a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól

Letkés Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2013. (XII.30.) önkormányzati rendelete a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28


Letkés Község Önkormányzat Képviselő-testületének


11/2013. (XII.30.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól



Letkés Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Sztv.) 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 38. § (9) bekezdésében, 43/B. § (1) és (3) bekezdésben, 45. § (1) és (3) bekezdésében, 47. § (1) és (3) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 34. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:



I. fejezet

Általános rendelkezések


A rendelet célja

1. §


(1) E rendelet célja, hogy az Sztv. és a Gyvt. helyi végrehajtásaként a helyi sajátosságoknak megfelelően, meghatározza az önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, jogosultsági feltételeit, azok érvényesítésének garanciáit.


(2) A szociális segítséget minden olyan esetben, amikor lehetséges, az egész család támogatására kell felhasználni, és előnyben kell részesíteni azokat a szociális ellátási formákat, amelyek a család szerepét ezáltal erősítik.


(3) A szociális segítség megítélése során az érintett egyének és családok esetében alkalmazni kell az egyéni felelősség elvét.

A rendelet hatálya

2. §


(1)  E rendelet hatálya kiterjed az Sztv. 3. § (1) - (3) bekezdéseiben, 7. § (1) bekezdésében, valamint a Gyvt. 4. § (1) - (4) bekezdéseiben meghatározott személyekre, amennyiben Letkés község közigazgatási területén állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.


(2) Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások tekintetében e rendelet hatálya kiterjed Letkés község közigazgatási területén bejelentett lakcímmel rendelkező, életvitelszerűen a község területén élő személyekre, hajléktalan személyekre.



II. fejezet

Pénzbeli és természetbeni ellátások, az ellátások formái



Rendszeres szociális segély

3. §


  1. A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek vonatkozásában az együttműködésre kijelölt szerv a Szobi Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (továbbiakban: Családsegítő Szolgálat)


  1. A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében köteles:
  1. az Sztv-ben foglalt kötelezettségének eleget tenni,
  2. a Családsegítő Szolgálattal, illetve a beilleszkedési programban megjelölt szervezetekkel rendszeres kapcsolatot tartani, az általuk előírt időpontban, de legalább kéthavonta személyesen megjelenni.
  1. Amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködési kötelezettsége teljesítésében ténylegesen akadályozott, ennek okát köteles haladéktalanul, de legkésőbb 3 munkanapon belül bejelenteni a Családsegítő Szolgálat, illetve az általa meghatározott szervezet/szervezetek felé. Az akadályoztatás okát a bejelentéssel egyidejűleg, de legkésőbb 5 munkanapon belül köteles hitelt érdemlő módon igazolni, melynek megalapozottságát a Családsegítő Szolgálat köteles vizsgálni.


4. §


  1. Rendszeres szociális segélyt kell megállapítani annak az aktív korúak ellátására jogosult személynek, aki:
  1.  legalább 25 %-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, de egészségkárosodásának mértéke nem éri el az 50 %-ot, vagy akinek az egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján meghaladja az 50 %-os mértéket, de nem haladja meg a 75 %-os mértéket,
  2.  vagy pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt rendszeres orvosi kezelés alatt áll.


  1. A rendszeres szociális segély iránti kérelemhez mellékelni kell:
  1.  az (1) bekezdés a) pont szerinti esetben az orvos-szakértői szerv által kiadott, az egészségkárosodás vagy a munkaképesség-csökkenés mértékét tartalmazó, érvényes szakhatósági állásfoglalás vagy szakértői vélemény másolatát, amennyiben a kérelmező orvos-szakértői szerv által kiadott szakértői véleménnyel nem rendelkezik, az orvos-szakértői vizsgálatra történő beutalásról a jegyző gondoskodik,
  2.  az (1) bekezdés c) pont szerinti esetben a kezelést végző szakorvos által kiadott igazolást a rendszeres orvosi kezelés fennállásáról.


5. §


  1. A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a Családsegítő Szolgálattal való együttműködés keretében az alábbiak szerint köteles eljárni:
    1. a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül meg kell jelennie a Családsegítő Szolgálatnál,
    2. részt kell vennie az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő program kidolgozásában,
    3. megállapodást kell kötnie a beilleszkedési program megvalósítására 60 napon belül,
    4. eleget kell tennie a beilleszkedést segítő programra kötött megállapodásban foglaltaknak.


