Mánfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 24Mánfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról
Mánfa Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény. 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat azonosító adatai, jelképei
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: MÁNFA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA (TOVÁBBIAKBAN: Önkormányzat), székhelye: 7304 Mánfa, Fábián Béla u. 58., hivatalos honlapja: www.manfa.hu
(2) A képviselő-testület megnevezése: MÁNFA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE (a továbbiakban: Képviselő-testület)
(3) Mánfa Község Önkormányzatának működési területe a település közigazgatási területére terjed ki.
(4) Közös hivatal megnevezése: Komlói Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 7300 Komló, Városház tér 3.
(5) A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, a társulás.
(6) Az önkormányzat törzsszámához kapcsolódó kormányzati funkciók jegyzékét e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
2. Az önkormányzat jelképei
2. § (1) Az önkormányzat jelképei a címer és a zászló.
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete helyi kitüntetéseket adományoz. A kitüntetések adományozására vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat, a tisztségviselők, valamint a hivatali szervek hivatalos kör alakú bélyegzőjén középen a Magyar Köztársaság címere található, a köríven az alábbi felirat olvasható:
a) Mánfa Község Önkormányzat
b) Komlói Közös Önkormányzati Hivatal Mánfai Kirendeltség
Az önkormányzat feladatai, hatáskörei az átruházott hatáskörök
3. Az önkormányzat feladatai és hatáskörei
3. § (1) Az önkormányzat törvényben előírt kötelező, valamint ezeken felül önként vállalt feladatokat lát el.
(2) Az önkormányzat által ellátandó és az önként vállalt feladatok felsorolását, valamint a feladatellátás módját a 2. melléklet tartalmazza.
4. § A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX
törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. §-ában megjelölt helyi közszolgáltatások megvalósítása érdekében együttműködik a vármegyei, valamint települési önkormányzatokkal. A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester feladata.
4. A képviselő-testület átruházott hatáskörei
5. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreit – az Mötv.-ben meghatározott, át nem ruházható hatáskörein kívül – átruházza.
(2) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A képviselő-testület az átruházott hatáskörben hozott döntések tekintetében azok megsemmisítésének vagy megváltoztatásának jogával élhet.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a képviselő-testületet a következő képviselő-testületi ülésen, de évente legalább egy alkalommal az átruházott hatáskör gyakorlója tájékoztatni köteles.
(5) Az önkormányzati hatósági hatáskör átruházására az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezései az irányadók.
A képviselő-testület szervezete és működése
5. A képviselő-testület működése
6. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő. A képviselők névsorát az 4. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat székhelyén tartja üléseit, de az ülés a polgármester indítványára, vagy az összes megválasztott képviselő 2/3-ának írásbeli, előzetes kezdeményezése alapján más helyszínen is megtartható a nyilvánosság biztosítása mellett.
(4) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat ülést tart, lehetőség szerint – július és augusztus hó kivételével – minden hónap utolsó hétfői napján, 16 órai kezdettel. A polgármester kezdeményezésére, indokolt esetben (pl. ünnep, vezető tisztségviselők elfoglaltsága stb.) a képviselő-testület rendes ülése egy héttel korábbi vagy későbbi időpontra is összehívható. Erről az ülés meghívójának kiküldése előtt a képviselő-testület hivatala rövid úton tájékoztatni köteles a képviselőket.
(5) A képviselő-testület rendes ülését – az Mötv.-ben meghatározott kivétellel - a polgármester hívja össze.
(6) A polgármester szükség szerint az (4) bekezdésben meghatározottaktól eltérő időpontra rendkívüli ülést hívhat össze.
(7) A polgármester rendkívüli testületi ülést köteles összehívni az Mötv-ben meghatározott esetben, valamint a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott számú választópolgár kezdeményezésére. Az indítványt a rendkívüli ülés összehívásának indoklásával a polgármesternél kell benyújtani. A polgármester a rendkívüli testületi ülést az indítvány előterjesztésétől számított 15 napon belüli időpontra úgy köteles összehívni, hogy a meghívót a meghívottak az ülés előtt legalább 24 órával megkapják.
(8) Nemzetiségi érdekeket érintő ügyekben a helyi nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete is kezdeményezheti – a (7) bekezdésben foglalt módon – rendkívüli ülés összehívását, melyről a polgármester dönt.
(9) A képviselő-testület ülése rendkívüli esetben rövid úton (telefon, sms, e-mail stb.) is összehívható.
(10) A testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét Mánfa Község Önkormányzata, illetve Mánfa település hirdetőtábláin való kifüggesztéssel, valamint a honlapon történő megjelentetéssel közzé kell tenni.
6. A képviselő-testület alakuló ülése
7. § Az alakuló ülés kötelező napirendjei és azok sorrendje:
1. a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről,
2. az önkormányzati képviselők eskütétele, megbízólevelek ünnepélyes átadása,
3. a polgármester eskütétele,
4. a polgármesteri program ismertetése (opcionális),
5. a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának elfogadása
6. a képviselők tiszteletdíjáról való döntés
7. a polgármester illetményének, tiszteletdíjának megállapítása,
8. az alpolgármester megválasztása, illetményének, tiszteletdíjának megállapítása,
9. az Ügyrendi bizottság tagjainak megválasztása
7. A képviselő-testület gazdasági programja
8. § (1) A képviselő-testület elfogadja tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a fejlesztési elképzeléseket tartalmazó koncepciót.
(2) A képviselő-testület a megbízatásának időtartamára szóló gazdasági programot fogad el, amely a településfejlesztés és helyi közszolgáltatások szervezésének fő céljait, feladatait rögzíti.
(3) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről és a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik. A gazdasági programot a képviselő-testület a megválasztását követő legkésőbb 6 hónapon belül elkészíti és jóváhagyja.
8. Az ülés összehívása, vezetése
9. § (1) A képviselő-testület ülését – az Mötv-ben meghatározott kivétellel – a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) A polgármester tartós akadályoztatása és lemondása esetén a képviselő-testület ülését az őt jogszerűen helyettesítő alpolgármester hívja össze és vezeti.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén jogköreiket az ügyrendi bizottság elnöke gyakorolja, így a képviselő-testületet az ügyrendi bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(4) Az ülés vezetésében a polgármestert helyettesítő személy jogosítványai e tekintetben megegyeznek a polgármesterével.
(5) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak, továbbá a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell elektronikus úton, illetve írásban megküldeni, hogy azokat az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.
(6) A meghívóban foglaltakhoz képest történt változásokat, lényeges módosításokat, valamint azokat az előterjesztéseket, amelyek elkészítésére csak a testületi anyag összeállítását követően kerülhetett sor, legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző napon szintén elektronikus úton, illetve írásban kell megküldeni az (5) bekezdésben foglalt személyeknek. Ennek tényéről a képviselő-testület hivatala rövid úton értesíti a települési képviselőket.
