Rákóczifalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2012 (III.30.) önkormányzati rendelete

Rákóczifalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2013. 01. 25- 2013. 11. 28

Rákóczifalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének

 18/2012.(IV. 27.) a 22/2012.(VI. 01.) a 25/2012.(VII.31.) a 31/2012.(XI.30.) és az 1/2013.(I. 25.) rendeletével módosított 

10/2012. (III.30.) önkormányzati rendelete

Rákóczifalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Rákóczifalva Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (1) bekezdés d) alpontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja szervezeti és működési rendjéről

Általános rendelkezések

I. fejezet

Az önkormányzat és jelképei

1. §

  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Rákóczifalva Város Önkormányzata

  1. Az önkormányzat székhelye:

5085 Rákóczifalva, Szabadság tér 2.

  1. A képviselő-testület hivatalos megnevezése:

Rákóczifalva Város Önkormányzatának Képviselő-testülete

  1. Az önkormányzat működési területe:

Rákóczifalva város közigazgatási területe

(5) A Rákóczifalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének és    Tiszavárkony Község Önkormányzata Képviselő-testületének közös önkormányzati hivatalának neve:

Rákóczifalvai Közös Önkormányzati Hivatal

(6)A köztársasági elnök, a városi cím adományozásáról szóló 76/2009. (VI. 30.) KE határozatával Rákóczifalva nagyközségnek 2009. július 1. napjával városi címet adományozott.

2. §

  1. Az önkormányzat jelképei: a város címere és zászlója.

  1. Az önkormányzat jelképeinek, valamint a képviselő-testület által adományozható Cím és Díjak leírását, valamint a jelképek használatának a Cím és Díjak adományozásának rendjét külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

II. fejezet

A helyi önkormányzat alapjogai

3. §

  1. A képviselő-testület hatáskörét Magyarország Alaptörvényében és a vonatkozó hatályos jogszabályokban meghatározott módon gyakorolja.

  1. A képviselő-testület alapvető jogait és kötelezettségeit Magyarország Alaptörvénye és a vonatkozó hatályos jogszabályok állapítják meg.

részletes rendelkezések

III. fejezet

Az önkormányzat feladata és hatásköre

4. §

  1. Az önkormányzat feladatait a közszolgáltatások körében különösen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.

  1. Azokat a feladatokat, amelyek ellátásáról az önkormányzat köteles gondoskodni, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.

  1. A képviselő-testület polgármesteri hivatalt működtet.

5. §

  1. A képviselő-testület szabadon vállalhatja közfeladat ellátását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott feltételek fennállása esetén.

  1. Az önként vállalt feladatról hozott képviselő-testületi döntést megelőzően a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság vizsgálja a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrás rendelkezésre állását. Az önként vállalt feladatok felsorolását az 1. számú függelék tartalmazza.

6. §

  1. A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó feladatait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény határozza meg.

  1. Az (1) bekezdésben foglalt esetek kivételével a hatáskör átruházására a képviselő-testület rendeletet alkot.

(3) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott szerveire ruházhatja át.

(4)A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, e hatáskört visszavonhatja.

(5)A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatóak.

(6)Az átruházott hatáskör gyakorlója átruházott hatáskörben tett intézkedéseiről, döntéseiről és azok eredményeiről köteles a képviselő-testületet tájékoztatni a képviselő-testület, következő soros ülésén.

IV. fejezet

A képviselő-testület szervezete és működése

A képviselő-testület összehívása

7. §

  1. A képviselő-testület tagjainak száma: 8 fő. A képviselő-testület tagjainak névsorát és címét a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.

  1. A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény vonatkozó rendelkezése értelmében „a polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő”.

  1. A képviselő-testület alakuló, soros (rendes) és soron kívüli (rendkívüli) ülést, valamint közmeghallgatást tart.

  1. Az alakuló ülést a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott időpontra a polgármester hívja össze.

  1. Az alakuló ülés kötelező napirendi pontja

  1. a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választás eredményéről,
  2. a képviselők eskütétele,
  3. a polgármester eskütétele,
  4. a polgármester programjának ismertetése,
  5. a polgármester illetményének megállapítása,
  6. az alpolgármester(ek) megválasztása, eskütétele, illetmény megállapítása.

  1. A képviselő-testület évente legalább 6 soros ülést tart. Az ülést a polgármester hívja össze a képviselő-testület féléves munkatervében foglaltak szerint.

8. §

  1. A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.

  1. Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a korelnök akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.

9. §

  1. Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülést megelőzően legalább 5 nappal megkapják.

  1. A polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, az önkormányzat honlapján közzé kell tenni a képviselő-testületi, a bizottsági ülés meghívóját.

