Csengerújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019 (XI.7.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2021. 11. 17 20:00

Csengerújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019 (XI.7.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatról

2021.11.17.

Csengerújfalu Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Csengerújfalu Önkormányzat megnevezése, székhelye, jelképei

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csengerújfalu Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye: 4764 Csengerújfalu Kossuth u. 102.

II. Fejezet

A Képviselő-testület szervezet és működése

2. § (1) A Képviselő-testületet a Polgármesterrel együtt 5 fő képviselő alkotja.

a./ Határozatképes a Képviselő-testület, ha tagjaiból legalább 3 fő jelen van.
b./ Határozatképtelen a Képviselő-testület, ha az ülésen az a./ pont szerinti képviselői létszám nincs jelen, ebben az esetben az ülést 8 napon belül ismételten össze kell hívni.
c./ Minősített többségű döntéshez az önkormányzati képviselők több, mint a felének, igen szavazata szükséges. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.

1. Az önkormányzati képviselő, önkormányzati tanácsnok

3. § (1) Az önkormányzati képviselők névsorát a 1. függelék tartalmazza.

(2) Az önkormányzati képviselők az általuk meghirdetett helyen és időben fogadóórát, fogadónapot tarthatnak.

(3) Az önkormányzati képviselőt a Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Csengerújfalui Kirendeltségén ügyfélfogadási időn kívül is fogadni kell, részére a megfelelő tájékoztatást meg kell adni, kérését lehetőleg soron kívül kell teljesíteni, amennyiben annak jogi és egyéb akadálya nincs.

(4) Az önkormányzati képviselő kötelessége:

a) elháríthatatlan akadályoztatása esetén távolmaradását a polgármesternek, a bizottság elnökének bejelenteni,

b) felkérés esetén közreműködni a képviselő-testület, illetőleg a bizottság ténymegállapító és egyéb vizsgálataiban,

c) képviselői minőségéhez, közéleti tevékenységhez méltó magatartást tanúsítani,

d) tartózkodni attól, hogy e minőségben megszerzett, vagy tudomására jutott információ maga és más előnyére, illetőleg hátrányára felhasználásra ne kerüljön,

e) esküjéhez híven megőrizni minden olyan titkot, amely a község vagy az ország érdekeit, törvényeit sérti,

f) bármilyen körülmény között a község, annak polgárai és az önkormányzat érdekeit védeni, azokat képviselni.

(5) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.

(6) A képviselő az ülésről való távolmaradását a Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Csengerújfalui Kirendeltségénél köteles bejelenteni.

(7) A Képviselő-testület a meghatározott önkormányzati feladatkörök felügyeletének ellátására, a feladatkör egyidejű megjelölésével tanácsnokot, tanácsnokokat választhat.

(8) A tanácsnok megbízatása határozott időre, vagy meghatározott feladatellátására is szólhat.

(9) A tanácsnokot a Polgármester – döntési jogosultság nélkül – személyes képviseletének ellátásával szakmai és politikai egyeztetések lebonyolításával, egyéb feladattal bízhatja meg. A Polgármester az Alpolgármester rendszeresen tájékoztatja a tanácsnokot a feladatkörét érintő tevékenységéről.

(10) A tanácsnok évente egy alkalommal tevékenységéről beszámol a Képviselő-testületnek.

3. A képviselő-testület ülése, előterjesztései

4. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évi 6 alkalommal ülésezik. A Képviselő-testület évente egy alkalommal, december hónapban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a polgármester a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 5 nappal Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Csengerújfalui Kirendeltségének hirdetőtábláján közzéteszi.

(2) Az alakuló ülés kötelező napirendjei:

a) Tájékoztató az önkormányzati választások végleges eredményéről

b) A képviselők, a polgármester eskütétele

c) Alpolgármester megválasztása

d) A Polgármester, Alpolgármester illetményének meghatározása

e) Az önkormányzat bizottságai tagjainak megválasztása

(3) A Képviselő-testület éves munkatervet hagy jóvá, amelyet a Polgármester készít elő a helyben működő pártok, társadalmi szervezetek, intézmények vezetői, közszolgáltatást nyújtó szervek, a bizottságok, valamint a jelentősebb gazdálkodó szervek vezetőinek javaslata figyelembevételével. A munkatervben nem szerepeltett javaslatról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontjait, napirendjeit,

b) a napirendek előadóit,

c) meghatározza azokat a témaköröket, amelyek előzetes bizottsági állásfoglalást igényelnek,

d) rögzíti az előterjesztések elkészítésének határidejét,

e) megjelölheti a meghívottak körét,

f) egyéb szervezési feladatokat is meghatározhat.

