Segesd Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2013.(XII.30.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 08. 25

Hatályon kívül helyezter a 2/2015. (II.25.) önkormányzati rendelet.


Segesd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (1), (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 38. § (9) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 47. § (2) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 60. § (3) bekezdésében és 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. Fejezet


A szociális igazgatás és a szociális ellátás általános szabályai



1. Általános rendelkezések



1. §


(1) A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében, megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, illetve egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevekénységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.



2. A rendelet hatálya



  2.  §


(1) A rendelet hatályára vonatkozóan a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-a az irányadó.


(2) E rendeletben foglaltakat kell alkalmazni Rinyamenti Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulása (továbbiakban: társulás) által fenntartott, Rinyamenti Szociális Szolgáltató Központ (továbbiakban: RSZSZK) létrehozásáról és fenntartásáról szóló társulási megállapodás szerinti intézmény útján biztosított szociális és gyermekjóléti ellátások igénybevétele esetén.

(3) A rendeletben meghatározott önkormányzati segély, temetési kölcsön, köztemetés és méltányos közgyógyellátás megállapításával összefüggő hatáskörét a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.


(4) A 27. § (1) bekezdésben felsorolt alapszolgáltatásokat –a tanyagondnoki szolgáltatás kivételével- az önkormányzat társulás keretében, a RSZSZK útján biztosítja.

  


3. Eljárási rendelkezések



3.   §


(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások, valamint a szociális alapszolgáltatások közül a 27. § (1) bekezdés a) pontja szerinti tanyagondnoki szolgáltatás iránti kérelmeket a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.


(2) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.



4. §


(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban (azonos címen) lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.


(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet (továbbiakban: Szr.) 1. § (1) és 3. § (1) bekezdésén túl az Szt. 18. § f) pontjában foglaltakat is tartalmazza.


(3) A jogosultság megállapításakor figyelembe vehető jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (2)-(3) bekezdése az irányadó.


(4) A jövedelem számításakor figyelmen kívül hagyandó jövedelemre vonatkozóan az Szt. 10. § (4) bekezdése az irányadó.


(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a közös hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (továbbiakban: Ket.) 36. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.



 5. §


(1) A rendszeres ellátások folyósítására, kifizetésére vonatkozóan az Szr. 6. §-a az irányadó azzal, hogy elsősorban átutalással, külön kérelem esetén házipénztári kifizetéssel történik.


(2) Nem rendszeres ellátások folyósítását, kifizetését a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül házipénztárból, külön kérelem esetén átutalással kell teljesíteni.



6. §


(1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.


(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a közös hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.



7. §


(1) A rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás, önkormányzati segély egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.


(2) A rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában akkor nyújtható, ha a családban a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 68. §-a szerint védelembe vett gyermek él.



8. §

  

A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól az Szr. 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.



9. §


A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre Ket. rendelkezéseit kell alkalmazni.



4. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése


10. §


A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére az Szt. 17. § (1) – (3) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.



II. Fejezet


Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások



11. §


(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint


a)önkormányzati segélyt,

b)temetési kölcsönt,

c)családi szükséglet kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatást (a továbbiakban: gazdálkodást segítő támogatást)

     állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).


(2) A fenti ellátások esetén a jogosultság fennállását - ha a jogszabály másként nem rendelkezik - az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell.



5. Foglalkoztatást helyettesítő támogatás egyéb feltételei



12. §


(1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatást kérelmező, illetve az ellátásra jogosult személy köteles a lakókörnyezete rendezettségét biztosítani.


(2) A lakókörnyezet rendezett, ha a kérelmező, illetve az ellátás jogosultja:

a)rendeltetésszerűen használja általa életvitelszerűen lakott ingatlant, az alábbiak szerint:

aa) az ingatlant rágcsálóktól, kártevőktől való mentesíti,

ab) az épület állagát megóvja,

ac) a lakóházat folyamatos takarítja, tisztántartja,

ad) az udvart rendszeres gondozza, gyomtalanítja,

ae) a konyhakertet műveli,

af) a belterületi szántót, gyümölcsöst rendszeresen gondozza, gyomtalanítja,

b)eleget tesz Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi hulladékgazdálkodásról szóló rendeletében foglaltaknak.


(3) A Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője (a továbbiakban: jegyző) a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 10 napon belül helyszíni szemle (környezettanulmány) lefolytatása során győződik meg a lakókörnyezet rendezettségéről.