  1. A képviselő-testületi ülésre szóló meghívó tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit. A meghívót - amelyhez csatolni kell az írásbeli előterjesztéseket - a polgármester írja alá.

  1. A képviselő-testület ülésére meghívó megküldésével meg kell hívni:

  1. valamennyi települési képviselőt,
  2. a jegyzőt, aljegyzőt,
  3. országgyűlési képviselőt,
  4. Jász- Nagykun- Szolnok Megyei Kormányhivatal Kormánymegbízottját,
  5. az önkormányzati intézmények vezetőit,
  6. napirenddel való érintettség esetén a könyvvizsgálót, belső ellenőrt, az önkormányzati bizottság nem képviselő tagjait, az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok vezetőjét, a Rendőrkapitányság vezetőjét, civil szervezetek képviselőit, és a polgármesteri hivatal köztisztviselőit,
  7. helyi pártok képviselőit,
  8. akit a polgármester, a képviselő-testület vagy a bizottság indokoltnak tart.

  1. A polgármester a képviselő-testület ülését összehívja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetben.

  1. Rendkívüli testületi ülést hív össze a polgármester sürgős, halasztást nem tűrő esetben.

  1. A (6) bekezdésben meghatározott esetben a képviselő-testület ülése telefonon is összehívható. Az ülés napirendjén csak a rendkívüli ülés összehívásának alapjául szolgáló előterjesztés szerepelhet. A napirend kiegészítésére vonatkozó előterjesztést a polgármester tehet.

Az ülésvezetés szabályai

10. §

  1. A képviselő-testület zárt ülést tart a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben.

  1. A zárt ülésen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben felsoroltak vehetnek részt.

  1. A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök vezeti.

  1. A (3) bekezdésben foglaltakon túl a korelnök akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.

  1. A polgármester a képviselő-testület ülésének vezetése során:
  1. megállapítja az ülés határozatképességét, a hiányzó képviselők személyét, folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet,
  2. előterjeszti az ülés napirendjét,
  3. határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését 5 napon belüli időpontra változatlan napirenddel újra összehívja.

  1. A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

Napirend előtti felszólalás

11. §

  1. A képviselő-testület tagja a napirendi javaslatok között nem szereplő önkormányzati ügyben napirend előtt a felszólalás tárgyának megjelölésével kérhet szót, melyre a polgármester lehetőséget biztosít.

  1. A felszólalás időtartama 3 perc. A képviselő-testület a felszólaló kérésére további 2 perces felszólalást engedélyezhet, vita nélkül.

  1. A felszólalás tárgyában vitának, további hozzászólásnak nincs helye.

A tanácskozás rendje, szavazás

12. §

  1. A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során

  1. az előterjesztő a javaslatot indokolja, a napirendhez a vita előtt kiegészítést tehet,
  2. az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő válaszol.

  1. A vita során felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.

  1. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

  1. A bizottság bármely előterjesztéshez - az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő - véleményt nyújthat be a képviselő-testülethez.

  1. Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig módosíthatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

13. §

  1. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. Erről a képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása, valamint valamennyi elhangzott hozzászólás után a napirend előterjesztője a hozzászólásokkal összefüggésben ismerteti álláspontját.

  1. A határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

  1. Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

14. §

  1. A polgármester először a módosító indítványokat bocsátja szavazásra, a benyújtás, majd az elhangzás sorrendjében, ezt követően bocsátja szavazásra a rendelet-tervezetet, határozati javaslatot.

  1. A képviselő-testület döntéshozatalából kizárás eseteit és eljárási rendjét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.

(3) Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni. A javaslat ismételt tárgyalására a következő képviselő-testületi ülésen kerülhet sor.

(4)Minősített többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben a döntés meghozatalához.

15. §

  1. A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.

  1. Név szerinti szavazás a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetben rendelhető el.

  1. A (2) bekezdésben foglaltakon túl a név szerinti szavazást tart a képviselő-testület

  1. a polgármester,
  2. a bizottsági elnökök többsége,
  3. a képviselők negyede indítványára.

  1. Ügyrendi kérdésében nem lehet név szerinti szavazást tartani.

  1. Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselő-testület tagjainak nevét ABC sorrendben, a jelen lévő tagok szóban „igen”-nel vagy „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal fejezik ki álláspontjukat.

  1. A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a szavazás eredményét. A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a polgármester a szavazást megismételtetheti.

16. §

  1. Titkos szavazás tartásának eseteit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.

  1. Titkos szavazás esetén a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság elnöke ismerteti a szavazás menetét. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és szavazóurna igénybevételével történik.

