Pilisjászfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és intézménye 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 01. 01

Pilisjászfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2023. (XII. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és intézménye 2024. évi költségvetéséről

2024.01.01.

Pilisjászfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény figyelembe vételével és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a 2024. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya kiterjed:

a) a Képviselő-testületre,

b) a Pilisjászfalu Somvirág Óvoda és Bölcsőde önkormányzati intézményre (továbbiakban: Intézmény),

c) az önkormányzat által megállapított támogatásokra.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület Pilisjászfalu Község Önkormányzatának 2024. évi költségvetését

a) 1.225.790.544 Ft költségvetési bevétellel,

b) 1.225.790.544 Ft költségvetési kiadással,

c) 0 Ft költségvetési egyenleggel,

ca) 0 Ft - működési (hiány, többlet),

cb) 0 Ft - felhalmozási (hiány, többlet),

állapítja meg.

(2) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat

a) 444.749.575 Ft működési költségvetési kiadással:

aa) 197.285.824 Ft személyi juttatások kiadásai,

ab) 26.800.660 Ft munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kiadásai,

ac) 164.330.824 Ft dologi kiadásai,

ad) 1.000.000 Ft ellátottak pénzbeli juttatásai,

ae) 55.331.575 Ft egyéb működési célú kiadások

b) 765.362.936 Ft felhalmozási költségvetési kiadással:

ba) 618.684.469 Ft beruházások,

bb) 146.678.467 Ft felújítások,

bc) 0 Ft egyéb felhalmozási kiadások,

c) 4.000.000 Ft tartalék,

d) 11.678.76 Ft finanszírozási kiadások,

jogcímenkénti beosztásban állapítja meg.

(3) E §-ban megállapított főösszegek kiemelt előirányzatonkénti bontását az 1. melléklet tartalmazza.

3. § (1) Az 2. §-ban megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat, valamint a kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 2. melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.

(2) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. melléklet és a 4. melléklet részletezi.

(3) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet tartalmazza.

(5) Az Önkormányzat 2024. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 7. melléklet részletezi.

(6) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 8. melléklet szerint határozza meg.

(7) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 9. melléklet szerint részletezi.

(8) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.

(9) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 12. melléklet és 13. melléklet szerint határozza meg.

(10) Az Önkormányzat a kiadások között 4.000.000 Ft tartalékot állapít meg. A tartalékot a polgármester engedélyével lehet felhasználni, átcsoportosítani. A tartalék felhasználásáról a polgármester a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.

(11) A Képviselő-testület a Somvirág Óvoda és Bölcsőde előirányzatainak kiemelt előirányzatonkénti bontását a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.

3. Költségvetési létszámkeret

4. § E rendelet az önkormányzat 2024. évi – közfoglalkoztatottak nélküli – összesített létszám kerete 32 fő. Ebből:

a) A Pilisjászfalui Somvirág Óvoda és Bölcsőde létszám-előirányzata 25 fő.

b) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzata 1 fő.

4. A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok

5. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért és a költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az önkormányzati gazdálkodás minden területén érvényesíteni kell a takarékos, szigorú gazdálkodás követelményét.

(3) Az értékpapír kibocsátása értékhatár tekintet nélkül a képviselő-testület hatásköre.

(4) A hitel, kölcsön felvétele és törlesztése értékhatárra tekintet nélkül a képviselő-testület hatásköre.

(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(6) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(7) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10%-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(8) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(9) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(10) A képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

6. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők. A költségvetési kiadások a költségvetésben megállapított, vagy az évközben módosított kiadási előirányzatok mértékéig teljesíthetők, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a B11. Önkormányzatok működési támogatásai rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat és a B21. Felhalmozási célú önkormányzati támogatás rovaton megtervezett költségvetési bevételi előirányzat módosítására a K513. Tartalékok rovaton megtervezett költségvetési kiadási előirányzattal szemben.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az (2) bekezdésben megjelölt kivétellel a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök és a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítására a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.

(4) A Polgármester az év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap által biztosított pótelőirányzatról tájékoztatja a Képviselő-testületet. A Képviselő-testület legkésőbb a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet ennek megfelelő módosításáról.

