Szuhakálló Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Hatályos: 2021. 07. 24- 2022. 05. 31Szuhakálló Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Szuhakálló Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében; 26.§-ában, 32.§ (1) b) pontjában és (3) bekezdésében, a 92.§ (1) bekezdés a) pontjában, a 132.§ (4) bekezdésének d) és g) pontjaiban foglalt felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az alábbiakat rendeli el:[1]
I. FEJEZET I. Általános rendelkezések
A rendelet hatálya, értelmező rendelkezések, hatásköri szabályok
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Szuhakálló község közigazgatási területén lakcímmel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott természetes személyekre.
(2)[2] A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv) és e rendeletben meghatározott szociális feladat és hatásköröket
- a) helyi önkormányzat képviselő-testülete,
- b) a települési önkormányzat polgármestere,
- c) a települési önkormányzat jegyzője gyakorolja.
(3)[3] A képviselő-testület a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek gyakorlásából a polgármesterre átruházza:
- a) a települési támogatás (lakhatási támogatás, beteggondozási támogatás, gyógyszertámogatás.),
- b) a rendkívüli települési támogatás,
- c) köztemetés,
- d) a közkifolyó használati vízdíj támogatása
megállapításával összefüggő feladat- és hatáskört, ideértve a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátás visszafizetésére való kötelezést, valamint a megtérítés elrendelése esetén a méltányosságból történő elengedés, csökkentés és részletfizetés engedélyezését is.
2. § (1) A rendelet alkalmazásában az Sztv. 4. §-ában megfogalmazott értelmező rendelkezéseket kell alkalmazni.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a rendelet alkalmazásában:
- 1. Egy főre jutó jövedelem: az Sztv. 4. § (1) bekezdés a) és b) pontjára tekintettel a c) és f) pont figyelembevételével számított összeg.
- 2. Környezettanulmány: a kérelmező saját otthonában történő felkeresése információ gyűjtés céljából életkörülményei, jövedelmi, illetve vagyoni viszonyaival kapcsolatban.
- 3. Munkanélküli: az az aktív korú személy, aki az állami foglalkoztatási szervnél álláskeresőként nyilvántartott, és az állami foglalkoztatási szervvel folyamatosan együttműködik.
- 4. Tartósan beteg: az a személy, aki előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel.
- 5. Magánszemélyek kommunális adója hátralék: Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. rendelkezései szerint, a fennálló adóhátralék beszedésére megindított eredménytelen végrehajtást követően fennálló hátralék.
- 6.[4] Lakcím: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § 4. pontja szerinti bejelentett lakóhely, illetve tartózkodási helyének címe.
Eljárási rendelkezések
3. § (1) A szociális ellátásra való jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, a hatósági ellenőrzésre az Sztv. 5–9. §-ig terjedő rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A szociális ellátások iránti kérelmet a Szuhakállói Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban. Hivatal) kell benyújtani, az egyes ellátásfajtákra rendszeresített nyomtatványon.
(3) A kérelemben fel kell tüntetni a (4) bekezdésben meghatározottakon túlmenően - amennyiben az adott támogatási forma előírja – a kérelmező háztartásában, vagy családjában élő személyek lakcímen tartózkodási jogcímét, a rokonsági fokot, a támogatás elbírálásához szükséges további adatot, igazolást, valamint a támogatás igénylésének indoklását.
(4) A kérelemhez mellékelni kell:
- a) a kérelmező, valamint a vele egy családban vagy háztartásban lakó személyek vonatkozásában az érvényes személyi azonosító igazolvány vagy személyazonosságot igazoló más érvényes hatósági igazolvány másolatát,
- b) a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát,
- c) munkanélküli esetén a Nemzeti Foglalkoztatási szolgálat területileg illetékes szerve (továbbiakban: foglalkoztatási szerv) által kiadott igazolást arró1, hogy a kérelem benyújtásakor a kérelmező regisztrált álláskereső,
- d) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,
- e) 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,
- f) annak igazolását, hogy valamely jövedelem, támogatás megállapítása folyamatban van,
- g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági vagy gyámhivatali határozatot,
- h) a gyermektartásdíj – amennyiben az rendelkezésre áll – megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet eredeti, vagy az eredetivel megegyező hiteles másolatát, valamint
- i) a támogatás megállapításához előírt egyéb igazolást.
(5) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egyes támogatási formákhoz külön is előírt igazolásokat.
