Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2016.(IX.16..) önkormányzati rendelete

Az anyakönyvi szolgáltatások szabályairól és díjazásáról

Hatályos: 2017. 05. 03- 2019. 07. 06

Bölcske Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a)-b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk. (1) a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

  1. Általános rendelkezések

1.§ A rendelet hatálya Bölcske Község Önkormányzata illetékességi területén történő anyakönyvi események során az e rendeletben megjelölt szolgáltatásokat igénybe vevőkre, valamint a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.

2.§  A Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal Székhelye (továbbiakban: Hivatal) anyakönyvi esemény megtartásához – a megrendelésnek megfelelően – térítésmentesen, illetve térítési díj ellenében a jelen rendeletben foglalt szolgáltatásokat biztosítja.

3.§ (1) Az anyakönyvvezető a házassági szertartás időpontját a házasulók kívánságának figyelembe vételével, az ugyanazon napra tervezett más anyakönyvi esemény időpontjára tekintettel tűzi ki.

(2) Anyakönyvi eseményre a Hivatali helyiségben 45 percenként kerülhet sor.

(3) Hivatali helyiségen kívül egy napon legfeljebb három szertartás tartható, úgy hogy a két szertartás kezdő időpontja között legalább 60 perc különbség legyen.

(4) A Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti a már előjegyzésbe vett, hivatali helyiségben megtartandó anyakönyvi esemény lebonyolítását.

4.§ (1) A hivatali munkaidőn kívül történő, valamint a hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezésére irányuló kérelmet az anyakönyvi esemény bejelentésével egyidejűleg, írásban kell benyújtani. A jegyző az engedélyeztetési eljárás során a határozatot a kérelem benyújtásától számított 8 napon belül hozza meg.

(2) A hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény engedélyezése előtt az anyakönyvvezető köteles megtekinteni a helyszínt és javaslatot tenni az engedélyezésre. Az anyakönyvvezető a megjelölt helyszín tulajdonosától igazolást kérhet arról, hogy az anyakönyvi esemény megtartásához hozzájárul.

(3) Hivatali helyiségen kívüli helyszínen anyakönyvi esemény csak akkor engedélyezhető, ha az anyakönyvi esemény létesítésének jogszabályban előírt módja és az eseményhez méltó körülmény biztosított, a résztvevők testi épségét veszélyeztető körülmény nem áll fenn,  és a rendeletben meghatározott díjat megfizetik.

(4) Szabadtéri helyszínen tartandó anyakönyvi eseménynél az esőhelyszín megjelölése az engedély megadásának a feltétele.

5.§ A jegyző jogosult visszavonni a már kiadott engedélyt, ha a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény jogszabályi feltételei, méltó körülményei már nem biztosítottak.

2.  Értelmező rendelkezések

6.§ E rendelet alkalmazásában:

a) anyakönyvi esemény: a házasságkötés.

b) alapszolgáltatás: az anyakönyvvezetőnek a hivatali helyiségben hivatali munkaideje alatt, az anyakönyvi esemény során jogszabályban rögzített eljárása és szövege, a gépi zenei szolgáltatás, a zenei jogdíj, és karton emléklap a házasságkötésről.

c) többvetszolgáltatás: Az anyakönyvvezetőnek a hivatali helyiségen kívüli, vagy hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi esemény során jogszabályban rögzített eljárása és szövege, illetve az 1 mellékletben felsorolt szolgáltatások  igénybevétele.

3. Az anyakönyvi események időpontja és díjazása

7.§ (1) A Hivatal térítésmentesen biztosítja a hivatali helyiségben:

a) hivatali munkaidőben, pénteken 9.00 és 11.00 óra között, valamint 13.00 és 14.00 óra között történő anyakönyvi esemény megtartását,

b) hivatali munkaidőn kívüli pénteken 14.00 és 19.00 óra között történő anyakönyvi esemény megtartását.

c) hivatali munkaidőn kívül szombaton 10.00 és 12.00 óra között, valamint 14.00 és 18.00 óra között történő anyakönyvi esemény megtartását.

