Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselőtestületének 14/2014 (X.22.) önkormányzati rendelete

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2014. 10. 22- 2014. 11. 27

Csanádpalota Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott egyedi jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

  1. Fejezet

Általános rendelkezések

  1. §


  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csanádpalota Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)


  1. Az Önkormányzat székhelye: 6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.


  1. Az Önkormányzat illetékességi területe: Csanádpalota Város közigazgatási    területe


  1. Közös Önkormányzati hivatal neve, székhelye: Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal 6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.


  1. Az önkormányzat hivatalos kiadványa a PALOTAI KRÓNIKA.


  1. Az önkormányzat jelképei a városi címer és zászló, melyek leírását és használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.


  1. A  Képviselő-testület helyi kitüntetés alapítására, adományozására vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapítja meg.


  1. Fejezet

Az önkormányzat feladat- és hatásköre

2. §


  1. Az önkormányzat kötelező és önként vállalható feladat- és hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló törvény, más jogszabályok rögzítik. Ellátásukról a Szervezeti és Működési Szabályzat által meghatározott módon a  Képviselő-testület saját, vagy átruházott hatáskörben gondoskodik.


  1. Az önkormányzat képviselő-testülete átruházott feladatait az 1. sz. melléklet  tartalmazza.


  1. Az önkormányzat kötelező- és önként vállalt feladatait a ciklus időtartamára szóló gazdasági programban határozza meg és az éves költségvetési rendeletiben foglaltak szerint látja el.
  2. Az önkormányzat önként vállalt feladatai:


  1. Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény, Idősek Gondozóháza fenntartása,
  2. Bölcsőde fenntartása
  3. Háziorvosi szolgálathoz kapcsolódó kiegészítő alapellátási feladatok (fizikoterápia)
  4. Az önszerveződő közösségek támogatása. Ennek keretében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel, részükre anyagi lehetősége függvényében a költségvetésében pénzügyi támogatást biztosít.


  1. A Képviselő-testület a nemzetiségek  jogainak érvényesülése érdekében a településen működő roma és román nemzetiségi önkormányzat munkáját a Nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény rendelkezései szerint – az együttműködési megállapodásban részletezettek szerint - biztosítja.


  1. Fejezet

A Képviselő-testület működése


3. §


  1. A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A képviselők nevét az 1.sz.  függelék tartalmazza.


  1. A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.


  1. §


  1. A Képviselő-testület munkaterve szerint 11 ülést tart. Üléseit az elfogadott munkaterv szerint a hónap utolsó szerdai napján tartja. A Képviselő-testület július hónapban munkaterv szerint nem ülésezik.


  1. A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztésekkel együtt (továbbiakban: testületi anyag)  olyan időpontban kell megküldeni, hogy a meghívottak azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.


  1. A testületi anyagok kézbesítési módja:


A képviselő és polgármester által megadott e-mail címre, és:


  1. a településen lakó képviselő, polgármester részére kézbesítő útján tértivevénnyel, vagy
  2. a  képviselő, polgármester  távollétében az általa írásban megadott címre postai úton tértivevénnyel, vagy
  3. nem a településen lakó képviselő részére az általa megadott címre postai úton, vagy helyi kézbesítő útján  tértivevénnyel


  1. A Képviselő-testület rendkívüli ülést tarthat amennyiben a polgármester megítélése szerint olyan jellegű kérdésben kell állást foglalni, dönteni, amelyben a késlekedés az önkormányzatot hátrányos helyzetbe hozná. Rendkívüli ülés összehívása esetén – ha az írásban történik – a (2) bekezdésben megállapított határidőt nem kell betartani.


