Tiszaszőlős Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015 (II.27.) számú önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

Hatályos: 2019. 09. 27- 2020. 01. 23

Tiszaszőlős Község Önkormányzat képviselő-testületének

2/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és

egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról



Tiszaszőlős Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja.



I.Fejezet


Eljárási szabályok



1. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és általános eljárási szabályokat a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja. Kivételt képeznek azonnali intézkedést igénylő ügyek, melyekben átruházott hatáskörben  eljárhat a polgármester.  Az e bekezdés szerint megtett  azonnali intézkedésekről a képviselő testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles a polgármester.   


2. § (1) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat azSzt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(2)Az eljárást

a) a közös önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre vagy

b) hivatalból

lehet megindítani.

(3) A kérelmet az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(4) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított  8 munkanapon belül meg kell tenni.

(5) Nem a jogosult által előterjesztett szociális ellátás iránti igény esetén az eljárást hivatalból kell megindítani.


3. § A kérelmezőnek a kérelemben –és ha van, akkoraz annak mellékleteként benyújtott dokumentumban – feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.


4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése utalással történik.

(2) A polgármester joga, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások esetén az ellátás készpénzben történő kifizetésére a házipénztárból.

5. § (1) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet előírásai és annak 1. sz. melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával történik.Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmekhez kapcsolódó nyilatkozatok és csatolandó bizonyítékok tekintetében a 62/2006.(III.27.) Korm. rendelet, a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet, a 331/2006. (XII.23.) Korm. rendelet,  továbbá az 51/2007(III.26.) Korm. rendelet  szabályait kell alkalmazni, az önkormányzati eseti települési támogatások tekintetében jelen rendelet 1. sz. melléklete alkalmazandó.


(2) A szociális ellátást igénylőnek jövedelmi, és az  e rendeletben szabályozott esetekben a vagyoni viszonyairól, lakásfenntartási költségeiről nyilatkoznia illetve a jogszabályok rendelkezései vagy felhívás alapján a jövedelmi és lakásfenntartási kiadási tekintetében a bizonyító iratokat csatolnia kell.


(3) Nincs szükség azon adatok igazolására, melyek a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők.


(4) A jövedelem számításánál irányadó időszak – ha jogszabály másként nem rendelkezik,- a havonta rendszeresen mérhető jövedelemnél az utolsó három hónap, egyéb jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző évi jövedelem havi átlaga.

                                                                      

(5) Ha a szociális hatáskört gyakorló hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (4) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.

(6) Környezettanulmányt lehet  készíteni önkormányzati települési támogatási  kérelmek, települési ápolási támogatás  megállapítása, és a felülvizsgálata során.

Az azonnali intézkedést igénylő esetekben a környezettanulmány elkészítése mellőzhető.



II. Fejezet


  1. Pénzbeli ellátások



6. § (1) Az önkormányzat a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására a következő pénzbeli szociális ellátásokat állapítja meg

a)Eseti települési támogatások:

aa) települési létfenntartási támogatás,

ab) települési temetési támogatás,

ac) települési gyógyszertámogatás,

ad) települési támogatás elemi kár elhárításához.


b) Rendszeres települési támogatás:

ba) települési lakásfenntartási támogatás.


(2) Tiszaszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testület az Szt. 33 § (7) bekezdésében az aktív korúak ellátására való jogosultsági feltételek megállapításához és folyósításához biztosított rendeletalkotási felhatalmazással nem él.


7. §  Az önkormányzat képviselő-testülete az Szt. 45 §-ában meghatározott esetekben települési támogatásra való jogosultságot állapít meg azon személyek részére, akik önmaguk, családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, elemi kár, vagy a gyermekük hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.


8. § Az eseti önkormányzati támogatások formái:


a) eseti települési támogatás,

aa) települési létfenntartási támogatás,

ab) települési temetési támogatás,

ac) települési gyógyszertámogatás,

ad) települési támogatás elemi kár elhárításához,

ae) köztemetés,

af)  természetben nyújtott települési támogatások.


  1. Települési létfenntartási támogatás



9. § (1) Települési létfenntartási támogatásra jogosult az Szt. a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át nem haladja meg.

(2) Települési létfenntartási támogatást egy naptári évben maximum 4  alkalommal lehet adni.

(3) Az egy alkalommal kifizetett települési létfenntartási támogatásra  általános eseti önkormányzati segély összege maximum 10.000,- Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell a általános települési létfenntartási támogatásra   való rászorultságát.

(5) A települési létfenntartási támogatásra  való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a  Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  dönt.


  1. Települési temetési támogatás


10. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési támogatásra  jogosult a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, ho

gy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartását akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.

(3) A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segély kérelmezhető

a) a temetési költségek megelőlegezésére,

b) a temetési költségek részbeni vagy teljes utólagos megtérítésére.

(4) A segély összegét kérelmenként a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének 10–100 %-ig terjedő összegben kell megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség  150.000,-  Ft.

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (2) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot. Ha a kérelmező árajánlatot nem nyújt be, részére csak a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség állapítható meg.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.

(8) Temetési költségekre tekintettel települési támogatás  nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(9) A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segélyre való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.


  1. Települési gyógyszertámogatás


11. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési támogatásra jogosult a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.

(2) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési támogatást egy naptári évben maximum három  alkalommal lehet adni.

(3) Az egy alkalommal kifizetett gyógyszerkiadásokra tekintettel adott települési támogatás összege maximum 10.000,-  Ft.  

(4) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a gyógyszerkiadásairól szóló számlákat, valamint a háziorvos, illetve szakorvos igazolását a gyógyszerek szükségességéről.

(5) A gyógyszerkiadásokra tekintettel kért települési támogatásra  való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének jelen felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  a kérelem beérkezését követően 15 napon belül dönt.


  1. Települési támogatás elemi kár elhárításához


12. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, aki a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A támogatás összege kérelmenként maximum 50.000,- Ft lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni.

(4) Az (1) bekezdés szerint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha

a) kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és

b) a kérelmezőnek nincs saját, vagy a családja tulajdonában lévő, és haszonélvezeti jogával bíró más, a lakhatását lehetővé tevő Tiszaszőlős településen fekvő másik ingatlana.

c) a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.

(5) A képviselő-testület elemi kár esetén maximum 300.000,- Ft összegig nyújthat visszatérítendő települési támogatást, melynek visszafizetését maximum 6 hónapban állapítja meg.

(6) Az önkormányzat hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 3 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.

(7) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a (4) bekezdés b-c) pontokra vonatkozó nyilatkozatokat.

(8) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy

a) az elemi kárt szándékosan idézte elő,

b) az elemi kár elhárításában, csökkentésében a körülményekhez, lehetőségeihez képest nem, vagy nem megfelelő mértékben vett részt.

(9) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett visszatérítendő  települési támogatás megítéléséről átruházott hatáskörben az önkormányzat polgármestere  a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül dönt.

