Murakeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2011. (IV. 01.) számú rendelete

a gyermekvédelem helyi rendszeréről

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 12. 31


Murakeresztúr Község Önkormányzat Képviselõ-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990 évi LXV. törvény 16. paragrafus (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 157.§. (5) bekezdésében (továbbiakban Gyvt.) foglalt felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, a gyermekvédelem helyi rendszerérõl a következõ rendeletet alkotja:


A rendelet célja

1. §

E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén megállapítsa azokat az alapvetõ szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, a szülői kötelesség teljesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyeztetettségének megelõzésérõl és megszüntetésérõl, a hiányzó szülõi gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal felnõttek társadalmi beilleszkedésérõl.

A rendelet hatálya

2. §

  1. A rendelet hatálya kiterjed

a) a (2) és (3) bekezdésben foglalt eltéréssel Murakeresztúr község területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint - ha nemzetközi szerzõdés másként nem rendelkezik - a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnõttre és szüleire

b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

  1. E rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen kiterjed az Európai Szociális Kartát megerõsítõ országok állampolgárainak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire is.
  2. E rendelet szerint kell eljárni a Murakeresztúr községben tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
  3. A rendelet hatálya kiterjed a Gyvt. 4.§-ában meghatározott személyekre.

A gyermekek védelmének rendszere

3. §

  1. A gyermek védelme a gyermek családban történõ nevelkedésének  elõsegítésére, veszélyeztetettségének megelõzésére és megszüntetésére, valamint a szülõ vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülõ gyermek helyettesítõ védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
  2. A képviselő-testület e rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehetõ ellátásokhoz való hozzájutást.
  3. A gyermekek védelmét a következõ pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja.

      a./ Pénzbeli és természetbeni ellátások:

           - rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény,

           - rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,

- kiegészítő gyermekvédelmi támogatás.

      b./ Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:

           - gyermekjóléti szolgáltatás,

           - gyermekek napközbeni ellátása,

           - gyermekek átmeneti gondozása.

Eljárási rendelkezések

4. §

  1. Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások megállapítására irányuló kérelmet a szülõ, vagy más törvényes képviselõ a Körjegyzőségnél (továbbiakban: Hivatal) írásban terjesztheti elõ.
  2. Az (1) bekezdésben meghatározott pénzbeli ellátások megállapítását a nevelési-oktatási intézmény, a gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény (természetes személy), illetve a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet, hivatalból az önkormányzat Képviselõ-testülete is kezdeményezheti.

5. §

  1. A jogosultsági feltételek közül a gyermeket gondozó családban közös háztartásban élõ közeli hozzátartozók személyi adatairól, jövedelmi viszonyairól a szülõ (törvényes képviselõ) a 149/1997.(IX. 10.) Kormány rendelet 3. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot köteles benyújtani. Köteles továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat, illetve az egy fõre jutó jövedelem számításánál figyelembe vett körülmények bizonyítására az alábbiakat becsatolni.

a./ a gyermek elhelyezésére, vagy ideiglenes hatályú elhelyezése, valamint

     gyámrendelés tárgyában hozott bírósági, illetve  gyámhatósági határozatot,

     továbbá a Gyer.18.§ (2) bekezdésében meghatározott jegyzőkönyvet,

b./ a Gyvt. 19.§ (2) bekezdésének aa) alpontjában szabályozott egyedülálló kérelmező

     esetén az egyedülállóság tényére vonatkozó nyilatkozatot,

c./ a Gyvt. 19.§ (2) bekezdésének ab) alpontjában szabályozott esetben a tartósan

     beteg, illetõleg súlyosan fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,

            d./ a Gyvt. 20.§-ának (3) bekezdésében szabályozott esetben az oktatási intézmény

                 igazolását a nappali oktatás munkarendje szerint fennálló tanulói vagy hallgatói

                 jogviszonyról,


e./ a Gyvt 20.§-ának (4) bekezdésében szabályozott esetben a házassági anyakönyv

       másolatát.