8.§ (1) A Hivatal térítés ellenében biztosítja a hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül, valamint a hivatali munkaidőben és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartását.

(2) A hivatali munkaidőben és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartásáért bruttó 10.000,- Ft többletszolgáltatási díjat kell a kérelmezőnek eseményenként megfizetni.

(3) A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartásáért bruttó 30.000,- Ft többletszolgáltatási díjat kell a kérelmezőnek eseményenként megfizetni.

(4) A jelen szakasz (3) bekezdése esetén hétköznapon 16.00 és 18.00 óra között, szombati napon 10.00 és 12.00 óra, valamint 14.00 és 18.00 óra között tartható anyakönyvi esemény.

9.§ A szolgáltatási díjat a Bölcske Községi Önkormányzat költségvetési számlájára vagy a házi pénztárba kell befizetni. Az erről szóló bizonylatot a közreműködő anyakönyvvezető felé kell bemutatni a házasságkötés napját megelőző 5. napig.

10.§ A befizetett többletszolgáltatási díjat vissza kell fizetni, amennyiben az anyakönyvi esemény nem jön létre, illetve a jegyző a már kiadott engedélyt visszavonja.

11.§ (1) Mentesülnek a többletszolgáltatási díj fizetési kötelezettsége alól a házasulandók, ha a hivatalos helyiségen kívüli házasságkötésre rendkívüli körülmény miatt kerül sor.

(2) Rendkívüli körülménynek minősül, ha valamelyik fél állapota közeli halállal fenyeget, vagy mozgáskorlátozottsága, vagy orvosi igazolással alátámasztott súlyos egészségi állapota nem teszi lehetővé az anyakönyvvezető hivatali helyiségében történő megjelenést.

12.§ Mentesülnek a többletszolgáltatási díj fizetési kötelezettsége alól a Bölcske Községi Önkormányzat és a Bölcskei Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói és gyermekei a hivatali helyiségben tartandó események alkalmával.

4. Az anyakönyvvezető díjazása

13.§ (1) A hivatali munkaidőben és hivatali helyiségben történő anyakönyvi esemény megtartását a közreműködő anyakönyvvezetőt térítésmentesen végzi.

(2) A hivatali munkaidőben és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartásában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként választása szerint a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben a rendkívüli munkavégzésért meghatározott szabadidő vagy nettó 5.000 Ft díjazás illeti meg.

(3) A hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben történő anyakönyvi esemény megtartásában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként választása szerint a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvényben a rendkívüli munkavégzésért meghatározott szabadidő vagy nettó 5.000 Ft díjazás illeti meg.

(4) A hivatali munkaidőn és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény megtartásában közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként nettó 10.000,- Ft díjazás illeti meg.

14.§ Az anyakönyvezetőt az ünnepi öltözet használata címén ruházati költségtérítés illeti meg, melynek mértéke az illetményalap 180 %-a. Elszámolása a felsőruházati költségtérítés szabályai szerint történik. A tárgyév költségvetését terheli, felülvizsgálata évente a költségvetés elfogadásakor történik.

15.§ Az anyakönyvvezető az anyakönyvi eseményekről minden negyed év 5. napjáig elszámolást készít a közreműködés tényleges rendje és a befizetést igazoló okmányok alapján.

5.  Záró rendelkezések

16.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

17.§ Hatályát veszti a házasságkötés létesítésének hivatali helyiségen kívül, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő engedélyezésének szabályairól, és a többletszolgáltatásért fizetendő díjakról és a közreműködő anyakönyvvezetőt megillető díjakról szóló 7/2013. (III.30.) önkormányzati rendelet.

18.§ E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házassági szándék, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésére irányuló szándék alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.

  Baranya István           sk.                                                      dr. Girst Julianna sk.

  polgármester                                                                                jegyző

Ez a rendelet 2016. szeptember 16. napján lép hatályba.

Dr. Girst Julianna sk.

jegyző

Mellékletek