(5) A Képviselő-testület a tárgyalásra benyújtott írásos előterjesztések tartalmi és formai követelményeit a (6) bekezdés szerint határozza meg. Szóbeli előterjesztést a testület csak abban az esetben tárgyal, ha azt a tárgyalandó napirendek közé az ülésen felveszi. A szóbeli előterjesztésekkel kapcsolatban írásos anyag általában nem kerül kiadásra.

(6) Az előterjesztés tartalmazza:

a.) I. rész: a tárgy pontos meghatározása, annak áttekintése, hogy a téma korábban szerepelt-e már napirenden, abban milyen döntés született, a meghozandó döntés indokolása, az előkészítésben részt vevők megjelölése.
b.) II. rész: a határozati javaslat, amely egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből áll, az (esetleges) alternatív döntésre előterjesztett szakértői javaslatok egymástól világosan elkülönülő megfogalmazása, a végrehajtásért felelős szerv, személy megnevezése, a határidők megjelölése.
(7)A Képviselő-testület ülését Csengerújfalu Község Polgármestere, akadályoztatása esetén az Alpolgármester együttes, akadályoztatásuk esetén a Korelnök hívja össze.
A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére az ülés összehívására a Korelnök jogosult.
(8)A meghívót és az írásos előterjesztéseket az ülés előtt 5 (öt) nappal kell eljuttatni a képviselőkhöz és a meghívottakhoz, akár papír alapon, akár elektronikus úton.
Rendkívüli érdek, vagy halaszthatatlan döntést igénylő ügyben az ülés formális meghívó nélkül telefonon, telefaxon, távirat, vagy futár útján azonnal is összehívható.
a)A meghívó tartalmazza:
az ülés helyét, idejét, napirendi javaslatokat, előadókat és meghívottak körét.
A meghívóban külön fel kell tüntetni, ha adott napirend szóban kerül előterjesztésre.
b)Az ülésre állandó meghívottak az intézmények vezetői, a nemzetiségi önkormányzat elnöke, a jegyző, az aljegyző, a közös önkormányzati hivatal osztályvezetői, és az adott tárgyban érintettetek.
c)Az ülésre adott napirendhez, vagy teljes ülésre meg lehet hívni: Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Kormányhivatal vezetőjét, képviselőjét, más települési önkormányzat polgármesterét, képviselőjét, Csenger Többcélú Kistérségi Társulás elnökét, vagy képviselőjét, az önkormányzati társulások képviselőjét, országgyűlési képviselőt, a rendőrőrs vezetőjét, az egészségügyet, közegészségügyet érintő kérdésekhez az illetékes szerv vezetőjét, a Kamarák képviselőjét.
(9)A meghívót a településen helyben a szokásos módon (hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel) kell közzé tenni, az ülésen biztosítani kell az állampolgárok részvételének lehetőségét. A Polgármester adott napirend tárgyalásakor hozzászólási lehetőséget biztosíthat az állampolgároknak. A jelenlévők napirenden kívüli közérdekű bejelentést tehetnek.
(10)A Képviselő-testület ülését a Polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester együttes akadályoztatásuk, a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Korelnök vezeti.
(11)Az ülés rendje:
a)Az ülés megnyitása, a határozatképesség számszerű megállapítása.
b)Sürgősségi indítvány elbírálása.
c)Tájékoztató a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről; a Polgármester két ülés között tett kötelezettségvállalásairól.
d)Javaslat a napirendre, amelyről a Képviselő-testület általában vita nélkül, alaki határozat hozatala nélkül dönt, kivéve a sürgősségi indítványt.
e)A Polgármester minden egyes előterjesztés felett vitát nyit. Az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai és tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.
f)A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, erről a testület vita nélkül határoz.
g)A vita lezárását követően a napirend előadója választ adhat a hozzászólásokra.
(12)A Polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. A rend biztosítása érdekében intézkedéseket tehet:
a)Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, ha tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása.
b)Rendre utasíthatja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
c)Ismétlődő rendzavarás esetén, figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót és a Képviselő-testület vita nélkül dönt arról, hogy a továbbiakban részt vehet-e a tanácskozáson. E szabályt a települési képviselőre nem lehet alkalmazni.
d)Figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, amelynek következménye az, hogy az illető személy ugyanazon ügyben továbbá nem szólalhat fel.

