Magyaratád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 17.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 18- 2022. 05. 25

Magyaratád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 17.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

2022.02.18.

Magyaratád Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervre terjed ki.

2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak összege

2. § (1) Magyaratád Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az Önkormányzat 2022. évi

a) költségvetési bevételi előirányzatát 155.863.794Ft

b) költségvetési kiadási előirányzatát 173.514.808Ft

c) finanszírozási bevételi előirányzatát 20.779.928Ft

d) finanszírozási kiadási előirányzatát 3.128.914Ft

összegben állapítja meg.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének egyenlegét -17.651.014 Ft összegben állapítja meg, amelyből

a) a működési célú egyenleg: 3.128.914 Ft

b) a felhalmozási célú egyenleg: -20.779.928 Ft

(3) A képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában foglalt költségvetési kiadásokon belül a működési célú kiadást 111.931.103Ft-ban állapítja meg, amelyből

a) a személyi juttatások kiadásai 62.543.700 Ft

b) a munkaadókat terhelő járulékok 8.262.882 Ft

c) a dologi kiadások 22.540.882 Ft

d) az ellátottak pénzbeli juttatásai 6.453.000 Ft

e) az egyéb működési célú kiadások 12.130.548 Ft

(4) A képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában foglalt költségvetési kiadásokon belül a felhalmozási célú kiadást 61.583.705 Ft-ban

(5) A képviselő-testület az (1) bekezdés b) pontjában foglalt költségvetési kiadásokon belül a felhalmozási célú kiadást 61.583.705 Ft-ban állapítja meg, amelyből

a) a beruházások összege 8.740.152 Ft

b) a felújítások összege 52.843.553Ft

c) egyéb felhalmozási célú kiadások összege 0Ft

(6) A képviselő-testület

a) a működési költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási kiadások előirányzatát 3.128.914 Ft

b) a felhalmozási költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási kiadások előirányzatát 0 Ft összegben állapítja meg.

(7) A képviselő-testület

a) a működési költségvetési hiány belső finanszírozására szolgálófinanszírozási bevételek előirányzatát 0 Ft

b) a működési költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek előirányzatát 0 Ft

c) a felhalmozási költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek előirányzatát 20.779.928 Ft

d) a felhalmozási költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek előirányzatát 0 Ft összegben állapítja meg.

(8) A képviselő-testület az (1) bekezdés c) pontja szerinti 20.779.928 Ft összegű finanszírozási bevételből

a) a működési célú finanszírozási bevételt 0 Ft

b) a felhalmozási célú finanszírozási bevételt 20.779.928 Ft összegben állapítja meg.

(9) A képviselő-testület az (1) bekezdés d) pontja szerinti 3.128.914 Ft összegű finanszírozási kiadásból

a) a működési célú finanszírozási kiadást 3.128.914 Ft

b) a felhalmozási célú finanszírozási kiadást 0 Ft összegben állapítja meg.

3. Az önkormányzat bevételei és kiadásai

3. § (1) Az önkormányzat költségvetési mérlegét, költségvetési egyenlegének összegét működési bevételek és működési kiadások egyenlege és a felhalmozási bevételek és felhalmozási kiadások egyenlege szerinti bontásban e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási bevételeit kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási bevételeit, kiemelt előirányzatok,kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatok, valamint államigazgatási feladatok szerinti bontásban e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat és költségvetési szerve költségvetési és finanszírozási bevételeit kiemelt előirányzatok szerinti bontásban összesítetten e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(5) Az önkormányzat és költségvetési szerve költségvetési és finanszírozási bevételeit,kiemelt előirányzatok, kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatok, valamint államigazgatási feladatok szerinti bontásban összesítetten e rendelet 5. melléklete tartalmazza.

(6) Az önkormányzatot megillető állami támogatások részletezését e rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(7) Az önkormányzat költségvetési szervének költségvetési és finanszírozási bevételeit és kiadásait kiemelt előirányzatok, kötelező és önként vállalt feladatok, valamint államigazgatási feladatok szerinti bontásban e rendelet 7. melléklete tartalmazza.

(8) Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási kiadásait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban e rendelet 8. melléklete tartalmazza.

(9) Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási kiadásait kiemelt előirányzatok, kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatok, valamint államigazgatási feladatok szerinti bontásban e rendelet 9. melléklete tartalmazza.

(10) Az önkormányzat és költségvetési szerve költségvetési és finanszírozási kiadásait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban összesítve e rendelet 10. melléklete tartalmazza.

(11) Az önkormányzat és költségvetési szerve költségvetési és finanszírozási kiadásait kiemelt előirányzatok, kötelező és önként vállalt önkormányzati feladatok, valamint államigazgatási feladatok szerinti bontásban összesítve e rendelet 11. melléklete tartalmazza.

(12) A képviselő-testület az önkormányzat működési költségvetési kiadásainak kormányzati funkciók szerinti részletezését e rendelet 12. melléklete szerint állapítja meg.

