Hangony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelete
a Hangony Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 28- 2018. 03. 27Hangony Községi Önkormányzat Képviselő - Testületének 14/2014 (XI.27.) önkormányzati rendelete
a Hangony Községi Önkormányzat Képviselő - Testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-11-28-tól 2019-08-01-ig
Hangony Községi Önkormányzat Képviselő - Testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d./pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Hangony Községi Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3626 Hangony, Rákóczi út 130.
(3) Az önkormányzati jogköröket gyakorló testület megnevezése: Hangony Községi Önkormányzata Képviselő-testülete
(4) Az önkormányzat weblapjának címe: www.hangony.hu
(5) Az önkormányzat működése Hangony község közigazgatási területére terjed ki
(6) Az önkormányzat bélyegzői:
a) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén a Magyar Köztársaság hivatalos címere szerepel “Községi Önkormányzat Hangony” felirattal,
b) A polgármester kör alakú bélyegzőjén a Magyar Köztársaság hivatalos címere szerepel “HANGONY Község Polgármestere” felirattal
c) A téglalap alakú bélyegzőjén: KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
3626 HANGONY, Rákóczi F. út 130.
Tel: 48/448-001
Fax: 48/448-024
II. Fejezet
A képviselő-testület működése
A képviselő-testület
2. §
A képviselő-testület választott tagjainak száma 7 fő (polgármesterrel együtt). A választott képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület feladatai és hatásköre
3. §
(1) A képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) megfogalmazott kötelező feladatain kívül saját bevételi forrása terhére, egyedi döntés alapján önként vállalt feladatokat is ellát.
(2) Az önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 2. függelék tartalmazza.
(3) A képviselő testület által átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.
(4) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a hatáskör címzettje köteles évente egy alkalommal a képviselő-testületnek beszámolni.
A képviselő jogállása
4. §
(1) A települési képviselő köteles:
a) írásban vagy szóban a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésén, illetve a bizottság ülésén részt venni nem tud, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van;
b) a képviselő-testület vagy bizottság megbízásából történő eljárásról a következő ülésen beszámolni.
(2) Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a képviselő-testület dönthet a bizottsági tagság megszüntetéséről.
(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. Az írásban benyújtott kezdeményezést a képviselő-testület a soron következő ülésén köteles megtárgyalni.
(4) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.
(5) A személyesen érintett képviselő – érintettségének jelzése mellett – bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(6) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozókötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület összeférhetetlenségi és ügyrendi ügyekben feladat és hatáskörrel rendelkező bizottsága hatáskörébe tartozik.
(7) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(8) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
Interpelláció
5. §
(1) A képviselőnek joga van interpellálni a képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben.
(2) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a képviselő-testület ülésén vagy ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságához, a polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz.
(3) Interpellációt szóban és írásban lehet előterjeszteni a napirendek megtárgyalását követően.
(4) Ha az interpelláció benyújtására a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 5 nappal kerül sor, úgy arra a soron következő ülésen érdemben válaszolni kell. Az ülés kezdetekor ad tájékoztatást a polgármester a képviselők által már benyújtott kérdésekről.
(5) A képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban is válaszolhat. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni. Elfogadásáról a következő ülésen kell dönteni.
(6) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozata után a Képviselő-testület dönt.
(7) Ha a választ a képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.
(8) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
(9) Az interpellációról a jegyző nyilvántartást vezet.
A Képviselő-testület munkaterve
6. §
(1) A képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet az előre látható feladatok meghatározására éves időtartamra kell elkészíteni. A munkatervet a jegyző állítja össze, s azt a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot tehet
a) a bizottság,
b) a jegyző,
c) a képviselő,
(3) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállítása során nem vették figyelembe.
(4) A munkatervbe fel kell venni a bizottság, illetve a megválasztott képviselők több mint negyede által javasolt előterjesztést.
(5) A munkatervnek tartalmazni kell
a) a hónap megjelölését,
b) a napirend tárgyát, előterjesztőjét,
c) a közmeghallgatás időpontját.
A képviselő-testület ülése és összehívásának rendje
7. §
(1) A képviselő-testület évente 10 rendes ülést tart, míg szükség szerint rendkívüli ülés is összehívható a jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint.
(2) Az ülések helye általában az Önkormányzat székhelye, de kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt hely.
(3) A képviselő-testület valamennyi típusú ülését a polgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri tisztség betöltetlensége, illetve a polgármester tartós akadályozatása esetén az alpolgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.
(4) Az ülés összehívása írásbeli meghívó útján történik. A meghívót az ülés kitűzött időpontját megelőzően legalább 3 nappal korábban kell a képviselők részére megküldeni. Az írásbeli meghívót az ülés összehívására jogosult írja alá.
