Császár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 3.) önkormányzati rendelete

Császár Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2021. 09. 04- 2023. 06. 30

Császár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 3.) önkormányzati rendelete

Császár Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2021.09.04.

Császár Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal elnevezése

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Császár Község Önkormányzata.

(2) Az Önkormányzat székhelye: 2858 Császár, Kisfaludy Sándor u. 5.

2. § A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Kisbéri Közös Önkormányzati Hivatal

2. Hatáskör átruházás

3. § A Képviselő-testület a településkép védelme érdekében, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8.§-ában, továbbá Császár Község Önkormányzat Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 9/2019.(XI.28.) önkormányzati rendeletében írt hatáskörét és feladatait a polgármesterre ruházza át.

3. A képviselő-testület ülései

4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik. Ezen kívül alakuló és rendkívüli ülést, valamint falugyűlést és közmeghallgatást tart.

(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés, a közmeghallgatás hivatalos helyszíne: Kisbéri Közös Önkormányzati Hivatal Császári Kirendeltsége 2858 Császár, Kisfaludy u. 5. tanácsterme.

4. A rendes ülés

5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 7 alkalommal rendes ülést tart.

(2) Az ülés napját a tárgyhó negyedik hetének csütörtökére, 18 órára kell ütemezni.

(3) A képviselő-testület július és augusztus hónapban nem tart rendes ülést.

5. Rendkívüli ülés

6. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítvány írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.

(2) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.

6. A képviselő-testület munkaterve

7. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 30 napjáig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 30 napon belül fogadja el a képviselő-testület.

(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:

a) az alpolgármester,

b) a települési képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága.

(3) A javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 15. napjáig juttatják el a polgármesternek.

8. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján, aki saját javaslattal is kiegészítheti azt. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a polgármester a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.

(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:

a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,

b) a napirend előterjesztőjének neve,

c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,

d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és

e) a közmeghallgatás időpontja.

7. Meghívó

9. § (1) A rendes ülések meghívóját és a kapcsolódó előterjesztéseket a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 4 nappal el kell juttatni elektronikus formában. A tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés meghívóját szintén az ülés előtt 4 nappal kapják meg írott formában.

(2) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, olyan módon, hogy az ülés előtt megkapják a meghívót a képviselők, a bizottság képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjai, az intézményvezetők, valamint a napirendi pontban érintett személyek, szervek képviselői.

(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:

a) a bizottság képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,

b) intézmények vezetőit,

c) egyházak képviselőit.

(4) A képviselő-testületi ülésekre szóló meghívót az önkormányzat hirdetőtábláján is el kell helyezni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, napirendjét.

10. § A meghívó mellékletét képezi az előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb javaslat.

8. Előterjesztés

11. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden a munkatervbe felvett napirenden szereplő, vagy tervezett napirenden kívüli dokumentum;

b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Előterjesztést a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a bizottság elnöke, a képviselők, illetve az intézményvezetők tehetnek.

(3) Az előterjesztés első sorban írásban, vagy elektronikus úton kerül benyújtásra. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 10. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.

(4) Az ülés vezetője halaszthatatlan esetben szóbeli sürgősségi előterjesztést is engedélyezhet. Sürgősségi előterjesztés akkor terjeszthető be, ha az határidő mulasztás, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.

(5) Az előterjesztés írásban, elektronikus úton és szóban is beterjeszthető. Az előterjesztés tartalmazza a tényállást, valamint lehetőség szerint döntési alternatívákat. A rendelet tervezetek, a gazdasági és vagyoni ügyek csak írásban terjeszthetők elő.

9. Az ülés vezetése

12. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén az ülést az ügyrendi- és vagyonnyilatkozat-vizsgáló bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, és az ügyrendi bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:

a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,

d) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

e) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és

f) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.

(2) A polgármester, vagy a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A települési képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát. Amennyiben az ülés napirendjébe nem kerülnek a javaslatok, a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe kötelezően fel kell venni a képviselő javaslatát, javaslatait.

(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

13. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

14. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban: hallgatóság) a kijelölt helyen a terem jobb és bal oldalán elhelyezett széksorokon foglalhatnak helyet.

(2) Az ülés vezetője legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólást engedélyezhet a hallgatóság azon tagjainak, akik ezt kérik.

10. A tanácskozás rendjének fenntartása

15. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.

(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:

a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és

b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.

11. Döntéshozatal

16. § (1) A képviselő-testület döntéseit – határozat, rendelet – kézfeltartás útján történő szavazással hozza.

(2) A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodás tartalmúak lehetnek.

(3) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő;

b) a polgármester;

c) az alpolgármester,

d) a bizottság elnöke,

e) a jegyző.

