Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének 9/2019.(VII.30.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2020. 03. 11- 2024. 02. 13

Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének 9/2019.(VII.30.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról

2020.03.11.

Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Alsózsolca Város Önkormányzat Képviselő-testülete Ügyrendi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat megnevezése, székhelye, telephelyei, honlapja

1. § (1) Az Önkormányzat

a) hivatalos megnevezése: Alsózsolca Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat),

b) székhelye: 3571 Alsózsolca, Kossuth Lajos út 138.;

c) telephelyei:

ca) 3571 Alsózsolca, Ilona út 17-19.,

cb) 3571 Alsózsolca, Tanács út 6. - Temető,

cc) 3571 Alsózsolca, Ifjúság út 1-3. - 2. számú telephely,

cd) 3571 Alsózsolca, Bocskai út 36.;

d) honlapja: www.alsozsolca.hu;

e) hivatalos Facebook oldala: Alsózsolca Város Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Alsózsolca Város Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).

2. A képviselő-testület és a polgármester bélyegzője és azok használata

2. § (1) A képviselő-testület bélyegzője Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testülete feliratú körbélyegző B-A-Z. Megye Alsózsolca, Kossuth Lajos út 138., középen a Magyarország címerével.

(2) A polgármester aláírását hitelesítő bélyegző Alsózsolca Város Polgármestere feliratú körbélyegző B-A-Z. Megye Alsózsolca, Kossuth Lajos út 138., középen Magyarország címerével.

3. Az önkormányzat jelképei

3. § Az önkormányzat jelképei a címer, a zászló, melyeket Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének a város címeréről, zászlajáról, ezek használatáról, valamint a közterületek nemzeti és állami ünnepeken történő fellobogózásáról szóló 15/2017. (IX. 8.) önkormányzati rendelete szabályoz.

4. A helyi kitüntetések és elismerő címek, testvérvárosok, és a városnap

4. § (1) A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének a kitüntetésekről, azok alapításáról és adományozásának rendjéről szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat testvér- és partnerkapcsolatot tart fenn:

a) 2006. július 25. napjától Plesivec (Pelsőc) - Szlovákia - településsel és

b) 2012. január 12. napjától Matei (Szentmáté) - Románia - településsel.

(3) A képviselő-testület a városnapot helyi ünnepnapnak nyilvánítja, amit évente egy alkalommal a tárgyévi költségvetésben biztosított pénzügyi fedezet mértékéig az Alsózsolcai Közösségi Ház és Könyvtár szervezésével tart meg. Időpontja augusztus 20.

5. Az önkormányzat hivatalos lapja

5. § (1) Az önkormányzat hivatalos lapja az Alsózsolcai Hírlap, amely 2 havonta jelenik meg.

(2) Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosultak a településen élők lakóingatlanonként egy példányban.

(3) Az önkormányzat hivatalos lapja tartalmazza különösen a közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat, a fontosabb társadalmi eseményeket és az önkormányzat intézményeinek eseményeit.

(4) Az önkormányzat hivatalos lapját évfolyamonként le kell fűzni és 2 évenként be kell köttetni, így is biztosítva a település történetének tudományos kutathatóságát.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET

6. Feladat- és hatáskörök

6. § (1) A képviselő-testület ellátja a részére jogszabályban megállapított és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2) Az önkormányzat által a kötelező feladatainak ellátására alapított intézményeket az 4. függelék tartalmazza.

(3) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 5. függelék tartalmazza.

(4) A képviselő-testület a Mötv. 42. §-án kívüli, egyes hatásköreit a polgármesterre, állandó bizottságaira, a jegyzőre és társulásra átruházhatja.

(5) A képviselő-testület által a polgármesterre, az állandó bizottságokra és a jegyzőre átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.

(6) Az önkormányzat önként vállalt feladatait a 2. melléklet tartalmazza.

7. A képviselő-testület tagjai és a képviselő-testület ülései

7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 9 fő.

(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(3) A polgármester hívja össze és vezeti a képviselő-testület üléseit, akadályoztatása esetén a képviselő-testület tagjai közöl választott alpolgármester gyakorolja ezt a hatáskört. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke, ez utóbbi személy akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke (a továbbiakban: ülésvezető) hívja össze és vezeti a képviselő-testület üléseit. A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester, több alpolgármester esetén a polgármester által kijelölt alpolgármester gyakorolja.

8. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart és ünnepi ülést tarthat.

(2) A képviselő-testület alakuló ülésére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. §-ában szabályozottak az irányadóak.

(3) Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a választás eredményéről és lebonyolításáról.

(4) A képviselő-testület évente 6 előre tervezett, munkaterv szerinti rendes ülést tart. A rendes ülésekről szóló munkatervről a képviselő-testület a tárgyévet megelőző év december hónapjában tartandó rendes ülésén dönt.

(5) A munkatervtől a képviselő-testület és az ülésvezető rendkívül indokolt esetben eltérhet, melynek okát az indítványban vagy meghívóban közölni kell.

(6) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testület üléseinek tervezett helyét, időpontját és napirendjét,

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét, beosztását,

c) az előterjesztés elkészítésének határidejét,

d) a bizottságnak vagy bizottságoknak a megnevezését, amennyiben az előterjesztést előzetesen a bizottságnak vagy bizottságoknak kell megvitatnia,

e) a közmeghallgatás időpontját.

(7) Rendkívüli ülés megtartását igénylő napirendi pont tárgyalása esetén a polgármester rendkívüli képviselő-testületi ülést hív össze.

(8) A képviselő-testület rendkívüli – munkatervben nem szereplő – ülését össze kell hívni a Mötv. 44. §-ában szabályozott esetekben.

(9) A képviselő-testület - döntése alapján - ünnepi ülést tarthat.

