Rákóczifalva Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2016. (II. 12.) önkormányzati rendelete

Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 12- 2016. 12. 06

Rákóczifalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének

1/2016. (II. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről


Rákóczifalva Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat pénzügyi stabilitása, a kötelező- és az általa önként vállalt feladatok maradéktalan ellátásának biztosítása érdekében - figyelemmel a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011 (XII. 31.) Korm. rendelet rendelkezéseire - az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdése alapján az Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről az alábbiakat rendeli el.


I. fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja


  1. §


Rákóczifalva Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) 2016. évi költségvetése - mint az önkormányzat gazdálkodási alapja - egyensúlyának, és a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos, hatékony, eredményes és ellenőrizhető gazdálkodásának biztosítása. Az e rendeletben meghatározott bevételi előirányzatok azok teljesítésének kötelezettségét, a kiadási előirányzatok pedig - a bevételi előirányzatok teljesítésének figyelembevételével - azok felhasználásának jogosultságát jelentik.


Értelmező rendelkezések és hivatkozó rövidítések


  1. §


(1) E rendelet alkalmazásában:

a) adósságot keletkeztető ügylet: Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdésében meghatározott ügylet,

b) előirányzat-átcsoportosítás: a rendelet kiadási előirányzata főösszegének változatlansága mellett, a kiadási előirányzatok egyidejű csökkentésével és növelésével végrehajtott módosítás,

c) előirányzat-módosítás: a jóváhagyott kiadási előirányzat csökkentése vagy növelése a bevételi előirányzatok egyidejű növelése vagy csökkentése mellett,

d) likvid hitel: a naptári éven belül visszafizetendő hitel, ideértve a pénzforgalmi (fizetési) számlához kapcsolódóan nyújtott hitelt is,

e) zárolás: a kiadási előirányzatok felhasználásának időlegesen, feltételhez kötötten történő korlátozása, felfüggesztése

(2) E rendeletben alkalmazott további jogszabályi hivatkozások rövidített megjelölése:

a) Áhsz.: az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet

b) Áht.: az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény

c) Áht.vr: az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011 (XII.31.) Korm. rendelet

d) Költségvetési tv: Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény

e) Nv.tv.: a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény

f) Mötv.: Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CCIV. törvény


A rendelet hatálya


  1. §


(1) A rendelet hatálya az Önkormányzatra és az általa fenntartott önállóan működő és gazdálkodó illetve az önállóan működő költségvetési szervekre terjed ki.

(2) Az Önkormányzat költségvetése és költségvetési szervei költségvetései bevételeinek és kiadásainak előirányzat-csoportok szerinti bontása a működési költségvetés, felhalmozási költségvetés és a kölcsönök.

(3) A rendelet hatálya kiterjed továbbá mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személlyel nem rendelkező szervezetekre, amelyek a költségvetésben szereplő előirányzatokból részesülnek.


II. fejezet


RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK

A rendelet szerkezete, mellékleteinek tartalma


  1. §


A Képviselő-testület – az Áht. 23. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezések alapján – a költségvetés táblarendszerét e rendelet 1-14 mellékleteinek szerkezetében szerint alakítja ki és hagyja jóvá. Az Önkormányzat 2016. évi I. féléves, valamint I-III. negyedéves gazdálkodásról szóló beszámoló és tájékoztató, továbbá a 2015. évi zárszámadás benyújtása a Képviselő-testület részére - a teljesítési adatokkal kiegészítve - ezen szerkezetben történik 1-5 számú mellékletek alapján.


  1. §


Az Áht. 23. § (2) bekezdés a) pontja rendelkezésének megfelelően az Önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti bontásban e rendelet 1-5. számú melléklete tartalmazza.



  1. §


A képviselő-testület az egyes címek költségvetését a következők szerint határozza meg:

a) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek – a Közös Önkormányzati Hivatal -, valamint az önállóan működő költségvetési szervek – a felsorolását e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

b) A Rákóczifalvai Közös Önkormányzati Hivatal intézményi kiadásait és bevételeit a 4/b melléklet szerint hagyja jóvá.

c) Az Önkormányzat szakfeladatonkénti (címenkénti) kiadásait és bevételeit a 4/a melléklet rögzíti.

d) Az Önállóan működő intézmények kiadásait és bevételeit a 4/c - 4/d melléklet rögzíti

e) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő – nem intézményi kiadások - az 5. melléklet szerinti felsorolásban mellékletenként egy-egy címet alkotnak.


  1. §


(1)A képviselő-testület az Áht. 23. § (3) bekezdése, valamint az Áht. vr. 24. § (1) bekezdés bc) pontja alapján az Önkormányzat 2016. évre általános tartalékát 6.000 e Ft-ban hagyja jóvá. Céltartalékát 0 e Ft-ban hagyja jóvá. 