(4) Ha a lakókörnyezet az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző 5 napos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.


(5) Aki lakókörnyezete rendezettségét a kitűzött határidőig nem biztosítja, annak foglalkoztatást helyettesítő támogatás nem állapítható meg, illetve a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultsága megszűnik, ha az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek – a felszólítás ellenére – nem tesz eleget.


                                 

6. Rendszeres szociális segély


13. §


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására az Szt. 37-37/C. §-ban foglaltak irányadók.


(2) Az aktív korúak ellátására jogosult személy is rendszeres szociális segélyre jogosult, amennyiben:

a)egészségkárosodása legalább 40% (orvosi szakvélemény alapján),

b)folyamatos pszichiátriai kezelés alatt áll (orvosi szakvélemény alapján),

c)hozzátartozóját ápolja (nem a Ptk. 685. § b) szerinti hozzátartozó),

d)közfoglalkoztatásra irányuló munkaviszonyt azért nem létesített, mert a munkaköri alkalmassági vizsgálaton 12 hónapon belül legalább két alkalommal „nem alkalmas” minősítést kapott.


(3) Az a személy, aki a (2) bekezdés d) pontja alapján megállapított rendszeres szociális segélyben részesül, a felülvizsgálat során akkor jogosult továbbfolyósításra, ha a felülvizsgálati eljárás megindítását követő dátummal, „nem alkalmas” jelzésű, orvosi minősítéssel rendelkezik.




7. Az együttműködés eljárási szabályai


14. §


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátása megállapításának, folyósításának feltételeként Segesd Község Önkormányzata által kijelölt RSZSZK-al köteles együttműködni.


(2) Az együttműködési kötelezettség kiterjed:

a)az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba vételre,

b)beilleszkedést segítő programról való írásbeli megállapodás megkötésére,

c)a programban foglaltak teljesítésére.


(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy köteles:

a)a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül megjelenni az együttműködésre kijelölt szervnél, nyilvántartásba vétel céljából,

b)együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel a beilleszkedést segítő program elkészítésében,

c)a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő programban való részvételről szóló írásos megállapodást megkötni,

d)köteles a folyamatos kapcsolattartásra az együttműködésre kijelölt szervnél, és a megállapodásban foglalt időközönként az együttműködésre kijelölt szervnél megjelenni.


(4) A RSZSZK a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködés keretében:

a)figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a szervnél történő megjelenésekor - nyilvántartásba veszi,

b)tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c)a nyilvántartásba vételtől számított hatvan napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,

d)folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

e)legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával - módosítja a programot.

f)jelzi a jegyzőjének, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

g)az e) pont szerinti éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

h)az előírt határidők (15 nap, 60 nap) be nem tartása, megjelenés elmulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a mulasztás okának igazolására:

ha) betegség esetén az orvosi igazolást 5 napon belül személyesen vagy hozzátartozója útján köteles bemutatni,

hb) hivatalos idézésre történő távolmaradását az idézés kézhezvételétől számított 5 napon belül igazolni kell.

hc) személyes találkozóra szóló értesítés, a találkozást megelőzően 8 nappal korábban kell kézbesíteni.

i)vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,

j)elbírálja a benyújtott igazolási kérelmeket, melynek során:

ja) egészségügyi ok felmerülésekor orvosi igazolás,

jb) hivatalos ügy intézésekor a megjelenésre szóló idézés,

jc) családi esemény esetén azt igazoló okirat,

jd) okirattal nem igazolható távollét esetén személyes nyilatkozat fogadható el, melynek valóságtartalmát vizsgálni kell,

k)az igazolási kérelem elutasítását követő 5 napon belül a mulasztásról értesíti a jegyzőt.


(5) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy beilleszkedését segítő program a következőkre terjed ki:

a)   életmódformáló tanácsadás,

b)   szociális, mentális képességek fejlesztése.




8. Az együttműködési kötelezettség megszegése  


15. §

  

Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:

a)aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő elmulasztása,(pl. megállapodás megkötésére előírt határidő elmulasztása)

b)megjelenési kötelezettség elmulasztása,

c)előírt programban való részvétel elmulasztása.