8. A közmeghallgatás, a várospolitikai fórum és a polgármesteri tájékoztató

9. § (1) A képviselő-testület a munkatervében meghatározottak szerint közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatással egybekötött képviselő-testületi ülés összehívására és lefolytatására e rendelet előírásait kell alkalmazni.

(3) A jelentősebb képviselő-testületi döntések, helyzetértékelések előtt az önkormányzat képviselői és állandó bizottságai lakossági fórumot szervezhetnek. A lakossági fórumok a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.

(4) A polgármester a lakosság széles körét érintő ügyekben lakossági tájékoztatót tarthat.

(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet, a polgármesteri tájékoztatóról emlékeztetőt kell készíteni.

9. A képviselő-testület üléseinek összehívása

10. § (1) A polgármester az ülés meghívóját, valamint az előterjesztéseket a képviselők és a (4) bekezdésben meghatározottak részére a munkaterv szerinti rendes ülés előtt legalább 6 nappal, rendkívüli ülés esetén lehetőleg 2 nappal korábban kézbesíti.

(2) Sürgős, halasztást nem tűrő indokolt esetben 24 órán belülre is összehívható a rendkívüli képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető, és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát közölni kell.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, időpontját, a tervezett napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit. A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi tagok és a (4) bekezdésben meghatározottak részére az általuk megadott e-mail címre kell megküldeni. A képviselők részére papír alapú képviselő-testületi anyag nem kerül kézbesítésre.

(4) A polgármester a képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal állandó meghívottként meghívja:

a) az önkormányzat intézményeinek vezetőit,

b) a települési (roma) nemzetiségi önkormányzat elnökét,

c) az önkormányzat városüzemeltetési csoportjának vezetőjét.

(5) A polgármester a képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívottként hívja meg az egyes napirendek előterjesztőit a megtárgyalandó napirendi pont tekintetében.

(6) A képviselő-testület ülésére eseti jelleggel meghívót kapnak azon önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselői, és azok a személyek, szervezetek, akiknek feladatköréhez valamely napirendi pont kapcsolódik. Az eseti jelleggel meghívottakat az őket érintő napirendi pont tekintetében tanácskozási jog illeti meg.

10. Az előterjesztések

11. § (1) Az előterjesztések a polgármesternél írásban nyújthatók be úgy, hogy azok a munkaterv szerinti rendes ülést megelőző tizedik napig megérkezzenek.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt határnapot követően a polgármester által a képviselők részére küldött napirendi pont és annak írásos előterjesztése napirendi pontként történő felvételéről a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

(3) Amennyiben a feladatkörében érintett állandó bizottság bármely okból nem tárgyalta az előterjesztést, annak napirendi pontként történő tárgyalásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

(4) Az ülésvezető az írásba foglalt előterjesztésnek ülésen történő kiosztásakor indoklási kötelezettség mellett kezdeményezheti az ülésen történő tárgyalást, melyről a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

(5) Ha a képviselő-testület a (2), (3), (4) bekezdés szerinti előterjesztések tárgyalását elutasítja, az előterjesztést a képviselő-testület soron következő ülésén kell tárgyalni.

(6) A képviselő-testület részére írásos előterjesztést nyújthat be:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselők,

d) a jegyző,

e) az állandó bizottságok,

f) mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés elkészítésére felkér vagy kötelez.

(7) A képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt, ha az adott előterjesztést több alkalommal kívánja tárgyalni.

(8) A képviselő-testületi ülés napirendjére kerülő előterjesztéseket minden esetben előzetesen be kell mutatni a jegyzőnek törvényességi ellenőrzés céljából.

11. Az ülések nyilvánossága

12. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről, tervezett napirendi pontjairól és az ahhoz tartozó előterjesztésekről a lakosságot a képviselő-testület tagjainak küldött meghívóval egy időben az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztett és az önkormányzat honlapján közzétett meghívóval kell értesíti. A honlapon - a zárt ülés keretében tárgyalandó előterjesztések kivételével - az előterjesztéseket is közzé kell tenni.

(2) A nyilvános képviselő-testületi ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak.

(3) Amennyiben a képviselő-testület az éves költségvetésében erre fedezetet biztosít, a munkaterv szerinti ülést a kábeltelevízió élőben közvetíti.

12. A képviselő-testület határozatképessége, a napirend, napirendi pontok tárgyalása

13. § (1) Az ülésvezető megvizsgálja a határozatképességet, és az ülést annak fennállása esetén megnyitja.

(2) Ha az ülésvezető az ülés kezdetekor megállapítja a határozatképtelenséget, akkor az ülést nem nyitja meg, és az ülés tervezett kezdési időpontjához képest legfeljebb 30 percig várhat annak megnyitásával, ha képviselői távollét bejelentése alapján ez idő alatt várható, hogy az ülés határozatképessé válik.

(3) Ha az ülés folyamán az ülésvezető határozatképtelenséget állapít meg, akkor szünetet rendel el, amennyiben valószínűsíthető a határozatképesség újbóli beállása. A szünet időtartama legfeljebb 30 perc. Amennyiben a szünet ideje lejárt, vagy a határozatképtelenség beálltakor nem valószínűsíthető a határozatképesség újbóli beállta, az ülésvezető ülést bezárja.

(4) A határozatképtelenség miatt félbeszakadt vagy elmaradt képviselő-testületi ülést az ülésvezető 15 napon belül köteles összehívni azonos napirenddel, azzal, hogy a képviselő-testület a napirend elfogadásánál egyszerű többséggel, vita nélkül dönthet újabb napirendi pont tárgyalásáról is.

(5) A napirend kérdésében a képviselő-testület az ülésvezető javaslatára egyszerű többséggel, vita nélkül dönt. A napirendi pontok sorrendjének elfogadása után az ülésvezető az elfogadott napirendhez kötve van.