  1. A Családsegítő Szolgálat – a 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet 17. §-ban meghatározott feladatain túl - írásban tájékoztatja az önkormányzatot:
    1. a nem foglalkoztatott személy nyilvántartásba vételéről,
    2. a beilleszkedést segítő programról,
    3. a beilleszkedést segítő program módosításáról, annak egy példányával.


  1. A beilleszkedést segítő programok típusai:
    1. a rendszeres szociális segélyben részesülő személy saját erőforrásainak feltárására irányuló egyéni programok,
    2. a megváltozott élethelyzethez való alkalmazkodást, tartós munkanélküliség okozta traumák feloldását segítő programok,
    3. életmódot formáló egyéni és csoportos foglalkozások, egészségi, szociális és mentális állapot javítását célzó programok / kommunikációs tréning, személyiségfejlesztő tréning /
    4. hátrányos helyzetből adódó problémák leküzdését szolgáló programok.


6. §


  1. Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy számára felróható okból:
    1. a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nyilvántartásba vétele céljából nem jelenik meg a Családsegítő Szolgálatnál,
    2. az együttműködési megállapodásban foglaltaknak nem tesz eleget,
    3. a beilleszkedést segítő program bármely pontjának nem tesz eleget,
    4. akadályoztatása okát az előírt határidőben nem jelenti, vagy hitelt érdemlően igazolni nem tudja,
    5. a beilleszkedést segítő programban meghatározott szervezettel/szervezetekkel a kapcsolatot nem veszi fel, vagy az általuk meghatározott időben nem jelenik meg,
    6. a beilleszkedést segítő program kidolgozásában nem működik közre,
    7. a beilleszkedést segítő programot nem írja alá.


  1. Az együttműködési kötelezettség elmulasztása esetén a Családsegítő Szolgálat soron kívül vizsgálja a mulasztás okát, s amennyiben az a nem foglalkoztatott személy számára felróható, úgy az együttműködési kötelezettség megszegését 3 munkanapon belül köteles az önkormányzatnak jelezni.





Foglalkoztatást helyettesítő támogatás

7. §


  1. Az aktív korúak ellátására jogosult személy, foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítására való jogosultságának egyéb feltétele, hogy lakókörnyezete rendezett legyen.
  2. A lakókörnyezet akkor rendezett, ha a foglalkoztatást helyettesítő támogatást kérelmező, illetve az ellátás jogosultja az általa életvitelszerűen lakott lakást vagy házat:
  1. tisztán, rendezetten, higiénikus állapotban tartja,
  2. az ingatlan állagát folyamatosan karbantartja, rendeltetésszerű használhatóságát biztosítja,
  3. a házhoz tartozó udvart és kertet rendszeresen gondozza, gyomtalanítja, továbbá
  4. a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartásáról gondoskodik
  1. A jegyző a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítására irányuló kérelem benyújtását követő 10 napon belül helyszíni szemle (környezettanulmány) lefolytatása során győződik meg a lakókörnyezet rendezettségéről.
  2. Ha a lakókörnyezet a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek nem felel meg, a jegyző ötnapos határidő kitűzésével felhívja a kérelmezőt, illetve az ellátás jogosultját – az elvégzendő tevékenység konkrét megjelölésével – a kifogásolt hiányosságok felszámolására, melynek teljesítéséről ismételt helyszíni szemlén győződik meg.
  3. Aki a lakókörnyezete rendezettségét a kitűzött határidőig nem biztosítja, annak foglalkoztatást helyettesítő támogatás nem állapítható meg, illetve a foglalkoztatást helyettesítő támogatást meg kell szüntetni, ha a (2) bekezdésben foglalt feltételeknek – a felszólítás ellenére – nem tesz eleget.



Ápolási díj

8. §

  1. Ápolási díjra jogosult az a nagykorú hozzátartozó, aki 18. életévét betöltött, tartósan beteg, önmaga ellátására képtelen, állandó és tartós felügyeletre, gondozásra szoruló személy gondozását végzi és az egy főre jutó havi jövedelem családban élők esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén annak 200 %-át nem haladja meg.
  2. Az ápolási díj összege az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80%-a. 
  3. Az ápolási díj megállapítását megelőzően az ápolási kötelezettség teljesítésére is tekintettel környezettanulmányt kell készíteni.
  4. Az ápolási díjra való jogosultság fennállását évente felül kell vizsgálni.


