Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015(III.1.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekjóléti alapellátásokról

Hatályos: 2018. 01. 01- 2018. 04. 30

Bölcske Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 1. §-ának (2) bekezdésében, 60.§ (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 63.§ (9) bekezdésében, 86.§ (1)-(2) bekezdésében, 115/§ § (1) bekezdésben, és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. § (1)-(3) bekezdésében, 131.§ (1) bekezdésében, 148.§ (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) a) pontjában, valamint a Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában, 13. § (1) bekezdés 8.a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet hatálya


1.§ A rendelet hatálya kiterjed:

(1) Bölcske Községi Önkormányzat közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

  d) valamint a magyar hatóságok által menekültként, vagy oltalmazottként elismert személyekre.

(2) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény (továbbiakban: Szt.) 6.§-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Bölcske község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

(3) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(4) A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (továbbiakban: Szmtv.) szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

2. Hatáskör


2. § (1) E rendeletben foglalt fenntartói jogokat a Képviselő-testület átruházza az Általános és Pénzügyi Bizottságra.

(2) hatályon kívül helyezte a 7/2016. (VI.20) önk. rendelet 37. § a)

II. Fejezet

Szociális alapellátások általános eljárási rendelkezései


3. Kérelem benyújtásának, elbírálásának módja


3.§ (1) Az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket  az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője terjesztheti elő szóban vagy írásban az  ellátást nyújtó intézmény intézményvezetőjénél.

(2) A gyermekek védelmét biztosító hatósági feladat- és hatásköröknél a képviselő-testület illetékességet a gyermek szülői felügyeletet gyakorló szülőjének, gyámjának lakóhelye határozza meg.

(3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a bejelentet lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik.

4.§ (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások iránti kérelmekről az intézményvezető dönt.

(2) Az intézményvezető külön eljárás nélkül, haladéktalanul köteles étkeztetést és házi segítségnyújtást biztosítani annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti. A szükséges eljárást az ellátás biztosításától függetlenül utólag ilyen esetben is le kell folytatni.

5. § (1) Jogosultsági feltételek megállapításánál:


a) a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevételéhez a szociális rászorultság vizsgálata szükséges,

b) a házi segítségnyújtás a gondozási szükséglet megállapításával biztosítható,

c) étkeztetés esetén a jelen rendeletben meghatározott feltételeknek való megfelelés vizsgálata szükséges .

(2) A szociális rászorultság fennállását a szolgáltatás igénybevételét megelőzően szükséges megvizsgálni. Amennyiben a szociális rászorultság határozott ideig áll fenn, a szociális rászorultságot a határozott idő leteltét követően felül kell vizsgálni.

(3) A szociális rászorultságot nem kell felülvizsgálni a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást igénybe vevőnél, ha az igénybe vevő a 65. életévét betöltötte, és egyedül él.

4. Megállapodás


6. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételéről az ellátás megkezdése előtt az intézmény vezetője és az ellátás igénylője vagy az ellátást igénylő törvényes képviselője írásban megállapodást köt.

(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:

a) az ellátás megkezdésének időpontját,

b) az ellátás időtartamát, mely határozott vagy határozatlan időtartamra szól

c) az igénybe vevő számára nyújtott szolgáltatások tartalmát:

ca) étkeztetés esetén: az étkeztetés módját

cb) házi segítségnyújtás esetén: az igényelt szolgáltatás pontos megjelölése, a szolgáltatás nyújtásának időpont megjelölése a kérelemben foglaltak szerint.

d) térítési díj fizetéssel járó szolgáltatás esetén a személyi térítési díj megállapítására, fizetésére vonatkozó szabályokat

e) az ellátás megszüntetésének módjait

f) a döntések elleni jogorvoslat módját

g) az igénybe vevő természetes személyazonosító adatait.

5. Az ellátás megszűnésének esetei és módjai


7. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás megszűnik:

a) az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt,

b) a jogosult halálával.

c) az ellátást biztosító intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

d) az ellátottnak, illetve törvényes képviselőjének a jogviszony megszüntetésére vonatkozó bejelentésével.

