Ibrány Város Önkormányzata Képviselő Testületének 5/2011. (II.25.) önkormányzati rendelete

Ibrány Város Önkormányzata és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011.(II. 25.) önkormányzati rendelete

Hatályos: 2013. 02. 24- 2014. 08. 08





IBRÁNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ TESTÜLETÉNEK

5/2011.(II. 25.)önkormányzati rendelete


Az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról


Ibrány Város Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§ (2) bekezdésében, 18.§ (1) bekezdésében, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Törvény 19.§ (2) bekezdésében, a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 9.(2) bekezdésében, valamint 10/A § (3) bekezdésében, a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló  1994.évi LXIV. Törvény 3.§ (4) bekezdésében, a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993.évi LXXVII. Törvény 27.§ (1)bekezdésében  kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A § (1)bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében  eljárva  a következőket rendeli el:


I. Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


1.Az önkormányzat elnevezése


  1. §.



  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése: IBRÁNY VÁROS ÖNKORMÁNYZATA (továbbiakban: önkormányzat)


  1. A Képviselő-testület megnevezése: IBRÁNY VÁROS KÉPVISELŐ-TESTÜLETE  (továbbiakban: képviselő-testület)     


(3) A Képviselő-testület hivatalának neve: IBRÁNYI POLGÁRMESTERI HIVATAL (továbbiakban: polgármesteri hivatal).


(4) Székhelyük: 4484. Ibrány, Hősök tere 3.



2. Az önkormányzat jelképei


2. §.

 (1) Az önkormányzat jelképei: címer és zászló, melyek leírását és használatát külön önkormányzati rendelet szabályozza.


 (2) A Képviselő-testület Ibrány Város Díszpolgára Címet, PRO URBE Emlékérmet, Ibrányért Díszcímert és a Város Kiváló Közalkalmazottja és a Város Kiváló Köztisztviselője kitüntetést adományoz külön önkormányzati rendeletben foglaltak szerint.

      (3) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.ibrany.hu


      (4) Az Önkormányzat havonta megjelenő lapjának címe: Ibrányi Hírlap

3. Az önkormányzat feladatai, hatásköre



3. §.


 (1) Az önkormányzat a közszolgáltatások körében az alábbi feladatokat látja el:

  1. a településrendezés és a településfejlesztés,
  2. az épített és természeti környezet védelme,
  3. a vízrendezés, csapadékvíz- elvezetés és csatornázás,
  4. a lakásgazdálkodás,
  5. a köztemető fenntartása,
  6. a helyi közutak és közterületek fenntartása,
  7. a köztisztaság biztosítása, gondoskodás a helyi tűzvédelemről és a közbiztonság helyi feladatairól,
  8. óvodai nevelés,
  9. általános iskolai oktatás és nevelés,
  10. egészségügyi és szociális ellátás,
  11. a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok,
  12. a közművelődési, tudományos, művészeti és a sport tevékenység támogatása,
  13. a nemzetiségi és etnikai nemzetiségi jogai érvényesítésének biztosítása,
  14. a városüzemeltetési feladatok ellátása.



3. § (2) Az önkormányzati képviselő-testülete a jogszabályban meghatározott kötelező feladatain túl az alábbi önként vállalt feladatokat látja el:

  1. 0-5 éves korú halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatása érdekében gyermekház működtetése
  2. Ibrányi Tanuszoda fenntartása
  3. kistérségi járóbeteg szakrendelés egészségügyi intézmény működtetése
  4. Helyi Sportegyesület - Futballcsapat támogatása
  5. Nyári szabadidős programok támogatása

6.  Tűzoltó Egyesület, Tűzoltó Köztestület támogatása

7.  Polgárőrség támogatása

8.  Roma Nemzetiségi Önkormányzat támogatása

9. Mezőgazdasági feladatok ellátása - növénytermesztés és kapcsolódó szolgáltatások

10. Romák felzárkóztatását, társadalmi integrációját elősegítő komplex-telep program

11. Civil szervezetek támogatása


(3) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 2. melléklet tartalmazza.



.


4. §.


(1)  A Képviselő testület az önkormányzati törvényben, valamint a közigazgatási eljárási törvényben meghatározott lehetőségekkel élve az 1. mellékletben meghatározott hatósági jogköreinek gyakorlását első fokon átruházza a polgármesterre, jegyzőre illetve az önkormányzat bizottságaira.


(2) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról, döntéseikről a polgármester, jegyző, valamint a bizottságok elnökei  félévente számolnak be a képviselő-testületnek.


5.§.


(1) Az Önkormányzat a hatáskörébe utalt hatósági ügyek intézése során - amennyiben magasabb szintű jogszabály azt nem írja elő kötelező jelleggel – a megfelelő személyi és tárgyi feltételek hiánya miatt nem alkalmazza az elektronikus ügyintézést.



(2) Az állampolgárok közigazgatási hatósági eljárással kapcsolatos elektronikus tájékoztatását az önkormányzat a város Internetes honlapján biztosítja.


II. Fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE


  1. A képviselő-testület ülései


6.§.


(1) A képviselő-testület évente – július hónap kivételével minden hónapban – 11 rendes ülést tart.

(2) A képviselő-testületi ülések helye: Városháza épülete, II. emeleti tárgyalóterem.


(3) A polgármester -  amennyiben valamely napirendi pont megtárgyalása azt indokolja -, úgy az ülés helyét a (2) bekezdésben meghatározott helyszíntől eltérően is meghatározhatja. 