5. A döntéshozatal, és szavazás módja

5. § (1) A döntés (szavazás) előtt a jegyzőnek szót kell adni, az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

(2) Tárgyalási szünetet rendelhet el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakítja, vagy berekeszti.

(3) A bonyolultabb, több módosító indítvány előterjesztése, valamint a szóban tett javaslatról hozott döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére a Polgármester az ülést szünet elrendelésével felfüggesztheti.

(4) A Polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület.

(5) A határozat meghozatalához az egyszerű többséget igénylő kérdésekben a jelen lévő önkormányzati képviselők több, mint a felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség).

(6) A megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3) igen szavazata szükséges (minősített többség) az Mötv. 50. §-ában foglaltakon túl:

a) a sürgősségi indítvány elfogadásához,

b) helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetőleg az arról történő lemondáshoz.

(7) A Képviselő-testület szavazatait nyílt szavazással, kézfelemeléssel, vagy elektronikus szavazatösszesítő berendezés használatával hozza.

(8) Egyes esetekben, amelyről a Képviselő-testület határoz, az ülésvezető név szerinti szavazást rendelhet el. A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét, akik "igen"-nel, vagy "nem"-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A jegyző a szavazatokat a névsorban rögzíti, nyilatkozatukat a képviselők aláírásukkal hitelesítik.

(9) A nyílt szavazás eredményét az ülés vezetője állapítja meg, ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely önkormányzati képviselő indítványára a szavazás egy alkalommal történő megismétlését.

(10) Ha a nyílt szavazás során a szavazásra tett javaslat nem kapta meg az elfogadásához szükséges szavazatszámot, a Polgármester még ugyanazon az ülésnapon elrendelheti a szavazás megismétlését.

(11) Titkos szavazás esetén a Képviselő-testület 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ, a szavazás lebonyolítására. A szavazást a bizottság készíti elő, mely során a szavazólapokat, és azok összegyűjtéséhez szükséges urnát előkészíti, és a szavazólapokat kiosztja a Képviselők részére. A szavazás lebonyolítására a bizottság Képviselők által üres állapotban megtekintett, majd ezt követően lezárt urnát használ. A szavazat számlálás idejére a szavazatszámláló bizottság szünetet rendel el. A szavazás eredményét a bizottság ismerteti a Képviselő- testülettel. A titkos szavazásról, és annak eredményéről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(12) Sürgősségi indítványt a Polgármester, bizottság és a képviselő terjeszthet elő. A sürgősség tárgyában a Képviselő-testület minősített többségű döntést hoz. A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a képviselő-testület első napirendi pontként tárgyalja meg.

(13) Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az ügyet egyszerű napirendként tárgyalja, a napirendek meghatározásakor dönti el, hányadik napirendként.

(14) Az ülés kezdetén közli a Polgármester a képviselők által már ülés előtt benyújtott kérdések tárgyát. A képviselők kérdéseiket a napirendek megtárgyalását követően mondhatják el, ezeket szóban, vagy írásban lehet megtenni. A kérdésre adott válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül határoz akkor, ha a kérdező a választ nem fogadta el. A kérdés és a válasz elmondásának időtartamáról a testület esetenként határoz.

(15) Azt a képviselőt, aki az Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglalt, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, a Polgármester 1000,- Ft összegű rendbírsággal sújtja, melyet az erről szóló közlésétől számított nyolc napon belül az Önkormányzat költségvetési számlájára köteles a mulasztással érintett képviselő befizetni.