(10) A támogatást megítélő határozatban a visszafizetési kötelezettség előírásán túl- legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával  is elszámoljon.

(11) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget, a támogatásban részesült személyt haladéktalanul határozatban kell kötelezni a támogatás megtérítésére.



Rendszeres települési támogatás


6.     Települési lakásfenntartási támogatás



13.  § (1) A települési önkormányzat lakásfenntartási támogatást annak a személynek nyújthat, akinek a háztartásában együtt élő személyek a településen elismert minimális lakásnagyságot és minőséget meg nem haladó lakásban vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben élnek, és bejelentett lakóhelyük címe megegyezik az általuk lakott ingatlan címével. A települési önkormányzat a lakásfenntartási támogatással kapcsolatos ügyekben átruházott hatáskörben Tiszaszőlősi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője jár el.


(2) A településen elismert minimális lakásnagyság: 80 m2


(3) Támogatásban részesülhet az (1)-(3) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével lakásfenntartási támogatásra jogosult személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás havi elismert költsége a háztartás havi összjövedelmének  a  25 %-át meghaladja. A családon belüli fogyasztási szerkezet arányszámának meghatározása  és a fogyasztási egység számítása az Sztv. 33. § (2) bekezdése a), b), c) d) e) f) pontjaiban meghatározottak szerint történik. A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a rendelet 2. sz. mellékletében meghatározott tartalmú nyomtatványon kell előterjeszteni.

(4) A települési lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó, 100 forintra kerekített összege nem lehet kevesebb 2500 forintnál.

(5) A települési lakásfenntartási támogatási kérelem évente két alkalommal nyújtható be.

(6) A helyi lakásfenntartási támogatási kérelmek benyújtásakor figyelembe vehető lakásfenntartási költségek, mely közüzemi számláknak az ingatlan tulajdonos kérelmező ill. bérlemény esetén a bérbeadó nevére kell szólnia:

  • Lakbér vagy albérleti díj,
  • Lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete,
  • Vízfogyasztás, szennyvízcsatorna díja,
  • Szemétszállítás költsége,
  • Villanyáram és gázfogyasztás,
  • Tüzelőanyag költsége.


(7) A települési lakásfenntartási támogatás esetén az 1 négyzetméterre jutó elismert lakásfenntartási költséget    450 Ft/m2  összegben határozza meg az önkormányzat. 


14. § (1) A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a lakás használatának jogcímét hitelt érdemlően bizonyító okirattal igazolva, folyamatosan lehet benyújtani.


(2) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Amennyiben a lakásnak több tulajdonosa, illetve több jogszerű használója van, úgy a kérelmet a többi tulajdonostárs ill. használó hozzájárulásával lehet benyújtani.

Vita esetén a kérelmet először benyújtó lakástulajdonos, illetve lakáshasználó támogatható. Nem adható lakásfenntartási támogatás annak a személynek, aki ingatlanát albérletbe adja.


(3) Az (2) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

A lakáshasználat jogcímét jogerős ítélettel, érvényes bérleti szerződéssel igazolni kell.

(4) A támogatás összege - figyelembe véve az egyéb pénzbeli ellátásokat is - hozzájárul a lakhatás feltételeinek a megőrzéséhez.


(5) A lakásfenntartási támogatás megállapítása 6 vagy hónap időtartamra történik.



III.Fejezet


1.      Köztemetés



15. § (1) Köztemetés elrendelése az Szt. 48. §-ában meghatározott esetben  a közösségi elvárásnak még megfelelő, az emberi méltóságot tiszteletben tartó, átlagos árszintű  - lehetőség szerint hamvasztásos - temetési költség megfizetése engedélyezhető. A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 150.000,- Ft.

(2) Az eltemetésre köteles személy az önkormányzat által teljesített köztemetés költségét maximum 12 havi kamatmentes részletben fizetheti meg.

(3) A köztemetés elrendeléséről és a 15 § (2)  bekezdésben meghatározott megtérítési kötelezettség elrendeléséről szóló hatáskörét a képviselő-testület  a település polgármesterére ruházza.


  1. Természetben nyújtott települési támogatások



16  § (1) Természetben nyújtott települési támogatás  – 6. §-ban foglalt ellátási formákon túl – a családi szükségletek kielégítését szolgáló vagy gazdálkodást segítő támogatás is lehet.

(2) A családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás formái:

a) vetőmag, palánta biztosítása,

b) önkormányzati program keretében megtermelt zöldség, gyümölcs, tüzelési célú energianövény biztosítása,  stb. 

c) önkormányzati  program keretében létrehozott termék biztosítása, (pl. tojás, száraztészta, stb. )

(3) A családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás formájának megállapításáról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  dönt.


17. § (1) Az önkormányzati támogatás pénzben és természetben nyújtható. Az önkormányzati támogatás  nyújtásának formájáról a kérelmet elbíráló szerv a határozatában dönt. Természetben nyújtott támogatás  esetén a határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott támogatás konkrét formáját.

(2) A természetbeni támogatás formái a következők lehetnek:

a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,

b) tankönyv - és tanszervásárlás,

c) Erzsébet utalvány,

d) tüzelő kifizetése, ill. megvásárlása.

e) gyógyszervásárlás,

f) utazási jegy megváltása,

g) élelmiszer vásárlás,

h) nappali ellátást biztosító szociális intézmény térítési díja.

i) védőoltás, tüdőszűrés.

(3) A (2) bekezdés a),b),d) e) f), g) h) és i)  pontjában meghatározott természetbeni ellátást közvetlenül az ellátó intézménynek, illetve a forgalmazó részéről kiállított szolgáltatási számla ellenében kell biztosítani.



IV.Fejezet


Szociális alapszolgáltatások


1.       Étkeztetés



18. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.


(2) Az Szt. 62. § (2) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) a kora miatt, ha  betöltötte 60. életévét,

b) az egészségi állapota miatt, mert rehabilitációs ellátásban vagy rokkantsági ellátásban részesül, melyet határozattal kell igazolni, illetve krónikus betegségben szenved, vagy gondozásra szorul, melyet a háziorvos igazol,

c) a fogyatékossága miatt, mert fogyatékossági támogatásban részesül, melyet határozattal igazolhat,

d)  pszichiátriai betegsége miatt, melynek fennállását háziorvos vagy szakorvos igazolhat,

e) a szenvedélybetegsége miatt,  melynek fennállását háziorvos vagy szakorvos igazolhat,

f) hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat közigazgatási területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét. A hajléktalanságot lakcímkártyával, illetve hajléktalan szállón kiállított igazolvánnyal kell igazolni.



19. § (1) Az önkormányzat az étkeztetést a Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz.

című intézmény közreműködésével látja el.

(2) Az önkormányzat az étkeztetést az (1) bekezdésben meghatározott

a) intézményben igénybe vehető étkezéssel – ide értve a helyben fogyasztást vagy étel elvitelét– vagy

b) intézményből az étel házhozszállításával

biztosítja.

(3) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.



