Szuhakálló Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2021. (VII. 23.) önkormányzati rendeletének indokolása

a helyi szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 07. 24

a helyi szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

a helyi szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendeletet módosításáról szóló 11/2021.(VII.23.) rendelethez

A helyi szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II.27.) önkormányzati rendeletet (továbbiakban: Ör.) módosításai alábbiak indokolják:

Az Ör. bevezető részében fel kell tüntetni felhatalmazó rendelkezésként a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontját.

Az Ör. 1. § (2)-(3) bekezdés, 3. § (7) bekezdés, (12) bekezdés, a 6. §, a 7. § (1) bekezdés, a 11. § (3)-(6) bekezdés, a 13. § (2) bekezdés valamint a 15. § (1) bekezdés pontjainak megjelölése során a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (Jszr.) 48. § (1) bek-nek megfelelő felsorolást kell alkalmazni.

Az Ör. 7. § (1) bekezdésében, a 9. § (1) bekezdés e) pontjában, a 13. § (2) bekezdés a)-c) pontjaiban nem csak az adott településen lakóhellyel rendelkezők, hanem a lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkezők jogosultságát is meg kell jelölni (a jogalkotói szándék az Ör. megalkotása során eleve erre terjedt ki, a módosítás során a lakóhely helyett a lakcím fogalom kerül alkalmazásra, mely az állandó lakóhelyet és a tartózkodási helyet is magában foglalja)

Az Ör. 11. § (12) bekezdése szerinti, a hatáskör gyakorlóját a rendkívüli települési támogatás körében, a kivételes méltánylást érdemlő esetekben eltérő eljárási lehetőséggel felruházó rendelkezéseket úgy kell átalakítani, hogy egyértelművé kell váljon, hogy a támogatásra való jogosultság feltételei és a támogatás mértéke tekintetében mennyiben térhet el a hatáskör gyakorlója.

(A szabályozás rendkívüli élethelyzetben, pl. elemi kár adott lehetőséget a hatáskör gyakorlójának gyorsított eljárásban, magasabb összegű támogatás megállapítására. Ennek a részletszabályai bemutatásra kerülnek a módosító rendeletben.)

Ugyanezen szabályozás lehetőséget adott a jogosultnak, hogy akár jövedelemnyilatkozat és jövedelemigazolás nélkül részesüljön támogatásban (pl. elemi kár esetén). A települési támogatás a támogatás jogcímétől függetlenül - természetéből adódóan szociális rászorultságtól függő ellátás, amely támogatás nem szociális szempont szerinti szabályozása, jövedelemtől függetlenül való megállapítása ellentétes az Szt. 25. § (3) bekezdés b) pontjában, illetve a 26. §-ában meghatározott rászorultsági elvvel.

Az Ör. 11. § (6)-(8), (10)-(12) és (14) bekezdése, a 14. § (9) bekezdése feltételes módban fogalmaz, a Jszr. 3. § (2) bekezdésében megfogalmazott előírásnak megfelelően - amely szerint a jogszabály tervezetében a normatív tartalmat jelen idejű kijelentő mondattal, egyes szám harmadik személyű megfogalmazás alkalmazásával kell kifejezni – át kell fogalmazni.

Az Ör. 16. § (1) bekezdése szerint az Szt. 62. §-a szerinti étkeztetést az önkormányzat az ÉLIM Szolgálattal kötött ellátási szerződés keretei között biztosítja. Az Szt. 62. § (2) bekezdése értelmében az (1) bekezdés szerinti jogosultsági feltételek részletes szabályait a települési önkormányzat rendeletben határozza meg. Tekintettel azonban arra, hogy az említett ellátási szerződés tartalma nyilvánosan nem ismert, az étkeztetés tekintetében az ellátási szerződésben foglaltaknak megfelelő, rendeleti szabályozás szükséges.