(2) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátást meg kell szüntetni:

a) az igénylő kéri az ellátás megszüntetését,

b) Idősek Klubjában történő ellátás esetén az ellátott magatartásával a közösséget zavarja, a házirendet súlyosan megsérti, vagy olyan betegségben szenved, amely a közösség látogatására alkalmatlanná teszi, illetőleg a közösséget veszélyezteti.

c) ha az ellátott, a törvényes képviselő vagy a térítési díjat megfizető személy a személyi térítési díj fizetési kötelezettségét a Szoctv 102.§ -a szerint nem teljesítette.

d) más intézményben történő elhelyezése indokolt.

8.§ Az ellátás megszüntetéséről illetve megszűnéséről az intézményvezető dönt, és döntéséről értesíti az ellátottat. Az értesítés tartalmazza az esetleges hátralékos terítési díj rendezési módját, esetleges kárigényt, és a jogorvoslat módját.

III. Fejezet

A szociális alapellátások formái


9. § (1) Bölcske Községi Önkormányzat a szociálisan rászoruló lakosok részére a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat szociális alapszolgáltatásokkal biztosítja.

(2) Az alapszolgáltatások megszervezésével az önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, korukból, egészségi állapotukból, mentális állapotukból származó problémáik megoldásában.

10. § (1) A személyes gondoskodás keretében  Bölcske Községi Önkormányzat az alábbi szociális alapellátásokat működteti:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) idősek nappali ellátása,

e) tanyagondnoki szolgáltatás,

f) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás.

6. Étkeztetés


11.§ (1) Az étkezés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezését kell biztosítani, akik önmaguk illetve eltartottjaik részére azt tartósan vagy átmenetileg nem képesek biztosítani, különösen:

a) koruk,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk

miatt.

(2) Szociálisan rászorultnak tekinthető az a személy, aki

a) 65. életévét betöltötte, és nyugdíjban vagy nyugdíjszerű ellátásban részesül,

b) egészségi állapota, krónikus, vagy akut megbetegedése miatt önmaga ellátásáról önállóan – részben vagy egészben – nem tud gondoskodni és ellátásának szükségességét a háziorvos javasolja,

c) fogyatékkal élő  személy és fogyatékossági támogatásban részesül,

d) pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes és betegségét, egészségügyi állapotát az illetékes Kormányhivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szerv szakvéleménye igazolja,

e) hajléktalan személy, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg.

(3) Az étkezés történhet:

a) helyben fogyasztással

b) a jogosult általi elvitellel.

c) házhoz történő kiszállítással.

(4) A A Szociális rászorultságot, annak fennállását az intézményvezető vizsgálja a szolgáltatás igénybevételét megelőzően, valamint ha a szociális rászorultság alapjául határozott ideig fennálló körülmény szolgál, a határozott idő leteltét követően.

(4/a) A kérelmező jövedelmének igazolására szolgáló iratokra az Szt. 10. §-ában foglaltak az irányadók.   

(5) ) Bölcske Község Önkormányzata a szociális étkeztetést vásárolt élelmezés keretében biztosítja.

7. Házi segítségnyújtás


12. § (1) A házi segítségnyújtás keretében saját lakókörnyezetben kell biztosítani az önálló életvétel fenntartása érdekében szükséges ellátást a szolgáltatást igénylő személy számára.

(1/a) A házi segítségnyújtás szociális segítés vagy személyes gondoskodás formájában nyújtható.

(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

b) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(2/a) A személyes gondoskodás keretében biztosítani kell:

  a)  A (2) bekezdésben foglaltakon túl, olyan gondozási és ápolási feladatok ellátását, amelyet az igénybe vevő fizikai és mentális állapota igényel, és amelyet a házi gondozó elláthat.

(3) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető, ennek hiányában a jegyző által felkért szakértő elvégzi a gondozási szükséglet vizsgálatát a jogszabályban meghatározottak szerint, és meghatározza a gondozási szükséglet mértékét.

 (4) A házi segítségnyújtást a napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt a családsegítő tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.

(5) A települési önkormányzat a megállapított gondozási szükséglettel rendelkező, házi segítségnyújtást igénylő személyek ellátásáról köteles gondoskodni.

