Nyékládháza Város Önkormnányzati Képviselő-testületének 5/2011.(II.16.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2014. 12. 04- 2017. 07. 02Nyékládháza Város Önkormnányzati Képviselő-testületének 5/2011.(II.16.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatról
2014-12-04-tól 2017-07-02-ig
Nyékládháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének
5/2011.(II.16.) önkormányzati rendelete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Az Alkotmány 44/A. § (1). bekezdés e) pontjában és a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1. § (6). bekezdés a.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Nyékládháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a következőket rendeli el:
I. Bevezető rész
1. §
Nyékládháza Város Képviselő-testülete kifejezésre juttatva az önállósághoz és a demokratikus helyi hatalomgyakorláshoz való jogát, a helyi önkormányzat szervezeti keretinek és működési rendjének meghatározása érdekében megállapítja az önkormányzati tevékenységben résztvevők jogait és kötelességeit, a feladat- és hatásköröket, rögzíti az eljárási szabályokat.
2. §
(1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.
3. §
Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapította meg.
4. §
A Képviselő-testület „NYÉKLÁDHÁZI KRÓNIKA” című hivatalos információs, pártsemleges önkormányzati havilapot jelentet meg. A havilapot ingyenesen juttatja el a lakossághoz.
II. Általános rendelkezések
5. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nyékládháza Város Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: Nyékládháza város
(3) Az önkormányzat pontos címe : 3433 Nyékládháza, Vasút u. 16.
(4) Illetékességi területe : Nyékládháza Város közigazgatási területe. Az önkormányzat igazgatási területét az 1. számú függelék tartalmazza.
6. §
(1)[1] A Képviselő-testület szervei:
-polgármester,
-bizottságok,
-polgármesteri hivatal
látják el.
(2)[2] A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Nyékládházi Polgármesteri Hivatal
III. Feladatok és hatáskörök
7. §
Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.
8. §
Képviselő-testület gazdasági helyzetének függvényében önként vállalja az alábbi feladatok ellátását:
- Civil szerveződések támogatása
- Közösségi és versenysport támogatása
- Egyházak támogatása
- Városi hagyományőrző rendezvények fenntartása
- Városi információs újság megjelentetése
- Városi televízió fenntartása
- Külföldi testvér és partner települési kapcsolatok ápolása
- Helyi elismerő címek, kitüntetések adományozása
- Nyékládházi lakóhelyű gyermekek alapfokú zeneiskolai oktatása
- Gyógytorna, laboratóriumi és fizikoterápiai ellátás
- [3]Nem kötelező pénzbeni szociális ellátások biztosítása (Bursa Hungarica támogatás, intézményi térítési díj támogatás, önkormányzati segély)
9. §
(1)A Képviselő-testület hatáskörének átruházásáról, illetve az átruházott hatáskörgyakorlás visszavonásáról egyedileg dönt.
(2) Képviselő-testület az átruházott hatásköre gyakorlójának utasításokat adhat, döntését megsemmisítheti és megváltoztathatja. Az átruházott hatáskörben eljáró minden testületi ülésen beszámol az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(3) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
(4) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról a jegyző a Képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.
IV. A Képviselő-testület működése
10.§
A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel 9 fő.
A polgármester, az alpolgármester, a települési önkormányzati képviselők névsorát a … számú függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület megalakulása
11.§
(1)[4] Az alakuló ülés összehívásának rendjére az Mötv. 43. §-ában foglaltak az irányadóak.
(2) Az alakuló ülés első napirendjeként a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatót ad a választás eredményéről. Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek. A polgármester ismerteti a választási ciklusprogramját. Az alakuló ülésen kell megválasztani az alpolgármester, dönteni kell a bizottságok létrehozásáról, illetve tagjainak megválasztásáról, a polgármester illetményéről, az alpolgármester tiszteletdíjáról.
(1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 10 ülést tart, a hónap utolsó szerdai napján. Az ülések tartásának rendszeres helyszíne a Városháza tanácskozó terme.
13. §
(1) A képviselő-testület féléves munkaterv alapján működik. A féléves munkaterv a Képviselő-testület által tárgyalásra kerülő főbb napirendeket fogalmazza meg havi bontásban.