(2)Rendkívüli esemény esetén a kiadási előirányzatok felülvizsgálatával, azok közötti átcsoportosításával biztosítja az önkormányzat a fedezetett.

(3) Az átmeneti és rendkívüli segélykeretből 500 e Ft összegig a polgármester rendkívüli helyzet esetén a rászorultak részére segítséget nyújthat, melyről köteles a soron következő testületi ülésen tájékoztatást nyújtani a testület részére.

(4) Az Önkormányzat többletbevétele keletkezik intézményi működési bevétel és az önkormányzatok sajátos működése jogcímen az önkormányzatnak ezen összeget általános tartalékba kell helyezni az előre nem látható kiadásokra.



  1. §


Az Áht. vr. 24. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés alapján a költségvetési szervek önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézmények 2016. évre engedélyezett létszámkerete:


január 01-től

104,75



 Költségvetési szervenként és közfoglalkoztatottak létszámának részletezését a rendelet 8. melléklete tartalmazza.


9. §


Az Áht. 24. § (4) bekezdés c) pontja és az Áht. vr. 28. §-a szerint az Önkormányzat a 2016. évi közvetett támogatásairól szóló kimutatást a rendelet 10 melléklete tartalmazza.


10. §


A Képviselő-testület a 2016. évi költségvetés előirányzat felhasználási tervét e rendelet 7. mellékletében foglaltak szerint hagyja jóvá.


  1. §


A Képviselő-testület a 2016. évi költségvetés költségvetési intézményenkénti likviditási tervét e rendelet 12/a-12/d mellékletében foglaltak szerint hagyja jóvá.


A költségvetés bevételei és kiadásai


  1. §


(1) A Képviselő-testület – figyelemmel az Áht. 23. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt előírásra az Önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó valamint az önállóan működő költségvetési szervek együttes 2016. évi költségvetését:


488 613

ezer Ft

költségvetési bevétellel

601 654

ezer Ft

költségvetési kiadással

113 041

ezer Ft

költségvetési egyenleggel

113 041

ezer Ft

finanszírozási bevétellel

ebből:



25 000

ezer Ft

előző évi pénzmaradvány

0

ezer Ft

felhalmozási célú hitel

8 300

ezer Ft

finanszírozási kiadással

ebből:



8 300

ezer Ft

készfizető kezességvállalás



állapítja meg.

  1. §


A bevételi és kiadási főösszeg forrásonkénti megbontását a rendelet 3. melléklete tartalmazza.


  1. §


A Képviselő-testület - az Áht. 6. § (3) bekezdésében foglaltak alapján - a 2016. évi költségvetés kiemelt kiadási előirányzatait:


560 594

ezer Ft

működési költségvetéssel

                                                   ebből:  



229 001

ezer Ft

személyi juttatással

63 108

ezer Ft

munkaadókat terhelő járulékokkal és szociális hozzájárulási adóval

208 986

ezer Ft

dologi kiadással

31 801

ezer Ft

ellátottak pénzbeli juttatásai

13 398

ezer Ft

egyéb működési célú pénzeszközátadással

8 300

ezer Ft

készfizető kezességvállalás

6 000

ezer Ft

általános tartalék

0

ezer Ft

céltartalék

41 060

ezer Ft

felhalmozási költségvetéssel

                             ebből:



40 060

ezer Ft

beruházások

1 000

ezer Ft

felújítási

0

ezer Ft

egyéb felhalmozási kiadások


állapítja meg.

  1. §


A Képviselő-testület a költségvetési szervek kiadási-, ezen belül a kötelező kiemelt előirányzatait, valamint a költségvetési szervek támogatását a 4/a, 4/b, 4/c, és a 4/d mellékletek szerint állapítja meg.


  1. §


A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetésében szereplő működési feladatok kiadásait és bevételeit a 3/a melléklet, a működési célú támogatásokat a 9. melléklet, felhalmozási feladatok kiadásait és bevételeit a 3/b. melléklet szerint hagyja jóvá.


  1. §


A Képviselő-testület az Áht. vr. 24. § (1) bekezdés b) pontja ba) alpontjában foglalt rendelkezés alapján:


a) a beruházási kiadásokat beruházásonként a rendelet 5. melléklete szerint állapítja meg.


A költségvetés végrehajtásának szabályai


  1. §


Az e rendeletben meghatározott címek közötti, a 4/a, 4/b, 4/c és 4/d mellékleten belül a költségvetési szervek közötti, személyi juttatás növelést– tekintettel az Áht. vr. 42. §-nak előírásaira - csak a Képviselő-testület engedélyezhet.


