Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete

Tiszakécske Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 02. 24- 2023. 03. 30

Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete

Tiszakécske Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetéséről

2023.02.24.

Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2019. (XI.01.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 1.1.1. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi, Vagyonhasznosító és Településfejlesztési Bizottság, Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2019. (XI.01.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 3.1. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Szociális, Egészségügyi, Családvédelmi és Esélyegyenlőségi Bizottság és Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2019. (XI.01.) önkormányzati rendelet 4. melléklet 2.1. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Tiszakécske Város Önkormányzata Képviselő-testületére (továbbiakban: Képviselő-testület), annak bizottságaira, a Tiszakécskei Polgármesteri Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal) és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézményekre) terjed ki.

2. A költségvetés főösszegei

2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi

a) költségvetési bevételét 3.869.840 ezerFt-ban

aa) ezen belül működési bevételét 2.635.335 ezerFt-ban

ab) ezen belül felhalmozási bevételét 1.234.505 ezerFt-ban

b) költségvetési kiadását 3.628.584 ezerFt-ban, ezen belül

ba) működési kiadását 1.593.973 ezerFt-ban, melyből az általános tartalékot 20.000 ezerFt-ban, a céltartalékot 10.450 ezerFt-ban

bb) felhalmozási kiadását 2.034.611 ezerFt-ban

állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi

a) költségvetési egyenlegének összegét 241.256 ezerFt-ban

aa) ezen belül működési költségvetés egyenlegét 1.041.362 ezerFt-ban

ab) felhalmozási költségvetés egyenlegét -800.106 ezerFt-ban

b) tárgyévi költségvetési hiány összegét 0 Ft-ban

állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület az intézmények önkormányzati támogatásának előirányzatát 2.349.219 ezerFt-ban állapítja meg.

3. A helyi önkormányzat költségvetése

3. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2023. évi bevételeit a rendelet 1. mellékletében, kiadásait a rendelet 2. mellékletében részletezi. A várható általános működési támogatás és ágazati feladatok támogatását a 3. melléklet foglalja magában.

(2) A felhalmozási bevételek részletezését a 4. melléklet mutatja be.

(3) A felhalmozási kiadásokat felújításonként és beruházásonként a 5. melléklet mutatja be.

(4) A tartalék, ezen belül a céltartalék és általános tartalék kimutatását az 6. melléklet tartalmazza.

(5) Az intézmények tárgyévi engedélyezett átlaglétszámáról készített összefoglaló tábla a 7. mellékletben található.

(6) Tiszakécske Város Önkormányzatának 2023. évi összevont költségvetési mérlege a 8. mellékletben kerül bemutatásra.

(7) A közvetett támogatásokat a 9. melléklet tartalmazza.

(8) Az önkormányzat 2023. évre vonatkozó előirányzat felhasználási ütemtervét a 10. melléklet mutatja be.

(9) A több éves kihatással járó önkormányzati döntések kiadásvonzatát a 11. melléklet tartalmazza.

4. A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetései

4. § (1) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal 2023. évi költségvetését a rendelet 12. melléklete szerint hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület az Egyesített Szociális Intézmény és Egészségügyi Központ 2023. évi költségvetését külön intézményi egységekre bontva a rendelet 13. melléklete szerint hagyja jóvá.

(3) A Képviselő-testület a Városgondnokság 2023. évi költségvetését a rendelet 14. melléklete szerint hagyja jóvá.

(4) A Képviselő-testület a Városi Óvodák és Bölcsőde 2023. évi költségvetését a rendelet 15. melléklete szerint hagyja jóvá.

(5) A Képviselő-testület az Arany János Művelődési Központ és Városi Könyvtár 2023. évi költségvetését a rendelet 16. melléklete szerint hagyja jóvá.

5. § Az önkormányzat az általa fenntartott intézmények közalkalmazottainak, a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó dolgozóknak, valamint az önkormányzatnál egészségügyi szolgálati jogviszony keretében foglalkoztatottaknak a cafetéria támogatását 10.000,-Ft/hó mértékig finanszírozza, a köztisztviselőknek pedig bruttó 330.000Ft/év összegben. Amennyiben az intézményvezető ezen felül nyújt dolgozóinak cafetéria támogatást, annak kiadásvonzatát az intézménynek saját személyi juttatás előirányzata terhére kell biztosítania.

5. A 2023. évi költségvetés végrehajtásának és az intézményi gazdálkodás szabályai

6. § (1) Az önkormányzat a költségvetését Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm.rendelet, valamint e rendelet előírásainak megfelelően hajtja végre az önkormányzat hivatala és valamennyi költségvetési intézménye útján.

(2) Tiszakécske Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a Polgármestert

a) hogy bármely azonnali intézkedést igénylő esetben a szükséges intézkedést megtegye két testületi ülés között tíz millió forint összeghatárig, az általános tartalék terhére,

b) az önkormányzat költségvetésében tervezett feladatok közötti átcsoportosításra.

A polgármester az így megtett intézkedésekről köteles a soron következő Képviselő-testületi ülésen beszámolni.

(3) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.

(4) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. Az intézmények vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni, és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.