(4) A képviselő-testület munkájában teljes körű tanácskozási joggal rendszeresen képviseletet biztosít a helyi rendőrőrs parancsnokának, és Kertváros településrész lakossági képviselőjének.


(5) A képviselő-testület munkájában rendszeres képviseletet biztosít az önkormányzati fenntartású, valamint az ibrányi székhelyű kistérségi intézmények vezetőinek azzal, hogy az általuk képviselt intézmény tevékenységéhez kapcsolódó témákban tanácskozási joguk van. „


2. A munkaterv


7.§.


(1) A Képviselő-testület az előre látható feladatok jobb előkészítése érdekében éves munkatervet készít.


(2) Az éves munkaterv összeállítása során:


  1. figyelembe kell venni az önkormányzati törvényben és egyéb törvényben a képviselő-testület feladataira vonatkozó rendelkezéseket,


  1. javaslatot kell kérni a képviselő-testületi tagoktól, bizottságoktól, kisebbségi önkormányzat elnökétől, a településen működő pártoktól, érdekképviseleti szervektől és a településen működő civil szervezetektől.


(3) A munkaterv tartalmazza:

  1. az ülések tervezett időpontját,
  2. a tervezett napirendi pontok címét, tárgyát, előadóit,
  3. az előkészítésben résztvevő, valamint azt véleményező /szervek/ bizottságok, személyek megjelölését,


  1. A munkaterv-tervezet elkészítéséért a polgármester a felelős, azt az önkormányzati képviselő-testület a tárgyévet megelőzően, legkésőbb decemberi ülésén állapítja meg.


 (5) A munkaterv-javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a munkaterv-tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról és azok indokolásáról.


(6) A polgármester a munkaterv elfogadását követően írásban értesíti a munkatervbe fel nem vett javaslatok azon előterjesztőit, akik a munkaterv elfogadását tárgyaló testületi ülésen nem vettek részt. Az értesítésben egyidejűleg ki kell térni az indokokra is.


3. A meghívó


8. §.


(1)A meghívó tartalmazza:

1.  a képviselő-testület ülésének helyét és időpontját,

2.  a javasolt napirendi pontok tárgyát, azok előadóját,

3. az „egyebek” napirendi pont esetén a meghívó mellékleteként címszavakban kell megjelölni a főbb tárgyalandó – előre ismert – témaköröket.

 (2) A meghívóhoz az előterjesztéseket és a rendelet-tervezeteket és határozat-tervezetet lehetőség szerint írásban mellékelni kell.


(3) Az egyedi döntést igénylő ügyekben az írásbeli előterjesztéstől el lehet tekinteni, ilyenkor csak a határozati javaslat kiküldése kötelező. Az ilyen ügyek körét a polgármester határozza meg.


(4) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


(5) Azokat az előterjesztéseket, vagy mellékleteiket, melyek zárt ülésen történő tárgyalását törvény előírja, illetve lehetővé teszi, csak a zárt ülés résztvevőinek szabad megküldeni. E rendelkezés nem érinti a Képviselő-testületnek azt a jogát, hogy az előterjesztést a javaslattól eltérően – ha azt törvény nem zárja ki –, nyílt ülésen vitassa meg. A zárt ülésre szánt előterjesztéseket a zárt ülés résztvevői kötelesek bizalmasan kezelni, figyelemmel a személyes adatok és az üzleti titkok védelmét szolgáló vonatkozó jogszabályi előírásokra.


(6)A meghívót a polgármester írja alá, s azt a képviselő-testület tagjainak a munkatervben tervezett rendes ülés előtt legalább 5 nappal megküldi. A meghívót ki kell függeszteni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, és meg kell jelentetni a város Internetes honlapján is.


(7) A rendkívüli ülésre történő meghívás  a tárgyalandó napirendek sürgősségére tekintettel  írásban, illetve szükség szerint telefonon történik. Ez esetben nem szükséges a (6) bekezdésben meghatározott határidő betartása.


 (8) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetére az Önkormányzat a Szavazatszámláló Ügyrendi Jogi Bizottság elnökét hatalmazza fel a Képviselő-testület összehívására, s az így összehívott testületi ülés vezetésére. A testületi ülés vezetésével kapcsolatos szabályok az előzőekben meghatározottak szerint vonatkoznak a Szavazatszámláló Ügyrendi Jogi Bizottság elnökére is.



(9) A képviselő testület ülésére a jegyzőn túl

            1.teljeskörű  tanácskozási joggal állandó meghívottként az aljegyzőt, Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,  helyi rendőrőrs parancsnokát és  Kertváros településrész képviseletét ellátó állampolgárt,

2. tevékenységéhez kapcsolódó témában tanácskozási joggal állandó meghívottként az önkormányzati fenntartású és ibrányi székhelyű kistérségi intézmények vezetőit, és a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Iroda és Építésügyi Iroda vezetőit

   meg kell hívni.


4. Az előterjesztés


9. §.


(1) A képviselő-testületi előterjesztések elkészítését a munkatervben meghatározott előadó, az elkészítésért felelős tisztségviselő által adott szempontok alapján a munkatervben megjelölt határidőre köteles elkészíteni úgy, hogy a szükséges egyeztetésre, a véleményezésre, bizottsági állásfoglalásra, stb. megfelelő idő álljon rendelkezésre.