(7) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a javasolt napirendi pontokat,
c) az előterjesztők, valamint a napirendekhez meghívottak nevét.
(8) A meghívóhoz mellékelni kell:
a) az előterjesztéseket,
b) a határozat- és rendelet-tervezeteket.
(9) A (8) bekezdésben meghatározott valamennyi mellékletet csak a képviselő-testület tagjai és a jegyző részére kell megküldeni. Az egyes napirendi pontokhoz meghívottak csak az adott napirend anyagát kapják meg.
(10) A meghívót a polgármester írja alá, határidőben történő kiküldéséről a jegyző gondoskodik.
(11) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a nemzetiségi önkormányzat vezetőjét,
b) egyes napirendek tárgyalásához az előterjesztő döntése alapján a napirendben érdekelt magánszemélyeket és szervezetek vezetőit,
c) az önkormányzat törvényességi felügyeletét ellátó szerv vezetőjét.
10. § (1) A képviselő-testület ülései fő szabályként nyilvánosak. Az ülés nyilvánosságát az állampolgárok jelenléte biztosítja. Választójoggal nem rendelkező 18 éven aluli személyek a képviselő-testület ülésén csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.
(2) A nyilvános ülésen a hallgatóság csak az ülésterem kijelölt helyein foglalhat helyet, az ülés rendjét nem zavarhatja.
(3) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv-ben meghatározott esetekben. Személyi ügy tárgyalásakor az érintett írásos kérelme szükséges a zárt ülésen történő tárgyalásról.
(4) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el – szabad elhatározása alapján – az Mötv-ben meghatározott esetekben, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene (elsősorban, ha a nyilvános ülésen harmadik fél tudomására olyan információ jutna, amelynek következményeként bírósági, vagy peres eljárás lehetősége merülne fel, amelyben az önkormányzat hátrányos helyzetbe kerülne).
(5) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(6) A zárt ülésen hozott határozatot – a külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének biztosítása érdekében – nyilvánosan ki kell hirdetni.
11. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, ennek során megállapítja a határozatképességet, előterjeszti az ülés napirendjét, vezeti a napirendek feletti vitát és szavazást, fenntartja az ülés rendjét.
(2) Az ülés napirendjének tervezetét a polgármester terjeszti elő. Az előterjesztés során – indokolt esetben – eltérhet az írásos meghívótól.
12. § (1) A polgármester saját jogon, valamint az alpolgármester, a bizottság elnöke, a képviselők, a jegyző, vagy a helyi nemzetiségi önkormányzat testülete javaslatára indítványozhatja napirend sürgős tárgyalását. Az indítványról a napirend elfogadásának keretében egyszerű többséggel határoz a képviselő-testület.
(2) A sürgősséggel tárgyalt napirendre az e rendelet 13. § (2) bekezdésében foglaltakat alkalmazni kell.
9. Az előterjesztés
13. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy – különösen indokolt esetben – szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztés ismertetésére szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben (amennyiben a testületi ülést megelőző napon arra nem került sor) a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen való kiosztását.
(3) A képviselő-testület az elfogadott napirend sorrendjében tárgyalja az előterjesztéseket. Amennyiben a képviselők – kivételesen vagy rendkívüli esetben – közvetlenül az ülés megkezdése előtt kapják kézhez az előterjesztést és a határozati javaslatot, akkor bármely települési képviselő javasolhatja a napirend tárgyalásának elnapolását (amennyiben a határozati javaslat a képviselő-testületi ülést megelőző napon kiküldésre került, erre nincs lehetőség). A javaslatról a testület egyszerű többséggel határoz. Kérésre a polgármester az anyag áttanulmányozása céljából 10 perc szünetet rendelhet el.
(4) Előterjesztést készíthet a polgármester, az alpolgármester, a bizottság és a jegyző, valamint azok, akiket ők erre felkérnek, a képviselő (önálló indítvány), továbbá az önkormányzat többcélú kistérségi társulása.
10. A tanácskozás rendje
14. § (1) A képviselő-testület a napirend elfogadása után a polgármester előterjesztése alapján dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés, valamint az előző képviselő-testületi ülés óta végzett munkáról, az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről szóló beszámoló elfogadásáról.
(2) Napirend előtt kizárólag a település egészét érintő és napirenden nem szereplő téma esetén adhatja meg a szót a polgármester. Egyebekben napirend előtti felszólalásnak nincs helye.
(3) A polgármester a napirendek sorrendjében az egyes előterjesztések felett külön-külön vitát nyit, de javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is.
(4) Az ügy tárgyalása során elsőként az előadó, valamint az előterjesztés készítője tehet a napirendhez, illetve az előterjesztéshez kapcsolódóan kiegészítést egy alkalommal és legfeljebb 5 perces időtartamban.
(5) A vita megkezdése előtt a képviselők, továbbá a tanácskozási joggal meghívottak legfeljebb két perc időtartamban kérdést intézhetnek az ügy előadójához, valamint az előterjesztés készítőjéhez, amelyre azok a vita előtt választ adni kötelesek.
(6) A kérdésfeltevések után az előterjesztő vagy az előterjesztés készítője válaszol a kérdésekre, majd a vita következik, amelynek során a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak jelentkezésük sorrendjében – napirendenként egy alkalommal – felszólalhatnak, amelynek időtartama legfeljebb öt perc lehet. A hozzászólások csak a határozati javaslatra vonatkozhatnak.
(7) Ugyanazon napirend keretében – különösen indokolt esetben – ismételt felszólalást a polgármester kétpercnyi időtartamra engedélyezhet különösen azoknak a képviselőknek, akik a (5) bekezdésben foglalt lehetőségükkel nem éltek.
(8) A vita lezárása után a napirend előadója, valamint az előterjesztés készítője válaszol a hozzászólásokra. A vita lezárása után – és a szavazás megkezdése előtt – legfeljebb 2 perces időtartamban személyes megjegyzéssel élhet az a képviselő, aki a vitában az ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni. A személyes megjegyzés lehetőségével a képviselő egy napirendi pont tárgyalásánál csak egy alkalommal élhet.
(9) A napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő szót kérhet, az ügyrendi javaslat elfogadásáról a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(10) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő módosító javaslatát a vita lezárásáig bármikor megváltoztathatja, és azt a szavazás megkezdéséig bármikor visszavonhatja.
(11) Azt a felszólalót, aki eltér a témától, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. Kétszeri eredménytelen felszólítás után a polgármester megvonja a szót. Az a képviselő, akitől a szót megvonták, ugyanazon az ülésen ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(12) A vita lezárására a testület bármely tagja javaslatot tehet, amelyről a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. A javaslattételig hozzászólásra jelentkezetteknek ebben az esetben is meg kell adni a szót, újabb hozzászólásra azonban nincs lehetőség. A vita lezárása után a napirend előadója, valamint az előterjesztés készítője válaszol a hozzászólásokra.