(2)A munkaterv javaslatot az Ügyrendi Bizottság készíti el és a bizottság elnöke terjeszti elő elfogadásra. A fő napirendek csak a munkatervben meghatározott bizottság előzetes véleményének kikérésével terjeszthetők elő.
(3) A munkaterv előkészítése során az Ügyrendi Bizottság javaslatot kér :
a./ a polgármestertől,
b./ a bizottságok elnökeitől,
c./ az önkormányzati intézmények vezetőitől,
d./ a hivatal tevékenységével kapcsolatban a jegyzőtől,
e./ a településen működő gazdasági és társadalmi szervek vezetőitől.
14. §
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.
(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a./ képviselőket,
b./ bizottság által előzetesen tárgyalt napirendeknél a nem képviselő bizottsági tagokat,
c/ jegyzőt,
d/ aljegyzőt,
e/ intézményvezetőket az intézményt érintő témájú napirendre,
f/ akiket a polgármester meghív.
(3)
a/ A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
- a jegyzőt,
- akit a polgármester a teljes ülésre meghívott.
b/ A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
-az illetékes bizottság nem képviselő tagját,
-az aljegyzőt,
- az intézményvezetőket,
-akit a polgármester a napirendhez meghívott.
(4) Az ülés meghívóját, és az írásos előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak az ülés előtt legalább 5 nappal meg kell kapni. Az előterjesztések a képviselők részére elektronikus úton is továbbíthatók.
(5) Az ülések időpontját, helyét és napirendjét – a képviselőknek történő megküldés időpontjában – hirdetmény útján közzé kell tenni a városban található hirdetőtáblákon, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, a helyi TV-ben, valamint a település hivatalos honlapján azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Polgármesteri Hivatalban meg lehet tekinteni.
(6)[8] A polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni a kezdeményezés kézhezvételétől számított 15 napon belül a képviselők egynegyedének, a Képviselő-testület bizottságainak, illetve a kormányhivatal vezetőjének indokot is tartalmazó írásbeli indítványára.
(7) A sürgős, halasztást nem tűrő esetben 3 napon belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető, és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
A Képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése
15. §
(1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) Zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, a jegyző, az aljegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és szakértő, valamint a jegyzőkönyvvezető vesz részt. A zárt ülés szavazásán csak a képviselők, a jegyző, az aljegyző és a jegyzőkönyvvezető vehet részt.
(3) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.
(4) A polgármester az ülés megnyitása után
a/ megállapítja annak határozatképességét. Határozatképtelenség esetén az ülést elnapolja, s gondoskodik annak azonos napirenddel történő 8 napon belüli újbóli összehívásáról.
b/ [9]
c/ előterjeszti az ülés napirendjét.
(5) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(6) [10]
Az előterjesztés
16. §
(1) A képviselő-testület ülésére az önálló napirend írásban, az egyéb kiegészítések szóban is előterjeszthető. Érdemi döntést, határozathozatalt igénylő ügy csak írásban terjeszthető elő.
Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(2) Az ülésre írásbeli előterjesztést tehet : a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a jegyző, az aljegyző, az önkormányzati intézmények vezetői tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában, továbbá mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés elkészítésére kötelez, illetve felkér.
(3) Az írásbeli előterjesztéseket a képviselő-testület hivatalának általában 15 nappal, de legkésőbb 8 nappal az ülést megelőzően kell leadni.
(4) Az előterjesztés főbb elemei :
- a tárgy pontos meghatározása,
- annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, akkor milyen döntés született,
- az előkészítésben résztvevők megnevezése,
- az előkészítés során felmerült kisebbség véleményének ismertetése,
- határozati javaslat, amely egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből áll,
- az esetleges alternatív döntésre előterjesztett javaslatok egymástól elkülönülő megfogalmazása,
- a meghozandó döntés indokai,
- a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megjelölése,
- a végrehajtási határidő megjelölése.
