Fülöpszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2007.(IV.6.) önkormányzati rendelete
a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
Hatályos: 2015. 10. 19- 2015. 10. 18Fülöpszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2007.(IV.6.) önkormányzati rendelete
a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
2015-10-19-tól 2015-10-19-ig
Fülöpszállás Község Képviselőtestületének
4/2007. (IV.6.) számú
önkormányzati rendelete a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
Fülöpszállás Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. (Ötv.) 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ) a következő rendeletet alkotja:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
(1) Az önkormányzat megnevezése: Fülöpszállás Községi Önkormányzat.
(2) Az önkormányzat székhelye: 6085 Fülöpszállás, Kossuth L.u.2.
(3) A képviselő-testület a saját működésével kapcsolatos dokumentumain (jegyzőkönyvek, önkormányzati rendeletek, normatív határozatok) a Fülöpszállás Község Képviselő-testülete feliratú címeres bélyegzőt használja.
(4) Az önkormányzat jogi személy. A helyi önkormányzati jogok a településen választójoggal rendelkező lakosok közösségét illetik meg.
(5) Az önkormányzat, mint jogi személy
a) költségvetési törzsszáma: 724858
b) adószáma: 15724856- 2 -03
c) önálló pénzforgalmi számlája: Rónasági Takarékszövetkezet 52500013-11041245-00000000
d) az a) – c) pontokban foglaltakkal összefüggő pénzügyi – gazdasági tevékenyéggel, műveletekkel, kötelezettségvállalásokkal kapcsolatosan a Fülöpszállás Község Önkormányzata feliratú címeres bélyegzőt használja.
(6) A képviselő-testület a község címeréről és zászlajáról és ezen önkormányzati jelképek használatáról külön rendeletet alkot.
(7) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
II.
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
2. §
- Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.
Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, valamint a képviselő-testület hivatala látják el.
(2)[1]A képviselő-testület ellátja a törvények által kötelezően előírt, valamint az önként vállalt feladat és hatásköröket.
(3)[2]Önként vállalt feladatok:
a.) Lakásgazdálkodás.
b.) Vízrendezés és vízelvezetés.
c.)Településfejlesztés, rendezés és az épített és természeti környezet védelme.
d.) Szennyvízcsatornázás.
e.) Köztisztaság és településtisztaság biztosítása.
f.) Közreműködés a foglalkoztatás megoldásában.
g.) Helyi egyházak, egyesületek és egyéb civil szervezetekkel való együttműködés és ezek támogatása
h.) Mozgáskorlátozottak és idősek gondozása.
i.) Kiskőrösi Többcélú Kistérségi Társulásban való részvétel és együttműködés a társulás tagjaival.
j.) A Bács-Kiskun Megyei Önkormányzattal és a régióval való kapcsolattartás és együttműködés.
k.)A helyi közművelődési és sport tevékenység támogatása.
l.) Gyermek- és ifjúságvédelem.
m.) A nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének biztosítása.
n.) Közbiztonság helyi feladatainak megoldása.
III.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
4. §
(1) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(2) A képviselőtestületet - külön megbízás alapján - képviselő is képviselheti.
(3)[4] A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik, amely meghatározza az ülések számát és időpontját. A munkaterv elkészítése és előterjesztése a polgármester kötelező feladata.
A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni írásban, határidő megjelölésével
a.) a települési képviselőktől,
b.) a képviselő-testület bizottságaitól,
c.) az önkormányzati intézmények vezetőitől,
d.) a jegyzőtől.
- [5]A munkaterv tartalmazza havi részletes bontásban
- az ülések tervezett időpontját,
- a napirendek tárgyát és előterjesztőjét.
(5) A képviselőtestület
- alakuló
- rendes és
- rendkívüli ülést tart.
Alakuló ülés
5. §
- A képviselő-testület az alakuló ülését a választást követő 15 napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a legidősebb települési képviselő, mint korelnök vezeti.
- A Helyi Választási Bizottság megállapítja és közzéteszi a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának végleges eredményét és kiadja a képviselő-testület tagjainak a megbízóleveleket. A képviselő-testület tagjai esküt tesznek.
- A képviselő-testület megválasztja bizottságait és a bizottsági elnököket a polgármester javaslata alapján.
- A képviselő-testület a bizottságok megalakulása után alpolgármestert választ.
Rendes ülés
6. §
(1) A képviselő-testület szükség szerint, az éves munkatervében meghatározott számú, de évente legalább 6 ülést tart. A polgármester a rendes ülést általában a hónap utolsó hetének keddi napjára hívja össze.
(2) A polgármester a képviselőtestület rendes ülését – indokolt esetben – az előzetesen meghatározott időponttól eltérően is összehívhatja. Indokolt eset lehet: jogszabályban előírt határidő változása, előrelátható határozatképtelenség, az önkormányzat jogos érdeke azt megkívánja.
Rendkívüli ülés
7. §
(1) Kizárólag halaszthatatlan döntést igénylő - (3) bekezdés d.) pontjában részletezett - ügyekben rendkívüli ülést kell összehívni.
(2) A rendkívüli ülés szóban és írásban is összehívható, az ülést megelőző 24 órával korábban.
(3) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni a
a.) polgármester, alpolgármester
b.) együttesen 3 települési képviselő
c.) a képviselő-testület bizottságának
indítványára.
d.) Össze kell hívni a képviselő-testület ülését, ha jogszabály alapján dönteni kell, vagy ha a község, az önkormányzat jogos érdeke azt megkívánja, ill. a halasztás aránytalan hátrányt okozna.
(4) A rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak az a napirend tárgyalható, amire az indítvány vonatkozott.
A képviselő-testület összehívása
9. §[7]
(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester- hívja össze és vezeti.
(2) Egyidejű akadályoztatásuk, vagy a tisztségek betöltetlensége esetén az ülés összehívására és vezetésére az ügyrendi és egészségügyi bizottság elnöke jogosult.
(3) A képviselő-testület ülését írásbeli (papíralapú vagy elektronikus levél formájú) meghívóval kell összehívni.
(4) A képviselő-testületi ülés meghívóját és annak mellékleteit – a rendkívüli ülés kivételével - úgy kell megküldeni, hogy azt a képviselő-testület tagjai, valamint a meghívót a 10. § (1) bekezdésében meghatározott, általános tanácskozási joggal rendelkező tisztségviselők, személyek, az adott napirendhez kapcsolódóan pedig a 10.§ (2) bekezdésében felsorolt személyek, tisztségviselők az ülésnap előtt a kézbesítés napját is beleértve legalább 5 nappal korábban megkapják. A meghívók kézbesítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) a) A papír alapú meghívót a képviselő-testület tagjai és a 10.§ (1) bekezdés a) – c) pontjaiban meghatározott tisztségviselők részére helyi kézbesítéssel az e célra rendszeresített kézbesítési ívvel,
b) a 10.§ (2) bekezdés a) – e) pontjaiban meghatározott személyek, tisztségviselők részére az a) pont szerint, a vidéki meghívottak részére postai tértivényes levélben kell kézbesíteni.
