Csibrák Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (V. 26.) önkormányzati rendeletének indokolása
Az önkormányzat 2020. évi gazdálkodás zárszámadásáról
Hatályos: 2021. 05. 27Az önkormányzat 2020. évi gazdálkodás zárszámadásáról
Általános indokolás
Csibrák Község Önkormányzata 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról beszámoló:
Készítette: Harnal Adrienn gazdálkodási ügyintéző és Horváthné Tóth Valéria jegyző
Előadó: polgármester
Tisztelt Képviselőtestület!
Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, (továbbiakban Áht.) 87. §-a előírja, hogy a vagyonról és a költségvetés végrehajtásáról
1. a számviteli jogszabályok szerinti éves költségvetési beszámolót
2. az éves költségvetési beszámolók alapján évente, az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon záró számadást (zárszámadást) kell készíteni.
A 91. § (1) szerint, „A helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. A zárszámadási rendelet tervezetével együtt a képviselő-testület részére tájékoztatásul be kell nyújtani a kincstár 68/B. § szerinti ellenőrzése keretében a helyi önkormányzat éves költségvetési beszámolójával kapcsolatosan elkészített jelentését.”
Az Aht 68/B §-a alapján a kincstár ellenőrzési jogköre a helyi önkormányzat számviteli szabályok szerinti könyvvezetési kötelezettségének, az adatszolgáltatási kötelezettségek szabályszerű teljesítésének és az éves költségvetési beszámoló megbízható, valós összképének vizsgálatára terjed ki.”
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény állapította meg az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait, az állami feladat finanszírozás rendszerét.
Az önkormányzat költségvetési rendeletében tervezte meg a kötelező, és az, önként vállalt feladatait, melyet az erre a célra kapott állami támogatásokból, pályázati úton nyert forrásból, illetve átvett pénzeszközökből és saját bevételeiből kellett finanszíroznia.
Az állami támogatások elszámolásának tájékoztató adatait az alábbi melléklet mutatja.
11/K - 11/A űrlap 2. sorának elszámolása | ||
Megnevezés | Összeg | |
1 | 2 | 3 |
01 | 11/A. űrlap 2. sor 3. oszlop - 2. melléklet III.1. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása | 5 045 000 |
02 | 11/C. űrlap 6. és 7. sora szerinti egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatására fel nem használt kiadás | 1 354 920 |
10 | Támogatási célú finanszírozási műveletek kormányzati funkción átadott kiadások | 96 115 |
11 | Támogatási célú finanszírozási műveletek kormányzati funkción átadott kiadásokból a 2. melléklet III.1. jogcímen elszámolható egyes szociális és gyermekjóléti, valamint gyermekétkeztetési feladatokra más önkormányzatoknak átadott források | 78 680 |
12 | Az önkormányzat által az „Ellátottak pénzbeli juttatásai” rovatokon elszámolt kiadások csökkentve a 11/A. űrlap 18. sor 3. melléklet I.10.f) Pénzbeli szociális ellátások kiegészítése támogatás 4. oszlop értékével | 1 365 700 |
13 | A 12. sorból a 2. melléklet III.1. támogatással szemben elszámolható kiadások összege | 1 365 700 |
14 | Az önkormányzat által a „Lakáshoz jutást segítő támogatások” (061030), a „Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése” (106010), a „Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások” (106020) és az "Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások" (107060) kormányzati funkción elszámolt kiadások | 3 348 238 |
15 | A 14. sorból a 2. melléklet III.1. támogatással szemben elszámolható kiadások összege | 3 348 238 |
16 | A 2. melléklet III.1. támogatásra elszámolható kiadások összesen (=2+7+8+9+11+13+15) csökkentve a 11/A. űrlap 14. sor 3. melléklet I.8. A települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó támogatása és a 11/B. űrlap 28. sor 3. melléklet I.9. A települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó támogatása soron elszámolt kiadással | 5 517 618 |
17 | Az önkormányzat által a 2. melléklet III.1. támogatásra ténylegesen elszámolt kiadás | 5 045 000 |
A 2020 év elején elfogadott költségvetési-rendelet végrehajtása során számos módosulás következett be a állami finanszírozásban. Nem várt eseményként a pandémia okozott többletkiadást a védekezés költségei tekintetében, s elvonást a gépjárműadó vonatkozásában, illetve a veszélyhelyzetre tekintettel az iparűzési adó fizetési könnyítések adóelvonást jelentettek. az is igaz, hogy év közi többletforrást is biztosított a központi kormányzat. Bevételkiesésként a gyermekélelmezés pandémia alatti ellátásának kiesése jelentett.
A mellékelt táblázat mutatja, hogy a kapott támogatások felhasználása milyen mértékű volt. A A költségvetési rendeletben szereplő tervadatokat az év közi változó körülmények (pandémia, gyermekek óvodai és étkeztetést igénylő tényleges adatok, árváltozások, rendkívüli nem várt kiadások, a tervben szereplő feladatok végrehajtásának elhúzódása pl. kivitelezői tevékenység elhúzódása, stb.)
