Babócsa Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2019. (III.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 03. 12- 2020. 07. 14



Babócsa Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



1. §


A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire (polgármester, bizottság) és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.


2. §


(1) A képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.


(2) A költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.


(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások és bevételek e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.



I.


A költségvetés bevételei és kiadásai



3. §


(1)  a) A képviselő-testület az önkormányzat 2019. évi költségvetését:



205 951 ezer Ft

költségvetési bevétellel

245 064 ezer Ft

költségvetési kiadással

39 113 ezer Ft

42 665 ezer Ft

3 552 ezer Ft

költségvetési egyenleggel

- ebből  működési (hiány)

             felhalmozási (többlet), továbbá

42 247 ezer Ft

finanszírozási bevétellel

3 134 ezer Ft

finanszírozási kiadással

állapítja meg.



b) A bevételi főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat


   164 928 E Ft

Működési költségvetés bevételei

    78 339 E Ft

Önkormányzat működési támogatásai

    52 254 E Ft

Működési célú támogatások államháztartáson belülről

    31 000 E Ft

Közhatalmi bevételek

      3 335 E Ft

Működési bevételek

                      0 E Ft

Működési célú átvett pénzeszközök

             41 023 E Ft

Felhalmozási költségvetés bevételei

             35 633 E Ft

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

               5 390 E Ft

Felhalmozási bevételek

                      0 E Ft

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

             42 247 E Ft

Finanszírozási bevételek


jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.


c) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat


   207 593  E Ft

Működési költségvetés kiadásai

   101 714 E Ft

Személyi juttatások

     16 011 E Ft

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

     41 409 E Ft

Dologi kiadások

     21 859 E Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai

     23 620 E Ft

Egyéb működési célú kiadások

      37 471 E Ft

Felhalmozási költségvetés kiadásai

      21 630 E Ft

Beruházások

      15 841 E Ft

Felújítások

             0 E Ft

Egyéb felhalmozási kiadások

               2 980 E Ft

Tartalék

               3 134 E Ft

Finanszírozási kiadások

jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.



(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 2. és 3. számú melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 2. és 3. számú mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 4. melléklet részletezi.

(5)   A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(6)   A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből vagy az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételével történik.


A költségvetés részletezése

4. §

A képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 5. melléklet részletezi.

(2)   Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet tartalmazza.    

(3)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások és felújítások kiadásainak részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.

(5)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6)   Az éves (tervezett) létszám előirányzatot, a közfoglalkoztatottak létszámát a 9. melléklet szerint határozza meg.

(7)   Az önkormányzat a kiadások között a 10. melléklet szerint 3 779 ezer Ft általános, 0 ezer Ft céltartalékot állapít meg.

(8)  Az önkormányzat lakosságnak juttatott támogatásait, a szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat a 11. melléklet részletezi.

(9)   Az önkormányzat által nyújtott támogatások, kölcsönök részletezését a 12. melléklet tartalmazza.

(10) Az önkormányzat által átvett pénzeszközök részletezését a 13. melléklet tartalmazza.

(11) A helyi adók és egyéb közhatalmi bevételek részletezését a 14. melléklet tartalmazza.


A költségvetés végrehajtásának szabályai

5. §

(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2)   Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3)   A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4)   A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 20 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(5)   Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(6)   Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.



6. §



(1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.


(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.


(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.


(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.


(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.



7. §


A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


8. §


(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő  Babócsai Közös Önkormányzati Hivatal.


(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve – a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján -  a költségvetési szervként működő Babócsai Közös Önkormányzati Hivatal.



9. §


A Környezetvédelmi Alap bevételeit az ivóvízminőség-javítás biztosításához kell felhasználni.


10. §


A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.




Az előirányzatok módosítása

11. §

  1. Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2)  A képviselő-testület az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 500 000 Ft összeghatárig - mely esetenként a 100 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2019. december 31-ig gyakorolható.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A képviselő-testület a költségvetési rendelet fentiek szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.



Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások


12. §


(1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.


(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.


(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.




Támogatási szerződés


13. §


(1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.


(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:


a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körű megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közreműködők bevonásának lehetőségét, a közreműködők által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkező változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.


(3) Nem folyósítható támogatás azon szervezetek részére, melyeknek lejárt határidejű tartozása van az önkormányzat felé, illetve az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezet működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 30. §-a és 75. §-a alapján a beszámolójának letétbe helyezését nem teljesítette.


(4) Az önkormányzati támogatások felhasználását és a felhasználásról adott számadást ellenőrizni kell.


(5) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.




Szolgáltatási szerződés


14. §


Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:


(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.


(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.


(3) A szerződéskötés feltétele, hogy


a) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.


(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.


(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.


(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:


 a) az ellátandó feladatot,

 b) a díjazás mértékét,

       c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d) a szerződés időtartamát,

e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.


   


Követelések


15. §


(1) A lejárt követelés behajtásáról a polgármester köteles intézkedni.


(2) Az Áht. 97. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a polgármester az alábbi esetekben saját hatáskörben engedélyezheti a meg nem térült követelések törlését:

a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés,

b) egyéb, végrehajtás során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés,

c) a kis összegű lejárt követelések közül azok esetében, melyek érvényesítésével kapcsolatos költségei igazoltan meghaladják a követelés összegét, vagy a követelés összege nem éri el a 10 000 Ft-ot, amennyiben az önkéntes teljesítésre történő felszólítás eredménytelenül zárult.


(3) Követelés lemondásáról a (2) bekezdésben foglaltak kivételével kizárólag a képviselő-testület dönthet.




Készpénzben történő kifizetések


16. §


Az Áht. 107. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a képviselő-testület a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

a) készpénzfizetési számlák,

b) vásárlási előleg,

c) munkavállalók illetmény előlege,

d) munkavállalók utazási költségtérítése,

e) munkavállalók belföldi kiküldetése,

f) közfoglalkoztatásban dolgozók munkabére,

g) pénzbeli szociális és gyermekvédelmi ellátások.



A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

17. §


(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Barcsi Többcélú Kistérségi Társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.




Záró és vegyes rendelkezések


18. §


Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.


Babócsa, 2019. március 11.

    




                 Péter István                                               Tulok Mónika

     polgármester                                                    jegyző   



Kihirdetési záradék:


A rendelet hirdetőtáblára helyezve: 2019. március 12.

                                                         



                                                                                               Tulok Mónika

                                                                                                      jegyző