  1. Az egy főre jutó jövedelem számításánál a közös háztartásban élõ közeli hozzátartozók tényleges nettó összjövedelmét csökkenteni kell a támogatást kérõ által, bírósági határozat alapján eltartott rokon részére teljesített tartásdíj összegével.
  2. A jövedelem megállapításánál a kérelem benyújtását megelõzõ hónap nettó jövedelmét kell figyelembe venni. Ettõl eltérni akkor lehet, ha a jövedelmi viszonyokban igazolható ok miatt tartós romlás vélelmezhetõ.
  3. A jövedelemszámításnál - a kérelem benyújtásának idõpontjában - közös háztartásban élő közeli hozzátartozóként kell figyelembe venni

      a.) a szülõt, a szülõ házastársát, vagy élettársát,

      b.) a 20 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ gyermeket,

      c.) a 23 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ, a nappali oktatás

           munkarendje szerint tanulmányokat folytató gyermeket,

      d.) a 25 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezõ, felsõoktatási intézmény

           nappali tagozatán tanulmányokat folytató gyermeket,

      e.) korhatárra tekintet nélkül a tartósan beteg, illetõleg a testi, érzékszervi,

           értelmi, beszéd- vagy más fogyatékos (továbbiakban: tartósan beteg, illetõleg

           fogyatékos) gyermeket,

      f.) az a) - e) pontokba nem tartozó, a Csjt. alapján a szülõ, vagy házastársa által

           eltartott rokont.

  1. A (4) bekezdés alkalmazásánál figyelembe kell venni a támogatást kérõ szülõvel közös háztartásban élõ valamennyi

      - vérszerinti és örökbefogadott gyermeket, valamint

      - a házastárs gyermekeit.

  1. A támogatást kérővel közös háztartásban élõ gyermekként kell figyelembe venni azt a gyermeket is, aki átmenetileg tartózkodik a háztartáson kívül, így különösen diákotthonban, kollégiumban, kórházban, hetes otthonban, valamint aki 30 napot meg nem haladóan átmeneti gondozásban részesül.

II. rész

A PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI TÁMOGATÁSOK

A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény

6. §

  1. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság megállapításának célja annak igazolása, hogy a gyermek szociális helyzete alapján jogosult
  1. a Gyvt. 148.§ (5) bekezdésének a) és b) pontjában meghatározott gyermekétkeztetés normatív kedvezményének,
  2. a Gyvt. 20/A §-ban meghatározott pénzbeli támogatásnak,
  3. külön jogszabályban meghatározott egyéb kedvezménynek

            az igénybevételére.

  1. A települési önkormányzat jegyzője megállapítja a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát, amennyiben a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg
  1. az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 140%-át,

aa) ha a gyermeket egyedülálló szülő, illetve más törvényes képviselő gondozza, vagy

ab) ha a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos, vagy

ac) ha a nagykorúvá vált gyermek megfelel a Gyvt.20.§ (3) vagy (4) bekezdésében foglalt feltételeknek;

  1. az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130 %-át az a) pont alá nem tartozó esetben,

feltéve, hogy a vagyoni helyzet vizsgálata során az egy főre jutó vagyon értéke nem haladja meg külön-külön vagy együttesen a Gyvt.19. § (7) bekezdésében meghatározott értéket.

  1. A települési önkormányzat jegyzője a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság megállapítására irányuló kérelmet elutasítja, ha az 5.§ (4) bekezdésében megjelölt személyek együttesen vagy külön-külön a Gyvt.19.§ (7) bekezdésében meghatározott értékű vagyonnal rendelkeznek.
  2. A feltételek fennállása esetén a települési önkormányzat jegyzője 1 év időtartamra megállapítja a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát.
  3. A feltételek fennállása esetén nagykorúvá válás után is jogosult a gyermek a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre, ha
  1. nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat és 23. életévét még nem töltötte be, vagy
  2. felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és 25. életévét még nem töltötte be.
  1. Házasságkötés esetén a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságot meg kell szüntetni, ha a jogosult házasságkötése szerinti új családban az egy főre jutó jövedelem összege, illetve vagyon értéke meghaladja meg az (2) bekezdésben meghatározott jövedelemhatárt, illetve a Gyvt.19.§ (7) bekezdésében meghatározott vagyon értékét.
  2. A települési önkormányzat jegyzője annak a gyermeknek, fiatal felnőttnek, akinek a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága
  1. a tárgyév július 1-jén fennáll, a tárgyév július hónapjában,
  2. a tárgyév november 1-jén fennáll, a tárgyév november hónapjában

      pénzbeli támogatást folyósít.

  1. A (7) bekezdés szerinti pénzbeli támogatás esetenkénti összegéről az Országgyűlés a költségvetésről szóló törvény elfogadásával egyidejűleg dönt.

Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás

7.§

  1. Kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra az a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek gyámjául rendelt hozzátartozó jogosult, aki
  1. a gyermek tartására köteles, és
  2. nyugellátásban, vagy baleseti nyugellátásban, vagy nyugdíjszerű rendszeres szociális pénzellátásban, vagy időskorúak járadékéban részesül.
  1. A kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra való jogosultságot a gyám lakóhelye szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője – határozatlan időre – állapítja meg.
  2. A kiegészítő gyermekvédelmi támogatás havi összege – gyermekenként – az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 %-a.
  3. A települési önkormányzat jegyzője annak a gyámul kirendelt hozzátartozónak, akinek kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra való jogosultsága
  1. a tárgyév július 1-jén fennáll, a tárgyév július hónapjában – a július hónapra járó kiegészítő gyermekvédelmi támogatás összege mellett -,


  1. a tárgyév november 1-ján fennáll, a tárgyév november hónapjában – a november hónapra járó kiegészítő gyermekvédelmi támogatás összege mellett –

               pótlékot folyósít.

  1. A (4) bekezdés szerinti pótlék esetenkénti összegét az Országgyűlés a költségvetésről szóló törvény elfogadásával egyidejűleg dönt.
  2. Ha a kiegészítő gyermekvédelmi támogatást jogerősen megállapították, az a kérelem benyújtásától esedékes azzal, hogy ha a kérelmet

            a) a tárgyhónap tizenötödikéig nyújtották be, a támogatás teljes összegét,

            b) a tárgyhónap tizenötödikét követõen nyújtották be, a támogatás ötven százalékát

                kell kifizetni.

  1. A kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság feltételeit – az (1) bekezdésben meghatározottak alapulvételével – a települési önkormányzat jegyzője évente legalább egyszer felülvizsgálja. Ha a kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság megszűnik, az a jogosultság megszűnésének hónapjáig esedékes azzal, hogy ha a megszűnés

a) a tárgyhónap tizenötödikéig következik be, a támogatás ötven százalékát,

b) a tárgyhónap tizenötödikét követõen következik be, a támogatás teljes összegét

               kell kifizetni.

A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

8. §

  1. A szociális és egészségügyi bizottság a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó család idõszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztetõ rendkívüli élethelyzetbe került.
  2. Időszakos létfenntartási gondnak minősülhet valamely családtag tartós, súlyos betegsége, a gyermek betegsége, az iskoláztatás, különösen az iskolakezdés okozta anyagi megterhelés, vagy munkanélküliség miatt bekövetkezett jövedelemcsökkenés.
  3. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás lehet
  1. eseti támogatás vagy
  2. egyszeri iskoláztatási hozzájárulás.
  1. Az (3) bekezdés a) pontja esetén az egy családban egy naptári éven belül megállapítható rendkívüli gyermekvédelmi támogatások együttes mértéke nem haladhatja meg
  1. rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő családok esetén a nyugdíjminimum 100 %-át,
  2. rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesülő családok esetén a nyugdíjminimum 180%-át.

Ezen mértékektől különös méltánylást érdemlő esetben (pl. elemi kár) a Szociális és Egészségügyi Bizottság javaslatára el lehet térni.

  1. Az (3) bekezdés b) pontja esetén a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege:
  1. rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők esetén gyermekenként a nyugdíjminimum 10%-a,
  2. rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesülő családok esetében gyermekenként a nyugdíjminimum 25%-a.
  1. Az (3) bekezdés b) pontja esetén a kérelem a tárgyév szeptember 30. napjáig nyújtható be.

(7) Az (3) bekezdés a) pontjában meghatározott támogatás iránti kérelemhez minden esetben mellékelni kell a többletkiadásokat, a b) pontban meghatározott támogatás iránti kérelemhez az iskoláztatási kiadásokat hitelt érdemlően bizonyító dokumentumokat. Amennyiben azok a kérelem benyújtásakor nem állnak rendelkezésre, a Gyvt. 133. §. (2) bekezdésében foglaltakra figyelemmel utólagos elszámolási, illetve megtérítési kötelezettség írható elő.

(8) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás egy naptári éven belül gyermekenként legfeljebb 3 alkalommal adható.

(9) A támogatás összegéről és formájáról a határozatban kell rendelkezni. A határozatot indokolt esetben azonnal végrehajthatóvá lehet nyilvánítani.

  1. A képviselő-testület elsősorban azokat a gyermeket, illetve családokat részesíti alkalmanként rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve az alkalmanként jelentkezõ többletkiadások - különösen a szociális válsághelyzetben lévõ várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának elõkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elõsegítése, betegség vagy iskoláztatás - miatt anyagi segítségre szorulnak.[1]


Óvodáztatási támogatás

8/A. §


A települési önkormányzat jegyzője óvodáztatási támogatást folyósít a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek/gyermekeknek az egyik szülője részére a Gyvt. 20/C §-ában meghatározott feltételek fennállása esetén.

