Szulok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete

Az egyes szociális ellátási formák helyi szabályozásáról

Hatályos: 2022. 09. 02- 2022. 09. 02

Szulok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete

Az egyes szociális ellátási formák helyi szabályozásáról

2022.09.02.

Szulok község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. §‑ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §‑ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában és (3) bekezdésében, 45. §‑ában, 48. § (4) bekezdésében, 58/B § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében és 92. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A szociális igazgatás és szociális ellátás általános szabályai

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatályára vonatkozóan a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §- az irányadó.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed Szulok Község Önkormányzata által szervezett és nyújtott ellátásokra.

2. Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Képviselő-testület hivatalánál (Homokszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatala – a továbbiakban: Hivatal) lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott Drávamenti Alapszolgáltatási Központ útján történik, az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet közvetlenül a Központ Vezetőjéhez vagy a Hivatalnál lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét formanyomtatványon nyújthatja be.

3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) c) g) h) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.

(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4) bekezdése az irányadó.

(5) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Korm.rendelet) meghatározottakat kell alkalmazni az ellátások igénylése során.

(6) A települési támogatás iránti kérelmet az erre rendszeresített nyomtatványon kell előterjeszteni az abban meghatározott mellékletekkel.

(7) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint környezettanulmány alapján köteles meghozni. A környezettanulmány elkészítése érdekében a Hivatal megkeresi a Drávamenti Óvodák Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot (továbbiakban: családsegítő szolgálat).

(8) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

(9) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetőek, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) rendelkezései szerint beszerezhetőek.

4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § A települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

6. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a Korm. rendelet 4. §.(6) bekezdésében meghatározott vagyonnyilatkozat formanyomtatványon nyilatkozzon.

7. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

8. § A Szoctv. 17. § (5) bekezdésében meghatározott kérelmek elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.

II. Fejezet

Szociális ellátások

3. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

9. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A Képviselő-testület a villanyáram- és a vízfogyasztás, a távhő-szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztőrészletéhez, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakhatási támogatást nyújt az e rendeletben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak.

(2) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(3) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(4) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) ha a háztartásban egy személy lakik: 5.000,-Ft/hó,

b) ha a háztartásban 2-4 személy lakik: 7.000,- Ft/hó,

c) ha a háztartásban 4 személynél többen laknak: 9.000,-Ft/hó.

(5) A lakhatási támogatás iránti kérelmet 21 napon belül kell elbírálni.

(6) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.

(7) A lakhatási támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

(8) A lakhatási támogatás iránti kérelmet a kérelmező csak olyan ingatlanra igényelheti, amelyben a kérelem benyújtásakor életvitelszerűen él. Az ingatlan életvitelszerű lakottságát a kérelmező az ingatlan fenntartásához szükséges villanyáram és/vagy vízfogyasztás költségeiről kiállított 60 napnál nem régebbi befizetett számlával igazolja.

(9) A lakhatási támogatást, és annak folyósítását meg kell szüntetni:

a) ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy a kérelmező elhalálozott, vagy

b) ha a kérelmező, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban – e támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő - változás következik be, a változás hónapját követő hónaptól. Kérelmező a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.

10. § (1) Lakhatási támogatás megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a támogatás egyéb feltételeinek megfelelő kérelmező (a továbbiakban: támogatásra jogosult személy) köteles lakókörnyezetének rendezettségét biztosítani.

(2) A lakhatási támogatásra jogosult személy a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó, a (3)-(4) bekezdésben meghatározott feltételeket köteles teljesíteni, függetlenül attól, hogy az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház használatára milyen jogcímen jogosult.

(3) A lakhatási támogatásra jogosult személy a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó kötelezettsége:

a) az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje tisztán tartása,

b) a kerítéssel határos közterület, járda, csapadék-elvezető árok tisztán tartása,

c) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítása.

(4) A lakhatási támogatásra jogosult személy lakókörnyezetét abban az esetben lehet rendezettnek tekinteni, ha

a) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartott, szemét- és hulladékmentes,

b) a zöldfelület magassága nem haladja meg a 20 cm-t,

c) az ingatlan, valamint a hozzá tartozó kert, kártevőktől mentes,

d) a háziállatok tartása esetében e célra megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre, melynek a tisztasága is megfelelő, és az állattartásra vonatkozó helyi szabályokat betartják,

e) a tüzelő rendezett formában van tárolva,

f) a kerítés olyan állapotú, amely alkalmas arra, hogy megakadályozza a kiskorú gyermekek kijutását az úttestre és az állatok elkóborlását.

g) az ingatlan előtti járda (járda hiányában egy méter széles területsávnak) tisztán tartott, szemét- és gyommentes, télen hó- és síkosság mentesített,

h) a ház előtt lévő lágy- és fás szárú növények, cserjék nem akadályozzák a forgalmat és a kilátást az úttestre;

i) a ház előtti csapadékvíz elvezető csatornarendszer tiszta, a csapadékvíz lefolyását háztartási hulladék, építési törmelék, föld és növények sem akadályozzák,

j) a lakóépület tisztán tartott, rendezett.