9. Az együttműködési kötelezettség megszegésének következményei


16. §


(1) A jegyző a RSZSZK jelzése alapján 8 napon belül írásban tájékoztatja a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátásra jogosult személyt a mulasztásról, illetve az ismételt mulasztás következményeiről.


(2) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan az együttműködésre kijelölt szervnél 2 éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságot meg kell szüntetni.

  


10. Önkormányzati segély

 

17. §


(1) A képviselő-testület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt önkormányzati segélyt eseti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére elsősorban az Szt. 45. § (4) bekezdésben meghatározott esetekben.


(2)   Az Szt. 45. § (4) bekezdésében foglaltakon túl

       a) rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a kérelmező

            aa) bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, vagy

            ab) nyugdíjkifizetése valamely ok miatt késik (nyugdíjazás elhúzódása, rokkantsági fok megállapítása).


       b) létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező

            ba) egyedülálló és rokkantsági, öregségi vagy egyéb nyugdíjban részesül, és a jövedelme nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkor legkisebb összegének 200 %-át,     

bb) megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van.



18. §


(1) Önkormányzati segély igényelhető:

a)átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család kiadásainak mérséklésére

b)eseti gyógyszerkiadás mérséklésére (a továbbiakban: rendkívüli gyógyszersegély), így különösen

ba) azon személyek kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz kiadást jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni, vagy

bb) azon családok támogatására, amelyekben az egyes családtagok eseti gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz költsége együttesen olyan nagymértékű, hogy azt nem képesek viselni, vagy

c)gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra vagy

d)elhunyt személy eltemettetésének költségihez való hozzájárulásra.


(2) Az önkormányzat segély iránti kérelem e rendelet 1. melléklete szerinti nyomtatványon nyújtható be.


19. §


(1) Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek – a 22. §-ban foglalt kivétellel –, aki a 17. § szerint rendkívüli élethelyzetbe került vagy létfenntartási gonddal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén 150 %-át nem haladja meg.


(2) Az önkormányzati segély egyszeri összege – a 22. §-ban foglalt kivétellel – nem lehet kevesebb, mint 3.000 Ft, de nem haladhatja meg a 10.000 Ft-ot.


(3) Az igénylő és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az önkormányzati segély összege – a 22. §-ban foglalt kivétellel – az adott naptári évben nem haladhatja meg:

a)az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át, amennyiben a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja lakásfenntartási támogatásban részesül,

b)az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, amennyiben a kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő családtagja nem részesül lakásfenntartási támogatásban.


(4) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 15 napon belül ismételten benyújtott kérelemre vagy hivatalból indult eljárásra önkormányzati segély – kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén – nem állapítható meg.


(5) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.


20. §

  

(1) Rendkívüli gyógyszersegélyre benyújtott önkormányzati segély iránti igény megállapításának a 19. § (1) bekezdésben meghatározottakon túl további feltétele, hogy az igazolt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át, és a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában nem részesül közgyógyellátásban.


(2) A rendkívüli gyógyszersegély iránt benyújtott kérelem kötelező melléklete a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök eseti vagy havi költségéről szóló igazolás.



21. §


(1) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra igényelt önkormányzati segély (a továbbiakban: támogatás) megállapításához csatolni kell a 4. § szerinti jövedelemigazolásokat és a segélyezésre okot adó körülmények igazolására szolgáló iratokat. 


(2) A támogatást gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani. Az egy családban élő gyermekek részére nyújtható támogatás összege az adott naptári évben nem haladhatja meg a 19. § (3) bekezdésben meghatározott mértéket.



22. §


(1) Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segélyre jogosult az eltemettető, ha az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg

      a) családjában az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át,

      b) egyedül élő vagy egyedülálló személy esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.


(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot. A temetési számlára rá kell vezetni a temetési költségekre tekintettel megállapított önkormányzati segély összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az arról szóló határozat számával együtt és a számlát a kérelmező részére vissza kell adni.


(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség mértékének 10 %-a.

     

(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összege 160.000 Ft.


(5) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.


11. Temetési kölcsön


23. §


(1) A képviselő-testület, temetési kölcsönben (a továbbiakban: kölcsön) részesítheti azt a személyt, aki az elhunyt személy eltemettetéséről anyagi helyzete miatt nem képes gondoskodni, feltéve, hogy

a)az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 300 %-át, és

b)rendelkezik olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a kölcsön visszafizetésére.


