Fegyvernek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (VI. 20.) önkormányzati rendelete
Fegyvernek Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 06. 21Fegyvernek Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (VI. 20.) önkormányzati rendelete
Fegyvernek Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] Fegyvernek Város Önkormányzat Képviselő-testülete Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXXIX. tv. 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
[2] A rendelet módosításának fő indoka, a törvényességi felhívás alapján jogszabálysértés megszüntetése.
1. Az önkormányzat és jelképei
1. § Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Fegyvernek Város Önkormányzata.
a) Az önkormányzat székhelye: 5231 Fegyvernek, Szent Erzsébet út 171.
b) Működési területe: Fegyvernek Város közigazgatási területe.
c) A képviselő-testület hivatalának neve: Fegyverneki Polgármesteri Hivatal.
d) A hivatal székhelye: 5231 Fegyvernek, Szent Erzsébet út 171.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei:
a) címer: A háromszögtalpú pajzsforma ezüst kék mezejében kardot tartó páncélos jobb kar, a pajzs közepén arany heraldikai rózsa piros középpel.
b) zászló: A zászlólap – arányában a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú téglalap – világoskék színű, középen az önkormányzat címerével, a zászlórúd színe arany sárga. Mérete: 1,80 x 0,90 m.
c) körpecsét: Pecsétnyomó, melynek átmérője 4 cm. Körirata: Fegyvernek Város Önkormányzata. Középen helyezkedik el az önkormányzat címere.
(2) Az önkormányzat jelképeinek használatát önkormányzati rendelet állapítja meg.
2. A képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolása
3. § A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 43. § (4) bekezdésében meghatározott a Bölcsőde nyári nyitvatartási rendjéről meghatározása jogán a polgármesterre ruházza át.
4. § A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. 83. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott az óvodai jelentkezés módjáról, az óvodai általános felvételi időpontjáról, valamint az óvoda heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról szóló hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
3. A képviselő-testület üléseinek összehívásáról, vezetéséről, tanácskozási rendjéről
6. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 9 fő. A képviselő-testület tagjainak felsorolását az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze, akadályoztatása esetén a képviselő-testület összehívására a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester jogosult.
(3) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, akadályoztatása esetén az ülések levezetésére a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester jogosult.
(4) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetében a testület összehívására és levezetésére a Pénzügyi Bizottság elnöke jogosult.
(5) a képviselő-testület ülésein a képviselő-testület tagjai, a képviselő-testületi ülés megkezdését követően lehetőséget kapnak, hogy az általuk fontosnak tartott kérdésekben véleményüket elmondhassák és kérdést tehessen fel interpelláció formájában a polgármester vagy a jegyző részére. A képviselő-testület tagjai, a nem a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester és a jegyző az egyes napirendi pontokhoz időkorlát nélkül hozzászólhatnak, részükre a szót minden esetben a polgármester adja meg. A képviselő-testület nyilvános ülésein jelen lévő intézményvezetők, Polgármesteri Hivatal csoportvezetői, ügyintézői a szakterületükhöz tartozó, illetve az általuk előkészített előterjesztésekhez hozzászólhatnak, véleményüket, álláspontjukat kifejtheti, a hozzászólásra való lehetőséget részükre a polgármester adja meg.
(6) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül:
a) az önkormányzati intézmények vezetőit,
b) a napirendi pontok előadóit,
c) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg,
d) a helyi önszerveződő közösségek (társadalmi szervezet, egyesület, alapítvány, stb.) képviselőit, a tevékenységi körüket érintő ügyek tárgyalása során.
4. Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokról, az ülés rendjének fenntartásáról és az annak érdekében hozható intézkedésekről
7. § Az ülés rendjének fenntartásáról, a képviselő-testületi ülés méltóságának megtartásáról a polgármester gondoskodik.
8. § A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el.
9. § A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet a terem elhagyására szólíthatja fel.
5. A nyilvánosság biztosításáról
10. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésén bárki részt vehet.
(2) A képviselő-testület éves munkaterve, mely pontosan tartalmazza a soros ülések időpontját, elfogadását követően publikálásra kerül a város honlapján, valamint az elfogadását követő Fegyverneki Hírmondóban, így minden érdeklődő lakos számára megismerhető a soros testületi ülés időpontja.
(3) A képviselő-testület nyílt ülésein mindenki külön meghívó nélkül részt vehet.
11. § A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv készül, melyet írásba foglalását követően bárki megtekinthet, illetve a fegyvernek.hu honlapon elektronikus formában bárki számára elérhető.
6. A döntéshozatali eljárásról, a szavazás módjáról
5. § A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 68. § (3) bekezdésében meghatározott felhatalmazás alapján két soros testületi ülés közötti időszakban a polgármester utólagos beszámolási kötelezettség mellett dönthet:
a) a település lakosait ért vis maior káresemények bekövetkeztekor a károsultak részére azonnal pénzbeli és természetbeni segítségnyújtás 1 millió forint összeghatárig,
b) az önkormányzat intézményeit ért vis maior káresemény esetén az azonnal intézkedések megtétele és a szükséges kötelezettségvállalások 8 millió forint összeghatárig,
c) áru- és eszközbeszerzés esetén 8 millió forint értékhatárig,
d) pályázati és közbeszerzési eljárások során az ügydöntő szavazást nem igénylő technikai kérdésekben, illetve az azonnali intézkedést igénylő módosításokról.