  1. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

  1. a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
  2. a bizottság jelen lévő tagjainak nevét,
  3. a szavazás eredményét,
  4. a szavazás során felmerült körülményeket.

  1. A titkos szavazás eredményét a Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság állapítja meg és a polgármester hirdeti ki.

  1. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.

A tanácskozás rendjének fenntartása

17. §

  1. A tanácskozás rendjének fenntartásáról, a képviselő-testületi ülés méltóságának megőrzéséről a polgármester gondoskodik. Ennek során

  1. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő kifejezéseket használ,
  2. ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a szót a hozzászólótól,
  3. rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

  1. A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

  1. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

A képviselő-testület döntései

18. §

  1. A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben határozatot hoz, rendeletet alkot.

  1. A képviselő-testület határozata tartalmazza

  1. a határozat számát, a testületi ülés típusát (nyílt vagy zárt)
  2. határozat címét,
  3. a képviselő-testület döntését,
  4. a döntés végrehajtásának határidejét
  5. a végrehajtásért felelős személy nevét, szerv elnevezését,
  6. a végrehajtásában közreműködő nevét,
  7. keltezést,
  8. polgármester aláírását,
  9. a határozatról értesítendők körét (nevét, címét).

  1. A képviselő-testület határozatának megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.

  1. A képviselő-testület döntéseiről a közös önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.

  1. A döntést a jegyzőkönyv aláírását követően haladéktalanul meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek és szervnek.

Az önkormányzati rendeletalkotás

19. §

  1. Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

  1. a polgármester,
  2. az alpolgármesterek,
  3. a jegyző,
  4. a képviselő,
  5. a bizottság,
  6. az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője.

  1. A rendelet-tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.

  1. A rendelet-tervezet kodifikációját a közös önkormányzati hivatal végzi, megbízható az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes bizottság, ideiglenes bizottság, külső szakértő. A közös önkormányzati hivatal részt vesz a kodifikációs munkában abban az esetben is, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetőleg szakértő készíti el.

  1. Az önkormányzati rendelet előkészítése során elemezni kell a jogszabályi környezetet, a szabályozandó tárgy szerint érintett szervezetek, szakemberek véleményét, a lakosság egyes csoportjainak álláspontját, melynek formája lehet a közvélemény-kutatás is.

  1. A (4) bekezdésben meghatározott elemzés eredményét a rendelet előterjesztésében az előterjesztő ismerteti.

  1. A képviselő-testület dönt a közmeghallgatás, a közvélemény kutatás szükségességéről.

20. §

  1. A rendelet-tervezetet a polgármester vagy a jegyző terjeszti a képviselő-testület elé.

  1. A rendelet-tervezet indokolással terjeszthető elő. Az előterjesztő tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés és a véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.

  1. A rendelet hiteles, kihirdetésre kerülő szövegét a jegyző állapítja meg. A rendelet aláírásának rendjét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény határozza meg.

  1. Az önkormányzati rendelet megjelölésére a jogszabály kihirdetése során történő megjelöléséről szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.

  1. Az önkormányzati rendelet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre. A polgármesteri hivatalban az önkormányzati rendelet egy példányát el kell helyezni. Az önkormányzat honlapján az önkormányzati rendeletet az információszabadságról szóló törvény rendelkezései szerint hozzáférhetővé kell tenni.

  1. A jegyző a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezeti.

  1. Az önkormányzati rendeletek és határozatok végrehajtásáról a jegyző évente, a munkatervben meghatározott időpontban tájékoztatást ad a végrehajtás helyzetéről és a végrehajtás legfontosabb tapasztalatairól.

Az előterjesztés

21. §

  1. Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága vagy a képviselő által előzetesen javasolt rendelet-tervezet és határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

  1. A testületi ülésre az előterjesztés főszabály szerint írásban kerül benyújtásra. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak ülésen történő kiosztását, vagy mellőzését.

  1. Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

  1. az előterjesztés előzményeit, így a korábbi képviselő-testületi megállapodásokat, a témában hozott korábbi határozatokat, azok végrehajtásának eredményeit,
  2. a jogszabályi környezetet,
  3. az előkészítésben résztvevők véleményét,
  4. mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
  5. az előterjesztés költségvetésre gyakorolt hatását,
  6. döntési alternatívát.

  1. Az előterjesztés készítőjének törekedni kell a pontos, tömör fogalmazásra, logikus felépítésre, a jogszabályok által meghatározott fogalmak használata mellett törekedni kell a közérthetőségre. A határidőt "év, hó, nap" megjelölésével kell meghatározni, amely a kitűzött feladatok egyszeri végrehajtására vonatkozik. Hosszabb távú feladatok esetén "folyamatos" megjelölés alkalmazható. Alkalmazható az „azonnali” megjelölés is, amennyiben halaszthatatlan, rendkívül sürgős, vagy egyéb okból fontos a feladat gyors megvalósítása.

