Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 13.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2024. 02. 01

Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 13.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról

2024.02.01.

Tokod Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés f) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, valamint az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § A képviselő-testület és szervei vonatkozásában a 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv) és más jogszabályokban meghatározott feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen szervezeti és működési szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

1. Az Önkormányzat megnevezése, székhelye, jelképei és hivatalos lapja

2. § (1) Az Önkormányzat megnevezése: Tokod Nagyközség Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 2531 Tokod, Kossuth Lajos utca 53.

(3) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti megjelölését a 3. melléklet tartalmazza.1

3. § (1) Az önkormányzat jelképeit Tokod Nagyközség címeréről és zászlajáról szóló 13/2005. (X. 24.) önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) A helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozásának rendjét a kitüntető címek adományozásáról szóló 10/2016. (XI. 30.) önkormányzati rendelet állapítja meg.

4. § (1) Az önkormányzat hivatalos lapja a „Tokodi Kopogtató” című kiadvány.

(2) Az önkormányzat hivatalos lapját térítésmentesen kapja meg valamennyi tokodi háztartás.

(3) Az önkormányzat hivatalos lapját évfolyamonként le kell fűzni, valamint 5 évenként be kell köttetni. A köteteket az önkormányzat könyvtárában kell elhelyezni.

(4) Az önkormányzat hivatalos internetes oldala a www.tokod.hu honlapon érhető el.

(5)2 Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a polgármesteri hivatal, a jegyző, a társulás.

II. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK

2. A képviselők jogállása

5. § (1) A képviselő

a) tevékenyen részt vesz a képviselő-testület és annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja;

b) írásban vagy szóban a polgármesternek vagy a bizottság elnökének bejelenti, ha a képviselő-testület, illetve bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van;

c) a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot az előterjesztés vitájának megkezdése előtt bejelenti,

d) a képviselő-testület vagy bizottság megbízásából való eljárásáról a következő ülésen beszámol.

(2) A képviselő-testületi ülésről való távolmaradással összefüggésben a képviselői tiszteletdíj:

a) 6 hónap időtartamra 25 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott testületi ülések legfeljebb felén vett részt;

b) 6 hónap időtartamra 50 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott testületi ülések legfeljebb egyharmadán vett részt;

c) 6 hónap időtartamra 75 %-kal csökken, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott testületi ülésen legfeljebb egynegyedén vett részt;

d) 6 hónap időtartamra megvonásra kerül, amennyiben a képviselő az adott naptári félévben tartott testületi ülések kevesebb, mint egynegyedén vett részt.

(3) A bizottsági ülésről való távolmaradással összefüggésben a képviselői tiszteletdíjnak az adott bizottsági tagságért vagy bizottsági elnöki tisztségért járó hányada, illetve a nem képviselő bizottsági tag tiszteletdíja:

a) 6 hónap időtartamra 25 %-kal csökken, amennyiben a bizottság elnöke/tagja az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések legfeljebb felén vett részt;

b) 6 hónap időtartamra 50 %-kal csökken, amennyiben a bizottság elnöke/tagja az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések legfeljebb egyharmadán vett részt;

c) 6 hónap időtartamra 75 %-kal csökken, amennyiben a bizottság elnöke/tagja az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések legfeljebb egynegyedén vett részt;

d) 6 hónap időtartamra megvonásra kerül, amennyiben a bizottság elnöke/tagja az adott naptári félévben tartott bizottsági ülések kevesebb, mint egynegyedén vett részt.

(4) A (2) – (3) bekezdésekben foglaltak ellenőrzése az üléseken készült jelenléti ívek, illetve az ülésekről készült jegyzőkönyvek alapján történik. A távolmaradások nyilvántartásáról, megállapításáról a jegyző gondoskodik.

(5) A testületi ülés esetében igazolt a távollét, ha a képviselő önkormányzati ügyben a képviselő-testület megbízásából van távol az ülésről. Bizottsági ülés esetén igazolt a távollét, ha a bizottság képviselő tagja önkormányzati ügyben a képviselő-testület megbízásából van távol a bizottsági ülésről. A megbízásról a jegyzőt értesíteni szükséges.