12. § A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztésről külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a javaslatát indokolhatja, a napirendhez a vita előtt kiegészítést tehet, azt módosíthatja,
b) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a képviselő-testületi ülésen tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel,
c) ezt követően a képviselő-testület tagjai elmondhatják észrevételeiket, véleményeiket és módosító indítványt terjeszthetnek elő,
d) ezt követően a polgármester az előterjesztéssel kapcsolatos vitát lezárja és szavazásra bocsátja a határozati javaslatot vagy a rendelet-tervezetet.
13. § (1) A képviselő-testület nyílt szavazással történő döntéseit kézfeltartással hozza.
(2) Név szerinti szavazásra a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon kívül akkor kerülhet sor, ha azt a polgármester, a bizottsági elnökök többsége, vagy azt a jelenlévő képviselők negyede indítványozza.
(3) Ügyrendi kérdésben nem lehet név szerinti szavazást tartani.
(4) Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselő-testület tagjainak nevét és a jelenlévő tagok szóban igennel vagy nemmel adhatják le szavazataikat.
(5) A név szerinti szavazás tényét jegyzőkönyvbe kell rögzíteni.
(6) A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg és szóban hirdeti ki, melyet a képviselők nevének feltüntetésével, szavazatuk milyenségének megjelölésével jegyzőkönyvbe kell rögzíteni.
14. § (1) Titkos szavazások lebonyolítására a képviselő-testület a Pénzügyi Bizottságot bízza meg.
(2) Titkos szavazás helyileg készített szavazólappal történik, amely tartalmazza:
a) a döntéshez szükséges választási alternatívákat,
b) a szavazás dátumát,
c) Fegyvernek Önkormányzat Képviselő-testülete körbélyegző lenyomatát.
(3) A szavazás lebonyolításához szavazólapot, üres borítékot, szavazóurnát és egy üres helyiséget kell biztosítani.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
b) a Pénzügyi Bizottság jelenlévő tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a titkos szavazás eredményét, melyet a Pénzügyi Bizottság állapít meg és azt a bizottság elnöke hirdeti ki.
e) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.
7. A rendeletalkotásról és határozathozatalról
15. § Önkormányzati rendelet alkotását és határozat hozatalát kezdeményezheti:
a) önkormányzati képviselő,
b) képviselő-testület bizottsága,
c) polgármester,
d) alpolgármester,
e) jegyző,
f) a településen működő nemzetiségi önkormányzat,
g) önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője.
16. § Az önkormányzati rendeletet kezdeményező javaslatához köteles mellékelni legalább a rendeletben meghatározandó fő szempontokat és esetleges szankciókat tartalmazó tervezetet.
17. § A képviselő-testület elé kerülő előterjesztésekhez tartozó határozatokat, amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el, abban az esetben a képviselő-testület bármely tagja, vagy a tanácskozási joggal jelen lévő személyek új határozati javaslatot terjeszthetnek elő.
18. § A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni
19. § Önkormányzati rendeletek kihirdetése a Fegyverneki Polgármesteri Hivatal honlapján történik.
8. A képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyvéről
20. § A képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 példányban készül. A jegyzőkönyvek egyik példányát a jegyző kezeli, a másik példány a Városi Könyvtárba kerül elhelyezésre. A jegyzőkönyv elektronikus változatban a Nemzeti Jogszabálytár felületén kerül publikálásra.
21. § A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv valamennyi példányához csatolni kell a meghívót, az előterjesztéseket, azok mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet, valamint a jegyző esetleges jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét.
22. § A jegyzőkönyv tartalmazza az:
a) ülés jellegét,
aa) alakuló ülés,
ab) rendes ülés,
ac) rendkívüli ülés,
ad) közmeghallgatás,
ae) az ülés nyílt vagy zárt.
b) a testületi ülés helyét.
c) időpontját.
d) a megjelent és a távolmaradt önkormányzati képviselők nevét.
e) a meghívottak nevét és megjelenésük tényét.
f) az ülésen tanácskozási joggal megjelentek nevét.
g) javasolt és elfogadott napirendi pontokat.
h) az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, hozzászólásuk rövid lényegét.
i) a döntéshozatalban résztvevők számát.
j) a szavazás számszerű eredményét.
k) a döntéshozatalból kizárt képviselők nevét és a kizárás indokát.
l) a meghozott döntés szövegét.
m) a jegyző jogszabálysértésekre vonatkozó felszólalását.
n) a polgármester ülésvezetése során hozott döntését.
o) az elhangzott kérdést, interpellációt és az azokra adott választ.