(2) Az előterjesztés – a tájékoztató kivételével és az egyes egyedi ügyek kivételével – két részből áll:

1. az értékelő, elemző részből, és

2. a határozat-tervezetből.


(3) Az előterjesztés, döntés-centrikus legyen. Tárja fel a meglévő gondokat, problémákat. Foglalja össze azokat a tényeket, amelyek alkalmasak megfelelő következtetések levonására és célszerű, előremutató döntések hozatalára.


(4) Két vagy több azonos döntési lehetőség esetén alternatív határozat-tervezetet kell a képviselő-testület elé terjeszteni.


(5) Az eltérő tartalmú és végrehajtási határidejű döntéseket a határozat-tervezetben külön-külön pontban kell megfogalmazni.


(6) A határozat-tervezetben meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személy nevét, beosztását, a döntések végrehajtási határidejét naptári napszerűen, illetve több részhatáridő vagy folyamatos határidő esetén a végrehajtásról történő beszámolási időpontját is.


(7) Az előterjesztés terjedelme – a határozat-tervezetet és statisztikai táblákat kivéve – 10 gépelt oldalnál nem lehet több.


(8) A részletes számadatokat tartalmazó kimutatásokat mellékletbe kell foglalni.


5. A képviselő-testület ülése


10. §.

(1) A Képviselő-testület ülése nyilvános. Az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási joga nincs, a polgármester azonban engedélyt adhat a vitában való részvételre 3 perces hozzászólás erejéig.


(2) Amennyiben a vitában való részvétel során indokolt, úgy az ülésen megjelent állampolgár részére az (1) bekezdésben meghatározott időkorláton túl, azzal megegyező ideig a polgármester ismételten még egy alkalommal lehetőséget adhat a  viszontválaszra.


(3) Zárt ülés tartására az önkormányzati törvény rendelkezései vonatkoznak. „



11. §.


(1) A polgármester feladatai az ülés vezetésével kapcsolatban:

  1. megállapítja az ülés határozatképességét,
  2. megnyitja az ülést,
  3. előterjeszti a napirendi javaslatot,
  4. indokolja, ha az a munkatervtől eltér, munkatervtől eltérő napirendi javaslat esetén az ülés rendjéről a képviselő-testület határoz,
  5. Javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítők személyére,
  6. napirendi pontonként: megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát, valamint figyelemmel kíséri a képviselő-testület határozatképességét,
  7. napirendi pontonként szavazásra bocsátja az ülésen elhangzott kiegészítő és módosító javaslatokat, a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatokat,
  8. biztosítja a képviselő-testületi tagok jogainak gyakorlását, érvényesülését,
  9. biztosítja az ülés zavartalan rendjét,
  10. berekeszti az ülést.



(2) A Képviselő-testület első napirendi pontként dönt a polgármester előterjesztésében:

a.) a végrehajtásért felelősök jelentése alapján a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásának helyzetéről,

b.) a fontosabb tárgyalásokról, eseményekről szóló tájékoztatás tudomásul vételérő

  1. az előző ülésen elhangzott további intézkedést igénylő közérdekű bejelentésekkel kapcsolatosan tett intézkedésekről.


(3) A tanácskozás során napirendi pontként:

  1. az írásbeli előterjesztést az előadó szóban kiegészítheti,
  2. az előadóhoz a képviselő-testületi tagok és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,
  3. a polgármester az előterjesztés és határozat-tervezet felett megnyitja a vitát,
  4. a vita lezárására vagy a hozzászólások időtartamának korlátozására a polgármester vagy a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, az indítvány felett a képviselő-testület vita nélkül határoz,
  5. a hozzászólások befejezése után a napirendi pontok előadója válaszol a hozzászólásokra és a határozat-tervezet módosítására elhangzott kiegészítő, módosító javaslatokra,
  6. a válaszadással egyet nem értő képviselő-testületi tag a válaszra észrevételt tehet és kérheti véleményének szószerinti jegyzőkönyvbe vételét,


  1. a polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra, a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.


(4) A testületi ülés adott napirendi pontja feletti vitában részt vesznek az ahhoz tanácskozási joggal meghívottak is.


(5) A napirendi pontok összevontan is tárgyalhatók. Az erre vonatkozó javaslat felett a képviselő-testület vita nélkül határoz.


12. §.


A napirend/ek/ tárgyalása után a képviselő-testületi tagok interpellálhatnak, közérdekű bejelentést tehetnek, az ülésen résztvevő állampolgárok kérdezhetnek. Ha ennek alapján intézkedésre van szükség, a polgármester javaslatára a képviselő-testület dönt, hogy ezt mely szerve,– polgármester- bizottság, – illetve intézménye vizsgálja meg, meghatározva a beszámolás határidejét is.

13. §.


Az interpelláló képviselő-testületi tag, kérdező állampolgár, ha ezt igényli, részt vehet az interpellációja, kérdése megválaszolására irányuló eljárásban. Ebben az esetben az ügyben lefolytatott helyszíni szemlére, vizsgálatra, egyeztetésre meg kell hívni.


6. Határozathozatal


14. §.


(1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) az önkormányzati törvényben meghatározott esetek kivételével nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.


(2)A Képviselő-testület esetenként, a polgármester vagy  bármelyik képviselő-testületi tag javaslatára – egyszerű többséggel – dönthet a névszerinti szavazásról is.