(6) A meghívó mellékletei a napirendek tárgyalásához készített anyagok, előterjesztések. A mellékleteket az (5) bekezdés a) – b) pontja szerint vagy elektronikus levél formájában a képviselő-testület tagjai és a 10.§ (1) – (2) bekezdésben meghatározott személyek részére az általuk írásban megadott e-mail címre kell megküldeni. Zárt ülésen tárgyalandó előterjesztések kizárólag a zárt ülésen részt vevők részére küldhetőek meg papír alapon.
(7) A meghívónak tartalmaznia kell
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a javasolt napirendeket és azok előadóját,
c) a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy az arra vonatkozó javaslatot.
(8) A jegyző gondoskodik az ülés időpontjának a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján
történő kihirdetéséről, valamint az időpont és napirendi javaslat Fülöpszállás község
honlapján történő közzétételéről.
A képviselő-testület ülésére meghívottak
10. §[8]
(1) A képviselő-testületi ülésekre meg kell hívni a képviselő-testület tagjait, valamint állandó és általános tanácskozási joggal
a) a jegyzőt, aljegyzőt ( nyilvános és zárt ülésre)
b) a képviselő-testület bizottságainak nem képviselő tagjait, (nyilvános ülésre)
c) a települési cigány kisebbségi önkormányzat elnökét ( kisebbségi szószóló nyilvános és zárt ülésre )
(2) A képviselő-testület nyilvános ülésére tanácskozási joggal – amennyiben az ülésen tárgyalandó napirend az adott személyt, szervezetet érinti – e napirendhez meg kell hívni
a) az önkormányzati intézmények vezetőit,
b) a településen működő pártok képviselőit,
c) a választókerület országgyűlési képviselőjét,
d) a településen működő civil szervezetek, egyházak, lakossági önszerveződő közösségek képviselőit,
e) a rendőrség képviselőjét ( KMB vezető )
(3) A képviselő-testület üléseire a napirendekhez, beszámolókhoz kapcsolódóan más személyek, szervezetek képviselői is meghívhatóak.
(4) A (2) – (3) bekezdésben meghatározott meghívottak körét a polgármester az ülés összehívásának előkészítése során határozza meg, a meghívandóakra ezen túl bármely képviselő, illetve a jegyző, aljegyző tehet javaslatot.
(5) A képviselő-testületi ülés 9.§ (6) bekezdésében meghatározott írásos előterjesztéseibe, anyagába – a zárt ülés anyagainak kivételével – az (1) bekezdés b) pontjában és a (2) bekezdésben meghatározott személyek, valamint a választópolgárok a Polgármesteri Hivatalban az ülés időpontját megelőzően betekinthetnek.
(6) A zárt ülésre készült írásos előterjesztéseket az ülést megelőzően kizárólag a képviselő-testület tagjai, a jegyző, aljegyző, a kisebbségi szószóló és meghívása esetén az érintett és a szakértő részére lehet megküldeni.
Az ülések nyilvánossága
11. §
- A képviselő-testület ülése nyilvános.
- A képviselő-testület zárt ülést tart
a.) választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízatás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele,
b.) önkormányzati, hatósági, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor.
Az a.) pontnál szabályozottak esetében a nyilatkozat megkérése történhet előzetesen írásban vagy az ülésen szóban, a napirendi pont tárgyalásának megkezdése előtt.
- A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el bármely képviselő indítványára –minősített többségi szavazással- a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.
- [9]Zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a kisebbségi szószóló és a jegyző, meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt.
Határozatképesség
13. §
- A polgármester az ülés megnyitása előtt -a jegyző közreműködésével- megvizsgálja a képviselő-testület határozatképességét és kihirdeti az arra vonatkozó megállapítását.
- A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők több mint fele jelen van.
- A határozatképtelenség miatt elmaradt testületi ülést 15 napon belül ugyanazon napirend tárgyalására újra össze kell hívni.
A képviselő-testület napirendje
14. §
- A napirend tervezetét a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó anyagok tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét.
(2) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, új napirendi pont felvételét, illetve a tárgyalási sorrend megváltoztatását.
(3) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a testület elnapolta, a következő rendes ülés napirendjére fel kell venni, kivéve, ha az elnapolásról hozott határozatában a képviselő-testület másként döntött.
(4) Az ülés napirendjének megállapításáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
Sürgősségi indítvány
15. §
- Sürgősségi indítványt a polgármester, bármely képviselő és a jegyző terjeszthet elő.
- Az indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával és a szükséges iratok becsatolásával – írásban, az ülést megelőző munkanap 12 óráig a polgármesterhez kell benyújtani.
- A sürgősség elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz. A sürgősség elfogadása esetén a képviselő-testület az indítványt napirendjére tűzi.
(4) Ha a képviselő-testület a sürgősség tényét nem fogadja el, dönt arról, hogy az ügyet mely ülésén tárgyalja.
A tanácskozás rendje
16. §
- A napirendi pont megvitatását szóbeli kiegészítés előzheti meg az előterjesztő részéről.
- A kiegészítés után az előterjesztőhöz először a képviselők, majd a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, melyekre az előterjesztő köteles választ adni.
- Ezután a polgármester napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát. A hozzászólásra jelentkezőknek a polgármester a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót.
- A vita során a képviselők a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni.
(5) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(6) A vita lezárása után a napirendi pont előterjesztője válaszol a hozzászólásokra és nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat elfogadja-e.
- A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti, annak megjegyzésével, hogy azt az előterjesztő elfogadta-e.
- A bizottság elnöke ismerteti a bizottság napirendi pontra vonatkozó döntését.
- A jegyzőnek minden esetben szót kell adni, ha a törvényességet érintően észrevételt kíván tenni.
A személyes érintettség
17. §[11]
- A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén – hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét. A személyes érintettség szempontjából hozzátartozó: az egyenes ágbeli rokon és ennek házastársa, a testvér, a házastárs, az élettárs (Ötv. 110. §).
- A személyesen érintett képviselő – érintettségének jelzése mellett – bejelentheti, hogy az
adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(3) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az
ügy személyesen érinti. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy
bármely képviselő javaslatára a képviselő – testület minősített többséggel dönt. A
döntéshozatalban részt nem vevő képviselőt a határozatképesség szempontjából
jelenlévőnek kell tekinteni.
Az ülés rendjének fenntartása
18. §
- A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
(2) Ha a felszólaló személy eltér a napirend tárgyától a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester megvonhatja a szót, ha a második felszólítása is eredménytelen. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a megjelenteket, ismétlődő rendzavarásnál kötelezheti az érintetteket a terem elhagyására.