  1. §


  1. Az önállóan működő és gazdálkodó valamint az önállóan működő költségvetési intézmények e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
  2. Az önállóan működő költségvetési szerv felel a számára a saját költségvetésében meghatározott előirányzatok felhasználásáért, az előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználásáért.
  3. Az e rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, a saját és a hozzá tartozó önállóan működő intézmények tekintetében is köteles betartani, illetve betartatni. Az előirányzat túllépés megakadályozása az intézményvezetők kiemelt feladata.
  4. A kötelező feladatok kiadásait az alábbiak szerint kell rangsorolni, ha a bevételek nem folynak be arányosan: személyi jellegű kifizetések, közüzemi díjak, közétkeztetés, szociálpolitikai juttatások, egyéb kiadások, fejlesztési kiadások,
  5. A 13. számú mellékletben bemutatott kötelezően ellátandó feladatokra nem nyújt fedezetet az állami támogatás és a feladathoz kapcsolódó saját bevétel összege. Az önkormányzat a 2015. évi C. törvény 3. számú melléklete I. pont IV. alpontja alapján a helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló központi forrásból kívánja a kiadások és a bevételek különbségét - pályázat útján - biztosítani.
  6. A nem kötelező feladatoknál az (4) bekezdés szerinti rangsort kell megtartani, továbbá Bölcsődei ellátás, Maci állandó kiállítás, Zánka üdültetési feladatok.


  1. §


A Képviselő-testület – vagyontárgyai értékesítése tekintetében figyelemmel a költségvetési tv. 6. § (5) bekezdésében c pontjába foglalt egyedi bruttó 25 millió Ft-os értékhatárra és a Nv. tv. 13. § (1), 14. § (2) bekezdéseiben foglaltakra is - az ingatlanok értékesítéséből, a helyiség értékesítésből, a tervezett előirányzatokhoz képest befolyó többletbevételeket beruházásara fordíthatja és felhatalmazza a polgármestert ezen többletbevételek terhére helyi rendeletben meghatározott értékhatárig ilyen célú kötelezettség vállalásra, melyről a polgármester a munkaterv szerinti testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.


  1. §


(1) A polgármester az állampolgárok élet-, és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszély helyzetben) átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi testületi ülésén be kell számolnia.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat fizetőképességének folyamatos biztosítása érdekében a költségvetésben szereplő feladatokra, célokra az esetenkénti szükségletnek megfelelő felhasználásra 20 millió Ft összegű likviditási célú hitel-keretszerződést írjon alá.



22. §


A 2016. évi költségvetés terhére kötelezettségvállalás tárgyévi kifizetésre – a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel –, előirányzaton belül vállalható. Tárgyéven túli kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában a rendeltetésszerű működés, az Önkormányzat kötelező feladatainak maradéktalan ellátása, a feladatellátás veszélyeztetése nélkül finanszírozható.


23. §


Az Önkormányzat által finanszírozott vagy támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek számára számadási kötelezettséget kell előírni a részükre céljelleggel - nem szociális ellátásként – juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról, és ehhez kapcsolódóan a számadás nem teljesítése esetére visszafizetési kötelezettséget kell előírni. A döntéshozó ellenőrizni köteles a felhasználást és az elszámolást. Amennyiben a finanszírozott vagy támogatott szervezet, illetve magánszemély az előírt számadási kötelezettségnek határidőre nem tesz eleget, és a támogatási szerződés alapján további támogatási összegre is jogosult lenne, támogatását fel kell függeszteni, és fel kell szólítani a már kifizetett támogatás visszafizetésére.


24. §


A költségvetési tv. 66. § alapján az Áht. 97. § (3) bekezdése alkalmazása során a kisösszegű követelés értékhatára 100.000,- Ft. Ezzel összhangban a 100 ezer Ft egyedi beszerzési ár, előállítási érték alatti immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzési- vagy előállítási költsége folyó kiadásként egy összegben elszámolható. Az immateriális javak, tárgyi eszközök kis értékű – éven belüli amortizálandó – eszköznek tekintendők.


25. §


(1) Az előirányzatok módosítása, átcsoportosítása lehet csak az adott költségvetési évben érvényesülő (a továbbiakban: egyszeri) vagy a költségvetési éven túl tartósan érvényesülő (a továbbiakban: tartós).

(2) A költségvetési bevételek a bevételi előirányzatokon felül is teljesíthetők.

(3) A bevételi előirányzatok kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell.