III. rész

A természetben nyújtott ellátások

9. §

  1. A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni  ellátás formájában  is nyújtható, különösen  az általános iskolás korú védelembe vett gyermekek számára gyermekintézményi étkezési térítési díj vagy annak egy része átvállalása céljára.
  2. Az (1) bekezdésben említett támogatást természetbeni ellátásként lehet megállapítani, vagy annak egy részét a középiskola, vagy felsõfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló gyermek részére is, tandíj, kollégiumi díj, egészségügyi szolgáltatásért fizetendõ térítési díj (vagy annak egy része) átvállalása céljára.
  3. Az (1) bekezdésben foglalt támogatásokat akkor különösen indokolt természetbeni ellátás formájában megállapítani a fentieken túl, ha az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhetõ, hogy a gondozó a pénzbeli támogatást nem a gyermekre fordítja.
  4. Ha a természetbeni ellátás mértéke nem éri el a kiválasztott pénzbeli ellátás értékét, akkor a támogatás hiányzó részét pénzben kell kiegészíteni.

IV. rész

A SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK

Általános szabályok

10. §

  1. A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylõ, vagy törvényes képviselõje (továbbiakban: kérelmezõ) kérelmére történik.
  2. A kérelmezõ az ellátás igénybevételére irányuló kérelmet a Hivatalnál nyújthatja be.

(3) Az ellátás igénybevételét a tényállás tisztázása mellett:

  • az eljáró határozata alapozza meg.

 (4) A személyes gondoskodás feltételeirõl a kérelem benyújtásakor a kérelmezõt tájékoztatni kell.

  1. Az ellátás megkezdése elõtt az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képviselõjét

      tájékoztatni kell:

      - az ellátás tartamáról és feltételeirõl,

      - az intézmény által vezetett, reá vonatkozó nyilvántartásokról,

      - az intézmény házirendjérõl,

      - a fizetendő térítési, illetve gondozási díjról.

(6) Az ellátásra jogosult köteles:

      - az (5) bekezdésben foglalt tájékoztatás tudomásul vételérõl nyilatkozni,

      - az intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltatni,

      - a jogosultság feltételeiben, illetve nyilvántartott adataiban bekövetkezett változásokról

        haladéktalanul nyilatkozni

A gyermekjóléti alapellátások

11. §

  1. A gyermekjóléti alapellátások célja, a gyermek családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, illetve a gyermek családból való kiemelésének megelõzése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése.

Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, érzelmi és erkölcsi fejlõdéséhez, életkörülményeinek javításához.

 (2) Az önkormányzat az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

            a./ gyermekjóléti szolgálat

            b./ gyermekek napközbeni ellátása keretében

                        - óvoda

                        - iskolai napközis foglalkozás

A gyermekjóléti szolgálat

12. §

(1) A képviselő-testület a gyermekjóléti szolgáltatást a Muramenti Családsegítõ Központ és Gyermekjóléti Szolgálat (Székhely: Tótszerdahely, Zrínyi M. tér 2., Levelezési cím: Szepetnek, Petõfi út 70.) útján megállapodással biztosítja.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

(3) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 39-40. paragrafusai határozzák meg.

Gyermekek napközbeni ellátása

13. §

  1. Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban élõ gyermekek életkorának megfelelõ nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetést szervezi meg azon gyermekek számára, akiknek a szülei, nevelõi, gondozói, munkavégzésük, munkaerõ-piaci részvételt elõsegítõ programban, képzésben való részvételük, betegségük vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni.
  2. A gyermekek napközbeni ellátását különösen az olyan gyermekek számára kell biztosítani

      a./ akiknek fejlõdése érdekében állandó napközbeni ellátására van szüksége,

      b./ akit egyedülálló, vagy idõskorú személy nevel, vagy akivel együtt a családban három

           vagy több gyermekek nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási

           díjban részesül,

      c./ akinek szülõje, gondozója szociális helyzete miatt az ellátásáról nem tud gondoskodni.

(3) A képviselõ-testület a gyermekek napközbeni ellátását - a Zrínyi Miklós  Általános Művelődési Központ útján biztosítja.