(6) Az ülésvezető a munkaterv szerinti rendes képviselő-testületi ülésen első napirendi pontként ismerteti a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést, amelyről a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

(7) Bármelyik képviselő, vagy az előterjesztő javasolhatja napirendi pont tárgyalásának elnapolását, erről a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt és az ülésvezető javaslatára meghatározza a napirendi pont tárgyalásának új időpontját.

(8) A képviselő-testület a napirendet az alábbiak szerint tárgyalja:

a) az ülésvezető elsőként a napirendi pont előterjesztőjének megadja a szót, aki az írásos előterjesztéshez legfeljebb 5 perc időtartamú szóbeli kiegészítést tehet;

b) ezután az adott napirendi pontot előzetesen tárgyaló bizottság elnöke ismerteti a bizottság javaslatát, véleményét, állásfoglalását;

c) az ülésvezető az adott napirendi pont felett vitát nyit;

d) a felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében az elnök adja meg a szót;

e) a napirendi pont feletti vita során a képviselők véleményüket kinyilváníthatják, javaslatot, módosító indítványt tehetnek, a tanácskozási joggal meghívottak véleményt nyilváníthatnak, javaslatot tehetnek, melyre első alkalommal 5 perc, ismételt hozzászólás esetében 2 perc áll rendelkezésre;

f) vita, véleménynyilvánítás közben bármelyik képviselő, ha a személyét érintő felszólalásra kíván észrevételt tenni, soron kívül szót kérhet az elnöktől, a rendelkezésre álló idő 2 perc;

g) az ülésvezető az előző pontokban meghatározott időtartamtól indokolt esetben eltérhet;

h) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és az ülésen tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő lehetőleg az ülésen, de legkésőbb az ülést követő 15 napon belül írásban köteles választ adni;

i) a képviselő-testület nyilvános ülésén megjelent hallgatóság az ülésvezető engedélyével az adott napirendi ponthoz hozzászólhat, annak ideje 2 perc, ezt követően az elnök a szót megvonhatja;

j) ha a napirendi ponthoz több felszólalás nincs, az ülésvezető a vitát lezárja;

k) a vita során bármikor, és a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni;

l) a vita lezárását követően az ülésvezető összefoglalja az elhangzottakat, és annak alapján javaslatot tesz a döntésre úgy, hogy előbb a vitában elhangzott, az előterjesztést módosító vagy kiegészítő változatot, majd a módosítást is tartalmazó előterjesztést, vagy az ahhoz tartozó határozati javaslatot bocsátja szavazásra;

m) a szavazatok összeszámlálásával az ülésvezető megállapítja a javaslat mellett, majd a javaslat ellen szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát. A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az ülésvezető kihirdeti a döntést.

13. A képviselő-testületi ülés rendje

14. § (1) A képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáért az ülésvezető felel.

(2) Az ülésvezető:

a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltért a tárgytól,

b) rendre utasítja azt, aki a tanácskozáshoz nem méltó, másokat sértő kifejezéseket használ, aki az ülésen résztvevőkkel szemben méltatlan magatartást tanúsít,

c) figyelmezteti azt az ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) Az ülésvezető rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.

(4) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az ülésvezető szünetet rendel el, melynek időtartama legfeljebb 30 perc. A rendzavarás miatt az ülésvezető javaslatára a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt az ülés elnapolásáról. A polgármester köteles 15 napon belül az ülés folytatása érdekében a képviselő-testületet összehívni.

14. A szavazás

15. § (1) A szavazás lehet nyílt vagy titkos.

(2) Szavazni csak személyesen lehet. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Szavazás közben a szavazatot indokolni nem lehet.

(3) A nyílt szavazás lehet név szerinti szavazás, amelyre bármelyik képviselő javaslatot tehet. Erről a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

(4) A név szerinti szavazás esetén:

a) a jegyző a képviselők névsorát ábécé rendben felolvassa;

b) a képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak;

c) a jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja az ülésvezetőnek, aki a szavazás eredményét kihirdeti;

d) a szavazás eredményét tartalmazó névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(5) A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi Bizottság látja el. Amennyiben a képviselő-testületi ülésen az Ügyrendi Bizottság tagjai nincsenek jelen, a képviselő-testület a titkos szavazáshoz kapcsolódó feladatok ellátására kéttagú, eseti bizottságot hoz létre. Ha az Ügyrendi Bizottság tagjaiból a képviselő-testületi ülésen csak 1 fő van jelen, annak létszámát 1 fővel a jelenlévő képviselők közül ideiglenesen bővíteni kell, melyről a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt.

(6) A titkos szavazás során az (5) bekezdés szerinti bizottság elkészíti a szavazólapokat. A szavazólapokon a képviselő-testületi bélyegzőt kell használni.

(7) A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja az alábbiak szerint:

a) a titkos szavazáskor urna használata kötelező;

b) a titkos szavazáshoz borítékot biztosítani kell;

c) a titkos szavazás lebonyolítására szolgáló helyiség nem lehet azonos az ülésterem helyiségével;

d) a titkos szavazás tisztaságának megóvását biztosítani kell.

(8) Az (5) bekezdés szerinti bizottság a szavazatok összeszámolását követően megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét, erről külön jegyzőkönyvet készít, melyet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

(9) A titkos szavazás eredményét az ülésvezető hirdeti ki.

16. § Az Mötv. 42. § 1-16 pontjában szereplő át nem ruházható hatáskörök gyakorlása során a képviselő-testület minősített többségű döntése szükséges.

15. A személyes érintettség

17. § (1) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (l) bekezdés szerinti személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének a döntéshozatalt megelőzően nem tesz eleget és az ülésen az ülésvezető tudomására jut, figyelmezteti az érintett képviselőt a mulasztás pótlására.

(2) Amennyiben a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása a döntéshozatalt követően válik ismertté, a polgármester a tudomásra jutást követő 3 munkanapon belül felkéri az Ügyrendi Bizottságot a (3) bekezdés szerinti eljárás lefolytatására.