(4) Amennyiben a rendzavarás a tanácskozás folytatását nem teszi lehetővé, a polgármester az ülést meghatározott időre felfüggesztheti. A rendzavarás tényét minden esetben jegyzőkönyvbe kell rögzíteni.
(5) A polgármester bármikor szünetet vagy tárgyalási szünetet rendelhet el.
A szavazás módja
19. §
(1) A képviselő-testület a döntéseit
- nyilt,
- titkos, vagy
- névszerinti
szavazással hozhatja meg.
(2) Szavazni “igen” –nel vagy “nem”-mel lehet.
(3) A szavazás általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel történik, melynek eredményét a polgármester állapítja meg.
Titkos szavazás
20. §
(1) A képviselő-testület titkos szavazást tart a jogszabályban meghatározott esetekben és titkos szavazást tarthat az Ötv. 12.§. (4) bekezdésében meghatározott esetekben.
(2) Az Ötv. 12.§. (4) bekezdésében meghatározott esetekben a titkos szavazás elrendelésére bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(3)[12] A titkos szavazás lebonyolítása az Ügyrendi és Egészségügyi Bizottság feladata. Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, a képviselő-testület a feladat ellátására - nyílt szavazással – 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.
(4)[13] A titkos szavazás a jelenléti ív névjegyzékként történő felhasználásával, legalább egy szavazófülke felállításával, a jegyző által elkészített és az Ügyrendi és Egészségügyi Bizottság vagy a szavazatszámláló bizottság által kiadott szavazólapon történik.
(5)[14] A titkos szavazás eredményét az Ügyrendi és Egészségügyi Bizottság, ill. a szavazatszámláló bizottság elnöke a képviselő-testület ülésén azonnal kihirdeti és az ülés jegyzőkönyvébe foglaltatja. A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyv készül, melyet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
Név szerinti szavazás
21. §
(1) A képviselő-testület bármely képviselő javaslatára névszerinti szavazást rendelhet el.
(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként olvassa a testületi tagok nevét, akik nevük felolvasásakor “igen”-nel vagy “nem”-mel nyilvánítják ki akaratukat.
(3) A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
A szavazás rendje
22. §
- A polgármester bocsátja szavazásra az eldöntendő javaslatokat. Egy előterjesztésről általában csak egy határozat hozható. A polgármester először a vitában elhangzott módosító, kiegészítő javaslatokat bocsátja szavazásra, elhangzásuk sorrendjében.
- A képviselő-testület a módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt az eredeti előterjesztés szerinti javaslat képviselő-testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó egészéről.
23. §
(1) A javaslat elfogadásához a jelenlevő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges (egyszerű többség).
- A megválasztott képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges az alábbi ügyekről történő döntéshez (minősített többség):
- rendeletalkotáshoz,
- a képviselő-testület szervezetének kialakításához, működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, megbízáshoz,
- önkormányzati társulás létrehozásához, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozáshoz,
- külföldi önkormányzattal való együttműködési megállapodás megkötéséhez, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz,
- intézményalapítás eldöntéséhez,
- képviselő döntéshozatalból való kizárásához,
- zárt ülés elrendeléséhez,
- a polgármester ellen tisztségének megszüntetésére irányuló kereset benyújtásához,
- a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlása kimondásához.
24. §
- A szavazás elrendelése után a polgármester összeszámolja a szavazatokat, majd megállapítja a szavazás számszerű eredményét, majd kihirdeti a döntést.
- A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül rendkívüli ülés keretében dönt.
A képviselő-testület döntései, döntéseinek jelölése, kihirdetése
25. §[15]
A képviselő-testület döntései:
- önkormányzati rendelet,
- normatív határozat,
- határozat.
Rendeletalkotás
26. §
- A képviselő-testület rendeletet alkot törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazás alapján, annak végrehajtására.
- Az önkormányzati rendelet a helyi közhatalom gyakorlásának módja, mely az állampolgárok jogait és kötelezettségeit érinti.
- A képviselő-testület állástfoglal a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről. A rendelet előkészítésével megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre.
- Az önkormányzati rendelet szakmai előkészítése minden esetben a jegyző feladata. A tervezet előkészítéséhez a testület szükség esetén más külső szakértőt is felkérhet.
- A rendelet tervezetét a tárgya szerinti illetékes bizottság előzetesen megvitatja. Az SZMSZ-ről, a gazdasági programról, a költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelet-tervezetet valamennyi bizottság megvitatja.
- A rendelet-tervezetet előterjesztheti a polgármester, a bizottságok és a jegyző.
(7) Az önkormányzati rendeletek megjelölése magába foglalja az év elejétől kezdődő folyamatos sorszám és évszám után zárójelben a kihirdetés időpontját (hónap, nap) ör. megjelöléssel, valamint a rendelet megnevezését.
(8) Az önkormányzati rendeleteket a polgármester és a jegyző írja alá.
(9) Az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.
(10)[16] Az önkormányzati rendeletet a jegyző a megalkotástól számított 8 napon belül a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő elhelyezéssel hirdeti ki és az önkormányzat honlapján is közzéteszi.
- A képviselő-testület rendeleteit szükség szerint, de legalább kétévente felülvizsgálja.
- Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni.
Normatív határozat
26/A. §[17]
A képviselő-testület normatív határozatát a 26.§ (10) bekezdésében meghatározott módon kell közzétenni.
Határozat
27. §
- A határozatot az ülésről készült jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza. A határozat magában foglalja a végrehajtásért felelős megjelölését, a végrehajtás határidejét, pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését.
- A képviselő-testület által hozott határozatokat a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal, az évszám után zárójelben a döntés időpontjának (hónap, nap) feltüntetésével kell megjelölni.
- A képviselő-testület határozatairól nyilvántartást kell vezetni.
A képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok
28. §
A képviselő-testület elé kerülhet:
a.) sürgősségi indítvány
b.) előterjesztés
c.) beszámoló
d.) tájékoztató
e.) képviselői indítvány
f.) interpelláció, kérdés.
Előterjesztés
29. §
(1) Az előterjesztés benyújtására jogosult:
- a polgármester,
- a képviselők,
- a bizottságok,
- a jegyző.
(2) A költségvetési, valamint a zárszámadásról szóló rendelet előterjesztője a polgármester.
- Az előterjesztés irányulhat rendelet alkotására, vagy határozat meghozatalára.
- Az írásos előterjesztések főbb elemei:
- a tárgy pontos meghatározása, annak áttekintése, hogy a téma szerepelt-e már korábban is napirenden, és abban milyen döntés született,
- a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
- a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése,
- ismertetni kell a testületi döntést indokolttá tevő új körülményeket, összefüggéseket, tényeket és adatokat,
- meg kell jelölni a konkrét feladatokat, a megvalósításhoz szükséges feltételeket,
- az előterjesztés részét képezik a téma átfogó értékelését segítő mellékletek (pl. statisztikai táblák, korábbi határozatok szövege stb.),
- a határozati javaslat tartalmazza a végrehajtásért felelősök nevét, a végrehajtási határidő megjelölését,
- a határozati javaslatban utalni kell az érintett tárgyban korábban hozott határozatok sorsára (hatályon kívül helyezés, módosítás, hatályban fenntartás),
- előterjesztő aláírása.