(6) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, a kérelmező köteles a maga és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni és az erre vonatkozó – a rendeletben előírt tartalmú – igazolásokat becsatolni, a 13. §-ban (beiskolázási támogatás) foglalt ellátás kivételével.
(6a) A 13. § szerinti ellátás esetében a kérelmező az ellátás igénylésére rendszeresített formanyomtatványon nyilatkozik a saját- és a vele közös háztartásban élők jövedelmi viszonyairól. A hatáskör gyakorlója a kérelmező nyilatkozatában közölt jövedelmi adatok igazolására a (7) bek. szerinti igazolások benyújtását kérheti.
(7)[5] Az Sztv. 10. § (2)–(3) bekezdése szerinti időtartamra vonatkozó jövedelemnyilatkozatban megjelölt rendszeres jövedelmekről, a nyilatkozathoz igazolásokat kell csatolni.
- a) Rendszeres jövedelmek esetében ilyen igazolás:
- aa) munkáltatói igazolás,
- ab) TB ellátás, és a nyugellátás összegéről a postai szelvény, folyószámla kivonat, ezek hiányában a folyósító szerv igazolása;
- ac) az Flt. alapján folyósított ellátásokról postai szelvény, folyószámla kivonat ezek hiányában a folyósító szerv igazolása.
- b) A nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelmek esetében az ellátást kérelmezőnek az alábbi igazolásokat kell jövedelemnyilatkozatához csatolnia:
- ba) mezőgazdasági tevékenységből, egyéni vállalkozásból származó jövedelem igazolása,
- bb) őstermelői tevékenységből származó jövedelem igazolása,
- bc) adóbevallás vagy annak hiteles másolata.
- c) Azokról a nem mérhető jövedelmekről, amelyek a fenti igazolásokkal nem alátámaszthatók, a kérelmező a Rendelet 1. melléklete szerint nyilatkozik.
(8) Az Sztv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyont, vagyoni helyzetet a rendelet 1/a. melléklete szerinti nyilatkozat alkalmazásával kell igazolni.
(9) Az ügyfél a (4) bekezdésben meghatározott iratokat a kérelem benyújtásakor, illetve hiánypótlási felhívásra 8 napon belül köteles becsatolni, tekintettel az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 47. § (1) bek. b) pontja szerinti jogkövetkezményre.
(10) A Hivatal a kérelmeket gyűjti, döntésre előkészíti, majd azokat a hatáskör gyakorlójának továbbítja úgy, hogy a kérelem az eljárási határidőn belül elbírálásra kerüljön.
(11) A Hivatal a kérelmező által benyújtott igazolásokat, nyilatkozatokat előkészítő munkája során ellenőrzi, a hatáskör gyakorlójának utasítására, az ügyfél kérelemben foglalt nyilatkozatainak alátámasztására 2. melléklet szerint környezettanulmányt készít. Fél éven belül készített környezettanulmány – ha a benyújtott igazolásokkal, nyilatkozatokkal nem áll ellentétben – ismételten felhasználható.
(12)[6] A havi rendszerességű pénzbeli szociális ellátások folyósítására
- a) jogosult kérelmére és adatszolgáltatása alapján tárgyhónap utolsó banki napján lakossági folyószámlára utalással;
- b) tárgyhónapot követő hónap 5-éig, készpénz-kifizetéssel a Hivatalban kerül sor.
(13) Az eseti jelleggel megállapított szociális ellátásokat (rendkívüli települési támogatás), az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 8 napon belül kell az ügyfél részére folyósítani, illetve kifizetni.
II. FEJEZET Települési támogatások
A települési támogatások nyújtásának formái
4. § (1) A képviselő-testület az Sztv. 45. § (1) és (2) bekezdésének rendelkezései alapján, települési támogatást nyújthat:
- a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások- és a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékok viseléséhez,
- b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére,
- c) a gyógyszerkiadások viseléséhez.
(2) A képviselő-testület az Sztv. 45. § (3) és (4) bekezdései alapján rendkívüli települési támogatást nyújt:
- a) betegséghez,
- b) halálesethez,
- c) elemi kár elhárításához,
- d) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt segítségre szorulók anyagi gondjainak enyhítéséhez.
(3) A települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás megállapításakor – ha az Sztv. vagy e rendelet másként nem rendelkezik – az egy háztartásban élő személyek szociális helyzetét egységben kell vizsgálni. A támogatásokat úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a kérelmező létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.