8. Családsegítés


13. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2) A Bölcske Községi Önkormányzat az Szt 64. § (4) bekezdésében meghatározott szolgáltatásokat és az ezekhez való hozzáférést, így különösen a család – és gyermekjóléti szolgáltatást a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatalon keresztül látja el.

„(3) A család – és gyermekjóléti szolgáltatást a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal egyszemélyes szolgálaton keresztül biztosítja.”

(4) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működik.

a) A jelzőrendszer tagjai:

    aa) a jegyző,

    ab) a járási hivatal,

    ac) a szociális-, egészségügyi szolgáltató, intézmény

    ad) a gyermekjóléti szolgálat

    ae) a pártfogói felügyelői és a jogi segítségnyújtói szolgálat,

af) egyesületek, alapítványok, vallási közösségek.

b) Az aa) – ae) pontban felsorolt személyek, szervezetek jelzik, az af) pontban szereplő szervezetek és magánszemélyek jelezhetik, ha segítségre szoruló családról, személyről szereznek tudomást.

(5) A jelzőrendszer tagjaitól kapott jelzés alapján a családsegítő a környezet feltérképezése után felkeresi a családokat, személyeket és tájékoztatja őket a családsegítés céljáról, tartalmáról.

9. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás


14. § (1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellet felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.

(2) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az ellátott személy segélyhívása esetén a diszpécser azonnali kapcsolatfelvételét a riasztás kezdeményezőjével a hívás okának megállapításához,

b) az ügyeletes gondozónak a helyszínen történő haladéktalan megjelenését,

c) a segélyhívás okául szolgáló probléma megoldása érdekében szükséges azonnali intézkedések megtételét,

d) szükség esetén további egészségügyi vagy szociális ellátás kezdeményezését.

(3) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele esetén a szociális rászorultságot vizsgálni kell.

(4) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult:

a) az egyedül élő 65 év feletti személy

b) az egyedül élő súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, vagy

c) a kétszemélyes háztartásban élő 65 év feletti, illetve súlyosan fogyatékos vagy pszichiátriai beteg személy, ha egészségi állapota indokolja a szolgáltatás  folyamatos biztosítását (a háztartásban élő kiskorú személyt nem kell figyelembe venni).

(5) A súlyos fogyatékosságot, a pszichiátriai betegséget és az egészségi állapot miatti indokoltságot igazolni kell a 36/2007. (XII.22.) SZMM rendeletben foglaltak szerint.

(6) Amennyiben a szociális rászorultság több feltétel egyidejű fennállásán alapul, valamennyi feltételt külön igazolni kell.

(7) Súlyosan fogyatékos a külön jogszabály szerinti fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában, illetve magasabb összegű családi pótlékban részesülő személy.

(8) A súlyos fogyatékosságot igazolni lehet:

   a) ellátás megállapítását, illetve folyósítását igazoló határozattal vagy más okirattal,

  b) az ellátás megállapításának alapjául szolgáló, a fogyatékosság fennállását igazoló, az illetékes Kormányhivatal Rehabilitációs Szakigazgatási Szerv által kiadott szakvéleménnyel.

(9) Ha a szakvélemény a következő felülvizsgálat (ellenőrző vizsgálat) időpontját, illetve az állapot fennállásának várható idejét tartalmazza, a jogosultság eddig az időpontig áll fenn.

(10) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Bölcske Községi Önkormányzat a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatósággal kötött megállapodás alapján működteti.

10. Idősek nappali ellátása


15.§  Idősek nappali ellátásaként működik az Idősek Klubja, mely elsősorban a saját otthonukban élő, vagy hajléktalan, tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek, részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére.

15/A. § Az Idősek nappali ellátása során az étkezés helyben fogyasztással vehető igénybe.

11. Tanyagondnoki szolgáltatás


16.§ (1) A tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település külterületi lakott részein élők intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését.