(2) A kölcsön maximum összege: 150.000 Ft.


(3) A kérelemhez mellékelni kell a kérelmező és a vele közös háztartásban élők utolsó havi jövedelemigazolásait.


(4) A kölcsön 12 hónapra adható.


(5) Az első részletet a kölcsön felvételét követő hónap 15. napjáig kell visszafizetni.


(6) A kölcsön folyósításáról szóló határozatban rögzíteni kell a kölcsön összegét, a visszafizetés feltételeit és a kölcsön késedelmes megfizetése esetén a behajtás módját.


(7) Nem kaphat kölcsönt, akinek az elhunyttal, annak halála idején érvényes tartási-, öröklési szerződése volt.



III. Fejezet


Természetben nyújtott szociális ellátások



12. Köztemetés


24. §


(1) A képviselő-testület az eltemettetésre kötelezett személyt a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesíti:

a)ha az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 100 %-át nem haladja meg; egyedülálló esetén az egy főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg,

b)vagyonnal nem rendelkezik, és

c)a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.


(2) A képviselő-testület részletfizetést biztosít annak az eltemettetésre kötelezett személynek, akinek az egy főre számított havi családi jövedelme az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feltételnek nem felel meg, de az egy főre számított havi családi jövedelme nem éri el a nyugdíj minimum 250 %-át.


13. Közgyógyellátás


25. §


(1) Méltányosságból kérelemre, egyedi elbírálás alapján annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki szociálisan rászorult, és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, akinél az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 200%-át, továbbá a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át.


 (2) A közgyógyellátás iránti kérelmet a Szr. 9. számú melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a Szr. 35. §-ban előírt igazolásokat, nyilatkozatokat.



14. Gazdálkodást segítő támogatás


26. §


A gazdálkodást segítő támogatásról az önkormányzat külön rendeletet alkot.




IV. Fejezet


Szociális szolgáltatások



27. §


(1) Az önkormányzat Szt. 57. § (1) bekezdésében rögzített szociális alapszolgáltatások közül az alábbiakat biztosítja:

a)tanyagondnoki szolgáltatás,

b)étkeztetés,

c)házi segítségnyújtás,

d)családsegítés,

e)a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

f)a közösségi ellátások,

g)támogató szolgáltatás,

h)utcai szociális munka,

i)nappali ellátás.


(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló szabályokat Nagyatád Város Önkormányzata Képviselő-testületének a gyermekvédelmi és szociális személyes gondoskodásáról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.



15. Tanyagondnoki szolgáltatás


28. §


(1) A tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a külterületi lakott helyek és egyéb belterületek intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését.


(2) A tanyagondnoki szolgálatról az önkormányzat külön rendeletet alkot.



V. fejezet


Záró rendelkezések


29. §

  

Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.



30. §


Ezt a rendeletet a hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.



31. §


E rendelet megfelel a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvében foglaltaknak.


32. §


Hatályát veszti

a)Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátásokról szóló 5/2011. (III. 29.) önkormányzati rendelete,

b)Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátásokról szóló 5/2011. (III. 29.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló 8/2011. (VIII.31.) önkormányzati rendelete,

c)Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátásokról szóló 5/2011. (III. 29.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló 4/2012. (IV.1.) önkormányzati rendelete,

d)Segesd Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátásokról szóló 5/2011. (III. 29.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló 7/2013. (III.29.) önkormányzati rendelete.





                              Péntek László                                          Veszner József

                               polgármester                                        címzetes főjegyző


Kihirdetve:


Segesd, 2013. december 30.




Veszner József

címzetes főjegyző

Segesd Község Önkormányzata

7562 Segesd, Szabadság tér 1.

Tel.: 82/733-402

E-mail: segesd@latsat.hu

                         1. melléklet a 17/2013. (XII. 30.) önkormányzati rendelethez


KÉRELEM
önkormányzati segély megállapításához

I. Személyi adatok

1.1 A kérelmező személyre vonatkozó adatok:



1.1.1. Neve: .........................................................................................................................................................


1.1.2. Születési neve: ............................................................................................................................................


1.1.3. Anyja neve: ...............................................................................................................................................


1.1.4. Születés helye, ideje: ..................................................................................................................................


