Segesd Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2013.(XI.29.) önkormányzati rendelete

az államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó szabályokról

Hatályos: 2013. 11. 30

Segesd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott támogatásokról és államháztartáson kívüli forrásból az önkormányzatnak nyújtható támogatásokról a következőket rendeli el:



1. A rendelet célja, hatálya


1. §


A rendelet célja, hogy Segesd Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény (a továbbiakban Knyt.) előírásainak megfelelően szabályozza az államháztartáson kívülre átadott, illetve államháztartáson kívülről átvett pénzeszközökre vonatkozó eljárást.


2. §


(1) A rendelet hatálya kiterjed mindazon természetes személyekre, az államháztartás körébe nem tartozó jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, akik részére Segesd Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) pénzeszközt ad át, vagy akitől pénzeszközt vesz át.


(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a magánszemélyeknek juttatott segélyekre, ösztöndíjakra, illetve a közfeladat ellátására kötött megállapodás keretében átadott pénzeszközökre.



2. Államháztartáson kívüli forrás átadásának szabályai


3. §


(1) Segesd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) a mindenkori költségvetési rendeletében meghatározott előirányzatai terhére egyedi döntéseiben nevesített szervek részére céljelleggel támogatást nyújthat.


(2) Az önkormányzati támogatás megállapítása kérelemre történik. A kérelemre történő támogatás esetében elsősorban a település érdekében végzett tevékenység támogatására kell törekedni.


(3) A támogatás iránti kérelmet a polgármesterhez kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell:

  1. az igénylő: nevét, címét, levelezési címét, telefonszámát, adószámát, bankszámla számát,
  2.  az igénylő kapcsolattartójának nevét, címét, elérhetőségeit (telefon, e-mail cím),
  3. a támogatási cél megnevezését,
  4. a támogatás céljának rövid leírását,
  5. a támogatási cél megvalósításának tervezett időtartamát,
  6. a támogatási cél megvalósításának költségvetését,
  7. a támogatási cél tervezett bevételeit.


(4) A kérelemhez csatolni a Knyt. 6. § (1) bekezdés szerinti összeférhetetlenségről és a 8. § (1) bekezdés szerinti átláthatóságról szóló nyilatkozatot.


(5) A támogatás iránti kérelmet a képviselő-testület bírálja el. A támogatás iránti kérelem elbírálására első alkalommal a költségvetési rendelet elfogadását követően kerülhet sor.


4. §


(1) A támogatásra vonatkozó döntésnek tartalmaznia kell a támogatott nevét, a támogatás összegét, célját, a megvalósítás helyét, a kifizetés módját, a támogatás felhasználásának időpontját vagy időtartamát és az elszámolás határidejét.


(2) A 3. § -ban (5) bekezdésében meghatározott döntést követő 30 napon belül a támogatottal a pénzeszköz átadásról megállapodást kell kötni, melyet a polgármester ír alá.


(3) A támogatott a kapott támogatás összegét kizárólag a támogatási megállapodásban megjelölt célra fordíthatja és köteles a számára juttatott közpénzt hatékonyan, költségtakarékosan felhasználni.


5. §


(1) A támogatás felhasználásáról a pénzeszközt átvevő a támogatásról rendelkező megállapodásban rögzített határidőre a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal felé köteles elszámolni.


(2) Aki elszámolási kötelezettségének teljes körűen nem tesz eleget, a további támogatásból kizárja magát.


(3) A támogatott által benyújtott elszámolást a polgármester ellenőrzi, szükség esetén a támogatottat hiánypótlásra hívja fel.


(4) A polgármester dönt az elszámolás elfogadásáról és annak szakmai megfelelőségéről. Az elszámolás pénzügyi megfelelőségét a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal pénzügyi ügyintézője vizsgálja. A jegyző szükség esetén a támogatottat hiánypótlásra hívja fel.


(5) A polgármester az elszámolást a szakmai és pénzügyi megfelelőség igazolása esetén írásban jóváhagyja.


(6) Amennyiben a támogatott a pénzt, vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a döntésben megjelölt célra használta fel úgy az átvett pénzt köteles az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára egy összegben visszafizetni. A jogtalanul igénybe vett összeg után a kifizetés napjától a visszafizetés napjáig az éves átlag szerinti jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő mértékű kamatot is köteles megfizetni.


(7) Amennyiben a polgármester az elszámolást nem fogadja el, úgy tekintettel az 5. § (3) bekezdésében foglaltakra, írásban felszólítja a támogatottat a támogatott összeg, illetve a támogatási összegnek az elszámoláskor el nem fogadott részének visszafizetésére.


(8) Tárgyévre vonatkozó megállapodás csak az előző évi elszámolás elfogadását követően köthető.


6. §


Az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközök teljesítéséről a polgármester a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóban tájékoztatja a képviselő-testületet.


7. §


(1) A támogatással kapcsolatos adatok közérdekű adatnak minősülnek, ezért a támogatásokról nyilvántartást kell vezetni. Az adatokat az önkormányzat honlapján a döntést követő 30 napon belül közzé kell tenni és az adatok hozzáférhetőségét legalább 5 évig biztosítani kell.


(2) A támogatás, pénzeszközátadás valamennyi eljárási szakaszában figyelembe kell lenni a Knyt. szabályaira.



3. Az államháztartáson kívüli forrás átvételének szabályai


8. §


(1) Az önkormányzat államháztartáson kívüli forrás átvételére jogosult.


(2) Az államháztartáson kívüli forrás elfogadásáról a polgármester dönt.


(3) A támogatás átvételéről meghozott döntés előtt vizsgálni kell a támogatóval megkötendő megállapodás tartalmát, az átvétel következményeit, az átvétellel esetlegesen felmerülő      kiadásokat és a pénzeszköz átvétel következményeit.


(4) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről szóló megállapodásnak tartalmazni kell a felhasználás célját, az átadás időpontját, az elszámolás módját, tartalmát. A megállapodásban ki kell térni a felhasználás esetén követendő eljárásra, a visszafizetési kötelezettségre.


(5) Az államháztartáson kívüli forrás átvételét követően a 7.§ rendelkezései figyelembevételével kell eljárni.


(6) A polgármester a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóban tájékoztatja a képviselő-testületet az előző évben államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesüléséről.



4. Záró rendelkezések


9. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


10. §


E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.


11. §


E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123 EK. irányelvbe ütköző rendelkezést nem tartalmaz.




                 Péntek László                                                                       Veszner József

                  polgármester                                                                      címzetes főjegyző




Kihirdetve: 2013. november 29.



                                      Veszner József                                                            

                                   címzetes főjegyző