(3) A névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, akik felállva „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak,majd a névsoron a szavazatokat összeszámlálja és az eredményt a polgármester kihirdeti. A hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


(4) A titkos szavazás szavazólap, boríték és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásnál külön jegyzőkönyvet kell készíteni- s azt az ülésről készült jegyzőkönyv mellékleteként kell kezelni -, amely tartalmazza a :

  1. szavazás helyét, napját,
  2. szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét,
  3. a szavazás során felmerült körülményeket,
  4. a szavazás eredményét.


(5) A szavazás eredményéről a Szavazatszámláló- Ügyrendi és Jogi Bizottság elnöke tesz jelentést a testületnek.


 (6) A titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni. A szavazás azonnal is megismételhető.


(7) A  10. - 14. §-ban foglaltak a bizottságokra is vonatkoznak.



15.§.


(1) Az  önkormányzati testület tagjainak száma 8 fő. Az önkormányzati testület tagjainak névsorát a Rendelet függeléke tartalmazza.


(2)  A képviselő-testület minősített többségű döntéséhez  legalább 5 fő képviselő szavazata szükséges.


(3) A Képviselő-testület minősített többségű döntése szükséges az önkormányzati törvényben meghatározottakon túl :


  1. hitelfelvételhez,
  2. a Képviselő-testület által adományozható címekhez és kitüntetésekhez,
  3. helyi népszavazás kiírásához,
  4. az önkormányzat tulajdonával, vagyonával való rendelkezéshez (1.000.000.-Ft értékhatáron felül)


16. §.


(1.)Az alternatív határozati javaslatokat külön-külön kell szavazásra bocsátani, annak eredményét megállapítani.


(2.)Elfogadott határozat az lesz, amelyik több igenlő szavazatot kapott, feltéve, hogy megkapta a jelenlévők többségének szavazatát, illetve ha minősített döntés szükséges, a 15.§.(1) bekezdésében meghatározott számú minimális szavazatot.


17. §.


Kétfordulós tárgyalás keretében tárgyalandó napirendi pontok esetében a képviselő-testület az első fordulóban előzetes állásfoglalásként, elvi döntésként határozza meg a célokat, a döntések koncepcióit. Az előkészítők ennek alapján végzik el a konkrét tervező, egyeztető munkát, s készítik elő a döntési javaslatokat.


7. Rendeletalkotás


18. §.


A rendelet alkotását kezdeményezheti:

  1. Települési képviselő,
  2. Képviselő-testület bizottsága,
  3. Cigány Kisebbségi Önkormányzat,
  4. Helyi társadalmi, civil szervezet,
  5. Jegyző,
  6. Polgármester.


19. §.


(1) A rendeletalkotásra, módosításra irányuló kezdeményezést a 18.§-ban meghatározott személyek a polgármesternek írásban nyújthatják be, aki a polgármesteri hivatal bevonásával a kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő-testület legközelebbi ülésére nyújtja be.


(2) A rendelet normaszövegén túl minden esetben annak megalkotását meg kell indokolni az előterjesztésben, valamint csatolni kell hozzá a rendelettel kapcsolatos előzetes hatásvizsgálatot is.


(3) Amennyiben rendeletmódosításra irányuló igény a képviselő-testület ülésén merül fel, úgy a rendelet módosítására az (1)-(2) bekezdésben meghatározott előkészítő eljárás lefolytatása miatt csak a következő testületi ülésen kerülhet sor.


„(4) A (9) bekezdésben foglalt kivétellel az önkormányzati rendelet-tervezetet társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek keretében az állampolgárok, a nem  állami és nem önkormányzati szervek, szervezetek (továbbiakban: véleményezésre jogosultak) a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak az önkormányzat honlapján (www.ibrany.hu) a rendelet-tervezet véleményezésére kialakított oldalon megadott elektronikus levélcímen.


(5) A vélemény-nyilvánítási eljárás során az a vélemény, amelyik:

     a)  sérti a közerkölcsöt,

     b) nem illeszkedik a rendelet-tervezet tárgyához,

     c) név nélkül érkezett

    nem vehető figyelembe.


(6) A rendelet-tervezetet úgy kell a véleményezésre kialakított önkormányzati elektronikus oldalon közzétenni, hogy a tervezet céljához és hatálybalépéséhez igazodóan a véleményezésre jogosultaknak elegendő idő (legalább 3 nap) álljon rendelkezésre a tervezet érdemi megítéléséhez, a vélemények kifejtéséhez.


(7) A beérkezett vélemények, a véleményezésre jogosult nevének és e-mail címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított 1 évig történik. Az adatkezelés magában foglalja az említett adatok gyűjtését, tárolását, közzétételét, felhasználását és törlését is.


(8) A véleményezésre jogosultak széles körét érintő, illetve nagy érdeklődésre számot tartó rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében lakossági fórum is szervezhető.


(9) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani:

     a) az önkormányzati támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet-tervezetet,

     b) a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályait meghatározó, valamint a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos önkormányzati rendelet-tervezetet, valamint

     c) azt a rendelet-tervezetet, aminek a sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.”





20. §.


(1) Az önkormányzati rendeletet a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján hirdetmény közzétételével kell kihirdetni.  A hirdetményben közölni kell a kihirdetés tényét és azt, hogy a hatályos rendelet szöveg a Polgármesteri Hivatalban a titkárságon ügyfélfogadási időben megtekinthető. A kifüggesztés megtörténtét rá kell vezetni a rendelet eredeti példányára.