  1. Határozati javaslat kidolgozása csak akkor mellőzhető, ha az ügy ismertetéséből - az elfogadáson túl - döntési igény nem jelentkezik. Tájékoztató tartalmú előterjesztés nem tartalmaz határozati javaslatot.

  1. A képviselő-testület elé kerülő írásbeli előterjesztést legkésőbb az ülést megelőző 10. napon kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki jogszerűségi észrevételt tesz és gondoskodik valamennyi anyagok postázásáról. Egyúttal közölni kell a napirendhez meghívandók nevét, címét.

A sürgősségi indítvány

22. §

  1. Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az előterjesztések között nem szerepel.

  1. A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés napirendre vételéről.

  1. Sürgősségi indítvány a sürgősség tényének indokolásával legkésőbb az ülést megelőző nap 12 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

  1. Sürgősségi indítványt nyújthat be

  1. a polgármester,
  2. az alpolgármesterek,
  3. a képviselő,
  4. a jegyző.

Kérdés, interpelláció

23. §

  1. Kérdésnek minősül az önkormányzati hatáskörbe tartozó intézkedést nem igénylő jellegű felvilágosítás kérés.

  1. Interpellációnak minősül a magyarázatadási kötelezettség az interpellált személy feladatkörébe tartozó általában intézkedést igénylő kérés, javaslat valamennyi önkormányzati ügyben.

  1. A kérdésre a képviselő-testület ülésén válaszol az, akihez a kérdést intézték.

  1. A képviselő a képviselő-testület ülésén interpellációt intézhet

  1. a polgármesterhez,
  2. az alpolgármesterekhez,
  3. a bizottság elnökeihez,
  4. a jegyzőhöz.

  1. Az interpellációra az ülésen, vagy 15 napon belül írásban érdemi választ ad az, akihez az interpellációt intézték.

  1. Ha a képviselő az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a képviselő-testület következő soros ülésén dönt az elfogadásról. Elfogadás hiányában a képviselő-testület eseti bizottságot hoz létre az interpelláció tárgyát képező téma vizsgálatára, vagy a kivizsgálással valamely az ügyben illetékes bizottságát bízza meg. A vizsgálat eredményéről a soron következő rendes ülésen a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

A jegyzőkönyv

24. §

  1. A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv elkészítésére és felterjesztésére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései vonatkoznak.

  1. A nyílt testületi ülésről 3 példányban készül jegyzőkönyv, egy a területileg illetékes megyei Kormányhivatalnak, egy a helyi könyvtárnak kerül megküldésre és egy példány a jegyző által vezetett nyilvántartásba kerül lefűzésre. A zárt testületi ülésről 2 példányban készül jegyzőkönyv, egy a területileg illetékes megyei Kormányhivatalnak kerül megküldésre, egy példány a jegyző által vezetett nyilvántartásba kerül lefűzésre.

(3)1

(4)2

  1. Az ülés megjelölt szakaszáról szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni, ha azt az indítványozó kéri.

___________________________

1 Hatályon kívül helyezte az 1/2013.(I. 25.) ÖR

2 Hatályon kívül helyezte az 1/2013.(I. 25.) ÖR

2

25. §

  1. A képviselő-testület üléséről felvett hangfelvétel alapján készül a jegyzőkönyv. A hangfelvételt tartalmazó adathordozó őrzésére a jegyzőkönyv selejtezésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

  1. A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv aláírására vonatkozó rendelkezéseket a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.

  1. A képviselő-testület ülése jegyzőkönyvének évente történő beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

  1. A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvbe való betekintésre vonatkozó szabályokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.

V. Fejezet

Az önkormányzat szervezete

A képviselő

26. §

  1. A képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.

  1. A képviselő eskütételére vonatkozó szabályokat a helyi önkormányzatokról szóló törvény határozza meg.

A képviselő-testület bizottsága

27. §

  1. A képviselő-testület bizottságának létrehozására, összetételére és működésére vonatkozó szabályokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tartalmazza.

  1. A képviselő-testület bizottságokat hoz létre, melynek, tagjainak száma

a) Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi Bizottság 7 fő,

b) Egészségügyi, Szociális és Gyermekvédelmi Bizottság 5 fő,

c) Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság 5 fő.

  1. A bizottság tagjainak nevét, feladatait és hatásköreit a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

  1. A bizottság a belső működési szabályait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény és a rendelet előírásai alapján maga állapítja meg.