  1. Rendkívüli ülés írásbeli meghívó és írásos anyag nélkül is összehívható, az alábbi módon:


  1. telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
  2. egyéb szóbeli meghívással.
  3. e-mail útján


  1. A Képviselő-testület üléseinek helye: Csanádpalota Városháza Polgármesteri Irodája.


  1. A Képviselő-testület esetenként a polgármester döntése alapján kihelyezett ülést is tarthat.


5. §


  1. Az ülés nyilvánosságát a meghívónak az ülést megelőzően legalább 5 nappal az önkormányzat hivatalos honlapján, hirdetőtábláján történő közzétételével és a Délvilág című napilapban az ülés időpontjáról és a fontosabb napirendekről szóló rövid hír közlésével kell biztosítani.


  1. Választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízatás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy esetében csak akkor kerülhet sor a napirend nyílt ülésen történő tárgyalására, ha az ülést megelőzően a polgármesternek az érintett személy írásban nyilatkozik arról, hogy beleegyezik ügye nyilvános ülésen történő tárgyalásába. Az eredeti aláírással ellátott nyilatkozatot a jegyzőkönyv önkormányzatnál maradó példányához kell csatolni, míg a törvényességi felügyeletre felterjesztésre kerülő példányhoz másolatot kell készíteni.










Az ülések tervezése, előkészítése

6. §


  1. A képviselő-testület a gazdasági programmal összhangban éves munkatervet készít.


  1. A munkaterv tervezetét a tárgyévet megelőző év december havi testületi ülése elé a polgármester terjeszti be.


  1. A munkaterv tartalmazza:



  1. az ülés tervezett időpontját,
  2. a tervezett napirendi pontokat,
  3. a napirendi pontok előadójának nevét.


  1. Az elfogadott munkatervet a lakosság tájékoztatása érdekében az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.



Az előterjesztések

7 . §


  1. Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, továbbá az új, munkaterven felüli anyagok, a képviselő-testület, vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet és határozat-tervezet, beszámoló, amelyben a képviselő-testület döntése szükséges.


  1. Tájékoztatónak minősül minden olyan a képviselő-testület részére benyújtott írásos anyag, melyben nem szükséges képviselő-testületi döntés. A tájékoztató tudomásul vétele határozattal történik.


  1. A munkatervbe nem tervezett előterjesztés napirendre tűzésének kezdeményezésére



  1. polgármester, alpolgármester,
  2. témakör szerint illetékes bizottság,
  3. bármely képviselő,
  4. jegyző jogosult.





  1. A javasolt előterjesztés napirendre tűzéséről és tárgyalásának időpontjáról a képviselő-testület – vita nélkül – dönt.



  1. Az alakuló ülés kivételével csak írásban nyújtható be előterjesztés:


  1. önkormányzati rendelet-tervezet,
  2. intézmény alapítása, átszervezés, megszüntetés,
  3. helyi népszavazás kiírása,
  4. költségvetést érintő előterjesztés,
  5. munkaterv.


  1. Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:


  1. a tárgyalandó témakör tárgyszerű bemutatását,
  2. határozati javaslatot,
  3. alternatív döntési lehetőség esetén az egyes változatok mellett és ellen felhozható érveket,
  4. pénzügyi kihatással járó döntés esetén a kiadások fedezetének meghatározását.


(7)Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 12. munkanapon kell a jegyzőhöz eljuttatni.



Képviselő-testület összehívása, vezetése

8. §


(1)A polgármester és az alpolgármester egyidejű és tartós akadályoztatása esetén a testületi ülést a  Gazdasági,  Területfejlesztési Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke, annak is   akadályoztatása esetén a Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság elnöke, annak is akadályoztatása esetén a Szociális, Egészségügyi,  Kulturális és Sportbizottság elnöke hívja össze és vezeti.


(2)Határozatképtelenség miatt elmaradt ülést az előzetesen kitűzött napirendekkel 8 napon belül meg kell tartani.