(5) Az intézmények vezetői a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetés kiadási fő összegét, kiemelt előirányzatokat és részelőirányzatokat - fegyelmi felelősség terhe mellett - kötelesek betartani. Az intézmények jóváhagyott kiadási előirányzatán belül kiemelt dologi előirányzatként kell kezelni az élelmezési kiadásokat, a közüzemi díjak kiadásait (gázenergia díja, villamos energia szolgáltatás díja, víz- és csatornadíjak), az üzemanyag költséget, valamint ezen kiadásokat terhelő ÁFA-t. A kiemelt dologi előirányzatok terhére nem teljesíthető más kiadás, saját hatáskörben nem csoportosítható át.

(6) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatok között átcsoportosítás a polgármester kezdeményezésére a Képviselő-testület által e rendelet módosításával lehetséges.

(7) Az intézmények finanszírozására minden hónap 5. napjáig kerül sor, az általuk - tárgyhót megelőző hó 25. napjáig - leadott heti részletezettségű likviditási ütemterv alapján.

(8) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteiről szóló 24/2013. (X.31.) önkormányzati rendelete alapján igényelhetnek készpénzes kifizetésekre felvételt házipénztárból.

(9) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél a dologi kiadások körében megtervezett kiemelt részelőirányzatokat más célra nem használhatják fel, viszont amennyiben a tárgyévben nem elengedő, akkor az intézményeknek egyéb előirányzatából kell pótolni. Ezeket a részelőirányzatokat és a létszámkeretet érintő átcsoportosítás csak a Képviselő-testület jóváhagyásával történhet.

(10) A költségvetési szervek költségvetési támogatási előirányzata csak alaptevékenységgel kapcsolatos kiadásokra használható fel.

(11) Az intézmények év közben az előirányzatot meghaladó bevételei terhére kérhetik kiadási előirányzatainak megemelését, mely csak a Képviselő-testület döntését követően használható fel.

(12) A személyi juttatások előirányzatból származó megtakarítás terhére tartós kötelezettség - ideértve az illetményemelést is - vállalható, ha a megtakarítás a létszám-előirányzat, létszámösszetétel, illetményszükséglet vagy a munkaidőalap évközi, tartós hatású csökkentéséből származik. Az előirányzat átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettség nem vállalható.

(13) Az önkormányzat költségvetési szervei által jutalmazásra, személyi ösztönzésre, céljuttatásra együttesen kifizetett összeg az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti munkabérek, illetmények rovat eredeti előirányzatának 19%-át nem haladhatja meg.

(14) A Városgondnokság kiadási előirányzata tartalmazza az intézmények ingatlanainak folyamatos karbantartásához szükséges anyagok beszerzéséhez fedezetet nyújtó előirányzatot is. Városgondnokság így saját részelőirányzata terhére köteles ellátni az önkormányzat intézményeinek karbantartási feladatait.

(15) Az intézményeknél meghatározott létszámkeret a különféle jogviszonyban foglalkoztatott dolgozók teljes munkaidős foglalkoztatottra átszámítva, éves átlagban értendő, amely tartalmazza a túlórák óráinak létszámosításával megállapított pedagóguslétszámot is. A nem pedagógus alkalmazottak létszámának meghatározásakor ugyanígy kell eljárni, kivéve a túlóra átszámítását.

(16) Az önkormányzat által fenntartott intézményeknél nyugdíjazás miatt megszűnt munkaviszony helyett új létesítése csak a jegyzővel történő egyeztetést követően lehet, tekintettel az esetleges későbbi szervezési intézkedésekre.

(17) Amennyiben a pályázatok benyújtásának jóváhagyásakor a Képviselő-testület határozattal dönt, az eredményes pályázatok megvalósításához szükséges saját forrást - a megállapodás megkötése előtt - e rendelet módosításával kell biztosítani.

(18) Amennyiben az önkormányzatnak abból származik visszafizetési kötelezettsége az állam által nyújtott támogatások elszámolása során, hogy az intézmény neki felróható ok – nem eléggé megalapozott igénylés, illetve elszámolásnál nem megfelelő dokumentálás - miatt téves adatot szolgáltatott, annak következményét az adott intézmény köteles viselni.

(19) Az egyéb működési célú kiadásoknál jóváhagyott támogatások csak megállapodás alapján és számadási kötelezettséggel folyósíthatók.

(20) A Képviselő-testület kötelezi a polgármestert és az intézményvezetőket, hogy a költségvetés végrehajtása során biztosítsák az önkormányzat pénzeinek körültekintő, takarékos és hatékony felhasználását.

7. § A Pénzügyi, Vagyonhasznosító és Településfejlesztési Bizottság döntési jogkörébe tartozik az alkalmankénti 500.000,-Ft-ot meg nem haladó összeg felhasználása az általános tartalékkeret terhére. Ezen döntések kiadásvonzata éves szinten az 5 millió forintot nem haladhatja meg.

8. § Amennyiben az önkormányzati intézmény 30 napon túli, elismert tartozásállománya meghaladja a költségvetési szerv éves eredeti dologi kiadási előirányzatának 10 %-át, a Képviselő-testület önkormányzati biztost jelöl ki. Az ilyen tartozásállományról az intézmény köteles a jegyzőt értesíteni.

9. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötésére, mely során a polgármesternek és az önkormányzat hivatalának – a vonatkozó jogszabályi keretek között – a legbiztonságosabb és legkedvezőbb lekötési formát kell választania.

6. Záró rendelkezések

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

11. § E rendelet rendelkezéseit 2023. január 1-jétől kell alkalmazni.