Siófok Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (IV. 3.) önkormányzati rendelete

a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályairól

Hatályos: 2023. 04. 04

Siófok Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (IV. 3.) önkormányzati rendelete

a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályairól

2023.04.04.

Siófok Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában:

1. közterület: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 2. § 13. pontja szerinti közterület.

2. érintett ingatlan: adott közterületről megközelíthető telek.

2. § (1) Siófok városban azokat a közterületeket kell elnevezni, amelyekről megközelíthetőek azon ingatlanok, amelyek a központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet alapján kötelezően címmel kell, hogy rendelkezzenek.

(2) Új közterület kialakítása után annak közterületként való bejegyzését követően egy éven belül meg kell állapítani a közterület nevét.

(3) Az elnevezett közterület természetes folytatásaként, szélesítéseként nyíló új szakasz vagy terület külön elnevezési eljárás nélkül a már elnevezett közterület nevét veszi fel.

3. § (1) Közterület elnevezésekor vagy megváltoztatásakor különös figyelmet kell fordítani a helyi hagyományokra, a helytörténeti kutatásokra, a lakosság élő névhasználatára, a magyar nyelv követelményeire, az egyszerűségre és arra, hogy a név a többitől írásban és hangzásában is jól megkülönböztethető legyen.

(2) A közterület elnevezésekor vagy megváltoztatásakor névazonosság nem állhat elő eltérő közterület minősítés esetén sem.

(3) Közterület elnevezését vagy megváltoztatását kezdeményezheti helyi önkormányzati képviselő, Képviselő-testület bizottsága és azon személyek legalább tíz főből álló csoportja, akik az indítvány benyújtásának időpontjában az érintett ingatlanokban bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.

(4) Amennyiben az elnevezni vagy megváltoztatni kívánt közterület érintett ingatlanjaiban kevesebb, mint tíz fő rendelkezik bejelentett lakó-vagy tartózkodási hellyel, abban az esetben a lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkezők fele is kezdeményezheti közterület elnevezését vagy megváltoztatását.

2. Hatásköri és eljárási szabályok

4. § (1) A közterület elnevezéséről és megváltoztatásáról a Képviselő-testület határozattal dönt. A képviselő-testületi döntéssel kapcsolatos előkészítési és végrehajtási feladatokat a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) arra kijelölt szervezeti egységei végzik el.

(2) Ha a közterület elnevezésének megváltoztatását az érintett ingatlanok egyes tulajdonosai kezdeményezik, akkor az érintett ingatlanban lakók véleményét ki kell kérni. A lakosság vélemény-nyilvánítása a rendelet 7. §-a alapján történik, azonban a lakosság véleményének a Képviselő-testület döntésére nincs kötelező ereje.

(3) Nem lakossági kezdeményezés esetén a Képviselő-testület a 7. § szerinti módon kikérheti a közterület elnevezésével vagy megváltoztatásával érintett ingatlanok lakosságának véleményét, azonban véleményüknek a Képviselő-testület döntésére nincsen kötelező ereje.

5. § (1) A közterületnév megállapításáról vagy megváltoztatásáról rendelkező határozatban a Képviselő-testület köteles rendelkezni arról, hogy az új, megváltozott közterületnév mely időponttól lép hatályba. A határozatban rendelkeznie kell az utcanév táblák elhelyezésének határidejéről is.

(2) A Képviselő-testület döntéséről a Hivatal arra kijelölt szervezeti egysége 30 napon belül köteles értesíteni:

a) az érintett tulajdonosokat,

b) a települési lakcímnyilvántartót helyben,

c) a települési adóhivatalt helyben,

d) a Somogy Vármegyei Kormányhivatal Siófoki Járási Hivatalát,

e) a közhiteles ingatlan-nyilvántartást vezető szervet,

f) a Magyar Posta siófoki 1. sz. postahivatalát,

g) a Siófoki Rendőrkapitányságot,

h) a katasztrófavédelmi hatóságot,

i) Siófok Város Kórház- Rendelőintézetét,

j) a Siófoki Mentőállomást,

k) Siófok város közigazgatási területén tevékenykedő közműszolgáltatókat.

3. Közterületnév táblák

6. § (1) Az utcanév táblák elkészíttetése, elhelyezése, karbantartása és szükség szerinti pótlása a Hivatal arra kijelölt szervezeti egységének a feladata.