(6) A személyes érintettségének bejelentését elmulasztó képviselő egy havi tiszteletdíját a képviselő-testület megvonja

3. Tanácsnok

6. § A képviselő-testület – tagjai sorából – egy fő tanácsnokot választ, aki felügyeli a fejlesztések társadalmi egyeztetését, az önkormányzat társadalmi kapcsolatait.

4. A képviselők tiszteletdíja

7. § (1) A képviselő tiszteletdíja (alapdíj) 45.000,- forint/hó, a bizottság elnöke az alapdíjon felül további 40.500,- forint/hó tiszteletdíjra jogosult.

(2) A bizottsági tag 20.250,- forint/hó tiszteletdíjra jogosult.

(3) Az a képviselő, aki több bizottságnak is tagja, csak az egy bizottsági tagságért járó tiszteletdíjra jogosult.

(4) A tanácsnok tiszteletdíja 120.000,- forint/hó.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

5. A Képviselő-testület tagjai, hatásköre

8. § A képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.

9. § A képviselő-testület átruházott hatásköreit a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

6. A Képviselő-testület ülése

10. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli, valamint ünnepi ülést, és közmeghallgatást tart.

(2)3 A képviselő-testület az általa elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint – július és augusztus hónapok kivételével - havonta tartja rendes üléseit. Az ülést a hónap utolsó hétfői munkanapjára, 16 órai kezdettel kell összehívni a Tokodi Polgármesteri Hivatal tanácstermében (2531 Tokod, Kossuth L. u. 53.)

7. A Képviselő-testületi ülés összehívása

11. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a tanácsnok hívja össze.

(2) A képviselő-testületi ülés meghívója tartalmazza az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirendi javaslatoknak és előadójának a megjelölését. A meghívó mellékletét képezik az előterjesztések.

(3) A képviselő-testület ülésén kiosztható előterjesztésre csak sürgősségi indítvány esetén kerülhet sor, a jegyző törvényességi véleményezésével.

(4) A rendes ülésre szóló meghívót és annak mellékleteit – elektronikus levélben - az ülés napját megelőzően legkésőbb négy nappal kell kézbesíteni a képviselők részére. Indokolt esetben a képviselő-testület ülése rövid úton is összehívható a napirend megjelölésével a meghívó kézbesítését, illetve az értesítés közlését követő napra.

(5) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a lakosságot a jegyző tájékoztatja a meghívó hirdetőtáblákon történő kifüggesztésével, valamint a település honlapján történő megjelentetéssel.

12. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívott

a) a képviselő,

b) a jegyző,

c) a napirend által érintett szervezet vezetője, az intézményvezetők;

d) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja.

e)4 önszervező közösségek, Tokodon székhellyel rendelkező bíróság által bejegyzett egyesületek, alapítványok, szövetségek.

13. § Határozatképtelenség esetén, ugyanazon napirendi pont tárgyalására a képviselő-testület ülését öt napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.

8. A Képviselő-testület üléseinek vezetése

14. § (1) Amennyiben a polgármester és az alpolgármester egyszerre, egy időben tartósan akadályoztatva van, úgy az ülés levezetése a tanácsnok feladata.

(2) A polgármester ülésvezetési feladatai különösen:

a) megnyitja, illetve bezárja az ülést,

b) megállapítja az ülés összehívásának szabályosságát vagy szabálytalanságát,

c) megállapítja az ülés határozatképességét vagy annak hiányát, a határozatképességet folyamatos figyelemmel kíséri,

d) tájékoztat az elmúlt képviselő-testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről,

e) előterjeszti és elfogadtatja a napirendet,

f) előterjeszti az esetleges sürgősségi indítványt,

g) javaslatot tehet a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, napirendek összevont tárgyalására;

h) a vita összefoglalása,

i) szavazás elrendelése, a szavazás számszerű eredményének megállapítása;

j) tanácskozási szünetet rendelhet el,

k) rendzavarás esetén az ülést félbeszakíthatja.

(3) A polgármester figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ, méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt rendzavarás esetén a szót megvonhatja.

(4) A képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.

(5) Az ülés napirendjéről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(6) A napirend sorrendje

a) rendelet-tervezet,

b) munkatervben szereplő napirendek,

c) más napirendek,

d) sürgősséggel tárgyalandó indítvány,

e) beszámolók, tájékoztatók.