(4) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.

(5) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.

(6) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:

a) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság részt vesz a b) pontban meghatározott esetben.

b) A tervezetet megvitatás céljából az illetékes bizottság(ok) elé kell terjeszteni, amely azt megvitatja azt, amennyiben a hatáskörébe tartozik a rendelet-tervezet előkészítése. Erre az ülésre a jegyzőt és szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni.

c) A jegyző a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

12. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás

17. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

18. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselők névsorát betűrendben olvassa fel.

(2) A települési képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.

(3) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.

19. § (1) A titkos szavazást az ügyrendi és vagyonnyilatkozat vizsgáló bizottság bonyolítja le.

(2) A szavazólap elkészítéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A szavazólapot a lepecsételt urnába kell helyezni a titkos szavazáskor.

(3) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a polgármestertől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.

20. § A szavazólap kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően a szavazatszedő bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét a szavazatszedő bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

13. A rendelet kihirdetése

21. § (1) Az önkormányzati rendeletet a jegyző a Kisbéri Közös Önkormányzati Hivatal Császári Kirendeltsége épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.

14. Közmeghallgatás

22. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 nappal a következő helyeken:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,

b) a község hirdetőtábláin

c) Császár község internetes honlapján keresztül.

(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

23. § A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.

15. Jogszabálysértés jelzése

24. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, és szerveinek ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület, és szervei működése jogszabálysértő.

(2) A jegyző észrevételét:

a) a döntést hozó szerv jegyzőkönyvéhez csatolja, vagy

b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy

c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság, társulás elnökének.

16. Bizottság

25. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi- és vagyonnyilatkozat-vizsgáló Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi és vagyonnyilatkozat-vizsgáló Bizottság 3 fő képviselő tagból áll. A bizottság feladata:

a) a vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata,

b) a méltatlansági és összeférhetetlenségi ügyekben eljárás,

c) a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozás átvétele, kezelése,

d) a titkos szavazás lebonyolítása.

(3) A Bizottság nyújtja be a (2) bekezdés a) és b) pontjában írt feladatokkal összefüggő előterjesztéseket.

17. A bizottság működésének szabályai

26. § (1) A bizottság önálló munkatervet készít minden év február 15-ig.

(2) A bizottság üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.

(3) A bizottság munkájába külső szakértőt vonhatnak be.

(4) A bizottság napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottság tagjai.

(5) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.

(6) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.

(7) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:

a) rendeletalkotással,

b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és

c) társulás alakításával, megszüntetésével

kapcsolatos ügyekben.

27. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) A bizottsági ülés helyéről, időpontjáról, napirendjéről az ülést megelőző 5. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,

b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.

18. Az önkormányzat szervei

28. § (1) Az önkormányzat szervei:

a) 1 főállású polgármester

b) ügyrendi-és vagyonnyilatkozat-vizsgáló bizottság,

c) 1 jegyző,

d) Kisbéri Közös Önkormányzati Hivatal, és

e) a társulás.

(2) A képviselő-testület a képviselők közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(3) Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:

a) Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Társulás

b) Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás

19. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk

29. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk estére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra az igazgatási előadó látja el.

20. Egyéb működési kérdések és a falugyűlés tartásának szabályai

30. § A települési képviselők az ülésteremben a tanácskozás ideje alatt mobiltelefont nem használhatnak.

31. § Amennyiben olyan döntés születik, melyben a képviselő személyesen érintett, és ezt nem jelentette be a döntés meghozatala előtt, a képviselő személyes érintettségének ténye kiderül a döntéshozatalt követően, ez esetben bármely képviselő indítványára az érintettség tudomásra jutását követő legközelebbi ülésen a döntést a képviselő – testület újratárgyalja.

32. § A képviselő-testületi ülésről, bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a közös önkormányzati hivatalban kell elhelyezni. A képviselő-testület és a bizottság üléséről készült jegyzőkönyvek 2 példányban készülnek.

33. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.

(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására.

(3) A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek a településen tervezett ipari beruházás letelepedésével, a települési közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatosak.

(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(5) A falugyűlés a hirdetményben közzétett napirendeket tárgyalja.

(6) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.

(7) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a falugyűlést berekeszti.

21. Az Önkormányzat alaptevékenységének funkciók szerinti besorolása, megnevezése és felsorolása

34. § Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását, megnevezését és felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

22. Záró rendelkezések

35. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Hatályát veszti a Császár Község Önkormányzat Képviselő-testületének Császár Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2014 (X.21..) rendelete.

36. § Ez a rendelet 2021. szeptember 4-én lép hatályba.