2.     Házi segítségnyújtás



20. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. intézményi háttérrel látja el.





21. §  Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. közreműködésével látja el.




4.     Idősek nappali ellátása


22. §  Az önkormányzat a nappali ellátás fenntartása és működtetése körébe tartozó  feladatait Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. közreműködésével látja el.



5.      A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátások közös szabályai



23. § (1) A szolgáltatást nyújtó intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani

a) ha azzal megelőzhető az érintett személy életveszélyes állapotba kerülése,

b) az ellátást rendkívüli időjárási helyzet indokolja,


(2) A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás megszűnik

a) az intézményi jogutód nélküli  megszűnésével,

b) az ellátást igénybevevő halálával,

c) határozott idejű intézményi elhelyezés esetén a megjelölt időtartma lejártával, 

    kivéve, ha a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

    törvény  rendelkezései alapján az elhelyezés meghosszabbítható,

d) a megállapodás felmondásával.


V. Fejezet

Egyéb ellátások


  1. BURSA HUNGARICA FELSŐOKTATÁSI ÖSZTÖNDÍJ


24. § Tiszaszőlős Község Képviselő-testülete csatlakozva az Oktatási Minisztérium által meghirdetett Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj pályázathoz, rendszeres támogatásban részesíti azokat a tiszaszőlősi lakóhelyű, felsőfokú tanulmányokat folytató fiatalokat akik

a) megfelelnek a Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj szerződésben foglalt nyilvánosan megjelenő feltételeknek,

b) családjukban az egy főre jutó, a kérelem benyújtását megelőző három hónap nettó átlagjövedelem nem haladja meg a pályázati határidő lejártakor érvényes öregségi nyugdíj minimum 150 %-át.

c) pályázatát a megkapott adatlapon a megfelelő mellékletekkel és  igazolásokkal együtt határidőben benyújtja.

d) A helyi önkormányzati támogatás összege havi 1000,- Ft-tól  5000,- Ft-ig terjedhet a pályázati kiírás és a szerződésben foglaltak szerinti időtartamra.

e) A pályázatok rendszeres meghirdetésével a Képviselő-testület a Polgármestert bízza meg. A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell a pályázatok benyújtásának formáját, feltételeit, határidejét és a  helyét.

f) Az itt nem szabályozott kérdésekben a 51/2007. (III. 26.) Korm. rendeletben, és az általános szerződésben foglaltak az irányadók.

                                                                      

g) A jogosultak sorrendisége kialakításának szempontjai: a szerződésben foglalt feltételek, ajánlások, az előző bekezdésben megjelölt rendelet 8. § (2) bekezdésében foglaltak, ezen túl az oktatási intézmény távolsága, kollégiumi elhelyezés biztosítottsága vagy  hiánya, a család egy főre jutó havi nettó jövedelme.

h) A 2015. évben felosztható keretet – 2015/2016.  tanévre vonatkozóan  - 350.000,- Ft-ban állapítja meg a képviselő-testület, a későbbiekben az önkormányzat az éves költségvetése elfogadásakor dönt a rendelkezésre álló keretről.




Egyéb rendelkezések



25. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.


VI. Fejezet


Záró rendelkezések



26. § E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. március 1. napjától benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.


27. § A rendelet hatálybalépésekor hatályát veszti  a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról alkotott 2/2014.(I.13.) önkormányzati rendelet.


Tiszaszőlős, 2015. február 26.  


Kerekes András sk.                                                 Debrődiné Zoboki Magdolna sk

      polgármester                                                                                 jegyző







Kihirdetési záradék:


A rendelet 2015. február 27. napján kihirdetésre került.


Tiszaszőlős, 2015. február 27.                                         



Debrődiné Zoboki Magdolna

                                                                                                                      jegyző

Tiszaszőlős Község Önkormányzat képviselő-testületének

2/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és

egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

(Egységes szerkezetben)


Tiszaszőlős Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja.



I.Fejezet


Eljárási szabályok



1. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és általános eljárási szabályokat a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja. Kivételt képeznek azonnali intézkedést igénylő ügyek, melyekben átruházott hatáskörben  eljárhat a polgármester.  Az e bekezdés szerint megtett  azonnali intézkedésekről a képviselő testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles a polgármester.   


2. § (1) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat azSzt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(2)Az eljárást

a) a közös önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre vagy

b) hivatalból

lehet megindítani.

(3) A kérelmet az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(4) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított  8 munkanapon belül meg kell tenni.

(5) Nem a jogosult által előterjesztett szociális ellátás iránti igény esetén az eljárást hivatalból kell megindítani.


3. § A kérelmezőnek a kérelemben –és ha van, akkoraz annak mellékleteként benyújtott dokumentumban – feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.


4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése utalással történik.

(2) A polgármester joga, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások esetén az ellátás készpénzben történő kifizetésére a házipénztárból.

5. § (1) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet előírásai és annak 1. sz. melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával történik.Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmekhez kapcsolódó nyilatkozatok és csatolandó bizonyítékok tekintetében a 62/2006.(III.27.) Korm. rendelet, a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet, a 331/2006. (XII.23.) Korm. rendelet,  továbbá az 51/2007(III.26.) Korm. rendelet  szabályait kell alkalmazni, az önkormányzati eseti települési támogatások tekintetében jelen rendelet 1. sz. melléklete alkalmazandó.


(2) A szociális ellátást igénylőnek jövedelmi, és az  e rendeletben szabályozott esetekben a vagyoni viszonyairól, lakásfenntartási költségeiről nyilatkoznia illetve a jogszabályok rendelkezései vagy felhívás alapján a jövedelmi és lakásfenntartási kiadási tekintetében a bizonyító iratokat csatolnia kell.


(3) Nincs szükség azon adatok igazolására, melyek a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők.


(4) A jövedelem számításánál irányadó időszak – ha jogszabály másként nem rendelkezik,- a havonta rendszeresen mérhető jövedelemnél az utolsó három hónap, egyéb jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző évi jövedelem havi átlaga.

                                                                      

(5) Ha a szociális hatáskört gyakorló hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (4) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.

(6) Környezettanulmányt lehet  készíteni önkormányzati települési támogatási  kérelmek, települési ápolási támogatás  megállapítása, és a felülvizsgálata során.

Az azonnali intézkedést igénylő esetekben a környezettanulmány elkészítése mellőzhető.



II. Fejezet


  1. Pénzbeli ellátások



6. § (1) Az önkormányzat a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására a következő pénzbeli szociális ellátásokat állapítja meg

a)Eseti települési támogatások:

aa) települési létfenntartási támogatás,

ab) települési temetési támogatás,

ac) települési gyógyszertámogatás,

ad) települési támogatás elemi kár elhárításához.


b) Rendszeres települési támogatás:

ba) települési lakásfenntartási támogatás.


(2) Tiszaszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testület az Szt. 33 § (7) bekezdésében az aktív korúak ellátására való jogosultsági feltételek megállapításához és folyósításához biztosított rendeletalkotási felhatalmazással nem él.