(7) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható.

9. Előterjesztés

15. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága vagy a képviselő által előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló, tájékoztató.

(2) Az előterjesztéseket írásban kell benyújtani. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) Az előterjesztést – papír alapú vagy elektronikus formában – a Polgármesteri Hivatal Titkárságára kell leadni legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 7. napig.

(4) Az előterjesztés tartalmazza

a) az előterjesztő megnevezését,

b) az ügyirat iktatószámát,

c) az előterjesztés tárgyát,

d) az előterjesztés előzményeit, így a korábbi testületi megállapodásokat, a témában hozott korábbi határozatokat, azok végrehajtásának eredményeit;

e) a tárgykört érintő jogszabályokat,

f) mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják;

g) az előterjesztés költségvetésre gyakorolt hatását,

h) a lehetséges döntési alternatívát és jogszabályi megalapozását, a javaslat indokolását;

i) határozati javaslatot, rendelet-tervezetet, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megnevezését, az intézkedés határidejét;

j) jegyzői szignót.

(5) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért az előterjesztő, a törvényességéért a jegyző a felelős.

(6) A bizottság bármely előterjesztéshez – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – véleményt nyújthat be a képviselő-testülethez.

10. Előterjesztés benyújtására jogosultak

16. § Előterjesztés megtételére jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a tanácsnok,

d) a bizottsági elnökök,

e) a képviselők,

f) a jegyző,

g) a nemzetiségi önkormányzat elnöke,

h) esetenként, akit a képviselő-testület felkér.

11. Sürgősségi indítvány

17. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az előterjesztések között nem szerepel.

(2) A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés napirendre vételéről. Ha nem ismeri el a sürgősséget, az előterjesztést a következő ülés napirendi javaslataként kell kezelni.

(3) A sürgősségi indítványt írásban a polgármesternél kell benyújtani a napirend megállapítását megelőzően, a sürgősség tényének indokolásával.

(4) Sürgősségi indítványt nyújthat be

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottság,

d) a képviselő,

e) a jegyző.

12. Kérdés és interpelláció

18. § (1) Kérdésnek minősül az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű tudakozódás.

(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén vagy az ülést követően legkésőbb 15 napon belül, írásban, válaszol az, akihez a kérdést intézték.

19. § (1) Interpellációnak minősül a magyarázatadási kötelezettség az interpellált személy feladatkörébe tartozó valamennyi ügyben.

(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén interpellációt intézhet

a) a polgármesterhez,

b) az alpolgármesterhez,

c) a tanácsnokhoz,

d) a bizottság elnökéhez,

e) a jegyzőhöz.

(3) Az interpellációra az ülésen, ennek hiányában tizenöt napon belül írásban érdemi választ ad az, akihez az interpellációt intézték.

(4) Ha a képviselő az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a képviselő-testület dönt az elfogadásról. Elfogadás hiányában a képviselő-testület a kivizsgálással bizottságát bízza meg. A vizsgálat eredményéről a soron következő rendes ülésen a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

13. Vita vezetése

20. § (1) A polgármester minden napirendet – azok sorrendjében – külön nyit meg. Az előterjesztő kiegészítése, módosítása után a polgármester az ügyben illetékes szakbizottság elnökének - távollétében képviselő tagjának – a véleményét kéri. Ezt követően a polgármester megnyitja a vitát.

(2) A vita során – a jelentkezők sorrendjének a figyelembevételével – a képviselő-testület tagjai, valamint a tanácskozási joggal rendelkezők szólhatnak a tárgyhoz, továbbá kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó válaszol. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

21. § (1) A képviselő-testület tagjai és bizottságai a tanácskozás ideje alatt, a döntés meghozataláig az előterjesztéshez az ülés előtt írásban, illetve az ülésen szóban módosító indítványt nyújthatnak be a polgármesterhez. A szavazás elrendelése előtt a polgármester, a módosító indítvány írásba foglalását kérheti.

(2) Az előterjesztő és a települési képviselő – figyelemmel a tanácskozás során elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, valamint a módosító javaslatot a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

22. § (1) Ha a tárgyalt napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.