(13) Az Mötv-ben biztosított törvényességi jogkörében eljárva a jegyző az ülés során a napirend tárgyalásakor bármikor felszólalhat, amelynek során köteles a testületet tájékoztatni, ha az előterjesztés nem a jelen rendeletben foglaltak szerint került előterjesztésre, vagy ha az üggyel kapcsolatban törvényességi észrevétele van.
11. A tanácskozás rendjének fenntartása
15. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
(2) A polgármester:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket alkalmazott, szükség esetén megvonja a szót,
b) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
c) figyelmezteti azt az ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
d) ismételt rendzavarás esetén az ülésterem elhagyására kötelezi a rendzavaró állampolgárt.
(3) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozást lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha a polgármester nem talál meghallgatásra, elhagyja a polgármesteri széket, az ülés ezzel félbeszakad és csak a polgármester összehívására folytatódik.
12. Döntéshozatal
16. § (1) A képviselő-testület határozatképességének feltételeit az Mötv. állapítja meg.
(2) A határozatképességet minden döntés előtt vizsgálni kell.
(3) A határozatképtelenség okából elmaradt képviselő-testületi ülés megváltoztatott napirenddel is összehívható, amennyiben e rendelet rendelkezései betarthatók.
(4) Minősített többség szükséges az Mötv-ben foglaltakon túl minden olyan döntés meghozatalához, melyet ugyanezen törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal, valamint:
a) a nemzetiségi önkormányzattal kötendő közigazgatási szerződéshez,
b) a képviselő-testület hatáskörének átruházásához,
c) az önkormányzati vagyon hasznosítása során minden önkormányzati tulajdonú vagy önkormányzati tulajdoni részesedéssel működő gazdasági társaság társasági szerződésében (alapító okiratában) foglalt rendelkezésekhez,
d) az önkormányzati vagyon hasznosítása során az önkormányzat forgalomképes, vállalkozói vagyonkörébe tartozó ingatlanvagyon megterheléséhez, illetőleg vállalkozásba történő beviteléhez,
e) a korlátozottan forgalomképes törzsvagyon körébe tartozó vagyon megterheléséhez, elidegenítéséhez,
f) területszervezési ügyek eldöntéséhez.
g) költségvetési rendeletmódosítást eredményező, pénzügyi kötelezettség vállalással járó döntés meghozatalához.
(5) Amennyiben a képviselő-testület által átruházott önkormányzati hatósági hatáskör gyakorlása során az elsőfokú határozat meghozatalában ténylegesen részt vett, kizárt az e tárgyú képviselő-testületi szavazásból
a) a polgármester
b) a polgármestert az Mötv. szabályai szerint jogszerűen helyettesítő alpolgármester.
(6) Az ülés jegyzőkönyvében az Mötv-ben nevesített okok miatt a döntéshozatalból kizárt, valamint az (5) bekezdésben meghatározottak miatt nem szavazó – de a jelenlét szempontjából figyelembe veendő – képviselők nevét külön fel kell tüntetni.
(7) A képviselő-testület döntéseit nyílt vagy titkos szavazással hozza.
(8) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Ebben az esetben szavazni először az igent, majd a nemet, végül a tartózkodást tartalmazó polgármesteri kérdésre adandóan kell.
(9) A titkos szavazás esetén szünetet kell elrendelni, amelynek időtartama alatt az ügyrendi bizottság – a hivatal közreműködésével – szavazólapot készít. Az ily módon elkészített és lepecsételt szavazólapot kiadja a képviselőknek, gondoskodik a szavazás megtörténte után azok zárt borítékba történő gyűjtéséről. Rontott szavazat esetén, annak urnába helyezése előtt egy esetben van lehetőség a szavazólap cseréjére. A szavazás befejeztével a bizottság megszámolja a leadott szavazatokat, amelyről jegyzőkönyv átadásával a polgármestert tájékoztatja. A szavazás eredményét a polgármester ismerteti. A bizottság által elkészített és aláírt jegyzőkönyvet a testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni. A szavazólapokat a bizottság által aláírt, önkormányzati pecséttel ellátott borítékban el kell zárni és azok az önkormányzati ciklus végéig, de legalább 2 évig megőrzendők.
(10) A szavazás rendje:
1. a polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként megszavaztatja. (Beérkezés sorrendjében előbb a módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatok felett kell dönteni.)
2. a döntéshozatal után a polgármester kihirdeti a szavazás eredményét.
(11) Név szerinti szavazást lehet tartani a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára.
(12) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők egyenként „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A szavazás név szerinti eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
17. § (1) Az Mötv-ben nevesített ok miatt a döntéshozatalból kizárt települési képviselő az adott napirend tárgyalásának megkezdése előtt szóban köteles bejelenteni a személyes érintettséget.
(2) Ha a képviselő személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, azt más képviselő sem jelezte és a szavazás megtörtént, annak eredményét nem lehet megváltoztatni a kizárási okra történő hivatkozással.
(3) Ha a bejelentési kötelezettség elmulasztására fény derül, a polgármester írásban figyelmezteti a mulasztást elkövető települési képviselőt. A figyelmeztetést az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni. A közzétételről a jegyző gondoskodik.
13. A képviselő-testület döntései
18. § (1) A képviselő-testület rendeleteit és határozatait külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és megkülönböztető jelzéssel kell ellátni.
(2) A rendelet jelölése: Mánfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének............(a rendelet címe) szóló .../...(... ....) önkormányzati rendelete.
(3) Az önkormányzati rendeletek kihirdetése és a normatív határozatok közzététele során a jogszabályszerkesztésről, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló jogszabályban foglalt rendelkezéseket be kell tartani.
(4) Az önkormányzati rendeletet Mánfa Község Önkormányzata hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A rendeleteket legkésőbb a hatálybalépés napján Mánfa Község Önkormányzat hivatalos honlapján is közzé kell tenni.
(5) A rendeletekről és határozatokról nyilvántartást kell vezetni, amelyről a jegyző gondoskodik.
(6) A képviselő-testület az irányadó szabályok szerint dönt, de alakszerű határozatot nem hoz:
a) a napirend elfogadásáról,
b) napirend tárgyalásának elnapolásáról,
c) ügyrendi kérdésekről,
d) az interpellációkra adott válaszok elfogadásáról
e) kérdésre adott válasz elfogadásáról, ha a kérdező a választ nem fogadta el,
f) név szerinti szavazás elrendeléséről,
g) képviselő kizárásáról.
14. Interpellációk, kérdések
19. § (1) A felvilágosítás kérés lehet interpelláció vagy kérdés. Az írásban adott választ csak a felvilágosítást kérőnek kell megküldeni.