11/L - A helyi önkormányzatok visszafizetési kötelezettsége, pótlólagos támogatása (Ávr. 111. §), és a jogtalan igénybevétele után fizetendő ügyleti kamata (Ávr. 112. §) | ||
Megnevezés | Összeg | |
1 | 2 | 3 |
01 | Ávr. 111. § a) szerinti valamennyi támogatás visszafizetendő összege | 92 720 |
06 | A költségvetési támogatások és a vis maior támogatások visszafizetendő összege (Ávr. 111. § e)) | 75 500 |
16 | Kamat alapba számító együttes eltérés összege a 2019. LXXI. törvény 39. § (3) bekezdése alapján (a 11/C űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sor 11. oszlop értékeinek összege csökkentve ugyanezen sorok 10. oszlopának értékével, növelve a 11/L. űrlap 12. sor 3. oszlopával és csökkentve a 11/L. űrlap 11. sor 3. oszlopával | 92 720 |
17 | Kamatalapba számító rendelkezésre bocsátott támogatások összege (a 11/C. űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sorban a 3. oszlop - 11/L. űrlap 15. sor 3. oszlop) és a (a 11/C. űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sorban a 3+4+5. oszlop összege - 11/L. űrlap 15. sor 3. oszlop + 11/L. űrlap 14. sor 3. oszlop + 11/L. űrlap 13. sor 3. oszlop) közül a nagyobbat kell figyelembe venni. | 811 680 |
18 | Kamat mértéke (0/1/2) Ávr. 112. § (1) - (3) | 1 |
20 | Az október 1-ig lemondottak utáni kamat (ha a 11.c űrlap 2,5,6,7,8,9,10 és 11. sor 5. oszlop értékeinek összege lemondás, úgy az így kapott szám abszolút értéke csökkentve ezen űrlap 13. sora szerinti összeggel) Ávr. 112. § (1) b) | 448 |
21 | A december 31-ig lemondottak utáni kamat Ávr. 112. § (1) c) | 705 |
22 | Önkormányzat által fizetendő kamat (19+20+21). Fizetendő a 10032000-01034073 számlára!!!!! | 1 153 |
23 | Önkormányzat tőketartozása összesen (1+3+4+5+6+8+9+10) | 168 220 |
24 | A 23. sor szerinti tőketartozás 10032000-01031496 számlára fizetendő része (1+3+4+5+6-visszafizetendő vis maior támogatás+8+9+10): | 168 220 |
26 | Önkormányzat visszafizetési kötelezettsége és fizetendő kamat összesen (22+23) | 169 373 |
Tájékoztató adatok | ||
Megnevezés | Összeg | |
01 | Betegszabadsággal összefüggő munkáltatói kifizetés | 273 544 |
02 | Betegszabadsággal összefüggő kifizetésben részesülők száma | 10 |
03 | A költségvetési év január hónapban elszámolt, a megelőző év december hónapra járó bruttó személyi juttatás (az adó- és járuléklevonások január hónapot követően teljesített összegével együtt) | 950 830 |
04 | A költségvetési év január hónapban elszámolt, a megelőző év december hónapra járó bruttó személyi juttatás járulékai (a járulékok január hónapot követően teljesített összegével együtt) | 225 284 |
07 | A költségvetési évet követő év január hónapban elszámolt és január 15-ig pénzügyileg teljesült, a költségvetési év december hónapra járó bruttó személyi juttatás | 950 830 |
08 | A költségvetési évet követő év január hónapban elszámolt és január 15-ig pénzügyileg teljesült, a költségvetési év december hónapra járó bruttó személyi juttatás járulékai (a járulékok január hónapot követően teljesített összegével együtt) | 225 284 |
13 | 5%-os kulcsú áfa-adóalap összege | 198 680 |
14 | 18%-os kulcsú áfa-adóalap összege | 160 072 |
15 | 27%-os kulcsú áfa-adóalap összege | 18 879 360 |
81 | A költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, társulások, térségi fejlesztési tanácsok Áht. 10. § (4) bekezdése alapján történő nyilatkozata arról, hogy rendelkeznek-e gazdasági szervezettel (igen=1, nem=2) | 2 |
82 | A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek, helyi önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, társulások, térségi fejlesztési tanácsok esetén az Áht. 10. § (4) bekezdése alapján a gazdasági szervezet feladatait ellátó szervezet törzskönyvi azonosító (PIR) száma | 802 969 |
Társulásban ellátott feladatok
Csibrák Önkormányzata az óvodai ellátási feladatokat társulási megállapodás alapján Kurd Község Önkormányzatával közösen működteti, Kurd székhellyel. Ebben a vonatkozásban az önkormányzatnak pénzügyi kötelezettsége az állami finanszírozás, illetve a ténylegesen felmerült költségek különbözetének finanszírozása, 2020. évben nem történt hozzájárulás kifizetése.