7. §  Az önkormányzat képviselő-testülete az Szt. 45 §-ában meghatározott esetekben települési támogatásra való jogosultságot állapít meg azon személyek részére, akik önmaguk, családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, elemi kár, vagy a gyermekük hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.


8. § Az eseti önkormányzati támogatások formái:


a) eseti települési támogatás,

aa) települési létfenntartási támogatás,

ab) települési temetési támogatás,

ac) települési gyógyszertámogatás,

ad) települési támogatás elemi kár elhárításához,

ae) köztemetés,

af)  természetben nyújtott települési támogatások.


  1. Települési létfenntartási támogatás



9. § (1) Települési létfenntartási támogatásra jogosult az Szt. a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át nem haladja meg.

(2) Települési létfenntartási támogatást egy naptári évben maximum 4  alkalommal lehet adni.

(3) Az egy alkalommal kifizetett települési létfenntartási támogatásra  általános eseti önkormányzati segély összege maximum 20.000,- Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell a általános települési létfenntartási támogatásra   való rászorultságát.

(5) A települési létfenntartási támogatásra  való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a  Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  dönt.


  1. Települési temetési támogatás


10. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési támogatásra  jogosult a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, ho

gy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2) Hatályon kívül helyezve Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartását akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.

(3)  A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segély kérelmezhető

a) a temetési költségek megelőlegezésére,

b) a temetési költségek részbeni vagy teljes utólagos megtérítésére.

(4) A segély összegét kérelmenként a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének 10–100 %-ig terjedő összegben kell megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség  150.000,-  Ft.

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (2) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot. Ha a kérelmező árajánlatot nem nyújt be, részére csak a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség állapítható meg.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.

(8) Temetési költségekre tekintettel települési támogatás  nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(9) A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segélyre való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.


  1. Települési gyógyszertámogatás


11. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési támogatásra jogosult a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.

(2) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési támogatást egy naptári évben maximum négy   alkalommal lehet adni.

(3) Az egy alkalommal kifizetett gyógyszerkiadásokra tekintettel adott települési támogatás összege maximum 10.000,-  Ft.  

(4) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a gyógyszerkiadásairól szóló számlákat, valamint a háziorvos, illetve szakorvos igazolását a gyógyszerek szükségességéről.

(5) A gyógyszerkiadásokra tekintettel kért települési támogatásra  való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének jelen felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  a kérelem beérkezését követően 15 napon belül dönt.


  1. Települési támogatás elemi kár elhárításához


12. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, aki a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A támogatás összege kérelmenként maximum 100.000,- Ft lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni.

(4) Az (1) bekezdés szerint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha

a) kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és

b) a kérelmezőnek nincs saját, vagy a családja tulajdonában lévő, és haszonélvezeti jogával bíró más, a lakhatását lehetővé tevő Tiszaszőlős településen fekvő másik ingatlana.

c) a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.

(5) A képviselő-testület elemi kár esetén maximum 300.000,- Ft összegig nyújthat visszatérítendő települési támogatást, melynek visszafizetését maximum 6 hónapban állapítja meg.

(6) Az önkormányzat hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 3 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.

(7) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a (4) bekezdés b-c) pontokra vonatkozó nyilatkozatokat.

(8) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy

a) az elemi kárt szándékosan idézte elő,

b) az elemi kár elhárításában, csökkentésében a körülményekhez, lehetőségeihez képest nem, vagy nem megfelelő mértékben vett részt.

(9) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett visszatérítendő  települési támogatás megítéléséről átruházott hatáskörben az önkormányzat polgármestere  a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül dönt.

(10) A támogatást megítélő határozatban a visszafizetési kötelezettség előírásán túl- legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával  is elszámoljon.

(11) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget, a támogatásban részesült személyt haladéktalanul határozatban kell kötelezni a támogatás megtérítésére.



Rendszeres települési támogatás


6.     Települési lakásfenntartási támogatás



13.  § (1) A települési önkormányzat lakásfenntartási támogatást annak a személynek nyújthat, akinek a háztartásában együtt élő személyek a településen elismert minimális lakásnagyságot és minőséget meg nem haladó lakásban vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben élnek, és bejelentett lakóhelyük címe megegyezik az általuk lakott ingatlan címével. A települési önkormányzat a lakásfenntartási támogatással kapcsolatos ügyekben átruházott hatáskörben Tiszaszőlősi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője jár el.


(2) A településen elismert minimális lakásnagyság: 80 m2


(3) Támogatásban részesülhet az (1)-(3) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével lakásfenntartási támogatásra jogosult személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás havi elismert költsége a háztartás havi összjövedelmének  a  25 %-át meghaladja. A családon belüli fogyasztási szerkezet arányszámának meghatározása  és a fogyasztási egység számítása az Sztv. 33. § (2) bekezdése a), b), c) d) e) f) pontjaiban meghatározottak szerint történik. A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a rendelet 2. sz. mellékletében meghatározott tartalmú nyomtatványon kell előterjeszteni.

(4) A települési lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó, 100 forintra kerekített összege nem lehet kevesebb 2500 forintnál.

(5) A települési lakásfenntartási támogatási kérelem évente két alkalommal nyújtható be.

(6) A helyi lakásfenntartási támogatási kérelmek benyújtásakor figyelembe vehető lakásfenntartási költségek, mely közüzemi számláknak az ingatlan tulajdonos kérelmező ill. bérlemény esetén a bérbeadó nevére kell szólnia:

  • Lakbér vagy albérleti díj,
  • Lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete,
  • Vízfogyasztás, szennyvízcsatorna díja,
  • Szemétszállítás költsége,
  • Villanyáram és gázfogyasztás,
  • Tüzelőanyag költsége.


(7) A települési lakásfenntartási támogatás esetén az 1 négyzetméterre jutó elismert lakásfenntartási költséget    450 Ft/m2  összegben határozza meg az önkormányzat. 


14. § (1) A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a lakás használatának jogcímét hitelt érdemlően bizonyító okirattal igazolva, folyamatosan lehet benyújtani.


(2) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Amennyiben a lakásnak több tulajdonosa, illetve több jogszerű használója van, úgy a kérelmet a többi tulajdonostárs ill. használó hozzájárulásával lehet benyújtani.

Vita esetén a kérelmet először benyújtó lakástulajdonos, illetve lakáshasználó támogatható. Nem adható lakásfenntartási támogatás annak a személynek, aki ingatlanát albérletbe adja.


(3) Az (2) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

A lakáshasználat jogcímét jogerős ítélettel, érvényes bérleti szerződéssel igazolni kell.

(4) A támogatás összege - figyelembe véve az egyéb pénzbeli ellátásokat is - hozzájárul a lakhatás feltételeinek a megőrzéséhez.


(5) A lakásfenntartási támogatás megállapítása 6 vagy hónap időtartamra történik.