(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előterjesztője a hozzászólásokkal összefüggésben ismerteti álláspontját.

(3) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(4) Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

14. A szavazás rendje

23. § (1) A polgármester az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.

(2) Ha a képviselő-testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg a határozati javaslatokról külön-külön kell szavazást elrendelni.

(3)5 A képviselőnek személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettsége van. Bejelentési kötelezettségének elmulasztása esetén a Mötv. 49. § (2) bek. szabályozza jogkövetkezményeit.

24. § (1) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.

(2) Szavazategyenlőség esetén a vita tovább folytatható és a javaslat ismét szavazásra bocsátható. Ismételt szavazategyenlőség esetén az előterjesztő javaslatát a következő rendes ülésre terjesztheti elő.

15. Titkos szavazás módja

25. § (1) A titkos szavazást ideiglenesen megválasztott bizottság bonyolítja le, amely a szavazást követően megszámlálja a szavazatokat és a szavazás eredményéről jelentést tesz a képviselő-testületnek.

(2) A titkos szavazás szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és szavazóurna igénybevételével történik.

(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét;

b) a bizottság jelen lévő tagjainak nevét,

c) a szavazás eredményét.

(4) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.

16. Név szerinti szavazás módja

26. § (1) A képviselő-testület legalább két képviselő indítványára névszerinti szavazást tart.

(2) Névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa képviselők nevét akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja, és az eredményről az ülés elnökét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés elnöke állapítja meg.

(3) A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a szavazás eredményét.

17. A jegyzőkönyv

27. § (1) A képviselő-testület üléséről – hangfelvétel alapján – jegyzőkönyv készül 2 eredeti példányban.

(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a meghívót,

b) a jelenlévő képviselők aláírását tartalmazó jelenléti ívet.

(3) A hangfelvétel őrzéséről a jegyző gondoskodik.

(4) A jegyzőkönyv egy eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli, további egy eredeti példányt – a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet kivéve – a település könyvtárában kell elhelyezni.

(5) A nyílt ülésről készült jegyzőkönyvet a település honlapján is közzé kell tenni.

18. Közmeghallgatás

28. § (1) Kötelező közmeghallgatást tartani a munkatervben, valamint a képviselő-testület által esetenként meghatározott egyes napirendek tárgyalása előtt.

(2) A képviselő-testület évente egy alkalommal településrészenként közmeghallgatást tart.

(3) A lakosságot a közmeghallgatás időpontjáról és helyéről hirdetményi úton és a honlapon történő megjelentetéssel értesíteni kell.

(4)6 Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a polgármester kivizsgálja az esetet és 15 napon belül tértivevényes levél formájában megválaszolja azt.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET DÖNTÉSEI

19. A határozat és azok nyilvántartása

29. § (1) A képviselő-testület határozata tartalmazza

a) a testület döntését,

b) a döntés végrehajtásának határidejét,

c) a végrehajtásért felelős személy nevét, szerv elnevezését.

(2) A képviselő-testület döntéseiről a jegyző nyilvántartást vezet.

20. Önkormányzati rendelet alkotása és azok nyilvántartása

30. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a) a képviselő,

b) a bizottság,

c) a polgármester,

d) az alpolgármester,

e) a jegyző,

f) a településen működő nemzetiségi önkormányzat,

g) az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője,

h) a település önszerveződő közössége.

(2) A rendelet-tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.

(3) A rendelet-tervezet kodifikációját a jegyző végzi. Esetenként megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes bizottság, ideiglenes bizottság, illetve külső szakértő.

31. § (1) A rendelet-tervezetet a polgármester vagy a jegyző terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A rendelet-tervezet általános és részletes indokolással terjeszthető elő. Az előterjesztő tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés és a véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.

(3) A jegyző a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezeti.

32. § (1) A rendelet a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre. A rendelet a polgármesteri hivatal épületében tekinthető meg.

(2) A rendelet kihirdetésének napja a hirdetőtáblán történő kifüggesztés napja.

V. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

33. § A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben való döntéshozatalra kettő állandó bizottságot választ, ideiglenes bizottságot választhat.

21. Az állandó bizottságok

34. § (1) A képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság,

b) Népjóléti Bizottság.

(2) Az állandó bizottságok tagjainak száma:

a) Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság három fő

b) Népjóléti Bizottság három fő

(3) A képviselő legfeljebb egy állandó bizottság tagja lehet.

(3a)7 A bizottság összetételét tekintve két képviselőből és egy külsős tagból áll.

(4) A vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, kezelését, őrzését és ellenőrzését, a polgármester és képviselők összeférhetetlensége, illetve méltatlansága ügyében benyújtott kezdeményezést, a Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság végzi.

(5) A bizottság feladatait és hatásköreit a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

22. Az ideiglenes bizottságok

35. § (1) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti (ideiglenes) bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság megbízatása a tevékenységéről szóló jelentés elfogadásáig tart.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és működésének időtartamát a képviselő-testület a bizottság megválasztásakor állapítja meg.

(3) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok megfelelően irányadók. Az ideiglenes bizottság elnöke csak képviselő lehet.

23. A bizottságok működése

36. § A bizottság feladatkörébe tartozó ügyekben

a) előkészíti a képviselő-testület döntését,

b) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben,

c) szervezi a képviselő-testület döntéseinek végrehajtását,

d) kezdeményezi valamely előterjesztés vagy indítvány sürgősségi tárgyalását,

e) állást foglal az előterjesztésekről,

f) ellenőrzi a polgármesteri hivatalnak a képviselő-testület döntései előkészítésére, illetve végrehajtására irányuló tevékenységét;

g) ellátja a képviselő-testület által esetenként meghatározott feladatokat.

37. § (1) A költségvetéssel, az önkormányzati vagyonnal, a gazdaságfejlesztéssel kapcsolatos pályázatokkal, az ingatlanhasznosításokkal, a turizmussal összefüggő ügyeket, döntési javaslatokat a Pénzügyi és Ellenőrző bizottság véleményével együtt lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.

(2) A szociális, a művelődési, az ifjúsági, és a sportügyek a Népjóléti Bizottság véleményével kerülnek képviselő-testületi előterjesztésre.

(3) A bizottság üléseit az elnök, akadályoztatása esetén elnökhelyettes hívja össze és vezeti.

(4) A bizottság elnöke a meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket az ülés előtt legkésőbb négy nappal megküldi a bizottság tagjainak és a meghívottaknak.

(5) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, a jegyzőt, az önkormányzati képviselőket. A bizottság elnöke a bizottsági ülésre más érdekelteket is meghívhat, akik az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.

(6) Bármely képviselő, a polgármester, az alpolgármester, a tanácsnok és a jegyző javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozót.

(7) A bizottság köteles a munkatervében szereplő, illetve a képviselő-testület által meghatározott feladatokat az előírt határidőre elvégezni. A bizottsági ülést követően benyújtott sürgősségi indítványokról, illetve módosító javaslatokról a bizottság a képviselő-testületi ülés megkezdéséig foglalhat állást.

(8) A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.

(9) A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik. A bizottságok iratait az ügyiratkezelésre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.

VI. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI TISZTSÉGVISELŐK

24. A polgármester

38. § (1) A polgármester megbízását főállásban látja el, foglalkoztatási jogviszonya sajátos közszolgálati jogviszony.

(2) A polgármester illetményének összegét törvény határozza meg, annak eldöntésében a képviselő-testületnek nincs mérlegelési jogköre.

(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével – bármely olyan halaszthatatlan önkormányzati ügyben döntést hozhat, amely két képviselő-testületi ülés közötti időszakban merül fel, és amely ügyben a döntés halasztása a képviselő-testület rendes üléséig az önkormányzat számára kárt okozhatna, előny elmulasztását eredményezné vagy a döntés jellege szerint egyébként nem halasztható.

(4) A polgármester szükség szerint a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére munkaértekezletet tart, értékeli a Hivatal munkáját, ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, az időszerű feladatokat és beszámoltatja a jegyzőt.

(5) A polgármester gyakorolja a képviselő-testület átruházott hatáskörében a településképi bejelentési eljárást.