(3) Az Ügyrendi Bizottság 8 munkanapon belül meghallgatja az érintett képviselőt, szükség esetén dokumentumokat kér be, a meghallgatásról jegyzőkönyvet készít.

(4) A képviselő-testület a következő ülésén az Ügyrendi Bizottság jegyzőkönyve és megállapítása alapján dönt arról, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott döntést fenntartja, vagy az előterjesztést újra megtárgyalja.

16. Vagyonnyilatkozatok

18. § (1) A képviselők és az állandó bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozatait az Ügyrendi Bizottság kezeli, tartja nyilván és ellenőrzi.

(2) A vagyonnyilatkozatok kezeléséről, nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló részletes szabályokat az 5. melléklet tartalmazza.

17. Az önkormányzati rendeletek

19. § (1) Rendeletalkotás, módosítás, hatályon kívül helyezés kezdeményezésére jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselő,

d) a képviselő-testület,

e) az állandó bizottságok,

f) a jegyző,

g) a települési (roma) nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi jogokat közvetlenül érintő tárgykörben.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kezdeményezést - a képviselő-testület általi kezdeményezés esetét kivéve - a polgármesternél kell benyújtani, aki a rendelet tárgya szerint érintett állandó bizottság vagy bizottságok, és a jegyző bevonásával a kezdeményezés alapján elkészült rendelet-tervezetet a soron következő képviselő-testületi ülésen előterjeszti.

(3) A rendelet-tervezetet indoklással kell a képviselő-testület elé terjeszteni, amelyben utalni kell a szabályozás előzetes hatásvizsgálaton alapuló várható következményeire, eredményeire.

(4) A polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról.

(5) A rendeletek megjelölésére a magasabb szintű ágazati jogszabályokban meghatározottak az irányadóak.

(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetése kifüggesztéssel történik meg. Az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésről a jegyző gondoskodik.

(7) Az önkormányzat hivatalos lapjának soron következő számában tájékoztatni kell a lakosságot az elfogadott új rendeletekről azok számának és tárgyának megjelölésével. Az önkormányzat honlapján megtekinthető a képviselő-testület által alkotott hatályos rendeletek tára.

18. A képviselő-testületi határozatok

20. § (1) A képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével, alakszerű határozat nélkül dönt:

a) a napirend elfogadásáról,

b) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról, amennyiben újabb határidő vagy feladat nem kerül megállapításra,

c) ügyrendi kérdésekről.

(2) A határozatok megjelölésére a rendeletek megjelölésére vonatkozó magasabb szintű ágazati jogszabályokban meghatározottak az irányadóak.

(3) A határozatnak egyértelműen megfogalmazott rendelkezésről kell szólnia és tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős személy, szerv, a végrehajtásra nyitva álló határidő megjelölését, ami lehet azonnali, folyamatos, és naptári naphoz kötött.

(4) A képviselő-testületi határozatokról a jegyző évenkénti bontásban nyilvántartást vezet.

(5) A határozatokat a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítését követő 5 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek, szervnek.

(6) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző készíti el, és az ülésvezető terjeszti a képviselő-testület elé.

19. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

21. § (1) A képviselő-testület üléséről az azon résztvevő jegyzőkönyvvezető közreműködésével jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza:

a) a távolmaradását bejelentő és távolmaradását be nem jelentő képviselők nevét,

b) a tanácskozási joggal megjelentek felsorolását,

c) az ülésen történt fontosabb eseményeket, különös tekintettel a távozó vagy érkező képviselőknek a képviselő-testület határozatképességre gyakorolt számszaki hatására.

(3) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) a meghívó,

b) az írásbeli előterjesztések,

c) az írásban benyújtott hozzászólások,

d) az elfogadott rendeletek,

e) a jelenléti ívek,

f) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,

g) a névszerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.

(4) A képviselő-testületi ülésekről készült jegyzőkönyveket évenkénti bontásban be kell köttetni és az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal titkárságán kell őrizni, ahol a zárt ülés jegyzőkönyvei kivételével a választópolgárok a képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyveibe, előterjesztéseibe betekinthetnek.

(5) A zárt ülésekről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyeknek sorszámozása folyamatos és azokat elkülönítve az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal titkárságán kell őrizni.

(6) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét - a zárt ülés jegyzőkönyv kivételével - az ülést követő legkésőbb 20 napon belül az önkormányzat honlapján meg kell jelentetni.

20. A képviselő és a képviselő-testület bizottságai

22. § A képviselőket, az állandó bizottságok képviselő és nem képviselő tagjait és az elnököket megillető tiszteletdíjra vonatkozó szabályokat az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendelet tartalmazza. A tiszteletdíjak fedezetéről az önkormányzat költségvetésében kell gondoskodni.

23. § A képviselő-testület állandó bizottságokat hoz, eseti és ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

24. § (1) A képviselő-testület által létrehozott állandó bizottságok és azok összetétele:

a) Pénzügyi Bizottság, amelynek 4 fő képviselő és 3 fő nem képviselő tagja van;

b) Ügyrendi Bizottság, amelynek 3 fő képviselő tagja van;

c) Humánpolitikai és Jóléti Bizottság, amelynek 4 fő képviselő és 3 fő nem képviselő tagja van;

d) Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, amelynek 4 fő képviselő és 3 fő nem képviselő tagja van

(2) Az állandó bizottságok tagjainak bizottságonkénti névsorát a 2. függelék tartalmazza.

25. § (1) A képviselő-testület ideiglenes bizottság létrehozásakor - a polgármester javaslatára - megválasztja a bizottság elnökét, meghatározza annak feladat- és hatáskörét.

(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, és az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(3) A képviselő elnöki tisztséget - az ideiglenes bizottsági elnöki tisztség kivételével - csak egy bizottságban tölthet be.