(4) Nem állapítható meg támogatás, ha a kérelmező, vagy a jogosultság szempontjából beszámítandó bármely családtagja az igénylés benyújtásának időpontjáig nem vette igénybe, vagy az igénybevételi eljárást nem indította el azokra a társadalombiztosítási, vagy rendszeres pénzellátásokra, melyekre szerzett, vagy származtatott joga fennáll.
(5) Munkanélküli, vagy havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező kérelmező részére települési támogatás csak abban az esetben állapítható meg, ha a 2. § (2) bekezdés 3) pontjában meghatározott feltételeknek megfelel és az erről szóló igazolást benyújtotta, vagy ha a kérelmező igazolással alátámasztott ok miatt – így különösen: jelentős mértékű össz-szervezeti egészségkárosodás, egyéb súlyos betegség, vagy jogszabályi rendelkezés erejénél fogva – nem tud megfelelni a 2. § (2) bekezdés 3. pontjában meghatározott követelménynek
Lakhatási támogatás
5. § (1)[7] A képviselő-testület települési támogatásként, lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó támogatást nyújt a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez való hozzájárulásként.
(2) A lakhatási támogatás – ide nem értve a 6/A §-ban szabályozott támogatási formában nevesített közműköltséget - a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a fűtési költségek, a szennyvízszállítás és a lakbér (a továbbiakban együtt: rezsiköltség) díjához, valamint a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó lakhatási hátralékok - rezsiköltség-hátralék és magánszemélyek kommunális adója hátralék - megfizetéséhez kapcsolódó hozzájárulás.
(3) A lakhatási támogatást előbb a lakhatási hátralékok, majd azok kiegyenlítését követően vagy azok hiányában, a rezsiköltségek fedezetére kell megállapítani és folyósítani.
(4) A rezsiköltségek viseléshez a lakhatási támogatást a következő sorrend szerint kell megállapítani:
- 1.
- 2. lakbér,
- 3. villanyáram-,
- 4. víz-
- 5. gázfogyasztás vagy fűtési költségek,
- 6. a szennyvízszállítás.
(5)[8] A (4) bekezdés szerinti sorrendiségen a hatáskör gyakorlója, mérlegelési jogkörében jogosult változtatni, amennyiben a lakhatási támogatás olyan, a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadáshoz szükséges, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását veszélyezteti. Ezen körülmény fennállását a kérelmezőnek kérelme benyújtása során be kell mutatnia, és bizonyítania kell.
(6)[9] Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének (a továbbiakban: nyugdíjminimum), 250 %-át egyedül élő esetében a 350 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(7) Az (1) bekezdésben foglalt lakhatási támogatás iránt benyújtott kérelemhez a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon túlmenően mellékelni kell a háztartás rezsiköltségét igazoló, a kérelem benyújtását megelőző, egy hónapnál nem régebbi számlákat, bizonylatokat, valamint a lakás használatának jogcímét alátámasztó iratot, így különösen tulajdoni lapot, bérleti szerződést, használati szerződést, lakáshasználatot megállapító jogerős bírósági határozatot.
(8)[10] Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás legfeljebb a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően, 6 hónapra kerül megállapításra.
(9) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás összege havonta:
- a) ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya nem haladja meg a 25 %-ot, 3.000.-Ft,
- b) ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya meghaladja a 25 %-ot, de a 30 %-ot nem éri el, 4.000.-Ft,
- c) ha az összjövedelem és a rezsiköltség aránya meghaladja a 30 %-ot, 5.000.-Ft.
(10) A rezsiköltség kifizetésére megállapított lakhatási támogatás folyósítása a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónaptól a szolgáltató felé történik, és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató írja jóvá.
(11) A lakhatási hátralék megfizetésre megállapított lakhatási támogatás folyósítása egyösszegben – de legfeljebb a fennálló hátralék mértékéig - a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónap 5. napjáig a hátralékot nyilvántartó a szolgáltató, szerv felé történik, és annak összegét a támogatással érintett költség tekintetében a szolgáltató, szerv írja jóvá.
(12) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekintetni a társbérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(13) A lakhatási támogatás iránti kérelem elutasítása, vagy a megállapított támogatás megszüntetése esetén ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított 3 hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be ilyen irányú kérelmet.
(14) A lakhatási támogatás iránti kérelmet a rendelet 3. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
6. § (1)[11] A lakhatási támogatást, és annak folyósítását meg kell szüntetni:
- a) ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik,
- b) a kérelmező elhalálozott, vagy
- c) ha a kérelmező, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban – e támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő - változás következik be a változás hónapját követő hónaptól.