(2) Az interpelláció szoros kapcsolatban áll az önkormányzat szervező, szükségletkielégítő tevékenységével, tárgyát tekintve az érdemi önkormányzati ügyekre, a helyi közügyek lényeges elemeire vonatkozik, illetve annak valamely önkormányzat alá rendelt szerv hatáskörébe kell tartoznia.
(3) Az interpellációt az ülés előtt legalább 72 órával kell írásban vagy elektronikus úton benyújtani.
(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló képviselő nyilatkozik, majd a képviselő-testület dönt. Ha a választ nem fogadják el, a következő ülésen újabb érdemi választ kell adni.
(5) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet, amelyben az interpelláló képviselő is részt vehet.
(6) A kérdés minden olyan képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre, döntés-előkészítésre stb. vonatkozó tudakozódás, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe és nem kapcsolódik az ülés napirendjén szereplő témakörökhöz.
(7) A kérdezés joga a képviselőket a testületi ülésen a napirendek tárgyalásának befejezését követően illeti meg.
(8) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül akkor határoz, ha a kérdező a választ nem fogadta el.
15. A képviselő jogállása
20. § (1) A képviselő az Mötv-ben foglaltakon túl jogosult a képviselő-testület külön rendeletében meghatározott juttatásra.
(2) A képviselő köteles:
a) a képviselő-testület ülésein rendszeresen megjelenni, és aktívan részt venni a képviselő-testület munkájában,
b) megjelenni a bizottság ülésein és tevékenyen részt venni a bizottság munkájában amennyiben bizottsági tag,
c) írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy bizottságának ülésein való részvételben vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
d) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, a testület által előírt vizsgálatokban,
e) a tudomására jutott állami, szolgálati titkot megőrizni (titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll),
f) kapcsolatot tartani a település polgáraival, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel, részükre évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt a képviselői tevékenységéről (Mötv. 32. § (2) k) pontja)
g) a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot a napirend feletti vita megkezdése előtt bejelenteni.
(3) A polgármester egyes települési képviselőket – szakmai ismereteik alapján – bevonhat a döntés-előkészítésbe, a különböző szervekkel folytatott tárgyalásokba.
(4) A polgármester javaslatot tehet a képviselő-testületnek, hogy egyes ügyekben beszámolási kötelezettség mellett a testület valamely tagját bízza meg általános képviseleti joggal.
(5) A polgármester saját hatáskörével kapcsolatban, beszámolási kötelezettség mellett állandó megbízást adhat a képviselő-testület valamely tagjának egyedi önkormányzati ügyekben történő általános képviseletére.
16. Vagyonnyilatkozat-tételi, összeférhetetlenségi és méltatlansági eljárás
21. § (1) A képviselő-testület ügyrendi bizottsága ellenőrzi a helyi képviselők tekintetében az Mötv-ben előírt vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítését. Eljárása eredményét határozatban állapítja meg, amelyről a képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja. A vagyonnyilatkozatokat a közös önkormányzati hivatal mánfai kirendeltségének épületében az erre kijelölt ügyintéző elzártan tárolja.
(2) Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos bejelentés esetén az ügyrendi bizottság ülését 5 napon belül össze kell hívni, amelyen a bizottság megvizsgálja a bejelentés alaposságát. Döntését határozatba foglalja. Amennyiben a bejelentést megalapozottnak tartja, az érintett képviselővel szemben az eljárást meg kell indítani, továbbá 15 napon belül be kell szerezni az érdemi döntéshez szükséges adatokat és dokumentumokat. Ezen eljárás után az ügyrendi bizottság minősített többséggel döntési javaslatot készít a képviselő-testület soron következő rendes ülésére, amelyet az köteles napirendjei sorába felvenni.
(3) Képviselői összeférhetetlenséggel, valamint méltatlansággal kapcsolatos bejelentés esetén az (1) és (2) bekezdésekben írt szabályok az irányadók értelemszerűen, kivéve azt az esetet, ha az érintett maga jelenti be összeférhetetlenségét, méltatlanságát.
(4) Az ügyrendi bizottság létszámát és személyi összetételét az 4. melléklet tartalmazza.
17. A jegyzőkönyv
22. § (1) A jegyzőkönyvnek a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon túl tartalmaznia kell:
a) a távol maradt képviselők nevét, a távollét indokát (illetve, hogy azt nem jelezték),
b) napirendi pontonként az előadók nevét, a szóbeli előterjesztés rövid tartalmát,
c) a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét,
d) a rendeletek és határozatok szövegét,
e) az elhangzott bejelentéseket és interpellációkat, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat,
f) a képviselők kérésére írásos különvéleményüket vagy hozzászólásuk szó szerinti szövegét,
g) a polgármester és a jegyző aláírását, bélyegzőt.
(2) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó,
b) jelenléti ív a testületi tagokról és meghívottakról.
(3) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve hangfelvétel útján kerül rögzítésre. A rögzítés tényére az ülést vezető polgármester felhívja a képviselők figyelmét.
(4) A hangfelvétel nem selejtezhető, arról másolat nem készíthető, de a képviselő kérheti hozzászólásának szó szerinti leírását.
(5) A jegyzőkönyv – a zárt ülés anyagát nem tartalmazó – egy példányát a honlapon is közzé kell tenni.
18. Lakossági fórumok, közmeghallgatás
23. § A lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen a polgármester szükség szerint fórumot tarthat.
24. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatást tart
a) a költségvetés előzetes megtárgyalása, a lakossággal való megismertetése,
b) helyi adók bevezetése, vagy
c) jelentősebb településfejlesztést igénylő döntések meghozatala előtt,
d) a költségvetés tárgyalásának két fordulója között.
(2) A közmeghallgatás – függetlenül az adott esetben meghatározott témától – a lakosság általános tájékoztatását is szolgálja, és lehetőséget teremt bárminemű közérdekű kérdés feltevéséhez.
(3) Közmeghallgatást kell tartani akkor is, ha azt a képviselők több mint fele kezdeményezi.
(4) Amennyiben a közmeghallgatás elsődleges célja a képviselő-testület későbbi döntésének megalapozása vagy előkészítése, a közmeghallgatást legalább két héttel a téma testületi tárgyalását megelőzően kell tartani.
(5) A közmeghallgatás helyének és időpontjának, tárgyának nyilvánosságra hozataláról a közmeghallgatás előtt legalább 15 nappal a polgármester gondoskodik.
19. A képviselő-testület bizottsága, működése
25. § (1) A képviselő-testület véleményező, ellenőrző hatáskörrel Ügyrendi bizottságot hoz létre 3 fő létszámmal.
(2) A bizottság közreműködhet a képviselő-testületi döntések előkészítésében.
(3) A polgármester vagy a bizottság elnöke által az előterjesztés tárgyának fontosságára tekintettel beterjesztett előterjesztést véleményezi.
(4) A bizottság összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik oly módon, hogy a képviselő-testületi ülés előtt a bizottság elvégezhesse a testületi üléssel kapcsolatos feladatait.