9. §


  1. Az ápolást végző személy nem teljesíti ápolási kötelezettségét:
    1. ha az ápolt személy, illetve a lakókörnyezet gondozatlan, rendezetlen állapotban van,
    2. ha az ápolt személy élelmezéséről nem, vagy hiányosan gondoskodik,
    3. ha az ápolt háziorvosával nem tartja rendszeresen a kapcsolatot, illetőleg az ápolt gyógyszerezéséről nem gondoskodik.


  1. A Családsegítő Szolgálat házi segítségnyújtást végző munkatársa az írásos felkérés alapján 15 napon belül:
  1. a helyszínen ellenőrzi az ápolási kötelezettség teljesítését,
  2. szükség esetén együttműködik az ápolt háziorvosával annak érdekében, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségügyi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól,
  3. az ellenőrzés eredményéről tájékoztatja a döntésre jogosult szervet.


Önkormányzati segély

10. §


Az önkormányzat a vagyonnal nem rendelkező, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő egyedülálló személyek, rászoruló gyermekek, valamint családok részére önkormányzati segélyt nyújt.




11. §

  1. Egy naptári éven belül ugyanazon egyedülálló személy vagy család legfeljebb 4 alkalommal részesíthető átmeneti segélyben, melyet a jogosult köteles a határozatban megjelölt célra felhasználni.
  2. Az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi jövedelemhatár
  1.  háztartásban vagy családban élők esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

150%- át,

  1.  egyedül élő esetén annak 225%-át nem haladhatja meg.


  1. Önkormányzati segély természetbeni ellátásként:
  1.  a téli krízisidőszakban (november 1. – március 31.) tüzelősegély, valamint
  2.  közüzemi díjak kifizetéséhez nyújtott támogatás formájában nyújtható.


  1. A (3) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben az önkormányzati segélyben megállapított összeget közvetlenül a közüzemi szolgáltató részére kell folyósítani.


  1. Az önkormányzati segély összege - a segélyezett összes körülményének mérlegelése függvényében - esetenként minimum 3.000,- Ft, maximális összege pedig a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 50 %-val lehet azonos, azonban az egy naptári évben megállapított önkormányzati segély együttes összege nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét.
  2. Egy naptári éven belül négy alkalommal állapítható meg önkormányzati segély annak a gyermeket nevelő családnak, ahol a családban nevelt gyermek a 13. §-ban foglalt feltételek szerint önkormányzati segélyben részesül.

12. §

  1. A 11. §-ban foglaltakon túlmenően évente két alkalommal rendkívüli önkormányzati segélyben részesülhet az a személy:
  1.  akit elemi kár ért,
  2.  akinek a lakásában önhibáján kívül olyan kár keletkezett, amelynek kijavítására önerőből nem képes,
  3.  aki súlyos betegségben szenved és kezelésének költségeit megélhetése veszélyeztetése nélkül nem képes viselni,
  4.  aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti,
  5. hosszantartó betegségből eredő jövedelemkiesés miatt
  6. betegségből eredő többletköltség enyhítésére
  1. A rendkívüli önkormányzati segély megállapítását megelőzően környezettanulmányt kell készíteni.
  2. Az (1) bekezdés a) és b) pontja esetén, amikor a kár ténye és mértéke kétséget kizáróan nem állapítható meg, szakértői véleménnyel kell alátámasztani, amennyiben a károsult a károsodott vagyontárgyra biztosítással rendelkezett, méltányosságot nem lehet gyakorolni.
  3. Az (1) bekezdés c) pontja esetén a betegség tényét szakorvosi dokumentációval kell alátámasztani.

(5)      Az (1) bekezdés d) pontja esetén a temetés költségét a kérelmező nevére kiállított számlával kell igazolni. 

           Közeli hozzátartozó halála miatt kérelmet, legfeljebb a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon

           belül lehet benyújtani.

(6)      Az (1) bekezdés e) és f) pontja esetén a betegség tényét szakorvosi dokumentációval, a többletköltséget

           számlákkal kell alátámasztani.

(7) A rendkívüli önkormányzati segély megállapításánál figyelembe vehető egy főre számított havi jövedelemhatár egyedülálló esetén a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-a, családban élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-a.

(8) A megállapított rendkívüli önkormányzati segély éves összege nem lehet magasabb a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegénél.