(13) A képviselő-testület a beruházási kiadásokat célonként e rendelet 13. melléklete szerint állapítja meg.

(14) A képviselő-testület a felújítási kiadásokat célonként e rendelet 14. melléklete szerint állapítja meg.

(15) A képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szervénél foglalkoztatottak, valamint a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát e rendelet 15. melléklete szerint hagyja jóvá.

(16) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből, az önkormányzati garanciákból és kezességvállalásaiból fennálló kötelezettségei és saját bevételei arányának bemutatását e rendelet 16. melléklete tartalmazza.

4. A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök, hitelállomány és adósságot keletkeztető ügyletek bemutatása

4. § (1) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyeknek megvalósításához a Gst. tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy hárommillió forint összeghatárig értékpapírt értékesítsen, amelyről a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni köteles.

5. A bevételi többlet kezelése

5. § (1) A Képviselő-testület a gazdálkodás során év közben keletkezett bevételi többletet értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti betételhelyezés útján hasznosítja.

(2) A képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását ötmillió forint összeghatárig a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén, esetenként dönt.

6. Általános és céltartalék

6. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi

a) általános tartalékát 100.000 Ft

b) céltartalékát 100.000 Ft

összegben állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozattal dönt.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti céltartalék pályázati önerőhöz használható fel.

7. Több éves kihatással járó feladatok

7. § A képviselő-testület többéves kihatással járó feladatot nem tervez.

8. Előirányzat felhasználási ütemterv

8. § A 2020. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzat-felhasználási ütemtervét havi bontásban e rendelet 17. melléklete tartalmazza.

9. A költségvetés végrehajtásának szabályai

9. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a Polgármesterre ruházza át maximum ötszázezer forint összeghatárig.

(2) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első Képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.

(3) A jóváhagyott költségvetésen, testületi vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról az intézmények intézményi kiadási és bevételei főcsoportokra szóló kiértesítését a hivatal végzi.

(4) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti – az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(5) Az (4) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesítheti az államháztartásról szóló törvény szerint.

10. § (1) Az év közbeni központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.

(2) A Képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt átsorolások, illetve a képviselő-testület által engedélyezett illetményemelések, illetve kedvezmények többletköltségeire biztosít fedezetet.

10. Az előirányzat-módosítás szabályai

11. § (1) Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával.

(2) Az előirányzatok megváltoztatása történhet:

a) Dologi, működési célú pénzeszköz átadási és ellátottak juttatásai kiadási főcsoportjai közötti előirányzat-változtatással

b) Felhalmozási célú átadások, felújítási és felhalmozási kiadások közötti előirányzat módosítással

c) Működési és felhalmozási jellegű kiadások közötti előirányzat módosítással, illetve a működési és felhalmozási célú támogatások felügyeleti engedéllyel történő megváltoztatásával a Képviselő-testületi rendelet jóváhagyása után, amely átcsoportosítás a működési hiányt hátrányosan nem befolyásolhatja, ebből eredően a gazdálkodásban zavart nem okozhat

d) Kiadási főcsoportokon belül az egyes részelőirányzatok között, az előirányzatok megváltoztatásával

e) Bevételi előirányzatokon belül az egyes részelőirányzatok – az önkormányzati támogatás és ezen belül a működési és felhalmozási célú támogatás, továbbá az élelmezéssel összefüggő bevételek kivételével – megváltoztatásával.

11. Önkormányzati támogatások

12. § (1) A tízezer forintot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni és a támogatás évét követő év február 28. napjáig a támogatásról a megállapodás szerint el kell számolni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatások odaítélésének részletes feltételeiről és az elszámolás módjáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

13. § Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 18. melléklete tartalmazza.

12. Pótköltségvetés, költségvetés módosítása

14. § (1) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetési kiadási főösszegének 20 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.

(2) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 50 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén pótköltségvetési rendeletet kell elfogadni. A pótköltségvetési rendeletnek újból meg kell állapítania a költségvetési rendeletnek az előirányzatok meghatározására vonatkozó rendelkezéseit.

13. Irányított költségvetési szerv gazdálkodása

15. § (1) A költségvetési szerv éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül az intézmény vezetője a felelős.

(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

16. § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.

(2) Az (1) bekezdésben nem szereplőközponti pótelőirányzatok felosztásáról, a költségvetési szerv saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a Képviselő-testület a 10. § (1) bekezdésben foglalt módon dönt.

14. Az irányított költségvetési szerv előirányzat módosításának szabályai

17. § (1) A költségvetési szerv kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja:

a) a jóváhagyott előző évi pénzmaradványából, az irányító szerv értesítése szerint,

b) államháztartáson kívülről származó átvett pénzeszközökből,

c) egyéb támogatásértékű bevételből.