(1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni


            a)a képviselőket,

b) bizottságok nem képviselő tagjait,

            c) a napirend előadóját,

            d) jegyzőt, pénzügyi csoportvezetőt, igazgatási csoportvezetőt

            e) a tárgy szerint érintett civil szervezetek képviselőit,

f) az önkormányzat könyvvizsgálóját a véleményezési körébe tartozó témák

tárgyalásakor,

g) román nemzetiségi önkormányzat elnökét,

h) roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,



(2) Az ülés napirendi pontjaihoz kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg a meghívottak közül:


            a) a polgármesteri hivatal köztisztviselőjét,

            b) az önkormányzat tagintézményének vezetőjét,

            c) az önkormányzat könyvvizsgálóját,

            d) román nemzetiségi önkormányzat elnökét,

            e) roma nemzetiségi önkormányzat elnökét.


(3) Az önkormányzati feladat- és hatáskörben a meghívottak részére, valamint a jelenlévő érdeklődő polgároknak – amennyiben a napirendhez kapcsolódóan hozzá kívánnak szólni - az  ülés vezetője szót adhat. Erről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül dönt.



10. §


  1. Az előterjesztett napirendi javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.


  1. Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő javaslatot tehet. Az elhalasztásra tett javaslatot meg kell indokolni. A javaslat és az indoklás elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.


  1. A képviselő-testület az általa elfogadott napirendi pontokat az elfogadás sorrendje szerint tárgyalja meg.


  1. A polgármester minden ülésen első napirendként köteles a képviselő-testületet a két ülés közötti fontosabb eseményekről tájékoztatni, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról pedig beszámolni.


11. §


  1.  Az ülést levezető jogosítványai:


            a)  megállapítja és figyelemmel kíséri a határozatképességet.

            b)  megnyitja és berekeszti az ülést.

c) előterjeszti a napirendi javaslatokat, tájékoztatást ad a sürgősségi

indítványokról.

         d)napirendi pontonként megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra

         bocsátja a döntési javaslatokat.

e) indokolatlanul hosszúra nyúlt vita esetén indítványozza a hozzászólások

időtartamának korlátozását vagy a vita lezárást.

            f) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a témától.

            g) tárgyalási szünetet rendelhet el.

h) Bonyolultabb indítvány előterjesztéséről, valamint szóban tett javaslatról hozandó döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére az ülést felfüggesztheti.


  1. Ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatok felett a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.


  1. Ügyrendi kérdésnek minősülnek a tanácskozás rendjére, az ülés vezetésére, a vita lezárására, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslatok.


  1. Az ülésvezető elsőbbséggel adja meg a szót az ügyrendi javaslat előterjesztőjének.


  1. Amennyiben az ülésvezető megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.


  1. A napirendi pont tárgyalását maximum 5 perces szóbeli ismertetés előzheti meg.


  1. A szóbeli ismertetést úgy kell összeállítani, hogy az megfelelő tájékoztatást adjon az érdeklődő választópolgároknak a tárgyalt napirendről.


  1. A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak előbb kérdést intézhetnek, majd a kérdések megválaszolása után következnek a hozzászólások.


  1. Ha az előterjesztő és az ülésvezető személye nem esik egybe, az előterjesztőnek reagálnia kell az elhangzott észrevételekre.



12. §


A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében az ülés vezetője:


a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,

b) rendreutasíthatja azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása.

c) amennyiben a fenti intézkedések nem elegendőek, az ülést felfüggesztheti, bezárhatja.



A döntéshozatali eljárás

13. §


  1. Az ülésvezető elsőként a módosító, kiegészítő, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.


  1. Amennyiben a javaslat nem kapja meg a döntéshozatalhoz szükséges többséget,  a napirend tovább nem tárgyalható. A napirend a soron következő ülésen tárgyalható újra.



  1. A megválasztott képviselők több mint felének igenlő szavazata szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben előírtakon túlmenően:


  1. helyi közügy megoldásában való részvételhez, annak vállalásához, arról történő lemondáshoz,
  2. önkormányzat rendeletében meghatározott esetekben.



14. §


 (1) A képviselők a szavazásban igen vagy nem szavazattal vesznek részt, illetőleg tartózkodhatnak a szavazástól. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik, a számszaki eredményt az ülés vezetője hangosan ismerteti.