(5) Év közben, a rendeletben jóváhagyott költségvetési bevételi és költségvetési kiadási előirányzatokon belül, a főösszegben való változás nélküli átcsoportosítás végrehajtható.

(6) Az előirányzat (5) bekezdés szerinti módosítása a képviselő-testület hatásköre, amennyiben a személyi juttatások előirányzatának, vagy a költségvetés főösszegének növekedését érintik.

(7) A képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a pályázaton elnyert támogatási összegek szakszerű felhasználása érdekében a megvalósítási folyamatban szükséges döntéseket - a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - meghozza.

(8) A támogatási összegek szakszerű, időszerű és az előírásoknak megfelelő felhasználásáért, elszámolásáért a Polgármester felel.

(9) A feladat elmaradásából származó megtakarítások felhasználásáról a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(10) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a Polgármester a község költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében – a Képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – valamennyi előirányzat tekintetében a kötelezettségvállalási, pénzgazdálkodási jogköröket felfüggesztheti vagy korlátozhatja, az elfogadott költségvetés keretein belül a szükséges átmeneti, pénzügyi folyamatokat szigorító intézkedéseket megteheti.

(11) A Polgármester a (10) bekezdés szerinti intézkedéseiről, utólag a soron következő ülésén a Képviselő-testületet tájékoztatni köteles.

(12) Az Önkormányzat a közös hivatal és az Intézményesített Hivatal Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálatának működéséhez 36.881.797 Ft-al járul hozzá.

(13) Az Önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik.

(14) Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor kizárólag a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.

7. § (1) Az Önkormányzat és intézményei által foglalkoztatottak részére bankszámla-hozzájárulásként a költségvetési törvényben meghatározott mértékben járul hozzá.

(2) Az Önkormányzat a foglalkoztatottak részére cafetéria juttatást biztosít, a költségvetési törvényben meghatározott mértékig, mely összeg kizárólag SZÉP kártya juttatás formájában vehető igénybe.

(3) Az Önkormányzat a helyi közművelődési feladatok ellátásáról szóló 9/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelet szerinti vállalásában a közművelődési feladatok ellátásával kapcsolatos kiadásokra 5.000.000 Ft + Áfa összeget irányoz elő.

5. Az intézmény költségvetésének végrehajtása

8. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza az intézmény vezetőt a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(2) Az intézménynél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

(3) Az intézmény a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzatait módosíthatja, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást a polgármester engedélyével hajthat végre.

(4) Az intézmény feladat elmaradásából származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a polgármester engedélyével kerülhet sor.

(5) Az intézmény vezetője felel a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességéért, valamint köteles a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

(6) A feladatmutató alapján működési támogatásban részesülő intézmény a tényleges mutatók szerint köteles elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmény kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

(7) Amennyiben az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.

(8) Az önkormányzat képviselő-testülete az intézményt megillető kötelezettségvállalással nem terhelt maradványát elvonja.

9. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 109. §-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

a) készpénzfizetési számlák kifizetése,

b) vásárlási előleg, ellátmány,

c) munkavállalók illetményelőlege,

d) munkavállalók utazási költségtérítése,

e) munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése,

f) közfoglalkoztatott dolgozók munkabére,

g) hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések,

h) szociális ellátások, segélyek,

i) lakosságnak kifizetett visszatérítések,

j) térítési díjak visszafizetése,

bérleti és egyéb közüzemi díjak túlfizetésének kifizetése.

10. § (1) Az önkormányzati támogatási igénnyel járó pályázatok benyújtásához a polgármester döntése szükséges. Az olyan pályázatok benyújtására, melyek saját forrást nem igényelnek, vagy a szükséges sajátforrás rendelkezésre áll, de a következő évekre költségvetési kihatással járnak, a polgármester előzetes engedélye alapján kerülhet sor.

(2) Az önkormányzati pályázatokról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles.

(3) A pályázatok önrészének mértékéről a képviselő-testület határozattal dönt.

6. Záró rendelkezések

11. § A rendelet további 11., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20. és 21. számú mellékletekkel egészül ki.

12. § Ez a rendelet 2024. január 1-jén lép hatályba.