(5) A kérelmező köteles az (2) bekezdésben megjelölt kötelezettségét a jogosultság megállapítását követően is fenntartani. A (3)-(4) bekezdésben előírt feltételek teljesülését a kérelem benyújtását követően a jogosultság megállapítását megelőzően, illetve a jogosultság fennállásának ideje alatt ellenőrizni jogosult a megállapító szerv által kijelölt személy, helyszíni szemle és környezettanulmány lefolytatásával.

(6) Az e rendeletben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével a polgármesternek - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - fel kell szólítania. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

(7) Amennyiben a lakhatási támogatás iránti kérelmet a polgármester a (6) bekezdés szerinti okból elutasítja, vagy a megállapított lakhatási támogatást megszünteti, ugyanazon lakásra vonatkozóan

a) a döntés jogerőre emelkedésétől számított három hónapon belül a háztartás egy tagja sem nyújthat be lakhatási támogatás iránti kérelmet, valamint

b) a döntés jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül benyújtott kérelem esetén a lakhatási támogatás kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható.

11. § (1) Lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

4. Ápolásért nyújtott települési támogatás

12. § (1) A képviselő-testület ápolásért nyújtott települési támogatást állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.

(2) Az ápolásért nyújtott települési támogatás megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 4. számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. Az ápolásért nyújtott települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(3) Az ápolásért nyújtott települési támogatás havi összege 23.600.- Ft.

(4) Az ápolásért nyújtott települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

13. § (1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

(2) A Drávamenti Alapszolgáltatási Központ az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését indokolt esetben, a polgármester felkérésére, de legalább évente két alkalommal ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a polgármesternek jelzi.

5. Rendkívüli települési támogatás

14. § (1) Rendkívüli települési támogatásban részesíthetők kérelemre vagy hivatalból azok, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadásuk miatt anyagi segítségre szorulnak és

a) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-a vagy

b) egyedülálló személy esetén jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 300%-a.

(2) A rendkívüli települési támogatás összege, ha az egy főre jutó jövedelem a jogosultsági határ

a) 0-30 %-a: 10.000.- Ft

b) 31-60 %-a: 8.000.- Ft

c) 61-100 %-a: 5.000.- Ft.

15. § (1) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (pl.: elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, betegség, baleset stb.) hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható. Ebben az esetben a települési támogatás összege egyedi mérlegelés alapján kerül megállapításra a rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény egyedi értékelését követően. Egyedi mérlegelés alapján a támogatás mértéke a 100.000.- Ft-ot nem haladhatja meg.

(2) Sürgős szükség esetén, – ha az igénylő életkörülményei indokolják, az azonnali segítséget – a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

(3) Rendkívüli települési támogatás egy kérelmezőnek – a (1)-(2) bekezdésben foglaltakat ide nem értve – naptári félévenként legfeljebb egy alkalommal adható.

(4) A rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

6. Szociális célú tűzifa támogatás

16. § (1) Szulok község Képviselő-testülete szociális célú tűzifa-támogatásban részesítheti azt a személyt, akinek háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg a kötelező legkisebb munkabért és tűzifával nem rendelkezik.

(2) Az (1) bekezdés alapján a kérelmező akkor tekinthető tűzifával nem rendelkezőnek, ha a birtokában lévő tűzifa mennyiség az 2 m3-t nem haladja meg.

(3) Az e §-ban szabályozott támogatás egy lakásra csak egy kérelmezőnek nyújtható, függetlenül a lakásban élők számától.

(4) Az e szerinti támogatásban a kérelmező előnyben részesíthető, ha a kérelem benyújtásának időpontjában az alábbi támogatások valamelyikében részesül:

a) aktív korúak ellátása

b) időskorúak járadéka

c) lakhatási támogatás;vagy

d) családjában halmozottan hátrányos helyzetű gyermek nevelkedik,

e) fogyatékkal élő személy van a háztartásában.

(5) A támogatás mértékeként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege 400%-nak megfelelő Ft/ fő havi jövedelemig egyszeri maximum 2 m3 kemény tűzifa adható.

(6) A támogatási kérelem benyújtásának határidejét a Képviselő-testület minden évben határozattal állapítja meg, melyről a lakosságot a Hivatal hirdetményben tájékoztatja.

(7) Amennyiben a határidőben benyújtott, a (4) bekezdésben meghatározott jövedelemmel rendelkező jogosultak igényei nem fedik le a teljes famennyiséget, úgy a fennmaradó mennyiséget a további, az (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatárt meg nem haladó kérelmezők között kell kiosztani.

