott joga fennáll.
(5) Munkanélküli, vagy havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező kérelmező részére települési támogatás csak abban az esetben állapítható meg, ha a 2. § (2) bekezdés 3) pontjában meghatározott feltételeknek megfelel és az erről szóló igazolást benyújtotta, vagy ha a kérelmező igazolással alátámasztott ok miatt – így különösen: jelentős mértékű össz-szervezeti egészségkárosodás, egyéb súlyos betegség, vagy jogszabályi rendelkezés erejénél fogva – nem tud megfelelni a 2. § (2) bekezdés 3. pontjában meghatározott követelménynek
Lakhatási támogatás
5. § (1) A képviselő-testület települési támogatásként, lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó támogatást nyújthat a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez való hozzájárulásként.
(2) A lakhatási támogatás – ide nem értve a 6/A §-ban szabályozott támogatási formában nevesített közműköltséget - a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a fűtési költségek, a szennyvízszállítás és a lakbér (a továbbiakban együtt: rezsiköltség) díjához, valamint a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó lakhatási hátralékok - rezsiköltség-hátralék és magánszemélyek kommunális adója hátralék - megfizetéséhez kapcsolódó hozzájárulás.
(3) A lakhatási támogatást előbb a lakhatási hátralékok, majd azok kiegyenlítését követően vagy azok hiányában, a rezsiköltségek fedezetére kell megállapítani és folyósítani.
(4) A rezsiköltségek viseléshez a lakhatási támogatást a következő sorrend szerint kell megállapítani:
- 1.
- 2. lakbér,
- 3. villanyáram-,
- 4. víz-
- 5. gázfogyasztás vagy fűtési költségek,
- 6. a szennyvízszállítás.
(5) A (4) bekezdés szerinti sorrendiségen a hatáskör gyakorlója, mérlegelési jogkörében változtathat, amennyiben a lakhatási támogatás olyan, a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadáshoz szükséges, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását veszélyezteti. Ezen körülmény fennállását a kérelmezőnek kérelme benyújtása során be kell mutatnia, és bizonyítania kell.
(6) Lakhatási támogatás nyújtható annak a személynek, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum), 250 %-át egyedül élő esetében a 350 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(7) Az (1) bekezdésben foglalt lakhatási támogatás iránt benyújtott kérelemhez a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon túlmenően mellékelni kell a háztartás rezsiköltségét igazoló, a kérelem benyújtását megelőző, egy hónapnál nem régebbi számlákat, bizonylatokat, valamint a lakás használatának jogcímét alátámasztó iratot, így különösen tulajdoni lapot, bérleti szerződést, használati szerződést, lakáshasználatot megállapító jogerős bírósági határozatot.
(8) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás legfeljebb a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően, 6 hónapra állapítható meg.
(9) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás összege havonta:
- a) ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya nem haladja meg a 25 %-ot, 3.000.-Ft,
- b) ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya meghaladja a 25 %-ot, de a 30 %-ot nem éri el, 4.000.-Ft,
- c) ha az összjövedelem és a rezsiköltség aránya meghaladja a 30 %-ot, 5.000.-Ft.
(10) A rezsiköltség kifizetésére megállapított lakhatási támogatás folyósítása a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónaptól a szolgáltató felé történik, és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató írja jóvá.
(11) A lakhatási hátralék megfizetésre megállapított lakhatási támogatás folyósítása egyösszegben – de legfeljebb a fennálló hátralék mértékéig - a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap 5. napjáig a hátralékot nyilvántartó a szolgáltató, szerv felé történik, és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató, szerv írja jóvá.
(12) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekintetni a társbérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(13) A lakhatási támogatás iránti kérelem elutasítása, vagy a megállapított támogatás megszüntetése esetén ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított 3 hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be ilyen irányú kérelmet.
(14) A lakhatási támogatás iránti kérelmet a rendelet 3. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
6. § (1) A lakhatási támogatást, és annak folyósítását meg kell szüntetni:
a.) ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik,
b.) a kérelmező elhalálozott, vagy
c.) ha a kérelmező, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban – e támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő - változás következik be a változás hónapját követő hónaptól.