(2) A megalkotás napján történő kihirdetés esetén meg kell jelölni a kihirdetés óráját is. 

A rendeletek egységes szerkezetbe foglalt szövegét a kihirdetést követő egy héten belül meg kell jelentetni az önkormányzat hivatalos honlapján (www.ibrany.hu).



(3)A rendeletből 1 példánynak azt  Városi könyvtárban történő elhelyezésével biztosítani kell, hogy az állampolgárok bármikor megtekinthessék,



21. §.


Hatályon kívül helyezve a 13/2014.(VIII.08.) Önkormányzati rendelet 11. §-ával!



22. §.


A képviselő-testület a rendeleteit a helyi önkormányzat teljes megnevezésével és megjelölésével, a naptári év elejétől kezdődően arab sorszámmal, törve évszámmal, zárójelben a kihirdetés hónapja, napja, önkormányzati rendelet kifejezéssel és a rendelet címével jelöli a következők szerint.


Ibrány Város Önkormányzata képviselő-testületének 

…/…... (….)önkormányzati rendelete a ………..ról(ről)






8.A képviselő-testület határozata


23. §.


A Képviselő-testület a határozatait arab sorszámmal, törve évszámmal zárójelben pedig a meghozatal hónapja, napja feltüntetéssel és „KT” jelzéssel kell ellátni az alábbiak szerint:



IBRÁNY VÁROS KÉPVISELŐ TESTÜLETÉNEK

……./200…év /…….hó…nap/KT. sz.

h a t á r o z a t a


24. §.


(1) A  határozatban minden esetben meg kell jelölni a végrehajtásáért felelős személy nevét, tisztségét, a végrehajtási határidőt. A határozatot ki kell adni a közvetlenül érdekelt és végrehajtásért felelős személynek.


(2) A határozat végrehajtásáért felelős a beszámolási határidő lejártát követő rendes testületi ülésen a végrehajtást a polgármester útján a képviselő-testülettel közli.

Haladéktalanul közölni kell a végrehajtást gátló körülményt, tényeket, egyben javaslatot tenni a szükséges intézkedés megtételére.


(3) Ha a határozatot nem, vagy nem a határozatnak megfelelően hajtották végre, úgy a végrehajtásról szóló előterjesztésben tájékoztatást kell adni annak okáról, körülményeiről, szükség esetén javaslatot kell tenni a felelősségre vonásra, illetve annak kezdeményezésére.




9. A jegyzőkönyv


25. §.


(1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét egy eredeti példányban kell elkészíteni.


(2) A jegyzőkönyv eredeti példányát a szükséges mellékletekkel együtt a jegyző kezeli. A jegyzőkönyveket évente be kell köttetni.


(3) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző, valamint a testület által ülésenként megválasztott 2 fő testületi tag, jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.


(4) A nyilvános ülésről készített jegyzőkönyvet a városi honlapon (www.ibrany.hu) közzé kell tenni.  


(5) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvek elkészítésére az (1)-(3) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.


(6) A zárt ülés jegyzőkönyvét és mellékleteit az általános szabályok szerint, de elkülönítve kell tárolni és megőrizni.


26. §.


(1) Az állampolgárok ügyfélfogadási időben a Polgármesteri Hivatalban, Jegyzői Irodában – hivatali dolgozó jelenlétében - betekinthetnek a képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvekbe.


(2) A nyilvános ülés  jegyzőkönyvéről  másolat kérhető. A másolás költségét – az önkormányzati képviselőket kivéve – a kérelmező köteles megtéríteni.


(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyve betekinthetnek: képviselő-testület tagjai, jegyző, aljegyző, Polgármesteri Hivatal tárgyban érintett köztisztviselői, valamint a jegyzőkönyv készítéséért felelős köztisztviselők; illetékes Közigazgatási Hivatal vezetője, illetve az általa kijelölt személy; eljáró Bíróság; eljáró Ügyészség; eljáró Nyomozóhatóság; az ügyben érintett egyéb szerv, személy, ha érintettségét igazolja.



10. Közérdekű adatok


27. §.


(1) Az államháztartásról szóló törvényben foglaltak alapján a nettó ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű szerződésekre vonatkozó adatokat az önkormányzat honlapján (www.ibrany.hu) nyilvánosságra kell hozni.


(2) Az államháztartásról szóló törvényben foglaltak alapján a támogatások közzététele a mindenkor hatályos költségvetési rendeletben szabályozottak szerint, kettőszázezer forint alatti összeg esetében mellőzhető.



III.Fejezet


Lakossági fórumok


1.Városfórum



28. §.


A polgármester a képviselő-testület munkájáról szóló tájékoztatás céljából évente városfórumot hív össze, ahol tájékoztatja a lakosságot az önkormányzat tárgyévi feladatairól és kéri a lakosság részvételét az egyes önkormányzati feladatok megvalósításához.


29. §.


A városfórumra meg kell hívni az Ibrányi Hírlap valamint a város internetes honlapja útján:


  1. minden családot,
  2. a város közigazgatási területén működő társadalmi és tömegszervezeteket, gazdasági szervezetek vezetőit.


30.§.


 A  városfórumról a jegyzőnek a  hivatal dolgozójának bevonásával feljegyzést kell készíteni, mely az elhangzottak lényegét tartalmazza, s amit a polgármester ír alá  .


2.Közmeghallgatás


31. §.