Beszámoló
30. §
(1) A beszámoló önkormányzati hatáskör gyakorlásáról, a képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról, az interpelláció kivizsgálásáról, a képviselő-testület és szervei tevékenységéről készíthető írásban.
(2) A beszámoló benyújtására a képviselő-testület határozataiban felelősként megjelölhető személyek –a polgármester, bizottságok elnökei, jegyző, intézményvezetők- továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
(3) A beszámoló elfogadásáról a képviselő-testület határozatot hoz.
Tájékoztató
31. §
A tájékoztató olyan információk képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá.
Tájékoztató benyújtására a 30. § (2) bekezdésében megjelöltek jogosultak írásban.
A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt.
Képviselői indítvány
32. §
(1) A képviselői indítvány javaslatot tartalmaz rendelet vagy határozat meghozatalára, intézkedés megtételére.
(2) Indítványt bármely képviselő írásban terjeszthet a képviselő-testület elé.
(3) A képviselői indítvány elfogadásáról a polgármester nem nyit vitát, azonban ahhoz bármelyik képviselő – további javaslat megtételével – csatlakozhat.
(4) Az indítvány elfogadása esetén a képviselő-testület az ügyet a polgármesternek, a jegyzőnek, az illetékes bizottságnak adja ki a testületi döntés előkészítése céljából.
Interpelláció
33. §
- A képviselő a testületi ülésen a polgármestertől (alpolgármestertől), jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.
- A képviselő az interpellációt - lehetőség szerint - az ülés megkezdése előtt írásban a polgármesternek nyújtja be, aki azt továbbítja a címzetthez. Kivételesen az interpelláció a testületi ülésen szóban is előterjeszthető.
- Az interpelláció címzettje a képviselő-testületi ülésen, vagy 15 napon belül írásban az interpellálónak, legkésőbb azonban a soron következő képviselő-testületi ülésen köteles érdemi választ adni.
- A válasz után az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, amely nem terjedhet túl az interpellációra adott válasz értékelésén.
- Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
- A válasz testületi elutasítása esetén az interpellációt a képviselő-testület részletes vizsgálatra a tárgya szerint illetékes bizottságnak adja ki. A vizsgálatban lehetővé kell tenni az interpelláló képviselő részvételét. Az interpelláció tárgyában a képviselő-testület a bizottsági jelentés beérkezését követő ülésén dönt.
Kérdés
34. §
- Kérdés minden olyan, önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás, amely nem kapcsolódik a soron lévő napirend témájához.
- A képviselők kérdést intézhetnek a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz és az intézmények vezetőihez a feladatkörükbe tartozó ügyekben.
- A kérdést az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban lehet a kérdezetthez előterjeszteni, a napirendi pontok tárgyalását követően.
- A kérdezett -lehetőség szerint- a képviselő-testületi ülésen vagy a soron következő ülésen köteles válaszolni. A válasz felett vita nem nyitható.
A képviselő-testületi ülések jegyzőkönyvei
35. §[18]
(1) A képviselő-testület üléséről 2 eredeti példányos írásos jegyzőkönyvet kell készíteni, melyről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
- az ülés helyét, megkezdésének és befejezésének időpontját,
- az ülés jellegét ( alakuló, rendes, rendkívüli, nyilvános, zárt )
- az ülésen megjelent képviselő-testületi tagok és a jelenlevő meghívottak nevét, részvételük minőségét,
- az ülésről távolmaradt képviselők nevét,
- az elfogadott napirendet,
- napirendi pontonként az előadók nevét, és szóbeli előterjesztés, kiegészítés esetén annak rövid lényegi tartalmát, utalást arra, hogy a napirend tárgyalása írásos vagy szóbeli előterjesztés alapján történik,
- kérésükre a képviselők nevét és mondanivalójuk lényegét, kiemelve a módosító és kiegészítő javaslatokat
- az utalást arra, hogy a szavazásra az előre kiadott döntési javaslat ( rendelet, határozat tervezet ) szerint kerül sor , ennek hiányában a szóban előterjesztett határozati javaslatokat,
- döntésenként az ülésteremben levő képviselő-testületi tagok számát, a szavazás eredményét, adott esetben a név szerinti szavazás rögzítését,
- a meghozott határozatok, döntések szó szerinti szövegét, adott esetben utalást arra, hogy az elfogadott rendelet illetve határozati melléklet a jegyzőkönyv mellékletét képezi,
- az elhangzott bejelentéseket és interpellációkat, valamint azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve döntéseket,
- a polgármester és a jegyző aláírását.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
- az ülés meghívója, illetve a kézbesítési dokumentumok
- a jelenléti ív,
- az írásbeli előterjesztések, rendelet-tervezetek illetve határozati javaslatok,
- az ülésen megalkotott rendeletek, határozati mellékletek,
- név szerinti szavazás névsora,
- titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
- képviselői kérésre az írásban is benyújtott hozzászólása
- a képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,
- [19]A képviselő-testületi ülésekről készült jegyzőkönyvek megőrzéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyv eredeti példányát a polgármesteri hivatalnál kell megőrizni. A jegyzőkönyv második példányát az ülést követő 15 napon belül a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatalnak, a jegyzőkönyv egy másolati példányát - a zárt ülési jegyzőkönyv kivételével- a községi könyvtárnak kell megküldeni.
- A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A zárt ülés jegyzőkönyvét elkülönítetten kell kezelni, betekintésre csak a zárt ülésen részvételi joggal rendelkező személyek illetve törvényben meghatározott szervek, személyek jogosultak. Azon személyek, akit vagy akiket a zárt ülés adott napirendje érint, betekintésre kizárólag a jegyzőkönyv őket érintő részében jogosultak.
- A választópolgárok a zárt ülés kivételével betekinthetnek az előterjesztésekbe és az ülések jegyzőkönyveibe,
- Az arra jogosultak a jegyzőkönyvekről illetve meghatározott részeiről másolatot a közérdekű adatok igénylésére vonatkozó önkormányzati szabályzat előírásai szerint igényelhetnek díjfizetés ellenében
- A jegyzőkönyvi kivonatok elkészítéséért és az érdekeltekhez történő eljuttatásáért a jegyző felelős.
Lakossági fórumok
36. §
(1) A lakossági fórumok a lakosság, a társadalmi szervezetek és gazdálkodó szervek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
(2) A lakossággal való kapcsolattartás formája a
a.) közmeghallgatás,
b.) falugyűlés,
c.) tájékoztató fórumok és egyéb rendezvények.