26. § (1) A bizottságok üléseiket a képviselő-testület üléseihez és a feladatokhoz igazodva, szükség szerint tartják. A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le, akadályoztatása esetén képviselő bizottsági tag látja el ezeket a feladatokat. A képviselő-testület ülésén a bizottság állásfoglalását az elnök, akadályoztatása esetén az ülésen jelen lévő bizottsági tag ismerteti.

(2) A bizottsági ülés tervezett napirendjén túl a bizottság egyszerű többséggel, vita nélkül dönt a bizottsági ülésen írásban előterjesztett további napirendi pont tárgyalásáról.

27. § (1) Az állandó bizottságok feladat- és hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(2) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyre a képviselő-testületi ülésről készítendő jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok az irányadóak.

(3) A bizottsági határozatok megjelölésére a 20. § (2) bekezdésben foglaltak az irányadóak.

(4) Az állandó bizottság ülésére az előterjesztések megküldésével meg kell hívni:

a) a képviselő-testület tagjai közül választott bizottsági tagokat,

b) a nem képviselő bizottsági tagokat,

c) a jegyzőt,

d) szükség esetén a szakértőt, valamint

e) a települési (roma) nemzetiségi önkormányzat elnökét, amennyiben az állandó bizottság a nemzetiséget érintő napirendi pontot tárgyal.

(5) Különös szakértelmet igénylő kérdések eldöntése esetén a bizottság munkájához tanácskozási joggal rendelkező szakértőt vehet igénybe, amennyiben erre a költségvetésben fedezet áll rendelkezésre.

21. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

28. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester általános helyettese a képviselő-testület tagjai közül választott társadalmi megbízatású alpolgármester.

(3) A polgármester a fogadóóráját az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatalban tartja, az ettől eltérő helyet a polgármester maga határozza meg.

29. § (1) A képviselő-testület tagjai közül társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, akinek nevét az 1. függelék tartalmazza.

(2) Az alpolgármester a fogadóóráját az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatalban tartja, az ettől eltérő helyet az alpolgármester maga határozza meg.

30. § (1) A jegyző a fogadóóráját az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatalban tartja.

(2) A jegyzőt távollétében, és tartós akadályoztatása esetén a megfelelő képesítéssel rendelkező, a polgármesteri hivatal ügyintézője helyettesíti, aki a jegyzői tisztség betöltetlensége esetében legfeljebb 6 hónap időtartamban ellátja a jegyzői feladatokat.

22. A képviselő-testület hivatala

31. § (1) A képviselő-testület hivatala az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal.

(2) Az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal által használt bélyegző Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal feliratú körbélyegző B-A-Z. Megye Alsózsolca, Kossuth Lajos út 138., középen Magyarország címerével. Egyéb, önkormányzati feladatok ellátást segítő bélyegzők is használhatók, ezek engedélyezésére a jegyző jogosult. Az engedélyekről és a használatban lévő bélyegzőkről nyilvántartást kell vezetni.

(3) Az Alsózsolcai Polgármesteri Hivatal ügyrendjét a 3. függelék tartalmazza.

23. A társulások

32. § (1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása és ellátása érdekében társulást hozhat létre vagy ahhoz csatlakozhat.

(2) A társulásokat, és az azokra átruházott hatásköröket, és a képviselő-testület önkormányzati kötelező feladatellátását biztosító további együttműködéseit a 4. melléklet tartalmazza.

24. Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

33. § (1) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, és korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a képviselő-testület rendeletben állapítja meg.

(2) A helyi adók megállapításának szabályait a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(3) A belső ellenőrzési feladatok elvégzését a jegyző megbízási szerződés alapján külső szolgáltató útján látja el.

(4) A gazdálkodás zavartalan, folyamatos működése érdekében a képviselő-testület a polgármesternek az 1. mellékletben szabályozott tartalékkeret felhasználását teszi lehetővé.

(5) Szabad pénzeszközök lekötésével kapcsolatban az 1. melléklet rendelkezik.

III. Fejezet

Együttműködés a települési nemzetiségi önkormányzattal

34. § (1) Az önkormányzat és a települési nemzetiségi (roma) önkormányzat együttműködésének szabályait együttműködési megállapodás tartalmazza.

(2) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása, különösen az anyanyelv ápolása, őrzése és gyarapítása, és a kulturális autonómia települési nemzetiségi önkormányzat által történő megvalósítása és megőrzése érdekében együttműködik a nemzetiségi önkormányzatokkal.

(3) Az önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzat hatékony érdekérvényesítéséhez, törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorlásához biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére a működéshez szükséges tárgyi feltételeket, melyek részletes szabályait az (1) bekezdés szerinti együttműködési megállapodás tartalmazza.

(4) A nemzetiségi önkormányzat elnöke a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyekben a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél kezdeményezheti a képviselő-testület eljárását, az ilyen ügyekről tájékoztatást kérhet, a képviselő-testület részére javaslatot tehet.

(5) A polgármester a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, tájékoztatás megadása érdekében intézkedni.

(6) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik.

(7) A (6) bekezdés szerinti véleményezési, egyetértési jog gyakorlására a véleményezési, egyetértési jog jogosultjának az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos jogvesztő határidő áll rendelkezésére.

(8) A nemzetiségi önkormányzat az Njtv.-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntését, a kialakított és írásba foglalt véleményét a nemzetiségi önkormányzat elnöke küldi meg a polgármesternek. A véleményezésre, egyetértésre jogosultak nyilatkozatának tartalmáról, a nyilatkozattétel elmaradásáról a képviselő-testületet az előterjesztő tájékoztatja.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

35. § (1) A rendelet 2019. augusztus 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének a képviselő-testület szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/2018. (III.29.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendeletéhez a 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendelethez

Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testülete által átruházott hatáskörök

1. A polgármesterre átruházott hatáskörök:

1. A polgármester 2 millió forint éves kerethatárig, esetenként 500.000 forintig dönthet indokolt esetben a képviselő-testület által jóváhagyott éves költségvetési tartalékkeret felhasználásáról.

