Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (III. 8.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 03. 09

Erdőkertes Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (III. 8.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.03.09.

Erdőkertes Község Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (2) bekezdésében és a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvényben foglaltakra az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint annak költségvetési szerveire.

2. Az önkormányzat összesített 2023. évi költségvetése

2. § A képviselő-testület az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2022. évi költségvetési kiadási és bevételi főösszegét intézményfinanszírozás nélkül 1.625.143.514 forintban, intézményfinanszírozással 2.189.005.810 forintban állapítja meg. (1. melléklet, 2. melléklet, 3. melléklet, 4. melléklet, 5. melléklet, 6. melléklet, 7. melléklet, 8. melléklet, 9. melléklet, 10. melléklet,11. melléklet, 12. melléklet,13. melléklet,14. melléklet,15. melléklet,16. melléklet,17. melléklet, 18. melléklet, 19. melléklet, 20. melléklet szerint)

3. § (1) Az önkormányzat összesített 2023. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:

a) önkormányzatok működési támogatása 629.825.332 Ft

b) közhatalmi bevételek 262.600.000 Ft

c) működési bevételek 72.771.500 Ft

d) felhalmozási bevételek 9.000.000 Ft

e) előző évi maradvány 625.753.668 Ft

f) finanszírozási előleg 25.193.014 Ft

(2) Az önkormányzat összesített bevételeiből (1. melléklet)

a) a kötelező feladatok bevételei: 939.282.650 Ft,

b) az önként vállalt feladatok bevételei: 654.100.000 Ft,

c) állami (államigazgatási) feladatok bevételei: 31.760.864 Ft.

(3) Az önkormányzat összesített bevételeiből

a) működési bevételek 952.588.999 Ft,

b) felhalmozási bevételek: 626.434.501 Ft.

c) finanszírozási bevétel : 0 Ft.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt bevételi előirányzatok a-h) pontjai az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 2. §-ban rögzített kiemelt előirányzatok, a többi kiemelt bevételi előirányzat meghatározásáról a helyi önkormányzat saját hatáskörben dönt.

4. § (1) Az önkormányzat összesített 2023. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak, azaz

a) működési költségvetés 954.588.999 Ft

aa) személyi juttatások: 487.321.941 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 61.678.281 Ft

ac) dologi kiadások: 359.021.284 Ft

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai: 5.000.000 Ft

ae) egyéb működési célú pe.átadás: 41.567.493 Ft

b) felhalmozási költségvetés 626.434.501 Ft

c) beruházások,felújítás 626.434.501 Ft

d) finanszírozási kiadások 44.120.014 Ft amelyből:

da) Áht. előleg visszafizetés 25.193.014 Ft

db) Hitel, kölcsön törlesztés 5.300.000 Ft

dc) Általános tartalék 13.627.000 Ft

(2) Az önkormányzat összesített kiadásaiból ( 1. melléklet)

a) a kötelező feladatok kiadásai: 900.120.164 Ft,

b) az önként vállalt feladatok kiadásai: 691.606.373 Ft,

c) állami (államigazgatási) feladatok kiadásai: 33.416.977 Ft.

(3) A helyi önkormányzat nevében végzett beruházási kiadások beruházásonként , - a 14. melléklet tartalmazza

(4) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai és az ESÉLY Szociális Alapközpont feladatellátása, önrésze: 33.067.493 Ft.

(5) A költségvetési évben a helyi önkormányzatnak a következő fejlesztési célja azok, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Stabilitási Tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkező ügylet szükségessége nem ismert.

5. § Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek a pályázati lehetőségektől függenek, elnyert pályázataink megvalósítása folyamatban.

6. § Az önkormányzat összevont költségvetésében az általános tartalék 13.627.000 Ft,melyet az év közben felmerülő, meg nem tervezett kiadásokra különítettünk el.

7. § A költségvetési egyenleg

1. Cél szerint

a) működési cél szerint 36.453.515 Ft többlet

b) felhalmozási cél szerint 7.666.499 többlet

c) finanszírozási műveletek szerint 44.120.014 Ft hiány

d) költségvetés összesen: egyenlő

2. Feladatok szerint

a) alapfeladat szerint: 39.162.486 Ft többlet

b) önként vállalt feladat szerint: 37.506.373 Ft hiány

c) államigazgatási feladat szerint: 1.656.113 Ft hiány

d) költségvetés összesen: egyenlő

3. Költségvetési létszámkeret

8. § A képviselő-testület az önkormányzat 2023. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – engedélyezett létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg (17. melléklet):

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 97 fő,

b) a 2022. év utolsó napján záró létszám 97 fő, 2023.év első napján foglalkoztatott nyitó létszám 97 fő.

9. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai a Képviselő testület által év közben módosíthatók, átcsoportosíthatók.

(2) A képviselő-testület a jóváhagyott működési és felhalmozási költségvetés előirányzat-csoportok közötti átcsoportosítás jogát a mindenkori nemzeti közbeszerzési értékhatárig (alkalmanként és intézményenként) és az általános és céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át.

(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület legkésőbb a beszámoló megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról.

(4) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol, annak kihirdetését követően a polgármester haladéktalanul a képviselő-testület elé terjeszti a költségvetés módosítását.

10. § (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratokban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

(2) A költségvetési intézmények saját nevükben kötelezettséget nem vállalhatnak, csak a polgármesterrel történt egyeztetés és ellenjegyzés után történhet megrendelés.

(3) Az önkormányzat költségvetési szervei szabadon nem használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket, kivéve a saját pályázattal elnyert kötött felhasználású többletbevételt.

(4) A többletbevétel felhasználása – kivéve a pályázati úton elnyert pályázati bevételt – a képviselő-testület előirányzat módosítása után történhet.