Közmeghallgatás, falugyűlés
37. §
(1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a településen érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás időpontját és helyét a képviselő-testület határozza meg.
(3) A közmeghallgatás idejéről és helyéről hirdetmény útján legalább 15 nappal korábban a polgármester tájékoztatja a lakosságot.
(4) A közmeghallgatás a képviselő-testület ülése keretében történik.
(5) Falugyűlést indokolt tartani:
- területrendezés előtt,
- nagyobb beruházás, fejlesztés előtt.
- összehívása a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint történik.
(6) A falugyűlés napirendi pontjainak előterjesztője általában a polgármester, esetenként a képviselő-testület által felkért személy.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
38. §
(1) A helyi népszavazásra és népi kezdeményezésre vonatkozó szabályokat az Ötv. 45-50. §-a tartalmazza.
(2) A helyi népszavazást a polgármesternél írásban kezdeményezheti:
a.) a települési képviselők legalább ¼-e,
b.) a képviselő-testület bizottsága,
c.) a helyi társadalmi szervezet vezető testülete,
d.) a választópolgárok 25 %-a.
(3) A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt a (2) bekezdés d.) pontjában meghatározott számú választópolgár kezdeményezte.
(4) A képviselő-testület köteles megtárgyalni a népi kezdeményezést, amennyiben azt a választópolgárok 10 %-a indítványozta.
(5) A helyi népszavazásra és népi kezdeményezésre vonatkozó eljárási szabályokat a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény XV-XVI. fejezete tartalmazza.
V.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETE
A települési képviselő
39. §
(1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit.
A települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A települési képviselő
a.) A SZMSZ-ben foglaltak szerint gyakorolhatja interpellációs jogát.
b.) Tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén, írásban javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság hatáskörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a települési képviselőt meg kell hívni.
c.) Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek a testület által átruházott hatáskörben hozott döntését.
d.) Megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.
e.) A képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. A képviselő ezirányú igényét a jegyzőnek előzetesen jelzi, aki intézkedik a szükséges tájékoztatás és ügyviteli közreműködés teljesítéséről.
f.) Kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.
(3) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában. Ha a képviselő a testület, vagy -mint bizottsági tag- a bizottság ülésén nem tud részt venni, ezt a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének köteles bejelenteni.
(4) A képviselők és a bizottságok tagjai a munkájukhoz szükséges jogszabályokat és egyéb dokumentumokat a polgármesteri hivataltól igényelhetik, a jegyzőnek történő előzetes bejelentés alapján.
- A települési képviselő külön önkormányzati rendeletben megállapított tiszteletdíjra jogosult.
(6)A képviselő megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül -külön törvényben szabályozott- vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének a vagyonnyilatkozatát.
A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén –annak benyújtásáig- az önkormányzati képviselő a képviselői jogait nem gyakorolhatja, és az (5) bekezdésben meghatározott juttatásban nem részesülhet.
A képviselő-testület bizottságai
40. §
(1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó és ideiglenes (ad hoc) bizottságot hoz létre.
(2)[20] A képviselő-testület a választási ciklus időtartamára
a) 5 tagú Pénzügyi Bizottságot
c) 5 tagú Oktatási-, Kulturális-, és Sport Bizottságot választ.
(3)[21] A bizottság elnökét és tagjait bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület választja meg, az Ötv. 24. §-ban foglaltak figyelembe vételével.
A bizottság a települési képviselők közül elnökhelyettest választ a bizottság zavartalan működésének biztosítása érdekében.
(4) A bizottság elnöke az ülések tervezett időpontjáról és napirendjéről a képviselő-testület munkatervének előkészítése során tájékoztatja a polgármestert.
(5) A bizottság éves munkatervét a képviselő-testület munkatervének elfogadását követő 30 napon belül fogadja el.
(6) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
A bizottság a feladat elvégzéséről beszámol a képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megbízatása megszűnik.
A bizottság ülése
41. §
(1) [22]A bizottságok működésére, összehívására, üléseik nyilvánosságára, határozatképességére, tanácskozási rendjére, a személyes érintettségre, a döntések meghozatalára, határozataik jelölésére a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a (2) – (8) bekezdésekben foglalt eltérésekkel. A bizottság az általa jóváhagyott Ügyrend alapján működik, az Ügyrend elkészítésénél az Ötv. és az önkormányzati SZMSZ előírásait értelemszerűen kell alkalmazni.
(2) A bizottság ülését a bizottság elnöke az ülést megelőzően legalább 5 nappal írásban hívja össze.
(3) A bizottsági ülést össze kell hívni:
a.) képviselő-testület határozata alapján
b.) a polgármester indítványára.
(4) Halaszthatatlan, sürgős esetben a bizottság elnöke a tagokat rövid úton szóban, vagy telefonon is értesítheti az ülés helyéről, idejéről és tervezett napirendjéről.
(5) A bizottság ülésére meg kell hívni a bizottság tagjait, valamint tanácskozási joggal:
a.) a képviselő-testület tagjait,
b.) a jegyzőt,
c.) akiket a bizottság elnöke indokoltnak tart.
(6) A bizottság ülése nyilvános. Zárt ülést tart, illetve tarthat az Ötv. 12.§. (4) bekezdésében meghatározott ügyekben.
(7) A bizottság határozatot hoz.
(8)[23] A bizottság üléséről a tanácskozás lényegét és a bizottság döntéseit tartalmazó jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá.
Az állandó bizottság elnökének és tagjainak
jogai és kötelezettségei
42. §
(1) A bizottság elnöke:
- összehívja és vezeti a bizottság üléseit,
- kiadmányozza a bizottság döntéseit,
- ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását, képviseli a bizottságot,
- a bizottsági ülések között munkakapcsolatot tart fenn a képviselő-testület hivatalával és az intézményvezetőkkel.
(2) A bizottság tagjai:
- részt vesznek a bizottság ülésein,
- részt vehetnek a bizottsági döntések előkészítésében, javasolhatják témakörök napirendre tűzését,
- a bizottság elnökének megbízása alapján képviselhetik a bizottságot.
(3)[24] A bizottság nem képviselő tagja külön önkormányzati rendeletben megállapított tiszteletdíjra jogosult.
(4) A bizottsági elnöki tisztség vagy bizottsági tagság megszűnése esetén a képviselő-testület következő ülésén a polgármester tesz javaslatot a tisztség betöltésére, illetve az új tag megválasztására.
Az ideiglenes bizottságok
43. §
- A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására, bármelyik képviselő kezdeményezésére ideiglenes bizottságot választhat.
- Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a képviselő-testület a bizottság létrehozásakor határozza meg.
- A bizottság a feladat elvégzéséről beszámol a képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megbízatása megszűnik.
- Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra megállapított szabályok vonatkoznak.