(2) A tanyagondnok a közvetlen, személyes szolgáltatások közül az alábbi alapfeladatnak minősülő feladatokat látja el:

a) biztosítja az étkeztetés lehetőségét,

b) közreműködik házi segítségnyújtásban, azáltal, hogy kiegészítő szolgáltatást nyújt a házi gondozói munka feladatainak ellátásához,

c) segíti a külterületi lakosok hivatalos ügyeinek intézését,

d) az alapszolgáltatások igénybevételénél közreműködik,

e) közösségi és szociális információ nyújtást biztosít,

f) segíti az alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást, így különösen a háziorvosi, rendelésre szállítást, gyógyszerkiváltást, és gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutást, 

g) ) biztosítja az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek oktatási intézménybe történő   eljutását Andráspusztáról, gyermek szállítását védőnői tanácsadásra, háziorvosi ellátásra, oktatási intézmény vagy önkormányzat által szervezett rendezvényre, illetve a felsorolt helyekről történő hazajutást.

(3) A tanyagondnok a közvetlen, személyes szolgáltatások közül az alábbi kiegészítő feladatnak minősülő feladatokat látja el:

a)  Közreműködik a (2) bekezdésben meghatározottakon kívüli alapszolgáltatások biztosításában, így különösen:

  a.a) az ellátottaknak az Idősek Klubja intézménybe, valamint az intézményből otthonukba történő szállításban,

  a.b) járó beteg szakellátásra szállítás Paks Város Rendelőintézetébe a rendelési időhöz kötve, illetve onnan a lakóhelyre történő szállítás,

b) Az önkormányzati, illetve egyéb települési rendezvényre szállítás a képviselő-testület döntése alapján olyan közzétett és meghirdetett rendezvényekre vonatkozó közigazgatási területet érintő szállítási feladat meghatározott gyülekező helyről a rendezvényre, illetve onnan vissza a gyülekező helyre.

c) Az önkormányzat és intézményei által szervezett közösségi, művelődési, sport –és szabadidős tevékenység szervezése,

d) A lakosságtól érkező, önkormányzatot, vagy önkormányzati intézményt érintő közérdekű kéréseket, javaslatokat egyéb információkat haladéktalanul továbbítása a polgármester vagy a jegyző felé.

(4) A tanyagondnok az önkormányzati feladatok megoldását segítő, alábbi közvetett szolgáltatásokat látja el:

a) Önkormányzati intézménybe történő ételszállítás,

b) Az önkormányzat és intézményei által közölt információk, közlemények lakosság részére történő eljuttatása,

c) A tanyagondnoki működéshez kapcsolódó egyéb teendők ellátása.

(5) A tanyagondnoknak elsősorban az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat kell ellátnia. A többi kötelező feladatot úgy kell ellátnia, hogy az alapellátáshoz kapcsolódó feladatellátással ne ütközzön. Az egyéb - nem kötelező - szolgáltatási feladatokat csak akkor láthatja el, ha az kötelező feladatok ellátását nem veszélyezteti.

(6) A (3)-(4) bekezdésben meghatározott feladatokhoz kapcsolódó egyéb feladatokat a polgármester határozza meg. A polgármester az által kiadott feladatokról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.

(7) Az önkormányzat tanyagondnoki szolgálat ellátáshoz gépjárművet biztosít.

(8) A tanyagondnoki szolgáltatás biztosítása térítésmentes.

IV. Fejezet

A szociális alapellátásokért fizetendő térítési díj


12. Intézményi térítési díj


17.§ A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni.

18.§ A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátás térítési díja (továbbiakban: intézményi térítési díj) nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.

19.§ A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját a Képviselő-testület, tárgyévenként április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díjakat e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

13. A fizetendő személyi térítési díj és

csökkentésének, elengedésének esetei, módjai


20. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásért személyi térítési díjat kell fizetni a 10. § (1) bekezdésében meghatározott ellátásokért, kivéve a 10. § (1) bekezdés ac) és ae) pontjában foglalt ellátásokat. Az ellátott által fizetendő személyi térítési díjat átruházott hatáskörben a családsegítő állapítja meg a 29/1993. (II.17.) Korm. rendelet szabályait figyelembe vételével.

(2) Az étkezésért havonta fizetendő személyi térítési díj, az adott hónapban igénybe vett étkezések számának és a napi személyi térítési díjnak a szorzata, mely nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének a 30 %-át.