III.Fejezet


1.      Köztemetés



15. § (1) Köztemetés elrendelése az Szt. 48. §-ában meghatározott esetben  a közösségi elvárásnak még megfelelő, az emberi méltóságot tiszteletben tartó, átlagos árszintű  - lehetőség szerint hamvasztásos - temetési költség megfizetése engedélyezhető. A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 150.000,- Ft.

(2) Az eltemetésre köteles személy az önkormányzat által teljesített köztemetés költségét maximum 12 havi kamatmentes részletben fizetheti meg.

(3) A köztemetés elrendeléséről és a 15 § (2)  bekezdésben meghatározott megtérítési kötelezettség elrendeléséről szóló hatáskörét a képviselő-testület  a település polgármesterére ruházza.


  1. Természetben nyújtott települési támogatások



16  § (1) Természetben nyújtott települési támogatás  – 6. §-ban foglalt ellátási formákon túl – a családi szükségletek kielégítését szolgáló vagy gazdálkodást segítő támogatás is lehet.

(2) A családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás formái:

a) vetőmag, palánta biztosítása,

b) önkormányzati program keretében megtermelt zöldség, gyümölcs, tüzelési célú energianövény biztosítása,  stb. 

c) önkormányzati  program keretében létrehozott termék biztosítása, (pl. tojás, száraztészta, stb. )

(3) A családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás formájának megállapításáról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  dönt.


17. § (1) Az önkormányzati támogatás pénzben és természetben nyújtható. Az önkormányzati támogatás  nyújtásának formájáról a kérelmet elbíráló szerv a határozatában dönt. Természetben nyújtott támogatás  esetén a határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott támogatás konkrét formáját.

(2) A természetbeni támogatás formái a következők lehetnek:

a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,

b) tankönyv - és tanszervásárlás,

c) Erzsébet utalvány,

d) tüzelő kifizetése, ill. megvásárlása.

e) gyógyszervásárlás,

f) utazási jegy megváltása,

g) élelmiszer vásárlás,

h) nappali ellátást biztosító szociális intézmény térítési díja.

i) védőoltás évente  maximum 30000 Ft összegben  , tüdőszűrés.

(3) A (2) bekezdés a),b),d) e) f), g) h) és i)  pontjában meghatározott természetbeni ellátást közvetlenül az ellátó intézménynek, illetve a forgalmazó részéről kiállított szolgáltatási számla ellenében kell biztosítani.



IV.Fejezet


Szociális alapszolgáltatások


1.       Étkeztetés



18. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.


(2) Az Szt. 62. § (2) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) a kora miatt, ha  betöltötte 60. életévét,

b) az egészségi állapota miatt, mert rehabilitációs ellátásban vagy rokkantsági ellátásban részesül, melyet határozattal kell igazolni, illetve krónikus betegségben szenved, vagy gondozásra szorul, melyet a háziorvos igazol,

c) a fogyatékossága miatt, mert fogyatékossági támogatásban részesül, melyet határozattal igazolhat,

d)  pszichiátriai betegsége miatt, melynek fennállását háziorvos vagy szakorvos igazolhat,

e) a szenvedélybetegsége miatt,  melynek fennállását háziorvos vagy szakorvos igazolhat,

f) hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat közigazgatási területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét. A hajléktalanságot lakcímkártyával, illetve hajléktalan szállón kiállított igazolvánnyal kell igazolni.



19. § (1) Az önkormányzat az étkeztetést a Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz.

című intézmény közreműködésével látja el.

(2) Az önkormányzat az étkeztetést az (1) bekezdésben meghatározott

a) intézményben igénybe vehető étkezéssel – ide értve a helyben fogyasztást vagy étel elvitelét– vagy

b) intézményből az étel házhozszállításával

biztosítja.

(3) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.



2.     Házi segítségnyújtás



20. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. intézményi háttérrel látja el.





21. §  Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. közreműködésével látja el.




4.     Idősek nappali ellátása


22. §  Az önkormányzat a nappali ellátás fenntartása és működtetése körébe tartozó  feladatait Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. közreműködésével látja el.



5.      A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátások közös szabályai



23. § (1) A szolgáltatást nyújtó intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani

a) ha azzal megelőzhető az érintett személy életveszélyes állapotba kerülése,

b) az ellátást rendkívüli időjárási helyzet indokolja,


(2) A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás megszűnik

a) az intézményi jogutód nélküli  megszűnésével,

b) az ellátást igénybevevő halálával,

c) határozott idejű intézményi elhelyezés esetén a megjelölt időtartma lejártával, 

    kivéve, ha a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

    törvény  rendelkezései alapján az elhelyezés meghosszabbítható,

d) a megállapodás felmondásával.


V. Fejezet

Egyéb ellátások


  1. BURSA HUNGARICA FELSŐOKTATÁSI ÖSZTÖNDÍJ


24. § Tiszaszőlős Község Képviselő-testülete csatlakozva az Oktatási Minisztérium által meghirdetett Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj pályázathoz, rendszeres támogatásban részesíti azokat a tiszaszőlősi lakóhelyű, felsőfokú tanulmányokat folytató fiatalokat akik

a) megfelelnek a Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj szerződésben foglalt nyilvánosan megjelenő feltételeknek,

b) családjukban az egy főre jutó, a kérelem benyújtását megelőző három hónap nettó átlagjövedelem nem haladja meg a pályázati határidő lejártakor érvényes öregségi nyugdíj minimum 300  %-át.

c) pályázatát a megkapott adatlapon a megfelelő mellékletekkel és  igazolásokkal együtt határidőben benyújtja.

d) A helyi önkormányzati támogatás összege havi 1000,- Ft-tól  10000,- Ft-ig terjedhet a pályázati kiírás és a szerződésben foglaltak szerinti időtartamra.

e) A pályázatok rendszeres meghirdetésével a Képviselő-testület a Polgármestert bízza meg. A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell a pályázatok benyújtásának formáját, feltételeit, határidejét és a  helyét.

f) Az itt nem szabályozott kérdésekben a 51/2007. (III. 26.) Korm. rendeletben, és az általános szerződésben foglaltak az irányadók.

                                                                      

g) A jogosultak sorrendisége kialakításának szempontjai: a szerződésben foglalt feltételek, ajánlások, az előző bekezdésben megjelölt rendelet 8. § (2) bekezdésében foglaltak, ezen túl az oktatási intézmény távolsága, kollégiumi elhelyezés biztosítottsága vagy  hiánya, a család egy főre jutó havi nettó jövedelme.

h) A 2015. évben felosztható keretet – 2015/2016.  tanévre vonatkozóan  - 350.000,- Ft-ban állapítja meg a képviselő-testület, a későbbiekben az önkormányzat az éves költségvetése elfogadásakor dönt a rendelkezésre álló keretről.