Csibrák Község Önkormányzata a házi szociális, valamint a gyermekjóléti szolgáltatási feladatait társulási megállapodás alapján – a Segítőkéz Alapszolgáltató Központ látta el. A finanszírozás a Kaposmenti Társulás keretében a megállapodásban foglalt önkormányzati hozzájárulással történt. A finanszírozásba rendkívüli kiadás nem merült fel, a tervezett szerint történt a finanszírozás.
A pénzügyi és természetbeni szociális ellátások
A kérelmek elbírálása, az ellátások megállapítása a polgármester átruházott hatáskörében bonyolódtak. A szociális rendeletben több új ellátási formát vezettünk be, melynek pozitív hatása mérhető, részbeni korrekciót, felülvizsgálatot végeztünk, mivel egyes új elemei iránt kisebb volt az érdeklődés, s a pontosítás, vagy az átcsoportosítás indokolt volt.
Közfoglalkoztatás
Hosszabb időtartamú a közfoglalkoztatás indult 4 fővel. Nyáron a közfoglalkoztatottak végezték a kerti, illetve egyéb munkálatokat. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás pénzügyi elszámolások, munkaügyi okiratok és a teljes dokumentációját a hivatal ügyintézője végezte el. A nyilvántartásban levők elsősorban olyanok, akiknek a településen van állandó lakóhelye.
Az önkormányzat vagyona
Az önkormányzat vagyona növekedett, részben a Magyar Falu Program keretében a Nemzeti és helyi identitástudat erősítése miatt végrehajtott eszközvásárlás, valamint a Vis Maior támogatás keretében a közösségi ház felújításából.
A Nemzeti és helyi identitástudat pályázat által többféle rendezvény került megrendezésre, többek közt a Falunap, a Reformkonyha, Kertbarát kör, Baba – mama klub, Elsősegély – nyújtás.
Feladatellátás általános értékelése:
A 2020. évi gazdálkodás zökkenőmentesen indult. Nem volt felhalmozott szállítói tartozása az önkormányzatnak. A nyitó bankszámla- és pénztár egyenleg lehetővé tette egész évben a zökkenőmentes gazdálkodást. A célzott pénzeszközöket (pl Hosszabb idejű közfoglalkoztatás, pályázatok) visszaterveztük 2020. évben és célzottan felhasználtuk.
Értékpapír- és hitelműveletek, hitelállomány változás:
2012. év végén, a konszolidáció kapcsán az állam átvállalta a hiteleinket. Azóta történt hitelfelvétel az autóra történt, amelynek évi összege 540.000.- Ft, és 2019 évben járt le, azóta az önkormányzat hitellel nem rendelkezik, a gazdálkodása visszafogott, de alapvetően kiegyensúlyozott. A Központi forrásból származó bevételek azonban csak a legalapvetőbb működtetésre adnak lehetőséget, az egyéb törvényi, jogszabályi kötelezettségeknek fedezetet nem biztosít. Így továbbra sincs forrása a helyi építési szabályzat elkészítésének, az önkormányzat tulajdonáéban levő ingatlanok felújítás csak pályázati forrásból valósítható meg.
Úgy gondoljuk, hogy az önkormányzat anyagi lehetőségeit kihasználva 2020. év során ésszerűen, takarékosan gazdálkodott a fellelhető pályázati lehetőségeket megragadta.
Előzetes hatásvizsgálat a rendelettervezethez:
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás: A rendelet-tervezet összeállításakor értékelésre kerültek mindazon feladatok, amelyek az önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtását befolyásolták, teljesítését megalapozták. A zárszámadási adatok alapján megállapítható, hogy a 2020. évi költségvetésben kitűzött célok, feladatok teljesültek. A kiadásoknál a takarékosság és ésszerű felhasználás volt a jellemző. A rendelet tartalmazza az Önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó, 2020 évben változó szervezeti keretek közötti formában a költségvetési szervek finanszírozásának adatait.
Környezeti és egészségi következmények: A rendelet végrehajtásának nincs a környezetre vagy az egészségre gyakorolt hatása.
Az adminisztratív terheket befolyásoló hatás: Az adminisztrációban folyamatosan változó, egyre több, és egyre szigorúbb szabályozás mellett kell az adminisztratív feladatokat teljesíteni.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának következménye:
Az Áht. 83. § (6) bekezdése szerint ha a helyi önkormányzat a Mötv. 111/A. §-a szerinti valamely kötelezettségének nem tesz eleget, a helyi önkormányzatokért felelős miniszter a kötelezettség teljesítésére meghatározott határidő utolsó napját követőhónap első napjától a mulasztás megszüntetéséig a nettó finanszírozás alapján a helyi önkormányzatot megillető támogatás folyósítását felfüggeszti. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 111/A. §-a alapján ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel, nem fogadja el a költségvetési évet megelőző évre vonatkozó zárszámadását, államháztartási beszámolási kötelezettségének vagy vagyon-nyilvántartási kötelezettségének nem tesz eleget, a részére járó egyes támogatások folyósítása az államháztartásról szóló törvényben meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül.
A jogszabály végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi
feltételek: A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Csibrák 2021. május 15.
Kardos János. sk
Polgármester