A közlés időpontjának
a)amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása a Képviselő-testület ülésén jut tudomásra, az ülésen való szóbeli közlést,
b)amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása az ülést követően jut a Képviselő-testület tudomására, úgy a Polgármester erről szóló értesítésének érintett általi kézhezvételét kell tekinteni.
(16)Az ülés jegyzőkönyve:
a)A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az Mötv. 52. §-ában foglaltakon túl mellékletként: a meghívót, az írásos előterjesztéseket, jelenléti ívet.
b)Az ülésen a meghívott, vagy más jogcímen jelenlévő kérheti véleménye, javaslata, hozzászólása szó szerinti rögzítését a jegyzőkönyvben.
c)A jegyzőkönyveket - a mellékleteivel együtt - a jegyző évente bekötteti. A jegyzőkönyvet valamint az előterjesztéseket a zárt ülés kivételével a Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Csengerújfalui Kirendeltségén tekinthetik meg az állampolgárok ügyfélfogadási időben. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés is nyilvános.
d)Az ülésről készült jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (2) bekezdésében foglaltakon túlmenően a Képviselő-testület által megbízott két fő jegyzőkönyv-hitelesítő is aláírja.
(17)Lakossági fórumok:
a)A lakossági fórumokat, amelyek a lakosság közvetlen tájékoztatását szolgálják, a testület eseti döntései alapján kell szervezni.
b)A települési képviselő lakossági fórumot szervezhet.
c)A lakossággal való kapcsolattartás formái:
ca)A képviselő-testület üléseinek nyilvánosságára az Mötv. rendelkezései az irányadóak.
cb)A képviselői fogadóóra,
cd)Lakossági fórum,
cg)Hirdetőtábla,
ch)Csengerújfalu Község Önkormányzatának hivatalos honlapja, valamint a honlapon található interaktív lakossági fórum,
III. Fejezet

A Képviselő-testület bizottságai

6. § (1) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó, önkormányzati ügyekben a Képviselő-testület által döntési jogkörrel is felruházható, egymással mellérendelt viszonyban álló, választott, testületként működő szervek.

(2) A Képviselő-testület állandó, és ideiglenes bizottságot hozhat létre. A fontosabb önkormányzati feladatkörökkel, közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokra állandó bizottságokat hoz létre.

(3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot meghatározott feladat elvégzésére, illetőleg meghatározott időre hozza létre, amely az idő eltelte, illetőleg a feladat elvégzése után automatikusan megszűnik, de szükség szerint a Képviselő-testület a működését meghosszabbíthatja. Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

(4) Az önkormányzat állandó bizottságai:

a) Vagyonnyilatkozat kezelő és Összeférhetetlenségi Bizottság

7. § (1) A bizottságok taglétszámát és személyi összetételét a bizottsági munka hatékonyságának szempontjai határozzák meg.

(2) A Képviselő-testület megválasztott bizottságainak elnevezését, személyi összetételét az 2. függelék tartalmazza.

(3) A Képviselő-testület a Polgármester előterjesztésére a bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a megalakításkor dönt.

8. § (1) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

(2) A bizottság működésének főbb szabályait az SZMSZ tartalmazza. A részletes működési szabályokat a bizottságok ügyrendjükben állapíthatják meg.

9. § (1) Az ülést a Polgármester hívja össze úgy, hogy az érdekeltek a meghívót és – ha készül – az előterjesztést az ülést megelőző legalább 5 (öt) nappal kézhez kapják.

(2) A bizottságot a Polgármester indítványára az elnök köteles összehívni.

(3) A bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a megválasztott tagok több mint fele jelen van.

(4) A bizottság elnöke tájékoztatja a tervezett ülésről és napirendről a képviselőket, a Polgármestert és a jegyzőt.

(5) A bizottság adott témakör feldolgozásához külső szakértőt is igénybe vehet, illetve felkérhet.

(6) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.

6. A Polgármester

10. § (1) A Polgármester a választópolgárok által közvetlenül megválasztott, főállású foglalkoztatási jogviszonyban álló tisztségviselő.

(2) A Képviselő-testület törvényes képviselője a Polgármester, a Képviselő-testület a képviselet esetenkénti ellátásával az Alpolgármestert, a települési képviselőt, más személyt megbízhat.

(3) A Polgármester feladatai a képviselő-testület céljaival, összhangban a következők:

a) biztosítja a Képviselő-testület demokratikus, széles nyilvánosság melletti működését,

b) a Képviselő-testület tevékenységéről tájékoztatja az együttműködő szervek vezetőit,

c) segíti a települési képviselők munkáját,

d) biztosítja a bizottságok jogainak érvényesülését és kötelezettségeinek teljesítését,

e) kapcsolatot tart a település társadalmi, politikai, civil és egyéb szervezeteivel,

f) rendszeres időközönként fogadóórát tart,

g) ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait.