Az tartalékkeret ilyen módon történő felhasználásról a felhasználást követő első testületi ülésen a polgármester köteles beszámolni a képviselő-testületnek. Amikor a felhasználási keretek kimerültek, a testület további összeget biztosíthat felhasználásra.

2. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről a jogszabályok és e rendelet szabályainak figyelembevételével saját hatáskörében döntsön, melyről a képviselő-testületet negyedévente tájékoztatja.

3. A polgármester dönt az önkormányzat külön rendeletében részére biztosított hatáskörben:

a) köztemetés iránti kérelmekről,

b) időskorúak egyszeri támogatása iránti kérelmekről,

c) hozzátartozó, hozzátartozók különleges sírhelybe történő temetéséről,

d) a köztemetőben kiépíthető sírbolt, urnasírbolt helyének kijelölésére irányuló egyedi kérelmekről,

e) a súlykorlátozás alóli mentesítési kérelmekről,

f) a közterület használati díjfizetési kötelezettség alóli részben vagy teljes egészében történő mentesítés iránti kérelmekről,

g) a temetési támogatás iránti kérelmekről,

h) a szépkorúak támogatása iránti kérelmekről,

i) a város címerének és zászlajának használatára vonatkozó engedélykérelmekről.

4. A polgármester kérelemre indult eljárás keretében dönt a képviselő-testület által meghatározott helységbérleti díjak mérsékléséről, megállapításáról, a döntésről a következő ülésen a tájékoztatja a képviselő-testületet.

5. A polgármester ellátja a közbeszerzési szabályzatban foglaltak alapján rá átruházott feladatokat.

6. Az önkormányzat vagyonrendeletében foglaltaknak megfelelően:

a) A polgármester a képviselő-testületnek történő utólagos beszámolás mellett dönt az önkormányzati intézményeknél feleslegessé váló befektetett eszközök értékesítéséről vagy selejtezéséről 200 000 forint egyedi könyvszerinti bruttó értékhatár alatt,

b) A polgármestert illeti meg az önkormányzat követeléseiről való lemondás joga 100 000 forint egyedi érték alatt, amelyről soron következő ülésen köteles tájékoztatni a képviselő-testületet,

c) az önkormányzat a polgármester útján évente ellenőrzi a vagyonkezelői jogot, a vagyonkezelési szerződésben meghatározott jogok, kötelezettségek teljesítését.

2. A Pénzügyi Bizottságra átruházott hatáskörök:

1. A Pénzügyi Bizottság dönt az önkormányzat intézményei által elkészített pályázat önrészének megállapításáról, ha az a 100.000 forintot nem haladja meg, és ha erre a fedezet az önkormányzat, vagy intézményei költségvetésében rendelkezésre áll. Nem vállalhat kötelezettséget, ha a pályázat lejárta után az önkormányzatot továbbfoglalkoztatási kötelezettség, vagy egyéb fizetési kötelezettség terheli.

2. Ellátja a közbeszerzési szabályzatban foglaltak alapján átruházott feladatokat.

3. Az Ügyrendi Bizottságra átruházott hatáskörök:

Az Ügyrendi Bizottság dönt az önkormányzat rendeletében részére biztosított hatáskörben a különleges sírhely adományozásáról és a temetőben kijelölt különleges sírhelyeken túl az elhalt hozzátartozója által kezdeményezett sírhely különleges sírhellyé való nyilvánításáról.

4. A Humánpolitikai és Jóléti Bizottságra átruházott hatáskörök:

A Humánpolitikai és Jóléti bizottság dönt az önkormányzat rendeletében részére biztosított hatáskörben:

1. rendkívüli települési támogatás iránti kérelmekről,

2. gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmekről,

3. egyszeri gyógyszertámogatás iránti kérelmekről,

4. Bursa Hungarica ösztöndíj pályázat elbírálásáról.

5. A Jegyzőre átruházott hatáskörök:

A jegyző kiadja a közútkezelői állásfoglalásokat.

2. melléklet Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendeletéhez a 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendelethez

Alsózsolca Város Önkormányzata által önként vállalt feladatok

1. a helyi önszerveződő közösségek, és a településért tevékenykedő magánszemélyek pénzügyi támogatása,

2. mezőőri szolgálat működtetése,

3. laboratóriumi és fizikoterápiai ellátás biztosítása,

4. nem kötelező pénzbeli szociális ellátások biztosítása:

4.1. Bursa Hungarica ösztöndíj támogatás,

4.2. intézményi térítési díj támogatás,

4.3. időskorúak egyszeri támogatása,

4.4. szépkorúak támogatása.

3. melléklet Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/ 2019. (VII. 30.) önkormányzati rendeletéhez a 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendelethez

Alsózsolca Város Önkormányzat Képviselő-testülete által létrehozott állandó bizottságok és azok feladat- és hatáskörei

1. Pénzügyi Bizottság

1. Véleményezi:

1.1. az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló beszámolót, tájékoztatót.