(2) Kérelmező a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.
6/A § (1) A képviselő-testület települési támogatásként, lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó támogatást nyújt a közműves ivóvízellátással nem rendelkező, a közkifolyók használatának rendjéről szóló 11/2013. (IX.10) önkormányzati rendelet (továbbiakban: vízdíj rendelet) hatálya alá tartozó fogyasztók, háztartások részére, az egészséges ivóvízhez való hozzájutáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásaik viseléséhez való hozzájárulásként, közkifolyó használati vízdíj támogatásként (a továbbiakban: vízdíj támogatás).
(2) A vízdíj támogatás a közkifolyó használata utáni vízdíj - és ezen jogcímen fennálló hátralék (vízdíjhátralék) - megfizetéséhez kapcsolódó hozzájárulás.
(3) Az (1) bekezdésben szabályozott támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a: nyugdíjminimum 250 %-át egyedül élő esetében a 350 %-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(4) A támogatás összege megegyezik:
a) vízdíj rendelet 8. §-a szerint megállapított fizetendő közkifolyó használati vízdíj összegével;
b) a vízdíjhátralék összegével, de legfeljebb 50.000 Ft-tal.
(5) A vízdíj támogatás és vízdíjhátralék kifizetésére megállapított támogatást, a vízdíj számlát kibocsátó önkormányzat, a fizetendő vízdíj terhére, illetve a nyilvántartott hátralék terhére írja jóvá.
(6) Az ellátást igénylő a támogatás iránti kérelmet, a rendelet 3/a. melléklete szerinti nyomtatványon
a) vízdíjtámogatás esetében, a fizetendő vízdíjat tartalmazó számla kibocsátást követő 30 napon belül,
b) vízdíjtartozás esetében évente egy alkalommal április 30-ig.
nyújthatja be a hatáskör gyakorlójához.
Beteggondozási támogatás
7. § (1)[12] Beteggondozási támogatás állapítható meg annak a településen lakcímmel rendelkező nagykorú hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött, tartósan beteg, állandó és tartós gondozásra szoruló, a településen lakóhellyel rendelkező személy ápolását, gondozását végzi, és a kérelmezővel közös háztartásban élőkre tekintettel az egy főre jutó havi jövedelem
- a) nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,
- b) egyedülálló kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át
és a kérelmező a településen az ápolttal, gondozottal egy háztartásban él.
(2) Beteggondozási támogatásban csak az a személy részesülhet, aki az Sztv. 43. §-ban és a 43/A. §-ban meghatározott ápolási díjra nem jogosult.
(3) A beteggondozási támogatásra irányuló kérelemhez csatolni kell a 3. § (4) bekezdésében meghatározottakon túlmenően a háziorvos által kiállított igazolást arra nézve, hogy a gondozott állandó és tartós gondozásra szorul, valamint azt a háziorvosi igazolást, mely tanúsítja, hogy a gondozó személy alkalmas az ápolási feladatok ellátására.
(4) A beteggondozási támogatás iránti kérelmet a rendelet 4. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
8. § (1) Nem jogosult beteggondozási támogatásra a hozzátartozó, ha
- a) a gondozásra szoruló ellátása házi segítségnyújtás keretében biztosítható,
- b) a gondozott személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban, gyermekvédelmi szakellátást nyújtó bentlakásos intézményi elhelyezésben részesül, köznevelési intézmény tanulója vagy felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója, kivéve, ha
- ba) a köznevelési intézményben eltöltött idő a nemzeti köznevelésről szóló törvényben a köznevelési intézményben való kötelező tartózkodásra meghatározott időtartamot nem haladja meg,
- bb) a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevételének, vagy a felsőoktatási intézmény látogatási kötelezettségének időtartama átlagosan a napi 5 órát nem haladja meg, vagy
- bc) a köznevelési, a felsőoktatási intézmény látogatása, vagy a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevétele csak az ápolást végző személy rendszeres közreműködésével valósítható meg,
- c) ha rendszeres pénzellátásban részesül,
- d) szakiskola, középiskola nappali rendszerű képzésének tanulója, vagy felsőoktatási intézmény nappali képzésben részt vevő hallgatója, vagy
- e) keresőtevékenységet folytat és munkaideje a napi 4 órát meghaladja.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak megállapítására környezettanulmányt kell készíteni.
(3) A beteggondozási támogatás havi összege: 25.000 Ft.