  1. A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti (ad-hoc) bizottságot hozhat létre.

A bizottsági működés főbb szabályai

28. §

  1. A képviselő-testület a munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújthat be, illetve azokat, amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez.

  1. A bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti. A bizottság elnökének akadályoztatása esetén az általa a bizottság képviselő-testületi tagjai közül megbízott tag hívja össze és vezeti a bizottsági ülést.

  1. Bármely képviselő javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

  1. A bizottsági döntéshozatalából való kizárásra vonatkozó szabályokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szabályozza.

  1. A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.

29. §

  1. A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.

  1. A bizottság a tevékenységéről évente a munkatervben meghatározott időpontban beszámol a képviselő-testületnek.

A polgármester

30. §

  1. A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

  1. A polgármester jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.

(3) A polgármester gyakorolja az önkormányzatnál dolgozók felett a munkáltatói jogokat. Az önkormányzat által foglalkoztatottak jogviszonya közszolgálati, közalkalmazotti jogviszony, melyekre a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény, és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény az irányadó. Egyes foglalkoztatottjainak a jogviszonya munkaviszony, melyekre nézve a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény az irányadó. Egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi. IV. törvény (pl.: megbízási jogviszony, stb.) az irányadó.

Az alpolgármester

31. §

  1. Rákóczifalva Város Önkormányzatának Képviselő-testülete két alpolgármestert választ. A képviselő-testület egy alpolgármestert saját tagjai közül és egy alpolgármestert nem a saját tagjai közül választ.

  1. A képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester megbízását társadalmi megbízatásban látja el. A nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

  1. Az alpolgármesterek jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.

A jegyző, aljegyző

32. §

  1. A jegyző, aljegyző jogállására és főbb feladataira vonatkozó rendelkezéseket törvény határozza meg.

  1. A jegyző évente beszámol a képviselő-testületnek a munkatervben meghatározott időpontban a polgármesteri hivatal munkájáról.

A polgármesteri hivatal

33. §

(1) Rákóczifalva Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, Tiszavárkony Község Önkormányzatának Képviselő-testületével együtt közös önkormányzati hivatalt hoz létre közös önkormányzati hivatal elnevezéssel.

(2) A közös önkormányzati hivatal belső szervezeti felépítését, az általa ellátandó feladatokat a közös önkormányzati hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata határozza meg, amelyet a Képviselő-testület külön határozattal fogad el Tiszavárkony Község Képviselő-testületével.

VI. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

34. §

A képviselő-testület rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.

Közmeghallgatás, lakossági fórum

35. §

  1. A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény értelmében, a munkatervében meghatározottak szerint évente legalább egy közmeghallgatást tart.

  1. A képviselő-testület által tartott közmeghallgatásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

  1. A közmeghallgatáson állampolgárok és a településen működő önszerveződő közösségek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, a képviselőhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.

  1. A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján, honlapján valamint a helyi sajtó útján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 15 nappal.

36. §

  1. A településen élő valamennyi állampolgárt érintő közérdekű tárgykörben, illetve jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok közvetlen tájékoztatása céljából lakossági fórum tartható.

  1. A lakossági fórum összehívásáról szóló lakossági tájékoztatás szabályai megegyeznek a közmeghallgatás összehívásánál leírtakkal.

  1. A lakossági fórumot a polgármester vezeti, melyre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, valamint a polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit. A lakossági fórumról jegyzőkönyv készül, melynek készítéséről a jegyző gondoskodik.

VII. Fejezet

Az önkormányzat vagyona és költségvetése

37. §

  1. Az önkormányzat tulajdonára, vagyonára költségvetésére és gazdálkodására vonatkozó részletes szabályokat törvény és önkormányzati rendelet határozza meg.

  1. Az önkormányzat vagyonának növelése érdekében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott korlátozásokkal vehet részt vállalkozásban.

(3) Az önkormányzati alaptevékenységhez tartozó szakfeladatokat e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat szakágazat: 841126 Önkormányzatok és társulások általános végrehajtó igazgatási tevékenysége.

(5) Az önkormányzat, mint költségvetési szerv alapítása: 1990. szeptember 30. a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 1990. évi LXV. törvény alapján.

(6) Gazdálkodás szerinti besorolása: önállóan működő költségvetési szerv. Rákóczifalva Város Önkormányzatának gazdálkodási irányító szerve - az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 9. §-a szerinti gazdasági feladatok ellátására - Rákóczifalvai Közös Önkormányzati Hivatal.

VIII. Fejezet

Az önkormányzat kapcsolatrendszere

38. §

  1. Az önkormányzat feladatainak ellátása és hatáskörének gyakorlása során - kölcsönös érdekek alapján - együttműködhet más önkormányzatokkal.