1.2. az önkormányzatot megillető tulajdonosi jogok gyakorlására vonatkozó képviselőtestületi előterjesztéseket különös tekintettel az önkormányzat által megállapítandó bérleti díjakra,

1.3. az önkormányzati tulajdonú ingatlanok eladási árát,

1.4. a helyi adók bevezetésére, megállapítására vonatkozó előterjesztéseket,

1.5. a hitelfelvétel benyújtására vonatkozó előterjesztéseket,

1.6. a költségvetésben nem szereplő pénzügyi kihatású előterjesztéseket és a pályázati anyagokat,

1.7. a gazdasági és pénzügyi ellenőrzések tapasztalatait, javaslatot tehet ellenőrzési szempontokra,

1.8. a polgármester illetményére, jutalmazására vonatkozó előterjesztéseket,

1.9. az önszerveződő közösségek által benyújtott pályázatok elbírálását,

1.10. a feladatkörét érintő előterjesztéseket,

1.11. megvizsgálja és véleményezi a többi bizottságtól érkező, pénzügyi kihatású javaslatokat,

2. Megtárgyalja a képviselő-testület munkatervében meghatározott, feladatkörét érintő előterjesztéseket és az adott ügyben kialakítja állásfoglalását.

3. Közreműködik azvállalkozásokban önkormányzati rendeletek és képviselő-testületi határozatok végrehajtásában.

4. Gyakorolja az önkormányzati rendeletekben átruházott hatásköröket.

5. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés,- csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat.

6. Vizsgálja a hitelfelvétel okait és gazdasági megalapozottságát.

7. Részt vesz az önkormányzat pályázatainak előkészítésében.

8. Koordinálja és segíti az önkormányzat és vállalkozók együttműködését, társulási készségét.

9. Javaslatot tehet az önkormányzat saját bevételeinek növelésére, kiadásainak csökkentésére.

10. Kezdeményezheti feladatkörét érintő önkormányzati rendelet megalkotását.

2. Ügyrendi Bizottság

1. Véleményezi:

1.1. a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat, kinevezéseket, megbízásokat és azok visszavonását,

1.2. a fegyelmi eljárásokat,

1.3. a méltatlansági eljárás lefolytatását,

1.4. a házi gyermekorvosi, fogorvosi, védőnői és iskola egészségügyi orvosi körzetek kialakítását,

1.5. a helyi kitüntetések adományozását,

1.6. a közrenddel és közbiztonsággal kapcsolatos előterjesztéseket,

1.7. a képviselők és a bizottsági tagok tiszteletdíjával, juttatásaival kapcsolatos rendelet tervezetét,

1.8. a szervezeti és működési szabályzatra vonatkozó rendelet tervezetét,

1.9. a feladatkörét érintő előterjesztéseket

1.10. a feladatkörét érintően az önkormányzat önként vállalandó feladatait.

2. Megtárgyalja a képviselő-testület munkatervében meghatározott, feladatkörét érintő előterjesztéseket és az adott ügyben kialakítja állásfoglalását.

3. Állást foglal a képviselő-testület működésével kapcsolatos egyes ügyrendi kérdésekben.

4. Közreműködik:

4.1. az önkormányzati rendeletek és képviselő-testületi határozatok végrehajtásában,

4.2. az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának előkészítésében és vizsgálja annak hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz a módosításra.

5. Gyakorolja az önkormányzati rendeletekben átruházott hatásköröket.

6. Ellátja:

6.1. a titkos szavazással kapcsolatos feladatokat,

6.2. a helyi önkormányzati képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozat nyilvántartását, ellenőrzését.

7. Figyelemmel kíséri a képviselő-testület szabályszerű működését.

8. Kivizsgálja a képviselővel szemben felmerült összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést és javaslattal él a képviselő-testület felé.

9. Lefolytatja a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásával kapcsolatos eljárást.

10. Kezdeményezheti feladatkörét érintő önkormányzati rendelet megalkotását.

3. Humánpolitikai és Jóléti Bizottság

1. Véleményezi:

1.1. az önkormányzati köznevelési intézmények létesítésével, működésével, megszüntetésével kapcsolatos előterjesztéseket,

1.2. az önkormányzati fenntartású oktatási-nevelési intézmények szervezeti és működési szabályzatát, házirendjét, értékeli a feladataik végrehajtását, a pedagógiaiszakmai munka minőségét, az oktatási és kulturális intézmények vezetői kinevezésével kapcsolatos előterjesztéseket,

1.3. a közművelődési intézmények szakmai tevékenységének értékelését,

1.4. a szociális gondoskodás, a gyermek- és családvédelmet érintő előterjesztéseket,

1.5. a feladatkörét érintő előterjesztéseket, a sport területét érintő előterjesztéseket,

1.6. az önkormányzat fenntartásában működő kulturális intézmények szervezeti és működési szabályzatát,

1.7. a sporttal, kultúrával, ifjúsággal kapcsolatos önkormányzati döntések végrehajtásáról szóló beszámolókat, jelentéseket,

1.8. a város által támogatott nagy rendezvények programtervezetét, költségvetését és részt vesz azok szervezésében,

1.9. véleményezi és javaslatot tesz az önkormányzat tulajdonában lévő sportlétesítmények hasznosítására, elidegenítésére,

1.11. a helyi tömegtájékoztatással kapcsolatos döntéseket,

1.12. a testvérvárosi kapcsolatok keretén belüli kulturális tevékenységet, javaslatot tesz kulturális programok szervezésére, támogatja az ilyen rendezvényeket,

1.13. véleményezi és javaslatot tesz önkormányzati kiadványok megjelentetésére,

1.14. Előzetesen véleményezi a nevelési, kulturális és sport, szociális és ifjúsági feladatkörbe tartozó vezetői kinevezéseket, megbízásokat,

1.15. a feladatkörét érintően az önkormányzat önként vállalandó feladatait.

2. Megtárgyalja a képviselő-testület munkatervében meghatározott, feladatkörét érintő előterjesztéseket és az adott ügyben kialakítja állásfoglalását.

3. Közreműködik:

3.1. az önkormányzati rendeletek és képviselő-testületi határozatok végrehajtásában,

3.2. a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendelettervezetek előkészítésében.