(4) A beteggondozási támogatás egészségügyi szolgáltatásra és szolgálati időre nem jogosít.
(5) A beteggondozási támogatásra való jogosultságot 1 évre lehet megállapítani.
9. § (1) A beteggondozási támogatást meg kell szüntetni, ha
- a) a gondozást végző személy vonatkozásában a 6. § (2) bekezdésében meghatározott kizáró ok következik be,
- b) a gondozott személy állapota az állandó gondozást már nem teszi szükségessé,
- c) a gondozást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, a gondozott érdekeit, egészségét, emberi méltóságát sértő magatartást tanúsít,
- d) a gondozott személy elhalálozik,
- e)[13] a gondozást végző, vagy a gondozott személy lakcíme megszűnik a településen.
(2) A gondozott személy érdekeit, egészségét, emberi méltóságát sértő magatartásnak minősül különösen:
- a) a gondozott személyt körülvevő környezet tisztaságának elhanyagolása,
- b) a gondozott személyi higiéniájának elhanyagolása,
- c) a gondozott állapotának megfelelő élelmezés biztosításának elmulasztása,
- d) ha a gondozó a gondozottnak az orvos által előírt kezeléseken történő megjelenéséről, részvételéről nem gondoskodik, a gondozott mielőbbi felépülését szolgáló, előírt rehabilitációs kezeléseken való részvételét nem biztosítja,
- e) a gondozó az orvos által a gondozott részére előírt gyógyszerezés szabályait nem tartja be, vagy a gondozott megfelelő gyógyszerekkel való ellátásáról nem gondoskodik,
- f) a gondozó a gondozott orvosi ellenőrzéseken való részvételét nem biztosítja, vagy azt akadályozza, vagy
- g) a gondozott személytől való életvitelszerű különélés.
(3) A gondozást végző személyt kötelezettségeinek teljesítését a Hivatal ügyintézője havonta egy alkalommal, a gondozott lakcímén ellenőrzi. Az ellenőrzés tényéről, az annak során tett megállapításairól feljegyzést készít. Amennyiben az ellenőrzés során megállapítja, hogy a beteggondozási támogatásra jogosult nem teljesíti a gondozási kötelezettségét, arról haladéktalanul írásban értesíti a hatáskör gyakorlóját. A Hivatal ügyintézőjének tájékoztatása alapján a gondozást végző személy beteggondozási támogatásra való jogosultságát és az ellátás folyósítását meg kell szüntetni.
(4) A cselekvőképes gondozott személy, az beteggondozási támogatásra való jogosultság időtartama alatt, bármikor nyilatkozhat arról, hogy a gondozást végző személy nem teljesíti a gondozási kötelezettségét. Az gondozott személy nyilatkozata alapján a gondozást végző személy, beteggondozási támogatásra való jogosultságát és az ellátás folyósítását meg kell szüntetni.
(5) A gondozási kötelezettség teljesítésének (2)–(4) bekezdésben foglalt ellenőrzéséről, a nem teljesítés jogkövetkezményeiről a beteggondozási támogatásra jogosult mellett, a gondozottat is tájékoztatni kell, a beteggondozási támogatásra való jogosultságot megállapító határozatban, a határozat egy-egy példányának megküldésével.
(6) A beteggondozási támogatást - a 8. § (1) bekezdésében foglaltak fennállása esetén - a határozat meghozatala hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
Gyógyszertámogatás
10. § (1) A gyógyszertámogatás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás.
(2)[14] Gyógyszertámogatásra való jogosultság kerül megállapításra - gyógyszerkiadásokhoz kapcsolódó költségekhez való hozzájárulás céljából, az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén:
- a) a kérelmező családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át nem haladja meg, egyedül élő kérelmező esetében pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 300 %-át és
- b) a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége, az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át eléri.
(3) A gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell - a 3. § (4) bekezdésében foglaltakon túlmenően – a havi rendszeres gyógyító ellátás költségéről - kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyító ellátásról – szóló igazolást; a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Kazincbarcikai Járási Hivatalának (a továbbiakban: járási hivatal) 3 hónapnál nem régebbi határozatát, miszerint sem alanyi, sem normatív közgyógyellátásra nem jogosult.
(4) A támogatás időtartama: 3 hónap.
(5) A gyógyszertámogatás havi összege 5.000 Ft melyet a támogatás megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedését követő hónaptól kell folyósítani.