(2) Kérelmező a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.
6/A § (1) A képviselő-testület települési támogatásként, lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó támogatást nyújt a közműves ivóvízellátással nem rendelkező, a közkifolyók használatának rendjéről szóló 11/2013. (IX.10) önkormányzati rendelet (továbbiakban: vízdíj rendelet) hatálya alá tartozó fogyasztók, háztartások részére, az egészséges ivóvízhez való hozzájutáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásaik viseléséhez való hozzájárulásként, közkifolyó használati vízdíj támogatásként (a továbbiakban: vízdíj támogatás).
(2) A vízdíj támogatás a közkifolyó használata utáni vízdíj - és ezen jogcímen fennálló hátralék (vízdíjhátralék) - megfizetéséhez kapcsolódó hozzájárulás.
(3) Az (1) bekezdésben szabályozott támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a: nyugdíjminimum 250 %-át egyedül élő esetében a 350 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(4) A támogatás összege megegyezik:
a) vízdíj rendelet 8. §-a szerint megállapított fizetendő közkifolyó használati vízdíj összegével;
b) a vízdíjhátralék összegével, de legfeljebb 50.000 Ft-tal.
(5) A vízdíj támogatás és vízdíjhátralék kifizetésére megállapított támogatást, a vízdíj számlát kibocsátó önkormányzat, a fizetendő vízdíj terhére, illetve a nyilvántartott hátralék terhére írja jóvá.
(6) Az ellátást igénylő a támogatás iránti kérelmet, a rendelet 3/a. melléklete szerinti nyomtatványon
a) vízdíjtámogatás esetében, a fizetendő vízdíjat tartalmazó számla kibocsátást követő 30 napon belül,
b) vízdíjtartozás esetében évente egy alkalommal április 30-ig.
nyújthatja be a hatáskör gyakorlójához.
Beteggondozási támogatás
7. § (1) Beteggondozási támogatás állapítható meg annak a településen lakóhellyel rendelkező nagykorú hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött, tartósan beteg, állandó és tartós gondozásra szoruló, a településen lakóhellyel rendelkező személy ápolását, gondozását végzi, és a kérelmezővel közös háztartásban élőkre tekintettel az egy főre jutó havi jövedelem
a.) nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,
b.) egyedülálló kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át
és a kérelmező a településen az ápolttal, gondozottal egy háztartásban él.
(2) Beteggondozási támogatásban csak az a személy részesülhet, aki az Sztv. 43. §-ban és a 43/A. §-ban meghatározott ápolási díjra nem jogosult.
(3) A beteggondozási támogatásra irányuló kérelemhez csatolni kell a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon túlmenően a háziorvos által kiállított igazolást arra nézve, hogy a gondozott állandó és tartós gondozásra szorul, valamint azt a háziorvosi igazolást, mely tanúsítja, hogy a gondozó személy alkalmas az ápolási feladatok ellátására.
(4) A beteggondozási támogatás iránti kérelmet a rendelet 4. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
8. § (1) Nem jogosult beteggondozási támogatásra a hozzátartozó, ha
- a) a gondozásra szoruló ellátása házi segítségnyújtás keretében biztosítható,
- b) a gondozott személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban, gyermekvédelmi szakellátást nyújtó bentlakásos intézményi elhelyezésben részesül, köznevelési intézmény tanulója vagy felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója, kivéve, ha
- ba) a köznevelési intézményben eltöltött idő a nemzeti köznevelésről szóló törvényben a köznevelési intézményben való kötelező tartózkodásra meghatározott időtartamot nem haladja meg,
- bb) a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevételének, vagy a felsőoktatási intézmény látogatási kötelezettségének időtartama átlagosan a napi 5 órát nem haladja meg, vagy
- bc) a köznevelési, a felsőoktatási intézmény látogatása, vagy a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevétele csak az ápolást végző személy rendszeres közreműködésével valósítható meg,
- c) ha rendszeres pénzellátásban részesül,
- d) szakiskola, középiskola nappali rendszerű képzésének tanulója, vagy felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója, vagy
- e) keresőtevékenységet folytat és munkaideje a napi 4 órát meghaladja.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak megállapítására környezettanulmányt kell készíteni.