(5) Az írásban kiküldött előterjesztésekkel, határozati javaslatokkal kapcsolatban a bizottságok és bármely képviselő módosító indítványt nyújthat be legkésőbb az ülés kezdete előtti napon a polgármesterhez.
A sürgősségi indítvány
17. §[11]
(1) Sürgősségi indítványt a tisztségviselők, a bizottságok elnökei, valamint legalább 3 települési képviselő együttesen, írásban terjeszthet elő. A sürgősség tárgyában a képviselő-testület egyszerű többségű szavazással vita nélkül dönt.
(2) A sürgősségi indítványt a sürgősség tényének és rövid indoklásának ismertetése mellett, törvényességi véleményezéssel ellátva, legkésőbb - az (5)-(6) bekezdésben foglalt kivétellel - a képviselő-testületi ülést megelőző napon írásban kell benyújtani a polgármesternél.
(3) A sürgősségi indítványként benyújtott előterjesztéseket a települési képviselőknek legkésőbb a testületi ülésen kell elektronikus levélben vagy egyéb rövid úton kézbesíteni.
(4) A (2) bekezdésben foglaltaktól abban az esetben lehet eltérni, ha az előterjesztő tisztségviselő, és az Önkormányzat érdeke azt indokolja. Erre figyelemmel a határidőn túli sürgősségi előterjesztést az Önkormányzat érdekeire hivatkozással az előterjesztés keretében az előterjesztőnek indokolnia kell.
(5) A polgármester jogosult arra, hogy sürgősségi indítványt határidőn túl, indokolási kötelezettség nélkül is előterjesszen.
A vita, a szavazás
18. §
(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a/ az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b/ az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részt vevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő köteles rövid választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(5) A vita lezárására a testület bármely tagja javaslatot tehet. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(6) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(7) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében - majd az eredeti határozati javaslatról.
19.§
(1)[12] A Képviselő-testület döntéseit rendelet vagy határozat formájában hozza meg nyílt szavazással. Határozathozatalra általában egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel kerül sor. Ez az ülésen jelenlévő képviselők többségének szavazatát jelenti.
(2) A minősített többség a megválasztott képviselők több mint a felének (5 fő) egyetértő igen vagy nem szavazatát jelenti. Minősített többségű szavazat szükséges a törvényi rendelkezéseken felül:
a) hitelfelvételhez, kötvény kibocsátásához, önkormányzati vagyon elidegenítéséhez,
b) kezességvállaláshoz,
c) az önkormányzat vagyonát 500 eFt-ot meghaladó értékben érintő határozat meghozatalához.
(3) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.
(4) A titkos szavazás borítékba helyezett, körbélyegzővel ellátott szavazólapon történik, arra kijelölt helyiség és urna igénybevételével. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell felvenni.
(5) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén – technikai szünet közbeiktatásával – újabb szavazást kell tartani. Újabb szavazategyenlőség esetén a szavazást a Képviselő-testület következő ülésén lehet megismételni.
(6) A titkos szavazással hozott határozatot is nyilvános ülésen kell ismertetni, figyelemmel a személyiségi jogok gyakorlására.
(7) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha
a) azt törvény előírja,
b) azt a polgármester vagy a jelenlévő képviselők többsége kéri,
c) 5 millió Ft értékhatár felett: költségvetéshez, költségvetés módosításához, beruházáshoz, hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, önkormányzati vagyon elidegenítéséhez.
(8) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét névsorrendben, de utoljára a polgármester szavaz.
(9) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
(10) A képviselő-testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.
(11) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek és szervnek.
(12)[13] A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén a Képviselő-testület a döntését a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásáról való tudomásra jutást követő ülésen felülvizsgálja, továbbá ezzel egyidejűleg az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.
Kérdés, interpelláció
20. §
(1) A képviselő a testületi ülésen a polgármesterhez, a jegyzőhöz és bármely bizottság elnökéhez – önkormányzati ügyben – továbbá a polgármesteri hivatal és intézményei feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben interpellációt, kérdést intézhet. Amennyiben a kérdés, interpelláció írásban az ülés előtt 3 nappal benyújtásra került, az érintett az ülésen köteles válaszolni. Az ülésen szóban előterjesztett kérdésre, interpellációra 8 napon belül kell választ adni. Annak elfogadásáról a testület következő ülésén dönt.