(6) Meg kell szüntetni a gyógyszertámogatásra való jogosultságot, ha
- a) a jogosult az Sztv. 50. § (1), vagy (2) bekezdésében foglalt közgyógyellátásra szerez jogosultságot,
- b) ha a jogosult lakcíme a folyósítás időtartama alatt megszűnik, vagy
- c) a jogosult elhalálozott.
(7) A gyógyszertámogatás iránti kérelmet a rendelet 5. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
Rendkívüli települési támogatás
11. § (1) Az önkormányzat a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő azon személyeknek akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy az alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak, rendkívüli települési támogatást nyújt.
(2) Időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személynek kell tekinteni különösen azt a kérelmezőt, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedülélő esetében a 350%-át.
(3)[15] A hatáskör gyakorlója elsősorban azokat a személyeket részesíti rendkívüli települési támogatásban, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon – figyelembe véve az egyéb önkormányzati rendszeres ellátásokat is – nem tudnak gondoskodni, vagy az alkalmanként jelentkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorulnak, a (2) bekezdésben foglaltakra is figyelemmel):
- a) az árvíz-, belvízkárt szenvedett, vagy egyéb elemi csapással sújtott személyt
- b) egészségügyi okokra visszavezethetően
- ba) műtéti beavatkozással járó 15 napot meghaladó kórházi kezelést igénylő,
- bb) tartósan – legalább 30 napot elérő – kórházi ápolást igénylő betegségben szenvedő,
- bc) 90 napot meghaladó táppénzes állományban lévő
rendkívüli élethelyzetbe került személyt.
(4)[16] A rendkívüli települési támogatás az alábbi indokokkal alátámasztott létfenntartási problémák kezelésére kerül megállapításra elsősorban:
- a) ellátatlan munkanélküli segélyezésére,
- b) élelmiszer, ruha és gyógyszer, valamint gyógyászati segédeszköz vásárlás céljaira,
- c) hajléktalan személyek segélyezésére.
(5)[17] Gyermekek védelmével, ellátásával kapcsolatosan rendkívüli települési támogatásra jogosult a (2) bek.-ben foglalt feltétel teljesülése esetén
- a) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
- b) kiskorú gyermekek tankötelezettségének teljesítésével összefüggő kiadások fedezésére,
- c) kiskorú gyermekek intézményi étkeztetésével összefüggő kiadások fedezésére,
- d) a gyermek fogadásának előkészítéséhez,
- e) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,
- f) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz,
- g) a gyermek halmozottan hátrányos helyzete miatt, a gyermek helyzetből adódó hátrányok enyhítésére.
(6)[18] Nem jogosult támogatásra a kérelmező:
- a) az (5) bekezdés b) pontban foglalt okra tekintettel, ha a szülő részére az iskoláztatási támogatás szüneteltetik, a szüneteltetés hatálya alatt;
- b) Az (5) bekezdés c) pontban foglaltakra tekintettel, ha a gyermek ingyenes vagy kedvezményes étkezésre jogosult.
(7)[19] Az (5) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatás kérelemre vagy hivatalból kerül megállapításra,, különösen gyámhatóság, oktatási intézmény, gyermek- vagy családvédelemmel foglalkozó szervezet indoklást is tartalmazó kezdeményezésére. A hivatalból indult eljárás során, a kérelemre indult eljárás rendelkezései irányadóak.
(8)[20] A rendkívüli települési támogatás alkalmanként és havi rendszerességgel nyújtott ellátás. A rendkívüli települési támogatást alkalmankénti vagy havi rendszerességű formájáról a hatáskör gyakorlója dönt, mérlegelési jogkörében.
(9) Az alkalmanként adott rendkívüli települési támogatás összege legalább 3.000 Ft, de legfeljebb 20.000 Ft.
(10)[21] Rendkívüli települési támogatás havi rendszerességgel legfeljebb havi 10.000 Ft összegben és legfeljebb 6 hónapra nyújtott ellátás..
(11)[22] A kérelmező a havi rendszerességgel megállapított rendkívüli települési támogatás folyósítása alatt rendkívüli települési támogatásra – temetési- vagy gyermeknevelési célú kivételével – nem jogosult.
(12)[23] A (9)-(10) bek-ben meghatározott rendkívüli települési támogatás összegének felső határától eltérően magasabb összegű ellátást állapíthat meg a hatáskör gyakorlója kivételes méltánylást érdemlő esetben eltérhet, az ügy összes körülményeire tekintettel. A kivételes méltányosság oka lehet különösen tartós súlyos betegség, személyi sérüléssel, halál esettel járó baleset, elemi kár.