A képviselő-testület a lakosság véleményének megismerése végett döntés meghozatala előtt közmeghallgatást tart az alábbi ügyekben:


  1. költségvetést elfogadó rendelet megalkotása,
  2. terület és településfejlesztés koncepció elfogadása, módosítása,
  3. általános rendezési terv megalkotás, vagy módosítása,
  4. terület-szervezési kérdésekben történő döntés.


32. §.


A közmeghallgatás meghívóját, annak napja előtt legalább 8 nappal közhírré kell tenni:

  1. valamennyi közintézmény hirdető tábláján - kifüggesztéssel,
  2. az önkormányzat Internetes honlapján történő megjelentetéssel,
  3. Ibrányi Hírlapban történő megjelentetéssel.


33.§.


A közmeghallgatásról a jegyzőnek a  hivatal dolgozójának bevonásával jegyzőkönyvet kell készíteni, mely az elhangzottak lényegét tartalmazza, s amit a polgármester és a jegyző  ír alá


34. §.


A közmeghallgatás témájára vonatkozó előterjesztések, egyéb anyagok ügyfélfogadás ideje alatt a polgármesteri hivatalban megtekinthetők, kérésre azt az érdeklődőknek másolatban ki kell adni.

  1. Egyéb lakossági fórum


35.§.


(1) A polgármester, a képviselő-testület tagjai, lakossági rétegigények megismerésének érdekében, valamint közvetlen tájékoztatásra választói gyűlést, lakossági fórumot /utcagyűlés, városrész-gyűlés, értelmiségi találkozó, gazdafórum, vállalkozói fórum stb./ szervezhetnek.


(2) Az egyéb lakossági fórumról a szervező az ott elhangzott legfontosabb állásfoglalásokról, véleményekről a legközelebbi ülésen tájékoztatást ad a képviselő-testületnek.


IV. Fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI


  1. A képviselő-testület bizottságai


36.§.


A Képviselő-testület állandó  bizottságai:


1.  Pénzügyi Bizottság:                                                 5 fő

2.   Szociális-és Egészségügyi  Bizottság:                    7 fő

3.   Szavazatszámláló Ügyrendi és Jogi Bizottság:       4 fő


(2) Az alábbi bizottságok nem képviselő tagjai kötelezettek vagyonnyilatkozat tételére:

        1.  Pénzügyi Bizottság

        2.  Szociális-és Egészségügyi Bizottság


37.§.


(1) A Képviselő-testület bármely hatáskörébe, feladatkörébe tartozó ügy előkészítésére, végrehajtására, ellenőrzésére meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására ideiglenes, eseti bizottságot választhat, amelynek működésére a bizottságokra vonatkozó szabályok érvényesek. Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának terjedelmét a képviselő-testület esetenként határozza meg.


(2) Az így létrehozott bizottság elnökét és tagjainak több mint felét a települési képviselők közül kell megválasztani, a többi tagja más, a településen élő megbecsült állampolgár és az adott témához értő szakember lehet.


(3) A bizottságok az önkormányzati törvényben és e szabályzatban meghatározott feladatokon túl mindazokkal a kérdésekkel foglalkozhatnak, amelyet az önkormányzati tevékenység adott területén alapvető jelentőségűnek tartanak.


(4) A Képviselő-testület az 1. sz. mellékletben meghatározott feladatait, hatáskörét ruházza át bizottságaira. A bizottságok elnökei az átruházott hatáskörben hozott

döntéseikről a Képviselő-testületet félévente tájékoztatják.


38.§.


(1)A képviselő-testület éves munkatervében meghatározza azokat az ügyeket, amelyeket a bizottság nyújt be, továbbá amelyekben döntés előtt a bizottságok véleményét ki kell kérni.


(2)A  képviselő-testület éves munkatervében előre meg nem határozott napirendi pont tárgyalása esetén a Bizottságok elnökei a jegyzővel történő előzetes egyeztetés alapján határozzák meg, hogy az adott előterjesztést, testületi anyagot meg kívánják-e tárgyalni, , véleményezni, vagy sem.



2. A bizottságok feladatai


39.§.


(1) Pénzügyi Bizottság feladatai:

  1. Véleményezi a város költségvetését megállapító és annak végrehajtásáról szóló beszámolót elfogadó rendeletet, határozatot, ellenőrzi azok végrehajtását.
  2. Közreműködik hosszabb időszakra szóló fejlesztési koncepciók pénzügyi feltételeinek kidolgozásában.
  3. Figyelemmel kíséri és ellenőrzi az intézmények pénzügyi gazdálkodását.
  4. Javaslatot tesz helyi adók megállapítására.
  5. Előkészíti „a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről szóló” törvény alapján a Képviselő-testületnek a polgármesterre vonatkozó „munkáltatói” ügyeket.
  6. Ellátja a polgármester vonatkozásában az egyéb munkáltatói feladatokat, ezen belül az illetményalap változásából adódó feladatot.
  7. Ellenőrzi a vagyonmérleg adatait.
  8. Véleményezi és előkészíti az önkormányzat vagyoni ügyeit. /elidegenítés, vállalkozás, hasznosítás/
  9. Véleményezi a hitelfelvétellel kapcsolatos döntésekre vonatkozó előterjesztéseket.