4. Gyakorolja az önkormányzati rendeletekben átruházott hatásköröket.

5. Figyelemmel kíséri:

5.1. a szociális gondoskodás különböző formáit, javaslatot tehet azok továbbfejlesztésére,

5.2. a város hátrányos helyzetben élő polgárainak, az időseknek, betegeknek és a megváltozott munkaképességűeknek a szociális helyzetét és az annak javítására irányuló feladatok ellátását, problémáinak mérséklésére kezdeményezést tehet,

5.3. városban működő ifjúsági, kulturális és sportszervezetek szakmai munkáját,

5.4. a gyermek- és diákjogok érvényesülését a településen.

6. Elemzi a város egészségügyi és szociális ellátottságát, javaslatot dolgoz ki a színvonal növelésére.

7. Különös gondos fordít az egészséges életmód népszerűsítésére, a városi szociális háló kiépítésére és hatékony működtetésére, az önkormányzat által benyújtott pályázatok előkészítésére és véleményezésére.

8. Ellátja a nemzetiségek érdekeit érintő döntések felügyeletét.

9. Kezdeményezi, vagy véleményezi a kulturális, sport és sport jellegű intézmények alapítását, megszüntetését, átszervezését.

10. Ellenőrzi és koordinálja az önkormányzati kulturális és sport intézmények szakmai tevékenységét.

11. Javaslatot tesz:

11.1. a költségvetésben a kulturális célú előirányzatok felhasználására,

11.2. a város művészeti, kulturális és sportéletének gazdagítását szolgáló pályázatok kiírására,

11.3. kulturális, művészeti és sport rendezvényekre,

11.4. tanulmányi ösztöndíjak létesítésére,

12. Kapcsolatot tart:

12.1. a sport és kultúra területén működő egyesületekkel, szervezetekkel,

12.2. a helyi egyházakkal és ifjúsági szervezetekkel.

13. Támogatja a lakosság önszervező közösségeinek tevékenységét.

14. Jóváhagyja a társadalmi szervezetek részére nyújtott önkormányzati pénzügyi támogatás felhasználásáról szóló szakmai beszámolókat.

15. Részt vesz az ifjúsági érdekek megfogalmazásában, kitűzi az ezzel kapcsolatos programok céljait.

16. Kezdeményezheti a feladatkörét érintő önkormányzati rendelet megalkotását.

4. Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság

1. Véleményezi:

1.1. a városfejlesztési koncepciókat, terveket, előterjesztéseket,

1.2. a város általános és részletes rendezési tervét,

1.3. a város településrendezési tervét (szerkezeti terv, szabályozási terv, helyi építési szabályzat)

1.4. a környezetvédelemmel kapcsolatos előterjesztéseket, pályázati kiírásokat, beruházásokat,

1.5. a környezet elemeit érintő kérdéseket (levegőtisztaság, ivóvízellátás, zöldfelületek védelme, telepített környezet védelme, zajvédelem)

1.6. az önkormányzati tulajdonú ingatlanok, vagyoni értékű jogok idegenforgalmi célú hasznosításával kapcsolatos terveket, koncepciókat,

1.7. az önkormányzati földek hasznosítására vonatkozó javaslatokat, az elhanyagolt területek mezőgazdasági művelésbe történő visszaállítását,

1.8. az önkormányzati területfelhasználásokat, beruházásokat,

1.9. a helyi közutak forgalmi rendje alakításának környezetvédelmi vonatkozásait,

1.10. a feladatkörét érintő előterjesztéseket,

1.11. a feladatkörét érintően az önkormányzat önként vállalandó feladatait.

2. Megtárgyalja a képviselő-testület munkatervében meghatározott, feladatkörét érintő előterjesztéseket és az adott ügyben kialakítja állásfoglalását.

3. Közreműködik az önkormányzati rendeletek és képviselő-testületi határozatok végrehajtásában.

4. Gyakorolja az önkormányzati rendeletekben átruházott hatásköröket.

5. Javaslatot tesz

5.1. a városfejlesztési prioritásokra,

5.2. az önkormányzati tulajdonú ingatlanok hasznosítására,

5.3. javaslatot tesz vagy véleményezi a közterületek elnevezését és emlékmű állítását, szobor közterületen történő elhelyezését vagy áthelyezését.

6. Kezdeményezheti:

6.1. feladatkörét érintő önkormányzati rendelet megalkotását,

6.2. művészeti alkotás közterületen, önkormányzati tulajdonban, és nem önkormányzati tulajdonban álló épületen való elhelyezését, áthelyezését, lebontását.

7. Figyelemmel kíséri a helyi védelemről szóló rendeleteket és javaslatot tesz az építészeti emlékekre és az épített környezetre vonatkozó védettség kiterjesztésére, megszüntetésére, módosítására.

8. Kezdeményezheti a feladatkörét érintő önkormányzati rendelet megalkotását.

4. melléklet Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének az önkormányzat szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendeletéhez a 9/2019. (VII. 30.) önkormányzati rendelethez

Alsózsolca Város Önkormányzat képviselő-testületének társulásai és további, kötelező feladat ellátását biztosító együttműködései

1. Társulások és az azokra átruházott hatáskörök:

1.1. Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása (székhely: Onga, József A. u. 5.) - integrált szociális- és gyermekvédelmi alapszolgáltatási feladatokat ellátó intézmény, önálló szakmai és szervezeti egységenként kialakított formában látja el a személyes gondoskodás feladatait.

A társulás alaptevékenységi köre Alsózsolca területén - házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, támogató szolgálat.

1.2. Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás (székhely: 3525 Miskolc, Városház tér 8.) - hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátása az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja és a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-34. §-a alapján.

2. A kötelező feladatok ellátását biztosító további együttműködések:

2.1. KH-Medworks Egészségügyi Oktató, Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság - orvosi ügyeleti ellátás (székhely: 3527 Miskolc, Váltó utca 21.)

2.2. Miskolc Térségi Konzorcium - hulladékgazdálkodás (székhely: 3525 Miskolc, Városház tér 8.)