(12a)[24] A (12) bek. szerinti, kivételes méltánylást érdemlő esetben a (2) bek-ben szabályozott jövedelemhatártól eltérőn, támogatásra jogosult a kérelmező ha a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, egyedülélő esetében a 600%-át.
(12b)[25] A (12) bek. szerinti, kivételes méltánylást érdemlő esetben a (9) bek. szerinti alkalmanként adott rendkívüli települési támogatás összege legfeljebb 100.000 Ft, a (10) bek. szerinti havi rendszerességű támogatás esetén legfeljebb havi 20.000 Ft.
(13) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a rendelet 6. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
(14)[26] Elemi kár esetén a hatáskör gyakorlója hivatalból – kérelem nélkül – dönt, a károsultak, gyorsított segélyezéséről, rendkívüli települési támogatásban való részesítéséről. Ebben az esetben a támogatás megállapításának alapja, az ingatlanokban, ingóságokban bekövetkezett kár mértéke, illetve az elemi kár miatt beállt egészségügyi, testi sérülés ténye.
A rendkívüli települési támogatás összegét a (12b) bekezdés figyelembevételével állapítja meg a hatáskör gyakorlója.
12. §
Beiskolázási támogatás
13. § (1)[27] Az önkormányzat a tanév kezdetére, azon rászorult háztartások részére, amelyekben köznevelési intézményekben óvodai-, tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermek (továbbiakban: óvodás, általános iskolás, középiskolás) él, illetve a rászorult nagykorú, 25 évesnél fiatalabb nappali oktatás munkarendje szerint a köznevelési intézményben az első középiskolai végzettség megszerzésére irányuló tanulmányokat folytató személy (továbbiakban: középiskolás) vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán, aktív hallgatói jogviszony keretei között, az első felsőfokú végzettség (továbbiakban: diploma) megszerzésére irányuló tanulmányokat személy részére (továbbiakban: főiskolás), beiskolázási támogatást biztosít, rendkívüli települési támogatásként.
(1a) Az (1) bekezdés alkalmazás szempontjából rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének (nyugdíjminimum) 800 %-át.
(2)[28] A beiskolázási támogatás biztosításáról, annak összegéről évente augusztus 30-ig dönt a képviselő-testület, az éves költségvetési rendeletben a célra biztosított kiadási előirányzat figyelembevételével, az alábbiak szerint:
- a) A településen lakcímmel rendelkező óvodás, és általános iskolás gyermekek részére nyújtandó beiskolázási támogatás összege legalább 7.000 Ft;
- b) A településen lakcímmel rendelkező középiskolások részére nyújtandó beiskolázási támogatás összege legalább 7.000 Ft;
- c) A településen lakcímmel rendelkező főiskolások részére nyújtandó beiskolázási támogatás összege legalább 9.000 Ft.
(3) Az (1) bekezdésben foglalt támogatás igénylésére az ellátás biztosításáról szóló (2) bekezdés szerint képviselő-testületi döntést követő 30 napon belül, de legkésőbb szeptember 30-ig van lehetőség, a rendelet 7/a. melléklete szerinti nyomtatványon.
(4) Az ellátás igényelhetőségéről a polgármester a képviselő-testület döntéshozatalát követő 8 napon belül, a helyben szokásos módon (hirdetményeken, szórólapokon, az önkormányzat honlapján) tájékoztatja a lakosságot.
(5) A (3) bekezdés szerinti kérelemhez az óvodai, tanulói, hallgatói jogviszony fennállásáról szóló igazolást csatolni kell. Középiskolások és főiskolások esetében az igazolásnak tartalmaznia kell a tanulmányok nappali tagozaton való folytatásának tényét azzal, hogy az az első középiskolai végzettség-, illetve az első diploma megszerzésére irányul.
(5a) Az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérően a helyi köznevelési intézményekben óvodai-, tanulói jogviszonnyal rendelkező gyermekek esetében az igazolást nem szükséges csatolni, annak beszerzéséről a hatáskör gyakorlója hivatalból gondoskodik.
(6) A támogatások kifizetésére az önkormányzat házipénztárából kerül sor, meghirdetett időpontban.
Rendkívüli települési támogatás temetés költségeihez való hozzájárulásra
14. § (1)[29] A rendkívüli települési támogatás formája a temetési költségekhez való hozzájárulás. A rendkívüli települési támogatásra jogosult, aki településen lakóhellyel rendelkező elhunyt eltemettetéséről gondoskodott, de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó esetén akkor, ha a temetési költségek viselése a saját, illetve a családja létfenntartását veszélyezteti.
