Böhönye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (IX. 29.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2022. 09. 30

Böhönye Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (IX. 29.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2022.09.30.

Böhönye Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) A képviselő-testület és a képviselő-testület bizottságai működésének részletes szabályait a Szervezeti és Működési Szabályzatában határozza meg.

(2) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Böhönye Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat).

(3) Az Önkormányzat székhelye, pontos címe: 8719 Böhönye, Fő utca 26.

(4) Az Önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szerv: Böhönye Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.

(5) Az Önkormányzat illetékességi területe: Böhönye község közigazgatási területe.

(6) A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő. A képviselők aktuális névjegyzékét a jegyző az önkormányzat hirdetőtáblájára kifüggeszti, és a község honlapján www.bohonye.hu közzé teszi.

(7) A képviselő-testület hivatalának neve és címe: Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal)

(8) Hivatal székhelye: 8719 Böhönye, Fő utca 26.

(9) Hivatal működési területe: Böhönye, Nemeskisfalud és Szenyér községek közigazgatási területe.

(10) A Hivatal működésének szabályairól a Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata rendelkezik.

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló, valamint a pecsét.

(2) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(3) Az önkormányzat és szervei valamint annak tisztségviselői körbélyegzőin Magyarország címerét kell használni, a használó szerv vagy tisztségviselő feltüntetésével.

2. Az önkormányzat nemzetközi és partnerkapcsolatai

3. § Böhönye község hivatalos testvértelepülési kapcsolatot tart fenn a romániai Gyimesközéplok nagyközséggel és a horvátországi Sokolovac községgel.

3. Az önkormányzat kitüntetései, elismerései

4. § A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat Böhönye Község Önkormányzatának 3/2015. ( II. 4.) számú önkormányzati rendelete tartalmazza.

4. Helyi közügyek, önkormányzat döntése és önkormányzati kapcsolatok

5. § A helyi közügyek alapvetően a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak.

6. § (1) Az Önkormányzat – saját felelősségére – vállalkozási tevékenységet folytathat.

(2) Az Önkormányzat gazdasági vállalkozási tevékenysége nem veszélyeztetheti az Önkormányzat kötelező alapellátási feladatait, valamint az azokhoz szükséges anyagi eszközöket és tartalékokat.

(3) Az Önkormányzat vagyonhasznosítási vagyongazdálkodási tevékenységére vonatkozó szabályokat Böhönye Község Önkormányzatának 6/2013 (IV.24.) számú önkormányzati rendelete szabályozza.

5. Az önkormányzat feladat- hatáskörei, és azok gyakorlása

7. § (1) Böhönye Község Önkormányzata ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörében dönti el a feladatok ellátásának módját.

(2) Az Önkormányzat a következő önként vállalt feladatokat látja el:

a) Bursa Hungarica Ösztöndíjpályázat működtetése,

b) rendezvények, közösségi programok szervezése,

c) közművelődési, kulturális programok támogatása,

d) a lakosság önszerveződő közösségei (társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések, ifjúsági szerveztek) tevékenységének segítése, támogatása, az együttműködés biztosítása.

e) önkormányzati elismerések alapítása és az azokkal kapcsolatos döntések meghozatala.

(3) Az ellátandó és a kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.

(4) A képviselő-testületi hatáskör átruházásának lehetőségét, az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4)-(5) bekezdése tartalmazza.

(5) A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatásköröket az Mötv. 42. §-a tartalmazza.

8. § (1) A képviselő-testület az alakuló ülését az Mötv. 43. §-ban meghatározott időn belül és módon tartja meg.

(2) Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester, valamint az önkormányzati képviselők választásának eredményéről.

9. § A képviselő-testület: rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.

10. § (1) A képviselő-testület évente legalább 11 alkalommal július kivételével rendes ülést tart.

(2) A képviselő-testület éves munkatervet fogad el.

(3) A munkatervet minden év január 31. napjáig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) a) a testületi ülésen tárgyalandó témákat,

b) az előterjesztő megnevezését,

c) az előterjesztésben közreműködőket.

(5) A munkaterv tervezetét a jegyző állítja össze, amely során javaslatot kérhet:

a) képviselőktől,

b) bizottságtól,

c) Hivatal köztisztviselőitől.

(6) Rendes ülés az előre tervezett napirendeket, és kötelezően megtárgyalandó napirendeket tárgyaló testületi ülés. Minden előre nem tervezett ülés rendkívüli. Csak rendes ülésen tárgyalható a polgármester két ülés közti időben végzett munkájáról szóló beszámoló, a lejárt határidejű döntések végrehajtásáról szóló jelentés, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló tájékoztató.

11. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni:

a) az Mötv. 44. §-ban meghatározott esetekben.

b) ha a polgármester megítélése szerint a képviselő-testület összehívására van szükség.

(2) A képviselő-testület összehívására irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani.

12. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy a polgármester és alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke, ennek hiányában a legidősebb képviselő hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a képviselő-testület ülését.

(3) A képviselő-testület ülését – főszabályként – az Önkormányzat székhelyére kell összehívni.

13. § (1) A képviselő-testület rendes üléseinek napirendje összeállításánál a munkatervet figyelembe kell venni .

(2) Amennyiben a képviselő-testület rendes ülése a munkaterv szerinti időpontra nem kerül összehívásra, a polgármester a munkatervben szereplő időpontot követő 8 napon belüli időpontra hívja össze a képviselő-testületet.

14. § A képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze és vezeti.

15. § (1) A képviselő-testület rendes üléseinek összehívása történhet elektronikus úton (e-mail) vagy papír alapú küldeményként. Az összehívás módját a képviselő-testület összehívására jogosult személy határozza meg.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előadóit,

e) a képviselő-testületi ülés összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált előterjesztéseket.