A bizottságok általános feladata, hatásköre
44. §[25]
(1) A bizottságok előzetesen véleményt nyilvánítanak
a) a költségvetési koncepció,
b) a költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezet
c) a képviselő-testület gazdasági programjának tervezete
d) a képviselő-testület éves munkaterv tervezete
bizottsági feladatkört érintő részeiről.
(2) A bizottságok döntenek:
a) saját munkatervük megállapításáról, az éves beszámoló elfogadásáról,
- a képviselő-testülete által átruházott önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben.
(3) A bizottságok évente egyszer beszámolnak a képviselő-testületnek tevékenységükről
(4) A bizottságok a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXIV. törvény 27.§ - ában meghatározott ellenőrzési feladataikat az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata 45.§ - ában, 46.§ (1) bekezdésében és a 47.§ - ban meghatározott sajátos feladatkörükben látják el.
(5)A bizottságok rendszeres kapcsolatot tartanak fenn a feladatkörüket érintő szakterületeken működő intézményekkel, társadalmi szervekkel és a lakosság önszervező közösségeivel.
Az ügyrendi és egészségügyi bizottság sajátos feladatai[26]
45. §
Az Ügyrendi és Egészségügyi Bizottság
- ellátja az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának az 1994. évi LXIII. Törvény 62.§ (5) bekezdésében foglalt átfogó felülvizsgálatával kapcsolatos teendőket a jegyző közreműködésével, az ezzel kapcsolatos képviselő-testületi előterjesztések kizárólag az ÜEB állásfoglalásával nyújthatóak be,
- szavazatszámláló bizottságként látja a képviselő-testület hatáskörébe utalt titkos szavazások lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, megállapítja a szavazás eredményét,
- véleményezi az önkormányzati képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjára, egyéb juttatásaira vonatkozó előterjesztéseket,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére véleményezi az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzat módosítására vonatkozó előterjesztéseket,
- ellátja a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők ellen kezdeményezett összeférhetetlenségi eljárás kivizsgálásával kapcsolatos teendőket, javaslatot tesz az összeférhetetlenség megállapítására vagy alapos indok hiányában annak elutasítására,
- ellátja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatainak nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat a külön jogszabályban és az önkormányzati SZMSZ-ben meghatározottak szerint,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésre véleményezi az önkormányzat által ellátott, egészségügyi alapellátási feladatokat érintő előterjesztéseket,
- rendszeresen figyelemmel kíséri az egészségügyi ellátási színvonalának alakulását, véleményezi az alapellátást nyújtó szolgáltatók éves szakmai beszámolóit,
- javaslatot tehet a képviselő-testületnek az egészségügyi alapellátás színvonalát javító döntésekre.
A pénzügyi bizottság sajátos feladatai[27]
46. §
(1)[28] A pénzügyi bizottság az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél
- véleményezi az éves költségvetési koncepció tervezetét, a költségvetési és zárszámadási rendelet – tervezetre vonatkozó előterjesztéseket,
- véleményezi a költségvetés végrehajtásáról szóló évközi beszámolókkal kapcsolatos előterjesztéseket,
- ellátja az önkormányzat Gazdasági Programja döntésre való előkészítésével kapcsolatos feladatokat, véleményezi a program módosítására vonatkozó előterjesztéseket,
- véleményezi az önkormányzat és költségvetési szerveinél lefolytatott pénzügyi – gazdasági ellenőrzésekkel kapcsolatos jelentésekben foglaltakat és az ezekkel kapcsolatos előterjesztéseket,
- véleményezi a hitelfelvételre vonatkozó előterjesztéseket,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére véleményezi az egyéb pénzügyi- gazdasági tárgyú előterjesztéseket,
- javaslatot tehet bármely önkormányzati feladat ellátásának megszervezésére, megszüntetésére, a feladatellátás személyi, tárgyi feltételei megváltoztatására,
- ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza,
(2) [29]
Az oktatási-, kulturális-, és sport bizottság sajátos feladatai[30]
47. §
(1)[31] Az Oktatási-, Kulturális -, és Sport Bizottság
- véleményezi az oktatási, közművelődési intézmények vezetői állásaira benyújtott pályázatokat,
- véleményezi az oktatási, közművelődési intézmények éves szakmai beszámolóiban foglaltakat,
- véleményezi a sporttal foglalkozó civil szervezetek éves beszámolóiban foglaltakat,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére véleményezi az oktatási, közművelődési önkormányzati költségvetési szervek alapítása, megszüntetése, működési feltételeinek megváltoztatása ügyében az Alapító Okiratok, Társulási megállapodások, SZMSZ-ek jóváhagyására, módosítására vonatkozó döntési tervezeteket,
- a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére részt vesz az önkormányzat által ellátott, oktatási, közművelődési és sport alapellátási feladatokat érintő előterjesztések kidolgozásában,
- rendszeresen figyelemmel kíséri az oktatási-, kulturális és sport feladatok ellátási színvonalának alakulását, javaslatot tehet a képviselő-testületnek az ellátási színvonalat javító döntésekre,
- feladatkörében javaslatot tehet önkormányzati feladat ellátásának megszervezésére, megszüntetésére, a feladatellátás személyi, tárgyi feltételei megváltoztatására.
(2) [32]
(3) Ellátja a képviselőtestület által ráruházott hatásköröket.
VI.
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ
A polgármester
48. §
(1)[33] A polgármester e tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
(3)[34] A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, illetményéről -a jogszabály keretei között- a képviselő-testület alakuló ülésén, illetőleg a polgármester megválasztását követő első ülésén dönt.
Illetményének emeléséről és egyéb munkáltatói intézkedésekről az Ügyrendi és Egészségügyi Bizottság javaslatára a képviselő-testület dönt.
(4)[35] A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a képviselő-testület hivatalát az Ötv. 35. § (2) bekezdésében foglaltak figyelembevételével.
(5) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.
Az alpolgármester
49. §
(1)[36] A képviselő-testület –saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára– a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.
(3) Az alpolgármester részére a képviselő-testület tiszteletdíjat állapít meg.
A jegyző
50. §
(1) A képviselő-testület -pályázat alapján- a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.
(2) A jegyző az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása során:
- szakmai és törvényességi követelményeknek megfelelően előkészíti a képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
- tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és bizottságai ülésén,
- törvényességi észrevételt tesz a képviselő-testület ülésén bármely ügyben,
- gondoskodik a képviselő-testület ülése jegyzőkönyvének elkészítéséről,
- köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel,
- a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét az ülést követő 15 napon belül megküldi az illetékes közigazgatási hivatal vezetőjének.
(3) A jegyző egyéb feladatai körében:
- vezeti a képviselő-testület hivatalát, megszervezi annak munkáját,
- ellátja a törvényben, kormányrendeletben előírt államigazgatási feladatot, hatósági jogkört,
- dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,
- a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
- döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
- gyakorolja a munkáltatói jogokat -kinevezés, felmentés, jutalmazás esetén a polgármester egyetértésével, az általa meghatározott körben- a polgármesteri hivatal köztisztviselői felett.