24/A.  § Tiszaszőlős Községi Önkormányzat Képviselő-testülete csatlakozik az általános iskolák nyolcadik osztályos tanulói  részére meghirdetett Arany János Tehetséggondozó programhoz. A tanulók részéről évente benyújtott pályázatokat a képviselő-testület döntését – támogatott személy és támogatási összeg meghatározását - követően  kell továbbítani a megnevezett középfokú oktatási intézményhez. A támogatás összegét a települési támogatások éves költségvetésében elfogadott előirányzata  között kell megtervezni és folyósítani a támogatásban részesített tanulók számára. 



Egyéb rendelkezések



25. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.


VI. Fejezet


Záró rendelkezések



26. § E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. március 1. napjától benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.


27. § A rendelet hatálybalépésekor hatályát veszti  a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról alkotott 2/2014.(I.13.) önkormányzati rendelet.


Tiszaszőlős, 2015. február 26.  


Kerekes András sk.                                                 Debrődiné Zoboki Magdolna sk

      polgármester                                                                                 jegyző



Jelen rendelet egységes szerkezetbe foglalva:

13/2017.(XII.19.) sz. önkormányzati rendelettel.


Kihirdetési záradék:


A rendelet 2015. február 27. napján kihirdetésre került.


Tiszaszőlős, 2015. február 27.                                         


Debrődiné Zoboki Magdolna

                                                                                                                      jegyző

 Tiszaszőlős Község Önkormányzat képviselő-testületének

2/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és

egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

(Egységes szerkezetben)


Tiszaszőlős Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja.



I.Fejezet


Eljárási szabályok



1. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és általános eljárási szabályokat a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az egyes ellátási formákhoz kapcsolódó speciális eljárási szabályokat az adott ellátási formák részletezik.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja. Kivételt képeznek azonnali intézkedést igénylő ügyek, melyekben átruházott hatáskörben  eljárhat a polgármester.  Az e bekezdés szerint megtett  azonnali intézkedésekről a képviselő testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles a polgármester.   


2. § (1) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat azSzt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(2)Az eljárást

a) a közös önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre vagy

b) hivatalból

lehet megindítani.

(3) A kérelmet az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.

(4) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított  8 munkanapon belül meg kell tenni.

(5) Nem a jogosult által előterjesztett szociális ellátás iránti igény esetén az eljárást hivatalból kell megindítani.


3. § A kérelmezőnek a kérelemben –és ha van, akkoraz annak mellékleteként benyújtott dokumentumban – feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.


4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése utalással történik.

(2) A polgármester joga, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások esetén az ellátás készpénzben történő kifizetésére a házipénztárból.

5. § (1) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Kormányrendelet előírásai és annak 1. sz. melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával történik.Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmekhez kapcsolódó nyilatkozatok és csatolandó bizonyítékok tekintetében a 62/2006.(III.27.) Korm. rendelet, a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet, a 331/2006. (XII.23.) Korm. rendelet,  továbbá az 51/2007(III.26.) Korm. rendelet  szabályait kell alkalmazni, az önkormányzati eseti települési támogatások tekintetében jelen rendelet 1. sz. melléklete alkalmazandó.


(2) A szociális ellátást igénylőnek jövedelmi, és az  e rendeletben szabályozott esetekben a vagyoni viszonyairól, lakásfenntartási költségeiről nyilatkoznia illetve a jogszabályok rendelkezései vagy felhívás alapján a jövedelmi és lakásfenntartási kiadási tekintetében a bizonyító iratokat csatolnia kell.


(3) Nincs szükség azon adatok igazolására, melyek a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők.


(4) A jövedelem számításánál irányadó időszak – ha jogszabály másként nem rendelkezik,- a havonta rendszeresen mérhető jövedelemnél az utolsó három hónap, egyéb jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző évi jövedelem havi átlaga.

                                                                      

(5) Ha a szociális hatáskört gyakorló hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (4) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.

(6) Környezettanulmányt lehet  készíteni önkormányzati települési támogatási  kérelmek, települési ápolási támogatás  megállapítása, és a felülvizsgálata során.

Az azonnali intézkedést igénylő esetekben a környezettanulmány elkészítése mellőzhető.



II. Fejezet


  1. Pénzbeli ellátások



6. § (1) Az önkormányzat a jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására a következő pénzbeli szociális ellátásokat állapítja meg

a)Eseti települési támogatások:

aa) települési létfenntartási támogatás,

ab) települési temetési támogatás,

ac) települési gyógyszertámogatás,

ad) települési támogatás elemi kár elhárításához.


b) Rendszeres települési támogatás:

ba) települési lakásfenntartási támogatás.


(2) Tiszaszőlős Község Önkormányzat Képviselő-testület az Szt. 33 § (7) bekezdésében az aktív korúak ellátására való jogosultsági feltételek megállapításához és folyósításához biztosított rendeletalkotási felhatalmazással nem él.


7. §  Az önkormányzat képviselő-testülete az Szt. 45 §-ában meghatározott esetekben települési támogatásra való jogosultságot állapít meg azon személyek részére, akik önmaguk, családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, elemi kár, vagy a gyermekük hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.


8. § Az eseti önkormányzati támogatások formái:


a) eseti települési támogatás,

aa) települési létfenntartási támogatás,

ab) települési temetési támogatás,

ac) települési gyógyszertámogatás,

ad) települési támogatás elemi kár elhárításához,

ae) köztemetés,

af)  természetben nyújtott települési támogatások.


  1. Települési létfenntartási támogatás



9. § (1) Települési létfenntartási támogatásra jogosult az Szt. a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át nem haladja meg.

(2) Települési létfenntartási támogatást egy naptári évben maximum 4  alkalommal lehet adni.

(3) Az egy alkalommal kifizetett települési létfenntartási támogatásra  általános eseti önkormányzati segély összege maximum 20.000,- Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell a általános települési létfenntartási támogatásra   való rászorultságát.

Nem részesíthető települési támogatásban – sem hivatalból, sem kérelemre – az a személy, akinek Tiszaszőlős Község Önkormányzatával szemben fennálló alábbi típusú tartozás-állománya van:

a)  munkabér túlfolyósítás,

b) túlfolyósított valamely típusú települési támogatás,

c) szociális lakás lakbére vagy közüzemi költségei,

és a fennálló tartozására nem kapott írásbeli  részletfizetési kedvezményt. Támogatásban részesíthető a kérelmező, amennyiben az esedékes támogatás folyósítását  megelőző havi  és a  tárgyhónapra esedékes írásban engedélyezett részletfizetéseit teljesítette.

 (5) A települési létfenntartási támogatásra  való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a  Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  dönt.


  1. Települési temetési támogatás


10. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési támogatásra  jogosult a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, ho

gy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2) Hatályon kívül helyezve Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartását akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.

(3)  A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segély kérelmezhető

a) a temetési költségek megelőlegezésére,

b) a temetési költségek részbeni vagy teljes utólagos megtérítésére.

(4) A segély összegét kérelmenként a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség összegének 10–100 %-ig terjedő összegben kell megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség  150.000,-  Ft.

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (2) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot. Ha a kérelmező árajánlatot nem nyújt be, részére csak a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség állapítható meg.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.