(2)A képviselő-testület bármely képviselő indítványára név szerinti szavazást rendelhet el. A név szerinti szavazásról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. A polgármester utoljára szavaz.


  1. A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ „igen, nem, tartózkodom” a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.


  1. A titkos szavazás külön erre a célra készített szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról 2 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a testületi ülésről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


  1. A titkos szavazást a Gazdasági, Területfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság  bonyolítja le és állapítja meg a titkos szavazás eredményét.


  1. Zárt ülés tartására az Mötv. szabályait kell alkalmazni.






15.  §.


Amennyiben a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be a képviselő-testület a mulasztás tudomására jutását követő első ülésén felülvizsgálja döntését, továbbá ezzel egyidejűleg –amennyiben kár keletkezett – az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.


Képviselő-testület döntései

16. §


(1)A képviselő-testület határozata tartalmazza


a) a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban,

b) a végrehajtás határidejét – szükség esetén,

c) a végrehajtásért felelős személy nevét,

d) a határozatról értesítendők körét.


(2) A képviselő-testület határozatait külön-külön ,- a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:


…../20…(….hó …nap) képviselő-testületi határozat


(3)A határozatokat – kivonat formájában – meg kell küldeni a végrehajtásban érintett személyeknek és szerveknek.


(4)A normatív határozatok kihirdetésének szabályait az Mötv. rögzíti.



A rendelet-alkotás

17. §


(1)A képviselő-testület által alkotott rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően, emelkedő sorszámmal, arab évszámmal, valamint a kihirdetés hónapjának római számmal, napjának arab számmal  történő feltüntetésével és megkülönböztető jelzéssel kell ellátni a következők szerint:


Csanádpalota Város Önkormányzat

Képviselő-testületének


……/….…. (…….hó….nap)

önkormányzati rendelete






18. §


(2)Rendelet alkotását a képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság és a jegyző írásban kezdeményezheti a polgármesternél.


(3)Amennyiben a rendelet tervezetet tárgyalásra alkalmas módon, - indokolással együtt – nyújtják be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.


(4)A képviselő-testület – amennyiben azt szükségesnek látja – elhatározhatja adott tárgyú rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását.


(5)A rendelet-tervezet tárgyalása során a képviselő-testület általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó polgármesteri vagy bizottsági indítványról a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(6)Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja az önkormányzat hivatalában – annak hirdetőtábláján – való közzététel.



A képviselő-testület dokumentumai

19. §



  1. A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, melyet öt évig az erre alkalmas technikai módon meg kell őrizni.


  1. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.


  1. Az önkormányzat rendeleteiről és a képviselő-testület határozatairól külön-külön nyilvántartást kell vezetni.



A képviselő jogállása, kérdezési jog és interpelláció

20. §



  1. A képviselő a testületi ülésen gyakorolhatja kérdezési és interpellációs jogát.


  1. Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.


  1. Interpelláció: olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.


  1. A kérdezés, illetve interpellációs jog a képviselőket csak képviselő-testületi üléseken, a napirend tárgyalása előtt szóban vagy írásban illeti meg.


  1. Amennyiben a települési képviselő akadályoztatása miatt nem tud részt venni a képviselő-testület ülésén azt köteles a testületi ülést megelőzően, legkésőbb az ülés megkezdéséig írásban vagy szóban (telefonon) jelezni.


  1. Amennyiben a képviselő távolmaradását az ülés megkezdésének időpontjáig nem jelenti be és hiányzásának nincs menthető indoka, úgy távolmaradását igazolatlannak kell tekinteni.



Képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok

21. §


A képviselő köteles:


  1. a tanácskozáshoz illő, másokat nem sértő módon megfogalmazni hozzászólásait
  2.  tanácskozáshoz illő, másokat nem sértő magatartás tanúsítására
  3. a testületi ülés során felesleges hozzászólásokat mellőzni
  4. a testületi ülést követően a testületi döntést közvetíteni a lakosság felé



Bizottságok

22. §


  1. Az Önkormányzat által létrehozott bizottságok:


a)Gazdasági, Területfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság 5 fő

b)Szociális, Egészségügyi,  Kulturális és Sportbizottság 5 fő

c)Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság 5 fő


  1. A bizottságok feladatait és hatáskörét a 2. melléklet, a bizottságok tagjainak nevét és lakcímét a 2 függelék tartalmazza.


  1. A bizottságok elnökei megállapodhatnak egymással abban, hogy összefüggő témákat együttes ülésen tárgyalnak. A bizottság által tárgyalt témakörökben a képviselő-testület által hozott döntésekről a bizottságot a bizottság elnöke a következő bizottsági ülésen köteles tájékoztatni, illetőleg a vonatkozó testületi döntés megtekintésének lehetőségét a bizottsági tagok részére biztosítani kell.


(5) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által esetenként megválasztott bizottsági tag írja alá.


23. §.


(1) A Képviselő-testület elé kizárólag a Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság  állásfoglalásával nyújthatók be az alábbi előterjesztések:


            a.) gazdasági program

            b.) éves költségvetési rendelet és módosító rendeletei

            c.) hitelfelvétel

            d.) helyi adórendelet


(2) A Képviselő-testület elé kizárólag a Szociális, Egészségügyi,  Kulturális és Sportbizottság állásfoglalásával nyújthatók be az alábbi előterjesztések

a.) Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj pályázat elbírálása

b) szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi, kulturális vagy sport tárgyú rendeletek


24. §


  1. A bizottság tagjai a bizottság ülésein kötelesek részt venni. Indokolt távollétüket a bizottság elnökének előzetesen jelezniük kell.


  1. A bizottsági ülésre a polgármestert, alpolgármestert és a jegyzőt meg kell hívni.



A polgármester

25. §



  1. A polgármester főállásban látja el tevékenységét.


  1. A polgármester illetményét a 2011. évi CLXXXIX törvény  állapítja meg.


(3) A polgármester fogadóórája:


                                               Kedd         8 órától 12 óráig






Az alpolgármester

26. §



(1) A képviselő-testület tagjai közül társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.



Tanácsnok

27.  §


 (1)A képviselő-testület a képviselők közül egy tanácsnokot választ.


(2)Feladatai:


a) a bizottsági üléseken való részvétel

b) felügyeli a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátását


28. §

A jegyző


 (1) A jegyző a Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője, feladatait és hatáskörét Csanádpalota város és Nagylak község közigazgatási területére kiterjedő hatállyal látja el.


 (2) A jegyző a Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén az alábbi időpontokban tart fogadóórát:


                        Hétfő                                    8.00 órától 12.00 óráig

                        Szerda                                  8.00 órától 12.00 óráig

                       


(3) A jegyzőt akadályoztatása esetén az igazgatási csoportvezető helyettesíti.


(4) A jegyzőnek jelzési kötelezettsége van, ha a képviselő-testület működése vagy döntése jogszabálysértő. Ezen kötelezettségének teljesítése érdekében, - amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni – a jegyzőnek a szavazás előtt szót kell adni.








Közös Önkormányzati Hivatal

29. §



A Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal egységes hivatal, a belső tagozódását és a működésének rendjére vonatkozó szabályokat a Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata rögzíti, melyet a Közös Hivatalt fenntartó polgármesterek a jegyzővel történt előzetes egyeztetését követően  a képviselő testületek határozattal fogadnak el.




A lakossággal való kapcsolati formák, lakossági fórumok

30. §



  1. A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre.


  1. Fontosabb lakossági fórumok:

            a) közmeghallgatás,

            b) lakossági fórum.


(3)A képviselő-testület évente legalább 4 közmeghallgatást, egy alkalommal lakossági fórumot tart.