(5) A bizottság ülését a bizottság elnöke vezeti. Akadályoztatása esetén az elnök feladatait a bizottság saját tagjai közül választott levezető elnök látja el.
(6) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető ír alá.
(7) A polgármester felett az egyéb munkáltatói jogokat az ügyrendi bizottság elnöke gyakorolja.
(8) A bizottság döntéseit határozati formában hozza meg.
(9) A bizottság személyi összetételét az 4. melléklet tartalmazza.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal
20. A polgármester
26. § (1) Mánfa község polgármestere megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester előre egyeztett időpontban, bejelentkezés alapján a polgármesteri irodában fogadóórát tart.
27. § (1) A polgármester a tevékenysége során köteles a jogszabályokban és a jelen rendeletben foglaltakat maradéktalanul betartva eljárni. Ennek vétkes megszegése esetén, a fegyelmi és kártérítési felelősség megállapítására a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény előírásai alkalmazandók. A polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége esetén az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A polgármester a jogszabályok által hatáskörébe utalt államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős. E körben a képviselő-testület utasítási jogot nem gyakorolhat irányában, döntéseit nem bírálhatja felül.
(3) A polgármesteri tisztség megszűnése esetén a polgármester 8 napon belül munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek köteles átadni. A munkakör átadásáról munkakör-átadási jegyzőkönyv készül, melyet a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben meghatározott személyek írják alá.
28. § (1) A polgármester feladatait, hatósági hatásköreit törvény vagy annak felhatalmazása alapján kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet állapítja meg.
(2) A polgármesterre a képviselő-testület által átruházott hatásköröket a 1. melléklet tartalmazza.
(3) A polgármester – a képviselő-testület bizottsága vagy bármely képviselő jelzése alapján – haladéktalanul intézkedik, ha a Komlói Közös Önkormányzati Hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdekek sérelmét vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli.
(4) A polgármester feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:
a) képviseli a képviselő-testületet,
b) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,
c) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról, valamint az előző képviselő-testületi ülés óta eltelt időben végzett tevékenységéről,
d) gondoskodik az interpellációk nyilvántartásba vételéről, figyelemmel kíséri megválaszolásukat, segíti a képviselők munkáját,
e) az üléseket követően haladéktalanul aláírja az ülésen elfogadott önkormányzati rendeleteket és normatív határozatokat, valamint 15 napon belül az ülésekről készített jegyzőkönyvet,
f) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,
g) a képviselő-testület legközelebbi ülésén döntésre előterjeszti a helyi népszavazásra, népi kezdeményezésre vonatkozó javaslatot, amennyiben annak az Mötv-ben, valamint az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételei fennállnak.
21. Az alpolgármester
29. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester önálló hatáskörrel nem rendelkezik, feladatát a polgármester irányításával látja el.
(3) A polgármester tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester teljes jogkörrel jogosult a polgármestert helyettesíteni. A polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat (például: bizottsági döntés felfüggesztése, testületi ülés összehívása) csak e jogkörében gyakorolhatja.
(4) Mánfa község alpolgármestere a tisztséget társadalmi megbízatásban tölti be.
22. A jegyző
30. § (1) A jegyző kinevezésére az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A közös hivatal székhelytelepülésének polgármestere a jegyző helyettesítésére – a jegyző javaslata alapján – határozatlan időre aljegyzőt nevez ki. Az aljegyző feladatait a jegyző határozza meg és gyakorolja felette az egyéb munkáltatói jogokat.
(3) Amennyiben a polgármester a jegyző által javasolt személyt nem fogadja el, új pályázatot kell kiírni.
(4) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén egyedi utasítás rendelkezik a jegyzői feladatok ellátásának rendjéről.
(5) Amennyiben az utasítás kiadására objektív okból nem kerül sor, a jegyzői feladatokat a Hatósági és Adóiroda vezetője, az ő távollétében a Pénzügyi, költségvetési és vagyongazdálkodási iroda vezetője látja el.
(6) Helyettesítési jogkörükben személyi kérdésekben csak halaszthatatlan ügyben, a legszükségesebb mértékig hozhatnak döntést.
31. § (1) A jegyző ellátja az Mötv-ben és az egyéb jogszabályokban megállapított feladatait, ennek keretében különösen:
a) biztosítja a képviselő-testület működésével összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását,
b) gondoskodik a képviselő-testület ülései jegyzőkönyveinek elkészítéséről és aláírásáról és az ülést követő 15 napon belül – esetleges törvényességi észrevételével együtt – megküldi azt az önkormányzat törvényességi felügyeletét ellátó szerv vezetőjének,
c) gondoskodik az önkormányzati rendeletek szakmai előkészítéséről,
d) az elfogadást követően haladéktalanul aláírja az önkormányzat rendeleteit és normatív határozatait és gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, valamint a normatív határozatok közzétételéről,
e) köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
f) rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
g) a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
h) vezeti a közös önkormányzati hivatalt, megszervezi annak munkáját,
i) tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről.
(2) A jegyzőnek a közös önkormányzati hivatal vezetésével kapcsolatos részletes feladatait a hivatali szervezeti és működési szabályzat tartalmazza.
23. A közös önkormányzati hivatal
32. § (1) A hivatal gondoskodik a képviselő-testület, annak szervei, továbbá a tisztségviselők feladatainak előkészítéséről, közreműködik azok végrehajtásában.
(2) A hivatal belső szervezeti felépítését, az ügyfélfogadás rendjét, a hivatali munkaidőt, a gazdálkodással kapcsolatos feladatokat, illetve az ahhoz kapcsolódó részletes gazdasági ügyrendet a hivatali szervezeti és működési szabályzat és ügyrend tartalmazza.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
24. A költségvetés
33. § (1) A költségvetés megállapítása rendeleti formában történik kétfordulós tárgyalás után.
(2) Az első fordulóban a tárgyaláshoz a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelezően előírt, és szabadon vállalt feladatainak alapos elemzése, helyzetfelmérése alapján, gazdasági koncepciót kell összeállítani, melynek keretében:
a) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségeit.
b) meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait, a kielégítések alternatíváit.
c) egyeztetni szükséges az igényeket, a célkitűzéseket a lehetőségekkel, megfogalmazható a szükségletek kielégítésének sorrendje.
(3) A második fordulóban – közmeghallgatás után – az államháztartásról szóló törvény és annak végrehajtási rendelete által előírt részletezésben a költségvetési rendelet tervezetét tárgyalja a testület.
(4) A tervezet elsőként a törvényben előírt kötelező önkormányzati és államigazgatási feladatok megoldását dolgozza ki, ezek után a további, még vállalható önkormányzati feladatokat.
(5) A költségvetés az önkormányzat bevételeit a források, kiadásait a célok szerint tartalmazza. Az esetleges forráskiesés (például: többletfeladat, áremelkedés) fedezetére kötelező tartalékot kell képezni.