(5) A Polgármester a jogszabályban megállapított hatáskörei gyakorlásán túlmenően:

a) fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló külföldi partnerek képviselőit,

b) véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,

c) nyilatkozik az írott és az elektronikus sajtónak, hírközlő szerveknek,

d) gyakorolja a reá ruházott hatásköröket.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a Képviselő–testület következő ülésén történő tájékoztatási kötelezettsége mellett, a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával, két ülés között legfeljebb 5.000.000,-Ft erejéig kötelezettséget vállaljon az éves költségvetés terhére. A kötelezettségvállalás a kötelező és a szabadon vállalt önkormányzati feladatok ellátását, és az alapvető működtetést nem veszélyeztetheti.

(7) A Képviselő-testület a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott, a Képviselő-testület részére megállapított feladatok tekintetében hatáskörét a Polgármesterre ruházza át.

(8) A Képviselő-testület a költségvetési év elején, legkésőbb március 31. napjáig elfogadott éves összesített közbeszerzési terv módosításával kapcsolatos hatáskörét a Polgármesterre ruházza át.

(9)1 A Képviselő- testület a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §(2) bekezdésében a Képviselő- testület részére megállapított feladatok tekintetében hatáskörének gyakorlását a Polgármesterre ruházza át

7. Az Alpolgármester

11. § (1) A Képviselő-testület a tagjai közül a Polgármester javaslatára titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára a Polgármester munkájának a segítésére, 1 (egy) fő társadalmi megbízatású Alpolgármestert választ.

(2) Az Alpolgármester ellátja a Polgármester helyettesítését távolléte, vagy akadályoztatása esetén, ellátja továbbá a Polgármester által meghatározott feladatokat. Az Alpolgármester feladatait a Polgármester irányításával látja el.

(4) A társadalmi megbízatású Alpolgármester előre meghatározott és meghirdetett időpontokban tart fogadóórát, fogadónapot. A fogadóórák időpontját a helyben szokásos módon közzé kell tenni.

8.A jegyző, aljegyző

12. § (1) Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Polgármestere a törvényben és az álláshely betöltésére kiírt pályázatban meghatározott feltételek figyelembe vételével nevezi ki a jegyzőt.

(2) A jegyző javaslatára az (1) bekezdésben foglaltak alapján a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal aljegyzőt nevez ki.

(3) A jegyző

a) előkészíti a Képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket, illetőleg állást foglal azok jogszerűsége tekintetében,

b) a napirend előtti feladatok keretében tájékoztatja a testület az önkormányzatot érintő jogszabályi változásokról,

c) véleményt nyilvánít, állást foglal a Polgármester, az Alpolgármester, bizottság elnökének, képviselő kérésére jogértelmezési kérdésben,

d) igény szerint tájékoztatja a Képviselő-testületet a hivatal munkájáról,

e) hetente kedden és csütörtökön 8,00 - 12,00 óráig fogadóórát tart,

f) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek, rendeleteinek felülvizsgálatára.

(4) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére - legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátásával a Képviselő- Testület Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Városfejlesztési és Pénzügyi Osztályának vezetőjét bízza meg.

IV. Fejezet

A közös önkormányzati hivatal

13. § (1) A hivatal elnevezése: Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal

Székhelye: 4765 Csenger, Ady E. u. 14.
Postacím: 4765 Csenger, Postafiók 7.
Telefon: (44) 520-520
Telefax: (44) 520-523
(2)Az egységes hivatal szervezeti tagozódása:
a.) Igazgatási Osztály
b.) Városfejlesztési és Pénzügyi Osztály
e.) Kiemelt I. fokú Építésügyi Hatóság
f.) Jegyzői Kabinet
(3)Az Igazgatási Osztály alapvető feladatai:
A hatósági, titkársági, szervezési, a művelődési, egészségügyi, ifjúsági és az oktatási-nevelési feladatok végrehajtása, szervezése, ellenőrzése. Civil szervezetekkel, vállalkozói szférával való kapcsolattartás. Biztosítja a nemzetiségi önkormányzattal való együttműködést, az Önkormányzat, és a nemzetiségi önkormányzat között kötött együttműködési megállapodásnak megfelelően.
(4)A Városfejlesztési és Pénzügyi Osztály alapvető feladatai:
Fő feladatként ellátja a pénzügyekkel, a helyi adókkal, a költségvetéssel, könyvvitellel, anyaggazdálkodással, pénzügyi nyilvántartással, a belső és a FEUVE ellenőrzéssel kapcsolatos feladatokat.
(5)Az I. fokú Építésügyi Hatóság, alapvető feladatai:
Ellátja az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII törvényből eredő feladatokat és hatásköröket.
(6)Jegyzői Kabinet alapvető feladatai:
a.) Képviselő-testület, illetve a Bizottságok elé kerülő előterjesztések, rendelet-, határozat-tervezetek előkészítése, azok végrehajtása,
b.) Képviselő-testületi, Bizottsági ülések jegyzőkönyveinek vezetése, azok nyilvántartása,
c.) Rendeletek, határozatok nyilvántartása, városi honlapon történő megjelentetése, Képviselő-testületi, Bizottsági ülések jegyzőkönyveinek NJT rendszerben történő rögzítése
d.) Ügyiratkezelés
(7)Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Székhelytelepülésének, Kirendeltségeinek munkarendje
hétfő-csütörtök: 7.30-tól – 16.00 óráig
pénteken: 7.30-tól – 13.00 óráig
ebédszünet: 12.00-től – 12.30-ig munkanapokon.
Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Ügyfélfogadási ideje:
Kiemelt I. fokú Építésügyi Hatóság:
hétfő-szerda: 8.00 – 12.00 óráig
csütörtök: 8.00 - 16.00 óráig
Pénteken és ügyfélfogadási időn kívül a Hivatal nem fogad ügyfeleket, ide nem értve az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletszerint beadott kérelmeket.
a)A Polgármester fogadónapja, fogadóideje: hétfő: 8.00-tól – 12.00-ig
szerda: 8.00-tól – 11.00-ig.
b)Az Alpolgármester fogadóórái: előre meghirdetett időpontban.
(8)A Hivatal segíti a társadalmi és egyéb civil szervezetek, az önszerveződő közösségek működését, számukra helyiséget, hirdetési és sokszorosítási lehetőséget a Hivatal lehetőségeinek figyelembe vételével, külön eseti egyeztetés mellett biztosít.
(9)A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CVIIIX. törvény alapján kötött megállapodás szerint, a helyi nemzetiségi önkormányzat részére a Hivatal szakmai segítséget nyújt a hatósági ügyek intézéséhez, a nemzetiségi önkormányzat képviselőinek munkáját felkérésre közvetlenül segíti, feladatellátásához sokszorosítási, ügyviteli és adminisztrációs támogatást nyújt. Igény esetén, a Hivatal lehetőségein belül ellát szervezési és végrehajtási feladatokat, rendezvényeik lebonyolításához helyiséget biztosít.
(10)A Képviselő-testület egyes hatósági, igazgatási, intézményirányítási, intézményfenntartói, illetve egyéb más feladatok ellátására jogi személyiségű társulást hozhat létre.
(11)Az iratkezelés szervezeti rendjére vonatkozó előírásokat, a közfeladatot ellátó szervezet iratkezelésére vonatkozó általános követelményeket, és annak szervezeti rendjére vonatkozó előírásokat a Jegyző iratkezelési szabályzatban szabályozza.
(12)Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési szerv belső szervezeti egységei, osztályai közti kapcsolattartás módjai az alábbiak:
a)vezetői, munka, apparátusi értekezlet,
b)személyes, telefonos kapcsolattartás
c)elektronikus úton ( e-mail, ASP szakrendszerein keresztül )
d)írásban.
(13)Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal költségvetési szerv egyéb költségvetési szervekkel, Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségeivel, önkormányzatokkal, társhatóságokkal, dekoncentrált kormányzati szervekkel, egyéb szervekkel történő kapcsolattartás módja:
a)írásban,
b)elektronikusan e-mail formájában, ASP szakrendszerei, Nemzeti Jogszabálytár felületén keresztül.