(3) A beteggondozási támogatás havi összege: 25.000 Ft.
(4) A beteggondozási támogatás egészségügyi szolgáltatásra és szolgálati időre nem jogosít.
(5) A beteggondozási támogatásra való jogosultságot 1 évre lehet megállapítani.
9. § (1) A beteggondozási támogatást meg kell szüntetni, ha
- a) a gondozást végző személy vonatkozásában a 6. § (2) bekezdésében meghatározott kizáró ok következik be,
- b) a gondozott személy állapota az állandó gondozást már nem teszi szükségessé,
- c) a gondozást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, a gondozott érdekeit, egészségét, emberi méltóságát sértő magatartást tanúsít,
- d) a gondozott személy elhalálozik,
- e) a gondozást végző, vagy a gondozott személy lakóhelye megszűnik a településen.
(2) A gondozott személy érdekeit, egészségét, emberi méltóságát sértő magatartásnak minősül különösen:
- a) a gondozott személyt körülvevő környezet tisztaságának elhanyagolása,
- b) a gondozott személyi higiéniájának elhanyagolása,
- c) a gondozott állapotának megfelelő élelmezés biztosításának elmulasztása,
- d) ha a gondozó a gondozottnak az orvos által előírt kezeléseken történő megjelenéséről, részvételéről nem gondoskodik, a gondozott mielőbbi felépülését szolgáló, előírt rehabilitációs kezeléseken való részvételét nem biztosítja,
- e) a gondozó az orvos által a gondozott részére előírt gyógyszerezés szabályait nem tartja be, vagy a gondozott megfelelő gyógyszerekkel való ellátásáról nem gondoskodik,
- f) a gondozó a gondozott orvosi ellenőrzéseken való részvételét nem biztosítja, vagy azt akadályozza, vagy
- g) a gondozott személytől való életvitelszerű különélés.
(3) A gondozást végző személyt kötelezettségeinek teljesítését a Hivatal ügyintézője havonta egy alkalommal, a gondozott lakcímén ellenőrzi. Az ellenőrzés tényéről, az annak során tett megállapításairól feljegyzést készít. Amennyiben az ellenőrzés során megállapítja, hogy a beteggondozási támogatásra jogosult nem teljesíti a gondozási kötelezettségét, arról haladéktalanul írásban értesíti a hatáskör gyakorlóját. A Hivatal ügyintézőjének tájékoztatása alapján a gondozást végző személy beteggondozási támogatásra való jogosultságát és az ellátás folyósítását meg kell szüntetni.
(4) A cselekvőképes gondozott személy, az beteggondozási támogatásra való jogosultság időtartama alatt, bármikor nyilatkozhat arról, hogy a gondozást végző személy nem teljesíti a gondozási kötelezettségét. Az gondozott személy nyilatkozata alapján a gondozást végző személy, beteggondozási támogatásra való jogosultságát és az ellátás folyósítását meg kell szüntetni.
(5) A gondozási kötelezettség teljesítésének (2)–(4) bekezdésben foglalt ellenőrzéséről, a nem teljesítés jogkövetkezményeiről a beteggondozási támogatásra jogosult mellett, a gondozottat is tájékoztatni kell, a beteggondozási támogatásra való jogosultságot megállapító határozatban, a határozat egy-egy példányának megküldésével.
(6) A beteggondozási támogatást - a 8. § (1) bekezdésében foglaltak fennállása esetén - a határozat meghozatala hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
Gyógyszertámogatás
10. § (1) A gyógyszertámogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás.
(2) Gyógyszertámogatás állapítható meg - gyógyszerkiadásokhoz kapcsolódó költségekhez való hozzájárulás céljából, az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén:
- a) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át nem haladja meg, egyedül élő kérelmező esetében pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 300 %-át és
- b) a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át eléri.