(6) Költségvetési rendelet tervezetéhez módosító indítvány legkésőbb a testületi ülést megelőzően két nappal írásban tehető.
(7) A polgármester a tárgyévet követően zárszámadási rendelet- tervezetet terjeszt a képviselő-testület elé.
25. A gazdálkodás ellenőrzése
34. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának pénzügyi ellenőrzése elsődlegesen folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés útján történik.
(2) A Komlói Közös Önkormányzati Hivatal, az önkormányzatnál a belső ellenőrzési tevékenységet Komló Város Önkormányzat belső ellenőrzési egysége látja el. Ideiglenes kapacitás-kiegészítés vagy speciális szakértelem szükségessége esetén a költségvetési szerv vezetője a belső ellenőrzési egység vezetőjének javaslatára külső szolgáltató bevonására jogosult.
(3) Az évente elvégzendő ellenőrzéseket a képviselő-testület által elfogadott Belső Ellenőrzési Terv tartalmazza. Az ellenőrzés részletszabályait a Belső Ellenőrzési Kézikönyv és a vonatkozó jogszabályi előírások tartalmazzák.
(4) Az ellenőrzés tapasztalatairól a belső ellenőrzési egység vezetője évenként Összefoglaló éves ellenőrzési jelentés keretein belül beszámol a képviselő-testületnek.
(5) A jegyző köteles a jogszabályi előírásoknak megfelelő belső kontrollrendszert működtetni, és az abban foglalt feladatait ellátni. A jegyző a belső kontrollrendszer belül gondoskodik a belső ellenőrzés kialakításáról és működtetéséről.
26. Az önkormányzat vagyona
35. § (1) Az önkormányzat vagyonával való gazdálkodás szabályait az önkormányzat vagyonrendeletében határozza meg. Az önkormányzat a vagyongazdálkodásának a jogszabályi helyek előírásaiban meghatározott rendeltetésének biztosítása céljából vagyongazdálkodási tervet készít. (A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. tv 9. § (1) bekezdése alapján.)
(2) Az önkormányzati közbeszerzések, egyéb beszerzések, valamint beruházások rendjét külön szabályzatokban határozza meg a képviselő-testület.
Az önkormányzat rendeletalkotása
36. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
b) az önkormányzati bizottság és elnöke,
c) települési képviselők,
d) a nemzetiségi önkormányzat testülete,
e) az önkormányzati társulás tagjai,
f) erre irányuló népi kezdeményezés esetén a választópolgárok.
(2) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani, aki a hivatal bevonásával a kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
(3) Az előkészítés során vizsgálni kell, hogy:
a) mi indokolja az önkormányzati rendeletalkotást, továbbá, hogy arra jogszabály ajánlása, vagy felhatalmazása alapján kerül-e sor,
b) mi a rendeletalkotás célja,
c) a szabályozás nem áll-e ellentétben magasabb szintű jogszabállyal.
(4) A rendelet szakmai előkészítése minden esetben a jegyző feladata.
(5) A tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület vagy a jegyző – szükség esetén – más szakértőket is felkérhet.
(6) Az önkormányzati rendelet tervezete az indokolással együtt nyújtható be a képviselő-testületnek. Az előterjesztő, amennyiben a követelményeknek tartalmilag megfelel és az előterjesztő azt kifejezetten jelzi, a rendelettervezet indoklásaként és hatástanulmányaként is szolgál.
(7) A lakosság széles körét érintő rendeletek előkészítése során – a tervezetnek Mánfa község honlapján történő közzétételével, véleményezési lehetőség biztosításával – meg kell ismerni a lakosság véleményét, javaslatait. A lakosság egészét érintő legfontosabb döntések meghozatala előtt közmeghallgatást kell tartani, ha a képviselők több, mint egyharmada írásban kéri azt a téma megjelölésével. A közmeghallgatás időpontját és témáját legalább két héttel azt megelőzően meg kell hirdetni.
(8) Az önkormányzati rendeletalkotás során
a) az állampolgárok jelentős részét érintő kötelezettségeket megállapító önkormányzati rendeletek és a költségvetést megállapító rendelet tárgyalása általános vitával kezdődik,
b) az általános vitában a hozzászólásokra e rendelet 15. §-ában foglaltak az irányadók,
c) az általános vita lezárása után a képviselő-testület határoz abban, hogy a javaslatokat a részletes tárgyalás alapjául elfogadja-e,
d) a polgármester, illetőleg a jegyző tájékoztatja a testületet az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is.
(9) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
(10) A rendeletet a Közös Hivatal Mánfai Kirendeltségének hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, illetve az Önkormányzat hivatalos honlapján kell kihirdetni. Kifüggesztés során fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját.
(11) A rendelethez, illetve rendelet-tervezethez csak írásban nyújtható be módosításra, kiegészítésre javaslat.
(12) A jegyző köteles jogszabályváltozás esetén a képviselő-testületnek jelezni az önkormányzati rendelet módosításának szükségességét.
(13) Az önkormányzati rendeletek végrehajtására kötelezettek a polgármester utasítására tájékoztatást kötelesek adni a végrehajtás helyzetéről és tapasztalatairól.
(14) A (10) bekezdésben foglaltakat a képviselő-testület, valamint a polgármester és a bizottság átruházott hatáskörben hozott normatív határozatainak közzétételére is alkalmazni kell.
Társulás, együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal
27. A települési önkormányzatok társulásai
37. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vehet részt. A társulás útján ellátott feladatok körét, a feladatellátás rendjét a társulási megállapodás rögzíti részletesen.
(2) Mánfa község Önkormányzata a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Tagja. A Társulási Tanács ülésein és valamennyi Társulással kapcsolatos ügyben a polgármester képviseli. Akadályoztatása esetén a polgármester helyett az alpolgármester vagy települési képviselő, vagy az önkormányzat szerveként eljáró jegyző képviseli az önkormányzatot a polgármester által írásban adott meghatalmazás alapján, kötött szavazattal.
28. Együttműködés a helyi nemzetiségi önkormányzattal
38. § A Mánfa községben működő helyi nemzetiségi önkormányzat tevékenységének – önállóságuk megsértése nélküli – segítése, a velük való együttműködés a települési önkormányzat nemzetiségi és etnikai kisebbségi jogok védelmére vonatkozó kötelező közfeladatának része.
39. § (1) Ha a helyi nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a képviselő-testület döntése szükséges, azt a következő ülés napirendjére kell tűzni. A polgármester és a jegyző a hatáskörébe tartozó hasonló kezdeményezés esetén 30 napon belül köteles a döntést meghozni.