(4) Az előterjesztésben szereplő rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységeibe szükség szerint bevonja a Hivatal tárgy szerint illetékes személyeit, valamint szükség szerint külső szakértőket.

(5) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

(6) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

a) képviselőknek,

b) jegyzőnek,

c) az előterjesztőnek,

d) akiket az ülés összehívója megjelöl.

e) bizottsági ülés esetén a bizottsági tagoknak

16. § (1) A képviselő-testület rendkívüli üléseinek összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan elektronikus úton vagy papír alapú küldeményként, a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik. Rendkívüli ülés összehívása esetén el lehet tekinteni a rendes ülés összehívására meghatározott határidőktől.

(2) Sürgős vagy halasztást nem tűrő esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására:

a) telefonon történő szóbeli meghívással,

b) egyéb szóbeli meghívással.

(3) A szóbeli meghívás esetén is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.

(4) Sürgős és halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető meghívó, a sürgősség okát azonban mindenképp közölni kell.

17. § (1) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:a jegyzőt.

(2) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül:

a) az Önkormányzat intézményének vezetőjét,

b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg,

c) a hivatal tárgy szerint érintett köztisztviselőjét.

18. § A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formája a meghívó kifüggesztése az önkormányzati hivatalnál található hirdetőtáblájára az ülést megelőző 3. napig.

19. § A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:

a) a képviselő-testület határozatképességének folyamatos figyelemmel kísérése

b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) napirendenként

ca) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása

cb) a vita összefoglalása

cc) az indítványok szavazásra való feltétele,

cd) a határozati javaslatok szavaztatása,

ce) a szavazás eredményének megállapítása,

cf) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

d) a rend fenntartása,

e) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,

f) tájékoztatás a lejárt idejű határozatokról és az egyéb önkormányzati döntésekről,

g) az ülés bezárása,

h) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről.

20. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.

21. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésre, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, sorszámozott határozat meghozatalával dönt.

(3) Napirenden kívüli (napirend előtti vagy napirend utáni) felszólalás a napirenden nem szereplő, interpelláció, kérdés tárgykörébe nem tartozó, sürgős intézkedést igénylő ügyben tehető. A napirenden kívüli felszólaláshoz csak a polgármester vagy a személyében érintett szólhat hozzá legfeljebb kettő percben.

(4) A képviselő-testület ülésének megkezdése előtt, helyben kiosztott anyag tárgyalására - a képviselői indítványok, interpellációk és kérdések kivételével – csak abban az esetben kerülhet sor amennyiben a képviselő-testület a napirendre vételt megszavazza.

(5) A képviselő-testület ülésén helyben nem kerülhet kiosztásra és tárgyalásra:

a) az Mötv. 41. § (6) bekezdés szerinti intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése, létesítő okiratának módosítása,

b) önkormányzati társulás létrehozásáról, alapító okiratáról, társulási megállapodásról, valamint a társuláshoz való csatlakozásról szóló előterjesztés, társulási megállapodás megkötése.

c) rendeletalkotás,

d) a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 83/A. (1) bekezdésében foglalt kinevezés és felmentés,

e) testvér települési megállapodás megkötése,

f) 50.000.- Ft feletti önkormányzati pénzeszköz, vagyon átadásáról vagy elidegenítéséről szóló javaslat,

g) az Mötv. 70. § szerinti közigazgatási per megindítása,

h) a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/F. §-ban foglalt fegyelmi eljárás megindítása azzal, hogy a 25. § rendelkezésein túl a jegyző kérésére a törvényességi kérdések tisztázására, de a képviselő-testület egyszerű többséggel hozott döntésére figyelemmel egyszeri, legfeljebb 20 perc időtartamú szünetet rendelhet el az ülést vezető.

22. § (1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A képviselő-testület ülése a polgármester tájékoztatójából, a napirend előtti felszólalásból, a napirend megszavazásából, a napirend (benne az egyes napirendi pontok) megtárgyalásából, a napirend utáni felszólalásból, interpellációból, kérdésből és az ezekre adott válaszból áll.

(3) A képviselő-testület ülésein jelenlévő, szavazati vagy tanácskozási joggal nem rendelkező személy akkor szólalhat fel, ha azt az ülés vezetője engedélyezi. A szavazati vagy tanácskozási joggal nem rendelkező személy felszólalásának időtartamát az ülés vezetője a képviselő-testület döntése alapján határozza meg.

(4) Az ülés vezetője saját személyes véleményét a napirendi pont tárgyalása során önálló hozzászólásban nyilváníthatja ki, legfeljebb 5 perben.

(5) Az ülés vezetője az előterjesztésben szereplő és a napirendi pont tárgyalása során elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.

(6) A napirendi pont tárgyalásánál az érintett a személyével kapcsolatos megjegyzésre legfeljebb öt perces időtartamban reagálhat.

(7) A napirendi pont tárgyalása során a felszólaló a személyiségi jogok védelmére vonatkozó jogszabályokban foglaltakat betartani köteles.

(8) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.

(9) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

(10) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb öt perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat három-három percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.

(11) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.

(12) Bármikor szót kérhet:

a) az előterjesztő,

b) bármely képviselő,

c) a jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni,

d) adott téma tárgyalásához meghívott személy.

(13) Módosító indítványt írásban kell benyújtani. Az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti és szünetet rendelhet el vagy – a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel hozott határozata alapján - a napirend tárgyalását a következő ülésre elnapolhatja.

(14) Zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

(15) A képviselő-testület minősített többséggel hozott határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.

(16) Zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.

23. § (1) Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni:

a) a rendeletalkotással összefüggő napirendet,

b) vagyongazdálkodást érintő napirendet,

c) költségvetéssel kapcsolatos napirendet,

d) személyi kérdéssel kapcsolatos napirendet.

(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.

(3) Az írásos előterjesztést a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.