(4) A helyi önkormányzati költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai a Kormány rendeletében meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók, a kiadási előirányzatok egymás között átcsoportosíthatók. A polgármester a költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításokról, átcsoportosításokról a Képviselő-testületet a következő soros ülésén tájékoztatja.

(5) Ha az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei elmaradnak a tervezettől, e tényről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) A Képviselő-testület– az első negyedév kivételével negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7)Az Áht.vr. 35. § (10) bekezdésére hivatkozással többletbevétel felhasználása annak mértékéig történhet.


26. §


(1) A költségvetési szervek a pénzeszközeiket, az Önkormányzat által meghatározott belföldi banknál nyitott bankszámlán kezelik, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.

  • (2) A költségvetési szervek – figyelemmel a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdésében foglaltakra, valamint az Áht. 41. § (4) bekezdésében foglaltakra - az önkormányzati gazdálkodási körbe tartozó gazdálkodás esetében saját nevükben:
  • a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen nem köthetnek,
  • garanciát és kezességet nem vállalhatnak,
  • értékpapírt törvényben meghatározott kivétellel nem vásárolhatnak és nem bocsáthatnak ki,


27. §


(1) Az Áht. 71. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a költségvetési szervek az Önkormányzat gazdálkodási körébe tartozó előirányzatok esetében a költségvetésük éves eredeti előirányzatának 10 %-át vagy az 150 millió Ft-ot elérő, 30 napon túli tartozásállományukról - amennyiben e tartozást 1 hónap alatt nem képesek 30 nap alá szorítani - kötelesek haladéktalanul a Polgármestert írásban tájékoztatni.

(2) Az Önkormányzat 100 %-os tulajdonában lévő gazdasági társaságok az önkormányzati támogatásból és az Önkormányzattal kötött szerződésből együttesen tervezett bevételük esetében a tervezett éves bevételük 10 %-át vagy a 20 millió Ft-ot elérő 30 napon túli tartozásállományukról - amennyiben e tartozást 1 hónap alatt nem képesek 30 nap alá szorítani – kötelesek haladéktalanul a Polgármestert, illetve a Felügyelőbizottságot írásban tájékoztatni.

(3) Az (1) bekezdés szerinti esetben a Polgármester önkormányzati biztos kijelölését kezdeményezi. Az önkormányzati biztos kijelöléséről a Képviselő-testület dönt.

(4) A (2) bekezdés szerinti esetben a Polgármester a Felügyelőbizottság javaslatára független, külsőszakértőt bíz meg.

(5) A (3) és (4) bekezdésben meghatározott önkormányzati biztos, illetve a független külső szakértő tevékenységével kapcsolatos költségek az Önkormányzatot terhelik, annak fedezetét az Önkormányzat költségvetésében kell biztosítani.


28. §


(1) A Képviselő-testület a költségvetési szervek költségvetési támogatását – figyelemmel a költségvetési szervek saját bevételeinek teljesítésére is – a feladatellátáshoz szükséges kiadások esedékességének megfelelő ütemben biztosítja.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetési egyenlegének a tervezettől eltérő, kedvezőtlen alakulása esetén a költségvetési szervek támogatási előirányzatait, az Önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaságok támogatásait – a (3) bekezdésben foglalt kivételekkel – zárolhatja, csökkentheti, törölheti.

(3) A zárolás nem vonatkozhat:

a) az európai uniós források, vagy más támogatások igénybevételével megvalósuló projektekhez biztosítandó önkormányzati támogatás,

b) meghatározott személyi juttatások és járulékaik finanszírozásához szükséges önkormányzati támogatás,

c) a részben vagy teljes körűen fejlesztési célú hitel igénybevételével megvalósuló beruházások, felújítások, valamint

d) a segélyek

előirányzataira.

(4) A Képviselő-testület a (2) bekezdésben meghatározott zárolás feloldásáról vagy a zárolt összegnek megfelelő előirányzat csökkentéséről, törléséről legkésőbb a költségvetési év zárását megelőzően dönt.


III. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Hatályba léptető rendelkezések


29. §


(1)Ezen önkormányzati rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2016. január 1. napjától kell alkalmazni a 2016. évi költségvetés végrehajtása során.

(2) E rendeletben foglaltak végrehajtásáról a 2016. évi zárszámadásról szóló rendeletben kell számot adni.

(3) Az Áht. 25. § (3) bekezdése szerinti előirányzat teljesítések e rendelet által meghatározott kiadási és bevételi előirányzatokba beépültek.

(2) A rendelet kihirdetéséről, a jegyző gondoskodik.


Rákóczifalva, 2016. február 11.



        Kósa Lajos                                                                 Török István

       polgármester                                                               jegyző


A rendelet 2016. február 12. napján kihirdetésre került.



Török István

   jegyző