11. § (1) A tervezett bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, azt a kiadás csökkentésével kell az intézményeknek ellensúlyozni.

(2) Amennyiben az önkormányzat tervezett bevételei nem folynak be – úgy az intézmények működési feltételeinek biztosítását kivéve – a kiadások sem teljesíthetőek a tervben szereplő szinten.

12. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet beruházásokra fordítható, valamint tartalékba helyezhető.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 77. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott nemzeti közbeszerzési értékhatárt el nem érő ügyekben szerződéseket, megállapodásokat kössön, melyről a következő testületi ülésen a polgármester tájékoztatást ad.

13. § (1) A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselőtestület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(3) Amennyiben a (2) bekezdésben jelentkező feladatváltozást az intézményvezető előirányzatain belül biztosítani tudja, illetve további évekre a feladatváltozás bizonyíthatóan nem jár kiadási többlettel, akkor is köteles azt előzetesen a polgármesternek bejelenteni, aki a fenntartó nevében azt engedélyezi.

(4) A normatív állami hozzájárulásokat megalapozó feladatmutatók évközi változásáról azok csökkenése esetén tárgyév április 25-éig, július 25-éig, október 10-éig, növekedése esetén legkésőbb július 25-éig a költségvetési szerv vezetője köteles az igénylésért felelős iroda vezetője részére adatot szolgáltatni.

(5) A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatmutatókhoz kötött állami normatív hozzájárulások igénylését megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a normatív elszámolásokhoz szükséges dokumentumok helyességért, valamint kötelesek a normatív támogatás alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.

14. § A képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére pénzbeli támogatást nyújt e Rendelet 15. §. (1) – (5) bekezdésében foglalt előírások mellett.

15. § (1) A Rendelet 14. § szerinti támogatások folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezetekkel/magánszemélyekkel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználásáról, valamint annak elszámolásáról.

(2) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet/magánszemély írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.

(3) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem, vagy csak részben valósítható meg.

(4) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat költségvetési számlájára köteles egy összegben visszafizetni.

(5) A támogatott, a rendeltetés szerinti felhasználásról elszámolást készít, melyet a megvalósulás utáni 30 napon belül a felhasználást igazoló bizonylatok hitelesített másolatával a támogatónak bemutat. Amennyiben az elszámolási kötelezettségnek nem tesznek eleget, a továbbiakban önkormányzati támogatásban nem részesülhetnek.

(6) A támogatások felhasználásáról a támogatott szervek legkésőbb a költségvetési évet követő március 31-ig kötelesek a támogatást megítélő részére írásbeli beszámolót készíteni,

16. § (1) Az intézmények részére jóváhagyott önkormányzati támogatás tartalmazza a költségvetési törvényben meghatározott kötelezően ellátandó szakmai feladatokhoz kapcsolódó hozzájárulást.

(2) A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. CXCIX. törvény és a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022.évi XXV. törvény 65. § (6) bekezdés alapján – a képviselő-testület 46.380 Ft-ban állapítja meg a köztisztviselők illetményalapját.

(3) A képviselő-testület az óvoda közalkalmazottai számára biztosítja a Nemzeti köznevelésről szóló 2011.évi CXC. törvény, a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról szóló 326/2013 Korm.rendeletben meghatározott ágazati szakmai pótlék eléréséhez szükséges bértömeget. A besorolások szabályszerűségéért az intézményvezető a felelős.

4. Pénzellátás szabályai

17. § (1) A bevételek beszedése, a kiadások teljesítése során pénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. Készpénzes fizetés lehet: készlet, kisértékű tárgyi eszköz, kiküldetési rendelvény, megbízási díj és kisösszegű szolgáltatás céljaira. Az intézményeknek kisösszegű kifizetéseikhez, havonta egy alkalommal készpénz ellátmányt biztosít a pénzügyi iroda. A Ki Akarok Nyílni Óvoda 80.000.- Ft, az Erdőkertesi Faluház és Könyvtár 80.000.- Ft összeggel a tárgyhót követő hónap 10-ig elszámol.

(2) Az intézményeknek havonta, a tárgyhót megelőző hónap 28-áig pénzellátási (finanszírozási) tervet kell készíteniük, melyet a polgármester és a jegyző jóváhagyása után lehet teljesíteni.

(3) Az intézmények megbízási szerződést csak a polgármester és jegyző előzetes engedélyével köthetnek.

(4) Az intézmények önkormányzati támogatásának és normatíva rendelkezésre bocsátása - az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel - a tényleges szükséglethez igazodik.

(5) A faluház a saját bevételei növekményének terhére ( kivéve pályázati és felhalmozási bevételek), annak 50%-a mértékéig a többletet a munkavállalók bérkiegészítésére fordíthatja, járulékokkal együtt.

(6) A pénzellátási tervtől eltérő, vagy azt meghaladó felhasználásra a polgármesternek benyújtott kérelem alapján kerülhet sor.

(7) Az intézményi bankszámlák napi záró egyenlege a heti utolsó finanszírozási napon az önkormányzat számlájára átvezetésre kerül.

5. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

18. § (1) A költségvetés végrehajtását az önállóan működő költségvetési szervek tekintetében a polgármesteri hivatal köteles ellenőrizni, az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) A jegyző köteles gondoskodni valamennyi önállóan működő és gazdálkodó, továbbá önállóan működő költségvetési szerv tekintetében a FEUVE rendszer és a belső ellenőrzés megszervezéséről és működtetéséről.

6. Záró és vegyes rendelkezések

19. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

20. § E rendelet rendelkezéseit 2023. január 1-jétől kell alkalmazni.