(4) Egyéb esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is.

6. A tanácskozás rendje

24. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen hozzászólási szándékukat kézfelemeléssel jelzik.

(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.

(4) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés vezetője gondoskodik. Ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a képviselő-testület üléséhez nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót,

c) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához, a képviselő-testület üléséhez méltatlan magatartást tanúsít.

(5) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

(6) Ismételt rendzavarás estén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozattal döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről. A további rendzavarást követően, az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a képviselő-testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

(7) Az ülés vezetője vita nélkül dönt az ülés rendjének fenntartásával kapcsolatos intézkedéseiről.

(8) A képviselő- testület –bármely tagjának javaslatára –vita nélkül, minősített többséggel hozott határozattal rendbírsággal sújthatja azt a képviselőt, aki

a) az ülésen másokat sértő vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést vagy hangnemet használt,

b) a napirendtől ismételt figyelmeztetés ellenére eltért.

(9) A rendbírság összege alkalmanként 3.000 Ft.

(10) A rendbírság a kiszabást követően esedékes tiszteletdíj, vagy illetmény kifizetésekor kerül levonásra.

25. § (1) A polgármester ülésenként egy alkalommal tárgyalási szünetet rendelhet el, maximum 15 percben, melynek az időtartamát is köteles megállapítani. További szünetekről a képviselő-testület dönthet.

(2) Tárgyalási szünetet rendel el a polgármester - egy napirendi pont tárgyalása során legfeljebb egy alkalommal és maximum 10 percben, ha azt legalább 2 képviselő kéri, vagy ha a jegyző azt szükségesnek tartja a törvényességi kérdések tisztázása céljából.

26. § (1) A polgármester lezárja a vitát, ha megállapította, hogy hozzászólásra több hozzászóló nem jelentkezik. A vita lezárásáról szóló döntését a polgármester kimondja.

(2) A vita lezárását bármely képviselő javasolhatja, amelyről a képviselő testület külön vita és felszólalás nélkül határoz. Ebben az esetben a képviselő testület a vitát azzal a feltétellel zárja le, hogy a vitában még szót nem kapott képviselő szót kaphat, ha a vita lezárására vonatkozó szavazásig szólásra jelentkezett. Az így tett hozzászólásokat a vita részének kell tekinteni.

(3) A vita lezárását követően a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, és legkésőbb ekkor nyilatkozik az elhangzott kiegészítésekre és módosító javaslatokra vonatkozóan.

(4) Az előterjesztő által elfogadott módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.

(5) Az előterjesztő a (3) bekezdés szerinti válasz, valamint a nyilatkozat megtétele előtt, vagy a szavazás előtt kérheti 10 perc szünet elrendelését, amelyet az ülést vezető köteles megadni.

(6) A jegyzőnek jelzési kötelezettsége van a jogszabály sértő javaslatok, továbbá jogszabálysértő működés esetén. A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni. A jegyző hozzászólását követően a polgármester felhívja a javaslattevőket nyilatkozzanak javaslatuk fenntartására, vagy visszavonására.

(7) A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti az arra vonatkozó (3) bekezdés szerinti előterjesztői nyilatkozattal együtt.

27. § (1) A képviselők a napirendről szóló döntés meghozatala előtt bármikor javasolhatják a téma napirendről való levételét, amelyről a képviselő- testület vita és felszólalás nélkül határoz.

(2) Bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület a napirendi pont megtárgyalását a következő rendes ülésre elnapolhatja. Az elnapolásról a testület vita és felszólalás nélkül határoz.

(3) Amennyiben a vita lezárására és az elnapolásra is érkezik javaslat, az elnapolásra vonatkozó javaslat eldöntése megelőzi a vita lezárására vonatkozó javaslat eldöntését.

(4) Ugyanazt a napirendi pontot a képviselő testület legfeljebb egy alkalommal napolhatja el.

28. § (1) A képviselő személyes érintettségére vonatkozóan az Mötv. 49. § (1) és( 1a) bekezdése az irányadó.

(2) Amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és az 6 hónapon belül a képviselő-testület tudomására jut, a képviselő-testület a képviselő tiszteletdíját 12 hónapra legfeljebb 20%-kal csökkentheti.

(3) Az (2) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.

7. A döntések meghozatala

29. § (1) A képviselő-testület a 37. § (1) bekezdésében meghatározott döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással,

ab) név szerinti nyílt szavazással,

b) titkos szavazással hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először az igen szerinti válaszról, majd a nem szavazatokról, végül a tartózkodásról kell szavaztatni a képviselő-testületet. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) A szavazásra bocsátás során a polgármester szövegszerűen ismerteti a szavazás tárgyát képező javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni –elegendő csupán arra utalni –ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal, továbbá akkor sem, ha az előterjesztő a vitában elhangzott módosító javaslatokat elfogadta, és ezen javaslatok a vita során írásban félreérthetetlen szövegszerűséggel megfogalmazást nyertek.

(4) A polgármester először –az elhangzás sorrendjében külön-külön –az előterjesztő által el nem fogadott módosító és kiegészítő javaslatokat bocsátja szavazásra.

(5) A módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt a képviselő testület az eredeti előterjesztés szerinti javaslat előterjesztő által javasolt és a képviselő testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó egészéről.

(6) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, valamint az, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott.

30. § (1) Titkos szavazással dönt a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság gondoskodik. Amennyiben e tevékenységében a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság akadályoztatva van, a képviselő testület a feladat ellátásra, a polgármester javaslatára - nyílt szavazással -szavazatszámláló bizottságot választ.

(3) A titkos szavazás során a képviselők a Hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a számukra megfelelő választ (igen, nem, tartózkodom) előtti négyzetbe tett két egymást metsző vonallal (X, +) jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazólap, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg, vagy nem állapítható meg egyértelműen, hogy szavazatát mire adta le vagy nem két egymást metsző vonallal szavaz.

