Balatonkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2020. (II.20.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 02. 20- 2023. 12. 30Balatonkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testülete 5/2020. (II.20.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről1
Balatonkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A §-ban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (a továbbiakban: önkormányzati költségvetési szerv), a támogatott szervekre, szervezetekre terjed ki.
2. Címrend
2. § (1) A 3. §-ban megállapított kiadási és bevételi főösszegnek, cím, alcímek szerinti részletezését az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervei külön-külön alkotnak egy-egy alcímet, az önkormányzat költségvetése képezi az önálló címet.
A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI
3. Az önkormányzat és költségvetési szerveinek 2020. évi költségvetése
3. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2020. évi költségvetését
517.560 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
657.818 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással és
140.258 ezer Ft költségvetési hiánnyal állapítom meg.
Megnevezés |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigaz- |
Összesen |
||
a) |
tárgyévi költségvetési bevételét |
442.128 |
29.102 |
46.330 |
517.560 |
|
aa) |
működési költségvetési bevételét |
387.169 |
28.769 |
46.330 |
462.268 |
|
ab) |
felhalmozási költségvetési bevételét |
54.959 |
333 |
0 |
55.292 |
|
b) |
tárgyévi költségvetési kiadását |
461.018 |
43.705 |
153.095 |
657.818 |
|
ba) |
működési költségvetési kiadását |
317.065 |
35.556 |
151.063 |
503.684 |
|
személyi jellegű kiadások |
49.111 |
7.183 |
102.500 |
158.794 |
||
munkaadókat terhelő járulékok |
9.261 |
1.114 |
18.509 |
28.884 |
||
dologi jellegű kiadások |
120.448 |
13.213 |
22.232 |
155.893 |
||
támogatásértékű működési kiadások |
83.824 |
0 |
7.822 |
91.646 |
||
működési célú pénzeszköz átadás |
9.692 |
9.946 |
0 |
19.638 |
||
működési kölcsön folyósítás |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
ellátottak pénzbeli juttatásai |
3.560 |
4.100 |
0 |
7.660 |
||
állami támogatás megelőlegezés visszafizetés, előző évi állami támogatás |
6.811 |
0 |
0 |
6.811 |
||
működési célú általános tartalék |
34.358 |
0 |
0 |
34.358 |
||
bb) |
felhalmozási költségvetési kiadását |
143.953 |
8.149 |
2.032 |
154.134 |
|
beruházások előirányzata |
61.410 |
2.159 |
2.032 |
65.601 |
||
felújítások előirányzata |
11.158 |
0 |
0 |
11.158 |
||
támogatásértékű felhalmozási kiadás |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
felhalmozási célú pénzeszköz átadás |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
felhalmozási kölcsön folyósítás |
0 |
5.990 |
0 |
5.990 |
||
egyéb kiadások, hozzájárulások előirányzata |
154 |
0 |
0 |
154 |
||
fejlesztési célú céltartalék |
71.231 |
0 |
0 |
71.231 |
||
c) |
költségvetési hiányát |
140.258 |
||||
Ebből: Kötelező feladat hiány |
18.890 |
|||||
Önként vállalt feladat hiány |
14.603 |
|||||
Államigazgatási feladat hiány |
106.765 |
|||||
ca) |
működési költségvetési hiányát |
41.416 |
||||
Ebből: Kötelező feladat többlet |
70.104 |
|||||
Önként vállalt feladat hiány |
6.787 |
|||||
Államigazgatási feladat hiány |
104.733 |
|||||
cb) |
felhalmozási költségvetési hiányát |
98.842 |
||||
Ebből: Kötelező feladat hiány |
88.994 |
|||||
Önként vállalt feladat hiány |
7.816 |
|||||
Államigazgatási feladat hiány |
2.032 |
|||||
d) |
előző év felhasználható tervezett maradványát |
140.258 |
||||
da) |
d) pontból működési hiány finanszírozását szolgáló tervezett maradványát |
71.331 |
||||
db |
d. pontból felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló tervezett maradványát |
68.927 |
||||
e) |
finanszírozási célú műveletek bevételét |
0 |
||||
ea) |
e) pontból működést szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét |
0 |
||||
eb) |
e) pontból felhalmozást szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét |
0 |
||||
f) |
Finanszírozási célú műveletek kiadását |
0 |
||||
fa) |
f) pontból működési finanszírozását szolgáló műveletek kiadását |
0 |
||||
fb) |
f) pontból felhalmozás finanszírozását szolgáló műveletek kiadását |
0 |
4. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök
4. § (1) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány igénybevételét a 2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(2) A költségvetési évet érintő hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.
5. Az önkormányzat bevételei és kiadásai
5. § (1) A 3. §-ban megállapított bevételi és kiadási főösszeg mérlegszerű bemutatását a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(2) A 3. §-ban megállapított bevételek közül az intézményi tevékenységi és az egyéb bevételeket, a támogatásokat, valamint a támogatásértékű bevételeket költségvetési szervenként a rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a 2020. évi költségvetés költségvetési szervenkénti kiadási előirányzatait a rendelet 9. melléklete szerint hagyja jóvá.
(4) A Képviselő-testület az egyéb működési és felhalmozási kiadások előirányzatait a rendelet 11. melléklete szerint állapítja meg.
(5) A Képviselő-testület a beruházási kiadásokat célonként a rendelet 12. melléklete szerint, a felújítási kiadásokat célonként a rendelet 13. melléklete szerint állapítja meg.
(6) Az Európai Unió támogatásával megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait a 14. melléklet tartalmazza.
(7) A költségvetési évet követő három év működési és fejlesztési célú bevételeit és kiadásait a 4. melléklet tartalmazza.
6. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat éves engedélyezett létszámkeretét összesen, valamint költségvetési szervenként a rendelet 15. melléklete szerint állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a rendelet 16. melléklete szerint állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeit és kiadásait a 17. melléklet szerint hagyja jóvá.
6. A bevételi többlet kezelése
7. § Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet, általános és céltartalékot pénzintézeti pénzlekötés útján – a fizetési kötelezettségek figyelembevételével – hasznosíthatja. A hasznosítással kapcsolatos szerződések, pénzügyi műveletek lebonyolítására a polgármestert felhatalmazza, aki a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad. A kamatok a lekötés szerinti pénzeszközöket – működési és céltartalék - növelik.
7. Általános és céltartalék
8. § (1) A képviselő-testület a 2020. évi költségvetés általános és céltartalékát a 19. melléklet szerint állapítja meg.
(2) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
8. Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. § A 2020. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 20. melléklet tartalmazza.
9. Több éves kihatással járó feladatok
10. § (1) A Képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait a rendelet 21. melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(2) Az önkormányzat által felvett hitelállomány alakulását, lejárat és eszközök szerinti bontásban a 18. melléklet tartalmazza.
10. Közvetett támogatások
11. § A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, a kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 22. melléklet szerint hagyja jóvá.
A 2020. ÉVI KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI
12. § (1) A képviselő-testület a szociális ellátásokra 7.660.000 Ft keretösszeget állapít meg.
(2) A szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletbe foglaltak szerint a szociális ellátásokra biztosított pénzbeni támogatások összegéből a polgármester 2020. évben 150.000 Ft összeggel rendelkezhet a rendkívüli átmeneti segélyről sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják –évente legfeljebb két alkalommal, a kérelmező nyilatkozata alapján. Döntéseiről a képviselő-testületet havonta tájékoztatja.
(3) A képviselő-testület a képviselők tiszteletdíját 60.000 Ft-ban állapítja meg.
(4) A tiszteletdíjak kifizetésére a települési képviselők tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak az irányadóak.
(5) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, és következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amennyiben a tervezett 300.000 Ft keretösszeg nem elegendő, és amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(6) A (5) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
(7) A képviselő-testület a Balatonkeresztúri Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja 46.380 Ft-ban állapítja meg.
13. § (1) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(2) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
(3) A képviselő-testület a polgármester által kezdeményezett rendelet-módosításáról a 15. § (5) bekezdésben foglalt módon dönt.
(4) A jóváhagyott költségvetésen, Képviselő-testületi, vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról a költségvetési szervek kiadási és bevételi kiemelt előirányzatokra szóló kiértesítését a Közös Önkormányzati Hivatal végzi.
14. § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szervek éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szerveknél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(6) A költségvetési szervek éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
15. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá. A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Közös Önkormányzati Hivatal.
(2) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(3) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy legfeljebb 1.000.000,- Ft összeghatárig a képviselőkkel előzetes telefonon történt egyeztetés alapján kötelezettséget vállaljon. Az egyeztetésről feljegyzést kell készíteni, és a tételes elszámolást a polgármester a soron következő ülésen írásban ismerteti.
(5) A képviselő-testület a (2) bekezdés alapján - az első negyedév kivételével – negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
12. A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)–(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 200.000 Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják. Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.
(5) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(6) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
13. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) A Képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, a Képviselő-testület által engedélyezett többletköltségekre biztosít önkormányzati támogatást.
(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(5) Az önkormányzat beruházásainak, fejlesztéseinek pályázati úton történő forrásszerzésében részt vevő alkalmazottak részére a pályázatírás, és elnyerés motiválása érdekében a sikeres, megnyert pályázati összeg figyelembe vételével, a pályázati összegnek az önkormányzat számlájára történő megérkezését követően, az összeg bruttó 5 %-a fordítható jutalmazásra, mely a polgármester egyetértésével osztható fel.
(6) A képviselő-testület az intézményeknél képződött bérmaradvány felhasználhatóságáról az önkormányzat III. negyedéves gazdálkodásának áttekintése után dönt.
14. A támogatások odaítélésének, folyósításának és elszámolásának rendje
18. § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni a civilszervezetek támogatási rendjéről szóló önkormányzati rendelet szerint.
(2) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a képviselő-testület felé.
(3) Amennyiben az elszámolást, beszámolót a szervezet a támogatási szerződésben meghatározott időpontig nem nyújtja be egy évig támogatásban nem részesíthető.
(4) A jegyző a zárszámadás elfogadásakor tájékoztatja a képviselő-testületet a szervezetek elszámolásairól, beszámolóiról.
(5) A képviselő-testület a helyi társadalmi, kulturális szervezetek, alapítványok támogatását negyedéves ütemezésben biztosítja, ettől eltérni polgármester engedélyével lehet, aki erről a soron következő ülésen a képviselő-testületet tájékoztatja. Egyéb esetben a támogatás folyósítására a támogatási szerződésben foglaltak szerint kerül sor.
19. § A nettó 5 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékű az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, és e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
15. Szolgáltatási szerződés
20. § (1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
16. Önkormányzati biztos kirendelése
21. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a 1.000.000 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
22. § (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 2021. évi költségvetési rendelet elfogadásáig az önkormányzat bevételeit beszedje és a legszükségesebb kiadásokat teljesítse. A felhatalmazás az új költségvetési rendelet hatályba lépésének napján megszűnik.
(3) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és rendelkezéseit 2020. január 1. napjától alkalmazni kell.
Az önkormányzati rendeletet a Balatonkeresztúr Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (V. 18.) önkormányzati rendelete 39. §-a hatályon kívül helyezte 2023. december 31. napjával.