(3) A házi segítségnyújtásért havonta fizetendő személyi térítési díjat a szociális segítés és a személyi gondozás óradíja és az adott hónapban a házi segítségnyújtás keretében elvégzett tevékenységre fordított idő szorzata alapján, a 29/1993. (II.17.) Korm. rendeletben foglaltak figyelembe vételével kell megállapítani.

(4) Az idősek nappali ellátásáért havonta fizetendő térítési díj az adott hónapban igénybe vett ellátási napok számának és a napi személyi térítési díjnak a szorzata, mely nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres jövedelmének a 15 %-át illetve idősek nappali ellátása ott étkezéssel esetén 30 %-át .

(5) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díj mértéke nem haladhatja meg a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmének, vagy kiskorú igénybe vevő esetén a családban egy főre jutó rendszeres havi jövedelmének 2 %-át.

21.§ Hatályon kívül helyezte a 7/2016.(VI.20.) önk. rendelet 37. § d) pontja.

22.§ A fenntartó ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.

23.§ A személyi térítési díj összege évente két alkalommal vizsgálható felül és változtatható meg, kivéve ha az ellátott jövedelme

a) olyan mértékben csökken, hogy az e törvényben meghatározott térítési díj fizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni;

b) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át meghaladó mértékben növekedett.

24.§ A szociális alapszolgáltatás személyi térítési díjának megállapításánál a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni.

25.§ (1) Térítési díj csökkentését vagy elengedését a családsegítőnél kérelmezheti az ellátott, a személyi térítési díjról szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül, ezt követően a fenntartó döntésének felülvizsgálata a bíróságtól kérhető.

26.§ (1) A családsegítő a személyi térítési díj 20 %-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat különösen akkor, ha az igénybevevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be, így ha

a) elemi kárt szenvedett,

b) bűncselekménnyel (pl.: lopással vagy rablással) jelentősen megkárosították,

c) lakásában rendkívüli esemény (pl. csőtörés) miatt súlyos kár keletkezett,

d) egészségében állapotrosszabbodás következett be,

e) családi körülményeiben olyan változás állt be (pl. tartósan beteg, vagy fogyatékos hozzátartozó, haláleset),  amely miatt az ellátott a  térítési  díjat, vagy annak teljes összegét átmenetileg nem tudja megfizetni.

f) havi gyógyszerköltsége meghaladta a havi jövedelmének 50 %-át.

(2) A jelen §-ban szabályozott térítési díj csökkentése vagy elengedése legfeljebb 2 hónap időtartamra adható.

27.§  A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.

V. Fejezet

Szociálpolitikai kerekasztal


28.§ Bölcske Község Önkormányzata létre hozta a Szociálpolitikai kerekasztalt.

a) A szociálpolitikai kerekasztal feladata:

aa) különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósítása, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.

ab) a szolgáltatás tervezési koncepció felülvizsgálata során közreműködés, javaslatok tétele újabb szolgáltatások bevezetésére, meglévő szolgáltatások hatékonyabbá tételére.

b) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

ba) önkormányzat,

   bb) intézményfenntartó társulások képviselői,

bc) önkormányzati intézmények vezetői,

bd)egyházak képviselői,

be) civil szervezetek vezetői (Bölcskei Gyermekekért Közalapítvány)

c) A szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alakalommal ülést tart.

d) A szolgáltatástervezési koncepciót 2 évente felülvizsgálja, javaslatait a képviselő-testület elé terjeszti.

VI. Fejezet

Gyermekjóléti alapellátások


29.§ (1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője kérelmére történik.

(2) Bölcske Községi Önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

a) gyermekjóléti szolgálat,

b) gyermekek napközbeni ellátása keretében:

ba) bölcsőde

bb) óvodai ellátást,

bc) általános iskolai étkeztetést.

bd) szünidei gyermekétkeztetés.

(3) A Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal a család – és gyermekjóléti szolgálat keretében látja el a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban: Gyvt) 39-40.§-ában megfogalmazott gyermekjóléti szolgáltatással kapcsolatos feladatait.