(4) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza legalább az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye hányan vettek részt a szavazásban, mennyi az igen, a nem és a tartózkodom szavazat. A szavazólapokat a szavazást követően a bizottság megsemmisíti. A bizottság tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

31. § Az ülés vezetője megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a képviselő-testület az elhangzott javaslatot elfogadta vagy elutasította.

32. § A képviselő-testület döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű többséggel vagy minősített többséggel hozza.

33. § (1) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében.

(2) A megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges (a továbbiakban: minősített többség) az Mötv.-ben meghatározottakon túl:

a) gazdasági társaság alapításához,

b) gazdasági társaságba történő belépésről,

c) gazdasági társaság üzletrészének átruházásáról szóló döntéshez;

d) kitüntetések és elismerő címek, díszpolgári cím adományozásához;

e) fegyelmi eljárás megindításához;

f) a képviselő rendbírsággal való sújtásához;

g) az önkormányzati vagyontárgy visszterhes szerződéskeretében történő elidegenítéséhez, hasznosításának átengedéséhez, valamint gazdasági társaságba viteléről, vagyonkezelésbe adásáról és haszonélvezeti jogának átengedéséről szóló döntéshez, továbbá az elővásárlási jogról való lemondáshoz abban az esetben, ha a vagyontárgy értéke a költségvetési törvényben meghatározott, az ellenérték fejében történő hasznosítással és elidegenítéssel kapcsolatos kötelező versenyeztetést megalapozó értékhatárt meghaladja.

h) önkormányzati vagyon ingyenes hasznosításáról vagy tulajdonjogának ingyenes átruházásáról, forgalmi értéktől alacsonyabb értéken történő elidegenítéséhez valamint az ingyenes használatba adott vagyon fenntartására, állagának megóvására vonatkozó kötelezettségnek az önkormányzat általi átvállalásáról szóló döntéshez;

i) az önkormányzati törzsvagyon körébe tartozó ingatlan forgalomképessé nyilvánításához.

8. Az ülések jegyzőkönyve

34. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés követelményét előírja.

35. § (1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontonként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) bekezdés f-m) pontokat.

(2) A tárgyalt napirendeknél az Mötv. 52. § (1) bekezdés g) pontjaként legalább a tanácskozás lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint a jegyzőkönyvbe rögzíteni.

(3) A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés l) pontjaként a szavazás számszerű eredményét úgy kell rögzíteni, hogy szerepeljen a jegyzőkönyvben, hogy hányan vettek részt a szavazásban, hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.

(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, a rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében azt kell szerepeltetni, hogy a testület a rendeletet a jegyzőkönyv mellékleteként elhelyezett rendelet szöveggel fogadja el.

(5) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(6) A jegyzőkönyvet 1 példányban kell készíteni, amelyről a jegyző gondoskodik.

(7) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a képviselők kérése alapján:

a) a képviselői indítványokat,

b) a képviselői hozzászólásokat,

c) a képviselői interpellációkat.

36. § (1) A jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (2) bekezdésében foglalt személyeken túl a jegyzőkönyv hitelesítőknek is alá kell írniuk.

(2) Jegyzőkönyv hitelesítéssel a képviselő-testület a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság, valamint a Szociális Bizottság elnökét bízza meg.

(3) A jegyzőkönyvet a (2) bekezdésben foglalt személyek akadályoztatása esetén a bizottságokba tartozó – a képviselő-testület által a képviselő-testület ülésén megválasztott tag hitelesíti.

(4) A jegyzőkönyvet a hitelesítők részére annak elkészültét követően soron kívül, de legkésőbb a Somogy Megyei Kormányhivatalhoz történő felterjesztési határidő előtt legalább 3 nappal aláírásra a rendelkezésre kell bocsátani azzal, hogy a kézhezvételtől számított 2. napon az aláírt jegyzőkönyvet vissza kell juttatni a hivatal részére.

(5) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia. A betekintési jog az Önkormányzat székhelyén, a Hivatal ügyfélfogadási idejében biztosított. A jegyzőkönyvekről írásos kérelem esetén - térítésmentesen - másolat készíthető. A jegyzőkönyvek anyagát csak a Hivatal köztisztviselőjének jelenlétében lehet megtekinteni

9. A képviselő-testület döntései, előterjesztések

37. § (1) A képviselő-testület döntései:

a) a határozat,

b) a rendelet.

(2) Rendeletalkotás esetén a képviselő-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

38. § (1) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(2) A rendelet-tervezet a rendelet szövegét, valamint az indokolást és az előzetes hatástanulmányt tartalmazza.

(3) A rendelet-tervezet elkészítésével a képviselő-testület döntése alapján megbízható a tárgy szerint érintett állandó bizottság, ideiglenes bizottság, valamint külső szakértő is.

(4) A rendelet-tervezet elkészítését követően a jegyző törvényességi szempontból történő felülvizsgálatát (3) bekezdésben foglalt előkészítés esetén is biztosítani kell oly módon, hogy az elkészített rendelet-tervezetet a képviselő-testületi ülésre vonatkozó meghívó kiküldését megelőzően legalább 3 munkanappal a jegyző rendelkezésére kell bocsájtani.

39. § A rendelet-tervezetet a polgármester, az alpolgármester, a bizottság, az ideiglenes bizottság vagy a jegyző terjeszti a képviselő testület elé.

40. § (1) A jegyző gondoskodik a döntések rendeletek és normatív határozatok helyben szokásos módon a Hivatal előtti hirdetőtáblán történő kihirdetéséről.

(2) Az alkalmazandó kihirdetési módok:

a) a Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés;

b) az Önkormányzat honlapján való közzététel

c.) Nemzeti Jogszabálytár felületén történő közzététel

41. § (1) A határozatokat Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III.13.) IM rendelet 15. §-ban foglaltak szerint kell megjelölni.