Az önkormányzat társulásai, az azokban ellátott feladatok

14. § (1) Csengerújfalu Község Önkormányzat Csenger Többcélú Kistérségi Társulás tagjaként a székhelyönkormányzattal összehangolja a térség területén az önkormányzatok szociális igazgatási-, és a szociális szolgáltatásokat végző intézményeinek fejlesztését, szolgáltatásaik biztosítását, működtetését és működését érintő tevékenységét. A társulás ellátja a képviselő-testületek által vállalt önkormányzati és egyéb közszolgáltatások biztosítására, fejlesztésére, szervezésére, intézmények fenntartására, valamint a településfejlesztés összehangolására vonatkozó feladatokat, a társulási megállapodásban foglalt tartalom szerint.

V. Fejezet

Az önkormányzat költségvetése, gazdálkodása és vagyona

15. § (1) A Képviselő-testület az éves költségvetését kétfordulós rendszerben, rendeletben állapítja meg.

(2) Az első forduló tárgyalásán elemzi az önkormányzatok számára kötelezően előírt és szabadon vállalt feladatait, gazdasági programot állít össze, amely számításba veszi a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségét, meghatározza a kiadási szükségleteket és azok gazdaságos, célszerű megoldásait. A program tartalmazza az igényeket, célkitűzéseket, ezek kielégítésének lehetőségeit, meghatározhatja a megvalósulás sorrendjét, illetve mindezek alternatíváit és hosszabb távú hatásait.

(3) A második forduló előtt a programot nyilvánosságra kell hozni, tárgyában esetenként közmeghallgatást lehet tartani. A második fordulóban a költségvetési törvényben előírt rendelkezések figyelembevételével önkormányzati költségvetési rendelet-tervezetet tárgyal meg a testület, amelyben elsőbbséget kell biztosítani a kötelező feladatoknak.

(4) A költségvetési rendelet-tervezet előkészítése, és annak tervezése során a Polgármester, Jegyző, a különös figyelmet fordítanak a költségvetés és az aktuális szakpolitikai prioritások közti kapcsolat viszonyának vizsgálatára, és értékelésére.

(5) Az Önkormányzat az önkormányzati tulajdonával a törvény keretein belül önállóan rendelkezik.

(6) Amennyiben a Képviselő-testület közös vagyont hoz létre, a közös vagyonnal kapcsolatos kérdésekről rendeletet kell alkotni.

(7) Az (6) bekezdés szerinti rendelet megalkotásához név szerinti szavazás szükséges.

VI. Fejezet

Az önkormányzat döntései

16. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján rendeletet alkot, alkothat.

(2) Rendelet alkotását a Polgármester, képviselő, helyi társadalmi szervezet - vezető testülete és a jegyző kezdeményezheti. A kezdeményezést a Polgármesternek kell benyújtani, aki a hivatal és az illetékes bizottság bevonásával a tervezetet a testületnek benyújtja.

(3) Az állampolgárokra kötelezettséget előíró, illetve az egyes tervezetek vitája előtt – a testület döntése alapján – közmeghallgatást lehet tartani.

(4) Az előkészítés során a rendelet-tervezetet összhangba kell hozni a rendelet tárgyához kapcsolódó jogszabályokkal és azok keretein belül figyelembe kell venni a helyi érdekeket és szokásokat.

(5) A rendeletek kötelező szabályaihoz a testület jogkövetkezmények kapcsolását is előírhatja - szankció alkalmazása, jog megvonása.

A rendelet elfogadását követően azt a helyben szokásos módon, Csengeri Közös Önkormányzati Hivatal Csengerújfalui Kirendeltségének hirdető táblájára történő kifüggesztéssel ki kell hirdetni. A rendelet a kifüggesztés napján lép hatályba. A Képviselő-testület a halaszthatatlan intézkedést, rendeletalkotást igénylő ügyek esetében elrendelheti a rendelet azonnali kihirdetését és hatályba léptetését.
(6)Helyben szokásos módon történő kihirdetés: hirdetőtáblán történő kifüggesztés. A közzététel módja: hirdetmény, az önkormányzat honlapja. A Jegyző biztosítja továbbá a Nemzeti Jogszabálytár felületén való közzétételt.
(7)Az önkormányzat döntéseinek megjelölése
a)Rendelet:
Önkormányzati rendelet megjelölése az alábbi sorrendben: a rendelet megalkotójának teljes megjelölését, a rendelet sorszámát arab számmal, a „/” jelet, a rendelet kihirdetésének évét arab számmal, zárójelben a rendelet kihirdetésének hónapját római számmal és napját arab számmal, az „önkormányzati rendelete” kifejezést és a rendelet címét foglalja magában.
(8)A jegyző gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, nyilvántartásáról, hatályosságának szükség szerinti vizsgálatáról, egységes szerkezetbe foglalásáról.