(2) Rendkívüli települési támogatásra jogosult az az eltemettető, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 800%-át nem haladja meg.
(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege 100.000 Ft.
(4) A támogatás összege 30.000 Ft.
(5) A támogatás iránti kérelmet a rendelet 7. melléklete szerint nyomtatványon kell a Hivatalnál benyújtani.
A kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről szóló – a kérelmező, vagy a vele azonos lakcímen élő, közeli hozzátartozója nevére kiállított – eredeti számlát.
(6) Ha a kérelmező olyan személy eltemettetéséről gondoskodott, akinek halálesete nem a községben történt, a kérelemmel egyidejűleg be kell mutatni az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.
(7) Az (5) bekezdésben meghatározott számlákat a kérelmező részére vissza kell adni. A megállapított támogatás összegét - vagy a kérelem elutasításának tényét -, illetve a határozat számát a számlára rá kell vezetni.
(8) [30] Nem jogosult a támogatásra az, aki a kérelmet a temetést követő 120 napon túl terjesztette elő.
(9) [31] Ha a kérelmező szociális körülményei indokolttá teszik, a támogatás a temetés költségeinek kifizetéséhez előre kerül folyósításra. Ilyen esetben a kérelemhez igazolást kell csatolni a várható költségekről. A temetést követő 30 napon belül a kérelmező köteles a költségeket igazoló számláit benyújtani.
III. FEJEZET Szociális szolgáltatások
Az ellátások formái
15. § [32] A szociálisan rászorultak részére az önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében szociális alapszolgáltatásként biztosítja
- a) az étkeztetést
- b) a házi segítségnyújtást,
- c) a családsegítést.
Étkeztetés
16. § (1)[33] Az étkeztetés keretében az önkormányzat a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik az Sztv. 62. § (1) bekezdésében meghatározott szociálisan rászorultaknak. Az önkormányzat az étkezést az ÉLIM Szolgálattal (3530 Miskolc Széchényi u. 70. sz. 3/303) (továbbiakban: Szolgáltató) – az Sztv. 120-122. §-ai szerint - kötött ellátási szerződés keretei között biztosítja.
(2)[34] Az étkeztetésért az (1) bek. szerinti ellátott, a Szolgáltató döntése alapján fizet térítési díjat, melyet a Szolgáltató tárgyév április 1-jéig állapít meg. A Szolgáltató a térítési díj összegét konkrét összegben állapítja meg (személyi térítési díj), és arról az ellátást igénylőt az ellátás igénybevételére irányuló megállapodás megkötésekor írásban tájékoztatja.
(3)[35] A személyi térítési díj a Szolgáltató döntése alapján csökkenthető, illetve elengedhető, ha a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt indokolttá teszik. A díj csökkentése vagy elengedése az ellátott indokolt kérelme alapján történik. A személyi térítési díj csökkentéséről, illetve elengedéséről a Szolgáltató értesíteni köteles az ellátottat.
(4)[36] A Szolgáltató minden év március 31-ig benyújtja a Képviselő-testület elé az átvállalt feladatokról szóló részletes szakmai beszámolóját.
Házi segítségnyújtás
17. § Az Sztv. 63. §-ában meghatározott jogosulti kör részére, a házi segítségnyújtást, a feladat ellátására társult önkormányzatok közös fenntartásában, a Dédestapolcsány - Mályinka - Sajógalgóc - Sajóivánka - Sajókaza - Szuhakálló - Vadna Nappali Szociális Központ Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Sajókazai Nappali Szociális Központ biztosítja.
Családsegítés
18. § A családsegítés feladatait, az Sztv. 64 §-ában foglaltak alapján a feladat ellátására társult önkormányzatok közös fenntartásában, a Dédestapolcsány - Mályinka - Sajógalgóc - Sajóivánka - Sajókaza - Szuhakálló - Vadna Nappali Szociális Központ Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Sajókazai Nappali Szociális Központ látja el.
IV. FEJEZET Záró rendelkezések
19. § (1) A rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a helyi szociális ellátásokról szóló 2/2014. (II.10) önkormányzati rendelet.
1. melléklet
1.a. melléklet 1.a. melléklet
2. melléklet
3. melléklet
3.a. melléklet 3.a. melléklet
4. melléklet
5. melléklet
6. melléklet
7. melléklet
7.a. melléklet 7.a. melléklet
8. melléklet [37]