(2) A képviselő-testület határozatainak kivonatát meg kell küldeni a témában érintett személyek részére.

(3) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, amelyben egy adott évben hozott határozatokat teljes szövegükkel, sorszám szerint növekvő sorrendben kell szerepeltetni éves bontásban.

42. § (1) A képviselő-testület elé kerülhetnek:

a) napirend előtti felszólalás,

b) előterjesztés,

c) beszámoló,

d) tájékoztató,

e) képviselői indítvány,

f) interpelláció, kérdés.

(2) Az (1) bekezdés b)–e) pontja szerinti anyagokat előzetesen, írásban kell benyújtani a jegyző részére, aki a benyújtott anyagok alapján az f) pont kivételével, előzetes törvényességi véleményezést követően–gondoskodik az ülés napirendi tervezetének elkészítéséről. A benyújtáskor –az f) pont kivételével– figyelemmel kell lenni az ülés meghívójának kézbesítésére vonatkozó szabályokra.

43. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.

(2) Az írásos előterjesztést a meghívóval együtt meg kell küldeni a képviselőknek, a jegyzőnek, az előterjesztőnek valamint az adott ügyben érintett, meghívóban megjelölt személynek Egyéb esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is.

44. § Az előterjesztések tartalmi elemei:

a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

c) téma ismertetése,

d) a jogszabályi háttér bemutatása,

e) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása,

f) pénzügyi kihatású döntésnél az Önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,

g) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, melyek segítik a döntéshozatalt,

h) határozati javaslat vagy határozati javaslatok,

i) rendelet-tervezet,

j) rendelet tervezetnél előzetes hatástanulmány, indokolás.

45. § (1) Az előterjesztés benyújtására a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testületi tag, a bizottság és a jegyző, továbbá a jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.

(2) Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.

(3) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések sokszorosítási példányának az előterjesztő aláírását tartalmaznia kell.

(4) Az előterjesztést a feladat-és hatáskörrel rendelkező állandó bizottság előzetesen véleményezi.

(5) Amennyiben előterjesztés vagy módosító javaslat a költségvetés kiadásának növelését vagy bevételének csökkenését eredményezheti, meg kell benne jelölni a költségvetési egyensúly megőrzése érdekében javasolt megoldást is.

(6) A képviselő- testület hatáskörébe tartozó kinevezések, választások, és egyéb pályázatok esetén a pályázatra beérkezett pályamunkák az előterjesztés mellékletét képezik, azonban azokat a személyi jellegű döntések, és nagyobb terjedelmű egyéb pályázatok esetén csak az érintett bizottság tagjai részére kell megküldeni.

(7) A zárt ülés napirendjén szereplő előterjesztés jobb felső sarkában a 'ZÁRT ÜLÉS' megjelölést kell alkalmazni.

(8) A választópolgárok a zárt ülés jegyzőkönyvébe és előterjesztéseibe nem tekinthetnek be. A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott képviselőtestületi döntés is nyilvános.

46. § (1) Rendelet megalkotására, módosítására vagy határozathozatalra az önálló vagy együttes képviselői indítványt, előterjesztést, legkésőbb a benyújtást követő 15 napon belül napirendre kell tűzni.

(2) A rendelet-tervezeteket a tárgy szerint illetékes bizottság előzetesen megvitatja.

(3) Az indítványt a polgármesternek és a bizottságnak valamint a jegyzőnek kell benyújtani.

(4) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(5) Halaszthatatlan, rendkívüli helyzet megoldására vonatkozó határozathozatalra irányuló indítvány írásban, sürgősségi indítványként is benyújtható, azzal, hogy a sürgősség indokát meg kell jelölni.

(6) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az e rendelet 45. §-ában, valamint 46. § (1) – (2) bekezdésében előírt követelményeknek.

(7) Az (5) bekezdés szerinti sürgősségi indítványt a benyújtás követően haladéktalanul, de legkésőbb a benyújtást követő 8 napon belül napirendre kell tűzni.

10. Interpelláció

47. § (1) Interpellációnak minősül az a felvetés, amelyben a képviselő valamilyen hibás, helytelen gyakorlatot jelez. A Képviselő- testület tagjai a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz vagy a bizottság elnökéhez, interpellációt intézhetnek önkormányzati feladatkörbe tartozó minden ügyben. Az írásban beadott interpellációt a képviselő szóban is előadhatja.

(2) Az interpellált a Képviselő- testület ülésén szóban, vagy 15 napon belül írásban köteles választ adni. Amennyiben az interpelláló képviselő az adott ülésen kíván választ kapni, az interpellációt az ülést megelőzően legalább 8 nappal írásban el kell juttatnia az interpelláció címzettjének és a polgármesternek.

(3) Az interpellációra adott írásbeli választ a Képviselő-testület soron következő ülésén napirendre tűzi.

(4) A válasz után –az írásban adott válasz esetében is –az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, majd nyilatkozik a válasz elfogadásáról.

(5) Az interpelláció alapján a Képviselő- testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. Ideiglenes bizottság is megbízható kivizsgálással.

48. § Kérdés feltevésére és megválaszolására a 22. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni azzal, hogy:

a) a képviselő viszontválaszra nem jogosult,

b) a kérdésre adott írásbeli választ a képviselő- testület csak akkor tűzi napirendjére, ha azt a képviselő beadványában kifejezetten kéri,

c) a képviselő- testület napirendjére vett írásbeli válasszal együtt a képviselő kérdését is meg kell küldeni a Képviselő- testület tagjainak és ebbe külső szakértő is bevonható.

11. A polgármester jogállása és feladatai

49. § (1) A polgármester főállásban látja el a feladatait.

(2) A polgármester munkarendje megegyezik a Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal munkarendjével.