(5) Az írásbeli meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét és kezdésének időpontját,
- a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők neveit.
(6) Az írásbeli meghívóhoz mellékelni kell a tárgyalni kívánt napirendi pontok előterjesztéseit, határozati javaslatait, illetve azon írásos anyagokat, amelyek a legeredményesebb döntés meghozatalához segítséget nyújtanak.
(7) Rendkívüli ülés esetében az ülés összehívása szóbeli értesítés útján vagy távbeszélőn keresztül is történhet.
(8) Az ülés időpontjáról a község lakosságát a Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztett, az ülés időpontját, helyét és napirendjét tartalmazó meghívóval a jegyző értesíti.
(9) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a Hivatal napirenddel érintett ügyintézőjét
b) a napirendi ponthoz kapcsolódóan felkért szakértőket,
c) akiket a polgármester, a képviselő-testület indokoltnak tart,
d) a napirend által érintett intézmények, szervezetek vezetőit.
(10) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirend megtárgyalására a képviselő-testület ülését 8 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.
Az ülés vezetése
8. §
(1) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök vezeti az ülést.
(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogkörei:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése;
b) határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, az ülésről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről a képviselő-testület tájékoztatása;
c) napirendi javaslat előterjesztése;
d) az ülés vezetése, a szó megadása bejelentkezési sorrendben, javaslat a szó megtagadására.
e) a szó megvonása
f) az ülés rendjének biztosítása
g) javaslattételi jog az ülés félbeszakítására;
h) a Szabályzat rendelkezéseinek betartása és betartatása;
i) szavaztatás;
j) a szavazás eredményének megállapítása.
(3) Az elnök rendre utasíthatja azt a felszólalót, aki eltért a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, az üléshez méltatlan magatartás tanúsít.
(4) Az elnök egyidejűleg megvonja a szót attól a felszólalótól, akit másodszor utasít rendre.
(5) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az elnök javaslatot tehet az ülés meghatározott időre történő félbeszakítására.
A tanácskozás rendje
9. §
(1) Az ülés napirendjéről vita nélkül a képviselő-testület határoz.
(2) A Képviselő-testület olyan halaszthatatlan döntést igénylő előterjesztést is napirendre vehet, melyre tekintettel a képviselő-testület rendkívüli ülése is összehívható lenne. A napirendre vétel önálló napirendi pontként történik.
(3) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(4) A hozzászólás a jelentkezések sorrendjében történik.
(5) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja.
(6) A jegyző köteles jelezni, ha a döntésnél jogszabálysértést észlel. Amennyiben a jegyző észrevételt kíván tenni, a szót meg kell neki adni.
Előterjesztés
10. §
(1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője
a) polgármester
b) bizottság
c) képviselő
d) jegyző
e.) roma nemzetiségi önkormányzat elnöke, tagja
g) a polgármester által felkért más személy lehet.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős.
(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetőleg a testületi ülésen szóban is előadható. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés megnevezését;
b) az előterjesztés készítőjét;
c) az előterjesztés tárgyát;
d) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;
e) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(4) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, vagy képviselő jelölhető meg.
(5) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket, illetve a polgármester engedélye alapján az a képviselő-testületi ülésen kiosztható.
A szavazás
11. §
(1) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.
(2) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.
(3) Szavazategyenlőség esetén a vita tovább folytatható és a javaslat ismét szavazásra bocsátható. Ismételt szavazategyenlőség esetén az előterjesztő javaslatát a következő rendes ülésre terjesztheti elő.
(4) Minősített többség - a megválasztott képviselők több mint felének szavazata - szükséges a Mötv-ben megfogalmazottakon kívül:
a) fegyelmi eljárás megindítása
b) fegyelmi büntetés kiszabása
c) kitűntetés adományozása
esetén.
(5) A Képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor jogszabály azt kötelező jelleggel előírja A Képviselő-testület titkos szavazással dönthet amennyiben azt legalább 4 képviselő kezdeményezi.
(6) Titkos szavazás során a technikai eszközök biztosításáról a jegyző gondoskodik. A szavazás lebonyolítása az Ügyrendi Bizottság feladata. A bizottság elnöke a titkos szavazás eredményéről tájékoztatja a testületet.
(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját,
b) a képviselő-testület jelen lévő tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(8) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.
(9) A polgármester, illetve a képviselők egynegyede indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(10) Név szerinti szavazásnál a jegyző abc sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.
(11) A névszerinti szavazásról készült listát a polgármester és a jegyző írja alá, és a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
A Képviselő-testület döntései, azok közzététele
12. §
(1) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg.
(2) A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt a polgármesteri tájékoztatóról, ügyrendi kérdésekről, továbbá képviselői kérdésekre, interpellációkra adott válaszokról.