(8) Temetési költségekre tekintettel települési támogatás  nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(9) A temetési költségekre tekintettel önkormányzati segélyre való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.


  1. Települési gyógyszertámogatás


11. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési támogatásra jogosult a 7. §-ban meghatározott feltételek fennállása mellett az a személy, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.

(2) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési támogatást egy naptári évben maximum négy   alkalommal lehet adni.

(3) Az egy alkalommal kifizetett gyógyszerkiadásokra tekintettel adott települési támogatás összege maximum 10.000,-  Ft.  

(4) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a gyógyszerkiadásairól szóló számlákat, valamint a háziorvos, illetve szakorvos igazolását a gyógyszerek szükségességéről.

(5) A gyógyszerkiadásokra tekintettel kért települési támogatásra  való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének jelen felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  a kérelem beérkezését követően 15 napon belül dönt.


  1. Települési támogatás elemi kár elhárításához


12. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, aki a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A támogatás összege kérelmenként maximum 100.000,- Ft lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni.

(4) Az (1) bekezdés szerint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha

a) kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és

b) a kérelmezőnek nincs saját, vagy a családja tulajdonában lévő, és haszonélvezeti jogával bíró más, a lakhatását lehetővé tevő Tiszaszőlős településen fekvő másik ingatlana.

c) a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.

(5) A képviselő-testület elemi kár esetén maximum 300.000,- Ft összegig nyújthat visszatérítendő települési támogatást, melynek visszafizetését maximum 6 hónapban állapítja meg.

(6) Az önkormányzat hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 3 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tart. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.

(7) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a (4) bekezdés b-c) pontokra vonatkozó nyilatkozatokat.

(8) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy

a) az elemi kárt szándékosan idézte elő,

b) az elemi kár elhárításában, csökkentésében a körülményekhez, lehetőségeihez képest nem, vagy nem megfelelő mértékben vett részt.

(9) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett visszatérítendő  települési támogatás megítéléséről átruházott hatáskörben az önkormányzat polgármestere  a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül dönt.

(10) A támogatást megítélő határozatban a visszafizetési kötelezettség előírásán túl- legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával  is elszámoljon.

(11) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget, a támogatásban részesült személyt haladéktalanul határozatban kell kötelezni a támogatás megtérítésére.



Rendszeres települési támogatás


6.     Települési lakásfenntartási támogatás



13.  § (1) A települési önkormányzat lakásfenntartási támogatást annak a személynek nyújthat, akinek a háztartásában együtt élő személyek a településen elismert minimális lakásnagyságot és minőséget meg nem haladó lakásban vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségben élnek, és bejelentett lakóhelyük címe megegyezik az általuk lakott ingatlan címével. A települési önkormányzat a lakásfenntartási támogatással kapcsolatos ügyekben átruházott hatáskörben Tiszaszőlősi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője jár el.


(2) A településen elismert minimális lakásnagyság: 80 m2


(3) Támogatásban részesülhet az (1)-(3) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével lakásfenntartási támogatásra jogosult személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, feltéve, hogy a lakásfenntartás havi elismert költsége a háztartás havi összjövedelmének  a  25 %-át meghaladja. A családon belüli fogyasztási szerkezet arányszámának meghatározása  és a fogyasztási egység számítása az Sztv. 33. § (2) bekezdése a), b), c) d) e) f) pontjaiban meghatározottak szerint történik. A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a rendelet 2. sz. mellékletében meghatározott tartalmú nyomtatványon kell előterjeszteni.

(4) A települési lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó, 100 forintra kerekített összege nem lehet kevesebb 2500 forintnál.

(5) A települési lakásfenntartási támogatási kérelem évente két alkalommal nyújtható be.

(6) A helyi lakásfenntartási támogatási kérelmek benyújtásakor figyelembe vehető lakásfenntartási költségek, mely közüzemi számláknak az ingatlan tulajdonos kérelmező ill. bérlemény esetén a bérbeadó nevére kell szólnia:

  • Lakbér vagy albérleti díj,
  • Lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete,
  • Vízfogyasztás, szennyvízcsatorna díja,
  • Szemétszállítás költsége,
  • Villanyáram és gázfogyasztás,
  • Tüzelőanyag költsége.


(7) A települési lakásfenntartási támogatás esetén az 1 négyzetméterre jutó elismert lakásfenntartási költséget    450 Ft/m2  összegben határozza meg az önkormányzat. 


14. § (1) A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a lakás használatának jogcímét hitelt érdemlően bizonyító okirattal igazolva, folyamatosan lehet benyújtani.


(2) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

Amennyiben a lakásnak több tulajdonosa, illetve több jogszerű használója van, úgy a kérelmet a többi tulajdonostárs ill. használó hozzájárulásával lehet benyújtani.

Vita esetén a kérelmet először benyújtó lakástulajdonos, illetve lakáshasználó támogatható. Nem adható lakásfenntartási támogatás annak a személynek, aki ingatlanát albérletbe adja.


(3) Az (2) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

A lakáshasználat jogcímét jogerős ítélettel, érvényes bérleti szerződéssel igazolni kell.

(4) A támogatás összege - figyelembe véve az egyéb pénzbeli ellátásokat is - hozzájárul a lakhatás feltételeinek a megőrzéséhez.


(5) A lakásfenntartási támogatás megállapítása 6 vagy hónap időtartamra történik.



III.Fejezet


1.      Köztemetés



15. § (1) Köztemetés elrendelése az Szt. 48. §-ában meghatározott esetben  a közösségi elvárásnak még megfelelő, az emberi méltóságot tiszteletben tartó, átlagos árszintű  - lehetőség szerint hamvasztásos - temetési költség megfizetése engedélyezhető. A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 150.000,- Ft.

(2) Az eltemetésre köteles személy az önkormányzat által teljesített köztemetés költségét maximum 12 havi kamatmentes részletben fizetheti meg.

(3) A köztemetés elrendeléséről és a 15 § (2)  bekezdésben meghatározott megtérítési kötelezettség elrendeléséről szóló hatáskörét a képviselő-testület  a település polgármesterére ruházza.


  1. Természetben nyújtott települési támogatások



16  § (1) Természetben nyújtott települési támogatás  – 6. §-ban foglalt ellátási formákon túl – a családi szükségletek kielégítését szolgáló vagy gazdálkodást segítő támogatás is lehet.

(2) A családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás formái:

a) vetőmag, palánta biztosítása,

b) önkormányzati program keretében megtermelt zöldség, gyümölcs, tüzelési célú energianövény biztosítása,  stb. 

c) önkormányzati  program keretében létrehozott termék biztosítása, (pl. tojás, száraztészta, stb. )

(3) A családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő támogatás formájának megállapításáról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Pénzügyi, Ügyrendi, Szociális és Kulturális Bizottság  dönt.


17. § (1) Az önkormányzati támogatás pénzben és természetben nyújtható. Az önkormányzati támogatás  nyújtásának formájáról a kérelmet elbíráló szerv a határozatában dönt. Természetben nyújtott támogatás  esetén a határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott támogatás konkrét formáját.