 (2) Szavazatszámláló Ügyrendi Jogi Bizottság feladatai


  1. Ellátja a titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket.
  2. Közreműködik a Szervezeti és Működési Szabályzat előkészítésében, és vizsgálja annak hatályosulását, kezdeményezi módosítását.
  3. Véleményezi a Képviselő-testület rendelet-tervezeteit, részt vesz azok kidolgozásában.
  4. Szervezi a közmeghallgatásokat,
  5. Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, önkormányzati képviselő, nem képviselő bizottsági tagok, valamint ezek hozzátartozója által tett vagyonnyilatkozatot,
  6. Kivizsgálja a polgármester által átadott önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést.
  7. Véleményezi és megtárgyalja, és a képviselő-testület elé terjeszti javaslatával együtt a helyi kitüntetésekre beérkezett javaslatokat.
  8.  Gondoskodik évente a költségvetési rendeletben foglaltaknak megfelelően a homlokzat-felújítási alap pályázat kiírásáról, valamint a beérkezett pályázatokat előkészíti döntésre a képviselő-testületnek





(3) Szociális-és Egészségügyi Bizottság feladatai


1. Véleményezi a szociális ágazathoz tartozó intézmények költségvetési támogatását, tervezését, a szociális célra fordítható előirányzatokat, az ezért ellátandó feladatok körének megállapítására javaslatot tesz és ellenőrzi annak végrehajtását.


2. Ellátja a mindenkor hatályos helyi önkormányzati lakásrendeletben meghatározott feladatokat, valamint közreműködik a bérlakások éves ellenőrzésében.


3. Dönt a mindenkor hatályos helyi önkormányzati költségvetési rendeletben a Bizottság részére biztosított összeg erejéig az „egyéb szervek”támogatásáról


4. Ellátja a mindenkor hatályos helyi önkormányzati szociális rendeletben a Bizottságra átruházott feladatokat. Ezek a jelenlegi szabályozás szerint:

4.1. Dönt a lakásfenntartási támogatásról

4.2. Dönt az önkormányzati segély iránti kérelmek ügyében

  4.3. Elbírálja a temetési költségekhez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély iránti kérelmeket.



5. Hatályon kívül helyezve a 13/2014.(VIII.08.) Önkormányzati rendelet 11. §-ával


6.  Hatályon kívül helyezve a 13/2014.(VIII.08.) Önkormányzati rendelet 11. §-ával


7. Részt vesz az egészségügyhöz kapcsolódó testületi előterjesztések előkészítésében, véleményezi azokat.


3. A bizottságok működése


40. §.



(1) A bizottságok szükség szerint, de évente legalább két alkalommal üléseznek.


(2) A bizottságok üléseiről és ellenőrzéseiről jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza a tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket, a vizsgálati jegyzőkönyv tartalmazza az ellenőrzés megállapításait és a tett javaslatokat. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá.


(3) A bizottsági ülésre meg kell hívni a Polgármesteri Hivatal ügyviteli feladatok ellátásával megbízott dolgozóját, aki segíti a bizottság munkáját és ellátja az ügyviteli feladatokat.


(4) A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke, vagy távollétében - ha a bizottság tagjai sorából elnökhelyettest választott,-  az elnökhelyettes, illetve ennek hiányában, vagy akadályoztatása esetén az általa esetileg írásban megbízott személy.”


(5)A bizottság ülésének időpontját úgy kell meghatározni, hogy az ne essen egybe másik bizottság ülésével.


„(6)A bizottság ülését elsősorban a képviselő testületi ülés napját megelőző napok valamelyikére kell összehívni. A képviselő-testületi ülés napján is lehet bizottsági ülést tartani, az (5) bekezdésben foglaltakra tekintettel úgy, hogy az ülés legkésőbb 14 órára fejeződjön be.”


  1. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos bizottsági eljárás


41. §.


(1) A Szavazatszámláló Ügyrendi Jogi Bizottság vezeti a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos nyilvántartást.



(2) A vagyonnyilatkozatot a polgármester, a képviselők, nem lépviselő bizottsági tagok és hozzátartozóik két példányban készítik el, s azt dátummal, aláírással látják el. A vagyonnyilatkozat egy példánya a nyilatkozattevőnél marad.


(3)A polgármester és a képviselők és nem lépviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozata nyitott borítékban, míg a hozzátartozók vagyonnyilatkozata zárt borítékban kerül a Bizottság részére átadásra. A hozzátartozók vagyonnyilatkozatát a bizottsági átvétel alkalmával le kell pecsételni.





(4) A vagyonnyilatkozatok átvételéről a bizottság átvételi elismervényt ad át.


(5) A vagyonnyilatkozatokat a Polgármesteri Hivatalban, zárt, tűzbiztos lemezszekrényben kell tárolni.


(6) A képviselők vagyonnyilatkozata az azonosító adatok kivételével nyilvános, abba bárki betekinthet. A betekintésről (idejéről, betekintő személyéről) nyilvántartást kell vezetni.


(7) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a polgármesternél, vagy a Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás célja, hogy ellenőrizze a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmát. A polgármester a hozzá benyújtott kezdeményezést a Bizottságnak haladéktalanul átadja kivizsgálásra.



(8) Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét, tartalmát, a Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon belül ennek nem tesz eleget, úgy a Bizottság elnöke eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést.


 (9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új adatot tartalmaz. Új tényállítás, adat nélkül ismételt kezdeményezés esetén a Bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.


(10) A képviselő, polgármester, és a nem lépviselő bizottsági tag vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során a Bizottság felhívására köteles saját, illetve a hozzátartozói vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokat írásban bejelenteni. Az adatokba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be. Az ellenőrzés eredményéről a Bizottság elnöke a képviselő- testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.”