(2) A költségvetési szerv előzőév/évek pénzmaradványát és kiadási előirányzatait annak végleges jóváhagyása után, a kiértesítésben foglaltak szerint módosíthatja. Abban az esetben, ha az önkormányzat a költségvetési szerv pénzmaradványa terhére az elvonást nem tudja érvényesíteni, akkor a visszafizetés elszámolásának módjáról a Képviselő-testület a pénzmaradvány jóváhagyását követően, a következőévi költségvetés terhére is rendelkezhet.

(3) A kötelezettséggel terhelt pénzmaradványból, kiemelt előirányzatok közötti korrekció csak kivételesen indokolt esetben az irányító szerv egyetértésével hajtható végre. Az ellenőrzés által feltárt, indokolatlanul kimutatott kötelezettség elvonásra kerülhet.

(4) A célvizsgálat által megállapított szabad pénzmaradvány elvonásáról a zárszámadásról és a pénzmaradvány elszámolásáról szóló önkormányzati rendelet keretében dönt a Képviselő-testület.

(5) A saját (költségvetési szervi) hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítás az alábbiak figyelembevételével hajtható végre:

a) a módosítás a működési és felhalmozási egyensúlyt nem változtathatja; működési célú bevétel saját hatáskörben nem használható fel felhalmozási célú kiadások teljesítésére,abban az esetben, ha a költségvetési szerv- meghatározott feladatra vonatkozóan-,államháztartáson kívülről származó átvett pénzeszköz többletéből vagy támogatás értékű bevételből működési és felhalmozási célú kiadást is teljesített,akkor a forrás összegét is a felhasználás céljának megfelelően, annak egyezőértékével, bontásával kell könyvelni és ennek megfelelően az előirányzatot módosítani,

b) saját hatáskörben történő előirányzat-módosítás nem irányulhat a működési és felhalmozási célú támogatások egymás közötti átcsoportosítására,megváltoztatására.

c) Az irányító szervi hatáskörbe bevont többletbevételek (intézményi működési bevételek, tárgyi eszközök és immateriális javak értékesítése) csak a Képviselő-testület előzetes engedélyével használhatók fel; az előirányzatok módosításának átvezetése csak a döntést követően történhet.

d) A költségvetési szervnek, a felhasználásra nem engedélyezett összeget a jóváhagyásközlésétől számítva, az önkormányzat elszámolási számlájára öt napon belül kell befizetnie.

(6) A költségvetési szerv saját hatáskörben, kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást nem hajthat végre.

(7) Előirányzatok közötti átcsoportosítás során

a) működési és felhalmozási kiadások közötti átcsoportosítás, illetve a működési és felhalmozási célú költségvetési támogatások egymás közötti előirányzat módosítása csak irányító szervi hatáskörben történhet,

b) az önkormányzat céltartalékából, továbbá központi forrásból elszámolási kötelezettséggel biztosított céljellegű támogatások előirányzata terhére – a tényleges felhasználás szerinti korrekciók kivételével- átcsoportosítás nem hajtható végre,

c) kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás a hatályos jogszabályban foglalt korlátozások figyelembevételével történhet; viszont abban az esetben, ha az önkormányzat a tervezés során egyszeri jelleggel személyi juttatást érintő elvonásról rendelkezik, és a költségvetési szervnél emiatt túllépés mutatkozna, a hiány összege a szabad kiadásainak előirányzata terhére átcsoportosítható.

15. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

18. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely) keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzat nem léphető túl.

(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

(4) Az elrendelt személyi juttatás és szociális hozzájárulási adó előirányzatának differenciált elvonása miatt esetlegesen előforduló személyi juttatás előirányzat túllépésének fedezete a költségvetési szerv kezdeményezésére felügyeleti hatáskörben a költségvetési szerv egyéb kiadásai terhére átcsoportosítható.

(5) A költségvetési szervnél keletkezett bérmaradványból jutalom kifizetésére – kivéve a többlet bevételből történő kifizetést – csak abban az esetben kerülhet sor, ha költségvetési szerv valamennyi jogszabály szerinti fizetési kötelezettségét teljesíti.

(6) A költségvetési szervnél túlóra, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalányalkalmazásával nem kerülhet sor.

19. § A költségvetési szerv éven túli kötelezettséget csak a Képviselő-testület jóváhagyásával vállalhat.

20. § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a Képviselő-testület havi – egyenlő részletekben történő – bontásban biztosítja.

21. § (1) A költségvetési szerv szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybe vételének szabályait a (2)–(6) bekezdés tartalmazza.

(2) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.

(3) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni. A szerződéskötés feltétele, hogy a költségvetési szerv az adott feladatellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.

(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.

(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv Szervezeti és Működési Szabályzatban határozza meg.

(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:

a) az ellátandó feladatot,

b) a díjazás mértékét,

c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d) a szerződés időtartamát,

e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint

f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.

16. Európai Uniós támogatások igénybevétele

22. § Az önkormányzat 2022. évben 40.803.777 Ft Európai Unió által finanszírozott támogatási bevételt irányoz elő.

17. Záró és egyéb rendelkezések

23. § (1) A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről - bevételek beszedéséről, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítéséről - szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.