Gyermekek átmeneti ellátása

Helyettes szülői hálózat

14. §

  1. A helyettes szülõi szolgáltatás célja, hogy a rászorultság mértékében segítse a családot a gyermeknevelésben. Ha szükséges, ideiglenesen pótolja a gyermek/ek számára a szülõi gondoskodást.
  2. A képviselő-testület a gyermekek átmeneti ellátásáról való gondoskodást helyettes szülõi hálózat kialakításával a Muramenti Családsegítõ Központ és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosítja.

Térítési díj

15. §

  1. A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért, gondozásáért térítési díjat kell fizetni.
  2. A képviselő-testület a személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját évente legfeljebb kétszer állapítja meg. Az intézményi térítési díjat a rendelet 1.számú  melléklete tartalmazza.
  3. Gyermekétkeztetés esetén
  1. a bölcsődés, az óvodás, az 1-5. évfolyamon nappali rendszerű iskolai oktatásban

részt vevő és rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek után az intézményi térítési díj 100%-át,

  1. az a) pont alá nem tartozó, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek és tanuló után az intézményi térítési díj 50%-át,
  2. három - vagy többgyermekes családoknál gyermekenként az intézményi térítési

                 díj 50%-át,



            d.) tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek, tanuló után az intézményi térítési díj

                 50%-át, normatív kedvezményként kell biztosítani.

  1. A normatív kedvezmény csak egy jogcímen vehetõ igénybe. Nem jár a tanulónak kedvezmény azon étkeztetésre, amely kedvezményre - a szakképzésre vonatkozó rendelkezések szerint létrejött - tanulói szerzõdése alapján már jogosult.

A gyermekvédelmi gondoskodásban részesülõ - nevelőszülőnél, gyermekotthonban, vagy  más bentlakásos intézményben nevelkedő - ideiglenes hatállyal elhelyezett, átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek után  nem vehetõ igénybe a normatív kedvezmény.

  1. A (3) bekezdés szerinti normatív kedvezmény megállapításához közös háztartásban élõként kell figyelembe venni

            a) a tizennyolc éven aluli

            b) a huszonöt évesnél fiatalabb, közoktatásban nappali rendszerű oktatásban

                részt vevõ, illetve felsõoktatásban nappali tagozaton tanuló, valamint

            c) az életkortól függetlenül a tartósan beteg vagy súlyos fogyatékos

                 gyermekeket.

  1. A normatív kedvezményt a tanuló után a nappali rendszerű oktatásban való részvétele befejezéséig kell biztosítani.
  2. A gyermekétkeztetés intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
  1. A személyi térítési díjat az intézményvezetõ állapítja meg az intézményi térítési díj (6) bekezdés szerinti egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybevett étkezések száma, valamint a (3) bekezdés szerinti normatív kedvezmények figyelembevételével.
  2. A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.
  3. Ingyenes ellátásban kell részesíteni a jogosultat, ha a térítési díj fizetésére kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.

16. §

  1. Az intézmény vezetője az ellátás igénybevétele után, de legkésőbb az ellátás igénybevételtől számított 30 napon belül írásban értesíti a térítési díjfizetésre kötelezettet a személyi térítési díjról.
  2. A személyi térítési díjat gyermekétkeztetés esetén egy hónapra elõre kell megfizetni.
  3. A személyi térítési díjat havonta a hó 15. napjáig kell megfizetni. Ha a kötelezett a befizetést elmulasztja, az intézményvezetõ 15 napos határidõvel felszólítja az elmaradt térítési díj befizetésre. A határidõ eredménytelen eltelte esetén az intézményvezetõ a hátralékot nyilvántartásba veszi, s errõl negyedévente tájékoztatja a képviselõ-testületet.

        A térítési díjhátralék behajtásáról a képviselõ-testület intézkedik.

Záró rendelkezések

17. §

  1. A rendelet a kihirdetésekor lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévõ ügyekre is alkalmazni kell.
  2. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályukat vesztik a 2/2008. (II. 15.), a 9/2009. (IV. 17.), valamint a 12/2009. (VII. 01.) számú önkormányzati rendeletek.
  3. E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi XXXI. törvény továbbá a 149/1997.(IX.10.) kormányrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.






Murakeresztúr, 2011. március 24.






               Pavlicz Lajos                                                          Hervai Edit

               polgármester                                                           körjegyzõ






A rendelet kihirdetve.




Murakeresztúr, 2011. április 1.


                                                                                                        Hervai Edit

                                                                                                          körjegyző





[1]

Hatályon kívül helyezte a 18/2013.(XII.31.) önkormányzati rendelet

Mellékletek