A közmeghallgatást, ennek időpontját legalább tíz nappal előbb, a helyben szokásos módon közzé kell tenni. A közmeghallgatás meghirdetéséről a polgármester gondoskodik. A közmeghallgatás időpontját az önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján és honlapján  közzé kell tenni.


  1. A lakosság tájékoztatása érdekében a képviselő-testület nyílt ülésének napirendjén szereplő előterjesztéseket a testületi ülést megelőzően legalább 5 nappal, nyílt ülések jegyzőkönyveit annak elkészültét követő 5 napon belül, az önkormányzati rendeleteket a kihirdetést követő 5 napon belül az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.












Önkormányzati társulások

31. §

                             

Az önkormányzati társulások megnevezését, jogállását, feladatköreit a 3. sz. melléklet tartalmazza.


32. §


Az együttes ülést a társulás székhely településének polgármestere vezeti.



Záró rendelkezés

33. §



  1. Ez a rendelet 2014. október 22-én 15 óra 20 perckor  lép hatályba.


  1. Hatályát veszti Csanádpalota Város Önkormányzata Képviselő-testületének egységes szerkezetbe foglalt 8/2011.(IV.14.), és valamennyi módosító rendelete.



Csanádpalota, 2014. október 22.


            Kovács Sándor                                             dr. Barna Angéla

            polgármester                                                    jegyző




Kihirdetve:


Csanádpalota, 2014. október 22. 15 óra 20 perc.



dr. Barna Angéla

jegyző










1. melléklet Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2014.(X.22.) önkormányzati rendeletéhez


A Képviselő-testület átruházott hatáskörei



A polgármesterre átruházott hatáskörök:


1. Elsőfokú hatósági jogkört gyakorol


  1. a szociális törvényben és az önkormányzat pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletében foglaltak szerint az alábbi szociális ellátások tekintetében:

a) önkormányzati segély

  1. a hatáskörébe tartozó szociális ellátások vonatkozásában a jogosulatlanul igénybe vett ellátásokkal kapcsolatosan
  2. a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak alapján.

2. Az önkormányzat vagyonrendelete alapján dönt: a  200.000,- Ft értékhatárt el nem érő használat és hasznosítási jog átengedéséről, ha a használat az 1 évet nem haladja meg.


3. A vásár és piac rendjéről szóló önkormányzati rendelet alapján megköti az elárusító asztal bérbeadására vonatkozó megállapodást.





















2. melléklet Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselő-testületének a 15/2014.(X.22.) önkormányzati rendeletéhez


A bizottságok feladata és hatásköre

I.

Általános feladat- és hatáskörök


A helyi önkormányzatokról szóló törvény és a képviselő-testület által meghatározott alábbi általános feladatokat és hatásköröket a képviselő-testület által megválasztott valamennyi bizottság egyformán látja el, illetve gyakorolja:


1. Feladatkörükben kezdeményezik, előkészítik a képviselő-testület döntéseit.

2. Döntenek a hatáskörükbe tartozó, illetve a képviselő-testület által átruházott hatáskörökben.

3. Indítványozhatják a képviselő-testület ülésének összehívását.

4. Javaslatot tehetnek a képviselő-testület ülésének napirendjére.

5. Előzetesen véleményezik a feladatkörükbe tartozó előterjesztéseket.

6. Közreműködnek a tevékenységi köréhez tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezetének kidolgozásában.

7. Évente beszámolnak a képviselő-testületnek az átruházott hatáskörben hozott határozataikról.

8. Megállapítják saját működési rendjüket.



II.

 Gazdasági,  Területfejlesztési Jogi és Ügyrendi Bizottság


1/ Véleményezi:


a)  az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,  a gazdasági célú döntéseket, a pénzügyi tartalmú rendelet-tervezeteket,

c) a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül az önkormányzati intézmények alapítását, átszervezését és megszüntetését,

d) az általános rendezési tervet, és figyelemmel kíséri a megvalósítást,

e) véleményezi, illetve javaslatot dolgoz ki a volt zártkerti ingatlanok mezőgazdasági célú hasznosítására,

f) az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.