(2) A testületi ülésen előterjesztett kérdés, interpelláció illetve az erre adott választ elmondásának időtartama maximum 5 perc.
(3) A kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselő nyilatkozik, a képviselő-testület határozattal dönt, ha a képviselő a választ nem fogadta el.
(4) A képviselő-testület az interpelláció alapján vizsgálatot is elrendelhet. A vizsgálatot a polgármester, alpolgármester köteles lefolytatni, s abban az interpelláló képviselő is részt vehet. Ha a vizsgálat a polgármester személyét érinti, azt az alpolgármester folytatja le.
A tanácskozás rendjének fenntartása
21. §
(1) A képviselő-testület tanácskozási rendjének fenntartása a polgármester feladata.
A polgármester ennek érdekében :
a./ figyelmezteti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától,
b./ figyelmezteti a hozzászólót, ha a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentést tesz, ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a szót a hozzászólótól,
c./ tartós rendzavarás, állandó lárma vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester – ha ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel – felfüggeszti az ülést.
(2) a nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintette a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
A jegyzőkönyv
22. §
(1)[14] A képviselő-testület üléséről az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltak alapján jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2)[15] A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
(3) A képviselő-testület ülésén elhangzottakat hangfelvétel útján is rögzíteni kell. A hangfelvételt meg kell őrizni. A hangszalagról nem készíthető másolat, de a képviselő kérheti hozzászólásának szó szerinti leírását.
(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
[16] Zárt ülésen a jelenlévők hangrögzítésre alkalmas eszközt nem használhatnak.
(5) A legszélesebb nyilvánosság ill. a betekintés biztosítása érdekében a jegyzőkönyvet és mellékleteit – kivéve a zárt ülések anyagát – folyamatosan, elkészülte után el kell helyezni a városi könyvtárban.
23.§
Az önkormányzat a lakosság, a társadalmi szervezetek tájékoztatása, véleményének megismerése céljából lakossági fórum elé terjeszti a lakosság életkörülményeit érintő jelentősebb kérdéseket. A lakossági fórumon a polgármester évente egy alkalommal tájékoztatja a lakosságot az önkormányzat munkájáról, a település fejlesztésére vonatkozó tervekről, s azok megvalósításáról. Véleményt kér a költségvetés elkészítéséhez, önkormányzati rendelet alkotásához, az általános rendezési terv módosításához.
24.§
A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart az állampolgároknak, a társadalmi szervezeteknek, hogy közvetlenül terjesszék elő közérdekű javaslataikat, kezdeményezéseiket, kérdéseiket. A lakosság meghatározó körét vagy jelentős részét érintő testületi döntések meghozatala előtt a képviselő-testület közmeghallgatást köteles tartani, amelyen a résztvevők közvetlenül a döntéshozók előtt kifejthetik álláspontjukat az előterjesztésről. A közmeghallgatás kiírására a képviselő-testületi ülés összehívásával kapcsolatos szabályok az irányadók.
IV. A képviselő-testület bizottságai
25.§
(1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságok útján látja el feladatainak előkészítését, szervezését és döntése végrehajtásának ellenőrzését.
a/ Ügyrendi Bizottság (3 fő)
b/ Pénzügyi és Városüzemeltetési Bizottság (7 fő)
c/ Humán Bizottság (7 fő)
d/ [17]
A bizottságok tagjainak nevét és lakcímét a 3. számú függelék tartalmazza.
(2) A képviselő-testület meghatározott feladatkörök ellátására ideiglenes /ad hoc/ bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság elnöke minden esetben csak képviselő lehet.
(3) Az állandó bizottságok elnökét és tagjainak több mint felét a települési képviselők közül kell megválasztani. A bizottságok működésére a képviselő-testület működési szabályai az irányadók.
(4) A bizottságok működésével kapcsolatos ügyviteli feladatokat a Polgármesteri Hivatal látja el. Az állandó bizottságok részletes feladatait a 4. számú függelék tartalmazza.