(3) A gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell - a 3. § (4) bekezdésében foglaltakon túlmenően – a havi rendszeres gyógyító ellátás költségéről - kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátásról – szóló igazolást; a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Kazincbarcikai Járási Hivatalának (a továbbiakban: járási hivatal) 3 hónapnál nem régebbi határozatát, miszerint sem alanyi, sem normatív közgyógyellátásra nem jogosult.
(4) A támogatás időtartama: 3 hónap.
(5) A gyógyszertámogatás havi összege 5.000 Ft melyet a támogatás megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő hónaptól kell folyósítani.
(6) Meg kell szüntetni a gyógyszertámogatásra való jogosultságot, ha
- a) a jogosult az Sztv. 50. § (1), vagy (2) bekezdésében foglalt közgyógyellátásra szerez jogosultságot,
- b) ha a jogosult lakcíme a folyósítás időtartama alatt megszűnik, vagy
- c) a jogosult elhalálozott.
(7) A gyógyszertámogatás iránti kérelmet a rendelet 5. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
Rendkívüli települési támogatás
11. § (1) Az önkormányzat a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő azon személyeknek akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy az alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak, rendkívüli települési támogatást nyújt.
(2) Időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személynek kell tekinteni különösen azt a kérelmezőt, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedülélő esetében a 350%-át.
(3) A hatáskör gyakorlója elsősorban azokat a személyeket részesíti rendkívüli települési támogatásban, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon – figyelembe véve az egyéb önkormányzati rendszeres ellátásokat is – nem tudnak gondoskodni, vagy az alkalmanként jelentkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorulnak, a (2) bekezdésben foglaltakra is figyelemmel):
a.) az árvíz-, belvízkárt szenvedett, vagy egyéb elemi csapással sújtott személyt
b.) egészségügyi okokra visszavezethetően
ba. műtéti beavatkozással járó 15 napot meghaladó kórházi kezelést igénylő,
bb. tartósan – legalább 30 napot elérő – kórházi ápolást igénylő betegségben szenvedő,
bc. 90 napot meghaladó táppénzes állományban lévő
rendkívüli élethelyzetbe került személyt.
(4) A rendkívüli települési támogatás az alábbi indokokkal alátámasztott létfenntartási problémák kezelésére állapítható meg elsősorban:
a.) ellátatlan munkanélküli segélyezésére,
b.) élelmiszer, ruha és gyógyszer, valamint gyógyászati segédeszköz vásárlás céljaira,
c.) hajléktalan személyek segélyezésére.
(5) Gyermekek védelmével, ellátásával kapcsolatosan rendkívüli települési támogatásban részesíthető:
a.) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
b.) kiskorú gyermekek tankötelezettségének teljesítésével összefüggő kiadások fedezésére,
c.) kiskorú gyermekek intézményi étkeztetésével összefüggő kiadások fedezésére,
d.) a gyermek fogadásának előkészítéséhez,
e.) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,
f.) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz,
g.) a gyermek halmozottan hátrányos helyzete miatt, a gyermek helyzetből adódó hátrányok enyhítésére.
(6) Nem nyújtható támogatás:
a.) az (5.) bekezdés b.) pontban foglalt okra tekintettel, ha a szülő részére az iskoláztatási támogatás szüneteltetik, a szüneteltetés hatálya alatt;
b.) Az (5.) bekezdés c.) pontban foglaltakra tekintettel, ha a gyermek ingyenes vagy kedvezményes étkezésre jogosult.
(7) Az (5) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatás hivatalból is megállapítható, különösen gyámhatóság, oktatási intézmény, gyermek- vagy családvédelemmel foglalkozó szervezet indoklást is tartalmazó kezdeményezésére. A hivatalból indult eljárás során, a kérelemre indult eljárás rendelkezései irányadóak.
(8) A rendkívüli települési támogatás adható alkalmanként és havi rendszerességgel. A rendkívüli települési támogatást alkalmankénti vagy havi rendszerességű formájáról a hatáskör gyakorlója dönt, mérlegelési jogkörében.