A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
13. §
(1) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek az Mötv 52.§ (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmaznia kell a bejelentéseket, interpellációkat, kérdéseket és az azokra adott válaszok lényegét.
(2) Képviselő-testületi jegyzőkönyvek füzetként való összetűzéssel kerülnek összefogásra.
A közmeghallgatás és lakossági fórum
14. §
(1) Képviselő-testület közmeghallgatást tart a munkatervében meghatározott hónapban.
(2) A képviselő-testület a közmeghallgatással egy időben évente falugyűlést tart, ahol a polgármester tájékoztatást ad a lakosság részére a legfontosabb helyi közigazgatás politikai és önkormányzati kérdésekről.
(3) A közmeghallgatás és falugyűlés helyéről és időpontjáról a lakosságot legalább 8 nappal megelőzően tájékoztatni kell.
IV. Fejezet
Az önkormányzat szervei, jogállása, feladatai
A polgármester, alpolgármester
15. §
(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-16.00 óráig.
(3) A polgármester szabadsága kivételét a képviselő testületnek a soron következő ülésen bejelenti. A polgármester szabadságát az alpolgármester követifigyelemmel.
16. §
A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére saját tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét, valamint egy fő társadalmi megbízatású külsős – nem a képviselő-testület tagjai közül választható – alpolgármestert választhat, aki a polgármester irányításával látja el feladatát.
Állandó bizottság
17. §
(1) A képviselő-testület állandó jelleggel működő bizottságként Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselőből áll.
(3) Az Ügyrendi Bizottság személyi összetételét a 3. függelék tartalmazza.
(3) Az Ügyrendi Bizottság feladata:
a) a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése,
b) a titkos szavazás lebonyolítása,
c) összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,
d) méltánytalansággal kapcsolatos feladatok ellátása.
Ideiglenes bizottság
18. §
(1) A Képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre, melynek feladatát és létszámát esetenként határozza meg.
(2) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.
A bizottság működésének alapvető szabályai
19. §
(1) A bizottsági ülést a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a legidősebb bizottsági tag hívja össze és vezeti az ülést.
(2) A bizottság ülésére meghívott a polgármester.
(3) A bizottság működésére a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A jegyző
20. §
(1) A Képviselő-testület hivatalát a jegyző vezeti.
(2) A jegyzőt akadályoztatása esetén a Hangonyi Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-ében megjelölt köztisztviselő helyettesíti.
A Képviselő-testület hivatala
21. §
(1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Möt.) 84.§ (1) bekezdésben meghatározott feladatkört Hangony Község Önkormányzata, Domaháza Község Önkormányzata és Kissikátor Község Önkormányzata által kötött megállapodás alapján a Hangonyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) látja el.
(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a képviselő-testület külön döntésében határozza meg.
Roma Nemzetiségi Önkormányzat és együttműködési feltételek
22. §.
A Képviselő Testület a Hangonyi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködést a Hangony Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete által az 74/2014. (XI.5.) számú határozatával, míg Hangony Roma Nemzetiségi Önkormányzat Képviselő-testülete által 7/2014. (XI.24.) számú határozatával jóváhagyott 2014. november 5. napján kelt Együttműködési megállapodás szerint biztosítja.
Működési feltételként biztosítja a megállapodás az alábbiakat:
- önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi és technikai eszközökkel felszerelt helyiség (Hangony, Rákóczi út 130. alatti önkormányzati épület egy irodája) ingyenes használata.
- a működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek: közös önkormányzati hivatal azon köztisztviselője, akinek ehhez kapcsolódó feladatellátása a munkaköri leírásban szerep, valamint az irodai, iratkezelési anyagok és feltételek rendelkezésre bocsátása.
- kötelező önkormányzati feladatellátást szolgáló rendezvények megtartására biztosítja a Hangony, Rákóczi út 71. szám alatti épület kultúrtermét.
V. Fejezet
Az önkormányzat gazdálkodása
23. §
(1)A Képviselő-testület gazdálkodását a hatályos jogszabályok figyelembevételével végzi.
(2) A Képviselő-testület által fenntartott intézmény: Hangonyi Napköziotthonos Óvoda.
VI. Fejezet
Népszavazásra, népi kezdeményezésre vonatkozó szabályok
24. §
Képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés eljárását, egyes feltételeit önkormányzati rendeletben szabályozza.
VII. Fejezet
Záró rendelkezések
25. §
(1)A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatról szóló 13/2008 (XII.30.) önkormányzati rendelet.
Kovács Szilárd sk. Henyecz Sándorné sk.
polgármester jegyző
Záradék:A rendelet 2014. november 27. napján a hirdető táblára történő kifüggesztés útján kihirdetésre került.
Henyecz Sándorné sk.
jegyző