  1. A külföldi önkormányzattal való együttműködésről, az erre vonatkozó megállapodás, nyilatkozat jóváhagyásáról a képviselő-testület dönt.

  1. Az önkormányzatok az önkormányzati jogok és érdekek kollektív képviseletének, védelmének és érvényesülésének előmozdítása, valamint az önkormányzati működés fejlesztése céljából érdek-képviseleti szervezeteket hozhatnak létre.

Önkormányzatok társulásai

39. §

  1. A képviselő-testület feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb, és eredményesebb megoldására szabadon társulhatnak.
  2. A képviselő-testületek megállapodással egyes államigazgatási ügyfajták szakszerű intézésére hatósági igazgatási társulást hozhatnak létre.

  1. Az érdekelt képviselő-testületek megállapodhatnak két vagy több községet, illetőleg várost és községet ellátó egy vagy több intézmény közös alapításában, fenntartásában és fejlesztésében.

VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

40. §

  1. A rendelet 2012. április hó 1. napján lép hatályba.

  1. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2006. (X. 11.) számú rendelete és annak valamennyi módosítása.

  1. A rendelethez tartozó függelékek naprakész aktualizálásáról a jegyző gondoskodik.

  1. A rendelet melléklete:

1. számú melléklet: Rákóczifalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének állandó bizottságok tagjainak névsora, feladatuk és hatáskörük jegyzéke.

   2. számú melléklet: Rákóczifalva Város Önkormányzatának      alaptevékenységeihez kapcsolódó szakfeladatai

  1. A rendelet függeléke:

1. számú függelék: Rákóczifalva Város Képviselő-testülete által önként vállalt feladatok

2. számú függelék: Rákóczifalva Város Képviselő-testületi tagjainak neve, címe

3. számú függelék: Az önkormányzat intézményei, gazdálkodó szervei

    4. számú függelék:3

Rákóczifalva, 2012. március 30.

Krizsán József sk.

polgármester

Török István sk.

jegyző

___________________________________

3 Hatályon kívül helyezte az 1/2013.(I. 25.) ÖR

Záradék:

A rendeletet a Képviselő-testület 2012. március 29-ei soros ülésén fogadta el.

A rendelet 2012. március 30-án a polgármesteri hivatal hirdető tábláján került kihirdetésre.

Rákóczifalva, 2012. március 30.

Török István sk.

jegyző

1. számú melléklet

Az állandó bizottságok tagjainak névsora, a bizottságok feladata, hatásköre

Pénzügyi, Településfejlesztési és Ügyrendi bizottság

A bizottság létszáma:                      7 fő

Képviselő-testületi tagok:              Csomán István elnök

                                                        Bíró Tiborné

                                                        Novák Gyula

                                                        Vadász Istvánné

Nem képviselő tagok:                     Bozsikné Major Magdolna

                                                        Dr. Szabó László

                                                        Dr. Túróczi Imre

Egyes napirendi pontokhoz - a napirenddel való érintettség esetén - meghívandó személyek köre:

  • könyvvizsgáló,
  • belső ellenőr, valamint akit a bizottság elnöke indokoltnak tart.

A bizottság feladat-, és hatásköre:

  1. Az önkormányzatnál és intézményeinél:

  • véleményezi az éves költségvetési javaslat és a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;
  • figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;
  • vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági mega­lapozottságát, ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését. A vizsgálat megállapításairól a képviselő-testületet tájékoztatja.

  1. A jegyző által készített ellenőrzési terv alapján folyamatosan figyelemmel kíséri a belső ellenőrzés megállapításait és indokolt esetben a főbb megállapításokról összefoglalóan tájékoztatja a képviselő-testületet.

  1. Önkormányzati vállalkozások, társulások, pénzügyi gazdasági előkészítő munkában részt vesz és véleményezi.

  1. Részt vesz a helyi adórendszer kidolgozásában.

  1. Intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés pénzügyi vonatkozásainak vizsgálata, véleményezése.

  1. Közreműködik a képviselő-testületi gazdasági program készítésében.

  1. Folyamatosan figyelemmel kíséri és elemzi a helyi közszolgáltatások, ellátások színvonalát. Javaslatot tesz az ezekhez kapcsolódó programok kidolgozására, működésük javítására.

  1. Közreműködik a településfejlesztéssel, településrendezéssel, továbbá a környezet épített és természetes elemeinek védelmével kapcsolatos feladatok előkészítésében és megvalósításának elősegítésében.