(4) A jegyző segíti a települési képviselők, és a képviselő-testület bizottságainak munkáját, rendszeres tájékoztatást ad az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.
(5)[37]
Az aljegyző
50/A.§[38]
A képviselő-testület a jegyző javaslatára - a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint - aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására. A kinevezés határozatlan időre szól.
A jegyző helyettesítése
50/B.§[39]
A kinevezett jegyző és aljegyző egyidejű tartós távolléte időtartamára a képviselő-testület
a) más település képviselő-testületével megállapodhat a jegyzői helyettesítésről, mely megállapodás egy adott feladat végrehajtására is irányulhat, illetve
b) a Polgármesteri Hivatal kinevezett köztisztviselői közül az 1992. évi XXIII.tv. –ben a jegyző kinevezéséhez előírt végzettséggel és képesítéssel, valamint egyéb feltételekkel rendelkező köztisztviselőt bíz meg a jegyzői feladatok ellátásával.
VII.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET HIVATALA
51. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására egységes hivatalt hoz létre “Fülöpszállás Község Polgármesteri Hivatala” elnevezéssel.
(2) A polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti, a polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt.
(3) A hivatal belső szervezeti tagozódásának és munkarendjének meghatározásáról a képviselő-testület a jegyző javaslatára, a polgármester előterjesztése alapján dönt.
- A polgármesteri hivatal működésének részletes szabályait ügyrend tartalmazza.
(5) – (7)[40]
Ügyfélfogadás rendje
52. §[41]
(1) A hivatal köztisztviselői ügyfélfogadást tartanak, a polgármester és a jegyző fogadónapokon kereshető fel.
(2) A hivatal ügyfélfogadási rendje:
H é t f ő n : 8 – 12 óra
K e d d e n : 8 – 12 és 13 – 15 óra
C s ü t ö r t ö k ö n : 8 – 12 és 13 – 15 óra
P é n t e k e n : 8 – 12 óra között.
Az ügyfélfogadás hétfői napokon 13 és 16 óra között valamint szerdai napokon szünetel.
(3) A polgármester fogadónapjai illetve órái: hétfőn 13 – 15, csütörtökön 9-12 óráig,
A jegyző fogadónapja illetve órái : hétfőn 13 – 15, csütörtökön 9-12 órái
(4) A (2) – (3) bekezdésben meghatározott időtartamokon kívüli, de a hivatal heti munkaidején belüli időtartamokban ügyintézés
a) életveszéllyel vagy súlyos anyagi kár bekövetkeztével fenyegető helyzetben,
b) a polgárnak ( ügyfélnek ) az ügyfélfogadási szünetekre eső és megjelenését
vélelmezhetően vagy igazolhatóan akadályozó ok bekövetkezte esetén a
tisztségviselővel, ügyintézővel telefonon vagy személyesen egyeztetett módon és
időpontban lehetséges.
- A (2) – (3) bekezdésben meghatározott általános ügyfélfogadási rend országos vagy helyi választás, népszavazás esetén a külön jogszabályban meghatározottak szerint értendő azzal, hogy a jogot biztosító vagy kötelezettséget előíró határnapokon a nyitvatartási időn belül 16.00 óráig kell ügyfélfogadást tartani a választásokkal kapcsolatos ügyintézés során.
- Hivatalos ügyintézésre heti pihenő – illetve munkaszüneti napokon az (5) bekezdésben foglaltakon, valamint házasságkötési, névadási alkalmakon kívül nincs lehetőség.
VIII.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
53. §
- Az önkormányzat közszolgáltatásokat nyújt. Saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik.
Az önkormányzat a helyi lakosság szükségleteiből és a jogszabályokból adódó feladatait saját költségvetési szerve útján, más gazdálkodó szervezet támogatásával, szolgáltatások vásárlásával, illetve egyéb módon látja el.
Az önkormányzat feladataihoz igazodóan választja meg a gazdálkodás formáit, és a pénzügyi előírások keretei között önállóan alakítja ki az érdekeltségi szabályokat.
Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) Az önkormányzat a választási ciklus időtartamára szóló gazdasági programot fogad el az alakuló ülést követő 6 hónapon belül. A program tartalmazza különösen: a területfejlesztés, a közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, feladatait és megoldásuk eszközeit.
(3) A képviselő-testület évente rendeletben határozza meg költségvetését.
54. §
(1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jogokból áll.
(2) A tulajdonost megillető jogok gyakorlásáról a képviselő-testület rendelkezik. A vagyonnal való rendelkezést külön önkormányzati rendelet szabályozza.
Az önkormányzat ingatlanvagyonának adatait a polgármesteri hivatal által vezetett ingatlanvagyon kataszter, ingóvagyonát a leltár tartalmazza.
Az önkormányzat gazdasági ellenőrzése
55. §
(1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a Kiskőrösi Többcélú Kistérségi Társulás látja el.
(3) Az intézmények tekintetében a polgármesteri hivatal és a pénzügyi-gazdasági bizottság is végezhet pénzügyi ellenőrzést.
IX.
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat érdekképviselete
56. §
(1) Az önkormányzat az önkormányzati jogok és érdekek kollektív képviseletének, védelmének és érvényesülésének előmozdítása, valamint az önkormányzati működés fejlesztése céljából területi és országos érdekképviseleti szervezetekben tagságot vállal.
(2) A képviselő-testületet az érdekképviseleti szervezetekben a polgármester képviseli.
Kisebbségi önkormányzat
56/A. §[42]
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete a Fülöpszállási Települési Cigány Kisebbségi Önkormányzat képviselő-testülete (továbbiakban : TCKÖ) működési feltételei biztosításához az alábbiak szerint járul hozzá:
a) a TCKÖ működéséhez az önkormányzat vagyonáról és a vagyonhasznosítás szabályairól szóló 13/2004.(VII.8.) sz. rendelet mellékletében meghatározott ingatlan és ingó vagyontárgyak, eszközök használatát külön, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. tv. 66.§-a szerinti megállapodás alapján térítésmentesen biztosítja.
b) Az önkormányzat képviselő-testülete az a) pontban foglaltakon túl a Polgármesteri Hivatal keretein belül térítésmentesen biztosítja a gépírást, fénymásolást (sokszorosítás), postázást, kézbesítést, vezetékes telefon, telefax használatát, Internet hozzáférést, továbbá a kistanácsterem helyiséghasználatát ülések, megbeszélések megtartásához .