(8) A (7) bekezdésben meghatározott jogosulti kör részére adható támogatás mértéke 1 m3 kemény tűzifa.

(9) A támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása, így különösen annak értékesítése esetén a támogatott a következő 2 évben szociális tűzifa-támogatásban nem részesíthető.

(10) A szociális célú tűzifa-támogatás odaítéléséről a polgármester dönt a miniszteri támogatói döntésben biztosított tűzifa mennyiségi kereten belül, a lakossági jövedelmi határok szerinti elosztást figyelembe véve.

7. Temetéshez nyújtott települési támogatás

17. § (1) Szulok Község Képviselő-testülete települési támogatást nyújt annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott

a) annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tizenötszörösét nem haladja meg, és aki nem részesül a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv. alapján temetési hozzájárulásban.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás összege: 30.000,-Ft.

18. § (1) A temetéshez nyújtott települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani a Hivatalban.

(2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell a temetés költségeiről- a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát, amennyiben nem a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzattól kéri a temetési segélyt, valamint a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait.

(3) A temetéshez nyújtott települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

8. Szüléshez nyújtott települési támogatás

19. § (1) A Képviselő-testület a Szulok községben élő családok részére minden újszülött után a egyszeri, vissza nem térítendő támogatást nyújt, az alábbi feltételek együttes fennállása esetén:

a) a család (egyedülálló szülő esetében az anya) legalább egy éve folyamatosan, életvitelszerűen Szulokban tartózkodik (kivéve: kollégiumi, albérleti viszony iskolarendszerű tanulmányok folytatása miatt), és állandó lakcíme is Szulok;

b) a gyermeket a szülő nő a saját háztartásában neveli;

c) a családban az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének tizenötszörösét nem haladja meg.

(2) A támogatás összege gyermekenként 20.000.- Ft.

(3) A kérelemhez a jövedelemigazolásokon túl csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.

(4) A támogatás pénzbeli vagy természetbeni juttatás formájában adható. A támogatási forma megállapításának jogát a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

9. Óvodások, iskolások részére nyújtott települési támogatás

20. § (1) A településen állandó lakóhellyel rendelkező, tanköteles korú 1-8 évfolyamra járó általános iskolás, nappali tagozaton tanulmányokat folytató középiskolás (23. életévének betöltéséig) tanuló részére beiskolázási támogatás nyújtható a gyermeket gondozó szülő, vagy törvényes képviselő kérelmére, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a tizenötszörösét. A támogatás célja, hogy a gyermeket gondozó családnak a gyermek iskolai tanulmányaival kapcsolatban jelentkező többletkiadásaihoz részben hozzájáruljon.

(2) A településen állandó lakóhellyel rendelkező gyermek szülője vagy törvényes képviselője kérelmére óvodáztatási támogatás nyújtható, azzal a céllal, hogy a gyermeket gondozó családnak a gyermek óvodába járással kapcsolatban jelentkező többletkiadásához hozzájáruljon, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkor legkisebb összegének tizenötszörösét.

(3) Az óvodáztatási, iskoláztatási támogatáshoz a köznevelési intézmény igazolást állít ki, a támogatás megállapítható összege legfeljebb 30.000,- Ft/gyermek.

(4) A támogatások elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik, a támogatások kifizetését az önkormányzat pénzben nyújtja házipénztárban történő kifizetéssel, előre meghirdetett pénztári napokon legkésőbb szeptember 30 napjáig. A kifizetés feltétele, hogy az állandó lakhelynek a kifizetés időpontjában is fenn kell állnia, a kérelemhez csatolni szükséges a jövedelemvizsgálathoz szükséges igazolásokat.

10. Fogyatékosságra tekintettel nyújtott települési támogatás

21. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete évente egy alkalommal a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI törvény 4. §.a) pontjában meghatározott fogyatékos személy részére támogatást nyújt, ha a fogyatékos személy családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét. A támogatás célja, hogy a támogatás a jogosult fogyatékosságából adódó többletkiadásaihoz részben hozzájáruljon.

(2) A támogatás egyszeri összege 15.000,- Ft/fő, kifizetéséhez szükséges benyújtani a fogyatékosságot igazoló orvosi dokumentáció másolatát, valamint a jövedelemvizsgálathoz szükséges igazolásokat. A támogatást az önkormányzat készpénzben nyújtja házipénztárból történő kifizetéssel december hónapban. A támogatás megállapításáról a polgármester dönt.

11. Karácsonyi támogatás

22. § (1) A karácsonyi támogatás a szociálisan rászorult családok részére biztosított, karácsonyi ünnepkör idején felmerült megnövekedett családi kiadások mérséklését és az ünnep meghittebbé tételét segítő ellátás.