Véleményt nyilvánít közműfejlesztési kérdésekben.







2. Közreműködik:

a) a vállalkozásbarát környezet kialakításában, javaslatot tesz az ezt elősegítő és szükséges intézkedések megtételére,

b) fejlesztési programok kidolgozásában és megvalósításában, ellenőrzi a fejlesztési tevékenységet,

c) a közterület fásításában.


3. Figyelemmel kíséri a vállalkozásokat, elősegíti működésüket,


4. Javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú földek hasznosítására.


5. Elősegíti és szervezi a képviselő-testület földművelésügyi, növényvédelmi, környezetvédelmi, ipari, kereskedelmi, idegenforgalmi, közlekedési, területfejlesztési és vízügyi feladatainak megoldását.


6. Tájékoztatók szervezésével segítséget nyújt a lakosságnak a mezőgazdasági termékek értékesítésében.


7. Az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatában foglaltak alapján véleményezi a közbeszerzési törvény által előírt tájékoztatókat, éves összegzéseket, az önkormányzat által indított közbeszerzési eljárások ajánlattételi felhívását.


8. Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, valamint a képviselők vagyonnyilatkozatát.


9. Kivizsgálja és döntésre a Képviselő-testület elé terjeszti az összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeket.


10. Elvégzi mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza.



III.

Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság



1.Véleményezi:


a) a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

b) az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,

c) a gazdasági célú döntéseket, a pénzügyi tartalmú rendelet-tervezeteket,


2. Közreműködik  az önkormányzati gazdálkodás tervezésében, és figyelemmel kíséri év közben a gazdálkodás menetét,


3. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését.


4. Pénzügyi ellenőrzést végezhet az önkormányzat intézményeinél.


5. Figyelemmel kíséri a város lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó önkormányzati feladatok végrehajtását, a közterületek használatát, rendjét, tisztaságát.


6.Elősegíti és szervezi a képviselő-testület  növényvédelmi, környezetvédelmi,  idegenforgalmi


7.Figyelemmel kíséri a városüzemeltetéshez kapcsolódóan a városüzemeltetési szolgáltatások alakulását, szükség esetén intézkedési javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé.


8. Kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelemre, szükség esetén intézkedési javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé.


9. Az önkormányzati tulajdonú lakások elidegenítésének szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján gondoskodik az elidegenítési eljárás lebonyolításáról.


10. A lakások bérletéről szóló önkormányzati rendelet alapján: gyakorolja a bérbeadói jogokat, teljesíti az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket.


11. Elvégzi mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza.



III.

Szociális, Egészségügyi,  Kulturális és Sportbizottság


1.Figyelemmel kíséri a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül


a) a város egészségügyi ellátottságát, a gyógyító megelőző egészségügyi ellátást végző háziorvosi, fogorvosi szolgálat működését, a védőnői szolgálatot, a közegészségügy helyzetét,

b) a feladatkörébe tartozó – egészségügyi, szociális, oktatási és közművelődési - intézmények személyi és tárgyi feltételeinek alakulását, az intézmények működését és vizsgálja a tartalmi munka színvonalát.




2. Előzetesen véleményezi az egészségügyi, szociális és gyámügyi témakörrel kapcsolatos beszámolókat, előterjesztéseket.


3. Gyakorolja a képviselő-testület által átruházott hatásköröket.


4. Elősegíti az egészségügyi és szociális feladatokat ellátók munkáját.


5. Összehangolja a gyermek-és ifjúságvédelmi feladatokat.


6. Folyamatosan elemzi az egészségügyi és szociális ellátás helyzetét, a felmerülő szükségletek kielégítésére feladattervet dolgoz ki.


7. Véleményezi

a) az oktatási és művelődésügyi intézmények létesítésére, megszüntetésére, bérbeadására vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseket.

b) a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül a nevelési-oktatási intézmény foglalkozási, illetve pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, munka eredményességét,

c)az oktatási, közművelődési, sport témakörű beszámolókat, tájékoztatókat.

d) a művelődési, oktatás-nevelési intézmények működési szabályzatát.