(3/a) A gyermekjóléti szolgálat, a gyermekeket ellátó egészségügyi és nevelési-oktatási intézményekkel, illetve szolgálatokkal összehangoltan végzi a szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat.

 (3/b) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.

(4) A (2) bekezdés ba)-bb) pontjában meghatározott alapellátásokat Bölcske Község Önkormányzata a Dunaföldvár-Bölcske-Madocsa Köznevelési Intézményfenntartó Társulás által fenntartott Dunaföldvár-Bölcske-Madocsa Mikrotérségi Óvoda és Bölcsőde keretében biztosítja.

30.§ (1) Bölcske Községi Önkormányzat az óvodai és általános iskolai gyermekétkeztetést, és a szünidei gyermekétkeztetést vásárolt élelmezés keretében biztosítja.

VII. Fejezet

A gyermekek napközbeni ellátásáért fizetendő térítési díj


31.§ (1) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményekben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az élelmezésért állapítható meg térítési díj.

(2)  A gyermekek napközbeni ellátása intézményi díjának alapja az élelmezés nyersanyagköltségével csökkentett szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás összegének különbözete /az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.

(3) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetések intézményi térítési díját a Képviselő-testület évenként állapítja meg. A gyermekintézményi térítési díjat e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

32.§ (1) A személyes gondoskodást nyújtó alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátása személyi térítési díjának megfizetésére a szülői felügyeleti joggal rendelkező szülő vagy más törvényes képviselő köteles.

(2)  A személyi térítési díjat a fenntartó a 328/2011. (XII.29.) Korm. rendelet figyelembevételével állapítja meg.

 (3) A térítési díj kedvezményekre vonatkozóan a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény (továbbiakban: Gyvt.) 151. §-ban foglaltak szerint kell eljárni.

VIII. Fejezet

Gyermekek átmeneti gondozása, Helyettes szülő


33.§ Bölcske községben a helyettes szülői hálózat szolgáltatásait a Paksi Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Paksi Kistérségi Alapszolgáltatási Központ biztosítja.

IX. Fejezet

A jogosulatlanul igénybe vett szociális és

gyermekjóléti alapellátások megtérítése


34.§ (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy e rendelet rendelkezéseinek megsértésével nyújtott ellátást meg kell szüntetni.

(2) Az ellátást jogtalanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell a személyes gondoskodást nyújtó ellátás esetén az intézményi térítési díj összegének megfizetésére, az elrendelés napján érvényes jegybanki alapkamattal megemelt összegben.

(3) A folyamatosan nyújtott ellátás megtérítését legfeljebb 1 évre visszamenőlegesen lehet elrendelni.

(4) Az ellátás megtérítését a fenntartó az igénybevétel jogosulatlanságáról való tudomásszerzéstől számított 3 hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtől illetve az ellátás megszüntetésétől 1 év már eltelt.

(5) A fenntartó a megtérítést méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti, részletekben megfizettetheti.

(6) Méltányosságnak tekinthető, ha az összeg megtérítése a kötelezett és családja létfenntartását súlyosan veszélyeztetné. Létfenntartást veszélyeztető helyzet különösen, ha az ellátást igénybe vevő családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 % -át nem haladja meg.


X. Fejezet

Záró rendelkezések


35.§ (1) Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet szabályait a folyamatban levő ügyekre is alkalmazni kell.

(3) Jelen rendelet által nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény rendelkezései az irányadók.

(4) Hatályát veszti a Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 5/2014.(III.18.) önkormányzati rendelet.

(5) Hatályát veszti a Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekintézmények étkezési térítési díjának megállapításáról szóló 6/2014. (III.18.) önkormányzati rendelet.

(6) Hatályát veszti a Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi gyermekvédelmi ellátásokról szóló 3/1998. (II.2.) önkormányzati rendelet.

 (5) Jelen Rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.




            Baranya István sk.                                                                 dr. Girst Julianna sk.

              polgármester                                                                           jegyző


Kihirdetve: 2015. március 1-én


         dr. Girst Julianna s.k.

                 jegyző

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Záradék:

Az egységes szerkezet elkészítve 2018. október 03.





                                                                                                        dr. Orbán Zsuzsanna

                                                                                                                   jegyző