  1. Igény szerint javaslatot dolgoz ki az önkormányzat vállalkozásban való részvételére.

  1. Közreműködik a helyi tűzvédelmi és közbiztonsági feladatok ellátásának kidolgozásában, segíti azok megvalósítását.

  1. Véleményez minden olyan programot, előterjesztést, mely e terület feladatait képezi.

  1. Véleményezi a képviselő-testület elé kerülő ügyrendi kérdéseket.

  1. Vizsgálja a képviselői-testületi, bizottsági tagok összeférhetetlenségi ügyeket, javaslatot tesz a döntéshozatalból való kizárásra.

  1. A képviselő-testületi tagok vagyonnyilatkozatainak valódiságát vizsgálja.

  1. A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény 3. § (4) bekezdése szerint javaslatot tesz a polgármester illetményére.

  1. A képviselő-testület titkos szavazásain ellátja a szavazatszámláló bizottság feladatait.

  1. Vizsgálja az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségét.

 

Egészségügyi, Szociális és Gyermekvédelmi Bizottság

A bizottság létszáma:                      5 fő

Képviselő-testületi tagok:              Holoveczné Sípos Erika elnök

Nagyné Németh Margit

Novák Gyula

Nem képviselő tagok:                     Fekete Ferenc László

                   Sóber Anett

Egyes napirendi pontokhoz - a napirenddel való érintettség esetén - meghívandó személyek köre:

  • háziorvosok,
  • védőnők,
  • Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatal képviselője,
  • Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv képviselője,
  • a helyi általános iskola, óvoda gyermek- és ifjúságvédelmi felelősei,
  • helyi ifjúság képviselői,
  • közétkeztetést biztosító vállalkozás képviselője, valamint akit a bizottság elnöke indokoltnak tart.

A bizottság feladat- és hatásköre:

  1. Véleményezi a feladatkörébe tartozó intézmények alapítására, összevonására, megszüntetésére vonatkozó javaslatokat.

  1. Javaslatot dolgoz ki az egészségügyi és szociális intézmények racionális működésére.

  1. Véleményez minden olyan programot, előterjesztést, mely e terület feladatait képezi. A képviselő-testület hatáskörébe utalt intézményvezetői kinevezés, megbízás előtt véleményezi a működési köréhez tartozó pályázatot.

  1. Gyakorolja a képviselő-testület által átruházott hatásköröket.

  1. Figyelemmel kíséri az idősek, betegek, megváltozott munkaképességűek helyzetét.

  1. Különös gondot fordít a szociális háló kiépítésére, a családvédelemre.

  1. Figyelemmel kíséri a közétkeztetés helyzetét.

  1. Támogatja a fiatalok önszerveződését.

  1. Segíti, koordinálja és képviseli a létrejött ifjúsági szervezeteket a képviselő-testület előtt.

  1. Véleményezi az ifjúságot érintő képviselő-testületi előterjesztéseket.

  1. Figyelemmel kíséri a gyermek-, és ifjúságvédelem helyzetét.


kulturális, oktatási és sport bizottság

A bizottság létszáma:                      5 fő

Képviselő-testületi tagok:              Vadász Istvánné elnök

                   Kósa Lajos

                   Nagyné Németh Margit

Nem képviselő tagok:                     Ruskó Zsolt

                                                        Horváth Ildikó

Egyes napirendi pontokhoz - a napirenddel való érintettség esetén - meghívandó személyek köre:

  • a helyi sport képviselői,
  • Macigyűjtemény vezetője,
  • a helyi egyházak vezetői,
  • helyi média képviselői,
  • az oktatási, nevelési intézmények vezetői, valamint akit a bizottság elnöke indokoltnak tart.

A bizottság feladat-, és hatásköre:

  1. Közreműködik a közművelődési terv kidolgozásában, figyelemmel kíséri végrehajtását.

  1. Ellenőrzi a településen folyó közművelődési munkát, javaslatot tesz azok fejlesztésére.

  1. Javaslatot dolgoz ki az oktatási, művelődési intézmények racionális működésére.

  1. Kiemelt figyelmet fordít a közösségi, kulturális hagyo­mányok és értékek ápolására.

  1. Segíti a lakosság életmódja javítását szolgáló kulturális célok megvalósítását.

  1. Véleményezi a feladatkörébe tartozó intézmények alapítására, összevonására, megszüntetésére vonatkozó javaslatokat.

  1. Véleményez minden olyan programot, előterjesztést, mely e terület feladatait képezi.

  1. A képviselő-testület hatáskörébe utalt intézményvezetői kinevezés, megbízás előtt véleményezi a működési köréhez tartozó pályázatot.

