Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és költségvetési szervei 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 01. 28- 2023. 02. 24

Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (I. 27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és költségvetési szervei 2023. évi költségvetéséről

2023.01.28.

Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi költségvetését e rendelettel állapítja meg. A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre.

2. § Az önkormányzat által irányított költségvetési szerv: Baracskai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban Polgármesteri Hivatal) és a Baracskai Bóbita Óvoda (a továbbiakban Óvoda)

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

3. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és az Óvoda 2023. évi költségvetésének összevont

a) bevételi főösszegét 1.010.033.116 Ft-ban,

b) kiadási főösszegét 1.010.033.116 Ft-ban állapítja meg.

(2) Az önkormányzat a kiadások között 17.532.495 Ft általános tartalékot állapít meg.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat az 1. melléklet állapítja meg.

(4) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontását a 2., 3., 4. melléklet állapítja meg.

(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten az 5. és a 6. melléklet tartalmazza.

(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből vagy az előző évek költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

(7) Az önkormányzat a felújítási és felhalmozási kiadások teljesítéséhez nem kíván fejlesztési hitelt felvenni.

4. § (1) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 7. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 8. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat 2023. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 9. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat a költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 10. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 11. melléklet tartalmazza.

(6) Az Európai Unió támogatásával megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 12. melléklet tartalmazza.

(7) A 3. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, költségvetési szervenként, feladatonként a 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20., 21., 22. melléklet tartalmazza.

3. Költségvetési létszámkeret

5. § Az önkormányzat éves létszám előirányzatát és a közfoglalkoztatottak létszámát a 23. melléklet szerint állapítja meg.

4. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról, a helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a képviselő-testület dönt.

(5) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.

(6) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. A költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.

(7) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról és saját forrás biztosításáról szóló külön képviselő-testületi döntés hiányában - az önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(8) Az önkormányzat irányítása alá tartozó intézmények dolgozói részére (kivéve: közfoglalkoztatottak) cafetéria juttatásként évi nettó 150.000 Ft-ot állapít meg, valamint havonta bankszámla-hozzájárulásként bruttó 1.000 Ft fizethető 12 hónapon keresztül.

(9) A képviselő-testület a köztisztviselők cafetéria juttatásának éves keretösszegét bruttó 400.250 Ft-ban állapítja meg, valamint bankszámla-hozzájárulásként bruttó 1.000,- Ft fizethető 12 hónapon keresztül. A polgármester cafetéria juttatásáról a képviselő-testület külön határozatban dönt.

(10) A Képviselő-testület a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját külön rendeletben állapítja meg.

(11) Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben (a továbbiakban: Ávr.) foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.

(12) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 2 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgál.

(13) Az önkormányzat és költségvetési szerveinél a feladat elmaradásból származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(14) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át vagy a 150 millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(15) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(16) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.

7. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegeinek módosítását és a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát évi 5.000.000 Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A képviselő-testület a (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(7) A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat költségvetését, vagyonát, tulajdonát érintő ügyben, az éves költségvetési rendeletben szereplő kiadási főösszeg terhére 5.000.000 Ft értékhatárig dönthet forrásfelhasználásról. Erről a képviselő-testületet köteles a következő rendes ülésen tájékoztatni, mely a költségvetés következő módosításakor a szükséges előirányzat átcsoportosítást elvégzi.

8. § Az önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, államilag garantált rövid lejáratú értékpapír vásárlásáról a képviselő-testület rendelkezik.

9. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, és a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

5. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

10. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

6. Záró rendelkezések

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.