(2) A működési feltételek biztosítása nem terjed ki a TCKÖ által saját döntése alapján beszerzésre kerülő – az (1) bekezdésben meghatározott vagyontárgyak körét meghaladó – ingó és ingatlan vagyon működtetési, karbantartási, felújítási költségeinek viselésére , továbbá egyéb olyan – az (1) bekezdés b) pontjában fel nem sorolt - működési kiadások viselésére, amelyek a TCKÖ feladatai ellátása során merülnek fel. E körben a nem támogatott kiadások körébe különösen a személyi juttatások és járulékaik, az utazási, közlekedési költségtérítések, a mobiltelefon használat költségei tartoznak.
(3) A működési feltételek biztosításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.
Záró rendelkezések
57. §
(1) Ez a rendelet 2007. április 1-én lép hatályba. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Fülöpszállás Községi Önkormányzat szervezeti és működési szabályait megállapító 4/2003.(V.7.) önkormányzati rendelet, annak mellékletei és az azt módosító 8/2003.(VIII.8.), 9/2003.(X.3.), 15/2004.(VII.8.), 20/2004.(X.8.) és a 15/2006.(X.12.) számú önkormányzati rendeletek hatályukat vesztik.
(3) A szabályzat mellékletei:
1. számú: A Polgármesteri Hivatalnál vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséggel járó munkakörökről[43]
2. számú: A képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozat nyilvántartásának, kezelésének és ellenőrzésének szabályai
(4) A szabályzat függelékei:
1. számú: Fülöpszállás Község Képviselő-testületének tagjainak névsora.
2. számú: Fülöpszállás Község Képviselő-testülete által létrehozott bizottságok és tagjainak névsora
Fülöpszállás, 2007. március 29.
(Cseh Szakáll Sándor) (Szabóné dr. Somogyi Szilvia)
polgármester jegyző
1.számú függelék a 4/2007.(IV.6.) számú önkormányzati rendelethez[44]
A képviselő-testület tagjainak névsora
1.) Cseh Szakáll Sándor társadalmi mb. polgármester, Fülöpszállás, Mártírok u. 4/a. ( független)
2.) Kesik József, képviselő, társadalmi mb. alpolgármester , Fülöpszállás, Solti u.15. ( független)
Képviselők:
3.) Bugyiné Csóti Ottília, Fülöpszállás, Thököly u.2/a. ( független)
4.) Dr. Diós Edit, Kecskemét, Horog u.2. ( független)
5.) Tengölics Margit, Fülöpszállás, Árpád u.2. ( független)
6.) Nagy Mihály Zoltán, Fülöpszállás, Ady E.u. 16. ( független)
7.) Gaál Zsolt, Fülöpszállás, Petőfi S.u. 81.szám ( független)
2.számú függelék a 4/2007.(IV.6.) számú önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület bizottságai
Ügyrendi és Egészségügyi Bizottság:
Elnök: Dr. Diós Edit képviselő
Képviselő tagok: Gaál Zsolt, Bugyiné Csóti Ottilia
Nem képviselő bizottsági tagok: Gergely Imréné
Pénzügyi Bizottság
Elnök: Gaál Zsolt képviselő
Képviselő tagok: Dr. Diós Edit, Tengölics Margit
Nem képviselő tagok: Cseh Szakáll Istvánné, Dományházi Éva Rita
Oktatási-, Kulturális – és Sport Bizottság
Elnök: Tengölics Margit
Képviselő tagok: Bugyiné Csóti Ottilia, Nagy Mihály Zoltán
Nem képviselő tagok: Dr. Mátyás Jánosné, Cseh Szakáll Beáta
A 2.§ (2) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 2.§ (3) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 3.§ (1)- (3) bekezdéseit hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatálytalan: 2011. április 23-tól.
A 4.§ (3) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 4.§ (4) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 8.§ (1)- (2) bekezdéseit hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatálytalan: 2011. április 23-tól.
A 9.§ (1) – (4) bekezdéseit módosította, az (5) – (8) bekezdésekkel kiegészítette a 17/2010.(XII.17.) sz. rendelet. Hatályos 2010.december 18-tól.
A 10.§ (1) – (2) bekezdéseit módosította, a (3) – (6) bekezdésekkel kiegészítette a 17/2010.(XII.17.) sz. rendelet. Hatályos 2010.december 18-tól.
A 11.§ (4) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 12.§ (1)- (2) bekezdéseit hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatálytalan: 2011. április 23-tól.
A 17.§ (1) – (3) bekezdéseit módosította a 17/2010.(XII.17.) sz. rendelet. Hatályos 2010.december 18-tól.
A 20.§ (3) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 20.§ (4) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 20.§ (5) bekezdés új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 25.§ új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 26.§ (10) bekezdésének új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 26/A.§ szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 35.§ (1) – (8) bekezdéseit módosította a 17/2010.(XII.17.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. december 18-tól.
A 35.§ (4) bekezdésének új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 40.§ (2) bekezdés új szövegét megállapította a 14/2014.(X.27.) sz. rendelet. Hatályos: 2014. október 27. 17.00 órától.
A 40.§ (3) bekezdésének új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 41.§ (1) bekezdés új szövegét megállapította a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
A 41.§ (8) bekezdés új szövegét megállapította a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
A 42.§ (3) bekezdésének új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 44.§ (1)-(5) bekezdései új szövegét megállapította a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
A 45.§ új alcímét és a) – i) pontjai új szövegét megállapította a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
A 46.§ új alcímét megállapította a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
A 46.§ a) – d) pontjai új szövegét megállapította és e) –f) pontokkal kiegészítette a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
Hatályon kívül helyezte a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatálytalan 2010. október 29-től.
A 47.§ új alcímét megállapította a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
A 47.§ (1) bekezdés új szövegét megállapított a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
Hatályon kívül helyezte 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatálytalan: 2010. október 29-től.
A 48.§ (1) bekezdés új szövegét megállapította a 12/2010.(X.29.) sz. rendelet. Hatályos: 2010. október 29-től.
A 48.§ (3) bekezdésének új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 48.§ (4) bekezdésének új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A 49.§ (1) bekezdésének új szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
Hatályon kívül helyezte a6 5/2010.(IV.30.) sz. rendelet. Hatálytalan: 2010.04.30-tól
Az új 50/A.§-t beiktatta az 5/2010.(IV.30.) sz. rendelet. Hatályos 2010.04.30-tól
Az új 50/B.§-t beiktatta az 5/2010.(IV.30.) sz. rendelet. Hatályos 2010.04.30-tól
Hatályon kívül helyezte a 7/2008.(IV.7.) sz. rendelet. Hatálytalan: 2008.04.07-től
Az 52.§ új (1) – (6) bekezdését megállapította a 7/2009.(V.17.) sz. rendelet. Hatályos: 2009.05.17-től.
Az 56/A.§ szövegét megállapította a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatályos: 2011. április 23-tól.
A rendelet 1. számú mellékletét hatályon kívül helyezte a 7/2011.(IV.22.) sz. rendelet. Hatálytalan: 2011. április 23-tól.