(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott szervektől és személyektől – a nemzetiség helyzetét érintő, hatáskörükbe és illetékességükhöz tartozó ügyben – tájékoztatást kérhet, számukra javaslatot tehet, intézkedésüket kezdeményezheti. Kifogással élhet náluk az önkormányzati intézmények működésével kapcsolatos, a nemzetiség jogait sértő gyakorlat, egyedi döntés ellen, kezdeményezheti a döntés megváltoztatását vagy visszavonását.
(3) A hatáskörrel és illetékességgel rendelkező testület vezetője vagy személy köteles 30 napon belül érdemi választ adni, vagy 3 napon belül áttenni az ügyet a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervekhez.
(4) A közös önkormányzati hivatal mánfai kirendeltsége – a jegyző vezetésével – gondoskodik a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos gazdálkodási és adminisztratív végrehajtási feladatok ellátásáról, valamint szakmai segítséget nyújt a nemzetiségi önkormányzatok munkájához. A feladatellátás kereteit és rendjét az önkormányzat, a képviselő-testület hivatala és a nemzetiségi önkormányzatok közigazgatási szerződésben rögzítik.
40. § (1) A helyi nemzetiségi önkormányzat egyetértése szükséges:
a) a helyi közoktatás, helyi média, helyi hagyományápolás és kultúra, valamint a kollektív nyelvhasználat tárgyában hozandó önkormányzati rendelet megalkotásához, ha az a nemzetiségi lakosságot e minőségében érinti,
b) nemzetiségi intézmények vezetőinek kinevezéséhez és a nemzetiséghez tartozók képzésére is kiterjedő önkormányzati döntéshez.
(2) Az egyetértési jogot a megkereséstől számított 30 napon belül – egyetértő vagy elutasító nyilatkozattal – lehet gyakorolni. A határidő jogvesztő. A nyilatkozat elmulasztása egyetértésnek minősül.
Záró rendelkezések
41. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
42. §1
1. melléklet a 12/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelethez
1. Rendkívüli települési támogatás megállapítása
2. Települési beiskolázási támogatás
3. Köztemetés elrendelése.
4. Települési szociális célú tűzifa juttatás.
5. Közterület-használat engedélyezése.
6. Utólagos beszámolási kötelezettség mellett pénzügyi kötelezettséggel nem járó pályázat benyújtásáról szóló döntés, ha a rendelkezésre álló idő rövidsége indokolja, illetve a képviselő-testület összehívása aránytalan nehézséggel járna.
7. Utólagos beszámolási kötelezettség mellett pályázat benyújtásáról szóló döntés, ha az ahhoz szükséges önerő pénzeszköz átadásával külső szerv, illetve más szervezet által biztosított, ha a rendelkezésre álló idő rövidsége indokolja, illetve a képviselő-testület összehívása aránytalan nehézséggel járna.
8. Önkormányzati tulajdonú ingatlanokat érintő beruházás, építési munkák esetén tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozat megtétele.
9. Ingatlan rendeltetési módjának változtatásához való hozzájárulás.
10. Önkormányzati tulajdonú ingatlan részletfizetéssel való értékesítése esetén az adós személyében bekövetkező változáskor a tartozás átvállalásához hozzájáruló nyilatkozat megtétele, továbbá önkormányzati tulajdonnal, önkormányzati támogatással vásárolt ingatlannal kapcsolatos jelzálogjog sorrendjének bejelentéséről, átjegyzéséről szóló nyilatkozat megtétele, részletfizetés engedélyezése, rendelkezés jelzálogjog törléséről megszűnt jogalap esetén.
11. Beruházás indítása, illetve intézmények által ellátott feladatokhoz kapcsolódó kötelezettségek esetén alszámla nyitás.
12. Szándéknyilatkozat megtétele minden olyan esetben, melyben a nyilatkozattal érintett vagyontárgy, egyéb kötelezettség összértéke 500 ezer Ft alatt van.
13. Az önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyonkörébe tartozó műemlékek, középületek és erdők tulajdonjogot nem érintő hasznosításáról szóló döntés.
14. Az önkormányzat közigazgatási területén lévő más önkormányzat tulajdonára fennálló elővásárlási jog gyakorlásáról szóló nyilatkozat megtétele 1M Ft erejéig.
15. Többszemélyes gazdasági társaságban és közhasznú társaságban az önkormányzat részesedése vonatkozásában a tagot megillető jogok gyakorlása.
16. Az önkormányzat demokratikus működésének, széleskörű nyilvánosságának biztosítása.
17. Településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése.
18. A települési képviselők, bizottság munkájának segítése.
19. A társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködés.
20. Az önkormányzat képviselete.
21. Képviselő-testületi döntés ismételt tárgyalásának kezdeményezése.
22. A bizottság összehívásának kezdeményezése.
23. A bizottság döntése végrehajtásának felfüggesztése, ha az a képviselő-testület határozatával ellentétes, vagy egyébként sérti az önkormányzat érdekeit, erről a képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.
24. A bizottság elnökének jelzése alapján a bizottsági elnök kizárásáról szóló döntés, ha az adott ügy az elnököt vagy hozzátartozóját személyesen érinti.
25. A Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulásban az önkormányzat képviseletét ellátva a képviselő-testület jóváhagyása szükséges az alábbi kérdésekben:
a) az Mötv, az ágazati jogszabályok és a többcélú kistérségi társulásokkal kapcsolatos jogszabályok által a társulás kötelező és át nem ruházható feladataként meghatározott ügyekben kikérheti a testület, illetve annak szakbizottsága véleményét.
b) a társulás hatáskörébe utalt intézményalapítás, átszervezés és megszüntetés,
c) a társulási tanács hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás,
d) a társulási tanács költségvetésének, területfejlesztési koncepciójának elfogadása,
e) a helyi önkormányzatokkal, önkormányzati társulásokkal, a megyei területfejlesztési és a regionális fejlesztési tanáccsal kötött megállapodás jóváhagyása,26. Önkormányzati közutakkal kapcsolatban a közútkezelői, illetve tulajdonosi hatáskörbe tartozó jogszabályban meghatározott intézkedések és nyilatkozatok megtétele.