(2) Pénzbeli ellátásként karácsonyi települési támogatásban részesíthetőek azok a szociálisan rászoruló családok, ahol lakott ingatlanonként az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a tizenötszörös mértékét. A támogatás összege lakott ingatlanonként legfeljebb 10.000,-Ft/lakott ingatlan.

(3) A karácsonyi támogatásra lakott ingatanonként egy kérelem nyújtható be, a támogatás megállapításáról a polgármester dönt. A települési támogatás kifizetéséhez az Önkormányzat a következőket veszi figyelembe:

a) fennálló bejelentett lakóhely a személyi adat és lakcímnyilvántartás adatainak felhasználásával,

b) a beadott kérelem alapján a lakott ingatlanban legalább egy személy életvitelszerűen él,

c) érvényes lakcím esetén sem tekinthető az ingatlan lakottnak, ha az emberi tartózkodásra alkalmatlan különösen, ha romos, összedőlt, nem található rajta lakóház.

(4) Azon lakott ingatlanok tekintetében, ahol a kérelmező vagy családtajga részére adott év december 1. napi állapot szerint rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság, továbbá lakhatási támogatás vagy szociális célú tűzifa támogatás került megállapításra és ez alapján a kérelmező és családja szociális rászorultsága már vizsgálatra került a polgármester hivatalból, kérelem nélkül is megállapíthatja a karácsonyi támogatást.

(5) A támogatása iránti kérelmek beadási határidejét a képviselő-testület határozattal állapítja meg, amely alapján a kifizetés december hónapban előre meghirdetett pénztári napokon történik.

12. Eseti gyógyszer hozzájárulás

23. § (1) Az egészségi állapot megőrzése és helyreállítása érdekében eseti gyógyszer hozzájárulás állapítható meg annak, akinek gyógyszerköltsége, illetve gyógyászati segédeszköz költsége – a rendszeres havi kiadásokat is figyelembe véve – létfenntartását veszélyezteti, és

a) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-a vagy

b) egyedülálló személy esetén jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 350%-a.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott eseti hozzájárulás együttes mértéke egy családnak, illetve egyedülállónak egy naptári éven belül nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.

(3) Az eseti gyógyszer hozzájárulás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a jövedelemigazoláson kívül, a szükséges gyógyszereket, azok havi adagját, a gyógykezelés időtartamát is feltüntető háziorvosi vagy szakorvos igazolást, valamint a gyógyszertár igazolását az orvosi igazoláson szereplő gyógyszerek illetve gyógyászati segédeszközök költségéről.

(4) Az eseti gyógyszer hozzájárulás megállapítása iránti kérelem naptári félévenként 1 alkalommal adható be.

13. Térítési díj átvállalása

24. § (1) A szülő kérelmére Szulok község Képviselő-testülete a gyermekintézmények térítési díjának részbeni átvállalását rendelheti el, a gyermekek napközbeni ellátását igénybe vevő kiskorú gyermek, vagy középfokú, illetve felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulói vagy hallgatói jogviszonyban álló, 25. életévét még be nem töltött, rendszeres jövedelemmel nem rendelkező személy jogán , akinek családjában az egy főre számított, havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.

(2) Az önkormányzati támogatás mértéke a szülő által fizetendő összeg 50 %-a.

(3) Az intézményi étkezési díj átvállalása a beadást követő hónap első napjától az adott iskolai félév utolsó napjáig kerül megállapításra.

(4) Az intézményi étkezési térítési díj átvállalásának mértéke a ténylegesen igénybe vett étkezési napok és a napi étkezési díj szorzatával egyenlő. Az összeg átutalása az étkezést biztosító intézmény számlájára az igénybevételt követő hónap 15. napjáig történik.

(5) A térítési díj átvállalására vonatkozó kérelmek elbírálását a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza.

25. § A Szoc tv. 48.§.-a szerinti köztemetés esetén a polgármester jár el.

14. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj

26. § Az 51/2007 (III.26.) Korm rendelet 18. §. szerinti Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjban az a hallgató részesíthető, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízenötszörös mértékét nem haladja meg.

15. Szociális szolgáltatások

27. § (1) A szociális szolgáltatásokat az Önkormányzat társulás keretében, a Drávamenti Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja.

(2) A szociális szolgáltatások körére vonatkozóan az érintett Önkormányzatok megállapodása alapján Csokonyavisonta Község Önkormányzatának a szociális ellátásokról szóló rendeletében foglaltakat kell alkalmazni.

28. § E rendelet hatályba lépő új rendelkezéseit a folyamatban lévő eljárásokban és a már megállapított ellátások tekintetében akkor kell alkalmazni, ha az a kérelmező részére kedvezőbb támogatást állapít meg.

29. § Hatályát veszti Az egyes szociális ellátási formák helyi szabályozásáról szóló 3/2015.(II.26.) önkormányzati rendelet.

30. § Ez a rendelet 2022. szeptember 2-án lép hatályba.