(3) A polgármester a polgármesteri esküjének megfelelően

a) képviseli az önkormányzatot, szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat

b) biztosítja az Önkormányzat demokratikus működését

c) gondoskodik a képviselő-testület működéséről, annak nyilvánosságáról

d) gondoskodik a helyi fórumok szervezéséről

e) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit

(4) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségével, az összeférhetetlenségi eljárással, a méltatlansággal, a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel és eljárással kapcsolatosan az Mötv. szabályai az irányadóak.

(5) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek. Ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az érintett tartósan akadályoztatva van, az ügyrendi bizottság elnökének.

50. § (1) A polgármester az Mötv. 65. § és 67. §-ában meghatározott feladatokon túl további feladatai:

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és a bizottsági tagok bizottsági munkáját;

b) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel;

c) fogadóórát tart;

d) nyilatkozik a sajtónak.

(2) A polgármester fogadóórája: minden héten hétfő és szerdai nap 08.00-10.00 óra.

(3) A polgármester az Mötv. 67. § e) pontja alapján külön utasításban szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

(4) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, a polgármester szociális ügyekben határozatot hozhat.

(5) A polgármester negyedévenként tájékoztatja a képviselő-testületet az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

(6) A polgármester feladatait és hatáskörét jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(7) A polgármester a Mötv. 68. § (3) bekezdése szerint eljárva dönt:

a) az Önkormányzat vagy intézményei által vagy közreműködésével benyújtandó saját forrást nem igénylő pályázatokkal kapcsolatos valamennyi kérdésben,

b) a képviselő-testület által elfogadott beszerzési szabályzat alapján a hatáskörébe utalt beszerzésekről,

c) Önkormányzati vélemény szomszédos önkormányzat helyi építési szabályzatáról szóló rendelete előkészítéséhez, megalkotásához, vélemény, egyetértési jog gyakorlása más önkormányzati rendelet alkotásához.

d) Költségvetési kiadásokat nem érintő kérdésekben önkormányzati támogatási szerződések, együttműködési megállapodások megkötése,

e) Támogatási nyilatkozatok, különböző akciókhoz, felhívásokhoz való csatlakozás, ha annak forrásai biztosítottak.

f) Önkormányzatnak nyújtott pénzbeli vagy természetbeni támogatások elfogadása.

(8) A polgármester szervezi az önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat és a külföldi partnertelepülések, szervezetek együttműködését.

(9) A polgármester kiadmányozza a pályázatokkal kapcsolatos önkormányzati nyilatkozatokat.

(10) A polgármester negyedévente beszámol az önkormányzat bírósági pereinek az állásáról.

12. Az alpolgármester jogállása és feladatai

51. § (1) A képviselő-testület a tagjai közül egy alpolgármestert választ. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és az új képviselő-testület alakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.

(2) Az alpolgármester megbízatása megszűnik, ha a képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel megbízását visszavonja.

(3) Az alpolgármester a feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.

(4) Amennyiben a polgármester a jelen rendeletben meghatározott fogadóóráján nem tud részt venni, vagy a polgármester az ülés összehívásában és vezetésében akadályoztatva van, úgy e hatásköreit az alpolgármester gyakorolja. Együttes akadályoztatásuk esetén a legidősebb képviselő gyakorolja ezen jogokat.

13. A jegyző jogállása és feladatai

52. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésén kívüli kiemelt feladatai:

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásáról;

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól;

c) gondoskodik a Hivatal dolgozóinak továbbképzéséről;

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését;

e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás és rendelet-nyilvántartás formájában;

f) a bizottság döntéseiről határozat nyilvántartást vezet.

53. § (1) A jegyző kinevezése az Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén, a tisztség betöltetlensége vagy akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Hivatal szervezeti és működési szabályzatában megjelölt a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX törvény ( Kttv.) 247. § (1) és (2) bekezdésében foglalt képesítési feltételeknek megfelelő – ugyanakkor figyelembe véve a Kttv. 247. § (4) bekezdése szerinti részbeni felmentési lehetőséget is- közszolgálati tisztviselőt bízza meg.

14. A közös önkormányzati hivatal

54. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján közös önkormányzati hivatalt hoz létre.

(2) A Hivatal létszámát a képviselő-testület mindenkori költségvetési rendeletében állapítja meg.

(3) A Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján a polgármester is meghatároz. A Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(4) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét – az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése figyelembe vételével – a képviselő-testületek határozattal fogadják el.

(5) A jegyző az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló jogszabályokban előírt feladatok ellátásáról szerződés útján gondoskodik.

15. Önkormányzati társulások

55. § A képviselő-testület az alábbi jogi személyiséggel rendelkező társulásoknak tagja:

a) Marcali Kistérségi Többcélú Társulás.

b) Böhönye és Környéke Önkormányzatai Társulás.

c) Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás

16. Az önkormányzati képviselők jogállása, feladatai , díjazása

56. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.

57. § (1) A települési képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés i), j), k) és (3) bekezdésében meghatározottakon túl köteles:

a) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

b) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,

c) tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni;

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni;

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott, a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni;

58. § (1) A képviselőket, képviselői munkájukért tiszteletdíj illeti meg, melynek havonkénti alapdíja 20.000.- Ft, azaz húszezer forint.

(2) Amennyiben a képviselő bizottságnak is tagja, a tiszteletdíj az alapdíjon felül – több bizottsági tagság esetén is – az alapdíj 45%-ával növekszik.

(3) A bizottság elnökének tiszteletdíja az alapdíjon felül - több tisztség, bizottsági tagság esetén is az alapdíj 90 %-ával növelendő.

(4) A nem képviselő bizottsági tag tiszteletdíja az alapdíj 45 %-a.