8. Javaslatot tesz

a) kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére és részt vesz azok megszervezésében,

b) a „Csanádpalotáért” kitüntető címben részesítendő személyekre,


9. Figyelemmel kíséri

a) a sportegyesület működését és az iskolai diáksportot.

b) az Önkormányzat rendelet-tervezeteinek előkészítését, vizsgálja azok hatályosulását.


10. Segíti a diáksport tevékenységét és a versenysport feladatait.


11. Lebonyolítja a titkos szavazásokat.













3. melléklet Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselő-testületének a 15/2014.(X.22.) önkormányzati rendeletéhez



I.


Csanádpalota Térségi Szociális és Gyermekjóléti Önkormányzati Társulás

6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.


Jogállása: Jogi személyiséggel rendelkező társulás. Nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy.

Feladat- és hatáskörök


  1.  A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 62. §-ában meghatározott étkeztetés
  2.  Szt. 63. §-ában meghatározott házi segítségnyújtás
  3.  Szt. 64. §.ában meghatározott családsegítés
  4.  Szt. 65/F §-ában meghatározott idősek nappali ellátása,
  5.  gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXI. törvény 39. és 40 §-aiban meghatározott gyermekjóléti szolgáltatási feladatok,
  6.  Szt. 80 §. (3) bekezdés a.) pontjában meghatározott időskorúak gondozóháza,
  7.  fizikoterápia
  8.  védőnői ellátás



II.

Csanádpalota-Kövegy Kerékpárút Építő Önkormányzati Társulás  6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.


Jogállása: A Társulás önálló jogi személy. A Társulás nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy.


Feladatai:


a.)Közreműködik a pályázati dokumentáció összeállításában,

b.)Közreműködik a projekt elszámolható költségeinek meghatározásában és a projekt költségvetés összeállításában,

c.) Dönt a kerékpárút megépítését célzó pályázat benyújtásáról,

d.) Lefolytatja a beruházás megvalósításához szükséges közbeszerzési eljárásokat,

e.) Megköti a beruházás lebonyolításához szükséges szerződéseket,

f.) Figyelemmel kíséri a beruházás menetét, teljesíti az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségeket,

g.) Jóváhagyja és benyújtja a projekt zárásával kapcsolatos elszámolásokat.



III.

Csanádpalota Térségi Köznevelési Önkormányzati Társulás  6913 Csanádpalota, Kelemen László tér 10.



Jogállása: Jogi személyiséggel rendelkező társulás. Nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy


Feladatai:


  1. A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 7. § (1) bekezdés a) pontja szerinti óvodai ellátás.
  2. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 42. § szerinti bölcsődei ellátás.




IV.

Csanád Mikro-térségi Területfejlesztési Önkormányzati    Társulás   6913. Csanádpalota, Kelemen L. tér 10.


Jogállása:  önálló jogi személy. A Társulás nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy.


Feladati:


  1. mikro-térségi önkormányzati gazdaságfejlesztési programot dolgoz ki,
  2. a társult  önkormányzatok közös összefogással összehangoltan munkálkodnak a közös programok megvalósításában,
  3. a társulás elősegíti a települések érdekeinek összehangolását, az információ cseréjét és a szakmai tanácsadást,
  4. a társulás feltárja és kidolgozza a fejlesztési célok és programok finanszírozásának lehetőségeit, maximálisan kihasználva a pályázati lehetőségeket,
  5. a társulás feltárja a mikro-térségben lévő Nagylaki határátkelő nyújtotta lehetőségeket,
  6. a társulás a kapcsolat és partnerkeresés érdekében rendezvényeket szervez,
  7. a mikro-térségi társulás a közös feladatok megvalósítása érdekében együttműködik a Makó és Térsége Önkormányzati Területfejlesztési Társulással és elősegíti annak munkáját.