(9) Az alkalmanként adott rendkívüli települési támogatás összege legalább 3.000 Ft, de legfeljebb 20.000 Ft.
(10) Rendkívüli települési támogatás havi rendszerességgel legfeljebb havi 10.000 Ft összegben, 6 hónapra állapítható meg.
(11) A havi rendszerességgel megállapított rendkívüli települési támogatás folyósítása alatt rendkívüli települési támogatás – temetési- vagy gyermeknevelési célú kivételével - nem állapítható meg.
(12) A (6)-(7) bek-ben meghatározott rendkívüli települési támogatás összegének felső határától a hatáskör gyakorlója kivételes méltánylást érdemlő esetben eltérhet, az ügy összes körülményeire tekintettel. A kivételes méltányosság oka lehet különösen tartós súlyos betegség, elemi kár.
(13) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a rendelet 6. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
(14) Elemi kár esetén a hatáskör gyakorlója hivatalból – kérelem nélkül – dönthet, a károsultak, gyorsított segélyezéséről, rendkívüli települési támogatásban való részesítéséről. Ebben az esetben a támogatás megállapításának alapja, az ingatlanokban, ingóságokban bekövetkezett kár mértéke, illetve az elemi kár miatt beállt egészségügyi, testi sérülés ténye.
Az így megállapítandó rendkívüli települési támogatáshoz a jogosultnak jövedelemnyilatkozatot és jövedelemigazolást nem szükséges benyújtania. A rendkívüli települési támogatás összegét a (11) bekezdés figyelembevételével állapítja meg a hatáskör gyakorlója.
12. §
Beiskolázási támogatás
13. § (1) Az önkormányzat a tanév kezdetére, azon rászorult háztartások részére, amelyekben köznevelési intézményekben óvodai-, tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermek (továbbiakban: óvodás, általános iskolás, középiskolás) él, illetve a rászorult nagykorú, 25 évesnél fiatalabb nappali oktatás munkarendje szerint a köznevelési intézményben az első középiskolai végzettség megszerzésére irányuló tanulmányokat folytató személy (továbbiakban: középiskolás) vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán, aktív hallgatói jogviszony keretei között, az első felsőfokú végzettség (továbbiakban: diploma) megszerzésére irányuló tanulmányokat személy részére (továbbiakban: főiskolás), beiskolázási támogatást biztosíthat, rendkívüli települési támogatásként.
(1a) Az (1) bekezdés alkalmazás szempontjából rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (nyugdíjminimum) 800 %-át.
(2) A beiskolázási támogatás biztosításáról, annak összegéről évente augusztus 30-ig dönt a képviselő-testület, az éves költségvetési rendeletben a célra biztosított kiadási előirányzat figyelembevételével, az alábbiak szerint:
a.) A településen lakóhellyel rendelkező óvodás, és általános iskolás gyermekek részére nyújtandó beiskolázási támogatás összege legalább 7.000 Ft;
b.) A településen lakóhellyel rendelkező középiskolások részére nyújtandó beiskolázási támogatás összege legalább 7.000 Ft;
c.) A településen lakóhellyel rendelkező főiskolások részére nyújtandó beiskolázási támogatás összege legalább 9.000 Ft.
(3) Az (1) bekezdésben foglalt támogatás igénylésére az ellátás biztosításáról szóló (2) bekezdés szerint képviselő-testületi döntést követő 30 napon belül, de legkésőbb szeptember 30-ig van lehetőség, a rendelet 7/a. melléklete szerinti nyomtatványon.
(4) Az ellátás igényelhetőségéről a polgármester a képviselő-testület döntéshozatalát követő 8 napon belül, a helyben szokásos módon (hirdetményeken, szórólapokon, az önkormányzat honlapján) tájékoztatja a lakosságot.
(5) A (3) bekezdés szerinti kérelemhez az óvodai, tanulói, hallgatói jogviszony fennállásáról szóló igazolást csatolni kell. Középiskolások és főiskolások esetében az igazolásnak tartalmaznia kell a tanulmányok nappali tagozaton való folytatásának tényét azzal, hogy az az első középiskolai végzettség-, illetve az első diploma megszerzésére irányul.