(5) Amennyiben a települési képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés j) pont szerinti képzésen nem vesz részt, úgy két havi tiszteletdíját a képviselő-testület megvonja.

(6) Az önkormányzati képviselő megbízatására és megszűnésére az Mötv. helyi önkormányzati képviselő megbízatás keletkezése és megszűnése szabályai vonatkoznak.

(7) A képviselő összeférhetetlenségével, az összeférhetetlenségi eljárással, a méltatlansággal, a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel és eljárással kapcsolatosan az Mötv. szabályai az irányadóak.

59. § (1) A képviselő részére a feladatainak maradéktalan ellátásához a technikai, adminisztrációs feltételeket a Hivatal biztosítja.

(2) A tiszteletdíjak havi számfejtéséről a Hivatal gondoskodik, és teljesíti a kifizetést. A költségtérítések elszámolási ideje a benyújtástól számított 3 munkanap.

(3) Amennyiben a képviselő-testület tagja a testületi vagy bizottsági ülésekről 2 alkalommal igazolatlanul távol marad, tiszteletdíját a képviselő-testület 25 %-kal csökkentheti 6 hónap időtartamra. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.

17. A képviselő-testület bizottságai

60. § (1) A képviselő-testület három állandó bizottságot hoz létre.

(2) Az állandó bizottság megnevezése, tagjainak száma:

a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság, amelynek létszáma: 3 fő.

b) Szociális Bizottság, amelynek létszáma: 3 fő.

c) Kulturális, Ifjúsági és Sport Bizottság, amelynek létszáma: 3 fő.

(3) A bizottságok feladatait és hatáskörét e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(4) Jelen rendelet képviselő-testület összehívására, üléseire és eljárására vonatkozó rendelkezéseit a bizottságokra is alkalmazni kell azzal, hogy a bizottságok ülését a bizottság elnöke vezeti.

61. § A képviselő- testület állandó bizottságai ellátnak minden olyan feladat-és hatáskört, amelyet önkormányzati döntés számukra meghatároz. E körben a bizottságok:

a) véleményezik

aa) a képviselő- testület elé kerülő előterjesztések feladatkörükbe tartozó kérdéseit,

ab) a hatályos önkormányzati rendeletek feladatkörükbe tartozó szükség szerinti módosítását

b) ellenőrzik a bizottság döntéseinek végrehajtását,

c) beszámolnak éves tevékenységükről,

d.) kezdeményezik a szakterületéhez tartozó önkormányzati rendeletek szükség szerinti módosítását.

62. § (1) A bizottság a képviselő- testületi döntésre előkészítési, beszámolási hatáskörébe és feladatkörébe tartozó kérdésekben előterjesztés benyújtására –a benyújtásra jogosultakon túl a bizottsági elnök is jogosult.

(2) A bizottság üléseit az elnök –az ülést megelőzően legalább két nappal – írásban postai úton, e-mail-en vagy telefonon küldött sms-ben hívja össze.

(3) A jegyző - vagy az általa megbízott személy - tanácskozási joggal vesz részt a bizottság ülésén.

(4) A bizottság határozatot hoz.

(5) A bizottság működéséhez szükséges tárgyi feltételeket a Hivatal útján, a jegyző biztosítja.

63. § (1) A bizottság elnöke:

a) összehívja és vezeti a bizottság üléseit,

b) kiadmányozza a bizottság döntéseit,

c) ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását,

d) a bizottsági ülések között munkakapcsolatot tart fenn a Hivatal tárgy szerinti ügyintézőivel.

(2) bizottság elnök akadályoztatása esetén annak helyettesítését a bizottsági tagok közül a testület tagjai közül megválasztott legidősebb bizottsági tag látja el.

64. § A bizottság tagja:

a) a bizottság elé kerülő témakörökkel kapcsolatban külső szakértő segítségét kérheti, javasolhatja az elnöknek a bizottság ülésére való meghívását,

b) az elnök a polgármester megbízása alapján képviselheti a bizottságot.

65. § (1) A Képviselő- testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására bármely képviselő javaslatára, a polgármester előterjesztése alapján ideiglenes bizottságot választhat.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő- testület a bizottság felállításakor határozza meg.

(3) Az ideiglenes bizottság elnökének, tagjainak megválasztására, a bizottság működésére és megszűnésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni ezen rendelet eltérő rendelkezése hiányában.

18. Helyi népszavazás

66. § A helyi népszavazásra a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló törvényben meghatározottak az irányadók.

19. Gazdasági program

67. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

20. Közmeghallgatás

68. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi pontokat.

(2) A közmeghallgatás napirendi pontonként történik. Adott napirendi pontokhoz kapcsolódva először a képviselő-testületi ülésén előterjesztésre jogosultak tájékoztatást adnak.

(3) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik hozzászólási szándékukat.

(4) A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog megadásával egyezik meg.

(5) A közmeghallgatás rendjének fenntartására vonatkozó szabályok a 24. §-ban foglaltakkal azonosak.

69. § Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a megjelentek számára egyéb javaslatok és kérdések feltevésére.

70. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok szerint jegyzőkönyvet készít.

71. § A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel fórumot tarthat.

72. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2021. (VI.8.) önkormányzati rendelet.

73. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet

Böhönye Község Önkormányzatának kormányzati funkciói

A

B

1

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2

013320

Köztemető fenntartás és működtetés

3

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

5

021020

Védelmi képesség fenntartása, fejlesztése, honvédelmi felkészítés

6

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

7

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

8

041140

Területfejlesztés igazgatása

9

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

10

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

11

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

12

045120

Út, autópálya építése

13

045130

Híd, alagút építése

14

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

15

051040

Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

16

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

17

063020

Víztermelés, - kezelés, - ellátás

18

064010

Közvilágítás

19

066010

Zöldterület-kezelés

20

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

21

072111

Háziorvosi alapellátás

22

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

23

072311

Fogorvosi alapellátás

24

072312

Fogorvosi ügyeleti ellátás

25

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

26

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

27

076062

Település-egészségügyi feladatok

28

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

29

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

30

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

31

082044

Könyvtári szolgáltatások

32

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

33

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

34

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

35

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

36

102031

Idősek nappali ellátása

37

102032

Demens betegek nappali ellátása

38

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

39

107051

Szociális étkeztetés

40

107052

Házi segítségnyújtás

41

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

42

104035

Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

43

104031

Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

2. melléklet

1. A polgármesterre átruházott hatáskörök

1. A polgármesterre átruházott hatáskörök

1.1. dönt a köztemetés elrendeléséről

1.2. intézkedik a köztemetés költségeinek hagyatéki teherként történő bejelentéséről, kötelezi az eltemettetésre kötelezett személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére vagy azt méltányosságból elengedi.

1.3. dönt 50.000 Ft alatti önkormányzati beszerzésekről

2. Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköre:

2.1. A kötvények, értékpapírok és tulajdonrészek hasznosítására vonatkozó koncepció véleményezése

2.2. A vagyon, vagyonrész vállalkozásba történő bevitelének véleményezése

2.3. Az önkormányzat kizárólagos gazdasági tevékenysége gyakorlásának koncesszió útján történő átengedésének előzetes véleményezése.

2.4. A feladatkörébe tartozó gazdaságfejlesztési és pénzügyi tárgyú előterjesztések, koncepciók véleményezése így különösen az éves költségvetési javaslat, és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteinek, a költségvetési koncepciónak, település-fejlesztési koncepciónak a véleményezése.

2.5. A költségvetési bevételek alakulásának figyelemmel kísérése különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés-csökkenés) alakulására, az előidéző okok értékelése.

2.6. A hitelfelvétel indokainak és gazdasági megalapozottságának vizsgálata.

2.7. Vizsgálatot indít, tájékozódik, elemzést készít minden olyan esetben, amikor a képviselő-testület – akár a bizottság saját kezdeményezésére – megbízza.

2.8. Ellátja a Képviselő-testületi ülésen a titkos szavazással kapcsolatos szavazatszámláló bizottsági teendőket.

2.9. Az önkormányzati tisztségviselői és Képviselő-testületi összeférhetetlenségi ügyekben előterjesztést tesz a Képviselő-testület felé.

2.10. Javaslatot tesz a polgármester illetményének megállapítására, emelésére, és jutalmazására.

2.11. Méltatlansági eljárásban javaslatot tesz a képviselő-testület felé.

2.12. Vagyonnyilatkozatok nyilvántartása.

2.13. Vagyonnyilatkozat ellenőrzése, ha az ellenőrzésre kezdeményezés érkezik.

2.14. Vagyonnyilatkozat-tételi eljárás lefolytatását követően az eredményről a képviselő-testület tájékoztatása.

3. Szociális Bizottság feladat- és hatásköre:

3.1. Önkormányzati rendeletben biztosított felhatalmazás alapján I. fokú önkormányzati hatósági hatáskört gyakorol.

3.2. Átruházott hatáskörben dönt Böhönye Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális és gyermekvédelmi pénzbeni, természetbeni és intézményi ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletében foglaltak szerinti pénzbeli és természetbeni ellátásokról;

3.2.1. települési támogatások

3.2.2. lakhatáshoz kapcsolódó támogatás,

3.2.3. tartósan beteg felnőtt hozzátartozó ápolásának támogatása,

3.2.4. támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez,

3.2.5. rendkívüli települési támogatás,

3.2.6. felsőoktatási ösztöndíj támogatás,

3.2.7. születési támogatás,

3.2.8. szociális földprogram,

3.2.9. tűzifa természetbeni támogatás gyermekétkeztetési támogatás,

3.2.10. iskolakezdési támogatás.

3.3. Előzetesen véleményezi a feladat és hatáskörébe tartozó rendelet-tervezeteket.

3.4. Javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé a költségvetés módosítására feladat és hatáskörének ellátásához szükséges pénzügyi fedezet biztosítása érdekében.

3.5. Javaslatot terjeszthet a Képviselő-testület elé a feladat és hatáskörét érintő rendelet megalkotására, rendelet módosítására.

3.6. Figyelemmel kíséri a lakosság egészségügyi helyzetét.

3.7. Figyelemmel kíséri a nyugdíjasok és egyedülálló idős személyek életét.

3.8. Kapcsolatot tarthat községben működő egészségügyi szolgáltatókkal, egészségügyi hatósággal, egészségbiztosítási szervvel.

3.9. Ellátja az Értéktár Bizottság feladatait.

4. A Kulturális, Ifjúsági és Sport bizottság feladatai:

4.1. A Falunapi rendezvények programjának összeállítása, szervezése.

4.2. Koordinálja, és részt vesz a községi kulturális, ifjúsági és sportrendezvények szervezésében. Javaslatot állít össze programok szervezésére.

4.3. Javaslatot tehet a közterületek elnevezésére és emlékmű állítására.

4.4. Javaslatot tehet a sportegyesület önkormányzati támogatása mértékére.

4.5. Javaslatot tehet a diák-, a verseny- sport pénzügyi támogatására.

4.6. Javaslatot tehet az állami, a nemzeti és az önkormányzati ünnepek programjára.

4.7. Javaslatot tehet a környező településekkel való sportjellegű együttműködésre.

4.8. Véleményezi az önkormányzat által kiírt, a község művészeti, kulturális életének gazdagítását szolgáló pályázatokat.

4.9. Véleményezi az önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítmények hasznosítására, fejlesztésére, elidegenítésére, használatára vonatkozó terveket, koncepciókat, előterjesztéseket.

4.10. Véleményezi a kulturális és intézményvezetői állások betöltésére kiírandó pályázatokat