17. § (1) A Képviselő-testület jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, határozat hozatala nélkül dönt:

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a kérdésekre adott válasz elfogadásáról,

d) végszavazás előtt az egyes módosító javaslatok elfogadásáról.

(2) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét, a végrehajtásért felelős(ek) megnevezését.

(3) Az önkormányzati hatósági ügyben folyó eljárásra az Mötv-ben foglalt az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényt kell megfelelően alkalmazni.

(4) Az önkormányzat döntéseinek megjelölése

a) Határozat:

Önkormányzati határozat megjelölése az alábbi sorrendben: a határozat megalkotójának teljes megjelölését, a határozat sorszámát arab számmal, a „/” jelet, a határozat kihirdetésének évét arab számmal, zárójelben a határozat kihirdetésének hónapját római számmal és napját arab számmal, az „önkormányzati határozata” kifejezést és a határozat címét foglalja magában.
A döntések kihirdetéséről a Jegyző gondoskodik.

9. Csengerújfalu Község Önkormányzat bélyegzői

18. § (1) Csengerújfalu Község Önkormányzat, mint jogi személy által használt bélyegző lenyomata középen Magyarország hivatalos címerével, Csengerújfalu Község Önkormányzat körfelirattal van ellátva.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

19. § (1) A Szabályzat függelékei:

1. A képviselők név szerinti felsorolása

2. A Bizottságok jegyzéke, tagjainak névsora

3. Csengerújfalu Község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

(2) A hivatal ellenőrzésére jogosult dolgozóit a képviselő-testület igazolvánnyal láthatja el, és ellenőrzési joggal ruházza fel.

(3) A Képviselő–testület nyilvános üléseinek jegyzőkönyveibe történő betekintés biztosításáról ügyfélfogadási időben a jegyző gondoskodik. A nyilvános ülés jegyzőkönyveiből másolatot kérni – térítés ellenében – személyesen, vagy írásban a jegyzőtől, vagy az általa megbízott köztisztviselőtől lehet.

(4) Ez a rendelet 2019. november 07. napján, 18.00 órakor lép hatályba.

(5) Hatályát veszti: Csengerújfalu Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2018.(VIII.13.) számú rendelet

Csengerújfalu, 2019. november 07.
/:Zsiga Mihály:/ /:Magyari Ferenc:/
Polgármester Jegyzői feladatokat ellátó aljegyző

1. függelék

CSENGERÚJFALU KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐTESTÜLET
NÉVSORA
Zsiga Mihály polgármester,
Takács Miklós alpolgármester,
Bulyáki Sándor,
Nádasdi Pál,
Zsiga András Attila képviselők.

2. függelék

CSENGERÚJFALU KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐTESTÜLET BIZOTTSÁGA, ÉS AZOK TAGJAI
Vagyonnyilatkozat kezelő és összeférhetetlenségi Bizottság
Bulyáki Sándor bizottság elnöke,
Nádasdi Pál elnök-helyettes,
Zsiga András Attila bizottsági tag.

3. számú Függelék

Csengerújfalu Község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
Csengerújfalu Község Önkormányzat alaptevékenységének államháztartási szakágazat szerinti besorolása:
841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
Csengerújfalu Község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011140

Országos és helyi nemzetiségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi- gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

045150

Egyéb szárazföldi személyszállítás

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

041232

Start-munka program -Téli közfoglalkoztatás

04123

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

042180

Állat-egészségügy

045120

Út autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési)hulladék vegyes( ömlesztett),begyűjtése, szállítása

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

107051

Szociális étkeztetés

107054

Családsegítés

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

104037

Intézményen kívüli gyermek étkeztetés

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

1

A 10. § (9) bekezdését a Csengerújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (XI. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.