(5a) Az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérően a helyi köznevelési intézményekben óvodai-, tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermekek esetében az igazolást nem szükséges csatolni, annak beszerzéséről a hatáskör gyakorlója hivatalból gondoskodik.
(6) A támogatások kifizetésére az önkormányzat házipénztárából kerül sor, meghirdetett időpontban.
Rendkívüli települési támogatás temetés költségeihez való hozzájárulásra
14. § (1) A rendkívüli települési támogatás, temetési költségekhez való hozzájárulás formájában is nyújtható. A rendkívüli települési támogatást annak a személynek lehet megállapítani, aki településen lakóhellyel rendelkező elhunyt eltemettetéséről gondoskodott, de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó esetén akkor, ha a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Rendkívüli települési támogatásra jogosult az az eltemettető, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 800%-át nem haladja meg.
(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege 100.000 Ft.
(4) A támogatás összege 30.000 Ft.
(5) A támogatás iránti kérelmet a rendelet 7. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
A kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről szóló – a kérelmező, vagy a vele azonos lakcímen élő, közeli hozzátartozója nevére kiállított – eredeti számlát.
(6) Ha a kérelmező olyan személy eltemettetéséről gondoskodott, akinek halálesete nem a községben történt, a kérelemmel egyidejűleg be kell mutatni az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.
(7) Az (5) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni. A megállapított támogatás összegét - vagy a kérelem elutasításának tényét -, illetve a határozat számát a számlára rá kell vezetni.
(8) Nem állapítható meg a támogatás annak, aki a kérelmet a temetést követő 120 napon túl terjesztette elő.
(9) Ha a kérelmező szociális körülményei indokolttá teszik, a támogatás a temetés költségeinek kifizetésére előre is folyósítható. Ilyen esetben a kérelemhez igazolást kell csatolni a várható költségekről. A temetést követő 30 napon belül a kérelmező köteles a költségeket igazoló számláit benyújtani.
III. FEJEZET Szociális szolgáltatások
Az ellátások formái
15. § . (1) A szociálisan rászorultak részére az önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében szociális alapszolgáltatásként biztosítja
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti ellátás iránti kérelmet a rendelet 8. melléklete szerint kell benyújtani.
a.) az étkeztetést,
b.) a házi segítségnyújtást,
c.) a családsegítést,
Étkeztetés
16. § (1) Az étkeztetés keretében az önkormányzat a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik az Sztv. 62. § (1) bekezdésében meghatározott szociálisan rászorultaknak. Az önkormányzat az étkezést az ÉLIM Szolgálattal (3530 Miskolc Széchényi u. 70. sz. 3/303) – az Sztv. 120-122. §-ai szerint - kötött ellátási szerződés keretei között biztosítja.
Házi segítségnyújtás
17. § Az Sztv. 63. §-ában meghatározott jogosulti kör részére, a házi segítségnyújtást, a feladat ellátására társult önkormányzatok közös fenntartásában, a Dédestapolcsány - Mályinka - Sajógalgóc - Sajóivánka - Sajókaza - Szuhakálló - Vadna Nappali Szociális Központ Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Sajókazai Nappali Szociális Központ biztosítja.
Családsegítés
18. § A családsegítés feladatait, az Sztv. 64 §-ában foglaltak alapján a feladat ellátására társult önkormányzatok közös fenntartásában, a Dédestapolcsány - Mályinka - Sajógalgóc - Sajóivánka - Sajókaza - Szuhakálló - Vadna Nappali Szociális Központ Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Sajókazai Nappali Szociális Központ látja el.
IV. FEJEZET Záró rendelkezések
19. § (1) A rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a helyi szociális ellátásokról szóló 2/2014. (II.10) önkormányzati rendelet.
1. melléklet
1.a. melléklet 1.a. melléklet
2. melléklet
3. melléklet
3.a. melléklet 3.a. melléklet
4. melléklet
5. melléklet
6. melléklet
7. melléklet
7.a. melléklet 7.a. melléklet
8. melléklet