(5) [18]A bizottságok működésére vonatkozóan az önkormányzat működési szabályait kell alkalmazni azzal, hogy az ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
V. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a tanácsnok
26. §
A polgármester
(1)[19] A város választópolgárai – a választási törvényben előírtak szerint – a polgármestert közvetlenül választják meg. A megbízatását főállásban látja el. A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt.
(2) A polgármester főbb feladatai :
a./ az önkormányzat demokratikus működésének, széleskörű nyilvánosságának biztosítása,
b./ településfejlesztés, közszolgáltatások szervezése, a bizottságok véleményének figyelembe vételével,
c./ települési képviselők, bizottságok munkájának segítése,
d./ együttműködés a társadalmi szervezetekkel,
e./ kapcsolattartás a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, gazdasági társaságokkal, intézményekkel.
(3) A polgármester államigazgatási feladatait, hatósági jogkörét külön törvény állapítja meg.
(4)A polgármester távollétében írásbeli felhatalmazása alapján, illetve akadályoztatása esetén az alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg.
(5)[20] A polgármester minden hónap utolsó szerdai napján 15-16 óra között a Polgármesteri Hivatalban fogadóórát tart.
Az alpolgármester
27. §
(1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármester választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
(3)[21] Az alpolgármester minden hónapban fogadóórát tart.
A polgármester, alpolgármester helyettesítése
28. §
A polgármesteri és alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén az eljárási szabályok:
(1)[22] Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a Képviselő-testület összehívásának, vezetésének a feladatait az Ügyrendi Bizottság elnöke látja el.
(2) Tartós akadályoztatásnak minősül:
s/ 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat,
b/ büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés,
c/ 30 napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.
A jegyző, aljegyző
29. §
(1)[23] A polgármester – pályázat alapján határozatlan időre a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő - nevezi ki a jegyzőt. A jegyzői kinevezés vezetői megbízásnak minősül, alkalmazni kell rá a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény vezetői megbízásra vonatkozó rendelkezéseit.
(2)[24] A jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt.
a./ gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
b./ a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, felmentéshez, jutalmazáshoz a polgármester egyetértése szükséges.
(3) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(4) A jegyző államigazgatási, hatósági feladat- és hatáskörét külön jogszabályok tartalmazzák.
(5)[25] A polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – a jegyző helyettesítésére és az általa meghatározott feladatok ellátására aljegyzőt nevez ki.
(6)[26]A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a polgármester által kijelölt, a képesítési követelményeknek megfelelő közszolgálati tisztviselő látja el.
A polgármesteri hivatal
30. §
(1) A képviselő-testület csoporttagozódás nélküli, egységes hivatalt hoz létre – polgármesteri hivatal elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint a külön törvényben meghatározott államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A hivatal munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét a képviselő-testület rendeletben szabályozta.
4/1994.(II. 22.)
(3) A Polgármesteri Hivatal szervezetére és működésére, az ellátandó feladat- és hatáskörre vonatkozó szabályokat a hivatal ügyrendje tartalmazza, mely az SZMSZ 5. számú függelékét képezi.
A körjegyzőség
31. §[27]
VI. Az önkormányzati rendeletalkotás
32.§
(1) A képviselő-testület rendeletet alkot a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszony rendezésére, valamint felhatalmazására annak végrehajtására. Az önkormányzati rendelet a helyi közhatalom gyakorlásának megjelenési formája, a város igazgatási területén állampolgári jogot, kötelezettséget állapít meg.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti :
a./ a képviselő-testület tagja,
b./ a képviselő-testület bizottsága,
c./ a jegyző.
(3) A rendeletalkotásra irányuló indítványt a polgármesternek kell előterjeszteni, aki tájékoztatja a testületet a kezdeményezésről. A képviselő-testület állást foglal a rendelet szükségességéről, a rendelet-tervezet előkészítéséről és annak módjáról. A testület meghatározza az előkészítés menetét, megbízza valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hoz létre.