23. § A képviselő-testület ülésén készült hangfelvétel alapján kerül rögzítésre jegyzőkönyvben az ülésen elhangzottak ténye. A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvek évente történő beköttetéséről a jegyző gondoskodni.
9. Közmeghallgatás
24. § A képviselő-testület évente 1 alkalommal közmeghallgatást tart a Fegyverneki Városházán.
10. Az önkormányzat bizottságairól, szerveiről, azok jogállásáról, feladatairól
25. § Fegyvernek Város Önkormányzat Képviselő-testülete döntéseinek előkészítésére, végrehajtásának koordinálására és ellenőrzésére 3 bizottságot hoz létre. A bizottságok létszáma 5 fő, melyből 3 fő a képviselő-testület tagjaiból és 2 fő külsős tagként kerül megválasztásra.
26. § A képviselő-testület
a) Pénzügyi Bizottságot,
b) Oktatási, Közművelődési, Ifjúsági és Sport Bizottságot,
c) Szociális és Egészségügyi Bizottságot
hoz létre.
27. § A bizottságok nevét, feladatait és hatásköreit a szervezeti és működési szabályzat 2. melléklete tartalmazza.
28. § A bizottságok üléseit a bizottság által tagjai közül megválasztott elnök hívja össze és vezeti.
29. § A bizottság az elnök helyettesítésére tagjai közül elnökhelyettest választ, aki az elnök távollétében teljes jogkörrel helyettesítheti az elnököt. A választott elnökhelyettest bizottsági tagnak járó díjazáson felül pluszdíjazás nem illeti meg.
30. § A bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, a bizottság által ülésenként megszavazott tag (jegyzőkönyv-hitelesítő) és a jegyzőkönyvvezető írja alá.
31. § (1) A települési önkormányzati képviselő Fegyvernek Város egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekét.
(2) Az önkormányzati képviselő köteles a bizottság és a testületi üléseken való megjelenésre, a bizottsági és képviselő-testületi munkában tevékenyen részt venni.
(3) Amennyiben a képviselő személyes érintettségére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, abban az esetben az ilyen módon meghozott képviselő-testületi döntés nem hatályos, az ebből származó mindennemű anyagi hátrányt a mulasztás elkövető képviselő köteles az önkormányzat számára megtéríteni.
32. § A képviselő-testület és a bizottságok elnökeinek és tagjainak tiszteletdíját külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
33. § A képviselő-testület tagjai tevékenységével kapcsolatos adminisztratív feladatok ellátását a Fegyverneki Polgármesteri Hivatal köztisztviselői kötelesek segíteni.
34. § Fegyvernek Város Polgármestere megbízatását főállásban látja el.
35. § (1) A képviselő-testület tagjai közül a polgármester javaslatára 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) A képviselő-testület a polgármester javaslatára 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választhat, aki nem tagja a képviselő-testületnek.
(3) Az alpolgármesterek feladatait és hatáskörét a polgármester határozza meg.
(4) Az összeférhetetlenséggel érintett képviselő a Pénzügyi Bizottság elnökének juttatja el lemondó nyilatkozatát
36. § (1) A képviselő-testület feladatellátása során más önkormányzatokkal társulást hozhat létre.
(2) A Társulás megnevezése, székhelye:
a) Megnevezése: Csorba Mikro-térségi Szociális Intézményfenntartó Társulás
b) Székhelye: 5231 Fegyvernek, Szent Erzsébet út 171.
(3) A Társulás tagjai:
a) Fegyvernek Város Önkormányzata
b) Örményes Községi Önkormányzat
c) Kuncsorba Községi Önkormányzat
(4) A Társulás jogállása: Önálló jogi személy. Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.
(5) A Társulás döntéshozó szerve a Társulási Tanács, melynek tagjai a települések polgármesterei.
(6) A Társulás feladatai:
a) idősek nappali ellátása
b) szociális étkeztetés
c) házi segítségnyújtás
d) családsegítés
e) gyermekjóléti szolgáltatás
37. § (1) A nemzetiségi önkormányzatokra a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény, valamint az SZMSZ rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(2) A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal részt vehet a Képviselő-testület ülésein, arra előterjesztést készíthet.
(3) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat munkájának segítése érdekében a Nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. évi törvény 80. § (1) bekezdésében foglaltakat biztosítja.
(4) Minderről együttműködési megállapodást kell készíteni, amit a Képviselő-testület hagy jóvá.
11. A jegyzőnek a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségéről
38. § A képviselő-testületi, bizottsági üléseken a jegyző által észlelt jogszabálysértő döntés esetén a jelzést jegyzőkönyvbe kell foglalni.
39. § A jegyzőt távollétében a Fegyverneki Polgármesteri Hivatal igazgatási csoportvezetője helyettesíti.
12. Záró rendelkezések
40. § Ez a rendelet 2025. június 21-én lép hatályba.
41. § Hatályát veszti a Fegyvernek Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának elfogadásáról szóló 13/2024.(X.03.) önkormányzati rendelete.