(2) A természetbeni támogatás formái a következők lehetnek:

a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése,

b) tankönyv - és tanszervásárlás,

c) Erzsébet utalvány,

d) tüzelő kifizetése, ill. megvásárlása.

e) gyógyszervásárlás,

f) utazási jegy megváltása,

g) élelmiszer vásárlás,

h) nappali ellátást biztosító szociális intézmény térítési díja.

i) védőoltás évente  maximum 30000 Ft összegben  , tüdőszűrés.

(3) A (2) bekezdés a),b),d) e) f), g) h) és i)  pontjában meghatározott természetbeni ellátást közvetlenül az ellátó intézménynek, illetve a forgalmazó részéről kiállított szolgáltatási számla ellenében kell biztosítani.



IV.Fejezet


Szociális alapszolgáltatások


1.       Étkeztetés



18. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.


(2) Az Szt. 62. § (2) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy

a) a kora miatt, ha  betöltötte 60. életévét,

b) az egészségi állapota miatt, mert rehabilitációs ellátásban vagy rokkantsági ellátásban részesül, melyet határozattal kell igazolni, illetve krónikus betegségben szenved, vagy gondozásra szorul, melyet a háziorvos igazol,

c) a fogyatékossága miatt, mert fogyatékossági támogatásban részesül, melyet határozattal igazolhat,

d)  pszichiátriai betegsége miatt, melynek fennállását háziorvos vagy szakorvos igazolhat,

e) a szenvedélybetegsége miatt,  melynek fennállását háziorvos vagy szakorvos igazolhat,

f) hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat közigazgatási területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét. A hajléktalanságot lakcímkártyával, illetve hajléktalan szállón kiállított igazolvánnyal kell igazolni.



19. § (1) Az önkormányzat az étkeztetést a Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz.

című intézmény közreműködésével látja el.

(2) Az önkormányzat az étkeztetést az (1) bekezdésben meghatározott

a) intézményben igénybe vehető étkezéssel – ide értve a helyben fogyasztást vagy étel elvitelét– vagy

b) intézményből az étel házhozszállításával

biztosítja.

(3) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.



2.     Házi segítségnyújtás



20. § Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. intézményi háttérrel látja el.





21. §  Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. közreműködésével látja el.




4.     Idősek nappali ellátása


22. §  Az önkormányzat a nappali ellátás fenntartása és működtetése körébe tartozó  feladatait Tiszaszentimrei Református Szociális Szolgáltató Központ Tiszaszőlősi Szakmai Egység 5244. Tiszaszőlős, Jókai út 17. sz. közreműködésével látja el.



5.      A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátások közös szabályai



23. § (1) A szolgáltatást nyújtó intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani

a) ha azzal megelőzhető az érintett személy életveszélyes állapotba kerülése,

b) az ellátást rendkívüli időjárási helyzet indokolja,


(2) A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás megszűnik

a) az intézményi jogutód nélküli  megszűnésével,

b) az ellátást igénybevevő halálával,

c) határozott idejű intézményi elhelyezés esetén a megjelölt időtartma lejártával, 

    kivéve, ha a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

    törvény  rendelkezései alapján az elhelyezés meghosszabbítható,

d) a megállapodás felmondásával.


V. Fejezet

Egyéb ellátások


  1. BURSA HUNGARICA FELSŐOKTATÁSI ÖSZTÖNDÍJ


24. § Tiszaszőlős Község Képviselő-testülete csatlakozva az Oktatási Minisztérium által meghirdetett Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj pályázathoz, rendszeres támogatásban részesíti azokat a tiszaszőlősi lakóhelyű, felsőfokú tanulmányokat folytató fiatalokat akik

a) megfelelnek a Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj szerződésben foglalt nyilvánosan megjelenő feltételeknek,

b) családjukban az egy főre jutó, a kérelem benyújtását megelőző három hónap nettó átlagjövedelem nem haladja meg a pályázati határidő lejártakor érvényes öregségi nyugdíj minimum 300  %-át.

c) pályázatát a megkapott adatlapon a megfelelő mellékletekkel és  igazolásokkal együtt határidőben benyújtja.

d) A helyi önkormányzati támogatás összege havi 1000,- Ft-tól  10000,- Ft-ig terjedhet a pályázati kiírás és a szerződésben foglaltak szerinti időtartamra.

e) A pályázatok rendszeres meghirdetésével a Képviselő-testület a Polgármestert bízza meg. A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell a pályázatok benyújtásának formáját, feltételeit, határidejét és a  helyét.

f) Az itt nem szabályozott kérdésekben a 51/2007. (III. 26.) Korm. rendeletben, és az általános szerződésben foglaltak az irányadók.

                                                                      

g) A jogosultak sorrendisége kialakításának szempontjai: a szerződésben foglalt feltételek, ajánlások, az előző bekezdésben megjelölt rendelet 8. § (2) bekezdésében foglaltak, ezen túl az oktatási intézmény távolsága, kollégiumi elhelyezés biztosítottsága vagy  hiánya, a család egy főre jutó havi nettó jövedelme.

h) A 2015. évben felosztható keretet – 2015/2016.  tanévre vonatkozóan  - 350.000,- Ft-ban állapítja meg a képviselő-testület, a későbbiekben az önkormányzat az éves költségvetése elfogadásakor dönt a rendelkezésre álló keretről.


24/A.  § Tiszaszőlős Községi Önkormányzat Képviselő-testülete csatlakozik az általános iskolák nyolcadik osztályos tanulói  részére meghirdetett Arany János Tehetséggondozó programhoz. A tanulók részéről évente benyújtott pályázatokat a képviselő-testület döntését – támogatott személy és támogatási összeg meghatározását - követően  kell továbbítani a megnevezett középfokú oktatási intézményhez. A támogatás összegét a települési támogatások éves költségvetésében elfogadott előirányzata  között kell megtervezni és folyósítani a támogatásban részesített tanulók számára. 



Egyéb rendelkezések



25. § A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.


VI. Fejezet


Záró rendelkezések



26. § E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. március 1. napjától benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.


27. § A rendelet hatálybalépésekor hatályát veszti  a pénzbeli és természetben nyújtott szociális és egyes személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról alkotott 2/2014.(I.13.) önkormányzati rendelet.


Tiszaszőlős, 2015. február 26.  


Kerekes András sk.                                                 Debrődiné Zoboki Magdolna sk

      polgármester                                                                                 jegyző



Jelen rendelet egységes szerkezetbe foglalva:

  • 13/2017.(XII.19.) sz. önkormányzati rendelettel.
  • 10/2019.(IX.27.) sz. önkormányzati rendelettel.


Kihirdetési záradék:


A rendelet 2015. február 27. napján kihirdetésre került.


Tiszaszőlős, 2015. február 27.                                         


Debrődiné Zoboki Magdolna

                                                                                                                      jegyző