(4) Az állampolgárok szélesebb körét érintő rendeletek tervezetét a helyben szokásos módon 30 napra nyilvánosságra kell hozni. A tervezet érdemi vitáját megelőzően közmeghallgatást kell tartani.
(5) Minden rendelet tervezetkor indokolást is elő kell terjeszteni. Ebben kell bemutatni azokat a társadalmi, gazdasági és szakmai körülményeket, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik. Be kell mutatni az előkészítésnél felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi véleményeket, javaslatokat is.
33.§
Önkormányzati rendeletben kell szabályozni különösen:
a./ az önkormányzat forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes vagyonával kapcsolatos kérdéseket,
b./ az önkormányzat költségvetését, annak végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadását,
c./ a helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeit és eljárási rendjét,
d./ a helyi adók megállapítását,
e./ hatósági hatáskör megállapítását, a képviselő-testület bizottsága részére hatáskör átruházását,
f./ a közterületek használatának rendjét.
34. §
(1) A rendeletet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetmény 15 napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
(2) A Polgármesteri Hivatalban, a Könyvtárban a rendelet 1-1 példányát el kell helyezni.
VII. A társulás
35. §
(1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldása érdekében társulásokban vehet részt.
(2) Az egyes társulásban való együttműködés részletes szabályait esetenkénti megállapodás tartalmazza.
VIII. Helyi népszavazás és népi kezdeményezés
36. §
A képviselő-testület önálló rendeletben szabályozta a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.
8/2001.(VI. 26.)
IX. Az önkormányzat gazdálkodása
37. §
(1) A képviselő-testület költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetésről szóló törvény, valamint az ezekhez kapcsolódó egyéb jogszabályok határozzák meg.
(2) A képviselő-testület először a költségvetési koncepcióról dönt. Ezt követően kettő testületi ülésen tárgyalja a költségvetési rendeletet. A második ülésen a képviselő-testület megalkotja a rendeletet.
(3) A költségvetési évet követően a polgármester a zárszámadási rendeletet a jogszabályban meghatározott időpontban terjeszti a testület elé.
Az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzése
38. §
(1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) A gazdálkodás belső ellenőrzését a képviselő-testület belső ellenőrzési társulás útján biztosítja.
(3) Az együttműködési megállapodás alapján végzett belső ellenőrzések esetében a
költségvetési szervek belső ellenőrzési tevékenységéről szóló 193/2003.(XI.26) Korm.
rendelet szerinti belső ellenőrzési feladatokat a Miskolc Kistérség Többcélú Társulás
Munkaszervezet Vezetője, illetve az általa felhatalmazott személy látja el.
X. Vegyes és záró rendelkezések
39. §
Ez a rendelet 2011. március 1. napján lép hatályba.
40. §
Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 1/1995.(I. 17.) önkormányzati rendelet.
A rendelet kihirdetésre került.
Nyékládháza, 2011. február 16.
Tarnócziné Dr. Dobos Erzsébet
jegyző
Módosította az 1/2012.(II.01.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2012. február 1-től.
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2013. július 03. napjától.
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 4/2013.(II.14.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2013. február hó 14. napjától.
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
[8] Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 4.§-a. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Hatályon kívül helyezte a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 9. §-a. Hatályos 2014. december 04. napjától.
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet5.§ (1) bekezdése. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Kiegészítette a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 5.§ (2) bekezdése. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 6.§-a. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 4.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Kiegészítette a 14/2012.(IV.26.) önkormányzat rendelet 1.§-a. Hatályos 2012. április 26-tól.
Módosította a 15/2014.(XII.04.) önkormányzati rendelet 9.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 7.§-a. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 15/2014.(XI.29) önkormányzati rendelet 9. §-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 5.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 7.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Módosította a 15/2014.(XI.29.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2014. december 04. napjától.
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 8.§ (1) bekezdése. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 8.§ (2) bekezdése. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 8.§ (3) bekezdése. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Módosította a 7/2013.(VII.03.) önkormányzati rendelet 8.§ (4) bekezdése.. Hatályos: 2013. július 03. napjától
Hatályon kívül helyezte az 1/2012.(II.01.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos 2012. február hó 1-től.