V. Fejezet


Tisztségviselők és a  Képviselő-testület Hivatala


1.Tisztségviselők


42. §.


(1)A polgármester a köztisztviselők esetében meghatározza azon munkáltatói jogokat, melyek gyakorlásához a jegyzőnek az Ő előzetes egyetértése szükséges.


(2) Polgármester ügyfélfogadása:  páros heteken hétfőn        8.00-11.00-ig


(3) Jegyző ügyfélfogadása: minden héten   csütörtökön         9.00-12.00-ig


43. §.


(1) A Képviselő-testület a polgármester tartós helyettesítésére, munkájának segítésére 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, titkos szavazással, a polgármester által javasolt személyek közül. Feladatát a polgármester határozza meg.


(2) Alpolgármester ügyfélfogadása: páratlan heteken hétfőn          13.00-15.00-ig



44. §.


A polgármester és a jegyző saját hatáskörében szabályozza a kiadmányozás rendjét, külön szabályzatban.

  1. Polgármesteri Hivatal


45. §.


(1) Az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására a Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre: Ibrányi Polgármesteri Hivatal elnevezéssel.



(2) A polgármesteri Hivatal az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.



(3) A vonatkozó törvények és előírások alapján az önkormányzat gazdasági feladatait a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Városfejlesztési irodája látja el.





VI. Fejezet


TELEPÜLÉSI NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT


1. Nemzetiségi önkormányzat testülete



46. §.


(1) A nemzetiségi önkormányzati testület tagjainak száma 4 fő.

(2) Az ülés összehívásával, vezetésével, valamint a testületnek saját szervezetével, működésével kapcsolatos szabályokat a nemzetiségi önkormányzat saját határozatával megállapított Szervezeti és Működési Szabályzatában határozza meg.


(3) A települési nemzetiségi önkormányzat kezdeményezési, javaslattételi, véleményezési és egyetértési jogait a nemzetiségek jogállásáról szóló törvényben meghatározottak szerint gyakorolja.


2. Nemzetiségi Önkormányzat véleményezési, egyetértési joga

47.§


(1) A települési nemzetiségi önkormányzatot véleményének kifejtésére, illetve egyetértésének megadására a polgármester írásban hívja fel.

(2) A települési nemzetiségi önkormányzat kezdeményezését, javaslatát, véleményét, egyetértését a polgármesterhez juttatja el, amelyet a Képviselő-testülettel a kapcsolódó előterjesztés tárgyalásakor ismertetni kell.



3. Nemzetiségi önkormányzat tevékenységéhez szükséges feltételek biztosítása


48.§.


(1) A települési önkormányzat képviselő testülete a nemzetiségi önkormányzat részére a feladatai ellátásához az önkormányzat éves költségvetését megállapító helyi önkormányzati rendeletében meghatározottak szerint önkormányzati támogatást nyújthat.


(2) A települési önkormányzat képviselő testülete külön rendeletben rendelkezhet a nemzetiségi önkormányzat használatába adható vagyonról (a vagyontárgyak és pénzeszközök pontos megjelölésével).


(3) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat működéshez igazodóan térítésmentesen a Polgármesteri Hivatalban helyiséghasználatot biztosít. A polgármesteri hivatal útján gondoskodik küldemények postázásáról, továbbításáról, ügyviteli segítséget és igény esetén szakmai segítséget nyújt, és viseli az ezzel járó költségeket.


(4) A települési nemzetiségi önkormányzat testületi munkáját és önkormányzati működését a jegyző által kijelölt Hivatali dolgozó- aljegyző segíti.



(5) Az Önkormányzat a nemzetiségek jogállásáról szóló törvényben meghatározottak szerint biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat önkormányzati működéséhez szükséges tárgyi feltételeket és a Hivatal útján gondoskodik a működéssel, gazdálkodással, testületi tevékenységgel kapcsolatos előkészítő, végrehajtási és ügyviteli feladatok ellátásáról.”


VII. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA


1.Az önkormányzat vagyona


49.§


(1) Az önkormányzat saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik. A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.


(2) Az önkormányzat vagyonát elsődlegesen a kötelező közszolgáltatások biztosítása érdekében kell hasznosítani. Az önként vállalt feladatok céljára vagyonfelhasználásra akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat a vagyonával a törvényen alapuló közszolgáltatásokat teljesítette.


(3) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, illetőleg korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.


(4) A település vagyoni helyzetének alakulásáról a képviselő-testület a lakosságot a helyi sajtó útján is tájékoztatja.


2. Az önkormányzat költségvetése


50.§.

 (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot.


(2) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.

                                3.Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése



51. §


Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Önkormányzati törvényben meghatározott szabályok irányadók.


4.Önkormányzati intézmények gazdálkodásának ellenőrzése


52. §


Az önkormányzat által fenntartott intézmények pénzügyi ellenőrzését a Közép-Szabolcsi Többcélú Kistréségi Társulás keretében működő belső ellenőrzési igazgatási társulás belső ellenőre látja el.”




ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


53. §.


(1) A rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, mellyel egyidejűleg a 6/2008.(III. 28.),  13/2008 (VII.03.), a 20/2009 (VIII.27.), a 24/2009 (X.16), a 9/2010 (IV.09) önkormányzati rendelet hatályát veszti.


(2.) Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.



Ibrány, 2011. február 15.




Berencsi Béla                                    Bakosiné Márton Mária

                                   polgármester                                                  jegyző