2. melléklet a 12/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelethez
ELLÁTANDÓ FELADAT |
ÖNKÉNT VÁLLALT FELADAT |
FELADATOT ELŐÍRÓ JOGSZABÁLY |
FELADATELLÁTÁS MÓDJA |
---|---|---|---|
EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS |
|||
Háziorvosi ellátás, házi gyermekorvosi ellátás |
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv) 13. § (1) bek. 4. pont |
Területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosokkal kötött ellátási szerződésekkel |
|
Fogorvosi alapellátás |
Mötv. 13. § (1) bek. 4. pont |
Területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosokkal kötött ellátási szerződésekkel |
|
Iskola-egészségügyi ellátás |
Mötv. 13. § (1) bek. 4. pont |
||
ÁLLATEGÉSZSÉGÜGY |
|||
Állategészségügyi ellátás |
az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény |
Gyepmesteri telep működtetése: Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás útján |
|
SZOCIÁLIS ELLÁTÁS |
|||
Lakhatási települési támogatással kapcsolatos feladatok |
A települési támogatásokról, valamint a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet |
||
Helyi közfoglalkoztatás |
|||
Rendkívüli települési támogatással kapcsolatos feladatok |
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény |
||
Települési szociális kölcsönnel kapcsolatos feladatok |
A települési támogatásokról, valamint a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet |
||
Települési gyógyszertámogatással kapcsolatos feladatok |
A települési támogatásokról, valamint a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet |
||
Köztemetéssel kapcsolatos feladatok |
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, |
||
Települési beiskolázási támogatás |
A települési támogatásokról, valamint a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet |
||
Szociális célú tűzifa juttatás |
A települési támogatásokról, valamint a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet |
||
Étkeztetés |
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény |
Az Önkormányzat biztosítja |
|
Házi segítségnyújtás |
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény |
Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás fenntartásában működő |
|
Családsegítés működtetése |
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény |
Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás fenntartásában működő |
|
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás |
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény |
Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás fenntartásában működő |
|
GYERMEKJÓLÉTI ÉS GYERMEKVÉDELMI FELADATOK |
|||
Gyermekjóléti szolgálat működtetése |
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény |
Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás fenntartásában működő |
|
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsággal kapcsolatos feladatok |
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet |
||
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermek családbafogadó gyámjául kirendelt hozzátartozó pénzbeli ellátásával kapcsolatos feladatok |
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet |
||
Óvodáztatási támogatás |
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet |
||
Hátrányos, halmozottan hátrányos helyzet megállapításával és nyilvántartásával kapcsolatos feladatok |
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet |
||
Ösztöndíj támogatás |
a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes |
||
Szünidei gyermekétkeztetés |
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. § (1) bek. |
||
KÖZMŰVELŐDÉSI, KÖZGYŰJTEMÉNYI, KULTURÁLIS FELADATOK |
|||
Nyilvános könyvtári ellátás rendszerének működtetése |
a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény, Mötv. 13. § (1) bek. 7. pont |
Csorba Győző könyvtár BKSzR |
|
Közművelődési, kulturális programok támogatása |
Mindenkori költségvetési rendelet |
Civil szervezetekkel történő együttműködés útján |
|
Turizmussal kapcsolatos feladatok |
Megyek-Hegyhát Turisztikai (TDM) Egyesülettel kötött együttműködési megállapodással |
||
KOMMUNÁLIS FELADATOK |
|||
Köztemetővel kapcsolatos feladatok |
|
||
Helyi közterületek fenntartása, köztisztaság, településtisztaság biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás, településfejlesztés, településrendezés |
Dél-Kom Nonprofit Kft. |
||
Közterületek tisztántartása |
|||
Ivóvízellátás biztosítása, szennyvíztisztítás, csapadékvíz elvezetése, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás |
Mötv. 13. § (1) bek. 11., 21. pont, |
Baranya-Víz Zrt. |
|
Közvilágítás biztosítása |
|||
Helyi közutak fenntartása, parkolás biztosítása, forgalmi rend kialakítása |
|||
Helyi környezet-, és természetvédelmi feladatok ellátása |
|||
Közreműködés a közbiztonság biztosításában |
Együttműködés a helyi Polgárőr szervezettel |
||
OKTATÁSSAL ÉS NEVELÉSSEL KAPCSOLATOS FELADATOK |
|||
Óvodai nevelés, nemzetiséghez tartozók óvodai nevelése, a többi gyerekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermek óvodai nevelése |
Mötv. 13. § (1) bek. 6. pont, |
Komló Város Önkormányzattal kötött feladat-ellátási szerződéssel |
|
Ifjúsági feladatok |
|||
SPORTFELADATOK |
|||
Sporttámogatás |
Mötv. 13. § (1) bek. 15. pont, 2004. évi I. törvény, mindenkori költségvetési rendelet |
||
EGYÉB FELADATOK |
|||
A nemzetiségek jogainak érvényesítése, a helyi nemzetiségi önkormányzatok munkájának segítése |
Mötv. 13. § (1) bek. 16. pont, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény, mindenkori költségvetési rendelet |
Közigazgatási szerződéssel |
|
A lakosság önszerveződő közösségei (társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések, ifjúsági szervezetek) tevékenységének segítése, támogatása, az együttműködés biztosítása |
Mindenkori költségvetési rendelet |
||
Vagyongazdálkodás |
Alaptörvény 32. cikk f. pont, a nemzeti vagyonról szólós 2011. évi CXCVI. törvény, az önkormányzat vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló önkormányzati rendelet |
||
Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek hasznosítása |
Mötv., a nemzeti vagyonról szólós 2011. évi CXCVI. törvény |
||
Választási feladatok |
a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény |
||
Közterületek, önkormányzati tulajdonú közintézmények elnevezése |
|||
Honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófavédelmi feladatok |
Mötv. 13. § (1) bek. 12. pont, a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény |
||
Helyi adóval, gazdaságszervezéssel kapcsolatos feladatok |
Mötv. 13. § (1) bek. 13. pont, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény |
||
A kistermelők, őstermelők számára értékesítési lehetőségek biztosítása |
3. melléklet a 12/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelethez
|
Kormányzati funkció száma |
Kormányzati funkció megnevezése |
---|---|---|
1 |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
2 |
013320 |
Köztemető-fenntartás és -működtetés |
3 |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
4 |
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
5 |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
6 |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
7 |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
8 |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
9 |
047320 |
Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek |
10 |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
11 |
064010 |
Közvilágítás |
12 |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
13 |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
14 |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
15 |
107051 |
Szociális étkeztetés |
16 |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
17 |
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
18 |
045120 |
Út, autópálya építése |
19 |
063080 |
Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
20 |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
21 |
106010 |
Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
22 |
082091 |
Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
23 |
082092 |
Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
1. Az önkormányzat törzskönyvi nyilvántartási adatai:
a) Törzskönyvi azonosító szám: 736107
b) Adószám: 15736101-1-02
c) KSH statisztikai számjel: 15736101-8411-321-02
d) Számlavezető pénzintézet: OTP Bank Nyrt.
e) Számlaszám: 11731063-15555276-00000000
f) Alaptevékenységi besorolás: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége.
4. melléklet a 12/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelethez
1. Önkormányzati képviselők
1.1. Takács Zsolt polgármester
1.2. Nagyné Stumpf Adrienne Barbara alpolgármester
1.3. Gábor Róbert képviselő
1.4. Konyári Zsolt képviselő
1.5. Pál Zsolt képviselő
2. Ügyrendi Bizottság
2.1. Létszáma: 3 fő
2.2. Személyi összetétele:
2.2.1. Elnöke: Konyári Zsolt
2.2.2. Tagjai: Gábor Róbert, Pál Zsolt
A 42. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.