1.1.5. Lakóhely: □□□□ irányítószám............................................................................................ település


..................................................................................... utca/út/tér .............. házszám ............ épület/lépcsőház ............. emelet, ajtó


1.1.6. Tartózkodási hely: □□□□ irányítószám ............................................................................. település


..................................................................................... utca/út/tér .............. házszám ............ épület/lépcsőház ............. emelet, ajtó




Kijelentem, hogy életvitelszerűen lakóhelyemen vagy tartózkodási helyemen élek (a megfelelő rész aláhúzandó).


1.1.7. Társadalombiztosítási Azonosító Jele: □□□ □□□ □□□


1.1.8. Állampolgársága: ……………………………………………………………………………………….





1.2. A kérelmező idegenrendészeti státusza (nem magyar állampolgárság esetén):

1.2.1. □ szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező, vagy

1.2.2. □ EU kék kártyával rendelkező, vagy

1.2.3. □ bevándorolt/letelepedett, vagy

1.2.4. □ menekült/oltalmazott/hontalan.



1.3. A kérelmező családi állapota:

egyedülálló

házastársával/élettársával/bejegyzett élettársával lakik együtt

házastársától külön élő

elvált

özvegy

(a megfelelő rész aláhúzandó)


1.4. A kérelem benyújtásának időpontjában az önkormányzati segélyt kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók, a kérelmező családjában lakók adatai:




Név

Születési hely, idő

Anyja neve

Rokoni fok






















(család: egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége.

közeli hozzátartozó:

  1. házastárs, élettárs
  2. a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező; a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató; a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek,
  3. korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, illetve nevelt gyermek, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (a továbbiakban: fogyatékos gyermek),
  4. a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, illetve a szülő házastársa vagy élettársa;

házastárs: az egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége)



II. Az önkormányzati segély igénylésének indoka:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Az önkormányzati segély megállapítását (a megfelelő betűjel bekarikázandó; egyidejűleg csak egy forma jelölhető meg)

a) átmenetileg nehéz anyagi helyzetre tekintettel a család kiadásainak mérséklésére

b) eseti gyógyszerkiadás mérséklésére

c) a családban nevelkedő gyermekre tekintettel a család létfenntartási vagy rendkívüli élethelyzetbe kerülése okán

d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra

kérem.


III. Jövedelmi adatok

A kérelmező, valamint a vele közös háztartásban élő személyeknek a havi jövedelme forintban:




A.

B.

C.

A jövedelem típusa

Kérelmező

A kérelmezővel közös háztartásban élő további személyek

 1.

 Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó
ebből: közfoglalkoztatásból származó







 2.

 Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó







 3.

 Táppénz, gyermekgondozási támogatások







 4.

 Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások







 5.

 Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások







 6.

 Egyéb jövedelem







 7.

 Összes jövedelem







Egy főre jutó havi nettó jövedelem (ügyintéző tölti ki)………………………. Ft/hó.

(A kérelemhez mellékelni kell a jövedelmi adatok táblázat 1-6 pontjaiban feltüntetett jövedelmek valódiságát igazoló iratokat, melyek 30 napnál régebbiek nem lehetnek.)

IV. Nyilatkozatok

Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ának (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – a NAV hatáskörrel és illetékességgel rendelkező igazgatósága útján – ellenőrizheti.

Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.

Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek.


Tudomásul veszem, hogy valótlan adatközlés esetén a támogatás megszüntetésre kerül a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatást a folyósító szerv kamattal megemelt összegben visszaköveteli.




Segesd, 20….év………………………hó……………nap




……………………………………                                                             ………………………………….

           kérelmező aláírása                                                                               kérelmező házastársa/élettársa




Kijelentem, hogy az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemnek teljes egészében helyt adó döntés elleni fellebbezési jogomról lemondok. (Nemleges válasz esetén kérjük a szövegrészt áthúzással törölni!)


Segesd, 20….év………………………hó……………nap




……………………………………                                                             ………………………………….

           kérelmező aláírása                                                                               kérelmező házastársa/élettársa



Tájékoztató a kérelem kitöltéséhez

I. Személyi adatok

Egyedülálló az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van.

II. Jövedelmi adatok: A kérelmező a kérelemben saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékot, igazolást a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni szükséges. A családtagok jövedelmét külön-külön kell feltüntetni.

Jövedelem: az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint meghatározott, belföldről vagy külföldről származó - megszerzett - vagyoni érték (bevétel), ideértve a jövedelemként figyelembe nem vett bevételt és az adómentes jövedelmet is, továbbá az a bevétel, amely után az egyszerűsített vállalkozói adóról, illetve az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell fizetni.