(2) Az utcanév táblákat építményeken, valamint önálló vagy más célra is szolgáló oszlopon, jól látható helyen kell elhelyezni.

(3) Növényzetre utcanév táblát elhelyezni tilos.

(4) Az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy használója a közterületnév tábla elhelyezését és az ezzel kapcsolatos munkálatokat tűrni köteles. Amennyiben a tábla elhelyezésével az ingatlanon kár keletkezik, azt a kihelyezésért felelős szerv köteles megtéríteni.

4. A lakosság vélemény-nyilvánításának rendjére vonatkozó szabályok

7. § (1) A lakosság véleményének kikérésében, azok összesítésében és a Képviselő-testület döntésének előkészítésében a Hivatal működik közre.

(2) A lakosság a Képviselő-testülethez véleményét, kérelmét, javaslatát postai, elektronikus úton és a Hivatal portaszolgálatán is benyújthatja.

(3) Az érintett lakosság véleményének kikérése esetén a Hivatal hirdetményt tesz közzé – az Önkormányzat honlapján, illetve a Hivatal hirdetőfalán a közterület tervezett elnevezéséről vagy névváltozásáról, amelyre a helyi érdekeltségű civil szervezetek és az érintettek észrevételt tehetnek.

5. Házszámtáblák, címmegállapítás

8. § (1) A telkek és épületek számozását, illetve a központi címregiszterben történő rögzítését a Hivatal arra kijelölt szervezeti egysége köteles elvégezni minden új utca vagy telek kialakítása alkalmával és erről köteles értesíteni a tulajdonosokat.

(2) A Hivatal köteles a házszámozást felülvizsgálni és az esetleg szükséges változtatásokat elvégezni, ha valamelyik utca neve megváltozik, valamelyik utcát közterület-szabályozás érinti vagy ezt a kialakult házszámozás rendezése indokolja. Társasházak esetén a lakcímek pontosításakor egyidejűleg, szükség szerint az ajtószámozások ellenőrzését, pontosítását is el kell végezni.

(3) Az épületek házszámait az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy birtokosa köteles saját költségén a közterületről jól látható módon feltüntetni a cím megállapítását követő 60 napon belül. Az utcanév házankénti feltüntetése nem kötelező.

6. Házszámtábla elhelyezésével kapcsolatos előírások megszegése

9. § (1) A házszámtáblával nem rendelkező ingatlannal rendelkezni jogosult a rendeletben meghatározott tábla kihelyezési kötelezettségének a rendelet hatályba lépését követő fél éven belül köteles eleget tenni.

(2) Amennyiben a házszámtábla megrongálódik vagy megsemmisül, annak pótlásáról az ingatlan tulajdonosa, kezelője vagy birtokosa 60 napon belül köteles gondoskodni.

(3) A közösségi együttélés alapvető szabályait megszegő magatartást követ el és közigazgatási bírsággal sújtható az, aki házszámtábla kihelyezési kötelezettségének határidőn belül nem tesz eleget.

(4) A közigazgatási hatósági eljárás lefolytatására és közigazgatási szankció kiszabására átruházott hatáskörben a jegyző jogosult.

(5) Fenti eljárásra az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény és a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(6) A közigazgatási szankció alkalmazása nem mentesít a házszámtábla kihelyezés kötelezettsége alól.

(7) A rendeletben meghatározott előírások betartását a mindenkori Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott szervezeti egység végzi.

10. § Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013.(III.4.) önkormányzati rendelet 4. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

7. Záró rendelkezések

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

12. § E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Siófok Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közterületnév és településrész-név megállapításának, valamint a házak számozásának, emléktáblák elhelyezésének részletes szabályairól szóló 13/2013.(IV.02.) önkormányzati rendelete.

13. § E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

1. melléklet a 14/2023. (IV. 3.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013. (III. 4.) önkormányzati rendelet 4. melléklete a következő szöveggel egészül ki:

1. A JEGYZŐRE ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK:

- Átruházott hatáskörben gyakorolja a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályairól szóló önkormányzati rendeletben meghatározott közigazgatási hatósági eljárás lefolytatására és közigazgatási szankció kiszabására vonatkozó önkormányzati hatósági hatáskört.