25. Az alpolgármester

39. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy fő alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

26. A jegyző

40. § (1) A jegyző feladatai – a Mötv-ben rögzített feladatokon túl - a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban:

a) törvényességi szempontból véleményezi az előterjesztéseket, amennyiben a képviselő-testület és szervei jogszabálysértő döntését-működését észleli, köteles azt részükre jelezni;

b) biztosítja a működéssel összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását,

c) előkészíti az önkormányzati rendelet-tervezeteket.

(2)8 A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk miatt – legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat az igazgatási - és szociális ügyintéző munkakört betöltő köztisztviselő látja el.

27. A tisztségviselők fogadóórái

41. § (1) A polgármester minden héten hétfőn 14 órától, 16 óráig tart fogadóórát.

(2) Az alpolgármester minden héten szerdán 14 órától, 16 óráig tart fogadóórát.

(3) A jegyző minden héten szerdán 8 órától, 12 óráig tart fogadóórát.

VII. Fejezet

A polgármesteri hivatal

28. A POLGÁRMESTERI HIVATAL

42. § (1) A Polgármesteri Hivatal megnevezése: Tokodi Polgármesteri Hivatal

(2) A Polgármesteri Hivatal székhelye: 2531 Tokod, Kossuth Lajos utca 53.

(3) A Polgármesteri Hivatal kör alakú bélyegzőjén a körívben Tokodi Polgármesteri Hivatal felirat szerepel, középen Magyarország címere.

(4)9 A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadás rendje:

a) hétfő, 8.00 -12.00 és 13.00 - 16.00 óráig

b) szerda 8.00 - 12.00 és 13.00 - 16.30 óráig

c)10 péntek 8.00–12.00 óráig

(5)1112

(6)13 A Polgármesteri Hivatal munkarendje:

a)14 hétfő, 7.30-16.00 óráig

b)15 kedd, 7.30-16.00 óráig

c)16 szerda 7.30–16.30 óráig

d)17 csütörtök, 7.30-16.00 óráig

e)18 péntek, 7.30-13.00 óráig

VIII. Fejezet

A helyi nemzetiségi önkormányzat

29. A HELYI NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT

43. § (1) A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület ülésein, arra előterjesztést készíthet.

(2) A Polgármesteri Hivatal a nemzetiségi önkormányzat munkájának segítése érdekében:

a) nem lakás céljára szolgáló, rendeltetésszerű használatra alkalmas helyiséget biztosít havonta 16 órára, ingyenes használattal;

b) biztosítja a posta, kézbesítési, gépelési sokszorosítási feladatok ellátását és viseli az ezzel kapcsolatos költségeket.

(3) A helyi nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködésről megállapodást kell készíteni, amit a képviselő-testület hagy jóvá.

IX. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

44. § (1) Hatályát veszti Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 10/2019. (XI. 26.) önkormányzati rendelete.

(2) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

45. § Ez a rendelet 2021. december 14-én lép hatályba.

1

Módosította: 9/2020. (VIII. 19.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2021. I. 1-től.

2

A 4. § (5) bekezdését a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

3

A 10. § (2) bekezdése a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 12. § e) pontját a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.

5

A 23. § (3) bekezdését a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

6

A 28. § (4) bekezdését a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be.

7

A 34. § (3a) bekezdését a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

8

A 40. § (2) bekezdése a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 5.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 40. § (2) bekezdése a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

9

Módosította: 6/2020. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a: Hatályos: 2020. VII. 1-től.

10

A 42. § (4) bekezdés c) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 42. § (4) bekezdés c) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 42. § (5) bekezdését a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

12

Módosította: 6/2020. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 2. §-a: Hatályos: 2020. VII. 1-től.

13

Beiktatta: 6/2020. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 3. §-a: Hatályos: 2020. VII. 1-től.

14

A 42. § (6) bekezdés a) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 42. § (6) bekezdés a) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

15

A 42. § (6) bekezdés b) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 42. § (6) bekezdés b) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

16

A 42. § (6) bekezdés c) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 42. § (6) bekezdés c) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 42. § (6) bekezdés d) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 42. § (6) bekezdés d) pontja a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

18

A 42. § (6) bekezdés e) pontját a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte. A 42. § (6) bekezdés e) pontját a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (III. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

19

Az 1. mellékletet a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdése iktatta be.

20

A 2. mellékletet a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.

21

A 3. mellékletet a Tokod Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2022. (X. 28.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdése iktatta be.