  1. Koordinálja és felügyeli az állami és városi ünnepeket.

  1. Rákóczifalván működő sportegyesületek, klubok munkájának koordinálása, figyelemmel kísérése.

  1. Figyelemmel kíséri a gyermek és ifjúsági sport helyzetét.

  1. Segíti a lakosság életmódjának javítását szolgáló sport célok megvalósítását.

  1. Sport szervezetek képviselete a képviselő-testület felé.

  1. Javaslatot tesz, programot dolgoz ki az ifjúság szabadidejének hasznos eltöltésére.

  1. Támogatja a civil szervezetek létrehozását.


      2. számú melléklet a 10/2012. (III. 30.) önkormányzati rendelethez                                                                                 

010000

Növénytermesztés, állattenyésztés, vadgazdálkodás és kapcsolódó szolgáltatások

421100

Út, autópálya építése

500001

Komp és révközlekedés

552001

Üdülői szálláshely-szolgáltatás

562913

Iskolai intézményi étkeztetés

601000

Rádióműsor-összeállítás készítése és közvetítése, adása együtt

680001

Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

680002

Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése

812000

Takarítás

813000

Zöldterület kezelés

841112

Önkormányzati jogalkotás

841114

Országgyűlési képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

841115

Önkormányzati képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

841117

Európai parlamenti képviselőválasztáshoz kapcsolódó tevékenységek

841118

Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek

841122

Központi általános végrehajtói igazgatási tevékenység

841126

Önkormányzatok és társulások általános végrehajtó igazgatási tevékenysége

841131

Államháztartás bevételi oldalának központi igazgatása, szabályozása

841133

Adó, illeték, kiszabása, beszedése, adóellenőrzés

841191

Nemzeti ünnepek programjai

841192

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

841402

Közvilágítás

841403

Város és községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások

841901

Önkormányzatok és társulások elszámolásai

841902

Központi költségvetési befizetések

841907

Önkormányzatok elszámolásai a költségvetési szerveikkel

842155

Önkormányzatok m.n.s. nemzetközi kapcsolatai

869041

Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás

869042

Ifjúság-egészségügyi gondozás

882114

Helyi rendszeres lakásfenntartási támogatás

882116

Ápolási díj méltányossági alapon

882122

Átmeneti segély

882123

Temetési segély

882124

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

882129

Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások

890441

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

890442

Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak hosszabb időtartamú közfoglalkoztatása

931102

Sportlétesítmények működtetése és fejlesztése

960302

Köztemető fenntartás és működtetés

910203

Múzeumi kiállítási tevékenység

910204

Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység

1. számú függelék

Rákóczifalva Város Képviselő-testülete által önként vállalt feladatok

  • bölcsődei ellátásról
  • a város üzemeltetési és infrastrukturális ellátásához szükséges beruházásokról, felújításokról
  • helyi újság fenntartásáról
  • helyi közösségi rádió fenntartásáról
  • macigyűjtemény
  • zánkai ifjúsági tábor


2. számú függelék

Rákóczifalva Város Képviselő-testületi tagjainak neve, címe

Polgármester:

Címe:

Krizsán József

Toldi Miklós út 56/A.

A települési képviselő neve:

Címe:

1.

Hőnyi László Csaba alpolgármester

Május 1. út 8.

2.

Bíró Tiborné

Petőfi Sándor út 8.

3.

Csomán István

Hunyadi János út 40.

4.

Holoveczné Sípos Erika

Jókai Mór út 10.

5.

Kósa Lajos

Kinizsi Pál út 7.

6.

Nagyné Németh Margit

Szent László király út 32/A.

7.

Novák Gyula

Kinizsi Pál út 67.

8.

Vadász Istvánné

Hunyadi János út 21/A.

nem képviselő testületi tagok közül választott alpolgármester:

Szabó László

Rákóczi Ferenc út 95.

 

3. számú függelék

Az önkormányzat intézményei, gazdálkodó szervei

II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

5085 Rákóczifalva, Szabadság tér 1.

Varsány Közösségi Ház és Könyvtár

5085 Rákóczifalva, Szabadság tér 10.

Könyvtár

5085 Rákóczifalva, Rákóczi F. út 21.

Virágoskert Óvoda és Bölcsőde

5085 Rákóczifalva, Rákóczi Ferenc út 60.

Óvoda

5085 Rákóczifalva, Rákóczi Ferenc út 60.

Bölcsőde

5085 Rákóczifalva, Toldi Miklós út 33.

Falugondnokság Kommunális és Szolgáltató Kft.

5085 Rákóczifalva, Szabadság tér 4.

Rákóczifalva Tiszapart Revitalizációjáért Kiemelten

Közhasznú Nonprofit Kft.

5085 Rákóczifalva, Szabadság tér 1.


4. sz. függelék

Hatályon kívül helyezte az 1/2013. (I.25.) ÖR