A jövedelmi adatok alatt havi nettó jövedelmet kell érteni. A nettó jövedelem kiszámításánál a bevételt az elismert költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett összegben kell feltüntetni.

A jövedelem típusai:

1. Munkaviszonyból és más foglalkoztatási viszonyból származó jövedelem: különösen a munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyban, bírósági, ügyészségi, igazságügyi szolgálati jogviszonyban, honvédség, rendvédelmi szervek, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos és szerződéses szolgálati jogviszonyában folytatott munkavégzésre irányuló tevékenységből, továbbá szövetkezet tagjaként folytatott - személyes közreműködést igénylő - tevékenységből származó jövedelem.

2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó jövedelem: itt kell feltüntetni a jogdíjat, továbbá a bérbeadó, a választott könyvvizsgáló tevékenységéből származó jövedelmet, a gazdasági társaság magánszemély tagja által külön szerződés szerint teljesített mellékszolgáltatást.

3. Táppénz, gyermekgondozási támogatások: táppénz, terhességi-gyermekágyi segély, gyermekgondozási díj, gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás, családi pótlék, gyermektartásdíj.

4. Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások: öregségi, özvegyi és szülői nyugdíj, árvaellátás, baleseti hozzátartozói nyugellátások, korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság, a balettművészeti életjáradék, az átmeneti bányászjáradék, rokkantsági ellátás, rehabilitációs ellátás, bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka, rokkantsági járadék, rehabilitációs járadék, politikai rehabilitációs ellátások, házastársi pótlék, házastárs után járó jövedelempótlék, közszolgálati járadék.

5. Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások: különösen az időskorúak járadéka, a rendszeres szociális segély, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, az ápolási díj; munkanélküli járadék, álláskeresési járadék, álláskeresési segély, képzési támogatásként folyósított keresetpótló juttatás.

6. Egyéb jövedelem: például az ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, a felzárkózást elősegítő megélhetési támogatás, a nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés és állampapírból származó jövedelem, ingatlan és ingó tárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem, életjáradékból, föld és más ingatlan bérbeadásából származó jövedelem, illetve minden olyan jövedelem, amely az előző sorokban nem került feltüntetésre.

A jövedelemről a kérelemhez mellékelni kell a jövedelem típusának megfelelő iratot vagy annak másolatát.


III. Mellékletek

A jövedelem igazolására:

  1. a munkabérről, munkáltató által fizetett táppénzről a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás vagy munkabér jegyzék
  2. vállalkozó vagy őstermelő esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelemről a NAV igazolása és a tárgyévben elért jövedelemről nyilatkozat,
  3. álláskeresési támogatás esetén a Munkaügyi Kirendeltség megállapító határozata és a kérelem benyújtását megelőző havi ellátás összegét igazoló szelvény vagy bankszámlakivonat,
  4. nyugdíj, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátás és árvaellátás esetén a kérelem benyújtását megelőző havi igazolószelvény, bankszámlakivonat
  5. a gyermekgondozási támogatások esetében a kérelem benyújtását megelőző havi összegről szóló szelvény vagy bankszámlakivonat
  6. a gyermektartásdíj esetén a kérelem benyújtását megelőző havi postai feladóvevény vagy bankszámlakivonat vagy az összeg átadásáról szóló és büntetőjogi felelősség tudatában tett nyilatkozat,
  7. a magasabb összegű családi pótlékra való jogosultságot igazoló szakorvosi igazolás
  8. a házasság felbontását, gyermekelhelyezés megállapító bírósági végzés, vagy a gyermekelhelyezésről és gyermektartásdíjról szóló szülői egyezségről kiállított irat,
  9. állam által megelőlegezett gyermektartásdíj esetén gyámhivatali határozat,
  10. ösztöndíj és egyéb juttatás esetén az oktatási intézmény által kiállított igazolás,
  11. nem havi rendszerességgel szerzett jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett egyhavi átlagról szóló nyilatkozat
  12. elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példánya és a halotti anyakönyvi kivonat,
  13. minden olyan okirat (pl. kórházi zárójelentés, orvosi igazolás, hatósági határozat), amely igazolja a létfenntartási gondot, illetve létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetet.