Karancsberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (VII.6.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 02. 02- 2022. 10. 28

Karancsberény Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (VII. 6.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.02.02.

Karancsberény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § Az önkormányzat és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, valamint az egyéb jogszabályokban megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat az önkormányzat működési területén e rendelettel megállapított Szervezeti és Működési Szabályzatban (a továbbiakban: Szabályzat) előírtakkal együtt kell alkalmazni.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Karancsberény Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)

(2) Székhelye: 3137 Karancsberény, Petőfi út 67.

(3) Honlapja: www.karancsbereny.hu

(4) Közös Hivatal székhelye: 3182 Karancslapujtő Rákóczi út 95.

3. § (1) Az önkormányzat, a képviselő-testület, és a polgármester hivatalos köralakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere található, a köríven a következő felirat olvasható:

a) Karancsberény Község Önkormányzata

b) Karancsberény Község Képviselőtestülete,

c) Karancsberény Község Polgármestere,

(2) A Képviselő–testület pecsétjét kell használni

a) a Képviselő–testület ülésén készített jegyzőkönyv hitelesítésére,

b) a Képviselő–testület által adományozott okleveleken,

c) az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.

(3) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(4) A képviselő-testület kapcsolatot hozhat létre és tarthat fenn külföldi önkormányzatokkal, nemzetközi szervezetekkel, testvértelepülési kapcsolatokat is ápolhat. A nemzetközi kapcsolatok költségigényét a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésében határozza meg.

(5) Az Önkormányzat díszpolgári címeket, egyéb elismeréseket, díjakat adományozhat. Az erre vonatkozó szabályokat külön rendeletben rögzíti.

II. Fejezet

A képviselő-testület feladata és hatásköre

4. § (1) A helyi önkormányzás a település, valamint a megye választópolgárai közösségének joga, melynek során érvényre jut az állampolgári felelősségérzet, kibontakozik az alkotó együttműködés a helyi közösségen belül. A helyi önkormányzás a helyi közügyekben demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.

(2) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

5. § (1) Az önkormányzat feladata a helyi közügyek és a helyben biztosítható közfeladatok körében különösen az Mötv.13. §-ában meghatározott közfeladatok ellátása.

(2) Törvény a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó más helyi önkormányzati feladatot is megállapíthat.

(3) Az önkormányzat által ellátott tevékenységek kormányzati funkciókba funkciószámmal történő besorolását az 1. számú melléklet tartalmazza.

(4) A képviselő-testület feladatai hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhat.

6. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a bizottságai, a Közös Önkormányzati Hivatal, a jegyző és az önkormányzat részvételével működő társulás.

(2) A képviselő-testület hatásköreit – az Mötv. 42. §-ában meghatározott hatáskörök kivételével – a polgármesterre, a bizottságára, a társulására és a jegyzőre ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

7. § A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására költségvetési szervet, a Polgári Perrendtartásról szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezetet (a továbbiakban: gazdálkodó szervezet), nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet alapíthat (a továbbiakban együtt: intézmény), kinevezi az intézmény vezetőjét, továbbá szerződést köthet természetes vagy jogi személlyel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel.

8. § Az önkormányzat a helyi közszolgáltatásokat intézményein keresztül látja el, melyek felsorolását a 2. sz. melléklet tartalmazza.

1. A képviselő-testület működése

9. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő helyi képviselő és a település lakossága által közvetlenül választott polgármester. A települési képviselők és a polgármester névsorát a 3. sz. melléklet tartalmazza

(2) A Képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg. Az ülések típusai:

a) alakuló ülés,

b) rendes ülés,

c) rendkívüli ülés.

2. Alakuló ülés

10. § (1) A képviselő-testület ülését az önkormányzati választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belüli időpontra kell összehívni.

(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(3) A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésén az Mötv. szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottságok tagjait, az alpolgármestereket, dönt a polgármester és az alpolgármesterek illetményéről, valamint a bizottsági tagok tiszteletdíjáról.

3. Rendes ülés

11. § A testület saját munkaterve szerint ülésezik, de évente legalább hat ülést tart.

4. Rendkívüli ülés

12. § (1) A képviselő-testület Közgyűlés rendkívüli ülést is tarthat.

(2) A képviselő-testület rendkívüli ülését 15 napon belüli időpontra kell összehívni a polgármester kezdeményezésére, valamint a települési képviselők egynegyedének, a Közgyűlés bizottságának, vagy a Kormányhivatal vezetőjének az ülés indokát tartalmazó indítványára.

(3) A napirendet is tartalmazó meghívót úgy kell kiküldeni, hogy azt a képviselők lehetőleg 3 naptári nappal, de legalább 24 órával az ülés előtt kézhez kapják. Rendkívüli az esetben a Képviselő-testületi ülés telefonon is összehívható.

(4) A helyi képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bizottságának a napirend megjelölését is tartalmazó írásbeli indítványára 10 napon belül az ülést össze kell hívni.

5. Közmeghallgatás, falugyűlés

13. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás időpontját és napirendjét, helyének megjelölésével együtt az ülés előtt legalább 10 nappal nyilvánosságra kell hozni az önkormányzat honlapján való közzététellel.

(3) Biztosítani kell a közmeghallgatás helyszínének előkészítését, valamint a lebonyolításához szükséges technikai feltételeket.

(4) A lakosság által felvetett közérdekű kérdésekre és javaslatokra adandó választ lehetőség szerint az ülésen, ennek hiányában a közmeghallgatást követő 15 napon belül írásban kell megadni a kérdést, illetve javaslatot felvető állampolgár részére az általa megadott értesítési címre.

(5) A közmeghallgatásról – a közmeghallgatást követő 15 napon belül – jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző a felelős.

(6) Indokolt esetben a napirendek meghatározásával a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.

(7) A falugyűlés előkészítéséről, összehívásáról a polgármester gondoskodik.

(8) A falugyűlés elé kerülő előterjesztéseket a képviselő-testület megtárgyalja és jóváhagyja.

6. A munkaterv

14. § (1) A rendes ülések tervszerű megtartása érdekében a Képviselő-testület a polgármester javaslatára éves munkatervet határoz meg. A munkatervet legkésőbb a januári ülésre kell jóváhagyásra a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(2) A munkatervnek tartalmaznia kell

a) a Közgyűlés üléseinek tervezett időpontját (hónap szerint) és napirendjeit,

b) a napirendek előterjesztőjét, a véleményező bizottság megjelölését,

(3) A munkaterv tervezetét a jegyző állítja össze, amelynek során javaslatot kérhet a helyi önkormányzati képviselőktől, a képviselő-testület szerveitől, valamint az intézményvezetőktől és a település civil szervezeteitől.

7. A képviselő-testület ülése, vezetésének szabályai

15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze.

(2) A Képviselő-testületet írásban – papíralapon vagy elektronikus levélben – kiküldött meghívóval kell összehívni. Az elektronikus levélben kiküldött meghívót a képviselő által megadott e-mail címre történő megküldéssel kézbesítettnek kell tekinteni.

(3) A képviselő-testületi ülés meghívóját és annak mellékleteit – a rendkívüli ülés kivételével – úgy kell megküldeni, hogy azt a meghívottak legkésőbb az ülésnap előtti 3. napon megkapják.

(4) A képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyét és időpontját, a napirendi javaslatot és azok előterjesztését, illetve a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy arra szóló javaslatot.

(5) A meghívó mellékletei a napirendek tárgyalásához készített írásos anyagok, beleértve az egyebeket is, amely legkésőbb a képviselő-testület ülésén kerül kiosztásra.

(6) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívásakor a meghívót a polgármester az ülés előtt legalább 24 órával korábban az összehívás okának megjelölésével küldi meg. Az írásbeli meghívó mellőzhető, ha az ülésre okot adó körülmény a Képviselő-testület ülésének azonnali megtartását indokolja.

(7) A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi ülés időpontjának és a napirendi javaslatnak az Önkormányzat honlapján történő közzétételéről.

(8) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését öt napon belül össze kell hívni a napirendek változatlanul hagyásával.

16. § (1) A képviselő-testületek együttes ülése esetén a képviselő-testület ülését, a polgármester a polgármesterek megállapodása szerinti helyszínre hívja össze. Az együttes ülést a polgármesterek megállapodása szerinti polgármester vezeti. Az együttes ülés tanácskozásának lényegét a Közös Hivatal székhely településének jegyzőkönyve tartalmazza. A jegyzőkönyvet a polgármesterek a jegyző és a székhely település képviselői közül választott jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.

(2) A képviselő-testületek döntéseiket külön hozzák meg, és azt rendelet és határozat nyilvántartásuk szerint számozzák.

17. § (1) A képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal részt vesz (a képviselő-testület tagján kívül):

a) a jegyző,

b) az aljegyző,

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) az előterjesztésben érintett civil szervezetek vezetői

b) az előterjesztésben érintett egyéb személyek

c) az előterjesztésben foglalt döntési javaslat által érintett szervezet vezetőjét.

d) akinek jelenlétét a jogszabály kötelezővé teszi,

e) akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.

18. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) Az ülés megnyitása után a polgármester megállapítja a határozatképességet, majd tájékoztatást ad az előző ülés óta eltelt időszak főbb eseményeiről, a főbb intézkedésekről. Ezt követően javaslatot tesz az ülés napirendjére. Amennyiben az arra jogosultak (Rendelet 22. § (1) bekezdés indítványozzák munkaterven kívüli napirend megtárgyalását, a polgármester ezt a javaslatot is szavazásra bocsátja.

(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester és a jegyző, aljegyző továbbá meghívása esetén a közös önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt. Törvény vagy önkormányzati rendelet előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.

19. § (1) A polgármester az egyes előterjesztések felett külön-külön nyit vitát. Az előadókhoz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre még a vita előtt kell válaszolni.

(2) A vita lezárására és a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. Az indítványról a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. A vita lezárását követően az előadó válaszol a hozzászólásokra.

(3) A polgármester a vita során elhangzott módosító, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra.

(4) Amennyiben a jegyző valamely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni, részére még a szavazás előtt szót kell adni.

(5) Az ülésen résztvevő állampolgárok hozzászólását az időtartam meghatározásával a képviselő-testület engedélyezi. Döntését vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozza meg.

20. § (1) Munkaterven, illetve napirenden kívüli téma megtárgyalását, illetve valamely napirendi pontnak a napirendről történő levételét javasolhatja:

a) bármely települési képviselő,

b) a polgármester,

c) a képviselő-testület bizottsága.

(2) A javaslat legkésőbb a testületi ülés megnyitása után, de a napirend elfogadását megelőzően terjeszthető a testület elé, amely arról egyszerű szótöbbséggel határoz.

21. § (1) A napirend előterjesztője lehet:

a) a polgármester,

b) a Közös Önkormányzati Hivatal valamely csoportja a feladatkörében,

c) önkormányzati intézmény vezetője,

d) a képviselő-testület bizottsága feladatkörében,

e) bármely települési képviselő,

f) a képviselő-testület által felkért személy vagy szerv.

(2) Az írásbeli előterjesztéseket legkésőbb az ülést megelőzően 15 nappal le kell adni az Önkormányzati Hivatalban.

(3) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgy pontos meghatározását,

b) annak áttekintését, hogy a téma szerepelt-e már korábban napirenden, ha igen milyen döntés született,

c) a meghozandó döntés indokainak bemutatását,

d) a határozati javaslatot (egyértelműen megfogalmazott rendelkező részt, a végrehajtásért felelős szerv vagy személy nevét, a végrehajtás határidejét).

22. § (1) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban a kérdés címzettjének érdemi választ kell adnia. Ha a kérdezettek írásban adnak választ, arról a képviselő-testületet is tájékoztatni kell a következő ülésen.

(2) Amennyiben a kérdés valamely intézkedés elmulasztására, végre nem hajtására irányul (interpelláció), az interpelláló képviselő azonnali válaszadás esetén az ülésen, írásbeli válasz esetén a testület következő ülésén nyilatkozik annak elfogadásáról. Ezt követően a testület egyszerű szótöbbséggel dönt. Amennyiben a választ a testület nem fogadja el, az ügy kivizsgálásával illetékes bizottságát bízza meg. A vizsgálat eredményéről a bizottság a következő testületi ülésen ad tájékoztatást.

(3) Nem kell a képviselő-testületnek vitára tűznie a visszavont interpellációt, vagy amelynek vitáján az interpelláló nincs jelen és a tárgyalás elnapolását nem kérte.

(4) A települési képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, és a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.

23. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata, amelynek keretében

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tárgyalt témától eltér, rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

b) ismételt rendzavarás esetén, figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót, a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozata alapján.

24. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni.

(2) A határozathozatalhoz, a javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

(3) A képviselő-testület minősített többséggel - a megválasztott települési képviselők több mint felének egynemű szavazata - dönt az alábbi ügyekben:

a) rendeletalkotás,

b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása,

c) törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás,

d) önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

e) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

f) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

g) törvényben és a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott ügyek eldöntése,

h) az önkormányzati képviselő kizárása, az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapítása, - a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés,

i) zárt ülés elrendelése a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

(4) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget.

(5) A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére, vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

25. § (1) A szavazás - a titkos szavazás és a névszerinti szavazás esetét kivéve - kézfelemeléssel történik. A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

(2) A képviselőtestület titkos szavazást tarthat a 9. §. (3) bekezdésében foglalt ügyekben, ha a képviselő-testület a Rendelet 17. §. (3) bekezdése szerint hozott döntésével így határoz.

(3) A titkos szavazás az erre az alkalomra eseti jelleggel létrehozott bizottság – mely 3 tagú - közreműködésével történik, akik előkészítik a szavazólapokat, amit a szavazásra jogosult képviselők egy – a képviselő-testületi ülés tanácskozótermétől eltérő – külön helyiségben elhelyezett lezárt dobozba dobnak. A szavazás befejezésével a bizottság tagjai a szavazatokat összesítik, a szavazás eredményét a jegyző hirdeti ki.

26. § (1) A képviselő-testület név szerint szavaz az önkormányzati képviselők egynegyedének indítványára. Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi javaslatot tartalmazó) kérdésekben.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét, akik nevük elhangzása után "igen"-el vagy "nem"-mel szavaznak, vagy tartózkodásukat fejezik ki.

(3) Szavazategyenlőség esetén a polgármester ismételten vitára bocsátja a tárgyalt napirendet. A vita lezárása után újra szavaz a képviselő-testület.

27. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a testületi ülés helyét, időpontját, a megjelent önkormányzati képviselők nevét, a meghívottak nevét, megjelenésük tényét, a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat, az előterjesztéseket, az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét, a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát, a döntéshozatalban résztvevők számát, a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát, a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését, a szavazás számszerű eredményét, valamint a hozott döntéseket.

(2) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Kormányhivatal vezetőjének.

(3) A képviselő-testületi ülés dokumentumait - a zárt ülést kivéve - a hivatal dolgozójának jelenlétében a községházán bármely választópolgár megtekintheti. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(4) A képviselő-testület üléséről hang- és képfelvétel készülhet, melyet – a zárt ülésen készültek kivételével – a hivatal dolgozójának jelenlétében a községházán bármely választópolgár meghallgathat.

III. Fejezet

A képviselő-testület rendeletei és határozatai

28. § (1) A képviselő-testület döntéseit rendeleti vagy határozati formában hozza meg.

(2) A képviselő-testület önkormányzati rendeletet alkothat a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján annak végrehajtására.

(3) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) települési képviselő,

b) a polgármester, alpolgármester,

c) a jegyző, aljegyző,

d) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői,

e) önkormányzati társulás tagjai.

(4) A kezdeményezés képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik. A képviselő-testület a kezdeményezés tárgya alapján dönt az előkészítés megindításáról, menetéről.

29. § Az önkormányzati rendeletek tervezetét hozzáférhetővé kell tenni az ügyfélszolgálati irodában, valamint a település honlapján, s erről a lakosságot írásbeli hirdetmény útján tájékoztatni kell. A rendeletek tervezetéhez bárki hozzászólhat, tartalmára – a külön rendeletben meghatározott tárgyú rendeleteket kivéve - javaslatot tehet.

30. § (1) A képviselőtestület rendeleteit és határozatait külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, és az alábbi elnevezéssel kell ellátni

a) rendeletének jelölése:“ Karancsberény Község Önkormányzata Képviselő-testületének [a rendelet száma / a rendelet kihirdetése évének a száma (a rendelet kihirdetése hónapjának és napjának száma)] önkormányzati rendelete [a rendelet címe]”

b) határozatának jelölése:“Karancsberény Község Önkormányzata Képviselő-testületének a határozat sorszáma / évszám (a határozathozatal dátuma: hónap, nap) önkormányzati határozata.”

(2) A rendeleteket és határozatokat a polgármester és a jegyző írja alá. Az elfogadott rendeleteket ki kell hirdetni, melynek módja a rendeleteknek a Községháza hirdetőin történő kifüggesztése, valamint a település honlapján való közzététele.

IV. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai

31. § (1) A képviselő-testület ügyrendi bizottságot hoz létre három fővel.

(2) A bizottság feladatkörében előkészíti a testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.

(3) A bizottságra vonatkozó részletes adatokat, feladat- és hatásköröket a 4. sz. melléklet tartalmazza.

32. § A képviselő-testület esetenként - meghatározott feladat ellátására - ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

V. Fejezet

Polgármester, alpolgármester

33. § (1) Karancsberény Község Önkormányzatának polgármestere megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester:

a) a képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a közös önkormányzati hivatalt;

b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a közös önkormányzati hivatalnak feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;

c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a közös önkormányzati hivatal ügyintézőjére;

d) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;

e) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

f) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében;

g) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

(3) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül, minősített többséggel dönt. A döntést addig végrehajtani nem lehet, amíg arról a képviselő-testület a megismételt tárgyalás alapján nem dönt.

(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester– az 5. §-ban meghatározott ügyek kivételével - döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az 5. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.

(6) A polgármester külön rendeletben meghatározott értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

(7) A képviselő-testület a külön rendeletben meghatározott szociális feladat-és hatásköreit a polgármesterre ruházza át.

(8) A képviselő-testület éves reprezentációs előirányzat tervezését engedélyezi. A reprezentációs keret összege az éves költségvetés elfogadásakor kerül meghatározásra.

34. § (1) Karancsberény Önkormányzatának képviselő-testülete 1 alpolgármestert választ, aki feladatait a polgármester irányításával, társadalmi megbízatásként látja el.

(2) Az alpolgármester feladata, hogy a polgármestert folyamatos távolléte esetén helyettesítse, biztosítsa a képviselő-testület működését.

(3) A polgármester 1 hónapot meghaladó helyettesítése esetén az alpolgármester a képviselő-testület külön döntése alapján megállapított díjazás ellenében látja el feladatát.

35. § A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, a jogszabály keretei között meghatározza munkabérét. A polgármester az államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.

VI. Fejezet

A települési képviselő

36. § (1) A települési képviselőt a polgármester, a jegyző, az önkormányzat hivatalának köztisztviselői, valamint az önkormányzati intézmények vezetői és közalkalmazottai munkaidő alatt soron kívül fogadni kötelesek.

(2) A települési képviselő a hivataltól igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a hivatal intézkedését, amelyre a hivatal tizenöt napon belül érdemi választ köteles adni.

(3) Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a polgármesternek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.

(4) A települési képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.

(5) Köteles részt venni a képviselő-testület munkájában.

(6) A hivatal segítséget nyújt a települési képviselőnek tevékenysége ellátásához, a kívánt adminisztrációs teendők ellátásával.

(7) A települési képviselőket, a bizottságok elnökeit és tagjait megillető tiszteletdíj mértékét és szabályait a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

VII. Fejezet

Az önkormányzati hivatal és a jegyző

37. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Karancslapujtői Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel, egységes hivatalt (továbbiakban: hivatal) hoz létre. A hivatal ellátja a nemzetiségek jogairól szóló törvényben meghatározott feladatokat is.

(2) A hivatal kiadmányain és körbélyegzőjén a következő elnevezést kell alkalmazni: Karancslapujtői Közös Önkormányzati Hivatal Karancsberényi Kirendeltsége.

(3) A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát az 5. sz. melléklet tartalmazza.

38. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti, akinek kinevezése a külön megállapodásban rögzített feltételek alapján történik.

(2) A jegyző:

a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;

b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében;

c) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;

d) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület ülésén;

e) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;

f) évente beszámol a képviselő-testületnek a hivatal tevékenységéről;

g) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;

h) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át;

i) dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben;

j) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

k) a hatásköröket megállapító jogszabályok módosulásáról, a hatáskörök változásáról rendszeresen tájékoztatja a képviselő-testületet.

8. Az aljegyző

39. § (1) A polgármester a jegyző javaslatára – pályázat útján – a képesítési követelményeknek megfelelő aljegyzőt nevezhet ki.

(2) A jegyzőt az aljegyző helyettesíti, ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.

(3) Az aljegyzőre megfelelően irányadók a jegyzőre vonatkozó jogszabályi előírások.

VIII. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapja

40. § (1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.

(2) Az önkormányzati vagyon külön része a törzsvagyon, amelyet a többi vagyontárgytól elkülönítve kell nyilvántartani.

(3) A törzsvagyon körébe tartozó tulajdon vagy forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes.

(4) A helyi önkormányzat tulajdonába tartozó vagyonelemekről kormányrendeletben meghatározott módon nyilvántartást kell vezetni. Az önkormányzati vagyonnyilvántartás (vagyonkataszter) folyamatos vezetéséért, az adatok hitelességéért a jegyző felelős.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

41. § E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Karancsberény Község Képviselő-testületének az Önkormányzat és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2013. (V.30.) rendelete hatályát veszti.

42. § A Rendelet mellékletei:

1. sz. melléklet: A kormányzati funkciók besorolása

2. sz. melléklet: Az önkormányzat intézményei

3. sz. melléklet: A képviselő-testület tagjainak névsora

4. sz. melléklet: A bizottságok tagjai, feladat- és hatáskörük

5. sz. melléklet: A Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata

43. §1

44. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 43. § 2021. július 7-én lép hatályba.

2. melléklet

Kimutatás önkormányzati intézményekről
3

3. melléklet

Képviselő-testület névsora
1./ Lehoczkiné Csombor Erika Tünde polgármester 2./ Torák Kornél Károly alpolgármester 3./ Kovács Jenő képviselő 4./ Palla Andrásné képviselő 5./ Nyilas Zsuzsanna képviselő4

4. melléklet

Bizottságok tagjainak feladata és hatásköre
Ügyrendi Bizottság
Palla Andrásné Bizottság elnöke
Kovács Jenő Bizottság tagja
Nyilas Zsuzsanna Bizottság tagja
Bizottság feladatköre:
1./ Jogalkotás, jogalkalmazás
- Előkészíti a képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatát, vizsgálja hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz módosítására, vagy új szabályzat kidolgozására.
- Figyelemmel kíséri a képviselőtestület és szerveinek szabályszerű működését.
- Ellenőrzi a települési képviselők jogainak és kötelezettségeinek érvényesülését.
- Közreműködik a lakosság jogszabályismeretei bővítésének szervezésében, a jogpropaganda szélesítésében, különös tekintettel az önkormányzati rendeletek kihirdetésére.
- Lebonyolítja a képviselőtestület ülésein a testület külön döntése alapján tartott titkos szavazásokat.
2./ Vagyonnyilatkozatok kezelése, a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás:
- Felhívja a kötelezettet vagyonnyilatkozat-tételre
- Nyilvántartást vezet az átvett vagyonnyilatkozatokról, továbbá az azokhoz
kapcsolódó egyéb iratokról
- Biztosítja a vagyonnyilatkozatokba való betekintést – az azonosító adatok ki
vételével, a betekintést külön dokumentálja
- Az eljárás eredményéről a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoz-
tatást ad
- Kidolgozza az eljárással kapcsolatos részletszabályokat és adatvédelmi szabá-
lyokat
3./ Az önkormányzati képviselő összeférhetetlensége, méltatlansága megállapítására irányuló kezdeményezés vizsgálatával kapcsolatos feladatok:
- Megvizsgálja a települési képviselő összeférhetetlensége, méltatlansága megállapítása ügyében átvett kezdeményezést.
- A képviselőtestület soron következő ülésére javaslatot ad a kezdeményezés elbírálására.

5. melléklet

A Karancslapujtői Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
1

A 43. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

Az 1. melléklet a Karancsberény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 2. melléklet 1. pontját a Karancsberény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 3. melléklet cím szövege a Karancsberény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 2. §-a szerint módosított szöveg.