13. §

  1. Azon gyermek részére, akiknek ellátásáról családja más módon nem tud gondoskodni, illetve alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen betegség, iskoláztatás, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése – miatt a gyermeket gondozó család anyagi segítségre szorul, évente négy alkalommal önkormányzati segély állapítható meg.
  2. Az ellátás megállapításánál figyelembe vehető egy főre eső havi jövedelem a gyermeket nevelő családban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át, ha a gyermeket egyedül neveli a szülő öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-át nem haladhatja meg.
    1. Az átmeneti és tartós nevelésbe vett gyermek szülője, vagy a gyermek törvényes képviselője kapcsolattartás címén kérheti önkormányzati segély megállapítását, ha a 11. § (2) bekezdésben meghatározott jövedelmi feltételeknek megfelel.
    2. A (3) bekezdés szerinti kérelemhez csatolni kell az ideiglenes vagy tartós nevelésbe vételről szóló határozatot.
    3. A támogatás gyermekenkénti éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át.

Közgyógyellátás

14. §


Közgyógyellátásra való jogosultság állapítható meg méltányosságból annak a személynek, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 175 %-át, egyedül élő esetén annak 225 %-át, feltéve, hogy a havi rendszeres gyógyító ellátásnak a területileg illetékes MEP által elismert összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.



Családalapítási támogatás

15. §


(1) Családalapítási támogatás – jövedelmi viszonytól függetlenül - adható annak a családnak, amelyben a tárgyév folyamán gyermek született.


(2) A támogatásra való jogosultság feltétele, hogy az egyik, illetve gyermekét egyedül nevelő szülő legalább 3 hónapja lakóhellyel rendelkezzen a községben.


(3) A kérelemhez be kell mutatni a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.


  1. A támogatás összege: 15.000,- Ft


(5) A támogatást a születést követő 30 napon belül lehet igényelni. A határidő elmulasztása jogvesztő.



III. fejezet

Szociális szolgáltatások, gyermekjóléti alapellátások


16. §


Letkés Község Önkormányzata az Szt. 86. § és Gyvt. 94. §. alapján az alábbi személyes gondoskodás formáit biztosítja a Szobi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása által fenntartott Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálaton keresztül.


(1) Szociális alapszolgáltatások

a) étkeztetés

b) házi segítségnyújtás

c) családsegítés,



 (2) Gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgálat


(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételének rendjét a szociális és gyermekjóléti intézmények fenntartója a Szobi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása határozza meg a települési önkormányzatok egyetértésével


IV. fejezet
Térítési díj


17. §


(1) Az intézményi térítési díjakat e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.


(2) A személyi térítési díj megállapításkor adható kedvezményekről a Képviselő-testület, a Társulási Tanács által minden év március 31-ig meghatározott és október 31-ig felülvizsgált térítési díj határozata alapján dönt.


V. fejezet

Eljárási rendelkezések


18. §


  1. Az e rendeletben meghatározott feladatok vonatkozásában - a 17. § foglalt kivétellel - a hatáskörök gyakorlója a polgármester.


  1. A Szociális és Egészségügyi Bizottság javaslata alapján a Pénzügyi-Gazdasági Bizottság gyakorolja az Sztv. 17. § (5) bekezdésében meghatározott méltányossági jogot.


  1. A rendeletben nem szabályozott kérdésekben a mindenkor hatályos Sztv. rendelkezései az irányadók.


18. §


  1. Az e rendeletben szabályozott ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Márianosztrai Közös Önkormányzati Hivatal Letkési Kirendeltségén kell benyújtani formanyomtatványon.
  2. A rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni támogatásra történő jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a maga és közeli hozzátartozói személyi adatairól, családja vagyoni és jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, a szükséges igazolásokat mellékelni, vagy annak hivatalból történő megkéréséhez hozzájárulni.

Záró rendelkezések

19. §

  1. Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
  2. E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló többször módosított 4/2008. (IV.04.) önkormányzati rendelet, és a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló többször módosított 5/2008. (IV.04.) önkormányzati rendelet.


Letkés, 2013. december 30.


                                                                                            Kovács István                    Hegedűs Ferencné

                                                                                            polgármester                             aljegyző

Kihirdetési záradék:


Kihirdetve: Letkés, 2013. december 30.


                                                                                                                                       Hegedűs Ferencné

                                                                                                                                              aljegyző







Mellékletek